Rantaväylän tunneli on rakentajien mukaan pysynyt kustannusarviossa, vaikka siihen menee 15 miljoonaa enemmän kuin kustannusarviossa on laskettu. Miten se on voinut pysyä arvion mukaisena, vaikka kustannukst ylitetään reilusti? Päättäjiä on jälleen kerran harhautettu liian pienellä kustannusarviolla. Tunneli vietiin väkisin valtuustossa läpi ja tamperelaiset veronmaksajat itkevät ja maksavat tämänkin hukkaputken.
Tunneliin 15 miljoonaa ylimääräistä
59
390
Vastaukset
- hukkavieläperii
Totta , näitä kun tulee vielä useita kymmeniä miljoonia lisää ratikan ja kannen rakentamisesta niin veroäyri nousee varmasti.
Näin on kokoomus-vihreä akseli ajanut Tampereen lähes konkurssiin.
Edesvastuutonta veronmaksajien rahojen tuhlausta.
Valtuusto-pormestari ei jatkoon.- TuhlauksellePiste
Kansan ääni esiin.
- Viskipuolue
TuhlauksellePiste kirjoitti:
Kansan ääni esiin.
Ensi keväänä on kuntavaalit
- wkrrhjöolwjdkjd
Viskipuolue kirjoitti:
Ensi keväänä on kuntavaalit
Äänestetäänpä tuhlarit kedolle.
- ei.vaikuta
wkrrhjöolwjdkjd kirjoitti:
Äänestetäänpä tuhlarit kedolle.
Jonkun kumileimasimen voit saada mäelle ulkoruokintaan
- hansenmanu
Kerropas hanu omin sanoin, mistä ymmärrät noiden lisäkustannusten tulevan. Osaatko? Sen verran voin avittaa, että avausviestissäsi esittämäsi kuvitelmat ei pidä paikkaansa.
- rahat.pois
Mihinkään muuhun ei voi luottaa, kuin että jokaiseen hankkeeseen tarvitaan lisää rahaa. Arvioin kertoimeksi n. 1,3.
- 722277722728
Mitä valiä sillä on mistä ne lisäkustannukset tulee. Ei silloin pidä väittää, että on pysytty kustannuarviossa.
- hansenmanu
722277722728 kirjoitti:
Mitä valiä sillä on mistä ne lisäkustannukset tulee. Ei silloin pidä väittää, että on pysytty kustannuarviossa.
Sillä on paljonkin merkitystä, mistä kustannukset tulee. Se vaikuttaa siihen, mitä sijoitetulla rahalla saadaan. Nyt saadaan arvioidulla budjetilla tunneli etuajassa, ja sen yhteydessä jotain lisää lisäsijoituksella. Tämän päivän lehdessä tuo hanulle liian vaikea asia on kerrottu.
- wethxwlkhtnxwk
hansenmanu kirjoitti:
Sillä on paljonkin merkitystä, mistä kustannukset tulee. Se vaikuttaa siihen, mitä sijoitetulla rahalla saadaan. Nyt saadaan arvioidulla budjetilla tunneli etuajassa, ja sen yhteydessä jotain lisää lisäsijoituksella. Tämän päivän lehdessä tuo hanulle liian vaikea asia on kerrottu.
Ja mikähän se lehdistön "auktoriteetti" mahtaa olla, joka niin viisahia kirjoittaa. Tuo AamuPahkako?
- hansenmanu
wethxwlkhtnxwk kirjoitti:
Ja mikähän se lehdistön "auktoriteetti" mahtaa olla, joka niin viisahia kirjoittaa. Tuo AamuPahkako?
Ei lehdistö ole asiassa mikään auktoriteetti, vaan tiedonvälittäjä. Kannattaa tutustua siihen.
- niinSujuvasti
hansenmanu kirjoitti:
Ei lehdistö ole asiassa mikään auktoriteetti, vaan tiedonvälittäjä. Kannattaa tutustua siihen.
Ettei nyt kajahtaisi suoraan sieltä lehden konttorista.
- epäilemättä.paskaa
niinSujuvasti kirjoitti:
Ettei nyt kajahtaisi suoraan sieltä lehden konttorista.
Aivan suoraan
- hansenmanu
epäilemättä.paskaa kirjoitti:
Aivan suoraan
Minkä lehden? :)
- kaistiät
hansenmanu kirjoitti:
Minkä lehden? :)
Kaistiät
- ei.mitään.iloa
hansenmanu kirjoitti:
Sillä on paljonkin merkitystä, mistä kustannukset tulee. Se vaikuttaa siihen, mitä sijoitetulla rahalla saadaan. Nyt saadaan arvioidulla budjetilla tunneli etuajassa, ja sen yhteydessä jotain lisää lisäsijoituksella. Tämän päivän lehdessä tuo hanulle liian vaikea asia on kerrottu.
Kuka hyötyy, että tunneli (muka) valmistuu etuajassa muutaman kuukauden?
- hansenmanu
ei.mitään.iloa kirjoitti:
Kuka hyötyy, että tunneli (muka) valmistuu etuajassa muutaman kuukauden?
Kaikki, joiden liikkumista se helpottaa. Se ei ole pieni määrä. Ja nykyarvion mukaan se avataan puoli vuotta ennen aikataulua, ei muutamaa kuukautta.
- wertyuitrwertre
hansenmanu kirjoitti:
Kaikki, joiden liikkumista se helpottaa. Se ei ole pieni määrä. Ja nykyarvion mukaan se avataan puoli vuotta ennen aikataulua, ei muutamaa kuukautta.
silti ei halpene. mutta hyvä kun valmistuu
- danger.pipe
wertyuitrwertre kirjoitti:
silti ei halpene. mutta hyvä kun valmistuu
Saadaanpahan aikaisemmin ensimmäinen tunneliuhri. Paras olisi kun ei valmistuisi koskaan.
- howdangerous
danger.pipe kirjoitti:
Saadaanpahan aikaisemmin ensimmäinen tunneliuhri. Paras olisi kun ei valmistuisi koskaan.
Paljonkos niitä uhreja on tähän mennessä kertynyt? Etukäteen pidetystä metelistä päätellen kymmeniä, mutta mikä on totuus?
- VanitatumVanitas
Tunnelin rakentamiseen liittyviä kustannuksia on lisäksi piilotettu muille momenteille, joten alkuperäinenkin kustannusarviokin on jo vääristelty.
- hkjhhlhkkkjk
Miten luulet ratikkaprojektissa käyvän?????
- kerro.lisää
Mitä on piilotettu ja minne?
- siellä.on
kerro.lisää kirjoitti:
Mitä on piilotettu ja minne?
Kultaharkko tunneliin. Se valaisee keskiyöllä. Lähdeppä etsimään
- huijariputki
Tunneli on tehty c-luokan komponenteista, koska kaikki säästö lisää rakentajan voittoa.
Tunnelissa ei ole tarpeeksi hätäpoistumisreittejä. Ilmanvaihdossa ei ole suodattimia. Mikään asia tunnelissa ei ole kunnossa. Jos näsineula olisi tehty yhtä hutiloiden, niin se ei olisi pysynyt pystyssä päivääkään.
Rakentamispäätös tehtiin huijaamalla äänestäjiä. Muistaako kukaan niiden neljän demariämmän nimiä? He ovat vain ja ainoastaan vastuussa tunnelin aiheuttamista vahingoista. Ilman korruptiota tunneli olisi jäänyt rakentamatta.- sdfghjklkjhgf
Ilmanvaihdossa ei ole suodattimia? Teet itsestäsi pilaa tuollaisella kirjoittelulla, tämän sanon, vaikka tunneli oli mielestäni hukkainvestointi.
- mietis_livää
-----Tunnelissa ei ole tarpeeksi hätäpoistumisreittejä.----
Millaisia sinne olisi voitu tehdä kun ollaan 40 m Tammerkosken alapuolella. Harva sieltä kiipeisi ylös ja savu tulisi perässä kun ylöspäin sekin pyrkii.
Mitenkähän nuo maailman tunnelit jotka menee merenlahtien ali, miten niistä on hätäpoistuminen, sukellusvälineilläkö? - puijarihutki
Tunnelin vastustajista kertoo aika paljon se, että edes noihin harhoihin ei ole kyetty keksimään mitään uutta monen vuoteen. Tosin ymmärtäähän sen.
- lisälaskunlisälaskua
puijarihutki kirjoitti:
Tunnelin vastustajista kertoo aika paljon se, että edes noihin harhoihin ei ole kyetty keksimään mitään uutta monen vuoteen. Tosin ymmärtäähän sen.
Itse en vastusta tunnelia. Enkä ole vastustamatta. Voi se lopulta toimiakin. Nähtäväksi jää.
Vastustan julkisten varojen leväperäistä käyttöä. Seteleitä levitellään kuin serpentiiniä!!!! - halvalla.tehty
mietis_livää kirjoitti:
-----Tunnelissa ei ole tarpeeksi hätäpoistumisreittejä.----
Millaisia sinne olisi voitu tehdä kun ollaan 40 m Tammerkosken alapuolella. Harva sieltä kiipeisi ylös ja savu tulisi perässä kun ylöspäin sekin pyrkii.
Mitenkähän nuo maailman tunnelit jotka menee merenlahtien ali, miten niistä on hätäpoistuminen, sukellusvälineilläkö?Tunneliin olisi pitänyt tehdä hätäpoistumistunnelit molemmille reunoille. Nythän onnettomuuden seurauksena laitimmaisilla kaistoilla olevat jäävät kiipeliin.
- TietooOn
"Rakentamispäätös tehtiin huijaamalla äänestäjiä. Muistaako kukaan niiden neljän demariämmän nimiä? He ovat vain ja ainoastaan vastuussa tunnelin aiheuttamista vahingoista. Ilman korruptiota tunneli olisi jäänyt rakentamatta."
Ne neljä demarinaista olivat Tarja Jokinen, Riitta Ollila, Johanna Loukaskorpi ja Hanna Tainio:
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/253852-demarien-tunnelirivit-hajosivat-nelja-naista-aanestaa-tunnelin-puolesta
Silti tuskin he tuohon ryhtyivät ilman lopun puolueen suostumusta. Miettikääs nyt. Nämä neljä pääsivät pian takaisin valtuustoryhmään, josta heidät erotettiin. Loukaskorpi ja Tainio olivat myös kansanedustajaehdokkaina seuraavissa vaaleissa. Haluttu paikka.
Kunnes toisin todistetaan, oletan että koko demarien valtuustoryhmä oli tuossa hankkeessa mukana. Kun vain neljä loikkaa, loppu puolue saa haluamansa (tunnelin; demareilla on tämä ihmeellinen satu jonka mukaan kun julkinen sektori jakaa rahaa tälläisiin tyhjänpäiväisyyksiin, niin talous sen tuloksena elpyy.) ja näyttää että puolue pääosin halusi muka toimia kuten äänestäjät halusi.
- vaikka250
Olkoon v aikka 250 milj. niin on se hintansa väärti, parasta mitä vuosikymmeniin on tehty. Tosin sen myönnän, että kuluja on pimitetty ihan hirveesti siten, että tunnelisa aiheutuneita katukuluja ym. kuluja on kaadettu muille momenteille.
- poliittinen.epävastuu
Saataisiko joku joskus peräti oikein vastaamaan teoistaan?
- eikuEttimään
poliittinen.epävastuu kirjoitti:
Saataisiko joku joskus peräti oikein vastaamaan teoistaan?
jonnekkin hlöstöfirmaan haku uudesta aittoniemestä
- liian.isot.kengät
eikuEttimään kirjoitti:
jonnekkin hlöstöfirmaan haku uudesta aittoniemestä
Muistelen, että Aittoniemi lopetti ison jutun tutkimisen ja kertoi keskittyvänsä polkupyörä- ja makkaravarkauksiin.
- saihanSeAikaankin
liian.isot.kengät kirjoitti:
Muistelen, että Aittoniemi lopetti ison jutun tutkimisen ja kertoi keskittyvänsä polkupyörä- ja makkaravarkauksiin.
Äijähän sanoin jotain sen tapaista, että oli pakko lopettaa virassa kun oli tullut lähestyttyä liian isojen poikien liian isoja juttuja. Eli painostettiinko pihalle.
- menieduskuntaa
saihanSeAikaankin kirjoitti:
Äijähän sanoin jotain sen tapaista, että oli pakko lopettaa virassa kun oli tullut lähestyttyä liian isojen poikien liian isoja juttuja. Eli painostettiinko pihalle.
missä tän päivän kulhiat
Hesan metroskandaalissa Kulhia käräytti kepuleitten perskarvat - TietooOn
"Tosin sen myönnän, että kuluja on pimitetty ihan hirveesti siten, että tunnelisa aiheutuneita katukuluja ym. kuluja on kaadettu muille momenteille."
Toisin sanoen "paras mitä vuosikymmeniin on tehty" mielestäsi tarkoittaa kulujen pimitystä ja kikkailua muiden maksettavaksi? - virkamiesNokkela
TietooOn kirjoitti:
"Tosin sen myönnän, että kuluja on pimitetty ihan hirveesti siten, että tunnelisa aiheutuneita katukuluja ym. kuluja on kaadettu muille momenteille."
Toisin sanoen "paras mitä vuosikymmeniin on tehty" mielestäsi tarkoittaa kulujen pimitystä ja kikkailua muiden maksettavaksi?Momentiltavaihtokikka on yksi hallinnon vanhimpia konsteja saada rahaa haluamaansa suuntaan. Jos päämomentin budjetti ei riitä, "tulkitaankin" päämomentin kuluja muille momenteille.
Samalla konstilla saadaan halutut projektit näyttämään jo etukäteen edullisemmilta kuin ovat.
Ratikan tyyppisen projektin kohdalla voisi mennä niin, että hankkeen maanrakennustöitä siirretään yleisempään tienhoitoon. Tämähän vaatii vain oivallusta. - LöytyyKeinoja
virkamiesNokkela kirjoitti:
Momentiltavaihtokikka on yksi hallinnon vanhimpia konsteja saada rahaa haluamaansa suuntaan. Jos päämomentin budjetti ei riitä, "tulkitaankin" päämomentin kuluja muille momenteille.
Samalla konstilla saadaan halutut projektit näyttämään jo etukäteen edullisemmilta kuin ovat.
Ratikan tyyppisen projektin kohdalla voisi mennä niin, että hankkeen maanrakennustöitä siirretään yleisempään tienhoitoon. Tämähän vaatii vain oivallusta.Ja keksitään, että Hämeensiltakin varmasti kaipaa peruskorjausta. Niin menee se ratikkakiskojen vuoksi tehtävä täysmylläys anottuna läpi. Ja kansa maksaa.
- eyjcmfegegee
LöytyyKeinoja kirjoitti:
Ja keksitään, että Hämeensiltakin varmasti kaipaa peruskorjausta. Niin menee se ratikkakiskojen vuoksi tehtävä täysmylläys anottuna läpi. Ja kansa maksaa.
pahaa tekee ajatuskin että hämeensillan miljöö pilattaisiin ratikalla
- työtä.teettää
LöytyyKeinoja kirjoitti:
Ja keksitään, että Hämeensiltakin varmasti kaipaa peruskorjausta. Niin menee se ratikkakiskojen vuoksi tehtävä täysmylläys anottuna läpi. Ja kansa maksaa.
Sehän pitää rakentaa lähes uudelleen. Hämeenkatu on revittävä auki n. metrin syvyydeltä koko pituudeltaan
- ei.ole.ikuinen.silta
työtä.teettää kirjoitti:
Sehän pitää rakentaa lähes uudelleen. Hämeenkatu on revittävä auki n. metrin syvyydeltä koko pituudeltaan
Se pitää tehdä joka tapauksessa, koska sillalla alkaa olla jo ikää ja edellisestä korjauksesta on jo aikaa.
- painaa.pirusti
ei.ole.ikuinen.silta kirjoitti:
Se pitää tehdä joka tapauksessa, koska sillalla alkaa olla jo ikää ja edellisestä korjauksesta on jo aikaa.
Tarttee vahvistaa niin, että kestää reilut satakunta tonnia painoa. Se on kaksi sillalla kohtaavaa ratikkaa plus muu liikenne
- raskasta.on
painaa.pirusti kirjoitti:
Tarttee vahvistaa niin, että kestää reilut satakunta tonnia painoa. Se on kaksi sillalla kohtaavaa ratikkaa plus muu liikenne
Vaadittava koekuormitus on varmaankin enemmän kuin 300 tonnia. Saattaa mennä holvikaaren maatuetkin uusiksi.
- ajoissaJarrua
Nuo miljoonat on meidän rahoja. Veronmaksajien.
Ymmärretään sentään, että 15 miljoonaan iso haaskaus.
Nyt pitäisi ymmärtää, että ratikkaan menossa olevat 500 miljoonaa ovat vielä isompi haaskaus. Se tuntuu jokahisen omassa lompakossa asti. Sen verran iso summa.- jullikkaaPumpataan
500 miljoonaa on n. 33 kertaa tuo 15 miljoonaa. Menee perusjullikan ymmärryksen yli.
- jos.riittääkään
jullikkaaPumpataan kirjoitti:
500 miljoonaa on n. 33 kertaa tuo 15 miljoonaa. Menee perusjullikan ymmärryksen yli.
Kerro se vielä ainakin puolellatoista.
- TietooOn
Ratikalle käy kuten tunnelille. Kuten useimmille julkisille projekteille. Selviää että alkuperäinen arvio kustannuksista oli liian pieni koska... lisäosat jne. Sitten loput nyhdetään veronmaksajilta koska eihän sitä voi keskenkään jättää.
- pistääkorpeamaan
TietooOn kirjoitti:
Ratikalle käy kuten tunnelille. Kuten useimmille julkisille projekteille. Selviää että alkuperäinen arvio kustannuksista oli liian pieni koska... lisäosat jne. Sitten loput nyhdetään veronmaksajilta koska eihän sitä voi keskenkään jättää.
Yhä enempi tuntuu siltä että päättäjät käsittelevät yhteisiä rahoja kuin omaa hunajapurkkiaan. Joku toppuutus pitäisi tulla. Mieluummin aiemmin kuin myöhemmin!!!
- hunajapurkit
pistääkorpeamaan kirjoitti:
Yhä enempi tuntuu siltä että päättäjät käsittelevät yhteisiä rahoja kuin omaa hunajapurkkiaan. Joku toppuutus pitäisi tulla. Mieluummin aiemmin kuin myöhemmin!!!
Omat ja yhteiskunnan hunajapurkit ovat täysin eri purkkeja.
- TietooOn
Kiitoskortin tunnelista voi lähettää:
Pirkanmaan Sosialidemokraatit
Hämeenpuisto 28, 33200 Tampere
pirkanmaa(ät)sdp.fi
Halutessaan voi lisätä Hanna Tainion ja kumppaneiden nimet järjestön nimen ylä- tai alapuolelle. - tunneliinsopii
Laitethan tunneliin lisää 18 miljaaartia. Porukka nauramahan.
Kuvaavaa tilanteessa on, että 15 miljoonan euron panostuksella oltaisiin voitu ratkaista koko Tampereen kevyeliikenteenväylästöjen kehittäminen. Opasteet ja puuttuvat polkypyöräkaistat oltaisiin voitu tehdä kaikkiin suuntiin. Ja selkeyttää keskustan alueen kävelyreitit polkupyöräreiteistä vaikka eri värisillä päällysteillä tai katumaalauksilla. (Tampereellahan on jo kokeiltu kevyenliikenteen väylästöjen laatimista pyöräilyn ja jalankulun erottavilla väylillä, mutta se ei toiminut, koska ihmisille se oli liian uusi ajatus. Ja katumerkinnät eivät olleet riittävän selkeät).
Mutta nyt mennään vielä henkilöautoilu edellä. Tosin syksyllä, jos tietoa on tarpeeksi esiselvityksissä, voidaan tehdä julkisen liikenteen kehittämisen päätös. Ja toivotaan, että jonain päivänä kevyeliikenteen reitistökin saa oman osansa.- einiihinainakaan
No ei ainakaan pyöräteihin penniäkään, turhinta kaikesta.
- turhaaruikkua
Rahaa menee turhempaankin, älä valita.
- menot.leikkuriin
Kaikki turhat ja muutkin menot otettava suurennuslasin alle.
- Raakaarskax
Näitä tunn eleita kaivetaan aina kun rakennusliikkeet tekevät näitä törkyhintaisia betonibunkkereita alueelle , siis maksattavat raaka ainekulunsa ( kivi /betoni ) yhteiskunnalla , ja ikkunathan saadaankin jo aina konkusrikypsistä kuntien sponsoroimilta ikkunafirmoilta ,
Ja näitä kivikukkuloita on siksi aina pidetty suojeluksessa tai "sota muistoina" eli varattu raaka aine varasto.
Näin tehty myös helsingissäkin tämän tästä , mm metrolinjan kaivuutöissä........nyt pasilassa / jalkapallostadionin pysäköintilouhos kalliossa , hölmölässä kaikki hyvin. - jopas.jotain
Taas uutinen Aamulehdessä.
https://www.aamulehti.fi/a/au-tunneli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563141Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242699Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541807- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193961- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810