pituuskasvu loppunut?

apuavaa

Täytän siis ihan just 16 ja meen lukioon ja oon vaan jotain 163cm pitkä ja painan ehkä 45kg. Jo joskus vuos sitten terveystarkastuksessa ihmeteltiin kun olin kasvanu 4cm kahdessa vuodessa! Nyt tuntuu etten oo tässä reilun vuoden aikana kasvanu yhtään! En tajua voiko pituus kasvu loppua jo nyt? Oisin ilonen jos kasvaisin ees esim. 4cm vuodessa, mutta en oo kasvanu yhtåän ainakaan sen mukaan mitä ollaan kotona mitattu. Sekin kyllä vaikuttaa että mun äiti on 153cm ja isä 176cm eli ei kovin pitkiä. Tein äsken netissä jonkun aikuis pituus testin joka vaikuttaa aika luotettavalta ja sain tulokseks 168.8cm. Oon tehny saman testin aiemminkin ehkä 3 vuotta sitten ja sillon sain tulokseks jotai 172 cm. Mutta mua oikeasti alkaa pelottaa että jäänkö tän pituseks koko elämäkseni. Oikeasti! Oisin 163 cm aikuinen mies! Ku en oo oikeasti kasvanu varmaan kahteen vuoteen. Nekin harvat jotka oli mua lyhyempiä vuos sitten menee hiljalleen ohi. Oon ainut joka ei kasva! Auttakaa! Enhän mä kehtaa mennä ees lukioon tän kokosena!

10

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nou-paniikkia

Älä ota tonkaltaista asennetta pituutesi, ettet kehtaa edes mennä lukioon. Ei mahda mitään geeneillesi jotka säätävät pituuskasvusi. Me ihmiset vain ollaan eripituisia. Monesti pienikokoinen on vartaloltaan sopusuhtaisempi kuin pitkä, jolla on monesti "liian pitkät" kädet tai jalat suhteessa muuhun vartaloon. Tokkopa enää monta senttiä kasvat koska murrosikäsi alkaa jo olla lopullaan, vai onko? Et kertonut miten muuten olet kehittynyt ja koska murrosikäsi alkoi? Jos on alkanut kovin myöhään, niin pituuskasvukin voi vielä jatkua. Pelkkä ikä ei aina kerro koko totuutta.

• apuavaa

En kyllä ees oo kovin sopusuhtanen: Jalat on tosi pitkät ja selkä lyhyt. Nii ja ei mulla muutenkaan oo murrosikä kovin pitkällä, oon ehkä vuoden tai kaks muita jälessä murrosiässä. Oisko mitään toivoa siitä että mulle tulis vielä kasvupyrähdys. Ja en nyt kaipaa neuvoja siihen miten hyväksyä itteni tän pitusena koska pakkohan mun on se hyväksyä jos tän pituseks jään. Kaipaan neuvoja siihen onko mahdollista että kasvaisin vielä jonkin verran kun nyt tuntuu siltä että en kasva yhtään.

• Autettaisiinhan me, jos voitaisiin, mutta kukaan ei voi geenejäsi muuttaa.

On kuitenkin aivan satavarma, että vaikka asia nyt tuntuukin ihan kauhealta, niin sinulta ei jää tulevaisuudessa juuri mitään hommaa tekemättä. Sotilaslentäjäksi tarvitsisit vielä pari senttiä lisää, mutta muitakin raflaavia ja kovapalkkaisempiakin ammatteja on.

Minulla on jo sen verran vuosia takana, että voin sanoa kokemuksesta, että ei ihmistä muutoinkaan luokitella arkielämässä pituuden mukaan. Tai siis kyllä jotkut idiootit pintaliitäjät luokittelee, mutta joidenkin "manletiksi" haukkuvien mielipiteistä ei tarvitse muutenkaan välittää.

Parisuhdemarkkinoillakaan ei tarvitse olla huolissaan, koska niin pitkille, kuin pätkillekin löytyy tykkääjänsä.

Asia saattaa tietysti aiheuttaa vitsailua nyt kouluaikoina, mutta se on vaan muutama vuosi elämästäsi. Ei sitä tarvitse ottaa niin vakavasti.

Henkinen "koko" on paljon tärkeämpi, kuin fyysinen.

• Nou-paniikkia

Et kertonut tarkemmin kuinka pitkällä murrosikäsi nyt on.? kerroit vain ettei pitkällä. Koska alkoi (tarkalleen) ja mitä aikuisen merkkejä nyt on jo tullut. Miten karvoitus ja peniksen mitat ovat kehittyneet. Onko äänenmurros jo ohi jne. Hikoilu, mielialan vaihtelu jne. Vieläkö jalkasi on kasvanut?

• apuavaa

En nyt muista millon tarkalleen alko. Ja ei kyllä oo paljoa aikuisen merkkejä. Karvotusta ei oo tullu muutaku alapäähän ja penis ei oo vieläkään alkanu kasvaa ja se onkin toinen asia joka mua huolestuttaa. Taidan myös olla vielä aika helari eli äänenmurros ei oo vielä ainakaan kovasti päällä, mutta on ääni ehkä vähän matalampi ku pari vuotta sitten. Vaikea sanoa ku omaa ääntä ei osaa oikeen arvioida. Sen oon huomannu tässä muutaman kuukauden sisällä että hiki on tainnu alkaa vähän haista ja kengän koko on sen 42 eli suht iso tän ikäselle.

• Nou-panikkia

Noista tiedoista päätellen voisi ajatella, että kehityksesi on vielä niin alussa, että pituuskasvusikin jatkuu vielä vähän aikaa. Kerro peniksesi tämän hetken pituus ja paksuus. Onko eskari takana vai päällä. Kainalokarvat ja viiksien haivenet kai puuttuvat. Kauanko kyrpäkarvat ovat jo olleet. Ne tulevat ensimmäisinä ja tavallaan aloittavat murrosiän näkymisen ulospäin. (Toki kivekset ne aloittavat)

• apuavaa

Penis on sitä 6 cmn luokkaa eli ei ole kasvanut yhtään kuten jo sanoin. Esinahka on päällä. Kainalokarvoja ei ole ja viiksen haivenia ihan vähän kun oikein tarkasti katsoo. Karvat on ollu jonkin aikaa. En muista tarkasti mutta on ne kai yli puol vuotta olleet ja niitä tulee hiljallleen lisää. Ja kun sanoit että "pituuskasvu jatkuu" niin mielestäni pituus kasvua ei ole tapahtunut varmaan vuoteen eli voiko se olla loppunut jo nyt vaikka murrosikä on muuten vielä ihan kesken?

• apuavaa

Wastatkaa

• koriabyeri

En osaa auttaa

• Sori, että puhuin aluksi vähän asian vierestä.

Murrosikäsi tuntuisi olevan keskivertoa myöhäisemmässä, mutta ei vielä mielestäni hälyttävän myöhässä. Ja lähipiirissä nähdyn tilanteen perusteella pituuskasvu voi jatkua, vaikka se onkin ollut pysähdyksissä.

Oletko lukenut tämän: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00454

"Huomattavaa on, että poikien kasvupyrähdys ajoittuu murrosiän myöhäisvaiheeseen."

"Murrosikää voidaan harkinnan perusteella jouduttaa testosteronihoidon avulla. Tällöin nuorelle annetaan lihakseen testosteroni-injektioita kuukauden välein 3–6 kk ajan. Hoidon vaikutus alkaa usein näkyä melko pian sen aloituksesta."

Mene ihmeessä käymään lääkärin juttusilla, niin saat ainakin tietoa tuskaasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      31
      3099
    2. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      158
      2118
    3. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      137
      1693
    4. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1248
    5. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      35
      1030
    6. Venäjältä tullut jo 2 noottia. Kolmatta ei tule, silloin jo hyökätään

Suomi on saanut itänaapurilta muutaman päivän sisään jo kaksi tiukkasanaista noottia. Venäjä ilmoittaa paheksuvansa sit
      Maailman menoa
      258
      947
    7. Hämeenlinna määrättiin maksamaan sakot - maahanmuuttaja lapsi oli kuullut koulussa maininnan Jeesus

Hämeenlinna joutuu maksamaan 1 500 euroa korvauksia koska lapsi oli kuullut koulussa laulun jossa oli mainittu Jeesus. Y
      Luterilaisuus
      192
      852
    8. Ranta-Kosulassa riitaisaa!!

Siellä Kosulassa on ny isot jytinät käynnissä. Kaksi peräkamaripoikaa kaivaavat haudatun sotakirveen esille. Kumpiko on
      Tuusniemi
      54
      835
    9. Näkiköhän naapuri

Voi hitto jos näki
      Ikävä
      77
      831
    10. Mitä toivot

Siis mikä olisi parasta loppuelämäsi kannalta mitä sinulle tapahtuisi nyt?
      Sinkut
      96
      788
    Aihe