E-pillerit alaikäisenä

Simple_n_all

Ajattelin nyt kysyä kun ei mistään löytynyt näitä.

1. Voiko 14v soittaa lääkäriin ominpäin ja varata ajan ilman vanhempaa?
2. Olen kuullut että käynti lääkärillä alaikäiselle ei edes maksa mitään, pitääkö paikkansa?

Tiedän että pillerit saa vain reseptillä, ellei mene terkkarille, muttakun meidän pikku paikkakunnalla ei semmoista ole kuin 2x kuukaudessa. Tiedän myös, että kaikilla on vaitiolovelvollisuus, joten olen näistä asioista tietoinen. Kiitos jos vastailette

5

2503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voithoitaaitse

      Oman paikkakuntasi terveyskeskuslääkäri on ilmainen, eivät muut lääkärit.

      Jollain paikkakunnilla nuoret voivat saada e-pillereiden ensimmäisen kokeilupakkauksen ilmaiseksi, jos hankkivat ne pillerit ehkäisyneuvolan/perhesuunnitteluneuvolan/kouluterveydenhoitajan kautta. Silloinkin terveydenhoitaja on saanut valmiin reseptin lääkäriltä.

      14-vuotias voi itsenäisesti hoitaa lääkäriasiat.

    • Tsemppiä

      Kyllä äitiysneuvola/perhesuunnittelu on ilmainen ja siellä tehtävä gynekologinen tutkimus tai siihen liittyvä lääkärikäynti on ilmainen. Esim. jos tarvitsee jatkossa miettiä toisia pillereitä lääkärin kanssa tms. niin ilmainen on. Vaikka olisi täysi-ikäinen, minulle on ainakin ehkäisyyn liittyvät lääkäriasiat olleet aina ilmaiset, olen 23-vuotias. Hoitohenkilökunnalla on vaitiolovalvollisuus, joten voit ihan ominpäin varata ajan.

    • yazz

      Moi:)

      Itse kans epillerit olen hankkinut 14v enkä edelleenkään täysi-ikäinen ole.
      Menin ensiksi terkkarille puhumaan asioista joka sitten keräs multa tiedot ylös ja pisti eteenpäin, antoi puhelinnumeron jonne soitin ja varasin ajan (-->seksuaaliterveys & ehkäisy). Siellä täti kyseli vielä jotain ja taisin itsekin siinä joitain kysymyksiä esittää, sain sieltä 6kk ilmaset pillerit ja sitten asia oli siinä. Itse jännitin ihan turhaan tuota gyneä, se ei ole missään vaiheessa pakollinen, mutta hyvä siellä silti on jossain välissä käydä. Tosiaan sitten kun nuo ensimmäiset loppuivat, kävin uudelleen ja sitten sain reseptin. Jos olet siihen mennessä todennut saamasi valmisteen sulle epäsopivaksi niin se vaihdetaan ja saat reseptin sitten toisiin.
      Riippuu tietenkin aina vähän siitä mihin tarkoitukseen pillerit tulevat että miten toimitaa. Akne, menkat, ehkäisy jne.

      Toivottavasti kaikki järjestyy:)

      • Tsemppiä

        Mikäli pillerit on ehkäisyä varten, niin kyllä sisätutkimus on pakollinen, yleensä toisella kerralla käydessäsi pilleriasiassa tk:ssa. Jos et siihen suostu jossakin vaiheessa, hoitohenkilökunta voi olla antamatta sinulle reseptiä.
        Ihmettelen suuresti ihmisiä, jotka tarvitsevat jo 14 vuotiaana ehkäisyä. Tietysti mielummin niin kuin vahinkoraskauksia, mutta odotelkaa muutama vuosi.


    • KypsyEnsin

      14-vuotiaan ei pitäisi harrastaa seksiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      304
      2755
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      105
      2148
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      81
      1631
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      183
      1502
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1318
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1215
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe