.
Jumalan ykseyskäsitteestä:
Aiemmissa keskusteluissa monet nimimerkit, jotka mitä ilmeisimmin ammentavat oppinsa Talmudeista, ovat osoittaneet kykenemättömyytensä ymmärtää seuraavaa Adon Yeshua HaMashiach’n esittämää hyvin olennaista Kristillistä totuutta oikein: (Mark 12:28b ja 5.Ms.6:4a)
” ’Sh’ma Yisra’el, ADONAI Eloheinu, ADONAI echad…”
(”Kuule Israel, HERRA meidän Jumalamme, HERRA on yksi…”)
Toki jakeen loppuosakin (rakastaa Häntä yli kaiken) on sitäkin tärkeämpi, mutta nyt keskityn ainoastaan sanaan ”echad”. Kyseinen sana merkitsee tarkasti suomennetttuna ”kokonaisuuden muodostama ykseys”. Sitä on käytetty Tanakh’issa esim. puhuttaessa viinirypäletertusta, jossa lukuisa määrä rypäleitä muodostaa kokonaisuuden. Samoin sanaa ”echad” käytetään yhteydessä: ”…mies erotkoon isästään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa ja niistä tulee yksi (echad) liha…”.
Kyseisessä jakeessa (5.Ms.6:4a) olisi voitu käyttää myös heprealaista sanaa ”yachid”, joka merkitsee positiivista lukuarvoa 1, jos Tanakh’in käsite ”ainoasta Jumalasta” olisi haluttu rajata vain ”riisuttuun yhteen jumaluuden persoonaan”.
Tanakh’in edellä esittämä jumaluuden käsite on paljon laajempi kuin mitä Talmud’ien rakastajat ymmärtävät.
Palatakseni matematiikan alkeisiin: jo luku 0 voi muodostaa joukon, samoin negatiiviset luvut aina negatiiviseen äärettömyyteen saakka, niin miten joillakin Talmudien rakastajailla voi olla niin perin vaikeaa ymmärtää, että positiivinen luku 1 on äärettömän paljon enemmän kuin luku 0 tai negatiiviset luvut lukuisine joukkoineen ?
En lukeudu ns. ”Pyhän kolminaisuusopin” kannattajiin, sillä Jumaluus on jopa äärettömän paljon enemmän kuin luku 3. Perustelen sen sillä, että jo pelkästään Ruah HaKodesh muodostuu 7:stä täydellisestä Jumalan Hengestä, puhumattakaan siitä, että minä Yeshuaan uskovana yeshualaisena olen, vaikkakin Yeshuassa ja Hänen ansiostaan synnytetty täydelliseksi Jumalan rakkauden luomuksena (joka saavuttaa täydellisyyden ikuisuudessa) olen nyt vain yksi pieni hitunen Hänen (Yeshuan) maanpäällistä ruumistansa, joka kaiken kaikkiaan muodostuu lukemattomista muista elävän Jumalan lapsista…
Tanakh’in jumaluuskäsite persoonasta J-H-V-H ELOHIM kätkee itse asiassa sisäänsä KAIKEN OLEVAISEN, sillä Hänestä, Kirkkauden Isästä ja Hänen tahdostaan kaikki olevainen on olemassa. Miten valtavan ihmeellinen ja ääretön Hän onkaan !
Jos nyt kuitenkin tahdotaan pitäytyä pelkästään, vain ja ainoastaan, Kirkkauden Isään persoonana ”Riisuttu Isä”, niin silloin on kyseessä YKSI AINOA, josta ja jonka kautta kaikki on alkuisin.
Kysymys on sikäli mielenkiintoinen, että ”Riisuttu Isä” oli ihmissilmille nähtävänä riippuessaan noin 2000 vuotta sitten Golgatan ristillä muodottomaksi veriseksi massaksi mukiloituna ja ruoskittuna sekä ihan kirjaimellisesti sanoen alastomaksi riisuttuna. Hänestä oli silloin vain täydellinen rakkaus näkyvillä… Ei ainuttakaan syytöstä sinua, minua eikä muitakaan rehellisesti totuutta janoavia ja etsiviä kohtaan, vaan ainoastaan ääretön armo ja anteeksiantamus, jos vain tahdot, kuten minä olen jo tehnyt, ottaa Hänet vastaan.
Tähän Yhteen ja Ainoaan jumaluuden persoonaan kannattaa kaikkien Talmudien rakastajienkin luoda katseensa ja oppia lisää jumaluudesta…
- - -
Mahdollista palautetta silmälläpitäen palailen foorumille noin viikon kuluttua.
Siunausta Yeshuassa !
.
Sh’ma Yisra’el…erityisesti tätä !
2
1661
Vastaukset
- rasismia vastaan
echad on yhtälailla yksi kuin suomen yksi. Siihen ei sisälly monta kuten ei muidenkaan kielten yhtä merkitsevään lukusanaan. Koko ajatus on absurdi. Ykseys puolestaan on achdut,sama sanajuuri, eri sana.
Käsittämätöntä miten teologian takia yritetään vääntää kokonainen kieli toiseksi.
Ymmärrän juutalaiskristittyjen hädän: maailman kansat saavat palvella vaikka kymmenyhteistä jumalaa, Israel ei. Sillä on yksi Jumala jonka nimikin on yksi:YHWH . Jotta voisi palvella Jeesusta jumalana on keksittävä jippo:echad ei olekaan yksi, siis kristilliseksi hepreaksi lasketaankin: kolmen muodostama ykseys, kaksi , kolme ,neljä...
Miksi Shemaan olisi pitänyt panna selvennyksiä koska yksi jo on selkeä luku - eihän sitä kukaan sekoittanut ennen kristinuskon syntyä ja Nikean kirkolliskokousta? Eikä kukaan sekoita vieläkään paitsi ne jotka teologisessa hädässään tieten tahtoen kääntävät väärin?
EN puhu Talmudin kautta tai takia, vaan koska osaan hepreaa ja olen tanachini lukenut. Heprean lukunsanat ovat selkeät: ei tarvitse sotkea Talmudin "rakastamista" tai muuta ne ymmärtääkseen.
Juutalaisuus on mitä selkein YKSI-jumalainen uskonto. Ei esoteerinen hellenistinen jumalinkarnaatio-oppi, jossa jumalat tulevat ihmisiksi ja pelastavat ihmiset helvetiltä kuolemalla itse ja joillakin rituaalimenoilla.
Muihin kristillisiin fundeerauksiisi en puutu, kristillisiä lahkoja ja kirkkokuntiahan on kymmeniä tuhansia kullakin oma toisistaan poikkeava oppinsa ja kukin se ainoa oikea..
Minä vain yritän avartaa sinun näkökenttääsi Babylonian ja Jerusalemin Talmudien ”mehupillisektorin” ulkopuolelle, jossa on paljon selkeämmät näkymät Tanakh’in oivaltamiseksi. Tietenkin edellyttäen, että Tanakh’ia luetaan nöyrin mielin ja El’Elyon’ilta armoa ja viisautta sen käsittämiseksi. Kukaan aidosti Luojaansa uskova ei pyri valheellisesti puhumaan Hänen ja Hänen Poikansa puolesta sitä totuutta vastaan, joka on Tanakh’issa.
Asia on vain niin, että osa Tanakh’in Kirjoituksista on valitettavasti ortodoksijuutalaisten peukaloimaa, kuten jo kutsun kirkkauteen saanut Kaarlo Syväntö selkeästi kirjoitti pienessä vihkosessaan nimeltä ”Vanhan testamentin käännösvirheistä”. Ehkä tiedätkin, että Kaarlo puhui Hepreaa jopa paremmin kuin Suomea ja pystyi lukemaan ja ymmärtämään sujuvasti Tanakh’ia, nimittäin sen hepralaista versiota, koska muutti Israeliin jo ennen Israelin valtion itsenäistymistä Jumalan lähettämänä nimenomaan siksi, että Korkein vihmoisi Kaarlon välityksellä ”puhdasta vettä” eli oikein käännettyä Tanakh’in tekstiä valittujen juutalaisten sisimpään, kuten Hesekiel ennusti.
Kaarlo asui Israelissa yhtäjaksoisesti noin 50 vuotta. Seuraavassa lyhyt lainaus hänen tekstistään: (s.16-17, jossa hän aluksi lainaa kirkkoraamatun 1933 virheellistä käännöstä)”Ps.22:17 ”Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niin kuin jalopeurat.”Psalmi 22 on profeetallinen Messias-psalmi. Siinä kerrotaan ristiinnaulitun Messiaan kärsimyksistä. Vanha testamentti käännettiin Egyptissä kreikaksi noin 250 vuotta eKr. Juutalaiset kirjanoppineet olivat kääntäjinä. Käännöksen nimi on Septuaginta, koska työtä oli tekemässä 70 (juutalaista) kirjanoppinutta.
Heprealainen Vanha testamentti oli vain kerakkeilla kirjoitettu. Vasta noin vuonna 400 A.D. juutalaiset kirjanoppineet rupesivat Tiberiaassa kirjoittamaan siihen vokaalimerkkejä. Kun he tulivat yllä olevaan kohtaan, näkivät he, että siinä on selvä viittaus ristiinnaulitsemiseen. Oikea teksti kuuluu nimittäin:”He lävistivät käteni ja jalkani.” Kääntäjät päättivät, että oikea ajatus on keinolla millä tahansa saatava pois.
Alkuperäisestä heprealaisesta sanasta ”CARU” tehtiin ”CAARJEI” = niin kuin leijonat. Onneksi sanan merkitys on Septuaginta-käännöksessä oikein (”lävistivät”). Lutherin käännöksen sana on oikein, mutta vuoden 1933 suomalaisessa kirkkoraamatussa on virhe. Vanhassa lestadiolaisten Raamatussa kohta on paremmin: ”Lävisti niin kuin jalopeura minun käteni ja jalkani.”(Kaarlo jatkaa)Tästä samasta kohdasta näkyy myös ihmeellisellä tavalla Raamatun jumalallinen inspiraatio.
Daavid kirjoitti kyseisen psalmin liki 1000 vuotta ennen Messiaamme syntymää. Ristiinnaulitseminen oli roomalaisten tapa teloittaa rikollisia. Rooman valtakunta syntyi paljon myöhemmin kuin tämä ennustus oli kirjoitettu. Juutalaisten ja VT:n ajan tapa oli kivittää rikolliset. Vain jumalallinen inspiraatio pystyi ennustamaan näin tarkasti tulevan Messiaan kuoleman.”
Lyhyt yhteenveto analyysistäni koskien sinun tilannettasi:
Et osaa hepreaa riittävän hyvin voidaksesi vetää oikeat johtopäätökset Tanakh’in Messias-profetioista. Tarvitset Hengellistä valoa ylhäältä. Hylkää siis Talmudien, Mishnan ja Kabbalan harhaopit, jotka ovat vain vajavaisia ihmissepustuksia.
Siunausta Yeshuassa !
.
Ketjusta on poistettu 54 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek205526Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.222749Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5722732Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1512571- 242267
- 821674
- 1461555
- 1341384
- 130998
- 89964