E-pillerit alaikäisenä

Simple_n_all

Ajattelin nyt kysyä kun ei mistään löytynyt näitä.

1. Voiko 14v soittaa lääkäriin ominpäin ja varata ajan ilman vanhempaa?
2. Olen kuullut että käynti lääkärillä alaikäiselle ei edes maksa mitään, pitääkö paikkansa?

Tiedän että pillerit saa vain reseptillä, ellei mene terkkarille, muttakun meidän pikku paikkakunnalla ei semmoista ole kuin 2x kuukaudessa. Tiedän myös, että kaikilla on vaitiolovelvollisuus, joten olen näistä asioista tietoinen. Kiitos jos vastailette

5

2750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voithoitaaitse

Oman paikkakuntasi terveyskeskuslääkäri on ilmainen, eivät muut lääkärit.

Jollain paikkakunnilla nuoret voivat saada e-pillereiden ensimmäisen kokeilupakkauksen ilmaiseksi, jos hankkivat ne pillerit ehkäisyneuvolan/perhesuunnitteluneuvolan/kouluterveydenhoitajan kautta. Silloinkin terveydenhoitaja on saanut valmiin reseptin lääkäriltä.

14-vuotias voi itsenäisesti hoitaa lääkäriasiat.

• Tsemppiä

Kyllä äitiysneuvola/perhesuunnittelu on ilmainen ja siellä tehtävä gynekologinen tutkimus tai siihen liittyvä lääkärikäynti on ilmainen. Esim. jos tarvitsee jatkossa miettiä toisia pillereitä lääkärin kanssa tms. niin ilmainen on. Vaikka olisi täysi-ikäinen, minulle on ainakin ehkäisyyn liittyvät lääkäriasiat olleet aina ilmaiset, olen 23-vuotias. Hoitohenkilökunnalla on vaitiolovalvollisuus, joten voit ihan ominpäin varata ajan.

• yazz

Moi:)

Itse kans epillerit olen hankkinut 14v enkä edelleenkään täysi-ikäinen ole.
      Menin ensiksi terkkarille puhumaan asioista joka sitten keräs multa tiedot ylös ja pisti eteenpäin, antoi puhelinnumeron jonne soitin ja varasin ajan (-->seksuaaliterveys & ehkäisy). Siellä täti kyseli vielä jotain ja taisin itsekin siinä joitain kysymyksiä esittää, sain sieltä 6kk ilmaset pillerit ja sitten asia oli siinä. Itse jännitin ihan turhaan tuota gyneä, se ei ole missään vaiheessa pakollinen, mutta hyvä siellä silti on jossain välissä käydä. Tosiaan sitten kun nuo ensimmäiset loppuivat, kävin uudelleen ja sitten sain reseptin. Jos olet siihen mennessä todennut saamasi valmisteen sulle epäsopivaksi niin se vaihdetaan ja saat reseptin sitten toisiin.
      Riippuu tietenkin aina vähän siitä mihin tarkoitukseen pillerit tulevat että miten toimitaa. Akne, menkat, ehkäisy jne.

Toivottavasti kaikki järjestyy:)

• Tsemppiä

Mikäli pillerit on ehkäisyä varten, niin kyllä sisätutkimus on pakollinen, yleensä toisella kerralla käydessäsi pilleriasiassa tk:ssa. Jos et siihen suostu jossakin vaiheessa, hoitohenkilökunta voi olla antamatta sinulle reseptiä.
        Ihmettelen suuresti ihmisiä, jotka tarvitsevat jo 14 vuotiaana ehkäisyä. Tietysti mielummin niin kuin vahinkoraskauksia, mutta odotelkaa muutama vuosi.

• KypsyEnsin

14-vuotiaan ei pitäisi harrastaa seksiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      79
      2786
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1666
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      73
      1441
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      64
      1385
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      129
      1335
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      146
      1236
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      158
      1200
    8. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      74
      1107
    9. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      76
      1098
    10. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      90
      1089
    Aihe

Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

Palvelu ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (71) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

Tarkoitukset

Tarkkoja sijaintitietoja ja laiteominaisuuksia koskevia tietoja voidaan käyttää.

Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla Asetukset linkkiä.

Tietosuoja