Olanzapin lopetus/vieroitusoireet

Tintttti

Lopetin 2vrk sitten n.vuoden käytön jälkeen olanzapin 5mg lääkärin ohjeen mukaan seinään. Onko muita joilla kokemuksia em. lääkkeen lopetuksesta ja vieroitusoireista? Jotenkin pelottaa näin nopea lopetus ja olokin on melko karmiva.

41

15703

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemuksen_äänellä

      En suosittele noin, zyprexa on yksi kamalimmista lääkkeistä lopettaa. 5mg zyprexaa on iso annos! Kannattaa aloittaa uudestaan ja vähentää milli kerralan seuraten oloa/unia jne. 2 kk - 5 kk olisi varmaa turvallinen tahti lopetukseen.

    • Ohjetta-pukkaa

      >Tips for tapering off Zyprexa (olanzapine)

      Olanzapine is an atypical antipsychotic with a number of serious drug interactions and side effects, weight gain, blood sugar elevation, and movement disorders among them.

      http://survivingantidepressants.org/index.php?/topic/3743-tips-for-tapering-off-zyprexa-olanzapine/

      "To minimize the risk of withdrawal symptoms, we recommend a conservative taper of 10% from the previous dosage every few weeks. The amount of the decrease keeps getting smaller. Some people find they can go faster and some people find they have to go slower -- they can only tolerate decreases of a fraction of a milligram at a time."

      • Tintttti

        Ups


    • Hyhhyh

      Maailman paskin lääke mitä on olemassa. Lekurit kusetti käyttämään enkä hölmönä tajunnu selvittää mitä myrkkyä se on. Annostus viimesen 8kk aikana poukkoillu 10-20mg tienoilla iltasin ja viimeaikoina oon saanu tiputettuu 2mg. Tänään toinen päivä kokonaan ilman ja uni ei tuu. Älkää koskaan. Siis koskaan alottako syömään tätä paskaa jos haluutte saada jotain aikaseks täl pallolla.

      • DOgo

        Allekirjoitan.
        Itsekin söin tuota osastolla lääkärin painostamana, ja väitti että tuo hoitaa masennusta.
        Tuosta tuli käytännössä impotenssiksi, oli hel* väsynyt, lihoi ja tunsi itsensä tyhmemmäksi eikä mikään kiinnostanut. Kaikki tuntui vaikealta. En tiedä miten tuollainen kemiallinen lobotomointi auttaa masennukseen. Psykiatrit ovat suurimpia kusettajia maan päällä.


      • Anonyymi
        DOgo kirjoitti:

        Allekirjoitan.
        Itsekin söin tuota osastolla lääkärin painostamana, ja väitti että tuo hoitaa masennusta.
        Tuosta tuli käytännössä impotenssiksi, oli hel* väsynyt, lihoi ja tunsi itsensä tyhmemmäksi eikä mikään kiinnostanut. Kaikki tuntui vaikealta. En tiedä miten tuollainen kemiallinen lobotomointi auttaa masennukseen. Psykiatrit ovat suurimpia kusettajia maan päällä.

        Kiitos sulle samaa mieltä.toivon että uhkailut loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos sulle samaa mieltä.toivon että uhkailut loppuu.

        Mitä sulle nykyään syötetään? Auttaako mikään?


      • Anonyymi
        DOgo kirjoitti:

        Allekirjoitan.
        Itsekin söin tuota osastolla lääkärin painostamana, ja väitti että tuo hoitaa masennusta.
        Tuosta tuli käytännössä impotenssiksi, oli hel* väsynyt, lihoi ja tunsi itsensä tyhmemmäksi eikä mikään kiinnostanut. Kaikki tuntui vaikealta. En tiedä miten tuollainen kemiallinen lobotomointi auttaa masennukseen. Psykiatrit ovat suurimpia kusettajia maan päällä.

        Ne ketkä määrää psyykelääkkeitä haluaa suurimmat bonukset koska psyykelääkkeistä saa suurimmat bonukset.


    • Anonyymi

      Olen käyttänyt Olanzapin lääkettä (10mg) kaksi vuotta ja lääke ei ole auttanut vähäisiin luuloharhoihini. Lääkkeen oireet ovat ihan kamalat, en suosittele lääkettä edes vakavasti psyykkisesti sairaalle. Lääkkeen takia tarvitsen unta 12-14 tuntia yössä, olen liian unelias normaaliin elämään, olen lihonut 5-8kg ja kuuntelen edelleen juttuja pääni sisällä. Tein tänään päätöksen lopettaa lääkkeen käytön, jonka takia olen hereillä koko yön.. ihan helvetillistä! Lisäksi lääkkeen lopettamisen oireena on helvetillinen ruokahalun tunne. Onneksi ei ole mitään naposteltavaa kotona Lol. Ja onneksi en lihonut ihan muodottomaksi, aion vielä saada entisen 36 koon vartaloni takaisin! :) <3 lääke on aiheuttanut minulle myös vapinaa, pahoinvointia, turvotusta, kipua kaulaan ja nieluun yms.

    • Anonyymi

      Ite syönyt kyseistä lääkettä yli 10 vuotta ja painan 108kg ja kävely oon muuttunu ihan robottimaiseks ja käy ihan hemmetin hitaalla puhumisessa vaikeuksia yms kivaa nyt lopetin lääkkeen käytön ja 2vrk ilman ja ei tuu uni ei millään ja hemmetin moista vapinaa kans

      • Anonyymi

        Vähensitkö vai suorilta nollaan?

        Vähennä se hitaasti tosi pieninä palasina pitkällä ajanjaksolla niin ei uni katoa.

        Samalla ota selvää lääkkeettömästä unettomuuden hoidosta ja unihygieniasta ja käytä niitä strategioita tukena purkamisessa.


    • Anonyymi

      Olanzapiinia ei pitäisi lopettaa tuosta vain.
      Vaatii tosi hitaan tahdin jos sen aikoo lopettaa.

      Itse käytin sitä kymmenisen vuotta ja lopetin itsekseni kun lääkärit eivät suostuneet.
      Tiputin todella hitaasti, en tosin saanut pienempi millimääräisiä tabletteja juuri siitä syystä kun lääkärit eivät lopetukseen suostuneet.

      Vähensin 10 mg:n tableteilla pikkuhiljaa, välillä oli ilta etten sitä ottanut ja myöhemmin kaksi iltaa väliä jne.
      Mulle ei tullut vieroitusoireita. En tiedä johtuiko sitten siitä tosi hitaasta pudotuksesta.

      Kauan sitten kun aloitin lääkkeen käytön, alkuun minulla oli veressä liian suuri määrä lääkeainetta. Annosta vähennettiin ja silti oli kuulemma ollut liikaa ainetta veressä.
      Senkin sain tietää vasta vuosia myöhemmin kun luin vanhoja lääkäreiden tekstejä.

      Ei ole mitään tietoa mitä saa aikaan tuollainen liian suuri määrä elimistössä.
      Hermosto on ainakin vaurioitunut.

    • Anonyymi

      Hei

      Pakko itsekin osallistua keskusteluun. Käytin olanzapiinia n. 8 vuotta ja vastikään osastolla vaihettiin lääke sitten risperidoniin. Olanzapiinin annos oli minulla pitkään 10mg ja laskettiin sitten 5mg, minkä jälkeen heitettiin kerrasta pois. Siitä alkoi sitten yks pitkä painajainen. Ensinnäkin vieroitus oireet alkoivat muutaman päivän jälkee ja olo oli niinkuin ois vetäny velliä kuukauden nonstoppina putkeen. Vieroitus oireet kuitenki sinnikkäästi kestin, sillä ajattelin että nämä menevät ohi ja onneksi menikin. Unettomuus kuitenkin alkoi vaivata melkei heti lopettamisen jälkeen ja olen kärsinyt siitä nyt yli 3kk jo. Kaiken maailman pillereitä paitsi bentsoja kokeiltu uniongelmaan, mutta ei ole suuremmin auttanut. Nukahtaminen ei ole sinänsä ongelma vaa heräily yöllä, minkä jälkeen en saa enää unta. Eli käytännössä nukun sen 3-4h yleensä putkeen ja sitten loppu aika meneekin pyöriessä. Ei koskaa aiemmin ole olanzapinin käytön aikana eikä sitäkään ennen ollut uniongelmia, nii pistää vihaksi, että onko tämä lääke sekoittanut täysi luontaisen mekanismini??!? Miten muilla, onko unettomuutta kestänyt kuin pitkään olanzapinin lopettamisen jälkeen? Ja miten vaikeita uniongelmia jengillä ollut? Antakaa pliis vinkkejä miten sais nukuttua😬😅kiitos!

      • Anonyymi

        Millaisia vieroitusoireita sulle tarkalleen ottaen tuli? Mulla oli tuo lääke parhaimmillaan 20mg, pudotin sen 10mg söin jonkun aikaa ja sitten puolitin 5mg söin jonkun 2-3 viikkoa. Lääke vaihtui risperidoniin. Muutaman päivän päästä alkoivat kovat vieroitusoireet: hengitysvaikeuksia, lievää huimausta, tasapainohäiriötä lievästi, unettomuutta, sydämen kovempi syke levossa (osan aikaa päivästä), heikottaa esim. seistessä. Olen tällä hetkellä psykiatrian osastolla tuon lääkkeen takia kun hakeuduin sairaalaan tuon hengitysvaikeuden takia. Siellä vaihdettiin tuo olantsapiini/zypreza risperidoniin. Kerkes muutama päivä olla väliä ennenkuin risperidonin aloitin ja olikin jo aiemmin tarkoitus vaihtaa tuo lääke ennen osastoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaisia vieroitusoireita sulle tarkalleen ottaen tuli? Mulla oli tuo lääke parhaimmillaan 20mg, pudotin sen 10mg söin jonkun aikaa ja sitten puolitin 5mg söin jonkun 2-3 viikkoa. Lääke vaihtui risperidoniin. Muutaman päivän päästä alkoivat kovat vieroitusoireet: hengitysvaikeuksia, lievää huimausta, tasapainohäiriötä lievästi, unettomuutta, sydämen kovempi syke levossa (osan aikaa päivästä), heikottaa esim. seistessä. Olen tällä hetkellä psykiatrian osastolla tuon lääkkeen takia kun hakeuduin sairaalaan tuon hengitysvaikeuden takia. Siellä vaihdettiin tuo olantsapiini/zypreza risperidoniin. Kerkes muutama päivä olla väliä ennenkuin risperidonin aloitin ja olikin jo aiemmin tarkoitus vaihtaa tuo lääke ennen osastoa.

        Nyt on ollut viikon ajan oireita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaisia vieroitusoireita sulle tarkalleen ottaen tuli? Mulla oli tuo lääke parhaimmillaan 20mg, pudotin sen 10mg söin jonkun aikaa ja sitten puolitin 5mg söin jonkun 2-3 viikkoa. Lääke vaihtui risperidoniin. Muutaman päivän päästä alkoivat kovat vieroitusoireet: hengitysvaikeuksia, lievää huimausta, tasapainohäiriötä lievästi, unettomuutta, sydämen kovempi syke levossa (osan aikaa päivästä), heikottaa esim. seistessä. Olen tällä hetkellä psykiatrian osastolla tuon lääkkeen takia kun hakeuduin sairaalaan tuon hengitysvaikeuden takia. Siellä vaihdettiin tuo olantsapiini/zypreza risperidoniin. Kerkes muutama päivä olla väliä ennenkuin risperidonin aloitin ja olikin jo aiemmin tarkoitus vaihtaa tuo lääke ennen osastoa.

        Hei! Sori tosi myöhäinen vastaus, kun en ole pitkään aikaan katsonut keskusteluja. Joka tapauksessa itselläni oli vierotusoireina aistiherkkyyttä, sekavuutta ja vähän niinkuin säikähteli joitain asioita mitä aisti. Todella vaikea pukea tarkemmin sanoiksi oireita mutta parhaiten varmaan kuvaa todella kova krapula tai sinneppäin. Ne menivät kuitenkin onneksi ohitse suht nopeasti mutta unettomuus jäi piinaamaan ja viime vuoden loppu syksystä tuo olanzapiini aloitettiin uudelleen itselleni ja unettomuus hävisi miltei samantien. Nyt siis käytän 5mg kyseistä lääkettä. Haluisin päästä lääkkeestä eroon sillä ainut asia minkä vuoksi otin lääkkeen takaisin oli juurikin tuo unettomuus. Tämä on oma mielipiteeni, sillä olotilat oli muuten ihan suht. ok paitsi toki kun ei nuku niin ei pysty oikein töissä käymään, liikkumaan tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaisia vieroitusoireita sulle tarkalleen ottaen tuli? Mulla oli tuo lääke parhaimmillaan 20mg, pudotin sen 10mg söin jonkun aikaa ja sitten puolitin 5mg söin jonkun 2-3 viikkoa. Lääke vaihtui risperidoniin. Muutaman päivän päästä alkoivat kovat vieroitusoireet: hengitysvaikeuksia, lievää huimausta, tasapainohäiriötä lievästi, unettomuutta, sydämen kovempi syke levossa (osan aikaa päivästä), heikottaa esim. seistessä. Olen tällä hetkellä psykiatrian osastolla tuon lääkkeen takia kun hakeuduin sairaalaan tuon hengitysvaikeuden takia. Siellä vaihdettiin tuo olantsapiini/zypreza risperidoniin. Kerkes muutama päivä olla väliä ennenkuin risperidonin aloitin ja olikin jo aiemmin tarkoitus vaihtaa tuo lääke ennen osastoa.

        Mikä tilanne sinulla nyt?


      • Anonyymi

        Lopetin olantsapiinin n. 3 viikkoa sitten niin vähitellen kuin vain voi. Nyt nukkuminen on vaikeaa ja mietin kauanko tää levoton nukkuminen kestää?
        Vedin olantsapiinia 7 vuotta. Käytössä on vielä sertralin. Olantsapiini on ollut vakavan masennuksen tukihoitona. En ole koskaan ollut psykoottinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopetin olantsapiinin n. 3 viikkoa sitten niin vähitellen kuin vain voi. Nyt nukkuminen on vaikeaa ja mietin kauanko tää levoton nukkuminen kestää?
        Vedin olantsapiinia 7 vuotta. Käytössä on vielä sertralin. Olantsapiini on ollut vakavan masennuksen tukihoitona. En ole koskaan ollut psykoottinen.

        Voi kestää aikansa että uni tasoittuu.

        Tue sitä unta. Samanlaisena toistuva päivärytmi, säännöllinen iltarytmi, ei kofeiinia moniin tunteihin ennen nukkumista, kävelyä, valoa aamuisin ja iltaisin ennen nukkumista taas vältä valoa (etenkin sinivaloa mitä tulee näytöistä). Rentoutusharjoitteita millä aktivoit parasympaattista hermostoa eli lepohermostoa. Kehosi voi käydä ylikierroksilla väsyneenä

        Päivisin jos on univajeinen olo makaa hetki silmät kiinni pimeässä yrittäen rentouttaa itseä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kestää aikansa että uni tasoittuu.

        Tue sitä unta. Samanlaisena toistuva päivärytmi, säännöllinen iltarytmi, ei kofeiinia moniin tunteihin ennen nukkumista, kävelyä, valoa aamuisin ja iltaisin ennen nukkumista taas vältä valoa (etenkin sinivaloa mitä tulee näytöistä). Rentoutusharjoitteita millä aktivoit parasympaattista hermostoa eli lepohermostoa. Kehosi voi käydä ylikierroksilla väsyneenä

        Päivisin jos on univajeinen olo makaa hetki silmät kiinni pimeässä yrittäen rentouttaa itseä.

        Ja ruokarytmi kuntoon, se tukee unta kanssa. Kunnon ruokaa riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Sori tosi myöhäinen vastaus, kun en ole pitkään aikaan katsonut keskusteluja. Joka tapauksessa itselläni oli vierotusoireina aistiherkkyyttä, sekavuutta ja vähän niinkuin säikähteli joitain asioita mitä aisti. Todella vaikea pukea tarkemmin sanoiksi oireita mutta parhaiten varmaan kuvaa todella kova krapula tai sinneppäin. Ne menivät kuitenkin onneksi ohitse suht nopeasti mutta unettomuus jäi piinaamaan ja viime vuoden loppu syksystä tuo olanzapiini aloitettiin uudelleen itselleni ja unettomuus hävisi miltei samantien. Nyt siis käytän 5mg kyseistä lääkettä. Haluisin päästä lääkkeestä eroon sillä ainut asia minkä vuoksi otin lääkkeen takaisin oli juurikin tuo unettomuus. Tämä on oma mielipiteeni, sillä olotilat oli muuten ihan suht. ok paitsi toki kun ei nuku niin ei pysty oikein töissä käymään, liikkumaan tms.

        Sama täälä…lopetettuani lääkkeen käytön ensin puoleen ja sitten kokonaan unettomuus alkoi melkein heti. Nukahdan hyvin, mutta jos herään niin eipä se uni tule millään ja on myös huono olo eli pakko ottaa lääke käyttöön, kun tietää mitä unettomuudesta seuraa…


    • Anonyymi

      juo vettä jatkuvasti ja paljon. tämä toimii näin: se katoaa verestäsi 2 viikon kuluttua.
      keitetty vesi on paras, maksimi on noin 3,2 litraa per päivä. varo sitä, sillä vieroitus laskee verensokeriasi ja nälkä palaa, jos syöt liikaa. Tuo pahan olon tullessaan.
      Koukku ei ole ikuinen, jos sorrut.
      Hyvä tapa on puolittaa pilleri per vuorokausi, kunnes jäljellä on neljännes. Jos oli injektio, et tietenkään voi. Mulla oli ja tämä toimi.
      Tärkeä: Syöt neljä kertaa päivässä! Ruokasi on: 1 desilitra riisiä ja kaksi viiva kolme palaa kanaa.
      Myös keitetty liha käy. Myös keitetty jauheliha käy.
      Käytä aina ripaus valkosipulia, sille ne jotka ovat nuo sinulle määränneet ovat nOITIA!
      Tiedät itsekin, että voit olla ilman.
      Ota pari bissee per päivä, nukkumaan mennessä ja se pari on tasan 2-3 kpl.
      Tärkein: nuku kun voit, koska unettomuus on osa vieroitusoireita. Silti sulla ei ole vikaa päässä, vaan stressaava ympäristö.

      terveisin:
      T

      I love L!

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta. Tulee kyllä syötyä täällä osastolla tuo 4x päivä, mutta pidän mielessä että juon vettä paljon. En tiedä viittinkö enään aloittaa uudelleen syömään tota olantsapiinia. Kotona sitä vielä on ja täällä sitä ei edes määrätty enään vaikka kysyin, että olis saanu hiukan rauhallisemmin lopetettua sen ja oon hiukan pelänny tota hengitysvaikeutta ja tätä karmeaa oloa kun tulee välillä. Oot kyllä oikeassa, että jotain noitia ne on tai toimii niiden kanssa, josta syystä aloin kuulemaan ja näkemään ja kokemaan ihan oikeasti yliluonnollisia asioita. En tosin enää ne ovat nykyään lähinnä sellaisia väkisin päähän tulevia ajatuksia ei muuta juurikaan ja kadun psykiatrille menoa vaikka sain pienen eläkkeen. Ja toi kun noi äänet ja näyt alkoi niin olin jotenkin fyysisesti ja henkisesti rasittunut etten meinannut jaksaa kunnolla edes kävellä. Siks menin psykiatrille, mutta olis pitäny vaan kestää ilman lääkkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Tulee kyllä syötyä täällä osastolla tuo 4x päivä, mutta pidän mielessä että juon vettä paljon. En tiedä viittinkö enään aloittaa uudelleen syömään tota olantsapiinia. Kotona sitä vielä on ja täällä sitä ei edes määrätty enään vaikka kysyin, että olis saanu hiukan rauhallisemmin lopetettua sen ja oon hiukan pelänny tota hengitysvaikeutta ja tätä karmeaa oloa kun tulee välillä. Oot kyllä oikeassa, että jotain noitia ne on tai toimii niiden kanssa, josta syystä aloin kuulemaan ja näkemään ja kokemaan ihan oikeasti yliluonnollisia asioita. En tosin enää ne ovat nykyään lähinnä sellaisia väkisin päähän tulevia ajatuksia ei muuta juurikaan ja kadun psykiatrille menoa vaikka sain pienen eläkkeen. Ja toi kun noi äänet ja näyt alkoi niin olin jotenkin fyysisesti ja henkisesti rasittunut etten meinannut jaksaa kunnolla edes kävellä. Siks menin psykiatrille, mutta olis pitäny vaan kestää ilman lääkkeitä.

        Vielä lisäyksenä ja mun oli tarkoitus lopettaa lääkkeet vallan, eivät lääkärit ja psykiatrit kyllä halua, että lääkkeitä aikoo lopetella. Palaavat mukamas psyykkiset oireet takaisin. Laittoivat mut pakkohoitoon max. 3kk.

        T. M


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Tulee kyllä syötyä täällä osastolla tuo 4x päivä, mutta pidän mielessä että juon vettä paljon. En tiedä viittinkö enään aloittaa uudelleen syömään tota olantsapiinia. Kotona sitä vielä on ja täällä sitä ei edes määrätty enään vaikka kysyin, että olis saanu hiukan rauhallisemmin lopetettua sen ja oon hiukan pelänny tota hengitysvaikeutta ja tätä karmeaa oloa kun tulee välillä. Oot kyllä oikeassa, että jotain noitia ne on tai toimii niiden kanssa, josta syystä aloin kuulemaan ja näkemään ja kokemaan ihan oikeasti yliluonnollisia asioita. En tosin enää ne ovat nykyään lähinnä sellaisia väkisin päähän tulevia ajatuksia ei muuta juurikaan ja kadun psykiatrille menoa vaikka sain pienen eläkkeen. Ja toi kun noi äänet ja näyt alkoi niin olin jotenkin fyysisesti ja henkisesti rasittunut etten meinannut jaksaa kunnolla edes kävellä. Siks menin psykiatrille, mutta olis pitäny vaan kestää ilman lääkkeitä.

        Vettä ei saa juoda liikaakaan.
        Kauan sitten ollessani osastolla, siellä oli pari potilasta, jotka joivat koko ajan vettä.
        Heidät laitettiin ns. vesieristykseen, eli eristyskoppiin, etteivät päässeet juomaan.
        Liika veden juominenkin on vaarallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vettä ei saa juoda liikaakaan.
        Kauan sitten ollessani osastolla, siellä oli pari potilasta, jotka joivat koko ajan vettä.
        Heidät laitettiin ns. vesieristykseen, eli eristyskoppiin, etteivät päässeet juomaan.
        Liika veden juominenkin on vaarallista.

        Niin olikos sulla samantyyppisiä oireita? Tuntuu huolestuttavalta ettei hengitys kokoajan toimi kuten pitäisi. Huomaa varsinkin nukkumaan mentäessä. Sitten huimaa välillä ja esim. rappusia normaalisti noustessa hetken päästä tuntuu kuin kuolemaa tekisi.


      • Anonyymi

        Kiitos kommentistasi!🙏 itselleni siis aloitettiin viime loppu syksystä olanzapiini uudestaan, sillä en jaksanut enää unettomuutta vaikka olotilat oli muuten menttaalisella puolella ihan ok. Jotenkin tuli lääkkeen uudelleen aloittamisesta semmoiset vihan tunteetkin päälle koska olisin todennäköisesti vieläkin ilman lääkettä jos unet olisivat palautuneet. Mutta kun ei. Ilmeisesti luovutin liian aikaisin ja ei hoitohenkilökuntakaan osannut suoraan sanoa kun kyselin että johtuuko tämä unettomuus olanzapiinin lopetuksesta. Itse olin kyllä käytännössä 100% varma asiasta että johtuu, ja kas kummaa kun aloitin lääkkeen uudelleen 5mg annoksella nii unettomuus hävisi. Minulle kokeiltiin tosi monia väsyttäviä mielialalääkkeitä unta turvaamaan, mutta ei apuja juurikaan ollut. Ja ajatus ei muutenkaan innostanut että jos yhden lääkkeen saan lopetettua niin tulee tyyliin 3 ”uni” lääkettä tilalle. Onko tietoa miten pitkään mahdollisesti unettomuus kestää olanzapiinin lopettamisen jälkeen ja pitäisikö lääkettä lopettaa vielä hitaammin. Esim. Pudottaa vahvuutta vaikka 2 vkon välein ja pyrkii mahdollisimman vähän pienentämään annosta kerralla. Tarkoitus olisi että lopetan olanzapiinin uudelleen lähitulevaisuudessa mutta pitää tehdä selkeä suunnitelma, miten sen toteutan. Ja kiitos vielä kertomistasi vinkeistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi!🙏 itselleni siis aloitettiin viime loppu syksystä olanzapiini uudestaan, sillä en jaksanut enää unettomuutta vaikka olotilat oli muuten menttaalisella puolella ihan ok. Jotenkin tuli lääkkeen uudelleen aloittamisesta semmoiset vihan tunteetkin päälle koska olisin todennäköisesti vieläkin ilman lääkettä jos unet olisivat palautuneet. Mutta kun ei. Ilmeisesti luovutin liian aikaisin ja ei hoitohenkilökuntakaan osannut suoraan sanoa kun kyselin että johtuuko tämä unettomuus olanzapiinin lopetuksesta. Itse olin kyllä käytännössä 100% varma asiasta että johtuu, ja kas kummaa kun aloitin lääkkeen uudelleen 5mg annoksella nii unettomuus hävisi. Minulle kokeiltiin tosi monia väsyttäviä mielialalääkkeitä unta turvaamaan, mutta ei apuja juurikaan ollut. Ja ajatus ei muutenkaan innostanut että jos yhden lääkkeen saan lopetettua niin tulee tyyliin 3 ”uni” lääkettä tilalle. Onko tietoa miten pitkään mahdollisesti unettomuus kestää olanzapiinin lopettamisen jälkeen ja pitäisikö lääkettä lopettaa vielä hitaammin. Esim. Pudottaa vahvuutta vaikka 2 vkon välein ja pyrkii mahdollisimman vähän pienentämään annosta kerralla. Tarkoitus olisi että lopetan olanzapiinin uudelleen lähitulevaisuudessa mutta pitää tehdä selkeä suunnitelma, miten sen toteutan. Ja kiitos vielä kertomistasi vinkeistä!

        1. Googlaa "lääkkeettömät unettomuudenhoitokeinot" ja "unihygienia". Katso että toimit unen kannalta optimaalisesti. Ei kofeiineja tunteihin ennen nukkumaanmenoa (pitkä vaikutusaika), säännöllinen päivärytmi ja iltarytmi, vältä kirkasta valoa ja sinistä valoa ennen nukkumaanmenoa koska se häiritsee melatoniinintuotantoa (näyttöihin sinivalosuodatin jos olet puhelimella tai tietsikalla). Himmentele valoja kotona hyvissä ajoin. Opettele rentoutumaan, hallitsemaan stressiä ja vältä stimuloimasta mieltäsi liikaa ennen nukkumaanmenoa jännittävillä sarjoilla, tietokonepelaamisella ym. Yritä "nollata pääsi" hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa hiljentäen tahtia hyvissä ajoin. Vältä alkoholia koska se sotkee untasi vain lisää ja leikkaa syvää unta pois. Saa aamulla valoa joka tahdittaa sisäistä kelloasi ja muista rasittaa itseäsi myös fyysisesti (kävelykin riittää)Jne Tämä on tärkeä osa sitä että pääset lääkkeestä eroon ja myöskin että opit keinot hallita unettomuutta jatkossakin
        2. Katso mitä syöt. Terveellinen ruokavalio tukee untasi ja sillä on merkitystä mitä syöt illalla. Jos syöt karkkipussin ei kannata ihmetellä jos uni on kehnoa. Jotkut ruoasta saatavat ravintoaineet ja tasainen verensokeri tukee unta. Googlaamalla löydät paljon tietoa unen ja ravinnon suhteesta.
        3. Varaudu sietämään unettomuutta jonkin aikaa lääkkeestä irtipääsyn aikana mutta vähentämällä tauhallisesti minimoit riskiä pahasta unettomuudesta
        4. Vähennä niin hitaasti että unesi häiriöityy mahdollisimman vähän. Mikäli voit, ja lääkettä saa pilkkoa, vähennä lääke pois hitaasti pienillä annoksilla niin että loppua kohden pienennä annosvähennyksiä. Mikäli irtipääsy on unettomuuden vuoksi kovinkin hankalaa, kokeile vaikka Surviving Antidepressants palstan ohjeita jossa suositellaan 10 pros kk vähennyksiä (edellisestä annoksesta). Kyseiseltä sivulta löytyy tukikeinoja vieroitusunettomuuteen, joka on yleinen oire lääkkeisrä irroittauduttaessa ja neuvoja miten vähentää konkreettisesti olantsapiini pois ja miten se onnistuu, miten pilleriä vähennetään(Zyprexa, olanzapine).

        Vältä uusia uni pillereitä vieroitusaikana jotka vain monimutkaistavat tilannetta. Vähennä hitaasti ennemmin. Se voi olla hitaammin kuin luulet. Paras ohje vähennykseen , kuuntele kehoasi ja seuraa vähennyksen vaikutuksia uneen. Tsemppiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. Googlaa "lääkkeettömät unettomuudenhoitokeinot" ja "unihygienia". Katso että toimit unen kannalta optimaalisesti. Ei kofeiineja tunteihin ennen nukkumaanmenoa (pitkä vaikutusaika), säännöllinen päivärytmi ja iltarytmi, vältä kirkasta valoa ja sinistä valoa ennen nukkumaanmenoa koska se häiritsee melatoniinintuotantoa (näyttöihin sinivalosuodatin jos olet puhelimella tai tietsikalla). Himmentele valoja kotona hyvissä ajoin. Opettele rentoutumaan, hallitsemaan stressiä ja vältä stimuloimasta mieltäsi liikaa ennen nukkumaanmenoa jännittävillä sarjoilla, tietokonepelaamisella ym. Yritä "nollata pääsi" hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa hiljentäen tahtia hyvissä ajoin. Vältä alkoholia koska se sotkee untasi vain lisää ja leikkaa syvää unta pois. Saa aamulla valoa joka tahdittaa sisäistä kelloasi ja muista rasittaa itseäsi myös fyysisesti (kävelykin riittää)Jne Tämä on tärkeä osa sitä että pääset lääkkeestä eroon ja myöskin että opit keinot hallita unettomuutta jatkossakin
        2. Katso mitä syöt. Terveellinen ruokavalio tukee untasi ja sillä on merkitystä mitä syöt illalla. Jos syöt karkkipussin ei kannata ihmetellä jos uni on kehnoa. Jotkut ruoasta saatavat ravintoaineet ja tasainen verensokeri tukee unta. Googlaamalla löydät paljon tietoa unen ja ravinnon suhteesta.
        3. Varaudu sietämään unettomuutta jonkin aikaa lääkkeestä irtipääsyn aikana mutta vähentämällä tauhallisesti minimoit riskiä pahasta unettomuudesta
        4. Vähennä niin hitaasti että unesi häiriöityy mahdollisimman vähän. Mikäli voit, ja lääkettä saa pilkkoa, vähennä lääke pois hitaasti pienillä annoksilla niin että loppua kohden pienennä annosvähennyksiä. Mikäli irtipääsy on unettomuuden vuoksi kovinkin hankalaa, kokeile vaikka Surviving Antidepressants palstan ohjeita jossa suositellaan 10 pros kk vähennyksiä (edellisestä annoksesta). Kyseiseltä sivulta löytyy tukikeinoja vieroitusunettomuuteen, joka on yleinen oire lääkkeisrä irroittauduttaessa ja neuvoja miten vähentää konkreettisesti olantsapiini pois ja miten se onnistuu, miten pilleriä vähennetään(Zyprexa, olanzapine).

        Vältä uusia uni pillereitä vieroitusaikana jotka vain monimutkaistavat tilannetta. Vähennä hitaasti ennemmin. Se voi olla hitaammin kuin luulet. Paras ohje vähennykseen , kuuntele kehoasi ja seuraa vähennyksen vaikutuksia uneen. Tsemppiä!

        Unettomuus voi jatkua jonkin aikaa lopetuksen jälkeenkin siis. Se on yksilöllistä minkä ajan se kelläkin kestää. Mutta unella on taipumus normalisoitua vaikka sitä on sotkettu pillereillä, koska se on niin perustarve kuin olla ja voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. Googlaa "lääkkeettömät unettomuudenhoitokeinot" ja "unihygienia". Katso että toimit unen kannalta optimaalisesti. Ei kofeiineja tunteihin ennen nukkumaanmenoa (pitkä vaikutusaika), säännöllinen päivärytmi ja iltarytmi, vältä kirkasta valoa ja sinistä valoa ennen nukkumaanmenoa koska se häiritsee melatoniinintuotantoa (näyttöihin sinivalosuodatin jos olet puhelimella tai tietsikalla). Himmentele valoja kotona hyvissä ajoin. Opettele rentoutumaan, hallitsemaan stressiä ja vältä stimuloimasta mieltäsi liikaa ennen nukkumaanmenoa jännittävillä sarjoilla, tietokonepelaamisella ym. Yritä "nollata pääsi" hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa hiljentäen tahtia hyvissä ajoin. Vältä alkoholia koska se sotkee untasi vain lisää ja leikkaa syvää unta pois. Saa aamulla valoa joka tahdittaa sisäistä kelloasi ja muista rasittaa itseäsi myös fyysisesti (kävelykin riittää)Jne Tämä on tärkeä osa sitä että pääset lääkkeestä eroon ja myöskin että opit keinot hallita unettomuutta jatkossakin
        2. Katso mitä syöt. Terveellinen ruokavalio tukee untasi ja sillä on merkitystä mitä syöt illalla. Jos syöt karkkipussin ei kannata ihmetellä jos uni on kehnoa. Jotkut ruoasta saatavat ravintoaineet ja tasainen verensokeri tukee unta. Googlaamalla löydät paljon tietoa unen ja ravinnon suhteesta.
        3. Varaudu sietämään unettomuutta jonkin aikaa lääkkeestä irtipääsyn aikana mutta vähentämällä tauhallisesti minimoit riskiä pahasta unettomuudesta
        4. Vähennä niin hitaasti että unesi häiriöityy mahdollisimman vähän. Mikäli voit, ja lääkettä saa pilkkoa, vähennä lääke pois hitaasti pienillä annoksilla niin että loppua kohden pienennä annosvähennyksiä. Mikäli irtipääsy on unettomuuden vuoksi kovinkin hankalaa, kokeile vaikka Surviving Antidepressants palstan ohjeita jossa suositellaan 10 pros kk vähennyksiä (edellisestä annoksesta). Kyseiseltä sivulta löytyy tukikeinoja vieroitusunettomuuteen, joka on yleinen oire lääkkeisrä irroittauduttaessa ja neuvoja miten vähentää konkreettisesti olantsapiini pois ja miten se onnistuu, miten pilleriä vähennetään(Zyprexa, olanzapine).

        Vältä uusia uni pillereitä vieroitusaikana jotka vain monimutkaistavat tilannetta. Vähennä hitaasti ennemmin. Se voi olla hitaammin kuin luulet. Paras ohje vähennykseen , kuuntele kehoasi ja seuraa vähennyksen vaikutuksia uneen. Tsemppiä!

        Siis kiitos oikeesti tosi paljo tsempeistä ja vinkeistä!!!😊🙏 Jos näillä ohjeilla en pääse eroon lääkkeestä niin jo on kumma. Kokeilen kesän jälkeen taas lopetusta antamillasi ohjeilla, kun se on todennäköisesti itselleni paras ajankohta👍🏻


    • Anonyymi

      Itellä aloitettiin olanzapin lääkitys 2 vk sitten ahdistus kasvanut ja jotenkin tuntuun että hengästyy lähes tyhjästä ja muutenkin hengittäminen raskaampaa

      • Anonyymi

        Saatko vielä vaihdettua johonkin toiseen? Tuo on kyllä aivan kamala lääke. Painokin nousi mulla lähes 30kg ja kolesteroli arvot ja verensokeri.

        T. M


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saatko vielä vaihdettua johonkin toiseen? Tuo on kyllä aivan kamala lääke. Painokin nousi mulla lähes 30kg ja kolesteroli arvot ja verensokeri.

        T. M

        Sitä ei kyllä kannata kovin nopeasti lopettaa, en tiedä sitten kun vasta 2vk jos on ollu käytössä.


    • Anonyymi

      Kyllä tuostakin lääkkeestä tuntuis toipuvan, ei ainakaan hengitysvaikeuksia enään ole ja unetkin alkaa pidentyä tosin lääkkeen avulla, mutta alkuun ei nukuttanu muutakuin 1-3 tuntia vaikka oli unilääke. Ahdistusta on kyllä ja sydämen tiheälyöntisyyttä välillä. Olen aloittanut kuntoilun, että sais painon putoamaan.

      T. M.

    • Anonyymi

      Itsehän lopetin 20 milligrammasta seinään. Ilmeisesti psykiatrini yritti tappaa minut sisältä henkisellä tasoalla ja myöskin tuhota terveyteni ja aivoni. Muuta syytä en näe tuon lääkkeen määräämiselle tuollaisella annostuksella kokoiselleni pienelle ihmiselle. Oireisiin lääkkellä ei ollut minkäänsorttista vaikutusta ja oli oikeastaan aika hupaisaa että ne oireet kaikki melkein katosikin, kun lääkkeistä pääsi irti. Elämästä lähti suunnaton lasti pois kun ei tarvinnut kamppailla lääkkeen aikaansaaman pahan olon kanssa.
      Lopetus 20 milligrammasta seinään oli aivan... sanat ei riitä. Tärinää, unettomuutta, vääristynyttä oloa kertakaikkiaan, pitkään jatkunut paha olo.

      • Anonyymi

        Ainiin ja tärkein. Lopetus sotki unet ihan totaalisesti pitkäksi aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainiin ja tärkein. Lopetus sotki unet ihan totaalisesti pitkäksi aikaa.

        On taas kännissä kirjoiteltu valheita kun keskellä yötä viestiä pitänyt laittaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On taas kännissä kirjoiteltu valheita kun keskellä yötä viestiä pitänyt laittaa

        Mitä väliä sillä on, onko tuo ollut kännissä tai ei.
        Asiaa silti kirjoittaa.


    • Anonyymi

      Aloitin olantsapiinin kaksi vuotta sitten 20mg annoksella. Vähensin sitten itse viiteen mg noin vuosi sitten ja lopetin kokonaan kolme viikkoa sitten. Nyt viikoon en ole saanut syötyä käytännössä mitään, koska tulee oksennus ruokailun jälkeen. Tuli heti ensimmäisenä mieleen, että tämähän saattaa johtua lääkkeen lopettamisesta. Täytynee jatkaa lääkkeen syöntiä jos ruoka taas alkaisi maistumaan.

      • Anonyymi

        Samoja oireita ja pahinta on unettomuus vaikka itselläni on ollut jo pitkåän vain 2,5 mg annos? Pakko palata lääkkeen käyttäjäksi, sillä lääkkeen käytöstä ei varsinaisesti ole ollut mitään haittaa.


    • Anonyymi

      Kohta kaks vuotta vieroituksesta ja edelleen vieroitusoireita. Periaatteessa kaikki lääkkeen vaikutukset menee vieroitusoireista päinvastoin: rauhoittava vaikutus muuttuu viekkareissa ahdistuksesi, nälän tunteen lisääntyminen muuttuu syönti ongelmaksi, unettavaa vaikutus muuttuu unettomuudeksi.
      Viekkareita sit joutuu hallita muilla lääkkeillä ja niihinkin voi koukuttua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1817
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1687
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      809
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe