Ortodoksin ja evankelis-luterilaisen yhteiset häät

Tietämättömät...

Minkälaiset häät on, jos toinen puolisoista on ortodoksi ja toinen evankelis-luterilainen? Miten se tilaisuus tapahtuu? Kertokaa joku omasta kokemuksestanne jos sattuu olemaan tälläinen tilanne...

18

12503

Vastaukset 18

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoja

sieltä löytyy vastaukset.

• Mikael

Häät ovat joko täysin ortodoksiset tai täysin luterilaiset riippuen siitä, kummassa kirkossa pari haluaa vihkimyksen tapahtuvan. Jos jompikumpi on eronnut aikaisemmin, kruunuja ei ort. häissä käytetä.

• Justinos

Häissä voidaan toimittaa ensin ortodoksinen vihkiminen ja sitten perään luterilainen avioliiton siunaaminen (ei siis vihkiminen, kyse on eri kaavasta). Molemmat toimitukset voivat tapahtua ortodoksisessa kirkkorakennuksessa. Itse olen ollut läsnä tällaisessa tilaisuudessa.

• Ksenija-Peterburzhskaja

Ortodoksin naimisiinmeno luterilaisessa kirkossa voi olla ongelmallista, kun kirkko ei käsittääkseni tunnusta vihkimystä siellä... Suosittelen siksi ortodoksisia häitä. Luterilaisella kirkollahan ei ole ongelmaa se suhteen, jos vihkiminen tapahtuu ort. kirkossa.

terveisin nimimerkkinsä vaihtanut Xenia, kun joku muukin kirjoittelee samalla nimellä muilla palstoilla..

• katolilaisena

solmin avioliiton luterilaisen kanssa, esitti katolinen pappi kolme vaihtoehtoa: katolinen tai luterilainen vihkiminen tai tilaisuus, jossa olisivat molemman kirkon papit.
      Meidät vihki katolinen pappi luterilaisessa kirkossa...

• isä Tuomas

Ortodoksinen avioliittoon vihkiminen ei muuta ulkonaista muotoaan, vaikka toinen puolisoista olisi luterilaiseen kirkkoon kuuluva. Sen sijaan ortodoksiseen riittiin ei voi sekoittaa muita riittejä, eli mahdollinen luterilainen siunaus tulee pitää toimituksesta erillään.

Toimitus on lyhyesti kuvattuna seuraavanlainen:
      1. Kirkollinen kihlaus, jos sitä ei ole aikaisemmin toimitettu. Tämä tapahtuu kirkon ovella, ja tässä annetaan sormukset (oikean käden nimettömään). Ortodoksisessa perinteessä ei käytetä kaksia sormuksia.

2.Pari siirtyy kirkon keskelle, jossa heiltä kysytään lain vaatima kysymys liiton vapaaehtoisuudesta.

3. Varsinainen vihkiminen, joka koostuu, rukouksista; käsien liittämisestä; kruunauksesta (tarvitaan kruunujen kantajat); epistolasta ja evankeliumista; yhteisestä viinimaljasta, joka ei ole ehtoollinen; vihkipöydän kolminkertaisesta kierrosta.

4. Lopuksi kruunut otetaan pois ja loppu- siunauksen jälkeen pari suutelee pyhien ovien vieressä olevia ikoneja, sulhanen Kristuksen ja morsian Jumalansynnyttäjän. Sitten he toki suutelevat toisiaan ja seuraa onnittelu ja kirkosta poistutaan hurjassa riisisateessa.

Tarkemman tiedon toimituksen merkityksestä saa papin kanssa keskustellessa, silloin, kun toimitus varataan. Ortodoksisessa kirkossa on aikoja, jolloin avioliittoon ei vihitä mm. Joulupaaston loppupuolelta teofania (Herran kaste) juhlaan saakka eli 12.12.-6.1. eikä suuren paaston alusta Tuomaan sunnuntaihin saakka (tänä vuonna 7.2.-3.4.) Eikä elokuun 1.-15. välisenä aikana. Vihkimistoimituksen katsotaan näinä aikoina olevan vastoin paaston periaatteita, eikä myöskään tueta ajatusta henkilökohtaisen juhlan nostamisesta kirkon suuren juhlan esim, Joulun tai Pääsiäisen edelle.

Onnea suunnitelmille, jos todellista tarvetta varten kysyitte...

isä Tuomas Järvelin

• Oisko noin

Ortodoksinen riitti
        "kirkosta poistutaan hurjassa riisisateessa."

"Riisi Hedelmällisyyttä symboloivan riisin heittäminen uunituoreen avioparin päälle on englantilainen perinne. Aikaisemmin riisi korvattiin vehnänjyvillä tai leivänmuruilla, joita anoppi heitti häätaloon saapuvan miniänsä päälle. Viktoriaanisessa Englannissa heitettiin myös pähkinöitä."
        http://www.yhteishyva.net/index.cfm?doc=1514

Näin ne pakanalliset tavat jalostuvat ortodoksiksi riiteiksi.

• isä-Tuomas
        Oisko noin kirjoitti:

Ortodoksinen riitti
        "kirkosta poistutaan hurjassa riisisateessa."

"Riisi Hedelmällisyyttä symboloivan riisin heittäminen uunituoreen avioparin päälle on englantilainen perinne. Aikaisemmin riisi korvattiin vehnänjyvillä tai leivänmuruilla, joita anoppi heitti häätaloon saapuvan miniänsä päälle. Viktoriaanisessa Englannissa heitettiin myös pähkinöitä."
        http://www.yhteishyva.net/index.cfm?doc=1514

Näin ne pakanalliset tavat jalostuvat ortodoksiksi riiteiksi.

kyllä, että riisin heitto ei kuulu millään tavalla itse ortodoksiseen riittiin. Joissakin maissa heitellään kukkien terälehtiä jne. Toki on myös niin, ettei kaikissa tilaisuuksissa edes riisiä heitetä.

Häät ovat iloinen tapahtuma, yritin tuoda tuota iloa hieman vastaukseenkin, olisi vain pitänyt laittaa tyhjä rivi ennen tuota riisi kommenttia, ettei riittiselostukseen sisälly. Anteeksi jos huoleton kirjoitteluni aiheutti päänvaivaa.

Isä Tuomas pastori ONL ry

• khaleas

Mita ort. kirkko ajattelee siviilihaista? Ovatko patevia? Lain mukaanhan on naimisissa mutta entas sakramentti, vai suoritetaanko siunaus?
        Olen USAssa naimisissa (ukko on laivastossa ja piti selvittaa mun taustat tietyn paivan mennessa etta han saisi kaikki paperit, ja siihen piti olla naimisissa - vaihtoehtoja ei oikein ollut kun han ei voinnut matkustaa Suomeen). Olemme kuitenkin sita mielta etta se kirkkohaat ovat ne ainoat "oikeat".

• Mikael
        khaleas kirjoitti:

Mita ort. kirkko ajattelee siviilihaista? Ovatko patevia? Lain mukaanhan on naimisissa mutta entas sakramentti, vai suoritetaanko siunaus?
        Olen USAssa naimisissa (ukko on laivastossa ja piti selvittaa mun taustat tietyn paivan mennessa etta han saisi kaikki paperit, ja siihen piti olla naimisissa - vaihtoehtoja ei oikein ollut kun han ei voinnut matkustaa Suomeen). Olemme kuitenkin sita mielta etta se kirkkohaat ovat ne ainoat "oikeat".

Siviilihäät eivät kirkollisessa mielessä ole missään nimessä päteviä ja näinollen siviilivihitty siis elää kirkollisessa mielessä edelleen aviottomassa suhteessa.

Vihkiminen toimitetaan kokonaan uudestaan, jos kirkkohäät haluaa. Vihittäessä myös toisen puolison tulee olla kristitty.

• pate
        khaleas kirjoitti:

ei ole pateva siviilivihkiminen, eika myoskaan luterilainen vihkiminen ole pateva, jos sita tarkoitat

• ??
        pate kirjoitti:

ei ole pateva siviilivihkiminen, eika myoskaan luterilainen vihkiminen ole pateva, jos sita tarkoitat

Mitä tarkoitti tuo että luterilainen vihkiminen ei ole pätevä?Jos on mennyt nuorena luterilaisesti naimisiin ja ollut 20v aviossa, kääntynyt avioliiton aikana ortodoksiksi - sitten eronnut tai toinen kuollut - .Jos menee toiseen avioliittoon ensimmäistä kertaa ortodoksisessa kirkossa, minkä kaavan mukaan vihitään ja käytetäänkö kruunuja?

• Utelias.....
        ?? kirjoitti:

Mitä tarkoitti tuo että luterilainen vihkiminen ei ole pätevä?Jos on mennyt nuorena luterilaisesti naimisiin ja ollut 20v aviossa, kääntynyt avioliiton aikana ortodoksiksi - sitten eronnut tai toinen kuollut - .Jos menee toiseen avioliittoon ensimmäistä kertaa ortodoksisessa kirkossa, minkä kaavan mukaan vihitään ja käytetäänkö kruunuja?

haluaisin tietää, vaikka tuskin nyt käytännön tarvetta ohjeisiin tullee.
        Riisejä ei pidä heittää, koska lintujen suolistossa ne eivät sula. Ruusun lehdet olisivat romanttisempia.

• :::::::......
        pate kirjoitti:

Siviili vihkiminen on juridisesti pätevä.

• ??
        :::::::...... kirjoitti:

Siviili vihkiminen on juridisesti pätevä.

..vaan nimenomaan ortodoksisen kirkon näkemyksen kannalta.Onhan se tullut jo jokapuolella selväksi että juridiikka ja teologia ovat kaksi eri asiaa.Olen jostain ymmärtänyt että ortodoksinen kirkko ei pidä luterilaista vihkimistä pätevänä - minkä täysin ortodoksina ymmärrän.Mutta jos minua ei ole vihitty kertaakaan ortodoksisesti koska olen tullut kirkon jäseneksi myöhemmin niin mitä kaavaa minuun sovellettaisiin jos menisin uudelleen naimisiin ortodoksina/ortodoksisessa kirkossa?Ja käytettäisiinkö kruunuja?En menisi ikinä naimisiin siviilisti.

• Dibs
        ?? kirjoitti:

..vaan nimenomaan ortodoksisen kirkon näkemyksen kannalta.Onhan se tullut jo jokapuolella selväksi että juridiikka ja teologia ovat kaksi eri asiaa.Olen jostain ymmärtänyt että ortodoksinen kirkko ei pidä luterilaista vihkimistä pätevänä - minkä täysin ortodoksina ymmärrän.Mutta jos minua ei ole vihitty kertaakaan ortodoksisesti koska olen tullut kirkon jäseneksi myöhemmin niin mitä kaavaa minuun sovellettaisiin jos menisin uudelleen naimisiin ortodoksina/ortodoksisessa kirkossa?Ja käytettäisiinkö kruunuja?En menisi ikinä naimisiin siviilisti.

I avioliiton kaavaa. Kruunaus on aina avioliiton sakrametissa, paitsi silloin, kun kaksi aiemmin keskenään naimisissa ollutta, mutta sittemmin eronnutta avioituu keskenään uudestaan. Sellaistakin nimittäin joskus tapahtuu.

• Onko pakko sanoa

Erottiin kolmen vuoden kuluttua.

• Romantikko....

jos vain jostakin löytäisin miehen. Olisihan se niin romanttista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 74
      1393
    2. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      23
      1382
    3. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1265
    4. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1261
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1059
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      1009
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      977
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      933
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      89
      906
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      891
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      811
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      706
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      676
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      663
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      656
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      638
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      628
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      622
    19. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      596
    20. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      587
    Aihe