köyhyysrajan alla elävät eläkeläiset.

XCVFE

Ostaisinko ruokaa, lääkkeitä bussilipun vai vessapaperia? Nyt puhuvat tällaisia arjen valintoja tekemään joutuvat, suomalaisen köyhyysrajan alla elävät eläkeläiset.
Hemmi Palm, 66, istuu Helsingin Agricolan kirkon kryptassa, jossa on tiistaisin euron lounas vähävaraisille. Metallisorvarina työskennellyt Palm jäi sairauseläkkeelle 1999, kun reuma vei sormista työkyvyn.

– Kumppanini kuoli samana vuonna. Olimme yhdessä 23 vuotta. Vuoden sisällä kuolivat myös kaikki ystävät – kuka mihinkin. Silloin vedettiin matto alta, Palm muistelee elämänsä mustinta vuotta.

Nyt miehellä voisi mennä melko kivasti, jos eläke riittäisi elämiseen. Palm saa kansan- ja takuueläkettä sekä hoitotukea vain hiukan enemmän kuin köyhimmät eläkeläiset, jotka sinnittelevät alle 750 euron tuloilla.

– Vuokran lisäksi on sähkö- ja kännykkälasku. Lääkärini sanoi, että puhelin pitää olla, Hemmi Palm kertoo.

Hänellä on reuman lisäksi useita muita sairauksia, joihin hän tarvitsee lääkkeitä.

Tuiki tarpeellisista menoistaan Palm ei selviäisi mitenkään, jos hän ei saisi Kelalta vuokratukea. Silti tekee tiukkaa.

– Kaikki päälläni olevat vaatteet ovat kirpparilta. Pitäisi ostaa myös ruokaa ja bussilippu, joka maksaa 24 euroa kuukaudessa, Palm kertoo pakollisista menoistaan.

Helsingin Kalliossa asuva Palm tarvitsee bussilipun saadakseen ruokaa. Hän tietää tarkkaan, missä kulloinkin autetaan varattomia esimerkiksi euron maksavalla lounaalla.

Säästäväisesti elämisen Palm on jo vienyt mahdollisimman pitkälle, enää siinä ei ole siimaa.

– On vaan pihistettävä kaikesta, venytettävä sentit metriksi. Kotona teen keittoja, joista riittää moneksi päiväksi, Palm kertoo.

Yksi asia hänellä on hyvin: koti on 39 neliön kokoinen. Huonekalut hän on hankkinut kierrätettyinä. Taulutelevisiota ei ole, vain ikivanha, lahjaksi saatu telkkari.

– Pelottaa, että se räjähtää, sillä uutta telkkaria en pysty ostamaan, Palm kertoo.

Millaisia terveisiä haluaisitte lähettää päättäjille?

– Pitäisi enemmän ottaa huomioon ihmiset, joilla on vain pieni eläke.

On hänellä muitakin haaveita:

– Olisi kiva joskus piristää mieltään uusilla vaatteilla.

Palm lähtee syömään kirkon lounasta. Hernekeitolla saa vatsan hetkeksi täyteen,
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1423829824089.html

18

383

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkäaikatyötön

Kohta on 15 kuukautta kulunut jutun julkaisusta. Toivottavasti herra Palm on jo hakenut toimeentulotukea, sillä pelkkä asumistuki eläkkeen jatkeena ei näytä Helsingissä riittävän. Nykyhallitus on tilannetta vain pahentanut.

• JGHTYRT5

köyhyysrajan alla elävät eläkeläiset.

• eläkeläinen2016

TÄNÄNEN ARTIKKELI:
      http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/195387-kysely-noin-1363-eukk-riittaisi-nuorille-stereotypia-passiivisista-nuorista-vaara >Siis Uusi Suomi
      Kysely: Noin 1363 €/kk riittäisi nuorille – stereotypia passiivisista nuorista ”väärä”
      Olen eläkeläinen ja elän menoilla 44 % tuosta....

Mot Areena. http://areena.yle.fi/1-3179037
      Kokemusta työeläkeestä, vuodesta 2001 aikaistettuna sairaseläkeenä, 36 vuotta ansaittua työeläkettä, joka on nyt 2016 on 1 148,75 €/kk - 12 % veroa.
      Nykyisen työni palkasta, jossa olin viimeiset 27v., eläke on 43%. Toki mitään työn kustantamaa terveydenhuoltoa ei ole, vaan maksan kaiken eläkkestäni.

Muistan hyvin rahan arvon 1967 ja muunsin sen nykypäivään.
      1967 olin kaksivuorotyössä ajoitettu urakka tekstiilitehtaassa työaika 45 tuntia viikossa. Asuntona oli alivuokralaishuone 12,5 neliötä jonka vuokra oli 120 mk tili tuotiin silloin tilipussissa käteen, joka toinen torstain eli 2 x kuukaudessa. Kuukausi tulot olivat netto 420-480 mk.
      Huone, johon kuuluin osaoikeus Wc kolmen muun asunnon kanssa, jossa oli käsienpesulavuaari ja vesihana.
      Pesulla kävin Rajaportin saunassa tai työpaikan suihkussa.
      Sähkölasku tuli 3 kk välein.
      Keskiverto kuukausi tulo oli siis 450 mk /120mk = 3,75

Kun laskee tasolle 2015. >1967
      Maan keskiarvo vuokra on 12,9 € / neliö x 12,5 neliötä = 161,25 €/kk
      Kuukausi tuloksi tulee sitten 3,75 x 161,25 € = 604,68 € kk, joka talouden perus. Tulot - asuminen; 604,68 € - 161,25 € jää sähköön saunaan veteen ruokaan vaate liikuminen puhtaus ja kaikki muu 443,43 €/kk. (työpaikan kassasta maksetiin terveydenhoito EI hammaslääkäriä.)

Siis suoraan vertaille vuoteen 2016, tuo oli palkka kuuden päivän ja 45/viikko työtuntia ajoitetusta urakkatyöstä, 604,68 € asumistukea tai toimeentulotukea ei vielä ollut, mutta töitä niiden saamiseksi teimme, Sosiaalihuoltolaki 710/1982.

Kun siis laskee tulot euroiksi [pohjana huoneen vuokra] muuntaen, oli 1967 palkka >2015, työstä maksetiin vähemmän jopa nyky toimeentulotuki asumistuki verratuna.
      Sairasti erittäin voimakkaan Riisitaudin 1949, nyt on jatkuva lääkitys kahteen muuhun perinnölliseen sairauteen n. 45 €/kk omakustannus.
      Maahanmuuttoviraston taulukossa 2015 esitetään suuntaa-antavat euromääräiset toimeentuloedellytykset: Henkilö 1. aikuinen 1000€/kk, 12 000€/vuosi
      http://www.pakolaisneuvonta.fi/?lid=137&
      Itse elän tänäpänä 2016 600 €/kk normaali arki, lääkäri ja vaatehankinnat tulevat lisäksi.

• köyhäilyä

Meidän köyhien pitäisi ommella vaatteita toisillemme?

• hjiuouik

1967 olin kaksivuorotyössä ajoitettu urakka tekstiilitehtaassa työaika 45 tuntia ---- Joo harva nykyään töissäkäyvistä on tehnyt 45 tuntista työviikkoa. Oli varmaan suuri helpotus kun lauantaistakin tuli vapaapäivä.

• ngybh

Vitsi mua ottaa päähän, kun ei mistään meinaa löytyä hommia. Olen nyt ollut 2 v vaihtelevalla menestyksellä työharjoittelussa joka saakelin päivä. Tekisin mieluusti myös viikonloput TÖITÄ, kun rahasta pula (ylläri)
      Meinaako ne jumaliste, että me eletään jollain ns "pyhällä hengellä"?
      Saman ne meinaa meillä teettää ja vielä ilmaiseksi! -Jumaliste, että harmittaa.

• juupelinpölvästit

Älä nyt enää, hyvä ihminen, ilmaisharjoitteluun mene !
        Tee selväksi se näitä paikkoja etsivälle, tee lakko, nosta äläkkä. Etsi kaltaisiasi, menkää Narinkkatorille kylttien kanssa näytille suomalaisesta orjuudesta.

Hemmetin noloa, että hallitus ja tämä saakelin systeemi syyllistää teitä. Häpeä sille jolle häpeä kuuluu.
        Pankeille, yrityksille jotka maksavat veronsa Ouvagadougouhun, poliitikoille jotka eivät kansaa edusta.
        Suomi lähtee todelliseen nousuun vain sillä että köyhät suuttuvat, tekevät elämisen rikkailme vaikeaksi ja tietoisesti rikkovat yhteiskuntarauhaa.

Olen itse erittäin hankalassa tila teessa, eronnut väkivaltaisesta miehestä jolla koko talous kuralla.
        Oikeudenkäynti tulossa, tulot 499:- asumistuki vammaistuki, vuokran jälkeen jää 90 euroa.
        Vaihtoehtoja ei ole.
        Olen hakenut halvempaa asuntoa, ei ole.
        Toimeentulotukea, jos tuuri käy.
        Ero maksaa, oikeudenkäynti maksaa, työhön ei kukaan ota.
        Korkeakoulutus ei taannut työtä vammaiselle(kaan).
        Itkin onnesta, kun myönnettiin adiointimatkoihin tukea 50 euroa. Puhelin, sähköt, terveyskulut, ei rahat riitä millään.
        Ruokajonosta sain viikon vanhaa jugurttia ja paketin reissumiestä:( jakajana siellä kaupunginosamme pahin juoruäijä. En mene enää.
        Vietän aikaani kotona, sängyssä maaten, luen, ettei kulu sähköä, näpsyttelen tänne kun puhelin on oltava ja puhelimessa netti jolla vuokran voi maksaa.
        En ole tänään syönyt mutään, join ison mukin kuumaa vettä ja diihen lirauksen murukahvia ja maitotilkka. Tämä on ollut pääruokani jo viikon, säästän ruoka-aineet pojalleni joka myös vammaisena, ilman työtä edelleen. Tulee tänne asioimaan, samalla syömme, korkeintaan 2 x viikossa.Illalla syön banaanin, sillä pärjää aamuun, jolloin taas tuo kahvi 2-3 rkl punaista maitoa.
        Lääkkeisiin kuluu hirveästi rahaa, suurin osa on hakematta.
        Täydellisen toivoton olo on.

Yhteiskuntarauhan olen valmis rikkomaan itsekin. Htin väärin että Suomessa asumisen hinta on keinottelun kohde.
        Olen onnistunut toistaiseksi pitämään luottotietoni, mutta pelkään postilaatikon kolahduksia.

Säästän sähköä, en liiku, ettei tule niin kova nälkä.
        Jokainen joka arvelee tämän olevan provo, tervetuloa, voin pitää excursion köyhyyteen kämpälläni. Saattaa olla että ilman housuja, kun laihtumiseni takia ei housut pysy enää jalassa, eikä ole rahaa ostaa vyötä.
        Turvakoti, jonka kautta lähdin avioliitosta vakavan väkivallan takia, puhui koko ajan että kyllä taloudellisesti pärjäät.
        Eivät tienneet, että varmaan jonkun vuoden voi ruuattakin selvitä, mutta lyhyeksi jää elämäni näin.
        Exä sen sijaan, porskuttaa edelleen. Kun joskus oikeudenkäynti koittaa, pannaan pois työstään turvallisuusalalta. Sitä odotan, se on lohtuni.
        Tietysti dmsekin mahdollisuus on että juo itsensä hengiltä ennen sitä.
        Katkera, tuetysti olen !
        Suomessa ei ole oikeudenmukaisuutta. Perheväkivaltaa ei ole sanktioitu. Siitä pois pyristelevä on lopun elämää kuzessa, väkivaltaisen elämä ei muutu mitenkään.

Todella väärin.

Vuodatus tästä tuli, ei voi mitään.

• eikun
        juupelinpölvästit kirjoitti:

Tee selväksi se näitä paikkoja etsivälle, tee lakko, nosta äläkkä. Etsi kaltaisiasi, menkää Narinkkatorille kylttien kanssa näytille suomalaisesta orjuudesta.

Hemmetin noloa, että hallitus ja tämä saakelin systeemi syyllistää teitä. Häpeä sille jolle häpeä kuuluu.
        Pankeille, yrityksille jotka maksavat veronsa Ouvagadougouhun, poliitikoille jotka eivät kansaa edusta.
        Suomi lähtee todelliseen nousuun vain sillä että köyhät suuttuvat, tekevät elämisen rikkailme vaikeaksi ja tietoisesti rikkovat yhteiskuntarauhaa.

Olen itse erittäin hankalassa tila teessa, eronnut väkivaltaisesta miehestä jolla koko talous kuralla.
        Oikeudenkäynti tulossa, tulot 499:- asumistuki vammaistuki, vuokran jälkeen jää 90 euroa.
        Vaihtoehtoja ei ole.
        Itkin onnesta, kun myönnettiin adiointimatkoihin tukea 50 euroa. Puhelin, sähköt, terveyskulut, ei rahat riitä millään.
        Ruokajonosta sain viikon vanhaa jugurttia ja paketin reissumiestä:( jakajana siellä kaupunginosamme pahin juoruäijä. En mene enää.
        Vietän aikaani kotona, sängyssä maaten, luen, ettei kulu sähköä, näpsyttelen tänne kun puhelin on oltava ja puhelimessa netti jolla vuokran voi maksaa.
        En ole tänään syönyt mutään, join ison mukin kuumaa vettä ja diihen lirauksen murukahvia ja maitotilkka. Tämä on ollut pääruokani jo viikon, säästän ruoka-aineet pojalleni joka myös vammaisena, ilman työtä edelleen. Tulee tänne asioimaan, samalla syömme, korkeintaan 2 x viikossa.Illalla syön banaanin, sillä pärjää aamuun, jolloin taas tuo kahvi 2-3 rkl punaista maitoa.

Yhteiskuntarauhan olen valmis rikkomaan itsekin. Htin väärin että Suomessa asumisen hinta on keinottelun kohde.
        Olen onnistunut toistaiseksi pitämään luottotietoni, mutta pelkään postilaatikon kolahduksia.

Jokainen joka arvelee tämän olevan provo, tervetuloa, voin pitää excursion köyhyyteen kämpälläni. Saattaa olla että ilman housuja, kun laihtumiseni takia ei housut pysy enää jalassa, eikä ole rahaa ostaa vyötä.
        Turvakoti, jonka kautta lähdin avioliitosta vakavan väkivallan takia, puhui koko ajan että kyllä taloudellisesti pärjäät.
        Eivät tienneet, että varmaan jonkun vuoden voi ruuattakin selvitä, mutta lyhyeksi jää elämäni näin.
        Exä sen sijaan, porskuttaa edelleen. Kun joskus oikeudenkäynti koittaa, pannaan pois työstään turvallisuusalalta. Sitä odotan, se on lohtuni.
        Katkera, tuetysti olen !
        Suomessa ei ole oikeudenmukaisuutta. Perheväkivaltaa ei ole sanktioitu. Siitä pois pyristelevä on lopun elämää kuzessa, väkivaltaisen elämä ei muutu mitenkään.

Todella väärin.

"Suomi lähtee todelliseen nousuun vain sillä että köyhät suuttuvat, tekevät elämisen rikkailme vaikeaksi ja tietoisesti rikkovat yhteiskuntarauhaa."

Eiköhän se sittenkin ole niin, että Suomi lähtee todelliseen nousuun, kun köyhät suuttuvat ja rupeavat töihin. Rikkaat tarvitaan maksamaan köyhille palkat.

Köyhät vihdoin töihin hyödyttämään Suomea ja nostamaan Suomi sekä itsensä köyhyydestä.

• mistänäitäsikiää
        juupelinpölvästit kirjoitti:

Vaihtoehtoja ei ole.

Katkera, tuetysti olen !

Todella väärin.

Voi hyvänen aika: "Vietän aikaani kotona, sängyssä maaten, luen, ettei kulu sähköä, näpsyttelen tänne kun puhelin on oltava ja puhelimessa netti jolla vuokran voi maksaa." Kirjastoissa saa ilmaiseksi käyttää nettiä. Ei tarvi olla puhelinta sitä varten.

• japashat

Meinaat että SINÄ saat arvottaa elämäni palaset, mistänäitäsikiää ?
        Ilmeisesti olet se kaurapuuromies joka laskee päin vuttua elämisen kustannukset :D
        Siinä sen näkee, mitä yksipuolinen ruokavalio saa aikaan.

Mieleesi ei tullut ettei lähimaillakaan ole kirjastoa ja jos olisi, sinä rassukka joutuisit kustantamaan taksimatkani sinne, liikuntavammainen kun olen :D

Ei mene sullakaan hyvin, oletko muistanut ottaa psyykenlääkkeesi vai ovatko vielä apteekissa ?

• juupelinpölvästit
        eikun kirjoitti:

"Suomi lähtee todelliseen nousuun vain sillä että köyhät suuttuvat, tekevät elämisen rikkailme vaikeaksi ja tietoisesti rikkovat yhteiskuntarauhaa."

Eiköhän se sittenkin ole niin, että Suomi lähtee todelliseen nousuun, kun köyhät suuttuvat ja rupeavat töihin. Rikkaat tarvitaan maksamaan köyhille palkat.

Köyhät vihdoin töihin hyödyttämään Suomea ja nostamaan Suomi sekä itsensä köyhyydestä.

Jee, köyhät töihin....
        Onpa originellia.
        Itsekö keksit ?

Keksipä vielä, mistä niitä työnantajia löytyy, entä palkanmaksajia ?

• höhhää
        mistänäitäsikiää kirjoitti:

Voi hyvänen aika: "Vietän aikaani kotona, sängyssä maaten, luen, ettei kulu sähköä, näpsyttelen tänne kun puhelin on oltava ja puhelimessa netti jolla vuokran voi maksaa." Kirjastoissa saa ilmaiseksi käyttää nettiä. Ei tarvi olla puhelinta sitä varten.

Joo,ihme provo.

Näytäpä mistäjne, miten köyhä tulee toimeen ilman nettiä, pankkitiskillä asiointi kun maksaa 6 e/lasku.

Ai juu, hoidossa olevana joku muu hoitaa nekin asiasi ?

V. 2016 Suomi toimii näin.

• näin.meillä

Hemmi Palm on tehnyt huonoja valintoja. Eläke maksetaan ansioiden mukaan.

Kannattaa jo nuoresta pitäen käydä koulua kunnolla, valmistua ammattiin, ahkeroida ja saada hyvää palkkaa. Siitä saa aikanaan mukavat ja huolettomat eläkepäivät. Saa ruokaa, lääkkeet, bussilipun, uusia vaatteita, lomamatkoja, huvituksia, kauniin kodin, parasta vessapaperia, sanomalehden jne. Vielä jää säästöönkin.

• varokaajoutsenia

Kokoomustrolli riehuu taas

• en.silti.vitsaile

Se muuten on niin, että itse valitsisin lääkkeet. Ei tarvi ostaa niitä muita kun lääkkeillä pitää olonsa hiljaisena. Vettä oletettavasti saa kraanasta. Vai täytyykö sulattaa lumesta?

• miksivalehtelette

Aina tätä samaa sontaa. Toimeentulotuki takaa jokaiselle yksinelävälle sen 480 euroa ja risat kohtuullisten asumiskulujen, sähkön, kotivakuutuksen ja terveydenhuollon menojen JÄLKEEN.

Ei tarvitse valita ruuan ja lääkkeiden välillä.

• tosionn

Pakollisten menojen jälkeen käteen jää vähän yli 200e. Muuta ei saa. Mutta olenkin suomalainen työtön.

• justihinsa

Puhelin 30€/kk, apteekin omavastuut 4,50/lääke, muut laskut maksetaan kun jaksetaan. Vain syömättä pystyn pärjäämään.
        Pääkaupunkiseutu on tätä.
        Muualle ei voi muuttaa, ei ole autoa millä liikkua.
        Toisaalta, miksi muuttaakaan, systeemi takaa että käteen jää jokatapauksessa sama kuin missä tahansa.
        Naapurirappuun muutti juuri uusiosuomalaisia, sama jonka vieressä istuin sossussa, natisi kun joutui 10 min odottamaan päätöstä takuuvuokrasta ja vuokrasta.
        Olen muuten ainoa suomea puhuva ollut viime aikoina odotusaulassa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53