Vain puolet haluaisi asua omakotitalossa

ylellinen-kt-penthouse

Ja hekin vain jossain vaiheessa elämää. Luiskaapa taloussanomien juttu.

"Puolet suomalaisista haluaisi asua omakotitalossa ainakin jossain elämänvaiheessa, Suomen ympäristökeskuksen asukasbarometri osoittaa."

Minulla ei juuri ole mitään ok-asumista vastaan ja ehkä joskus itsekin sellaiseen muutan, mutta palstan savipeltoasukit ovat kyllä täysin hädissään joutuneet puolustelemaan tätä heidän "unelmaansa". Tämä ripulikakan käryinen unelman puolusteluhan on luettavissa palstalta päivittäin. Nämä tätä unelmaa täällä huutelevat ok-ihrathan ovat juuri näitä alla olevassa jutussa mainittuja nurmijärvi-ilmiön uhreja. Nykypäivänä meno on täysin toinen ja suurin unelma asumisen on hieman menneitä vuosia urbaanimpi.

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2016/05/21/suomalaisten-asumisessa-dramaattinen-muutos-ihan-kuin-olisi-vuosi-1995/20165458/310

13

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiintiö.täytetty

Minä asuin 20 ensimmäistä elinvuottani isossa ok-talossa. Minulle riitti, en kaipaile sitä enää.

• Tylsä2.95

Moi,

Omalla 1000m2 tontilla sijaitseva 200m2 OK-talo Helsingissä...........

KAIKKI peruspalvelut kävelymatkan päässä, erikoissairaanhoitoon joutuu toki mennä junalla/omalla bilikalla.........

t: ei savea, ei kumisaappaita, ei Nurmijärveä eikä Sipoota......

• kävelymatkasta

Kaikki palvelut on aina kävelymatkan päässä, jos ei asu kesällä saaressa.

• ei_mikään_ongelma

Pukeutumiskysymys se vaan on... lyijysaappaat jalkaan ja pulloa selkään!

• junalla.hoitoon

Mihinkähän sairaalaan Stadissa pääsee parhaiten junalla?

• tarkennusta_kiitos
        junalla.hoitoon kirjoitti:

Mistäs meinaat olla junalla tänne Helsinkiin matkustamassa?

• junalla.hoitoon kirjoitti:

Samaa mietin minäkin. Ainoa on Malmin sairaala ja silloinkin pitää käppäilä sellainen matka, että ei ainakaan sovi olla kovinkaan sairas...

• junalla.hoitoon
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Samaa mietin minäkin. Ainoa on Malmin sairaala ja silloinkin pitää käppäilä sellainen matka, että ei ainakaan sovi olla kovinkaan sairas...

Taitaa tuon rehvastelevan Tylsiksen Stadin ja koko pk-seudun tuntemus olla lopulta aika olematonta :D

• yli_sasikaljun_hilseen

Pari muutakin faktaa menee savieinareilta aina yli hilseen / sivuutetaan tahallaan

- suurin osa ihmisistä asuu jo nyt sellaisessa asunnossa kuin haluaakin

- kerrostaloasuminen on suosituinta suurissa kaupungeissa ... ihan ymmärrettävää, ei ole hirveästi mieltä asua kerrostalossa jossain muutaman tuhannen asukkaan maaseututaajamassa ... ja jos omat kokemukset kerrostaloasumisesta on just tätä...

- pientalo <> OK-lato

Pientaloiksi lasketaan myös pari- ja rivitalot. Eli jos tutkimuksessa lukee X % asuu nyt kerrostalossa ja haluaa muuttaa pientaloon niin se ei todellakaan tarkoita, että haluavat muuttaa OK-latoon jonnekin sysisavelle. Yleisin tapaus lie, että lapsiperhe haluaa kerrostalokaksiosta rivitalokolmioon/neliöön.

• ok-paronl

Kylläpä palstan kasarmikehvelit ovat hädissään: "kaupungissa kerrostaloasuminen on suosituinta". No niin varmasti, niin varmasti. Vähän kuin sanoisi, että "vankilassa yksiöt ovat selvästi suosituimpia". Tai "uimarannalla makailu on pois muodista pohjoisnavalla".

Muistakaapa kuitenkin näitä kirjoittessanne, että kasarmilla parvekegrillaus ja welanin käyttö on ankarasti kiellettyä. Yhtiö ottaa asunnon haltuunsa jos järjestyssääntöjä rikotaan.

• pompi_poika_pompi

Merkittävin poikkeus asumistyytyväisyydessä ovat n. 20 vuotiaat "isot teinit". OK-ladossa asuminen kuulostaa kivalta, kun ei tarvi kustannuksista ja työmatkoista välittää. Jääkaappi täyttyy itsekseen ja mopolla on kiva käydä päristelemässä. Ainakin kesällä. Talvella onkin sitten vähän tylsempää. Ei tarkene edes tramboliinissa pomppia.

Ja varmaan tämä tyyli sopii myös lomautetuille. Ainakin niin kauan, kuin ei tarve peruspäivärahalla sitkutella. Töitä ei ole lähimaillakaan = ei pelkoa siitä, että töihin joutuisi. Voi keskittyä kiskomaan virontulijaisia kaksin käsin, kuten savella on tapana. Ei siellä muita harrastusmahdollisuuksia olekaan.

• tsot-tsot

Hupsista, meinaa ok-maharasvat vissiin haluta olla ihan hys-hys aiheesta.

• jerwojj

Minä olen muuttamassa Helsingistä velattomasta kerrostaloasunnosta kehyskuntaan omakotitaloon. Iso uusi talo ja iso tontti. Palveluita lähistöllä jonkin verran, viiden minuutin ajomatkan päässä kaikki loput tarvittavat. Työmatka suuntaansa tulee olemaan noin 30 min.

On ollut pitkään haaveissa, nyt sen voi toteuttaa ilman uutta velkaa, koska asunnot ovat hinnaltaan samanarvoisia. OKT talo tulee olemaan minulle kuitenkin arvokkaampi. Sieltä lähdetään vasta kun ei enää pysty asumaan itsenäisesti, eli oikokoipisten valtakuntaan tai sitten johonkin palvelutaloon haiseviin vaippoihin kääriytyneenä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      190
      6889
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4592
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      35
      3923
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      67
      3145
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1935
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1666
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1640
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1563
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1429
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1197
    Aihe