Seat Leon Cupra Dsg ST tykki?

ex.testikuljettaja

Eli otsikon mukainen peli ei kulkupuoleltaan ole mitenkään vakuuttava. Suurin syy on tietenkin toteutus ja vetotapa, kun etuvetoinen farmarikorinen ei saa voimaa tiehen. Etuvetoisen 2016 Seat Leon Cupra DSG ST:n 290 hv huipputehot ja 350 Nm maksimiväännöillä tulos oli seuraavanlainen (Teknikens Värld testi mittauksineen):

0-50 km/h oli 3,1 sekuntia ja 0-100 km/h 6,5 sekuntia (valmistaja lupaa etuvetoiselle ylioptimistisia 5,9 sek 0-100 km/h aikoja).

Ihan vain lisähuomiona, että Autobildin saksalaisversiossa takavetoinen perheauto,jota ei missään nimessä mainosteta lapsellisena sporttipäristimenä Seatin Cupran tai Skodan RS mallien tapaan kuoki mitatusti näin:

2014 Mercedes C250 diesel 0-50 km/h 2,3 sekuntia ja 0-100 km/h 6,9 sek. Power output lukemat 204 hv/500Nm.

Etuvetoinen ja alustaltaan äärikovaksi viritetty lapsellinen Seatin pärinäpastilli markkinoidaan kaikenmaailman hermoheikoille perheellisille "sporttina" vaikka se pääsee juuri ja juuri etuvetoineen samaan 0-100 km/h lukemaan kuin 86 hevosvoimaa tehottomampi, painavampi ja mukavuuspainotteidempi takavetoinen perheauto. Kaarreajossa ylikova Seat on nopeampi, mutta se on kevyempi ja tehokkaampi (saako kuitenkaan voimaa tiehen???). Yleensä kokemuksestani VAG tyypit kuitenkaan eivät usein osaa ajaa niitä autojaan. Alustan päivitys takavetoiseen perheautoon on helppoa joten Mercedeksen alustasta saa haluttaessa melko pienillä kustannuksilla jälkimarkkinaosilla kivikovan Seatin tapaan, jolloin rata-ajo ja kaarreajossa Seat on tiukoilla. Tehoero ja ylimääräiset 200 kg massaa Mercedeksen akseleilla ovat tietenkin epäoikeudenmukainen asia, mutta niihinkin löytyy lääkkeet tarvittaessa. Yhteenvetona vain se, että etuveto on huonoin vetotapa ja ne viritetään usein äärikovaksi alustaltaan antaakseen kuvan "sporttisesta käsiteltävyydestä". Tämä on kuitenkin illuusio, jonka tietävät ne, jotka ovat sadoilla eri autoilla ajaneet eri olosuhteissa ja ympäristöissä, radalla ja sen ulkopuolella. Etuvetoisen ajokäytös ei myöskään anna mitään inspiraatiota sporttisne ajon suhteen vetelevyydellään, puskemisella ja epätarkalla sekä korruptoidulla ohjauksellaan. Näin se vain menee, kokemattomat ja jostakin VAG brändistä äärimmäisyyksiin asti kiihoittuneet rasvapippelit eivät tietenkään ymmärrä tätä asiaa.

21

2097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10plus6

      Kiitos oleellisesta ja tärkeästä kommentistasi. Se on huomioitu.

      • ex.testikuljettaja

        Oletko Seatin cupran omistaja vai haaveiletko vain muiden lippispäiden ja keskenkasvuisten kanssa kyseisestä pärinärasiasta? Siitä ei ole mihinkään, usko vain kun enemmän kokenut kertoo. Ei se haittaa vaikka oletkin lähes neitsyt näissä asioissa, ehdit kyllä varmasti saada keskivertopullukan verran kokemusta autoista. Vaativimpiin piireihin sinun on silti näistä lähtökohdista ja kommenttiesi perusteella turha pyrkiä, eli nyt jäi ne lukuisat oikeasti sporttiset autot kokematta.


      • 10plus6
        ex.testikuljettaja kirjoitti:

        Oletko Seatin cupran omistaja vai haaveiletko vain muiden lippispäiden ja keskenkasvuisten kanssa kyseisestä pärinärasiasta? Siitä ei ole mihinkään, usko vain kun enemmän kokenut kertoo. Ei se haittaa vaikka oletkin lähes neitsyt näissä asioissa, ehdit kyllä varmasti saada keskivertopullukan verran kokemusta autoista. Vaativimpiin piireihin sinun on silti näistä lähtökohdista ja kommenttiesi perusteella turha pyrkiä, eli nyt jäi ne lukuisat oikeasti sporttiset autot kokematta.

        Onneksi kuitenkin on sinunkaltaisia älyn jättiläisiä keskittymässä autoilun keskeisiin ja oleellisiin asioihin ja tuot näkemyksesi täällä ystävällisesti kaikille meille ymmärtämättömille tiedoksi.

        Kuten totesin edellä näkemyksesi ja kommenttisi on huomioitu. Mitä muuta odotat?


    • elämänTarkoitusJee

      Aloittaja on asian ytimessä, eli 0-50km/h kiihdytyksessä. Sinä on koko autoilun ydin ja kaikin puolin tärkein asia maailmassa. Hän ei ole teinilapsi, eikä amis, eihän?

      • cuprajukra

        Yep. Cupran pointti onkin siinä, että kun lussu Märssu nokileka hyytyy 50:n jälkeen, Cupra 290 jatkaa kovaa kiihtymistä 200:aan ja yli. Siinä alkaa AUTOT erottua akanoista. Kyllä Märssumiehiä veetuttaa.


      • ei.mene.minnekään

        Sinä Pärinäpoju et tajua että Leon Cuprassa on 85 hevosvoimaa.enemmän kuin diesel c250 Mesessä. Aika tasoissa menevät silti 0-100 ja sen yli ollaan sitten helposti laittomalla puolella. Käytännössä siis suorituskyky on hyvin sama jos ajetaan rajoitusten mukaan. Sinä voit tietenkin ihan vapaasti sikailla korttisi hyllylle ylinopeuksillasi. Harmittaahan se kum se 300 hevosvoimainen teinikajakki ei kiihdy nopeammin kuin diesel Mersu.


      • käytäntöön
        ei.mene.minnekään kirjoitti:

        Sinä Pärinäpoju et tajua että Leon Cuprassa on 85 hevosvoimaa.enemmän kuin diesel c250 Mesessä. Aika tasoissa menevät silti 0-100 ja sen yli ollaan sitten helposti laittomalla puolella. Käytännössä siis suorituskyky on hyvin sama jos ajetaan rajoitusten mukaan. Sinä voit tietenkin ihan vapaasti sikailla korttisi hyllylle ylinopeuksillasi. Harmittaahan se kum se 300 hevosvoimainen teinikajakki ei kiihdy nopeammin kuin diesel Mersu.

        Niin se käytännön suorituskyky: luvuista laskien 50-100 km/h kiihdytys Cupra 3,4 sekuntia ja Mersu 4,6 sekuntia, eli nimenomaan käytännön suorituskyky on Cuprassa selvästi parempi, kuten jo teholukematkin kertovat. Tietysti, kuten tuossa mainittukin, jos autoilun ydin on repivissä liikennevalolähdöissä niin siihen Mersu on sitten hyvä valinta.


      • korjaamolle
        käytäntöön kirjoitti:

        Niin se käytännön suorituskyky: luvuista laskien 50-100 km/h kiihdytys Cupra 3,4 sekuntia ja Mersu 4,6 sekuntia, eli nimenomaan käytännön suorituskyky on Cuprassa selvästi parempi, kuten jo teholukematkin kertovat. Tietysti, kuten tuossa mainittukin, jos autoilun ydin on repivissä liikennevalolähdöissä niin siihen Mersu on sitten hyvä valinta.

        Niiden ero? Cupra ei kiihdy monta kertaa..


      • rallallaa
        korjaamolle kirjoitti:

        Niiden ero? Cupra ei kiihdy monta kertaa..

        Tyypillinen trollin kommentti - kun väitteet osoitetaan faktalla vääriksi niin sitten vaihdetaankin sujuvasti aihetta.


    • 2323

      DSG ei ole vaihteisto.

    • Näppäilyvirhe

      Mistä lehdestä teksti on kopioitu?

    • nollastasataanLapset

      Ei autokilpailuissakaan lähdetä kuin kerran paikoiltaan, ei sillä ole kovinkaan paljon merkitystä.

      • kffkfkfkfkfkfk

        Mutta tulee hitaita ja nopeita kaarteita joista päästä maksimi nopeudella ulos kiihdyttäen. Se ei onnistu tehokkaalla etuvedolla, takavetoisessa on myös parempi balanssi kuin 4vedossa plus ajo hauskempaa ja enemmän nautintoa


      • arjensankarit

        Kyllä kun mitä tuolla liikenteessä kattelee niin takaveto Mersut ja Bemarit on arjessa niitä nopeimpia. Niiden koneet jotenkin vaan on muita tehokkaampia ja ajettavuus paranee koko ajan sitä mukaa mitä kovempi vauhti. Kyllä noi Siittimet jää toiseksi aivan perusdiiselmersuille ja bemuille. Kulutus Cuprassa on kuulemma aika kauhea 11-12 litraa polkemalla kun diiselmersu menee vitosella kutosella.


      • yllättävää
        arjensankarit kirjoitti:

        Kyllä kun mitä tuolla liikenteessä kattelee niin takaveto Mersut ja Bemarit on arjessa niitä nopeimpia. Niiden koneet jotenkin vaan on muita tehokkaampia ja ajettavuus paranee koko ajan sitä mukaa mitä kovempi vauhti. Kyllä noi Siittimet jää toiseksi aivan perusdiiselmersuille ja bemuille. Kulutus Cuprassa on kuulemma aika kauhea 11-12 litraa polkemalla kun diiselmersu menee vitosella kutosella.

        No ei ole kovin yllättävää että diesel kuluttaa vähemmän kuin bensa. Lisäksi samalla ajotyylillä millä Cupra vie 11-12 litraa niin dieselmersunkin kulutus on jotain aivan muuta kun 5-6 litraa.


      • cöpöm

        Cupra kuluttaa silti reilusti enemmän. Kulkupuoli samaa luokkaa kuin 100 hv tehottomammalla ja 200-300 kg painavammalla Mersulla. Mersussa pitäisi olla noin 320 hv ollakseen sama teho/paino-suhde. Kulkupuoli olisi sitten merkittävästi Cupraa parempi. Lisäksi Cupra on varsin lapsellisne näköinen, ihme että kukaam yli 20v noita ostaa kun,tekee itsestään pellen.


      • sitäjatätä
        cöpöm kirjoitti:

        Cupra kuluttaa silti reilusti enemmän. Kulkupuoli samaa luokkaa kuin 100 hv tehottomammalla ja 200-300 kg painavammalla Mersulla. Mersussa pitäisi olla noin 320 hv ollakseen sama teho/paino-suhde. Kulkupuoli olisi sitten merkittävästi Cupraa parempi. Lisäksi Cupra on varsin lapsellisne näköinen, ihme että kukaam yli 20v noita ostaa kun,tekee itsestään pellen.

        Ylempänä on osoitettu että Cupran kulku on selvästi parempi, poislukien aivan paikaltaan lähtö. Ulkonäkö on sitten makuasia, itse kun C-mersua katselen niin ulkonäön perusteella pääkohderyhmä tuntuu olevan 65 ikäluokan ihmiset.


      • kokemuksenpuutetta.pojul

        C-Mersun ulkonäkö muuttuu melko makeaksi amg paketilla ja oikealla vannevalinnalla. Silti se ei ole lapsellisen yliampuvan Cupran näköinen vaan menevän tyylikäs. Tietenkin jos sinua lapsenleikit kiinnostaa niin siitä vaan Cupralla päristelemään. Oletko muuten edes nähnyt livenä tuollista amg varustepaketillista Mersua? Epäilen vahvasti...


      • köyhätharmina
        kokemuksenpuutetta.pojul kirjoitti:

        C-Mersun ulkonäkö muuttuu melko makeaksi amg paketilla ja oikealla vannevalinnalla. Silti se ei ole lapsellisen yliampuvan Cupran näköinen vaan menevän tyylikäs. Tietenkin jos sinua lapsenleikit kiinnostaa niin siitä vaan Cupralla päristelemään. Oletko muuten edes nähnyt livenä tuollista amg varustepaketillista Mersua? Epäilen vahvasti...

        Mitä vittua säkin, perseaukinen hampuusi möliset? Ei sulla ole taskussa sen vertaa, että jääveden pystyisit esson baarista ostaa ja autoista haaveilet, saatana kun on jengi sekasin.


      • teinit_ulisevat

        Ihan Näinkö arvailet? Mites poju itselläsi?


    • audikade

      mun mielest on vaa miehekäst et ku tehoo on nii sutii eturenkail 100 km tunnis asti oon mä jotai yht takavetopakuu ajellu mut ei ollu ainakaa yhtää sporttine. Ei siis yhtää ku mul on itel audi a5 se on etuveto ja kyl kulkee etuvedoks ku kepittää vaihteit

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2278
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1530
    4. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1528
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1254
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1184
    7. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      106
      1095
    9. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      932
    Aihe