Sijoitusrahastojen hirmuiset kulut

Kallista.on

Tuli perintö ja siitä olisi varaa sijoittaa eläkepäiviä varten 200 tuhatta euroa. Eläkkeelle jään 15 vuoden kuluttua. Kun rahat laittaa rahastoon ottavat prosentin päältä eli kaksi tonnia heti lähtee. Keskimääräinen vuotuinen hallinnointipalkkio on 1,5 prosenttia eli kolme tonnia vuodessa. Joka kuukausi rahastavat 250 euroa!

15 vuodessa tuosta kaikesta tulee aika helvetisti. 45 000 euroa 15 vuodessa menee kuluihin! Ja silti näitä pidetään hyvinä vaihtoehtoina?!

15

231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuusvaje

Jotkut kaipaavat isoaveljeä turvaksi itsensä ja rahojensa väliin. Jotkut toiset ovat oivaltaneet, että tällä tarpeella voi rahastaa. Isommilla sijoitussummilla nuo palkkiot kasvavat tosiaan aivan sikamaisiksi.

Indeksirahastoilla pääset halvemmalla, mutta osakkeita voi tietysti ostaa myös suoraan omiin nimiinsä. Niin minä olen tehnyt 30 vuotta ja olen tuloksiin hyvin tyytyväinen.

• Kaikki.maksaa

Hallinnointipalkkiolla saa ammattimaisesti hoidetun sijoitussalkun ja siitä kannattaa maksaa enemmänkin kuin puolitoista prosenttia jos salkunhoitaja on erinomainen. Yhdistelmärahastoissa palkkiot ovat suurempia mutta siinä vaaditaan vielä enemmän ammattitaitoa joten kannattaa maksaa.

On päivänselvää että ammattilainen osaa jakaa sijoitukset osakkeiden ja korkopapereiden välillä paljon paremmin kuin amatööri. Siksi kannattaa luottaa ammattilaiseen.

• Vanha_viidakon_totuus

Useimmat sijoitusrahastot häviävät indeksille ja juuri palkkioiden ja muiden kulujensa takia. Jos nämä "ammattilaiset" todella osaisivat hommansa, he eivät olisikaan rahastonhoitajina toisen palveluksessa vaan pyörittäisivät omaa salkkuaan.

• kitupiikki
        Vanha_viidakon_totuus kirjoitti:

Useimmat sijoitusrahastot häviävät indeksille ja juuri palkkioiden ja muiden kulujensa takia. Jos nämä "ammattilaiset" todella osaisivat hommansa, he eivät olisikaan rahastonhoitajina toisen palveluksessa vaan pyörittäisivät omaa salkkuaan.

Tässä se jutun juju on

• NuukaIhminen

Vuosi sitten tuli perintöä, rahaa, metsää ja peltoa, joista menikin suuri määrä perintöveroa. Osa metsistä on vielä toisen kuolinpesän kanssa yhtymänä, mutta yhtymän pellot ja maat menee varmaan myyntiin, kun ei niitä kukaan oikein halua ja joutuisi ne sitten lunastamaan, jos jotain haluaa.
      Kuolinpesän tilillä on rahaa, talletuksia, eikä olla kiirehditty niitä vielä jakamaan. Monestihan on syntyy suuria riitoja kuolinpesän omaisuudesta, kun perilliset haluavat heti osansa pois perinnöstä.

Oma taloudellinen tilanteeni on, että olen tuloton, mutta laskeskelin, että perinnöllä pärjää ihan kohtuullisen turvatusti tuon 17 vuotta, jonka jälkeen pääsisi kansaneläkkeelle.
      Ei olla vielä jaettu kuolinpesän rahoja, kun sielä on maksettu kuolinpesän yhteisiä menoja, kuten asumiskustannuksia.
      Kannattaa kyllä olla tarkkana perinnön sijoituksessa, koska jos huonosti käy, niin perinnöstä voi hävitä tuhansia euroja, varsinkin osakkeiden kanssa kannattaa olla tarkkana.

En ole omaksunut vielä sitä, että perintörahat kuuluvat minulle. Nyt olen hankkimassa kesäksi 5000€ kulkuneuvoa, ei mikään moottoriajoneuvo, mutta maksan sen omalta tililtä, vaikka voisin maksaa sen osin tai kokonaan minulle kuuluvasta perinnöstä.
      Tilille ja sijoituksiin jää tämän jälkeen vielä 50 000€ ja mitään suuria hankintoja ei ole enää tiedossa.
      Jotenkin en koe perintöä minulle kuuluvaksi, vaikka vastaavassa tilanteessa varmaan suurin osa olisi jo tuhlannut perintövaroja moneen eri tarkoitukseen, kuten matkustamiseen, auton hankintaan, sisustukseen, hemmotteluun.
      Ei tässä tuhlaamaan aleta, vaikka perintöä tulikin.

• Kysyn.vaan1

50 tonnia riittää 17 vuodeksi? Aika säästäväisesti pitää elää.

• NuukaIhminen
        Kysyn.vaan1 kirjoitti:

50 tonnia riittää 17 vuodeksi? Aika säästäväisesti pitää elää.

50 000€ on omalla tilillä käteistä ja talletuksia. Oma osuuteni puolet perinnöstä on yli 100 000€ talletuksina ja säästöinä. Sen lisäksi kahden kuolinpesän yhtymän metsiä ja maita menee myyntiin, kun emme ala niitä lunastamaan, kun vanhemmiltani jäi metsää, josta tulee myös puunmyyntituloja ja polttopuuta yli oman tarpeen.

Säästäväisesti olen elänyt tähänkin saakka, eikä ole tiedossa suurempia hankintoja, kun auto ja asunto jo on. Rahaa kuluisikin erittäin vähän, jollei rahaa menisi asumiskuluihin: kiinteistöverot, sähkölaskut, kaukolämpölaskut, vesilaskut, jätelaskut. Seuraava suuri menoerä on autosta aiheutuvat kulut: ajoneuvoverot, auton vakuutusmaksut, katsastusmaksut, auton huolto ja korjauskulut, polttoainekulut.
        Yllämainittuihin kuluihin menee enemmän rahaa, kuin mitä menee ruokaan vuodessa.

• Ojhtij

Jos mitään tuloja ei ole riittää 50 000 euroa korkeintaan kolmeksi vuodeksi!

• dfghjklölkjhgfd

Jos omassa asuu, riittää ainakin 5 vuodeksi, jos samalla imuttaa sossusta ja kelasta kaiken mahdollisen, voipi elellä 12 vuotta.

• NuukaIhminen

No vastauksesta päätellen olet niitä ihmisiä, jotka imuttavat kaikki mahdolliset tuet. En ole työelämässä, mutta ei minulle ole myöskään maksettu minkäänlaisia yhteiskunnan tukiakaan vuodesta 2008 alkaen, että turha syyttää, että yhteiskunnan tuilla eläisin, koska omillani olen pärjännyt.

• wefwefwefwf

Riippuu kulutuksesta... Jos on täysin oma pieni velaton asunto ja elää säästeliäästi (ehkä jopa kerää marjoja metsästä ja on oma kasvimaa ja sen lisäksi vielä dyykkaa ruokaa roskiksista), voi elää jopa muutamalla satasella kuussa. Jopa Suomessa voi aivan hyvin elää alle 500 eurolla kuussa ja monet elävätkin tuolla rahalla. Monien nettotulot ovat reilusti alle tonnin kuussa ja siitä saadaan vielä säästöön rahaa. Joten todella nuukasti elämällä 50 000 euroa riittää ihan hyvin 7-8 vuodeksi.

• KyljenKiäntäjä

Ei Suomessa kannata töitä tehdä verotuksen takia.
      Tehkööt ne ketkä jaksaa joka aamu lähteä aikaisin räntäsateeseen.
      Jonkunhan meidät veltommat pitää elättää.

• siofjsdfjsdjk

Tuossapa sulle tuollainen linkki, oletko yhteiskunnan kermankuorija vai laskunmaksaja?
        http://yle.fi/uutiset/3-9251161

Itselle tuli että laskunmaksaja, tosin toiseksi pienikokoisin ryhmä mutta kumminkin kun sinne räntäsateeseen joutuu aina lähtemään, tosin aina ei ole aamuvuoro ja nytkin olen lomautettuna, omavastuuaika menossa jolloin en saa sentin latiakaan mistään.

Aika kovia on piensäästäjälle osakekauppojenkin kulut jos ei joka kuukausi sijoita mitään. Sitten kun kulut nousee siihen 9 euroon niin se nostaa vaadittavaa osakkeen kurssikäyrää omilleen pääsemiseksi niin paljon että sitä ei ehkä saavuteta koskaan. Paljon saattaisi hävitä silläkin jos ostaa joka kuukausi jotain säästääkseen kuluissa mutta ei ole oikein mitään hyvää ostettavaa.
        En edes tiedä vielä onko myydessä myös kuluja.

Kyllä on taloudellinen pärjääminen nykysuomessa tehty erittäin vaikeaksi, palkat ovat huonoja, elinkustannukset tolkuttoman kalliita, esim. asuminen on erittäin kallista vaikka asunnot ovat homeisia miltei purkukuntoisia neukkukuutiokoirankoppeja, liikkuminen on kallista, elintarvikkeet ovat kalliita, rankat verot joka kohdassa, huonot palkatkaan eivät estä ihmisiä joutumasta pakkolomalle tai irtisanotuksi, yhteiskunta säästää tukiaisissaan korkeista veroista huolimatta, yms.
        Vittu mikä paskamaa!!

• pankirixfg

Pankkkien osakkeenomistajat rikastuvat, joten...

Osta pankkien osakkeita kun pörssi romahtaa.

• Eipä_hötkyillä

Mieluummin vasta sen jälkeen, kun on jo romahtanut. Romahdus ei ole yhden päivän juttu vaan kestää useita kuukausia tai jopa vuosia. Hätäilemällä tulee ostetuksi liian aikaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      249
      9670
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      54
      8005
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      202
      6933
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      174
      3767
    5. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      291
      2005
    6. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      105
      1975
    7. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      8
      1768
    8. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      117
      1611
    9. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      19
      1417
    10. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      87
      1414
    Aihe