Vain puolet haluaisi asua omakotitalossa

ylellinen-kt-penthouse

Ja hekin vain jossain vaiheessa elämää. Luiskaapa taloussanomien juttu.

"Puolet suomalaisista haluaisi asua omakotitalossa ainakin jossain elämänvaiheessa, Suomen ympäristökeskuksen asukasbarometri osoittaa."

Minulla ei juuri ole mitään ok-asumista vastaan ja ehkä joskus itsekin sellaiseen muutan, mutta palstan savipeltoasukit ovat kyllä täysin hädissään joutuneet puolustelemaan tätä heidän "unelmaansa". Tämä ripulikakan käryinen unelman puolusteluhan on luettavissa palstalta päivittäin. Nämä tätä unelmaa täällä huutelevat ok-ihrathan ovat juuri näitä alla olevassa jutussa mainittuja nurmijärvi-ilmiön uhreja. Nykypäivänä meno on täysin toinen ja suurin unelma asumisen on hieman menneitä vuosia urbaanimpi.

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2016/05/21/suomalaisten-asumisessa-dramaattinen-muutos-ihan-kuin-olisi-vuosi-1995/20165458/310

13

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiintiö.täytetty

      Minä asuin 20 ensimmäistä elinvuottani isossa ok-talossa. Minulle riitti, en kaipaile sitä enää.

    • Tylsä2.95

      Moi,

      Omalla 1000m2 tontilla sijaitseva 200m2 OK-talo Helsingissä...........

      KAIKKI peruspalvelut kävelymatkan päässä, erikoissairaanhoitoon joutuu toki mennä junalla/omalla bilikalla.........

      t: ei savea, ei kumisaappaita, ei Nurmijärveä eikä Sipoota......

      • kävelymatkasta

        Kaikki palvelut on aina kävelymatkan päässä, jos ei asu kesällä saaressa.


      • ei_mikään_ongelma

        Pukeutumiskysymys se vaan on... lyijysaappaat jalkaan ja pulloa selkään!


      • junalla.hoitoon

        Mihinkähän sairaalaan Stadissa pääsee parhaiten junalla?


      • tarkennusta_kiitos
        junalla.hoitoon kirjoitti:

        Mihinkähän sairaalaan Stadissa pääsee parhaiten junalla?

        Mistäs meinaat olla junalla tänne Helsinkiin matkustamassa?


      • junalla.hoitoon kirjoitti:

        Mihinkähän sairaalaan Stadissa pääsee parhaiten junalla?

        Samaa mietin minäkin. Ainoa on Malmin sairaala ja silloinkin pitää käppäilä sellainen matka, että ei ainakaan sovi olla kovinkaan sairas...


      • junalla.hoitoon
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Samaa mietin minäkin. Ainoa on Malmin sairaala ja silloinkin pitää käppäilä sellainen matka, että ei ainakaan sovi olla kovinkaan sairas...

        Taitaa tuon rehvastelevan Tylsiksen Stadin ja koko pk-seudun tuntemus olla lopulta aika olematonta :D


    • yli_sasikaljun_hilseen

      Pari muutakin faktaa menee savieinareilta aina yli hilseen / sivuutetaan tahallaan

      - suurin osa ihmisistä asuu jo nyt sellaisessa asunnossa kuin haluaakin

      - kerrostaloasuminen on suosituinta suurissa kaupungeissa ... ihan ymmärrettävää, ei ole hirveästi mieltä asua kerrostalossa jossain muutaman tuhannen asukkaan maaseututaajamassa ... ja jos omat kokemukset kerrostaloasumisesta on just tätä...

      - pientalo <> OK-lato

      Pientaloiksi lasketaan myös pari- ja rivitalot. Eli jos tutkimuksessa lukee X % asuu nyt kerrostalossa ja haluaa muuttaa pientaloon niin se ei todellakaan tarkoita, että haluavat muuttaa OK-latoon jonnekin sysisavelle. Yleisin tapaus lie, että lapsiperhe haluaa kerrostalokaksiosta rivitalokolmioon/neliöön.

    • ok-paronl

      Kylläpä palstan kasarmikehvelit ovat hädissään: "kaupungissa kerrostaloasuminen on suosituinta". No niin varmasti, niin varmasti. Vähän kuin sanoisi, että "vankilassa yksiöt ovat selvästi suosituimpia". Tai "uimarannalla makailu on pois muodista pohjoisnavalla".

      Muistakaapa kuitenkin näitä kirjoittessanne, että kasarmilla parvekegrillaus ja welanin käyttö on ankarasti kiellettyä. Yhtiö ottaa asunnon haltuunsa jos järjestyssääntöjä rikotaan.

      • pompi_poika_pompi

        Merkittävin poikkeus asumistyytyväisyydessä ovat n. 20 vuotiaat "isot teinit". OK-ladossa asuminen kuulostaa kivalta, kun ei tarvi kustannuksista ja työmatkoista välittää. Jääkaappi täyttyy itsekseen ja mopolla on kiva käydä päristelemässä. Ainakin kesällä. Talvella onkin sitten vähän tylsempää. Ei tarkene edes tramboliinissa pomppia.

        Ja varmaan tämä tyyli sopii myös lomautetuille. Ainakin niin kauan, kuin ei tarve peruspäivärahalla sitkutella. Töitä ei ole lähimaillakaan = ei pelkoa siitä, että töihin joutuisi. Voi keskittyä kiskomaan virontulijaisia kaksin käsin, kuten savella on tapana. Ei siellä muita harrastusmahdollisuuksia olekaan.


    • tsot-tsot

      Hupsista, meinaa ok-maharasvat vissiin haluta olla ihan hys-hys aiheesta.

      • jerwojj

        Minä olen muuttamassa Helsingistä velattomasta kerrostaloasunnosta kehyskuntaan omakotitaloon. Iso uusi talo ja iso tontti. Palveluita lähistöllä jonkin verran, viiden minuutin ajomatkan päässä kaikki loput tarvittavat. Työmatka suuntaansa tulee olemaan noin 30 min.

        On ollut pitkään haaveissa, nyt sen voi toteuttaa ilman uutta velkaa, koska asunnot ovat hinnaltaan samanarvoisia. OKT talo tulee olemaan minulle kuitenkin arvokkaampi. Sieltä lähdetään vasta kun ei enää pysty asumaan itsenäisesti, eli oikokoipisten valtakuntaan tai sitten johonkin palvelutaloon haiseviin vaippoihin kääriytyneenä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe