Myytävänä omakotitalo jonka omistajalla ei ole lainhuutoa.
On kuulemma muita papereita riittävästi.
Onnistuuko ostajan saada lainhuuto jos myyjällä on jotain muita selvityksiä omistusoikeudesta?
Lainhuuto.
7
811
Vastaukset
- paperitkuntoon
en koskisi taloon, josta myyjällä ei ole kaikkia papereita - en ikinä uskaltaisi ottaa riskiä, että jotain löytyykin joka vaikuttaa omistukseen tms
- PikaSika
Nyt jäitä hattuun. Älä koske tikullakaan moiseen kohteeseen, jos omistajalla ei ole lainhuutoa olemassa. "muut paperit" eivät todellakaan ole riittäviä !
- mllmllmllmllmml
Katso kiinteistörekisteritunnus, malli:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?x=568964&y=6825087&srs=EPSG:3067&text=Kiinnitykset kiinteistörekisteritunnukse&scale=2000&action=link&mode=tausta&lang=fi
Eli zoomaa kartalla oikea talo, sitten:
Taustakartta/asetukset/valintaväkänen kohtaan "Kiinteistöjaotus (päivitys kerran viikossa) "
ja lopuksi "ota käyttöön".
Kiinteistörekisteritunnuksen kanssa käyt maanmittauslaitoksen toimistossa kysymässä kuka omistaja. Ihan ilmaista on 15 minuttin kysely.
Kerro sitten täällä joskus minkä sortin huijari oli kyseessä? Olisipa tosiaan mielenkiintoista tietää, mikä tässä oli kysymyksessä...
- huuto_kuin_huuto
Myyjä on ilmeisesti muuten vain niin kova huutaja.
- NickNailer
"Onnistuuko ostajan saada lainhuuto jos myyjällä on jotain muita selvityksiä omistusoikeudesta?"
Pääsääntöisesti ei onnistu. Poikkeuksena ovat virheet rekisterissä.
Vilpittömän mielen suoja päättyy kirjaamista seuraavana arkipäivänä.
Jos joku myy kiinteistöä ilman lainhuutoa, pistä asia tiedoksi poliisille. Arvattavasti tutkinnan teemaksi tulee törkeän petoksen yritys.Olen nyt valitettavasti eri mieltä asiasta. Lainhuudon saaminen voi kestää puolikin vuotta tai kauemmin ja tänä aikana on täysin laillista myydä kiinteistö, jonka lainhuuto ei ole myyjän nimissä. Vaikka myyjä ei edes olisi hakenut lainhuutoa, niin huudattamaton luovutus näkyy lainhuutotodistuksessa noin vuorokauden tai kahden sisällä kaupanteosta jo ihan kaupanvahvistajan ilmoituksen perusteella. Tietenkin ostajn pitää tällaisessa tapauksessa olla tarkkana. Myyjän pitää ennen kaupantekoa esittää alkuperäinen kauppakirja kaupanvahvistajan allekijoittamana, kuitti varainsiirtoveron maksusta ja ellei lainhuutoa ole haettu kuuden kuukauden sisällä siitä päivästä kun myyjä on kauppakirjan allekirjoittanut, niin kuitti siitä, että varainsiirtoveron korotuskin on maksettu (ostaja vastaa 10 vuoden ajalta lainhuudattamattomien luovutusten varainsiirtoveroista niiden korotuksineen).
Muita huomioitavia (ja kerrattavia) asioita ovat:
- Myyjän ostohetkellä allekirjoittamassa kauppakirjassa ei saa olla purkavia ehtoja, ne estävät lainhuudon saamisen niiden poistumiseen saakka
- Mikäli myyjän kauppa ei näy lainhuutotodistuksessa edes kaupanvahvistajan ilmoituksen perusteella, on kyseessä jokin petollinen kauppias
- Esisopimuskin näkyy lainhuutotodistuksessa, se ei kuitenkaan ole kauppa eikä sitä voi siirtää eteenpäin
- Maanmittauslaitos pystyy kyllä ihan lainhuutotodistukseen merkityn lainhuudattamattoman kaupan perusteella antamaan tietoja siitä, että miksi lainhuutoa ei ole vielä myönnetty
Sitten vielä lopuksi:
- Älä koskaan tee kauppaa, jossa sinulla ei ole nähtävänä kaupantekopäivälle päivättyä lainhuutotodistusta ja rasitustodistusta, nämä nauttivat valtiollista uskottavuutta, eli vääristä tiedoista vastaa valtio. Kiinteistörekisteriote ei nauti ko. uskattottavuutta, eli sinun pitää itse selvittää mahdolliset rasitteet ja rasiteoikeudet, ellet asioi kiinteistönvälitysliikkeen kanssa
- Teetä aina kuntokartoitus ostettavan kiinteistön rakennuksiin, mahdolliset vauriot on aina halvempi ja helpompi selvittää kauppakirjaan kirjattuina eriteltyinä vastuuvapautuspykälinä, kun vuosien mittaisten oikeudenkäyntien suhteen
- Teetä, tai vaadi, että kauppakirja laaditaan joko laillistetun kiinteistönvälitysliikkeen, tai pääasiallisesti kiinteistöjuridiikkaan keskittyneen juristin, jolla tulee olla ainakin oikeustieteiden kandidaatin pätevyyden lisäksi LKV-pätevyys (välitysliikkeen kautta ostaessa välitysliike laatii sen kauppakirjan ihan osana toimeksiantosopimusta).
- JA TÄRKEIN, ÄLÄ OSTA YKSITYISELTÄ MYYJÄLTÄ ELLET YMMÄRRÄ ASOISTA KAIKKEA. Edellinen siksi, että ei se myyjä itsekkään ymmärrä. Seuraksena tilanne, jossa myyjä ei osaa antaa oikeita tietoja ja ostaja pettyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201185
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89874- 85741
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18699- 91675
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276675- 107614
- 29555
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49533Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet110497