Ortodoksin ja evankelis-luterilaisen yhteiset häät

Tietämättömät...

Minkälaiset häät on, jos toinen puolisoista on ortodoksi ja toinen evankelis-luterilainen? Miten se tilaisuus tapahtuu? Kertokaa joku omasta kokemuksestanne jos sattuu olemaan tälläinen tilanne...

18

11976

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoja

sieltä löytyy vastaukset.

• Mikael

Häät ovat joko täysin ortodoksiset tai täysin luterilaiset riippuen siitä, kummassa kirkossa pari haluaa vihkimyksen tapahtuvan. Jos jompikumpi on eronnut aikaisemmin, kruunuja ei ort. häissä käytetä.

• Justinos

Häissä voidaan toimittaa ensin ortodoksinen vihkiminen ja sitten perään luterilainen avioliiton siunaaminen (ei siis vihkiminen, kyse on eri kaavasta). Molemmat toimitukset voivat tapahtua ortodoksisessa kirkkorakennuksessa. Itse olen ollut läsnä tällaisessa tilaisuudessa.

• Ksenija-Peterburzhskaja

Ortodoksin naimisiinmeno luterilaisessa kirkossa voi olla ongelmallista, kun kirkko ei käsittääkseni tunnusta vihkimystä siellä... Suosittelen siksi ortodoksisia häitä. Luterilaisella kirkollahan ei ole ongelmaa se suhteen, jos vihkiminen tapahtuu ort. kirkossa.

terveisin nimimerkkinsä vaihtanut Xenia, kun joku muukin kirjoittelee samalla nimellä muilla palstoilla..

• katolilaisena

solmin avioliiton luterilaisen kanssa, esitti katolinen pappi kolme vaihtoehtoa: katolinen tai luterilainen vihkiminen tai tilaisuus, jossa olisivat molemman kirkon papit.
      Meidät vihki katolinen pappi luterilaisessa kirkossa...

• isä Tuomas

Ortodoksinen avioliittoon vihkiminen ei muuta ulkonaista muotoaan, vaikka toinen puolisoista olisi luterilaiseen kirkkoon kuuluva. Sen sijaan ortodoksiseen riittiin ei voi sekoittaa muita riittejä, eli mahdollinen luterilainen siunaus tulee pitää toimituksesta erillään.

Toimitus on lyhyesti kuvattuna seuraavanlainen:
      1. Kirkollinen kihlaus, jos sitä ei ole aikaisemmin toimitettu. Tämä tapahtuu kirkon ovella, ja tässä annetaan sormukset (oikean käden nimettömään). Ortodoksisessa perinteessä ei käytetä kaksia sormuksia.

2.Pari siirtyy kirkon keskelle, jossa heiltä kysytään lain vaatima kysymys liiton vapaaehtoisuudesta.

3. Varsinainen vihkiminen, joka koostuu, rukouksista; käsien liittämisestä; kruunauksesta (tarvitaan kruunujen kantajat); epistolasta ja evankeliumista; yhteisestä viinimaljasta, joka ei ole ehtoollinen; vihkipöydän kolminkertaisesta kierrosta.

4. Lopuksi kruunut otetaan pois ja loppu- siunauksen jälkeen pari suutelee pyhien ovien vieressä olevia ikoneja, sulhanen Kristuksen ja morsian Jumalansynnyttäjän. Sitten he toki suutelevat toisiaan ja seuraa onnittelu ja kirkosta poistutaan hurjassa riisisateessa.

Tarkemman tiedon toimituksen merkityksestä saa papin kanssa keskustellessa, silloin, kun toimitus varataan. Ortodoksisessa kirkossa on aikoja, jolloin avioliittoon ei vihitä mm. Joulupaaston loppupuolelta teofania (Herran kaste) juhlaan saakka eli 12.12.-6.1. eikä suuren paaston alusta Tuomaan sunnuntaihin saakka (tänä vuonna 7.2.-3.4.) Eikä elokuun 1.-15. välisenä aikana. Vihkimistoimituksen katsotaan näinä aikoina olevan vastoin paaston periaatteita, eikä myöskään tueta ajatusta henkilökohtaisen juhlan nostamisesta kirkon suuren juhlan esim, Joulun tai Pääsiäisen edelle.

Onnea suunnitelmille, jos todellista tarvetta varten kysyitte...

isä Tuomas Järvelin

• Oisko noin

Ortodoksinen riitti
        "kirkosta poistutaan hurjassa riisisateessa."

"Riisi Hedelmällisyyttä symboloivan riisin heittäminen uunituoreen avioparin päälle on englantilainen perinne. Aikaisemmin riisi korvattiin vehnänjyvillä tai leivänmuruilla, joita anoppi heitti häätaloon saapuvan miniänsä päälle. Viktoriaanisessa Englannissa heitettiin myös pähkinöitä."
        http://www.yhteishyva.net/index.cfm?doc=1514

Näin ne pakanalliset tavat jalostuvat ortodoksiksi riiteiksi.

• isä-Tuomas
        Oisko noin kirjoitti:

Ortodoksinen riitti
        "kirkosta poistutaan hurjassa riisisateessa."

"Riisi Hedelmällisyyttä symboloivan riisin heittäminen uunituoreen avioparin päälle on englantilainen perinne. Aikaisemmin riisi korvattiin vehnänjyvillä tai leivänmuruilla, joita anoppi heitti häätaloon saapuvan miniänsä päälle. Viktoriaanisessa Englannissa heitettiin myös pähkinöitä."
        http://www.yhteishyva.net/index.cfm?doc=1514

Näin ne pakanalliset tavat jalostuvat ortodoksiksi riiteiksi.

kyllä, että riisin heitto ei kuulu millään tavalla itse ortodoksiseen riittiin. Joissakin maissa heitellään kukkien terälehtiä jne. Toki on myös niin, ettei kaikissa tilaisuuksissa edes riisiä heitetä.

Häät ovat iloinen tapahtuma, yritin tuoda tuota iloa hieman vastaukseenkin, olisi vain pitänyt laittaa tyhjä rivi ennen tuota riisi kommenttia, ettei riittiselostukseen sisälly. Anteeksi jos huoleton kirjoitteluni aiheutti päänvaivaa.

Isä Tuomas pastori ONL ry

• khaleas

Mita ort. kirkko ajattelee siviilihaista? Ovatko patevia? Lain mukaanhan on naimisissa mutta entas sakramentti, vai suoritetaanko siunaus?
        Olen USAssa naimisissa (ukko on laivastossa ja piti selvittaa mun taustat tietyn paivan mennessa etta han saisi kaikki paperit, ja siihen piti olla naimisissa - vaihtoehtoja ei oikein ollut kun han ei voinnut matkustaa Suomeen). Olemme kuitenkin sita mielta etta se kirkkohaat ovat ne ainoat "oikeat".

• Mikael
        khaleas kirjoitti:

Mita ort. kirkko ajattelee siviilihaista? Ovatko patevia? Lain mukaanhan on naimisissa mutta entas sakramentti, vai suoritetaanko siunaus?
        Olen USAssa naimisissa (ukko on laivastossa ja piti selvittaa mun taustat tietyn paivan mennessa etta han saisi kaikki paperit, ja siihen piti olla naimisissa - vaihtoehtoja ei oikein ollut kun han ei voinnut matkustaa Suomeen). Olemme kuitenkin sita mielta etta se kirkkohaat ovat ne ainoat "oikeat".

Siviilihäät eivät kirkollisessa mielessä ole missään nimessä päteviä ja näinollen siviilivihitty siis elää kirkollisessa mielessä edelleen aviottomassa suhteessa.

Vihkiminen toimitetaan kokonaan uudestaan, jos kirkkohäät haluaa. Vihittäessä myös toisen puolison tulee olla kristitty.

• pate
        khaleas kirjoitti:

ei ole pateva siviilivihkiminen, eika myoskaan luterilainen vihkiminen ole pateva, jos sita tarkoitat

• ??
        pate kirjoitti:

ei ole pateva siviilivihkiminen, eika myoskaan luterilainen vihkiminen ole pateva, jos sita tarkoitat

Mitä tarkoitti tuo että luterilainen vihkiminen ei ole pätevä?Jos on mennyt nuorena luterilaisesti naimisiin ja ollut 20v aviossa, kääntynyt avioliiton aikana ortodoksiksi - sitten eronnut tai toinen kuollut - .Jos menee toiseen avioliittoon ensimmäistä kertaa ortodoksisessa kirkossa, minkä kaavan mukaan vihitään ja käytetäänkö kruunuja?

• Utelias.....
        ?? kirjoitti:

Mitä tarkoitti tuo että luterilainen vihkiminen ei ole pätevä?Jos on mennyt nuorena luterilaisesti naimisiin ja ollut 20v aviossa, kääntynyt avioliiton aikana ortodoksiksi - sitten eronnut tai toinen kuollut - .Jos menee toiseen avioliittoon ensimmäistä kertaa ortodoksisessa kirkossa, minkä kaavan mukaan vihitään ja käytetäänkö kruunuja?

haluaisin tietää, vaikka tuskin nyt käytännön tarvetta ohjeisiin tullee.
        Riisejä ei pidä heittää, koska lintujen suolistossa ne eivät sula. Ruusun lehdet olisivat romanttisempia.

• :::::::......
        pate kirjoitti:

Siviili vihkiminen on juridisesti pätevä.

• ??
        :::::::...... kirjoitti:

Siviili vihkiminen on juridisesti pätevä.

..vaan nimenomaan ortodoksisen kirkon näkemyksen kannalta.Onhan se tullut jo jokapuolella selväksi että juridiikka ja teologia ovat kaksi eri asiaa.Olen jostain ymmärtänyt että ortodoksinen kirkko ei pidä luterilaista vihkimistä pätevänä - minkä täysin ortodoksina ymmärrän.Mutta jos minua ei ole vihitty kertaakaan ortodoksisesti koska olen tullut kirkon jäseneksi myöhemmin niin mitä kaavaa minuun sovellettaisiin jos menisin uudelleen naimisiin ortodoksina/ortodoksisessa kirkossa?Ja käytettäisiinkö kruunuja?En menisi ikinä naimisiin siviilisti.

• Dibs
        ?? kirjoitti:

..vaan nimenomaan ortodoksisen kirkon näkemyksen kannalta.Onhan se tullut jo jokapuolella selväksi että juridiikka ja teologia ovat kaksi eri asiaa.Olen jostain ymmärtänyt että ortodoksinen kirkko ei pidä luterilaista vihkimistä pätevänä - minkä täysin ortodoksina ymmärrän.Mutta jos minua ei ole vihitty kertaakaan ortodoksisesti koska olen tullut kirkon jäseneksi myöhemmin niin mitä kaavaa minuun sovellettaisiin jos menisin uudelleen naimisiin ortodoksina/ortodoksisessa kirkossa?Ja käytettäisiinkö kruunuja?En menisi ikinä naimisiin siviilisti.

I avioliiton kaavaa. Kruunaus on aina avioliiton sakrametissa, paitsi silloin, kun kaksi aiemmin keskenään naimisissa ollutta, mutta sittemmin eronnutta avioituu keskenään uudestaan. Sellaistakin nimittäin joskus tapahtuu.

• Onko pakko sanoa

Erottiin kolmen vuoden kuluttua.

• Romantikko....

jos vain jostakin löytäisin miehen. Olisihan se niin romanttista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe