Hyvä Paimen ja alipaimenet

Sley.fi

Lue raamatunteksti: Joh. 10: 11-16

Viisi sanaa täyttä totta: ”Minä olen se hyvä paimen.” Hyvä Paimen, Jeesus Vapahtajamme, on kertonut tekstin edellä ”Minä olen” sanojen merkitystä. Hän on portti ja ovi, jonka kautta mennään sisälle pelastuksen omistamiseen ja Jumalan valtakuntaan ajassa ja taivaassa. Kirkkoraamattu 1938 sisältää 10:14 jakeessa yhden pienen sanan. ”Hän on se hyvä paimen.” Hänestä profeetat kirjoittivat (muun muassa Jes. 40:11, Hes. 34:12–23). Nyt hän on tullut. Hänet tunnetaan erityisesti siitä, että hän antaa henkensä lammasten edestä. Jeesus tuli lunastamaan meidät kadotetut ja tuomitut pyhällä kalliilla verellään ja viattomalla kärsimisellään, että me saamme olla hänen omiansa. Tämän perusteen koko laajuudessaan Martti Luther opettaa 2. uskonkappaleen selityksessään.

Miksi Jeesus suostui kuolemaan meidän, lampaittensa edestä? Koska hän rakasti meitä niin paljon, että antoi henkensä ja vuodatti pyhän verensä meidän autuutemme tähden. Hän kuului yhteen meidän lampaittensa kanssa. Johannes Kastaja sanoi nähdessään Jeesuksen: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin.” (Joh.1:29). Hyvän Paimenen kaksi tuntomerkkiä erottavat hänet kaikista muista paimenista: 1. Hän antoi henkensä syntiin langenneiden ihmisten edestä. ”Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäviensä edestä.” (Joh.15:13). 2. Jeesus tuntee meidät kaikki yksilöinä. ”Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun.” (Jes.43:1). Raamatun Jeesus, on ainoa Hyvä Paimen. ”Hänet haavoistansa tunnen, jotka tähteni Golgatalla sai.” (Rautakannel 143).

Alipaimen saa tehtävän Ylipaimenelta julistaa Hyvä Paimen jaloja tekoja. Jumalan laki sulkee pois järjen päätelmät, omat uskonnollisuuden tiet. Samoin ehdollistetun armon, jossa on tilaa ihmisen omille tekemisille. Jo alkukirkossa seurakuntaan tuli varkaita ja susia, eli toisenlaista evankeliumi julistavia saarnaajia. Apostoli Paavali hämmästyi, kuinka äkkiä ihmiset kääntyivät poista Kristuksen armosta pois toisenlaiseen evankeliumiin. (Gal.1:6). Valejulistajat hämmentävät seurakuntaa. K. V. Tamminen varottaa: ”Tuomion saat kerran, jos toisenlaisen ilmoituksen tuot.” (Siionin kannel 385:5). Valejulistajalle on lohduton loppu, kun hänet otetaan kiinni toisenlaisesta evankeliumista ja lunastettujen ihmisten hämmentämisestä pois Kristuksesta. Hän on opettanut väärin ainoasta autuuden tiestä. Jumalan totuuden sana tuomitsee hänet epäuskonsa tähden kadotukseen.

Jeesus, Hyvä Paimen, tunnetaan myös siitä, että hänellä on myös muita lampaita. Tässä on yksi peruste lähetystyöhön. Siinä evankeliumia julistetaan ja ihmisiä kastetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, että on yksi lauma ja yksi Paimen. Tähän Hyvän Paimenen joukkoon saat sinäkin jo nyt kuulua. Olet kerran lunastettu, olet kerran kastettu, sinua säännöllisesti ruokitaan armon pöydässä ja saat elää loppuun asti uskossa Jeesuksen omana. Jo nyt tunnet Raamatun sanasta sen Hyvän Paimenen, joka tuntee omansa ja hänen omansa tuntevat hänet. ”Ylipaimen itse hoitaa, ruokkii, kaitsee omiaan, hellien myös aina muistaa pientä alipaimentaan.” (Sk. 385:5)
http://sley.fi/sanansaattaja/saarna/hyva-paimen-ja-alipaimenet

7

68

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joh.10

11. Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
      12. Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne.
      13. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.
      14. Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
      15. niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.
      16. Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

• Eimeen

Kunnia Herralle.

• Aamen.Aamen

ja nyt Sanan kuuloon.

• kuulollaaaa

Okoooo.

• Penuela

Ja"uskovat huutavat hallelujaa" totuus oikean uskovan elämästä on karu. "Anna minäkin juon" emme voi ymmärtää koettelemuksia, kiusauksia joita Jeesus kävi läpi..hikoillen verta ja pyytäen armoa Isältään taivaissa . Jokainen Jeesuksen jalanjäljissä kulkeva juo saman koettelemusten ja kärsimyksen pikarin. Jeesus kävi edellämme..jotta se minkä koemme olisi kestettävissä meille..Jeesuksen kärsimysten seuraajia ja kokijoita on monissa ihmisissä joita halveksimme. Hyljeksityissäkin. Eivät kaikki ole ..Osa on... heitä joista sanotaan .."eivät hän tai vanhempansa olleet tehneet mitään väärää..Jahven tarkoitus tuli ilmi heissä". Tuki polttaa kuonaa pois.. tuli polttaa pahan. .tuli on Rakkaus. Jalo jää.hopea. .ehkä kulta.
      Tämän elämän tarkoitus on ..että jalo jää..kuonasta palaa pois. Kuolemme.
      Viemme mukanamme kuka mitäkin.
      Toivon ja rukoilen..etten pelkkää katinkultaa.

• 6466

Että semmosta nyt.

• RepeKoooo

OK.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4188
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3163
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      929
    6. 134
      921
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe