Jos unohdetaan helppokäyttöisyys, millä vahalla/vahayhdistelmällä saa parhaan kiillon ja kestävyyden alle 50 eurolla?
Tässä tapauksessa auto on 10 vuotias, vaalea metallinhopea jossa pientä normaalia kulumista/pikkunaarmuja mutta ei mitään suurempaa vikaa lakkapinnassa. Kerran ole jo vetänyt Korrekin kiiltovahalla nyt keväällä joten on jo puhdistettu ja kiillotettu vähän talven jälijltä. Seuraavaksi pitäisi saada huippukiiltoa joka saisi myös kestää.
Monet kehuvat kovavahoja kuten Collinite, mietin vaan kun noita Collinite purkkeja näkee paapan ja isoisän autotalleissa, eikö vahat oikeasti ole jo kehittyneet kun niin monet tuntuu vieläkin kehuvan collinitea/simonizeä?
Sitten on nää pinnoiteet kuten vaikka Korrekin uutuus, kiiltääkö nää yhtä hyvin kuin carnaubaa sisältävät? Vai onko lähinnä kestoa varten tehtyjä? Vähän myös epäilyttää että vain suihkutamalla ja suoraan pyyhkäisemällä tai huuhtelemalla saisi huippukestoa.
Mutta kertokaa kokemuksia, erityisesti jos olette tällaisen vaalean metallivärisen saneet kiiltämään/kestämään kunnolla, näissä kun se kiilto ei näy läheskään yhtä helposti kuin tummissa.
Paras alle 50e autovaha?
13
2202
Vastaukset
- 36376373
Niin ja sen voisin vielä lisätä että kokeiltu on jo Autoglymin punakultainen, kiilto ok mutta kestolta odotin enemmän. Lisäksi olen toiseen autoon kokeillut Korrek Kestovaha Pro Viimeistelyaine yhdistelmää (sai parhaat pisteet kiillosta TM 2016 vahatestissä) mutta tälläkään yhdistelmälä ei mitään huippukiiltoa saanut, vaikka ihan ok lopputulos olikin. Viimeistelyaine ei kovi paljoa parantanut Kestovahan kiiltoa.
- kultainen-vaha
Miten kiillotit sen Autoglymin kultaisen? Se kultainen tarvitsee todella pitkän kuivumisajan, ja senjälkeen oikeanlaisen kiillotuskankaan. Jos et odota että se on kokonaan kuivunut lähtee vaha enimmäkseen pois kiilloitettaessa.
- 36376373
kultainen-vaha kirjoitti:
Miten kiillotit sen Autoglymin kultaisen? Se kultainen tarvitsee todella pitkän kuivumisajan, ja senjälkeen oikeanlaisen kiillotuskankaan. Jos et odota että se on kokonaan kuivunut lähtee vaha enimmäkseen pois kiilloitettaessa.
Kyllä se kultainen on ihan ohjen mukaan annettu kuivua. Kiillotuksessakin yritän olla hellävarainen ja kääntelen liinaa paljon sen sijaan että hinkkaisin voimalla.
Ehkä se vähän kauemmin voi kestää kuin halpisvaha mutta keväällä ei pitkän talven jälkeen ole sitä kultaistakaan jäljellä, mitä nyt tuolla hinnalla voisi jo odottaa. - kultainen-vaha
36376373 kirjoitti:
Kyllä se kultainen on ihan ohjen mukaan annettu kuivua. Kiillotuksessakin yritän olla hellävarainen ja kääntelen liinaa paljon sen sijaan että hinkkaisin voimalla.
Ehkä se vähän kauemmin voi kestää kuin halpisvaha mutta keväällä ei pitkän talven jälkeen ole sitä kultaistakaan jäljellä, mitä nyt tuolla hinnalla voisi jo odottaa.Oma kokemus on että se ohjeen aika ei riitä, vaan mielusti tuplasti pidempään. Ja kiillotus sitten sellaisella punoksella, jota se Autoglymin omakin kiillotusliina on.
- hohtamaan
Kotimaiset soossit on kamalia, eiks ameriikast löydy Super pikakiilto litkut!
- RMB
Aivan sama millä vahaa kun sen tekee kerran vuodessa kunnolla. Ongelmana on se ettei viitsitä käyttää auton maalipinnan kuntoon ja auton arvoon vaikuttavaa 2 - 3 tunnin toimenpidettä kerran vuodessa. Varmaan yli puolet autoista jää vahaus tekemättä.
Käsittelyä ei pidä jättää pelkän ulkopinnan käsittelyyn, vaan on tärkeää käsitellä myös ovien ja luukkujen avattaessa näkyvät sisäpinnat, unohtamatta kynnyksiä.
Ei vahausta välttämättä tarvitse kerralla tehdä. Esimerkiksi voit tehdä sen kolmen eri ulkopesun jälkeen. Ensin katto ja luukut. Toisena kertaa vasen puoli ja kolmannella oikea puoli tai toisinpäin. Tärkeää on vain se, että KOKO vahaus tulee tehtyä.
Yksi tärkeä auton ulkopesuun liittyvä toimenpide, joka jää varmaan 90%:sti tekemättä:
Sienipesun viimeisenä toimenpiteenä aukaise kaikki ovet ja pese ainakin ovien alaosa tai jopa kaikki näkyviin tulevat oviaukon ja oven maalipinnat. Nyt ovet kiinni ja auton huuhtelu. Sen jälkeen ovet auki ja pyyhitään pyyhepaperilla, talouspaperi yms. paperilla, karmit kuivaksi ja säämiskällä auton ulkopinnat aloittaen laseista. Muuten voi jäädä lasiin raitoja.
Auringon paisteessa ulkona on vähän huono vaihtoehto pestä autoa, koska auton kuivuminen tapahtuu liian nopeasti eikä kerkeä säämiskällä kuivata kun kuivuminen auringossa tapahtuu myös haihtumalla ja pintoihin voi jäädä kuivumisläikkiä.
Kevät ja alkukesä ovat parasta vahausaikaa, koska ihmismieli on silloin aktiivisimmillaan.
Itse en suosi harja- ym. konepesua, koska silloin ei puhdistu ovien karmipinnat vaan sinne jää pesuainekemikaaleja eikä niitä puhdisteta jopa koskaan. Väitänkin, että nämä kemikaalit yhdessä pölyn ym. likaisuuden sekä orgaanisien aineiden (puiden lehdet ja urvut) yhteisvaikutuksena, syövyttää auton maalipintaa.
Minä olen tätä mieltä, mutta jos joku on erimieltä, niin voi kertoa.- kdsklfjsklsfdjl
Ei missään nimessä talouspaperilla pyyhitä maalipintoja, talouspaperi sisältää mm. hiekkaa mikä naarmuttaa maalipinnan pilalle.
Esipesu jollain esipesuaineella, huuhtelu vaikutusajan jälkeen painepesurilla tai letkulla, sen jälkeen vasta kosketaan autoon pesukintaalla jolla minimoidaan naarmuuntuminen. Pesun jälkeen kuivaus mikrokuituliinalla.
Tämän jälkeen voi maalipinnalla olla vielä pikitahroja jotka poistetaan liuottimella, ruiskaistaan liuotinta pikitahran päälle, annetaan vaikuttaa ja huuhdellaan, jos ei lähde niin toistetaan ja hankalimpia voi pehmeällä liinalla koettaa kevyesti pyyhkiä.
Jos oikein haluaa hifistellä niin vielä voisi suorittaa raudanpoiston kemikaalilla ja ns. savestuksen mutta tuskin näitä tavallinen autoilija rupeaa tekemään. Jos maalipinnalla on metallihiukkasia esim. nastoista niin niitä voi kevyesti yrittää irrotella vaikka kynnellä pehmeän liinan läpi, tällainen liina on kyllä heitettävä sitten pois koska metallihiukkaset jää siihen kiinni.
Lopuksi vahaus pehmeällä levittimellä kevyesti yhdensuuntaisin vedoin ja kiillotus pehmeällä liinalla.
Itsellä on jäänyt vahaukset yhteen kertaan vuodessa ja Korrekin tuotteita on tullut käytetyksi, mm. uuden auton vaha joka ei sisällä mitään hiovia ainesosia, kestovahaa ja pesuaineena tullut käytetyksi joko tavallista autoshampoota tai vahapesua.
Ovien ja luukkujen karmien pesuun käteviä välineitä on pehmeä, kapeahko sivellin ja kaksi sumutinpulloa tai painesäiliötä, toisella sumutetaan vettä ja toisella pesuainetta.
Alustan ja pyöräkoteloiden pesu olisi myös tärkeää voida suorittaa edes kerran vuodessa suolauskauden loputtua. Tämä on varmasti kaikkein laiminlyödyin puhdistustehtävä koska pitäisi melkein olla nosturipaikka ja painepesuri, hiekan- ja öljynerottimet että nämä voisi kunnolla pestä liuottimella, harjalla ja painepesurilla.
Autonpesukoneet ovat täysin perseestä, kalliita ja tehottomia, harjapesu on vieläpä väkivaltainen maalipinnalle, naarmuttaa väkisin kun kone yleensä pysähtyy kesken pesun hankaamaan jotain yhtä paikkaa pitkän aikaa. Harjattomat pesut jättävät ohuen likafilmin auton pinnalle ja auto puhdistuu vain näennäisesti.
Kunnollisia TI-pesupaikkoja pitäisi olla paljon lisää koska mikään ei voita käsinpesua autonpesussa. - Tinge
Irtonainen pöly ja lika on hyvä huuhdella hyvin vedellä ennen kun alkaa pintaa hangata pesusienellä ymv. Auton maalipinnan "naarmuuntumista" ei kuitenkaan voi välttää millään. Talouspaperin käyttämisestä esim. kuivaamiseen, ei ole käytännössä mitään merkitystä.
- kdsklfjsklsfdjl
Tinge kirjoitti:
Irtonainen pöly ja lika on hyvä huuhdella hyvin vedellä ennen kun alkaa pintaa hangata pesusienellä ymv. Auton maalipinnan "naarmuuntumista" ei kuitenkaan voi välttää millään. Talouspaperin käyttämisestä esim. kuivaamiseen, ei ole käytännössä mitään merkitystä.
Pesun jälkeiseen kuivaamiseen käytetään mikrokuituliinaa eikä mitään vessapaperia!
- WeijoWaha
Tuskin noissa ti-vahoissa keston suhteen on kovin isoja eroja, jos nyt puhutaan merkkituotteista. Itse "myllyttäisin" ensin jollain hienojakoisella cleanerillä. Sitten koneella levität ja käsipelissä kiillotat vaikka sen Glymin punaisen ja jos siltä tuntuu, kultavaha päälle, sen voi levittää myös koneella ja pyyhkiä käsipelillä. Sitten vaan vahaat vähän useammin. Sitten semmonen juttu kun peset auton, sekin lisää kiiltoa kun pyyhit pinnan säämiskällä niin ettei pintaan jää vedestä "harmaata" kalvoa ja pisaranjälkiä.
- 36376373
Eikö kukaan ole saanut vaaleaan metalliväriseen huippukiiltoa? Mietin millä vahalla se onnistuisi kun nuo markettivahojen testivoittajakaan (Korrek) ei nyt tehnyt kovin suurta vaikutusta? Ja vaatiko esikäsittelyä?
Esim collinite, bilt hamber, soft99, meguiars?
Vaalea auto on sinänsä ärsyttävä kun kaiki huippukiillon antavat carnauba vahat on tehty tummille pinnoille, kuten vaikka collinite 915. Miten vaalea metallinhopea kiiltäväksi? - Anonyymi
Itse olen ollut tyytyväinen värivahoihin, esim. "Turtle wax color magic". Auton pesun ja kuivumisen jälkeen, olen mikrokuituliinoin levittänyt ja kiillottanut. Työlästä, mutta toimivaa.
- Anonyymi
monet testit testaa kiiltoo lähihetkinä mutta katsokaa kuukauden päästä mikä kiiltää eniten, korrekki se on
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581179Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961038
- 62833
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36811Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6754- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680