Annan hengessä tukeni Juha Sipilälle

En toki ole kapinoinut ennenkään Sipilän perustavoitteita vastaan, vaikka olen kritisoinut niiden eräitä lieveilmiöitä. Kuten pyrkimystä koko maan tasaisesti asuttuna pitämiseksi, joka tulisi hyvin kalliiksi, kun tiiviimmät asutusalueet siitä viulut joutuisivat maksamaan.

Olen ollut myös pettynyt myös moniin Sipilän vatulointeihin silloin, kun olisi tarvittu toimintaa. Nyt kuitenkin ihailen sitä, että Sipilä on jaksanut näin kauan ”vatuloida” tuolla kiky:llä ja annan hengessäni täyden tukeni niille Sipilän pyrkimyksille ja näkemyksille, joita hän tuo esille tässä (kannattaa katsoa videopätkä):

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/196500-paaministeri-sipila-kattavuus-ei-viela-lahellekaan-riittava-katso-videokommentit

Toivon Sipilän ja hallituksen onnistuvan pyrkimyksessään. Yhdyn myös tuohon, minkä ylipormestari Raimo Ilaskivi sanoo tässä:

http://raimoilaskivi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/217762-osaisitte-edes-haveta-isot-miehet-ja-naiset?ref=karuselli

14

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MitäTapahtunut

Ei voi olla totta! Onko nikkisi siepattu?

• Viimmeyönä

Kapi sai herätyksen ja nyt kuin uusi mies. Itse Perkele kävi kuiskaamassa Kapille notta jos ei tuo punikkiääliöinti lopu niin nouto tapahtuu asap.

• On ymmärtämätöntä porukkaa. Itsekin olen ollut vähän kahdenlaisilla mielipiteillä "Yhteiskuntasopimuksesta". Uudistuksia on tehtävä niin SDP:ssä, Ay-liikkeessä kuin Työelämässäkin.
        Toisaalta Yhteiskuntasopimuksen kaatuminen saattaisi edesauttaa myös Hallituksen kaatumista. Jolloin maahan saataisiin tuo hahmottelemani "Kaupunkilaisten Kansanrintama" hallitus. Kokoomus-SDP-RKP-Vihreät/Perussuomalaiset.
        Toisaalta minua miellyttävät Elina Lepomäen selkeät linjaukset.

• Ei nikkiäni ole kaapattu, vaan kyllä minä ihan itse tuon avauksen tein. Mutta ei minusta silti ole tullut kepulaista, vaan ihan järjissäni vielä olen.

Puolueista riippumattomana ja roikkumattomana villinä ja vapaana voin kuitenkin kannattaa hyviksi ja tarpeellisiksi näkemiäni asioita, tulivatpa ne miltä taholta tahansa. Nyt todella tarvitsisimme edes tuon kilpailukykysopimuksen kun laajemmasta yhteiskuntasopimuksesta ei tullut lasta eikä kakkaa. Siksi annan tunnustusta tuohon sopimukseen pyrkivälle pääministeri Sipilälle.

Toisaalta mieleeni pyrkii tulemaan ajatuksia, että onkohan se työaikojen pidentäminen sittenkään hyvä ratkaisu. Työllisyyttä sillä ei ainakaan parannettane, kun samat ihmiset joutuisivat tekemään työtä entistä pidempään.

Työttömyyden vähentämiseksi saattaisi olla parempi keino työajan lyhentäminen, jopa nelipäiväiseen työviikkoon siirtyminen, jota Pystyyn_kuollut hiljattain ehdotti. Silloin nimittäin tarvittaisiin enemmän työntekijöitä selviytyäksemme niistä töistä, joita nytkin tehdään. Tuo keino ei kai kuitenkaan ole nyt edes harkinnassa noilla päättäjillä, ei enempää työntekijä- kuin työnantajapuolella, joten mitäpä sitä turhaan spekuloimaan.

• Nyt olet oikeilla jäljillä. Tosin me emme tarvitse ihan sellaista kilpailukykysopimusta, joita nyt yritetään synnyttää. Meillä olisi nimittäin allekirjoitettu tuollainen sopimus jo aikapäiviä sitten, jos se olisi teht SAK:n esittämän ehdotuksen pohjalta. Siinähän lähdettiin nollasopimuksesta ja siitä, että vientiteollisuusliitot määräävät jatkossa tahdin. Nyt työn alla olevat 6 minuuttia ovat täyttä hölynpölyä. Täällä on arvosteltu sitä, että moinen parku 6 minuutin tähden ja että duunarit vetävat vain yhden röökitauon lisää tai käyvät vähhän useammin tarpeillaan niin, että aika tulee täyteen. Ei tätä maata todellakaan rakenneta 6 minuutin lisätyöajan varaan. Se on ehdotuksena ja sopimuksena aivan mielipuolinen. Jotenkin olisi ymmärtänyt tässä kuviossa, että kolme päivää vuodessa lisää, mutta nämä minuutit ovat todella syvältä.

Koko sopimuksen olennainen asia on siinä, että palkkoja ei koroteta nyt eikä tulevaisuudessa ennen kuin talous alkaa vetämään. Samaan aikaan Ruotsi ja Saksa maksavat 3 - 5 prosenttia lisää liksaa. Kun meillä nousee nollan ja noissa tärkeimmissä kilpailimaissa mainitut prosentit, jokainen voi nähdä parantuuko kilpailukykymme vai ei. Tätä on ollut aivan järjetöntä riskeerata typerän 6 minuutin tähden. Siinä ei voi nähdä muuta motiivia kuin ay-liikkeen ärsyttämisen ja nöyryyttämisen. Jos kilpailukykyä olisi vielä haluttu saada lisää, lomarahoja olisi voitu leikata. Nyt niitä leikataan julkiselta sektorilta mutta ei vientisektorilta. Aivan idioottimaista, koska tietysti olisi pitänyt tehdä aivan päinvastoin, jos tavoite olisi parantaa vientikilpailukykyä. Median pitäisi älytä edes hiukan panna vastakkain näitä tavoitteita ja sopimuksia, että päästäänkö noilla keinoilla tavoitteeseen. Se näyttäisi pahasti unohtuneen kaikilta osapuolilta.

• korvantaakse

Olet sitten viholliseni, kuten kaikki eläkeleikkaajat ja sen kannattajat!

• Lienee ollut kovin yllättävää tuo, että annoin noin tukeani Juha Sipilälle. Paljonkaan huomiota tuo avaukseni ei ole saanut ja kauas taakse se on jo jäänyt, mutta meillä rekisteröityneillä on aina helppoa löytää se profiilillaan olevasta luettelosta. Niinpä nyt vielä palaan asiaan:

Ihan tunnustusta ansaitsevan taitavasti Sipilä on tuota kikyä junaillut ja tehnyt maaliin pääsemiseksi tarvittavia myönnytyksiä nyt kalkkiviivoilla, pakon edessä. Tunnustuksen ansaitsee myös EK, joka myöntyi hyväksymään sopimuksen varsin hyvin ymmärrettävin ehdoin.

Ehkä kuitenkin suurimman ansion sopimukseen todennäköisestä pääsemiseksi ansaitsee SAK. Keskusliitto on ilmiselvästi painostanut jäsenliittojaan sopimuksen taakse ja on siinä hyvin onnistunut, kun sai siihen mukaan PAM:in, jonka jäsenistöä etujenheikennykset suuresti koskevat.

Nyt maaliin pääseminen on enää kiinni vain Metalliliitosta. Liitto on nyt kuitenkin asetettu sellaiseen asemaan, jossa se ei voine kieltäytyä sopimukseen liittymisestä, sillä jos se niin tekisi, siitä ei tulisi syntipukki ainoastaan hallituksen ja EK:n silmissä, vaan myös SAK:n ja sen muiden liittojen silmissä.

Joten kilpailukykysopimus syntynee ja hyvä niin, ja siitä kiitos myös hankkeen käynnistäjälle ja sitä insinöörimäisen taitavasti eteenpäin vieneelle pääministerille, joskin ehkä suuremman kiitoksen siitä ansaitsevat ne, joiden varassa sopimuksen syntyminen sittenkin oli.

• mielipijepankki

Ne ei ansaitse kiitosta, jotka eivät pystyneet vastustamaan sopimuksen syntymistä ja sitä kautta hallituksen kaatamista.

• mielipijepankki kirjoitti:

Ne ei ansaitse kiitosta, jotka eivät pystyneet vastustamaan sopimuksen syntymistä ja sitä kautta hallituksen kaatamista.

Mielipidepankki on tuossa edellinen varauksellinen sopimuksen suhteen, ja kun hän sanoo minulle, että olen oikeilla jäljillä, hän varmaan tarkoittaa tätä avauksessani sanomaani:

>>Toisaalta mieleeni pyrkii tulemaan ajatuksia, että onkohan se työaikojen pidentäminen sittenkään hyvä ratkaisu. Työllisyyttä sillä ei ainakaan parannettane, kun samat ihmiset joutuisivat tekemään työtä entistä pidempään.

Työttömyyden vähentämiseksi saattaisi olla parempi keino työajan lyhentäminen, jopa nelipäiväiseen työviikkoon siirtyminen, jota Pystyyn_kuollut hiljattain ehdotti. Silloin nimittäin tarvittaisiin enemmän työntekijöitä selviytyäksemme niistä töistä, joita nytkin tehdään.<<

Sopimuksessa todellakin on myös sellaista, jota monien on vaikeaa pitää hyvänä, kun se heihin kipeästi kolahtaa. Mutta minun näkemykseni kuitenkin on, että parempi tuokin sopimus kuin ei mitään. Laihakin sopu on parempi kuin lihava riita, jollainen olisi syntynyt työmarkkinoille ilman tuota sopimusta, ja sen seuraukset olisivat voineet olla kovin pahat meille kaikille.

Muuten, vaikka käytät tuota nikkiä, et varmaan ole rekisteröitynyt mielipidepankki, sillä hänen ei tarvitsisi puskassa piileksiä.

• Sanon tuossa edellä Metalliliittoa tarkoittaen:

>>Liitto on nyt kuitenkin asetettu sellaiseen asemaan, jossa se ei voine kieltäytyä sopimukseen liittymisestä, sillä jos se niin tekisi, siitä ei tulisi syntipukki ainoastaan hallituksen ja EK:n silmissä, vaan myös SAK:n ja sen muiden liittojen silmissä.<<

Niinpä Metalliliitto onkin nyt hyväksynyt sopimuksen. Liiton päätös menee vielä liiton valtuuston kokouksen hyväksyttäväksi, mutta se lienee vain muodollisuus, näin ymmärrän Liiton puheenjohtaja Riku Aallonkin sanomisista.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/196592-nyt-tuli-vahvistus-kiky-syntyy-metalliliiton-tiukka-aanestys-ratkaisi

Yhdyn Aallon sanomaan: ”Nyt on työnantajien vuoro näyttää, että sopimuksella myös luodaan Suomeen uusia työpaikkoja, hän perustelee hyväksyntää tiedotteessa”.

Myös pääministeri Juha Sipilä (kesk.) on jo ehtinyt ilmoittaa, että Metalliliiton hyväksynnän myötä "Suomessa tehdään tänään historiaa". Hän iloitsee suomalaisen sopimusyhteiskunnan vahvuudesta vaikeasta tilanteesta huolimatta.

– Työmarkkinaneuvottelijat ovat tehneet valtavan työn yhteisen edun eteen. Nöyrä kiitos siitä! Sipilä kirjoittaa blogissaan.

Yhdyn myös Sipilän järjestöille antamaan tunnustukseen. Niillehän suurin kiitos asiasta kuuluu.

• opelius

Sipilä tunnusti keskustan synnit
      Kepu pettää aina -fraasille on katetta, Juha Sipilä myöntää.

OLLI WARIS, [email protected]

Eli jos katsoo mitä kepu on aikaan saannut 2007 lähtien? Aivan ja enää ei puutu kun välikysymys polttoaineen hinnasta?

• Olen tässä siis antanut tukeni Juha Sipilän ja hallituksen pyrkimykselle tuossa kilpailukykysopimuksessa ja antanut tunnustusta Sipilälle hänen sinnikkyydestään. Naurettavanahan minua tämän vuoksi näkyy pitävän tuo ”johtaja” sillä auktoriteetilla, jonka hän kuntavaaleissa on saanut - ekakerralla viisi ääntä, toisella yrittämällä tosin vain yhden, kuten käy ilmi jonkun eilen tänne laittamista vaalien tulosluetteloista.

Ei tuota saavutusta ihan naurettavana näy pidettävän Hesarissa, jossa asiaa käsitellään koko aukeaman uutisena ja jutussa annetaan Sipilälle ja hallitukselle tunnustusta monelta taholta.

Sipilä itse toteaa, että saavutus on historiallinen. Sitä se varmaan on hänelle itselleen politiikassa, varmaan olisi myös kenelle tahansa kepupoliitikolle. Mutta kyllä vähintään yhtä merkittävä historiallisesti on Liinamaa I:n nimellä tunnettu v. 1968 solmittu ensimmäinen tulopoliittinen sopimus. Liinamaa oli sosialidemokraatti ja toimi tuolloin valtakunnansovittelijana.

Sopimuksen solmineiden osapuolten pääedustajina toimivat työnantajien STK:n toimitusjohtaja Päiviö Hetemäki ja työntekijäin SAK:n puheenjohtaja Niilo Hämäläinen. Sopimus oli vähintään yhtä merkityksellinen kuin tämä ”kiky”, varmaan kauaskantoisempikin. Silti täysi tunnustus Sopilälle ja hallitukselle tuosta sopimuksesta. Ehkä sekin pääsee vielä Wikipediaan kuten on päässyt tuo Liinamaa I:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Liinamaa_I

• Historiaan.pääsemisestä

• Onhan se historiallista, että suurin osa AY liitoista luopuu joistakin jäsentensä eduista kun maan tilanne on vakava. Näinhän ei tapahtunut vielä Ahon hallituksen aikaan. Silloin oli kyllä vielä devalvaatio pelastuksena.

Numeroita suurempi merkitys lienee sillä, että se vahvistaa luotonantajien uskoa suomalaisten kykyyn hoitaa asiansa ilman pakkoa.

Neuvottelu järjestelmän muutos vientivetoiseksi ja liittokohtaiseksi kuuluu myös saavutuksiin, joita ei voi euroina mitata.

TUPO on ainakin toistaiseksi haudattu joka on myös hyvä asia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      238
      2292
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1828
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      67
      1557
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1245
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      63
      1124
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1108
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1018
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      1004
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      864
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      852
    Aihe