E-pillerit alaikäisenä

Simple_n_all

Ajattelin nyt kysyä kun ei mistään löytynyt näitä.

1. Voiko 14v soittaa lääkäriin ominpäin ja varata ajan ilman vanhempaa?
2. Olen kuullut että käynti lääkärillä alaikäiselle ei edes maksa mitään, pitääkö paikkansa?

Tiedän että pillerit saa vain reseptillä, ellei mene terkkarille, muttakun meidän pikku paikkakunnalla ei semmoista ole kuin 2x kuukaudessa. Tiedän myös, että kaikilla on vaitiolovelvollisuus, joten olen näistä asioista tietoinen. Kiitos jos vastailette

5

2692

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voithoitaaitse

Oman paikkakuntasi terveyskeskuslääkäri on ilmainen, eivät muut lääkärit.

Jollain paikkakunnilla nuoret voivat saada e-pillereiden ensimmäisen kokeilupakkauksen ilmaiseksi, jos hankkivat ne pillerit ehkäisyneuvolan/perhesuunnitteluneuvolan/kouluterveydenhoitajan kautta. Silloinkin terveydenhoitaja on saanut valmiin reseptin lääkäriltä.

14-vuotias voi itsenäisesti hoitaa lääkäriasiat.

• Tsemppiä

Kyllä äitiysneuvola/perhesuunnittelu on ilmainen ja siellä tehtävä gynekologinen tutkimus tai siihen liittyvä lääkärikäynti on ilmainen. Esim. jos tarvitsee jatkossa miettiä toisia pillereitä lääkärin kanssa tms. niin ilmainen on. Vaikka olisi täysi-ikäinen, minulle on ainakin ehkäisyyn liittyvät lääkäriasiat olleet aina ilmaiset, olen 23-vuotias. Hoitohenkilökunnalla on vaitiolovalvollisuus, joten voit ihan ominpäin varata ajan.

• yazz

Moi:)

Itse kans epillerit olen hankkinut 14v enkä edelleenkään täysi-ikäinen ole.
      Menin ensiksi terkkarille puhumaan asioista joka sitten keräs multa tiedot ylös ja pisti eteenpäin, antoi puhelinnumeron jonne soitin ja varasin ajan (-->seksuaaliterveys & ehkäisy). Siellä täti kyseli vielä jotain ja taisin itsekin siinä joitain kysymyksiä esittää, sain sieltä 6kk ilmaset pillerit ja sitten asia oli siinä. Itse jännitin ihan turhaan tuota gyneä, se ei ole missään vaiheessa pakollinen, mutta hyvä siellä silti on jossain välissä käydä. Tosiaan sitten kun nuo ensimmäiset loppuivat, kävin uudelleen ja sitten sain reseptin. Jos olet siihen mennessä todennut saamasi valmisteen sulle epäsopivaksi niin se vaihdetaan ja saat reseptin sitten toisiin.
      Riippuu tietenkin aina vähän siitä mihin tarkoitukseen pillerit tulevat että miten toimitaa. Akne, menkat, ehkäisy jne.

Toivottavasti kaikki järjestyy:)

• Tsemppiä

Mikäli pillerit on ehkäisyä varten, niin kyllä sisätutkimus on pakollinen, yleensä toisella kerralla käydessäsi pilleriasiassa tk:ssa. Jos et siihen suostu jossakin vaiheessa, hoitohenkilökunta voi olla antamatta sinulle reseptiä.
        Ihmettelen suuresti ihmisiä, jotka tarvitsevat jo 14 vuotiaana ehkäisyä. Tietysti mielummin niin kuin vahinkoraskauksia, mutta odotelkaa muutama vuosi.

• KypsyEnsin

14-vuotiaan ei pitäisi harrastaa seksiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      123
      3982
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      314
      2049
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1811
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      105
      1727
    5. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1710
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      439
      1661
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      443
      1518
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1266
    9. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1252
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      440
      1218
    Aihe