Tunneliin 15 miljoonaa ylimääräistä

topakkatäti

Rantaväylän tunneli on rakentajien mukaan pysynyt kustannusarviossa, vaikka siihen menee 15 miljoonaa enemmän kuin kustannusarviossa on laskettu. Miten se on voinut pysyä arvion mukaisena, vaikka kustannukst ylitetään reilusti? Päättäjiä on jälleen kerran harhautettu liian pienellä kustannusarviolla. Tunneli vietiin väkisin valtuustossa läpi ja tamperelaiset veronmaksajat itkevät ja maksavat tämänkin hukkaputken.

59

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hukkavieläperii

      Totta , näitä kun tulee vielä useita kymmeniä miljoonia lisää ratikan ja kannen rakentamisesta niin veroäyri nousee varmasti.
      Näin on kokoomus-vihreä akseli ajanut Tampereen lähes konkurssiin.
      Edesvastuutonta veronmaksajien rahojen tuhlausta.
      Valtuusto-pormestari ei jatkoon.

      • TuhlauksellePiste

        Kansan ääni esiin.


      • Viskipuolue
        TuhlauksellePiste kirjoitti:

        Kansan ääni esiin.

        Ensi keväänä on kuntavaalit


      • wkrrhjöolwjdkjd
        Viskipuolue kirjoitti:

        Ensi keväänä on kuntavaalit

        Äänestetäänpä tuhlarit kedolle.


      • ei.vaikuta
        wkrrhjöolwjdkjd kirjoitti:

        Äänestetäänpä tuhlarit kedolle.

        Jonkun kumileimasimen voit saada mäelle ulkoruokintaan


    • hansenmanu

      Kerropas hanu omin sanoin, mistä ymmärrät noiden lisäkustannusten tulevan. Osaatko? Sen verran voin avittaa, että avausviestissäsi esittämäsi kuvitelmat ei pidä paikkaansa.

      • rahat.pois

        Mihinkään muuhun ei voi luottaa, kuin että jokaiseen hankkeeseen tarvitaan lisää rahaa. Arvioin kertoimeksi n. 1,3.


      • 722277722728

        Mitä valiä sillä on mistä ne lisäkustannukset tulee. Ei silloin pidä väittää, että on pysytty kustannuarviossa.


      • hansenmanu
        722277722728 kirjoitti:

        Mitä valiä sillä on mistä ne lisäkustannukset tulee. Ei silloin pidä väittää, että on pysytty kustannuarviossa.

        Sillä on paljonkin merkitystä, mistä kustannukset tulee. Se vaikuttaa siihen, mitä sijoitetulla rahalla saadaan. Nyt saadaan arvioidulla budjetilla tunneli etuajassa, ja sen yhteydessä jotain lisää lisäsijoituksella. Tämän päivän lehdessä tuo hanulle liian vaikea asia on kerrottu.


      • wethxwlkhtnxwk
        hansenmanu kirjoitti:

        Sillä on paljonkin merkitystä, mistä kustannukset tulee. Se vaikuttaa siihen, mitä sijoitetulla rahalla saadaan. Nyt saadaan arvioidulla budjetilla tunneli etuajassa, ja sen yhteydessä jotain lisää lisäsijoituksella. Tämän päivän lehdessä tuo hanulle liian vaikea asia on kerrottu.

        Ja mikähän se lehdistön "auktoriteetti" mahtaa olla, joka niin viisahia kirjoittaa. Tuo AamuPahkako?


      • hansenmanu
        wethxwlkhtnxwk kirjoitti:

        Ja mikähän se lehdistön "auktoriteetti" mahtaa olla, joka niin viisahia kirjoittaa. Tuo AamuPahkako?

        Ei lehdistö ole asiassa mikään auktoriteetti, vaan tiedonvälittäjä. Kannattaa tutustua siihen.


      • niinSujuvasti
        hansenmanu kirjoitti:

        Ei lehdistö ole asiassa mikään auktoriteetti, vaan tiedonvälittäjä. Kannattaa tutustua siihen.

        Ettei nyt kajahtaisi suoraan sieltä lehden konttorista.


      • epäilemättä.paskaa
        niinSujuvasti kirjoitti:

        Ettei nyt kajahtaisi suoraan sieltä lehden konttorista.

        Aivan suoraan


      • hansenmanu
        epäilemättä.paskaa kirjoitti:

        Aivan suoraan

        Minkä lehden? :)


      • kaistiät
        hansenmanu kirjoitti:

        Minkä lehden? :)

        Kaistiät


      • ei.mitään.iloa
        hansenmanu kirjoitti:

        Sillä on paljonkin merkitystä, mistä kustannukset tulee. Se vaikuttaa siihen, mitä sijoitetulla rahalla saadaan. Nyt saadaan arvioidulla budjetilla tunneli etuajassa, ja sen yhteydessä jotain lisää lisäsijoituksella. Tämän päivän lehdessä tuo hanulle liian vaikea asia on kerrottu.

        Kuka hyötyy, että tunneli (muka) valmistuu etuajassa muutaman kuukauden?


      • hansenmanu
        ei.mitään.iloa kirjoitti:

        Kuka hyötyy, että tunneli (muka) valmistuu etuajassa muutaman kuukauden?

        Kaikki, joiden liikkumista se helpottaa. Se ei ole pieni määrä. Ja nykyarvion mukaan se avataan puoli vuotta ennen aikataulua, ei muutamaa kuukautta.


      • wertyuitrwertre
        hansenmanu kirjoitti:

        Kaikki, joiden liikkumista se helpottaa. Se ei ole pieni määrä. Ja nykyarvion mukaan se avataan puoli vuotta ennen aikataulua, ei muutamaa kuukautta.

        silti ei halpene. mutta hyvä kun valmistuu


      • danger.pipe
        wertyuitrwertre kirjoitti:

        silti ei halpene. mutta hyvä kun valmistuu

        Saadaanpahan aikaisemmin ensimmäinen tunneliuhri. Paras olisi kun ei valmistuisi koskaan.


      • howdangerous
        danger.pipe kirjoitti:

        Saadaanpahan aikaisemmin ensimmäinen tunneliuhri. Paras olisi kun ei valmistuisi koskaan.

        Paljonkos niitä uhreja on tähän mennessä kertynyt? Etukäteen pidetystä metelistä päätellen kymmeniä, mutta mikä on totuus?


    • VanitatumVanitas

      Tunnelin rakentamiseen liittyviä kustannuksia on lisäksi piilotettu muille momenteille, joten alkuperäinenkin kustannusarviokin on jo vääristelty.

      • hkjhhlhkkkjk

        Miten luulet ratikkaprojektissa käyvän?????


      • kerro.lisää

        Mitä on piilotettu ja minne?


      • siellä.on
        kerro.lisää kirjoitti:

        Mitä on piilotettu ja minne?

        Kultaharkko tunneliin. Se valaisee keskiyöllä. Lähdeppä etsimään


    • huijariputki

      Tunneli on tehty c-luokan komponenteista, koska kaikki säästö lisää rakentajan voittoa.

      Tunnelissa ei ole tarpeeksi hätäpoistumisreittejä. Ilmanvaihdossa ei ole suodattimia. Mikään asia tunnelissa ei ole kunnossa. Jos näsineula olisi tehty yhtä hutiloiden, niin se ei olisi pysynyt pystyssä päivääkään.

      Rakentamispäätös tehtiin huijaamalla äänestäjiä. Muistaako kukaan niiden neljän demariämmän nimiä? He ovat vain ja ainoastaan vastuussa tunnelin aiheuttamista vahingoista. Ilman korruptiota tunneli olisi jäänyt rakentamatta.

      • sdfghjklkjhgf

        Ilmanvaihdossa ei ole suodattimia? Teet itsestäsi pilaa tuollaisella kirjoittelulla, tämän sanon, vaikka tunneli oli mielestäni hukkainvestointi.


      • mietis_livää

        -----Tunnelissa ei ole tarpeeksi hätäpoistumisreittejä.----

        Millaisia sinne olisi voitu tehdä kun ollaan 40 m Tammerkosken alapuolella. Harva sieltä kiipeisi ylös ja savu tulisi perässä kun ylöspäin sekin pyrkii.

        Mitenkähän nuo maailman tunnelit jotka menee merenlahtien ali, miten niistä on hätäpoistuminen, sukellusvälineilläkö?


      • puijarihutki

        Tunnelin vastustajista kertoo aika paljon se, että edes noihin harhoihin ei ole kyetty keksimään mitään uutta monen vuoteen. Tosin ymmärtäähän sen.


      • lisälaskunlisälaskua
        puijarihutki kirjoitti:

        Tunnelin vastustajista kertoo aika paljon se, että edes noihin harhoihin ei ole kyetty keksimään mitään uutta monen vuoteen. Tosin ymmärtäähän sen.

        Itse en vastusta tunnelia. Enkä ole vastustamatta. Voi se lopulta toimiakin. Nähtäväksi jää.

        Vastustan julkisten varojen leväperäistä käyttöä. Seteleitä levitellään kuin serpentiiniä!!!!


      • halvalla.tehty
        mietis_livää kirjoitti:

        -----Tunnelissa ei ole tarpeeksi hätäpoistumisreittejä.----

        Millaisia sinne olisi voitu tehdä kun ollaan 40 m Tammerkosken alapuolella. Harva sieltä kiipeisi ylös ja savu tulisi perässä kun ylöspäin sekin pyrkii.

        Mitenkähän nuo maailman tunnelit jotka menee merenlahtien ali, miten niistä on hätäpoistuminen, sukellusvälineilläkö?

        Tunneliin olisi pitänyt tehdä hätäpoistumistunnelit molemmille reunoille. Nythän onnettomuuden seurauksena laitimmaisilla kaistoilla olevat jäävät kiipeliin.


      • TietooOn

        "Rakentamispäätös tehtiin huijaamalla äänestäjiä. Muistaako kukaan niiden neljän demariämmän nimiä? He ovat vain ja ainoastaan vastuussa tunnelin aiheuttamista vahingoista. Ilman korruptiota tunneli olisi jäänyt rakentamatta."

        Ne neljä demarinaista olivat Tarja Jokinen, Riitta Ollila, Johanna Loukaskorpi ja Hanna Tainio:

        http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/253852-demarien-tunnelirivit-hajosivat-nelja-naista-aanestaa-tunnelin-puolesta

        Silti tuskin he tuohon ryhtyivät ilman lopun puolueen suostumusta. Miettikääs nyt. Nämä neljä pääsivät pian takaisin valtuustoryhmään, josta heidät erotettiin. Loukaskorpi ja Tainio olivat myös kansanedustajaehdokkaina seuraavissa vaaleissa. Haluttu paikka.

        Kunnes toisin todistetaan, oletan että koko demarien valtuustoryhmä oli tuossa hankkeessa mukana. Kun vain neljä loikkaa, loppu puolue saa haluamansa (tunnelin; demareilla on tämä ihmeellinen satu jonka mukaan kun julkinen sektori jakaa rahaa tälläisiin tyhjänpäiväisyyksiin, niin talous sen tuloksena elpyy.) ja näyttää että puolue pääosin halusi muka toimia kuten äänestäjät halusi.


    • vaikka250

      Olkoon v aikka 250 milj. niin on se hintansa väärti, parasta mitä vuosikymmeniin on tehty. Tosin sen myönnän, että kuluja on pimitetty ihan hirveesti siten, että tunnelisa aiheutuneita katukuluja ym. kuluja on kaadettu muille momenteille.

      • poliittinen.epävastuu

        Saataisiko joku joskus peräti oikein vastaamaan teoistaan?


      • eikuEttimään
        poliittinen.epävastuu kirjoitti:

        Saataisiko joku joskus peräti oikein vastaamaan teoistaan?

        jonnekkin hlöstöfirmaan haku uudesta aittoniemestä


      • liian.isot.kengät
        eikuEttimään kirjoitti:

        jonnekkin hlöstöfirmaan haku uudesta aittoniemestä

        Muistelen, että Aittoniemi lopetti ison jutun tutkimisen ja kertoi keskittyvänsä polkupyörä- ja makkaravarkauksiin.


      • saihanSeAikaankin
        liian.isot.kengät kirjoitti:

        Muistelen, että Aittoniemi lopetti ison jutun tutkimisen ja kertoi keskittyvänsä polkupyörä- ja makkaravarkauksiin.

        Äijähän sanoin jotain sen tapaista, että oli pakko lopettaa virassa kun oli tullut lähestyttyä liian isojen poikien liian isoja juttuja. Eli painostettiinko pihalle.


      • menieduskuntaa
        saihanSeAikaankin kirjoitti:

        Äijähän sanoin jotain sen tapaista, että oli pakko lopettaa virassa kun oli tullut lähestyttyä liian isojen poikien liian isoja juttuja. Eli painostettiinko pihalle.

        missä tän päivän kulhiat

        Hesan metroskandaalissa Kulhia käräytti kepuleitten perskarvat


      • TietooOn

        "Tosin sen myönnän, että kuluja on pimitetty ihan hirveesti siten, että tunnelisa aiheutuneita katukuluja ym. kuluja on kaadettu muille momenteille."

        Toisin sanoen "paras mitä vuosikymmeniin on tehty" mielestäsi tarkoittaa kulujen pimitystä ja kikkailua muiden maksettavaksi?


      • virkamiesNokkela
        TietooOn kirjoitti:

        "Tosin sen myönnän, että kuluja on pimitetty ihan hirveesti siten, että tunnelisa aiheutuneita katukuluja ym. kuluja on kaadettu muille momenteille."

        Toisin sanoen "paras mitä vuosikymmeniin on tehty" mielestäsi tarkoittaa kulujen pimitystä ja kikkailua muiden maksettavaksi?

        Momentiltavaihtokikka on yksi hallinnon vanhimpia konsteja saada rahaa haluamaansa suuntaan. Jos päämomentin budjetti ei riitä, "tulkitaankin" päämomentin kuluja muille momenteille.

        Samalla konstilla saadaan halutut projektit näyttämään jo etukäteen edullisemmilta kuin ovat.

        Ratikan tyyppisen projektin kohdalla voisi mennä niin, että hankkeen maanrakennustöitä siirretään yleisempään tienhoitoon. Tämähän vaatii vain oivallusta.


      • LöytyyKeinoja
        virkamiesNokkela kirjoitti:

        Momentiltavaihtokikka on yksi hallinnon vanhimpia konsteja saada rahaa haluamaansa suuntaan. Jos päämomentin budjetti ei riitä, "tulkitaankin" päämomentin kuluja muille momenteille.

        Samalla konstilla saadaan halutut projektit näyttämään jo etukäteen edullisemmilta kuin ovat.

        Ratikan tyyppisen projektin kohdalla voisi mennä niin, että hankkeen maanrakennustöitä siirretään yleisempään tienhoitoon. Tämähän vaatii vain oivallusta.

        Ja keksitään, että Hämeensiltakin varmasti kaipaa peruskorjausta. Niin menee se ratikkakiskojen vuoksi tehtävä täysmylläys anottuna läpi. Ja kansa maksaa.


      • eyjcmfegegee
        LöytyyKeinoja kirjoitti:

        Ja keksitään, että Hämeensiltakin varmasti kaipaa peruskorjausta. Niin menee se ratikkakiskojen vuoksi tehtävä täysmylläys anottuna läpi. Ja kansa maksaa.

        pahaa tekee ajatuskin että hämeensillan miljöö pilattaisiin ratikalla


      • työtä.teettää
        LöytyyKeinoja kirjoitti:

        Ja keksitään, että Hämeensiltakin varmasti kaipaa peruskorjausta. Niin menee se ratikkakiskojen vuoksi tehtävä täysmylläys anottuna läpi. Ja kansa maksaa.

        Sehän pitää rakentaa lähes uudelleen. Hämeenkatu on revittävä auki n. metrin syvyydeltä koko pituudeltaan


      • ei.ole.ikuinen.silta
        työtä.teettää kirjoitti:

        Sehän pitää rakentaa lähes uudelleen. Hämeenkatu on revittävä auki n. metrin syvyydeltä koko pituudeltaan

        Se pitää tehdä joka tapauksessa, koska sillalla alkaa olla jo ikää ja edellisestä korjauksesta on jo aikaa.


      • painaa.pirusti
        ei.ole.ikuinen.silta kirjoitti:

        Se pitää tehdä joka tapauksessa, koska sillalla alkaa olla jo ikää ja edellisestä korjauksesta on jo aikaa.

        Tarttee vahvistaa niin, että kestää reilut satakunta tonnia painoa. Se on kaksi sillalla kohtaavaa ratikkaa plus muu liikenne


      • raskasta.on
        painaa.pirusti kirjoitti:

        Tarttee vahvistaa niin, että kestää reilut satakunta tonnia painoa. Se on kaksi sillalla kohtaavaa ratikkaa plus muu liikenne

        Vaadittava koekuormitus on varmaankin enemmän kuin 300 tonnia. Saattaa mennä holvikaaren maatuetkin uusiksi.


    • ajoissaJarrua

      Nuo miljoonat on meidän rahoja. Veronmaksajien.

      Ymmärretään sentään, että 15 miljoonaan iso haaskaus.

      Nyt pitäisi ymmärtää, että ratikkaan menossa olevat 500 miljoonaa ovat vielä isompi haaskaus. Se tuntuu jokahisen omassa lompakossa asti. Sen verran iso summa.

      • jullikkaaPumpataan

        500 miljoonaa on n. 33 kertaa tuo 15 miljoonaa. Menee perusjullikan ymmärryksen yli.


      • jos.riittääkään
        jullikkaaPumpataan kirjoitti:

        500 miljoonaa on n. 33 kertaa tuo 15 miljoonaa. Menee perusjullikan ymmärryksen yli.

        Kerro se vielä ainakin puolellatoista.


      • TietooOn

        Ratikalle käy kuten tunnelille. Kuten useimmille julkisille projekteille. Selviää että alkuperäinen arvio kustannuksista oli liian pieni koska... lisäosat jne. Sitten loput nyhdetään veronmaksajilta koska eihän sitä voi keskenkään jättää.


      • pistääkorpeamaan
        TietooOn kirjoitti:

        Ratikalle käy kuten tunnelille. Kuten useimmille julkisille projekteille. Selviää että alkuperäinen arvio kustannuksista oli liian pieni koska... lisäosat jne. Sitten loput nyhdetään veronmaksajilta koska eihän sitä voi keskenkään jättää.

        Yhä enempi tuntuu siltä että päättäjät käsittelevät yhteisiä rahoja kuin omaa hunajapurkkiaan. Joku toppuutus pitäisi tulla. Mieluummin aiemmin kuin myöhemmin!!!


      • hunajapurkit
        pistääkorpeamaan kirjoitti:

        Yhä enempi tuntuu siltä että päättäjät käsittelevät yhteisiä rahoja kuin omaa hunajapurkkiaan. Joku toppuutus pitäisi tulla. Mieluummin aiemmin kuin myöhemmin!!!

        Omat ja yhteiskunnan hunajapurkit ovat täysin eri purkkeja.


    • TietooOn

      Kiitoskortin tunnelista voi lähettää:

      Pirkanmaan Sosialidemokraatit
      Hämeenpuisto 28, 33200 Tampere
      pirkanmaa(ät)sdp.fi

      Halutessaan voi lisätä Hanna Tainion ja kumppaneiden nimet järjestön nimen ylä- tai alapuolelle.

    • tunneliinsopii

      Laitethan tunneliin lisää 18 miljaaartia. Porukka nauramahan.

    • Kuvaavaa tilanteessa on, että 15 miljoonan euron panostuksella oltaisiin voitu ratkaista koko Tampereen kevyeliikenteenväylästöjen kehittäminen. Opasteet ja puuttuvat polkypyöräkaistat oltaisiin voitu tehdä kaikkiin suuntiin. Ja selkeyttää keskustan alueen kävelyreitit polkupyöräreiteistä vaikka eri värisillä päällysteillä tai katumaalauksilla. (Tampereellahan on jo kokeiltu kevyenliikenteen väylästöjen laatimista pyöräilyn ja jalankulun erottavilla väylillä, mutta se ei toiminut, koska ihmisille se oli liian uusi ajatus. Ja katumerkinnät eivät olleet riittävän selkeät).
      Mutta nyt mennään vielä henkilöautoilu edellä. Tosin syksyllä, jos tietoa on tarpeeksi esiselvityksissä, voidaan tehdä julkisen liikenteen kehittämisen päätös. Ja toivotaan, että jonain päivänä kevyeliikenteen reitistökin saa oman osansa.

      • einiihinainakaan

        No ei ainakaan pyöräteihin penniäkään, turhinta kaikesta.


    • turhaaruikkua

      Rahaa menee turhempaankin, älä valita.

      • menot.leikkuriin

        Kaikki turhat ja muutkin menot otettava suurennuslasin alle.


    • Raakaarskax

      Näitä tunn eleita kaivetaan aina kun rakennusliikkeet tekevät näitä törkyhintaisia betonibunkkereita alueelle , siis maksattavat raaka ainekulunsa ( kivi /betoni ) yhteiskunnalla , ja ikkunathan saadaankin jo aina konkusrikypsistä kuntien sponsoroimilta ikkunafirmoilta ,
      Ja näitä kivikukkuloita on siksi aina pidetty suojeluksessa tai "sota muistoina" eli varattu raaka aine varasto.
      Näin tehty myös helsingissäkin tämän tästä , mm metrolinjan kaivuutöissä........nyt pasilassa / jalkapallostadionin pysäköintilouhos kalliossa , hölmölässä kaikki hyvin.

    • jopas.jotain

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3141
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2901
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2699
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1807
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      961
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      819
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      812
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      810
    Aihe