Veteraanien hätähuuto

surheeta

Mielenkiintoista luettavaa tännään Lieksan lehessä. Ei saaneet veteraanit pyytämäänsä avustusta. Häpeä Lieksalle. Hautapuheet ja teot eivät totisesti kohtaa. Nuorempi sukupolvi viis veisaa veteraaneista. Sosiaalipuoli ei kerta kaikkiaan kykene jakamaan rahaa oikeudenmukaisesti. Häpeä Oinonen.

69

920

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veteraanit ovat ansainneet kunnioituksen.

• viisveisaa

Ni ovat, mutta niiin oli vaikeeta viimeksikin kun tämä Oinonen jakoi rahat.

• SuvaitsevaisuusSYÖPÄ

Joko suvakit kerää veteraanien varjolla muslimeille rahaa, ei saatana , eikö näillä suvakkipelleillä ole enää mitään häpyä !!!!!!!!!!

• iltayö2155

Niin, kyllä on asiaakin. Veteraanit, nuo sotiemme kävijät kyllä kaipaa viime taipaleelleensa avustusta...Mutta haluan näin edesmenneen isäni (70-luvulla kuolleen) tarinan tuoda esille..Ei silloin kukaan puhunut mistään avustuksista saati muista veteraanin perheen vaikkapa henkisestä tuesta. Kaipa ne siihen aikaan oli vielä "pikku sotarikollisia"..Niin. silloin ei ollut veteraanien "iltahuutoja" eikä muitakaan biisijä......Mutta voihan sitä pohjattomaan kukkaroon kerätä euroja pilvin pimein,,kuka ne eurot lopulta käyttänee????(Ettei vaan Nalle ja kumppanit, tai vastaava poppoo)

• vr4

Kuinkas paljon niitä nollia olikaan siellä sotaveteraaniyhdistyksen tilillä eri sijoituskohteissa. Oliko summa jotakin 70 miljoonaa euroa eri kiinteistöissä ja osakkeissa.

• LuikuritVastuuseen

Kuka se tekee itselleen tilin noilla veteraaneille kerätyillä rahoilla kunhn veteraanit ovat kuolleet? Miksei niitä rahoja voisi nyt käyttää veteraanien tarpeisiin, kun heitä on vielä elossa? Viime keräykseen en enää laittanut, enkä enää laita enää, koska tuo on rikollista toimintaa kerätä, ja pettää sitten veteraanit antamatta heille avustusta! Eikö hävetä yhtään!

• järkikäteen

Kyllä Jarkkokin kauniita sanoja puheessaan tuo esille. Entäpä sitten todellisuus? Nyt on toiminnan aika, alistahan kaupunginhallituksen käsittelyyn tuo lautakunnan päätös. Niin olet tehnyt mm. organisaatioasiassa. Riittääkö rohkeus nyt?Kohtaako sanat ja teot?

• Odotan kahleita kinttuuni .Olemmeko luikureita jotka toimimme veteraanien hyväksi eli katsoin .että keräyksen aikana auton mittariin tuli 50km.ja varmaan myöskin niillä jotka ovat toiminnassa olleet pitkään koittaneet kuljettaa veteraania esim joihinkin tilaisuuksiin jossa he ovat voineet nauttia yhdessäolosta.
        Nyt sitten usein huudetaan kolmatta sektoria avuksi ,eli vapaaehtoisia juuri tuota kirjoittajan mielestä olevaa "rikollista toimintaa" kuitenkin jälleen totean sanan untuvikot ketkä nyt lautakunnassa olivat asiasta päättämässä todella veteraanien asia on heille kaukainen tässä valossa MK

• tunnaarit
        järkikäteen kirjoitti:

Kyllä Jarkkokin kauniita sanoja puheessaan tuo esille. Entäpä sitten todellisuus? Nyt on toiminnan aika, alistahan kaupunginhallituksen käsittelyyn tuo lautakunnan päätös. Niin olet tehnyt mm. organisaatioasiassa. Riittääkö rohkeus nyt?Kohtaako sanat ja teot?

Untuvikot todella eivät ole tienneet, mistä päättivät. Untuvikko on kyllä esittelijä Oinonenkin näissä asioissa. Valitettavasti.

• Ilman veteraaneja ei tätäkään palstaa olisi.

• en.kässää

Miksei niitä rahoja anneta veteraaneille vaan jätetään jälkipolville.

• ahneus-teetättää

Sanonta "veteraanille ei jätetä" pitää paikkansa. Rahoja hallitseva taho pitää niistä kiinni kynsin hampain jotta saavat ne pitää kun viimeinenkin veteraani on kupsahtanut. Sievoinen summa jää vietäväksi veroparatiisiin verottajalta suojaan.

• kunnioitusta-kikilta

Viimeinen veteraani on ilmeisesti nainen ja arvion mukaan elää n. 2030/ luvulle, joten olisi aika inventoida kaikki veteraaneille kuuluvat varat nyt ja heti! Nämä viimeiset tuhannet ikääntyneet veteraanimme tarvitsevat apua, niinpä käyttäkää tämä olemassa oleva pääoma jokaiseen yksin ja erikseen auttakaa heitä, heidän omalla verellään hankitulla omaisuudella. Nyt eletään 2016, jotensakin n. 10/ vuoden kuluttua ei meillä ole yhtäkään veteraania autettavana, nyt on sen aika! Tarkoitan, että käytetään veteraaneille kertyneet ja kertyvä omaisuus loppuun siihen mennessä, kun viimeinen veteraani on poissa luontamme. Laskennallisesti tehtävä on helppo!

• kuuleskorppinen

Jos korppinen haluat meuhkata veteraanien puolesta, niin rupea ajamaan innolla asiaa joka auttaa, että veteraanit saisi itse noita keräysvaroja, eikä ne joille ne ei kuulu! Siinä sulle pätemisensarkaa!
      Sitten vosi sanoa jo miehen teoksi!

• iltarusko2050

Kyllä olisi korkea aika penkoa veteraanikeräyksillä kartutetut rahastot! Kuka siellä välistä vetää, minne päin se hönkä käy..Siinäpä olisikin tutkimisen tutkimista monelle rikospoliisille ja tilientarkastajille..Kuka tietää se vastaa???

• iltarusko2128

Näin sotaveteraanin tyttärenä kirjoitan muistoja menneistä ehkä sydän verta vuotaen. Isäni taisteli Syvärillä. Hänelle se oli kova trauma. Joutui ampumaan venukkeja. Ei niiden kokemusten jälkeen ottanut asetta käteensä..Päätti päivänsä 70-luvulla. Eipä kukaan kysellyt, miten veteraani voi, miten puoliso ja muu perhe voi..Ehkä niitä muistoja kannetaan edelleen mm. masennuksen muodossa..

• varamoottori
        iltarusko2128 kirjoitti:

Näin sotaveteraanin tyttärenä kirjoitan muistoja menneistä ehkä sydän verta vuotaen. Isäni taisteli Syvärillä. Hänelle se oli kova trauma. Joutui ampumaan venukkeja. Ei niiden kokemusten jälkeen ottanut asetta käteensä..Päätti päivänsä 70-luvulla. Eipä kukaan kysellyt, miten veteraani voi, miten puoliso ja muu perhe voi..Ehkä niitä muistoja kannetaan edelleen mm. masennuksen muodossa..

Sotaveteraanin poikana näin äitienpäivänä muistan myös asioita.Isäni oli taistellut myös syvärilla ja kun kävimme ilomantsissa isäni kysyi mikä paikka tämä on niin tuttu ja poistui metsään koska hän oli sodan käynyt ja pari kertaa haavoittunut ja juuri oli ollut sairaalassa leikkauksessa jonne jäi muuten sideharsoja haavaan niin menin katsomaan missä hän on niin oinassalmella oltiin ja hän löysi vielä sodanaikaisen kk pesäkkeen ja vapisivin äänin totesi tässä oli kovat paikat.
        Kun meille tuli joskus tuttuja miehiä kylään niin isä oli sodassa niin äiti suojellakseen meitä sanoi kersat pihalle eli monesti kuulimme lapsena niitä kauhukertomuksia ja kun ukkonen jyrähti niin isä oli maastoutunut -eli en sitä silloin tienyt miksi.
        Mutta todella iltarusko osuu oikeaan millaisia raumoja olemme perheenä kokeneet. eli onko koskaan ajateltu sitä mitä sota ajan lapset ovat kokneet olemme vaienneet ja selviytyneet koska muuta vaihtoehtoa ei ole joskin nyt sitten sodan jälkeisellä ikäpolvella oireet alkaa näkyä lapsena meillä ei todella ollut kovin hyvää suojaa ikärajoituksista vaan työtä oli tehtävä jotta isät ja myöskin äidit saivat sotavelat maksettua .
        Todella edelleen jopa häpeän noita ns "kotiryssien puheita "loistavista rahavaroista nyt tulee seuraava sukupolvi ja ounastelen että mistä syystä tarvitsemme henkistä ja muuta kuntoutusta koska meidän sota ajan lapsiin on turvallinen lapsuus mennyt noiden kauhukertomusten muodosta vaikka äitit olisi meitä suojelleet

• Vaikka nimeni on väärin kirjoitettu niin todella olen veteraanin poika ja olen toiminut nyt jonkin aikaa täällä lähinnä ohjelmaa suorittavana ja en ainakaan ole koskaan kuten muutkaan veteraanien hyväksi tehneet olleet rosvoamassa heidän varojaan joten todella syytökset on todella kaikkia kohtaan perusteettomat jotka toimimme veteraanien parissa ja veteraanien lapsina kuten edellä on todettu

• kaikkisekestää
        iltarusko2128 kirjoitti:

Kyllähän lautakunnan päätös on todella kestämättömällä pohjalla. Esittelijän nuoruus ja kokemattomuus kuvastuu päätöksenteossa. Ikävää, ettei "pojankolli" ole riittävästi tutustunut aihealueeseen eikä kunnioittanut vähääkään sitä pyyntöä, joka tuli veteraaneilta kirjeen muodossa.

• kunnia.sotaveteraaneille

Joo eipä saanut veteraani tarvitsemaansa apua enempää kuin mitään avustustakaan.

Hävetkää päättäjät, missä teidän omatunto on?

Mutta, annappa olla jos kysymyksessä olisi ollut PAKOLAINEN.... tuo partasuu nuorimies avustus olisi tipahtanut hyvin liukkaasti kuin manulle illallinen !!!

Arvoisat Lieksan päättäjät, pakko teidänkin on myöntää että melkoinen paradoksi tässä on kun ajattelee että sekin veteraani on puolustanut tätä rakasta isänmaatamme
      henkensä edestä.

Mutta nämä partasuu-pakolaiset jotka ovat syyl,listyneet lukuisiin raiskauksiin ja muihinkin rikoksiin ja jotka valittavat ruuasta ja asunnosta ja jotka maleksivat kaduilla kalliit älykännykät korvillaan niin heille kyllä tipahtaa avustukset kuin muukin hyvinvointi kuin manulle illallinen.

• En tee mitenkään vastakkainasetelmaa koska itse vein hädanalaisille vaatetta ja muuta tarpeellista. Todella aihetta on moitteisiin järventaakse

Muistan kun olen monesti auttanut ja tullut myöskin perheeni taholta autetuksi silloin kun anoppini menetti omaisuuden tulipalossa ja ei ollut muuta kuin yhdet vaatteet päällä silloin todella apu oli ainostaan spr vaikka Juuan kunta sillonkin ämpyili monesa asiassa se on hyvin sisäänpäin lämpiävää eli kun omistamme kesäasunnon niin maksamme veron .mutta kun olisi kesäpäivät ja meikeläisellä sanottavaa niin se ei onnistu tähän mennessä koskaan olette siitä tietoisia kunnanjohtajaa myöten eli kuten nyt tiedätte kuka olisi yh tervehdyksen tuonut niin se ei sopinut.eli Juuassa ei ole sijaa kesäakukkaille kiintiestö verromaksajille tämä on nyt tullut useammin todettua MK

• JoksusAsialinjalla

Sanoppas korpinen minne ne veteraanien rahat menee kun kerran olet toiminnassa mukana? Tunnet varmaan noita jotka veteraanien rahoja pyörittelee! Älä aina puhu asian vierestä, vaan puhu asiaa!

• Tietäjäasiasta

Tiedän varsin hyvin Lieksan kohdan,että joka kuukausi on monia veteraania avustettu saamaan jalkahoitoa hierontaa kuntoutusta.Hyvin moni henkilö on myöskin omaishoitaja ja varsin hyvin tiedämme sen että nuo omaishoitajatkin ovat jonossa odottamassa sitä että pääsisivat kunnan omaishoitajaksi ja kun sitten nuo ns tarkastajat käyvät niin moni vammainen toteaa peljätessään sitä asiaa että joutuu laitokseen,että kyllä minä pärjään mutta varsin hyvin omaiset tietää hoidon vaativuuden ja siten nuo kaavakkeilla olevat asia eivät aina kerro olosuhteita todella.
        Koska olen aikanaan toiminut sos lautakunnassa tunnen asiaa hyvinkin ja vammaisten parissa ja nyt vasta olen valittu vanhusneuvostoon ja toimin myöskin vammaisneuvostossa ja myöskin sotaveteraanien parissa.
        Todella hämmästyttää se että meitä jotka toimimme heidän parissa syytetään mitä milloinkin jopa rosvoksi.
        Mutta todella asia on niin että sellainen on todella perätöntä Lieksassa ja on myös niin,että vaikka meillä on joillakin poliittinen katsanto ollut erilainen niin tässä asiassa me jotka toimimme veteraanien parissa tiedämme asian laidan. Todella ihan hävettä toisten puolesta asiattomuudet .Minä en voi tietysti paljastaa yksityiskohtia kenenkään ihmisen elämästä kenellä on tarve MK

• eiköyhäeikippee

Turhaa jauhamista. Pulkkinen ent. kamreerina tuntee hyvin tilanteen eikä tyhjiä lähde kirjelmöimään. Yksi tonni ei kaupunkia perikatoon vie. Nyt tuli varmaan 10 kertainen määrä taas imagotappiota. Lieksalaiset hokevat strategiaansa ja sen uudistamista unohtaen kokonaan lieksalaisen asukkaan. Muistuttaisin taas myös siitä hautapuheesta, jonka korkea-arvoinen kaupunkimme johtaja taannoin piti. Ei käy yksiin sanat ja teot. Oinonen on alaisesi ja johtajalla on käsittääkseni myös edustusrahasto.

• JoksusAsialinjalla

Kukaan ei kysynyt korpiselta kuulutko vanhusneuvostoon, vaan sitä missä ovat veteraanien rahat joita on kerätty? Senparemmin ei kysytty vammaisneuvostoonkaan kuulumisesta, vaan veteraaneille kuuluvista rahoista! Mutta ethän osaa vastata muuta kuin omiasi, eli asian vierestä!

• Vastasin hieman laajemmin asioista. ja vastasin sen,että Lieksassa tiedän että miten keräysvaroja käytetään tuo maininta oli kirjoitukseni alussa.

Mitä sitten muuten tiedän hyvin monen miehen ja naisen olevan veteraanien ja sotainvalidien toiminnasa mukana talkoilemassa ja kuten totesin kyytimiehinä varusmiehille kun keräävät ja myöskin itse mukana keräämässä varoja on myöskin sotaveteraanien kuoro joka käy laulamassa viimeiselle matkalle iltahuudon ja myöskin perinteiset tilaisuudet jossa kuoro esiintyy ja myöskin on runonlausuntaa puheita ja yksinlaulua jossa itse olen ollut mukana jo vuosikymmen toista.

Mutta kysymättä kyllä totesin että minulla on hyvinkin laaja käsitys kokonaisuudesta koska olen edelleen monessa mukana ja luottamustehtävissä edelleen kaupungissa ja järjestöissä Tunnen hyvin myöskin tuon ent kamreerin ja todella asia on niin mitä hän on tuonut esiin ja tietää tilanteen pitkältä aikaa .muuten olemme aikanaan joidenkin järjestöjen tiliä tarkastaneet yhdessäMK

• jo-on-salailua

Vastaa jo Markku viimein missä ovat Suomen veteraaneille tarkoitetut rahat! Ja mihin ne tullaan käyttämään? Miksi niitä ei käytetä veteraanien hyväksi? Ketkä niitä kärkkyvät? Tässä ei ole kysymys nyt runonlausunnasta eikä laulamisesta vaan miljoonaomaisuuden käyttämisestä.

Eikö kukaan uskalla vastata?

• rajalle
        markkukorpinen kirjoitti:

Vastasin hieman laajemmin asioista. ja vastasin sen,että Lieksassa tiedän että miten keräysvaroja käytetään tuo maininta oli kirjoitukseni alussa.

Mitä sitten muuten tiedän hyvin monen miehen ja naisen olevan veteraanien ja sotainvalidien toiminnasa mukana talkoilemassa ja kuten totesin kyytimiehinä varusmiehille kun keräävät ja myöskin itse mukana keräämässä varoja on myöskin sotaveteraanien kuoro joka käy laulamassa viimeiselle matkalle iltahuudon ja myöskin perinteiset tilaisuudet jossa kuoro esiintyy ja myöskin on runonlausuntaa puheita ja yksinlaulua jossa itse olen ollut mukana jo vuosikymmen toista.

Mutta kysymättä kyllä totesin että minulla on hyvinkin laaja käsitys kokonaisuudesta koska olen edelleen monessa mukana ja luottamustehtävissä edelleen kaupungissa ja järjestöissä Tunnen hyvin myöskin tuon ent kamreerin ja todella asia on niin mitä hän on tuonut esiin ja tietää tilanteen pitkältä aikaa .muuten olemme aikanaan joidenkin järjestöjen tiliä tarkastaneet yhdessäMK

hyvä markku ! teikäläisiä tarvitaan jotka tietävät ja tekevät eivätkä aina vain arvostele.

• EiVastaustaEdelleenkään

Kannattaa sitten maken mennä ruonja lausumaan jos veteraani haluaa uudet tekohampaat tai silmälasit? Ja jos haluaa kuntoutukseen, niin mene laulamaan, ja sano että nyt mennään tälleen, rahat menee muille, et ole ansainnut niitä vielä, joten turhaan taisteli suomen puolesta!
      Nyt voit vastata, ja sanoa missä lautakunnissa olet, tai olet ollut, ja muista mainita ne karaoke saavutuksesi!

• Tiedän kyllä Lieksan osalta tilanteenkoska kuulun tuon yhdistyksen hallitukseen ja totesin,että millaista toimintaa on viime vuonna olin vastaanottamassa shekin moottiripyöräilijöiltä yhdistykselle ja ne rahat todellla käytetään veteraanien kuntoutukseen,eli paikallisille yrittäjille he ne tuet käyttävät.Nyt kun kaupunki on alentanut tukea se varmaan tulee nopeuttamaan toiminnan alas ajoa joka kohdistuu sitten vapautemme puollustajiin.

Aistin kirjoituksessasi hieman vähättely ja henkilökohtaisuuksia mutta vastaan kuitenkin että olen ollut aikanaan sosiaalilautakunnan vpj sitten jäsen ja nyt olen sosiaali ja terveyslautakunnan varajäsen.Olen myöskin aikaisemmin ollut kirkon diakoniapuolella jäsenenä sekä hengitysyhdistyksen pj nyt invalidiyhdistyksen sihteeri vanhus ja vammaisneuvoston jäsen kirkkovaltuutettu toiminut aikanaan myöskin kansalaisopiston pj läänin nuorisolautakunnassa ja Lieksan nuorisolautakunnassa toiminut lähinnä kehitysvammahuollossa hoitajana ja ohjaajana. edelleen toimin vapaaehtoistyössä esim kuulunut SPR ensiapuryhmätoimintaan pelastuspalveluun sekä toiminut joidenkin yhdistysten tilintarkastajana jotka työllistävät Lieksalaisia Olen toiminut myöskin MKL liiton valtuustossa eli ammatiyhdistystoiminnassa ja osastopj ja työsuojelukouluttaja
        Osallistunut pitkään kuorotoimintaan ja talkoillut myös aurausviittoja myöskin puhallinorkesterin hyväksi toimin järjestyksenvalvojana eri tilaisuuksissa.
        Laulan myöskin nyt sitten SM karaoken finaalissa 27-28pv 5 IS tv suora lähetys

Joten puolukkametsä on tuttu josta hankitaan rahaa noihin kisoihin mitä harrastan
        Tiedän että joidenkin hihat palaa nyt ja asiattomuuksia tulee.

Olen vastannut nyt kysymyksiisi joten tunnen hyvinkin ihmisten olosuhteita laajasti vuosikymmenten ajalta koska kuljin eri pitäjissä ollessani eduskuntavaaliehdokkaana aikanaan ja tehnyt siten esim aloitteita josta nyt oli esimerkki hiljattain. Olen kantaa ottava ja toimin perehdyn asioihin ja hoivaan ihmisiä jaan tietoa. pyrin asioita ajaessani toimimaan yhteistyössä yhteistyökykyisten ihmisten kanssa erilaisista näkemyksistä huolimatta kuten tämäkin veteraanien asia on hyvin monelle tärkeä.

• Muuten aikanaan ollessani työssä itse kustansin veteraanin saaman hoidon Lieksassa

• MOTMOTMOTMOT

vuos tolkulla keräilleet ja aina vaan pitäs avustusta saada, kuka nekin keräys rahat hönii. MOT MOT MOT

• suvaitsetaan

Nehän voi kohta lahjoittaa mamuille kunhan veteraaneista vaan päästään.

• Kysymystä

Jos muistan oikein niin veteraanitatuksen on saanut myöskin YK joukossa palvelleet vammautuneet?

• Kyllä pitkään riisinhallintaveteraanit ovat saaneet valtiokonttorilta postia ja he voivat hakeutua sillä kuntoutukseen ,jotka ovat vammautuneet riisinhallintatehtävässä

• missä-miljoonat-eurot

Ei vieläkään vastausta kysymykseen: missä ovat veteraaneille tarkoitetut kymmenet miljoonat eurot? Vai onko niitä enää missään kun kukaan ei uskalla vastata.
      Liirumlaarumit lillukanvarsista moottoripyörineen eivät ole vastaus.

• järjestöillä

Ylen verkkosivujen mukaan veteraanien tukemiseen perustetuilla yksityisillä yhteisöillä on tällä hetkellä noin 120 miljoonan euron omaisuus.

Julkisia avustuksia ja keräysvaroja saaneet veteraani- ja sotainvalidijärjestöt ovat sitoutuneet käyttämään omat, noin 40 miljoonan euron varansa veteraanien hyväksi näiden elinaikana.

Sen sijaan järjestöt, jotka ovat veteraanien itse perustamia, jatkavat toimintaansa viimeisenkin sodassa palvelleen menehdyttyä. Avustustoimintaa suunnataan uusille sukupolville ja uudenlaisiin tarkoituksiin.

Ylen haastatteleman Lotta Svärd -säätiön hallituksen puheenjohtajan, Pirjo Björkin mukaan säätiö saattaa alkaa tukea esimerkiksi erilaisissa kriiseissä, kuten luonnonkatastrofeissa mukana olevia henkiöitä.

Kaatuneiden muistosäätiön johtaja Ahti Sirkiä puolestaan katsoo, että jatkossa varoja voidaan käyttää esimerkiksi Venäjällä sijaitsevien kenttähautausmaiden hoitamiseen.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000618039.html

• Kysykää myös sitten Vesa Keskiseltä asiaa miten veteraaniasia menee.
        Kysykää sitten myös pelastushelikopteriasia
        Kysykää sitten myös vammaisten tukisäätiöltä sinne laiton rahaa ja hain musikkiryhmäälle soittimia mutta ei tullut mutta kun tukiyhdistys laitto anomuksen ja minä ja kari lausunnon niin rahat tuli

• Voinette käydä sotaveteraaniliiton sivustolla www.sotaveteraaniliitto.fi
        Suomen sotaveteraaniliiton XXVII liittopivät on Joensuussa 8-9.6.2016
        ohjelmassa on keskiv liittokokous asemiesilta Iltakirkko torstaina ekumeeninen Jumalanpalvelus ja liittojuhla
        Liiton tarkoituksena on edistää nimenomaan toimia sotaveteraanien ja ja heidän puolisoiden ja leskiensätoimeentuloturvan ja sosiaalisen huollon ja kuntoutuksen edistämiseksi ja edistää veteraaniperinteen tallentamista ja edistää veteraanien keskuudessa yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Tässä suhteessa Lieksa on ollut hyvin edistyksellinen eli eri sotaveteraani järjestöjen yhteistyö on ollut täällä hyvää.
        Liitto ei myöskään osallistu puoluepoliittiseen eikä sotilaalliseen toimintaan
        Liitto voi ottaa vastaan avustuksia ja lahjoituksia kuten monet muuttkin yhdistykset järjestää arpajaisia rahankeräyksiä sekä juhla ja muita tilaisuuksia harjoittaa kustannus julkaisu palvelu ja muuta toimintaa
        Liitto noudattaa toiminnassaan toimintasuunnitelmaa jonka liittokokous vahvistaakahdeksi vuodeksi.Liitolla on myös edustus sosiaali ja terveysministeriön valtakunnallisessa rintamaveteraanien neuvottelukunnassa.
        Kuten jokaisessa valtakunnallisessa järjestössä niin tässäkin on tarpeen järjestötyö paikallisesti.Liitolla on jäseni 16650 varsinaista 902 puoliso 9787 leskijäsentä sekä 30034 kannattajajäsentä 30.5.2015
        Joten tässä hieman selvitystä liiton kalenterista poimittuna

• AntakaaMikäKuuluukin

Vai venäjälle hautausmaiden kunnostukseen sitä rahaa pitää olla? Mitävarten sitä rahaa pitää olla uusille sukupolville? Eikö ne voi hommata rahansa itse, eikä puuhastella veteraaneille kerätyillä rahoilla? miksi noita järjestöjä pitää vielä pyörittää veikkei ole joskus enää veteraanejakaan? Kovasti on rahaa jos on 120 miljoonaa, ja veteraanit joutuu kärvistelemään ilman avustuksia, miksei veteraaneille anneta mitä ne tarvitsee? Sikamaista hommaa!

• Nyt on puurot ja vellit sekaisin.
        Eli on olemassa erilaisia yhdistyksiä eli perinneyhdistyksiä ,jotka kunnostava erilaisia paikkoja.viime kesänä oli vielä kentälle jääneen sotilaan siunaustilaisuus kirkossa Juuri eilen kävimme eläkeläisten kanssa Jukolan motissa kodassa jossa on tehty paljontalkoo työtä ja sen voinette varmaan löytää netistä tai käymällä itse paikan päällä Nurmijärveltä kivivaaran tietä siellä on myös muuta sotahistoriaa ja Timitrassa on mahdollisuus tutustua sotahistoriaan Timitran linnassa ja toisessa rakennuksessa hyvin usein avoimet ovet vaskiviikon aikana mahdollisuus tutustua konsertin yhteydessä Mk

• veteraanin.lapsi

Myös minun mielestä on turhaa jättää rahoja säätiöihin veteraanien jälkeen. Toivon, että ne käytetään veteraaneille, jotka tarvitsevat apua. Sehän on vain valintaa. En siis syytä mistään kähminnästä vaan pidän valintaa huonona. Kun olen antanut rahaa keräyksiin, olen luullut niiden menevän eläville veteraaneille. Olin siis väärässä osin.

Toki meillä onneksi suurin osa veteraaneista on riittävissä varoissa ja yhteiskunnan normaalipalvelujen ja läheisten hyvässä hoivassa.

• varamoottori

Tämä on Lieksan palsta huom ja täällä ei enää kauan siis montakaan kuukautta toimimaan eli on selvää täälä ei varmaan ole kähmintää ja huvittaa tuo sana "normaalipalvelujen " todellakin jos ei tarvitse apua ja on varoja itsella mutta kun on ollut esim sotaveteraanin puoliso pienellä tilalla niin kysyn vaan miten suuri on eläke

• veteraanin.lapsi

Kuten kirjoitin en epäile kähmintää Lieksassa enkä muuallakaan. Kirjoitin hyvin toimeentulevista veteraaneista vain siksi, että täällä usein niputetaan kaikki samaan kasaan. Minun isäni oli veteraani ja sotainvalidi ja hänen ja äitini (sattumalta puoliso pieneltä tilalta) toimeentulo oli eläkkeellä ihan hyvä. Jos ongelmia olisi ollut olisimme kyllä me lapset auttaneet myös taloudellisesti. Heidän tavoin ja paljon paremmin toimeentulevia on tietenkin paljon.
        Ymmärrän erittäin hyvin, että on myös veteraaneja, jotka ehdottomasti tarvitsevat tukea ja heidän tulee sitä saada. Siksi kirjoitin, että varat pitäisi laittaa yhteisesti koko Suomen käyttöön nyt. Ei ole kunniakasta käyttää niitä perinteen vaalimiseen ihmisten kuoltua, jos nämä joutuvat jotakin puutetta nyt kärsimään.

• varamoottori
        veteraanin.lapsi kirjoitti:

Kuten kirjoitin en epäile kähmintää Lieksassa enkä muuallakaan. Kirjoitin hyvin toimeentulevista veteraaneista vain siksi, että täällä usein niputetaan kaikki samaan kasaan. Minun isäni oli veteraani ja sotainvalidi ja hänen ja äitini (sattumalta puoliso pieneltä tilalta) toimeentulo oli eläkkeellä ihan hyvä. Jos ongelmia olisi ollut olisimme kyllä me lapset auttaneet myös taloudellisesti. Heidän tavoin ja paljon paremmin toimeentulevia on tietenkin paljon.
        Ymmärrän erittäin hyvin, että on myös veteraaneja, jotka ehdottomasti tarvitsevat tukea ja heidän tulee sitä saada. Siksi kirjoitin, että varat pitäisi laittaa yhteisesti koko Suomen käyttöön nyt. Ei ole kunniakasta käyttää niitä perinteen vaalimiseen ihmisten kuoltua, jos nämä joutuvat jotakin puutetta nyt kärsimään.

Laskehan jos 120 milj on rahaa niin se jaettuna 21339 henkilöllä kauanko rahat piisaa.
        Muuten nythän juuri muu suomi uudisasukkaat saakin noita varoja ja veteraanit saa nuolla näppejään ymmärtäen sanomasi. joka on myös päätöksistä monesti havattavissa
        On sitten myöskin niitä veteraaneja joilla ei ole huolehtijoita lähellä ja lapsilla ei liiemmin ole työtä ja veteraanit ovat tottuneet kitkuttamaan ja antavat vähästäkin jopa lapselleen ,joka on kuin käki anteeksi vaan perse auki aina kuin moukarin silmä eli vailla työtä ja toimeentuloa
        Joten tunnen hyvinkin asioita ja sanon asiat halk huulen kuin kiteen mummo totesi aikanaan

• OikeutteHeille
        varamoottori kirjoitti:

Laskehan jos 120 milj on rahaa niin se jaettuna 21339 henkilöllä kauanko rahat piisaa.
        Muuten nythän juuri muu suomi uudisasukkaat saakin noita varoja ja veteraanit saa nuolla näppejään ymmärtäen sanomasi. joka on myös päätöksistä monesti havattavissa
        On sitten myöskin niitä veteraaneja joilla ei ole huolehtijoita lähellä ja lapsilla ei liiemmin ole työtä ja veteraanit ovat tottuneet kitkuttamaan ja antavat vähästäkin jopa lapselleen ,joka on kuin käki anteeksi vaan perse auki aina kuin moukarin silmä eli vailla työtä ja toimeentuloa
        Joten tunnen hyvinkin asioita ja sanon asiat halk huulen kuin kiteen mummo totesi aikanaan

Minun käsittääkseni se tekisi 56000 euroa per veteraani! Ja se jos jaetaan niin vaikka että jokainen saisi 5000e vuodessa heille kuuluvia rahoja tekisi noin 11 vuotta! Mutta heille kärsisi maksaa enmmänkin koska heidän elinikä ei ole 11 vuotta enää! Että olisiko aika antaa rahaa niille keille se kuuluu että voisivat nauttia loppuelämästään vähempi kituuttaen! Mutta saahan joskus veteraani haudalleen järjestön seppeleen, mutta ei aina!

• varamoottori
        OikeutteHeille kirjoitti:

Minun käsittääkseni se tekisi 56000 euroa per veteraani! Ja se jos jaetaan niin vaikka että jokainen saisi 5000e vuodessa heille kuuluvia rahoja tekisi noin 11 vuotta! Mutta heille kärsisi maksaa enmmänkin koska heidän elinikä ei ole 11 vuotta enää! Että olisiko aika antaa rahaa niille keille se kuuluu että voisivat nauttia loppuelämästään vähempi kituuttaen! Mutta saahan joskus veteraani haudalleen järjestön seppeleen, mutta ei aina!

Tiedätkö sitten mitä maksaa makuuttaminen keskussairaalassa n jopa 700e päivä tai terveyskeskuksessa 270 eLiki määräiset maksut mitä maksaa sitten palvelukotien hoitopäivämaksu tiedön,että se voi olla jopa vuodessa 16.800e henkilö kalleinmillaan eli 1400e kk .Voinette katsoa sitten myöskin Lieksan kaupungin taksat mitä eri palvelut maksaa vanhuksille ja vammaisille kunnan antamina palveluina, joten ei he kulutusjuhlia juhli
        Jos nyt voitaisiin omassa kunnassa ja kotiin antaa veteraaneille heille kuuluvia palveluja niin säästäisimme melkoisesti

• varamoottori
        varamoottori kirjoitti:

Hieman tarkennan tietoja rintamalisää sai 25.194 henkilöä.Valtion talousarviossa oli on kuntoutukseen myönnetty määrärahoja joka 2015 oli 30.6 miljeuroa tästä maksettiin kunnille veteraanien suhteessa kotipalveluihin 10milj e ja kuntoutukseen 17.9 milj
        Mitkä ovat sitten luvut lieksassa? eli miten on talousarvio mitoitettu tuolta osin eli haetaanko riittävästi varoja toimintaan valtiolta.
        Toiseksi osa veteraaneista asuu kuten tiedämme veteraanien kuntoutuskodissa ja ollaanko sitten heitä ajamassa kodista pois kun jotkut tarvitsee rahaa bailauksiin

• opåöäå0poöopåo
        OikeutteHeille kirjoitti:

Mikähän tuossakin on ettei kaikki veteraanit saa järjestön seppelettä? Esim. oma äitini vaikka oli puolustusvaoimain palveluksessa varustekorjaamolla ei saanut järjestön seppelettä? Tietysti vähempiarvoinen työhän se on mitä sotiminen! Olen vain miettinyt asiaa!

• nomikäänsheriffi

Kylläpäs nyt näissä veteraani ja järjestöasioissa ymmärtää eri osapuolet ihan oman intressinsä mukaan. Missä jotain tapahtuu, tulee hiljattain oppimani moneen sopiva murresana, hatinhurtta, positiivisesti mieleeni.

Tässä tapauksessa muutamat ko. ovat mielestäni oikealla asialla, kuten SP, RV, ja palstan kestosuosikki MK.
      Sen verran hampaani ovat kuluneet, että en tohdi purra pahemmin eri osapuolia. Vai liekö iän tuoma herkkyys rajoittava tekijä.

Pehmeästi tohdin kuitenkin näykkäistä rakkaan kaupunkimme päättäjiä. Tukipisteeltä ehdottomasti osa olisi pitänyt jakaa veteraaneille ja sille toiselle lähiyhdistykselle.
      Joskus toiste lisää. Nyt tuli tärkeää tekemistä.

• suppuroisin

Tero Oinonen, perusturvan pomo ei ymmärrä lainkaan näitä asioita. Kaatuu lillukanvarsiin ja pilkkuihin.

• nomikäänsheriffi

• nomikäänsheriffi

Ja päätöksenteko on jälki pöydässä. Tupin kuohu on ylpeyttä, typeryyttä.

• nomikäänsheriffi

• nomikäänsheriffi

Lieksalaisenkin, olisi joskus syytä. Pysähtyä. Pysähtyminen ei sinällään onnistu täydellisesti keneltäkään, mutta kuitenkin ajassamme on aina näennäispysähdyksiä.

https://www.youtube.com/watch?v=CqChgjKDLAw

Tämä pysäyttää ilman loppukevennystä.

• varamoottori

Suomen veteraaniliittojen valtuuskunta VEVA on 8.2.2016 todennut vetoomuksessa mm että maamme itsenäisyyden 100 vuotis juhlan olisi eduskunnan päättäessä valtion talousarviosta päätettäessä jotka eduskunta edellytti
        Julkisen talouden suunnitelmassa otttaisiin rintamaveteraanien kuntoutukseen ja veteraanipalveluihin tarvittavat määrärahat ja saatetaan pysyvästi palvelutarvetta vastaavalle tasolle.sekä lievävammaisten sotainvalidien kunnallisten avopalveluiden haitta-asteraja alennetaa 10% viimeistään 2017
        Lainaus sotaveteraanilehti no 1 2016
        samassa lehdessä on myös kirjoitus sotaveteraani arjessa puolisot päiväkuntoutukseen tänä vuonna otsikko sivu 5-6 on veteraaniasioista hyvää tietoa lainsäädäntöä

• pykälämäenpykälät

Oliko hyviä lakipykäliä?

• varamoottori

Kyllä soisi todella viranhaltijoiden paremmin perehtyä asioihin ja lautakunnan jäsenten tutustua tuohon lehteen josta asiat selviävät

• tsrnikkään

Hävetkööt sote puoli , ei veteraanit paljoa pyydä. Amtakaa vaikka omistanne tai kaupunginjohtajan käyttövaroista. eikös tässä ole jo Lieksan mainekin mennyt, kun veteraanit pannaan polvilleen almuja rukoilemaan. Oinonen hohhoi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      39
      5777
    2. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      216
      5323
    3. Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.

Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers
      Maailman menoa
      39
      4452
    4. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      40
      4293
    5. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      51
      4068
    6. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      81
      3766
    7. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      85
      3680
    8. Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä

Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään
      Maailman menoa
      45
      3119
    9. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2440
    10. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      46
      2388
    Aihe