Viisi tuttavaani on ostanut vuoden sisällä uuden auton. Jokainen on ostanut hybridin. Olen itsekin nyt vaihtamassa autoa enkä ole ymmärtänyt hybridillä ajamisen mukavuutta. Tuttavien innoittamana koeajoin useita hybridejä ja yllätyin kokemastani. Nyt aion ostaa hybridin itsekin.
Aion osaltani olla vähentämässä Helsingin saasteita, sillä hybridi kuluttaa huomattavasti vähemmän ja nauttia hybridillä ajamisen mukavuudesta. Muualla maailmassa näköjään olla kieltämässä dieselautoja ja yleensäkin pelkällä polttomoottorilla varustettuja autoja:
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/bensiini-ja-dieselautot-kielletaan-2-maassa-vain-sahkoautot-sallituiksi-6537052
http://www.hs.fi/autot/a1417926545480
Kaikki tuttavani ovat ostaneet hybridi-auton
112
3712
Vastaukset
- KeltainenJopo
Helsingissä ei ole parkkitilaa.
Siksi olenkin luopumassa peltilehmästäni ja siirtymässä polkupyörän käyttöön.
Sillä saan ajaa vielä sittenkin kun lääkäri ottaa ajokortin pois.- Ppor
Menkää runkkaamaan hybridiautoonne lähtee kuti paljon paremmin.
- Halvempaa
Edelliselle tiedoksi, että hybridien parkkimaksut ovat muuten alhaiset Helsingissä:
http://www.hel.fi/www/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/pysakointi/vahapaastoisten_alennus- kukatarraakiinni
Menee jo naurettavuuksiin...
- Kiinostustaherättävä
Ihmeen paljon hybridejä on rekisteröity jo Suomessa eli viime vuoden aikana pelkästään 3300 autoa:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1453285556/996657f0a7e11072cb7e9d28457a4743/19556-Hybridiautot_2015_1-12_ensirek.pdf- odotettavissakinko
Iso osa kansasta tuskin niin välkkyjä, että tajuaisivat ottaa tuostakaan selvää...
Onko "odotettavissakinko" suomea?
- Kestäviäjaedullisia
Hybridiautot ovat tulleet jäädäkseen. Vuonna 2020 puolet kaikista mm. Toyotan autoista tulee olemaan hybridejä. Hybridien edut ovat kiistattomat: ne ovat ympäristöystävällisiä, luotettavia ja käytössä edullisempia kuin perinteiset autot.
- jaa-a.tuotanoin
Luotettavia? Kestääkö ne -30 pakkastakin? Onko ne halpa huoltaa ja korjata?
- Anonyymi
Kerrotko siitä, että miten hybridiautot olisivat ympäristöystävällisiä?
Luotettavuus? Mitä siitä tiedät?
Kyllä oli tyhmiä ihmiset jo 2016!!
- Hubridi
Tässä pitää tietää Southpark 10.2 Snobivaroitus (Smug Alert!)
Stan saa South Park asukkaat hankkimaan itselleen hybridiautot. Kaikki alkavat tuntea olevansa hyviä ihmisiä, jotka pelastavat maapallon. Samaan aikaan myrskyisä tumma massa alkaa vyöryä kaupungin ylle.
https://www.youtube.com/watch?v=TMTkedIUX8U - Niinnepitääkinkieltää
Helsinki kieltää dieselautot. Alueuutiset 7.6.:
http://areena.yle.fi/1-3501417 - Sekestää
Hybridithän ovat osoittautuneet kaikkein kestävimmiksi autoiksi:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/toyota-myynyt-jo-yhdeksan-miljoonaa-hybridia/YxdGF2nN - Tapahtuunopeasti
Raju muutos tulee tapahtumaan aivan lähivuosina. Autonostajan kannatta ottaa se jo nyt huomioon:
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/toyota-aikoo-ottaa-kaiken-hyodyn-irti-dieselskandaalista-hybrideita-tilalle
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volvolta-kova-vaite-pistokehybridi-korvaa-dieselin?utm_source=tl-uutiskirje&utm_medium=Email&utm_campaign=vko-22-16&ucid=200403964
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volvolta-kova-vaite-pistokehybridi-korvaa-dieselin?utm_source=tl-uutiskirje&utm_medium=Email&utm_campaign=vko-22-16&ucid=200403964 - Saastetonautoonhyvä
Helsingin ilmanlaatuun kaivattaisiin myös pikaista parannusta:
http://yle.fi/uutiset/diesel-autot_myrkkya_ilmanlaadulle_paakaupunkiseudulla__katso_kartasta_pahimmat_paikat/8912319?ref=leiki-uu - suomieiedistä
Niin, miksei Suomi seuraa:
http://yle.fi/uutiset/norja_nosti_sahkoautot_huippusuosioon__suomen_pitaisi_seurata_meita/8041000 - Jäljessäolaan
Suomessa olaan taas pahasti jälkijunassa:
http://energia.fi/blogi/hollannissa-ja-norjassa-sahkoautoilu-arkipaivaa-milloin-suomessa
Pohjanmaalaiset körttiläisinsinöörit tuhosivat Nokian markkinajohtajuuden matkapuhelimissa mm. tämmöisillä kommenteillaan. Nokiassa ei siis ollut todellisuudessa mitään suurta ja etevää:
http://www.mtv.fi/lifestyle/digi/artikkeli/nokialta-ravakka-kommentti-suuret-naytot-kannykoissa-ovat-tyhmia/1796212
Kauhistuin tuotakin lukiessani tuon silloin.
Ei tullut suuria näyttöjä eikä kosketusnäyttöa puhelimia ajoissa, vaikka tämä kehitys oli minulle selvää jo vuonna 2009.
Suomessa pitäisi luoda kiireesti autoilun sähköistämiseen liittyvää alihankintateollisuutta lisää vaikka valtion toimesta. - Hyvääkehitystä
Liikenne sähköistyy lähivuosina todella nopeasti:
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/2012-07-23/Uusi-akkutekniikka-saa-sähköautot-jaksamaan-kuten-polttoaineella-kulkevat-3309960.html - Helsinkiköjääkelkasta
Taidan muuttaa Turkuun. Helsingissä ei tiedetä vielä sähköisestä liikenteestä mitään:
https://www.turku.fi/alykas-sahkoinen-liikenne-turussa - SdadinHemmo
Dieselien arkkuun ollaan lyömässä viimeistä naulaa:
Uusi naula dieselin arkkuun: puhtaat päästöt vain kesäkelillä:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/uusi-naula-dieselin-arkkuun-puhtaat-paastot-vain-kesakelilla/6QyRhtrt
VW kaavailee lopun alkua dieselautoille:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/vw-kaavailee-lopun-alkua-dieselautoille/DrLCbU8T- Anonyymi
Diesel ei koskaan olis saanut päästä henkilöautojen polttoaineeksi! Typerä ilmansaastuttaja!
- Helsinkikinajantasalle
Miksi Turku etenee asiassa nopeammin kuin Helsinki. Täällä Helsingissä sähköistämisellä olisi paljon kiireellisempi tehtävä. Mannerheimintie ja Mäkelänkatukin tarvitsisivat parempaa, saastettomampaa ilmaa.
- samaisuus
Mikä vouhkaaminen taas alkanut? Ensin lopetettiin televisiolähetykset, ja piti ostaa digiboksi. Sitten "standardisoitiin", ja taas piti osaa uutta. Nyt käydään autojen kimppuun. Kohta ei saa ajaa enää bensakoneellakaan, koska se saastuttaa. Syyt keksitään kaikenäköisille kielloille. Sitten asiasta tehdään moraalinen kysymys, ja kohta oletkin jo ihmiskunnan vihollinen. Vietnamilaiset amerikkalaisten sotilaiden silmin... venäläiset sinisilmäisten valtamedian seuraajien silmin...
- laittakaaparemmaks
"Viisi tuttavaani on ostanut (totta helvetissä niitä oli vähintään 5) vuoden sisällä uuden auton (mahtavat kaikki olla hyväpalkkaisessa työssä?). Jokainen on ostanut hybridin (joo, juuri sen). Olen itsekin nyt vaihtamassa autoa enkä ole ymmärtänyt (et tietenkään, olit yhtä tyhmä kuin muutkin) hybridillä ajamisen mukavuutta (tietysti, mukavuus ennen kaikkea?). Tuttavien innoittamana (juurikin heidän innoittamana) koeajoin useita hybridejä ja yllätyin kokemastani (tottakai positiivisesti). Nyt aion ostaa hybridin itse..." (ihan sata varmasti aiot)
Erittäin, erittäin tyypillistä puhetta vaikuttaa mielipiteisiin. Niin mainostavaa ja koulutukselta haisevaa, että voisi kyseessä katsoa olevan suoranainen trollaus.
Yritetäänkö tällä selittää, että öljy on niin vähissä, että pitäisi ajoissa vaihtaa autoa, ennenkuin bensan hinta nousee liikaa? Vai halutaanko ihmiset massoittain ostamaan tuo tuote? Miksi?
Joko tuo juttu on totta, tai sitten ei.
Miltä tämä kuullostaa?
"Viisi tuttavaani on ostanut vuoden sisällä uuden asunnon. Jokainen on ostanut sen amerikasta. Olen itsekin nyt vaihtamassa asuntoa enkä ole ymmärtänyt amerikassa asumisen mukavuutta. Tuttavien innoittamana asustelin viikon useissa eri asunnoissa amerikassa ja yllätyin kokemastani. Nyt aion muutaa amerikkaan itsekin. Aion osaltani olla vähentämässä luottamusta muualla asumiseen, sillä amerikassa asuminen on huomattavasti halvempaa ja nautinnollisempaa. Muuallakin maailmassa näköjään suhtaudutaan kielteisesti muualla kuin amerikassa asumiseen, ja yleensäkin perinteiseen asumiseen..."
Hieman kompastelevasti kirjoitettu, mutta periaate suht sama. Kuka pistää paremmaksi?- Hyväaihe
Mikä ihmeen vouhkaaja tuossa yläpuolella metelöi nimimerkillä "laittakaaparemmaks." Mikä sinun motiivisi on vouhkata täällä kuten mielipuoli??
Aloittaja on aloittanut aivan hyvän ketjun. Saasteita vähentävä Helsinki on aivan hyvä keskustelun aihe. Katsoin Trafin tilastosta miten hybridejä on tänä vuonna myyty. Aloittaja kertoo tosiasian, sillä hybridien myynnin nousu on aivan hurja.
Tämän vuoden kolmen esimmäisen kuukauden aikana on myyty 1.732 hybridiautoa kun viime vuonna vastaavana aikana myytiin 832 hybridiautoa. Viime vuonna koko vuoden aikana myytiin hybridejä 3.269 autoa. Tänä vuonna tullaan myymään 6.928 hybridiä kun tuo kolmen kuukauden lukema muutetaan vuositason lukemaksi. Myynnin nousu on todella hurja. Huomaa, että tämän vuoden tilastossa hybridit ja ladattavat hybridit ovat erikseen kun vuonna 2015 ne ovat samassa taulukossa.
http://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/hybridikayttoiset_henkiloautot
Liikenteen sähköistämiseen kannattaa jokaisen pyrkiä. Hybridejä oli viime vuoden lopussa Suomessa liikenteessä yheensä 15.000 autoa.
Keskustelu jatkukoon! - vouhkiako
Hyväaihe kirjoitti:
Mikä ihmeen vouhkaaja tuossa yläpuolella metelöi nimimerkillä "laittakaaparemmaks." Mikä sinun motiivisi on vouhkata täällä kuten mielipuoli??
Aloittaja on aloittanut aivan hyvän ketjun. Saasteita vähentävä Helsinki on aivan hyvä keskustelun aihe. Katsoin Trafin tilastosta miten hybridejä on tänä vuonna myyty. Aloittaja kertoo tosiasian, sillä hybridien myynnin nousu on aivan hurja.
Tämän vuoden kolmen esimmäisen kuukauden aikana on myyty 1.732 hybridiautoa kun viime vuonna vastaavana aikana myytiin 832 hybridiautoa. Viime vuonna koko vuoden aikana myytiin hybridejä 3.269 autoa. Tänä vuonna tullaan myymään 6.928 hybridiä kun tuo kolmen kuukauden lukema muutetaan vuositason lukemaksi. Myynnin nousu on todella hurja. Huomaa, että tämän vuoden tilastossa hybridit ja ladattavat hybridit ovat erikseen kun vuonna 2015 ne ovat samassa taulukossa.
http://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/hybridikayttoiset_henkiloautot
Liikenteen sähköistämiseen kannattaa jokaisen pyrkiä. Hybridejä oli viime vuoden lopussa Suomessa liikenteessä yheensä 15.000 autoa.
Keskustelu jatkukoon!Ei tuo näytä mielipuoliselta vouhkaaamiselta lainkaan. Antaa aihetta miettiä mikä on tämän hybridi vouhkaamisen syy.
- Tukehdutaansaasteisiin
Nuo yläpuolella olevat tekstit näyttävät liittyvän huoleen saasteisesta kaupunki-ilmasta. Jos saasteita voidaan vähentää niin sehän on vain hyvä asia.
- RistoReipass
Tukehdutaansaasteisiin kirjoitti:
Nuo yläpuolella olevat tekstit näyttävät liittyvän huoleen saasteisesta kaupunki-ilmasta. Jos saasteita voidaan vähentää niin sehän on vain hyvä asia.
Totta. Maapallon tilanne vaatii toimenpiteitä vielä, kun se on mahdollista. Pienikin muutos vaikuttaa. Jollei mitään tee, sekin vaikuttaa - ikävä kyllä.
- vastarintakiellettykö
Luominen on vastarintaa.
- Väärääpolitiikkaa
Tämmöiset päätökset ovat täysin väärä tapa pyrkiä vähentämään Helsingin saasteita:
http://www.helsinginvihreat.fi/vihreat-iloitsevat-hameentien-uudistamisesta-kohti-viihtyisaa-saasteetonta-turvallista-ja-nopeampaa-hameentieta/
Oikea tapa olisi investoida sähköisen liikenteen kehittämiseen.
Tuo on samanlaista politiikkaa kuin Yhdysvalloissa, jossa joukkoampumisten jälkeen ja niiden estämiseksi kehotetaan kansalaisia hankkimaan lisää aseita. - jotainpientä
Autoista puheen ollen olen miettinyt mitä kaikkea "muuta" autossa kannattaisi olla mukana. GT kartta on hyvä. Kesällä kannattaa olla joku rätti tai hattu missä sääskisuoja, jos joutuu pysähtymään keskelle ei mitään. Huopa kannattaa olla myös. 1,5 L pullo vettä (kesällä jäähdytysnesteeksi tai varajuotavaksi). Öljyä, ja talvella jäähdytysnestettä.
- Eko_hippi_vasuri
AP kannataisi vaihtaa ystäväpiiriään.
- Elukka0let
Tietämätön ja ymmärtämätön elukka.
- Eko_hippi_vasuri
Huora
- Hybridejäostetaan
Aloittaja puhuu näköjään totta. Alkuvuoden rekisteröintitilastojen mukaan hybridien myynti on kasvanut räjähdysmäisesti:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/hybridiautojen-suosio-kasvaa-rajahdysmaisesti---suomi-laahaa-silti-ruotsin-perassa/bXJPZLM9
"Vaihtoehtoiset suosiossa Varsinais-Suomessa
Suhteessa kaikkiin ensirekisteröinteihin vaihtoehtoisia käyttövoimia suosittiin etenkin Varsinais-Suomessa. Sinne rekisteröitiin 5,6 prosenttia kaikista vaihtoehtoisista.
Uusimaa ja Pirkanmaa eivät jääneet paljon jälkeen. Uudellamaalla osuus oli 5,3 prosenttia ja Pirkanmaalla 4,9 prosenttia.
Suhteellisesti vähiten niitä rekisteröitiin Pohjois-Karjalassa, missä osuus kaikista oli vain 2,5 prosenttia.
Määrällisesti ladattavia hybridejä ja sähköautoja hankitaan eniten isoihin kaupunkeihin eli pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun. Pohjoisemmassa Suomessa niitä hankittiin erityisesti Ouluun." - Erikoinenpulju
Motiva on perustettu estämään liikenteen sähköistymistä.
On uskomatonta, että meillä on tämmöinen valtion yhtiö Motiva, jonka tehtävän on lopata biopolttoaineiden puolesta ja estää liikenteen sähköistymistä. Biopolttoaineilla ei kuitenkaan saavuteta mitäänetua perinteisiin polttoaineisiin nähden.
Uskomatonta, että sen sivuillakin liikenteen sähköistäminenon pelkkä sivuseikka.
Autoedus verotus pitäisi saada muutettua jo ensivuoden alusta hiilidioksidi eli CO2-päästöihin perustuvaksi.
Eio ihme, että sieltä tulee tutkimusta, joissa osittainkin sähköiset autot yritetään jättää taka-alalle. - Tuttavienautot
Aloittaja puhunee totta, sillä hybridien myynti näkyy nousseen aivan mahdottomasti:
Alkuvuoden aikana kesäkuun loppuun mennessä rekisteröitiin hybridiautoja yhteensä 2.927 autoa eli lähes sama määrä kuin viime vuonna yhteensä. Viime vuonna koko vuoden aikana rekisteröitiin hybridejä 3.269 autoa. Tämän alkuvuoden aikana rekisteröidyistä hybrideistä ladattavia hybridejä oli 571 autoa eli 19,5 % kaikista hybrideistä.
http://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/hybridikayttoiset_henkiloautot - Todellayllättävää
Todella yllättävä asia tuolla tilastossa näkyy olevan se, että myydyistä yli kahdestatuhannesta Toyota Auriksesta kuusi kymmenestä oli hybridejä.
- Mikätuoon
Miksi tuollainen valtionyhtiö on olemassa kuin tuo Motiva. Sen tarkoituksena on saada biopolttoaineita kaupaksi, joilla ei ehkäistä saastumista mitenkään.
- Anonyymi
Kerropa nyt miten ei ehkäistäisi?
- Eivoiollatottatuo
Voiko tämä olla totta, kun katsoo mitä muualla euroopassa tehdään sähköautoilun edistämiseksi??
"Suomessa sähköautosta joutuu maksamaan käyttövoimaveroa (entinen dieselvero)."
Koskee kuulemma vain autoja joissa on pelkästään sähkömottori.
Uskomatonta!! - Myrkyllisiäsaasteita
Muualla sähköauton ostajat saavat huomattavaa tukea, mutta eivät Suomessa. Aion käynnistää miljoonakampanjan biopolttoaineiden haittojen tuomiseksi esille.
- Vaudillaettepäin
Miksiköhän Helsingissä olaan aina viimeisenä. Asuuko täällä Suomen taantumuksellisemmat ihmiset:
http://www.lsl.fi/2016/01/22/lahden-kaupunkijoukkoliikenteen-tulevaisuuden-kayttovoimat-selvitetty/ - Siltänäyttää
Helsingissä asuvat Suomen vanhoillisimmat ja taantumuksellisimmat ihmiset. Muutin juuri Savosta Helsinkiin.
- Dieselhäviäänäköjään
Onpa valtava pudotus noiden dieselautojen markkinaosuuksissa ja jyrkkkää laskua kuukausi kuukaudelta.
http://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain
Tammikuussa 2015 puolet ostetuista autoista oli dieseleitä, nyt kesäkuussa 2016 enää 32,4 %. Dieselit näköjään kuolee popis kieltämättäkin.
http://www.iltalehti.fi/autot/2015052219735155_au.shtml
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaksi-euroopan-maata-aikoo-kieltaa-uusien-bensa--ja-dieselautojen-myynnin-kokonaan/Qany7U7W
http://www.hs.fi/autot/a1432262725523
http://www.hs.fi/autot/a1417926545480
http://yle.fi/uutiset/diesel-autot_myrkkya_ilmanlaadulle_paakaupunkiseudulla__katso_kartasta_pahimmat_paikat/8912319
http://www.kaleva.fi/juttutupa/autot/dieselautot-yhteiskunnan-pahat-saastuttajat/3291860
http://anakonda.fi/autot-ja-tekniikka-uutiset/pariisi-kieltää-pian-yli-10-vuotiaat-autot- Mieletön....tukijainen
Köyhät maksavat veroissan hybridiautosi.
- Helsinkikinpuhtaaksi
Ihmisiä huolestuttaa ilmanlaatu yhä enemmän.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001241284.html?ref=rss - sddd
No uusi menee mutta vanha käytetty hybridi on ongelma: kuka sellaisen rahareiän akun vaihtoineen ja ennen pitkää tulevinen sähköteknisine ongelminen hankkii. Multa saa jäädä hybridit väliin. Ei kannata muutaman sähköisen kilometrin takia maksaa sitä hintaa. Ostan kun akut on täyssähköissä 2030-luvulla uudella tasolla Suomen pakkasiin ja matkoihin.
- Tietoapuuttuu
Tuollaiset olivat minunkin kuvitelmat ennenkuin perehdyin asioihin ja ostin hybridin:
https://www.toyota.fi/hybrid/usein-kysyttya.json
Hybrideillä on normaalin takuun lisäksi 5 vuoden / 150 000 km hybridijärjestelmän takuu, jonka lisäksi vielä 10 vuoden / 350 000 km hybridiakkuturva.
https://www.toyota.fi/omistajalle/huolto/hybridiakun-kuntotarkastus.json
Lisäksi Toyota Prius on osoittautunut kaikkien aikojen kestävimmäksi autoksi:
"Koeajoautolla taitetut 210 000 kilometriä eivät juuri tunnu ajossa. Toyota on selvästi ottanut Priuksen suunnittelussa varman päälle. Sen alusta on teknisesti yksinkertainen ja toimiva. Hybridin ympärille on rakennettu auto, joka toimii idioottivarmasti. Näin Toyotan imagolle tärkeä ekoauto ei kompastu ainakaan teknisiin murheisiin."
http://www.hs.fi/autot/a1382678837713
- Eco-paikat
Pääkaupunkiseudulla on varattuna niinsanottuja eco-pysäköintipaikkoja vähäpäästöisille autoille. Ne on merkitty vihreällä ja niille saa pysäköidä vain autot joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 100 g/km.
Kauppakeskus Kaaressa ja Isossa Omenassa nämä paikat löytyvät parkkikerroksen sisäänkäyntien hissien viereltä.
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=vähäpäästöiset autot helsinki
Halpa pysäköinti pudottaa myös auton hintaa huomattavasti.
http://www.iltalehti.fi/autot/2014092318688888_au.shtml- Tulonsiirto...rikkaille
Vain rikkaat ostavat uuden auton.
Heille nyt uusi tukimuoto. Pärseestä.
Köyhempi ajaa aina käytetyllä autolla, se ei ole sähköauto. - Eco-paikka
Olipa hieno juttu että Isossa Omenassa tosiaan sain pysäköidä hybridini vihreäksi maalatulle eco-paikalle sisäänkäynnin ja hissin viereen. Enemmän tuollaisia.
- Taksithybrideiksi
Helsingin taksit pitäisi vaihtaa myös hybrideiksi:
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/2008-05-27/New-Yorkin-taksit-pakotetaan-hybrideiksi-3260798.html - Kokonaistaloudellinen
Miksi maksat paljon veroa ja ylläpitokuluja? Osta hybridi.
Miksi maksaisit ajoneuvoveroa eli ns. vuotuista käyttömaksua 200 € ja käyttövoimaveroa eli ns. dieselveroa 400 € eli yhteensä 600 € vuodessa. Lisäksi vähäpäästoisen hybridin autovero on ostettaessa paljon alempi kuin muilla autoilla.
Hybridin ostamalla maksat vain noin 100 € ajoneuvoveroa eli ns. käyttömaksua vuodessa.
Lisäksi polttoaine- ja huoltokulut ovat pienet. Polttoaineen kulutus on pieni. Mm. jarrupalat ja -levyt menee vaihtoon aikaisintaan 120.00 km:n ajamisen jälkeen, koska jarrua painetaessa sähkömoottoei jarruttaa ensin ja lataa samalla pientä takapenkin alla olevaa ajoakkua.- Paljonmerkkejä
Miksi maksaisit ajoneuvoveroa eli ns. vuotuista käyttömaksua 200 € ja käyttövoimaveroa eli ns. dieselveroa 400 € eli yhteensä 600 € vuodessa.
Ostamalla hybridin maksat ajoneuvoveroa eli ns. käyttömaksua vain n. 100 € vuodessa. Lisäksi vähäpäästoisen hybridin autovero on ostettaessa paljon alempi kuin muilla autoilla ja alenee seuraavien vuosien alussa lisää. Myös polttoaine- ja huoltokulut ovat pienet. Mm. jarrupalat ja -levyt menee vaihtoon aikaisintaan 120.00 km:n ajamisen jälkeen, koska jarrua painetaessa sähkömoottoei jarruttaa ensin. Osaltaan senkin vuoksi hybridin huoltaminen tulee selvästi edullisemmaksi kuin bensiini- ja dieselmalleilla.
Pääkaupunkiseudulla hybridit voi pysäköidä puoleen hintaan. Esimerkiksi Helsingin kaupunki on ottanut käyttöön kriteerit vähäpäästöisille autoille ja myöntää niille 50 %:n alennuksen pysäköintimaksuista. Viimeisin tieto asiasta löytyy Helsingin kaupungin Ympäristökeskuksen sivuilta.
Kaikesta edellä mainitusta kertyvä säästö on melkoinen.
- Eiostaneenääkukaan
Miksi kukaan tänä päivänä enää ostaisi pelkällä polttomoottorilla varustetun auton saatika sitten dieseliä? Vaikea ymmärtää sellaisia ihmisiä.
- UusiaPisteitä
Vantaan ja Espoon Ikealla on nyt kummassakin neljä sähköauton latauspaikkaa. Hyvin merkitty ja maalattu vihreäksi. Hyvä.
- parempijutunaihe
Hybridissä voisi olla ideaa.
- MuutostaOnIlmassa
Katukuvassa tosiaan näkyy todella paljon uusia hybridejä. Sitä kautta mennään ilmeisesti ladattaviin hybrideihin ja lopulta sähköautoon.
- DieseleidenLoppu
"Autoalalla uskotaan yhä vahvemmin, että pienet dieselautot ovat tulossa elinkaarensa päähän."
Tuo taulukko ulottuu vuoden 2015 loppuun. tänä vuonna dieseleitä on myyty todella vähän. Dieseleiden sijaan on ostetty hybridejä.
http://www.yle.fi/uutiset/3-9190494 - näin-se-menee
oikeasti hybridiä on vaikea perustella säästöillä tai edullisuudella.
enemmän menee arvo puolelle ja siihen käyttömukavuuteen - näin-se-menee
http://www.hs.fi/autot/a1438915946184
5 vuotta menee aikaa- väärinMenee
Täysin huhaalaskelma.
- DieselienTilalle
Neljä eniten rekisteröityä hybridiautoa 1-9. 2016 Trafin tilaston mukaan:
Toyota auris 1628 autoa
Toyota Yaris 869 "
Toyota RAV4 481 "
Toyota Prius 235 "
http://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain
Hybridejä tullaan rekisteröimään tänä vuonna n. 6000 autoa, joka on puolet enemmän kuin viime vuonna.- LaskeIhanItse
Valitettavasti perushybridi sopii vain kaupunkiin ja taajamaan, ladattava kaikille.
Kannattaa oikeasti laskea kokonaiskulut esim 5 vuoden ajalle. Hybridi on hyvin harvoin halvin tapa autoilla. Itse laskin omat kulut ja hybridi olisi tullut noin 20% kalliimaksi kuin diesel. Mukana hankintahinta, jälleenmyyntiarvo, käyttömaksut ymv polttoaineen hinnan lisäksi.
- Kiinnostaakovasti
Kävin tutustumassa itsekin hybrideihin, sillä kahdenkymmenen vuoden kokemus niistä on erittäin positiivinen. Automyyjä kertoi että päivä päivältä hybridejä ostetaan enemmäm ja enemmän. Vaati kuulemma kaksikymmentä vuotta, että ihmiset oppivat tietämään että se on mm. erinomainen ja yksi lämpimämpiä talviautoja, ajoakut kestää auton iän ja toimii moitteettomasti muutenkin.
- Päästörajat
Päästörajat estävät monien autojen valmistuksen ja myynnin. Kannattaa otta huomioon uutta autoa hankittaessa.
”Komissio on määrännyt jokaisesta 95g/km ylittävän auton valmistamisesta tuntuvan sakon autonvalmistajille vuoden 2020 jälkeen.”
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001014416.html
- Saasteetonkaupunki
Messukeskus on nyt täynnä vähäpäästöisä ja päästöttömiä autoja vielä tämän päivän. Kannattaa mennä tutustumaan. Sitten kannattaa pyrkiä saastettomampaan Helsinkiin.
- Kaikkituttavat
Otsikko olisi pitänyt olla "kaikki viisi tuttavaani"
- Hyväsilleen
Viisi tuttavaakin on suuri luku. Hyvä, että ovat ostaneet.
- Pamputtaa
Helsingin pysäköintialennus pois dieseleiltä 1.1.
Pamputetaan
10.12.2016 17:22
"Helsingin kaupunki on myöntänyt vähäpäästöisille henkilöautoille jo keväästä 2011 lähtien 50 prosentin alennuksen pysäköintimaksuista. Vuoden 2017 alusta kriteerejä kuitenkin kiristetään niin, että dieselautoista vain erittäin vähäpäästöiset ladattavat hybridit ovat oikeutettuja pysäköintialennukseen. Syynä ovat dieselautojen suuret typenoksidipäästöt, jotka heikentävät kaupungin ilmanlaatua."
http://vihreakaista.fi/fi-fi/article/uutiset/helsingissa-pysakointialennus-poistuu-tavallisilta-dieselautoilta/671/
Lisäksi Pysäköinnin valvoja pamputtaa kaikki dieselautoilijat ja heidän autonsa, jos heitä tavataan kaupungin alueella. - ei.hybridiä
Laskelmien mukaan hybridi ei ole käytöstä riippuen kokonaistaloudellisempi kuin bensa- tai dieselauto. Kaksi tuttavaa on ostanut hybridin ja vaihtanut polttomoottoriautoon takaisin. Niin suuri pettymys hybridi on ollut.
Hybridi on välivaihe. Sähköautot toimivat kunnolla 10-30 vuoden päästä. Nyt olisi järkevintä ajaa biokaasulla. - Parempaaväkeä
Minun kaikki tuttavani istuvat milloin minkäkin auton takapenkillä kuljettajan ajaessa!
Useimmin kyseessä on sinivalkoinen VW Transporter. - oikea.auto.olla.pitää
Hybridin ostamalla voi leimautua viherhörhöksi ja kaikki tolkun ihmiset nauravat.
- Veikko92v
Olen päättänyt hankkia vetyauton heti kun niitä tulee markkinoille. Siihen asti ajan dieselillä.
- Väännökäs
Diesel se olla pitää. Vääntöä riittää, alle 500 Nm vääntö on vain mopoautoissa.
- JärkyttävääMyrkkyä
Väännökäs kirjoitti:
Diesel se olla pitää. Vääntöä riittää, alle 500 Nm vääntö on vain mopoautoissa.
Dieselit kylvävät myrkyllistä saastetta. JärkyttävääMyrkkyä
Saastuttavat enemmän kuin rekat ja bussit:
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005036146.html
- säästöä.tulee
Sori vaan jälkeen jääneet, hybridi on jo last season, ladattava hybridi sen olla pitää. Ensi vuonna sitten taas jo täyssähköön.
- Eiaivanvielä
Euroopassa myytiin viime vuonna lähes miljoona Toyotaa. Erityisesti hybridit olivat hurjassa kasvussa. Kokonaismyynti kasvoi kuusi prosenttia ja hybridien myynnin kasvu oli huimat 41 prosenttia.
"Euroopan markkina kasvaa vahvasti, mutta me kasvoimme vielä paremmin. Onnistuimme hyödyntämään hybridiautojen kasvavan kysynnän Euroopassa. Myyntivoluumin kasvattaminen ei ole ainoa tavoitteemme, mutta tuntuu hyvältä kasvattaa osakkeiden arvoa ja rikkoa 900 000:n myydyn auton raja ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2009. Odotamme vuodesta 2017 vielä parempaa, kertoo Tohtori Johan van Zyl, Toyota Motor Europen presidentti ja toimitusjohtaja."
https://www.jokamies.fi/euroopassa-myytiin-viime-vuonna-lahes-miljoona-toyotaa-hybridit-hurjassa-kasvussa/ - messermith
Eiaivanvielä kirjoitti:
Euroopassa myytiin viime vuonna lähes miljoona Toyotaa. Erityisesti hybridit olivat hurjassa kasvussa. Kokonaismyynti kasvoi kuusi prosenttia ja hybridien myynnin kasvu oli huimat 41 prosenttia.
"Euroopan markkina kasvaa vahvasti, mutta me kasvoimme vielä paremmin. Onnistuimme hyödyntämään hybridiautojen kasvavan kysynnän Euroopassa. Myyntivoluumin kasvattaminen ei ole ainoa tavoitteemme, mutta tuntuu hyvältä kasvattaa osakkeiden arvoa ja rikkoa 900 000:n myydyn auton raja ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2009. Odotamme vuodesta 2017 vielä parempaa, kertoo Tohtori Johan van Zyl, Toyota Motor Europen presidentti ja toimitusjohtaja."
https://www.jokamies.fi/euroopassa-myytiin-viime-vuonna-lahes-miljoona-toyotaa-hybridit-hurjassa-kasvussa/Suomessa myytiin 5.885 hybridihenkilöautoa vuonna 2016. Toyotan hybridejä niistä oli 4.208 autoa. Tuo hybridien myyntimäärä 5.885 autoa on 5 % kaikista Suomessa vuonna 2016 myydyistä autoista. Toyotan myymät 4.208 hybridiä muodostavat Toyotalle 71,5 % markkinaosuuden hybrideistä.
Vuonna 2016 ensirekisteröidyistä kaikista Toyota-henkilöautoista 33 % oli hybridejä.
Lexus myi vuonna 2016 noista 5.885 rekisteröidystä hybridiautosta 230 autoa, joten Toyotan ja Lexuksen osuus kaikista hybrideistä oli yhteensä 4.436 autoa eli 75,4 % kaikista myydyistä hybrideistä.
Kaikille muille merkeille jäi siten vain 5.885 - 4.436=1.449 myytyä hybridiä eli vain ja vain 24,6 %.
https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/hybridikayttoiset_henkiloautot
- Ilmanlaatu
Helsingin ilmanlaatua pitäisi parantaa ostamalla vähäpäästöisempiä autoja.
Dieselautojen suosio sukeltaa :
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/dieselautojen-suosio-sukeltaa-suomessa/XAgEZnas
Latauhybridi olisi yksi hyvä hankinta. - Taksitkinhylänneet
Takseistakin iso osa on jo hylännyt dieselmoottorin. Juttelin eilen illalla taksimiehen kanssa tullessani kotiin lentokentältä.
- jaremias
Viimeisen vuoden aikana hybridit ovat lisääntyneet todella paljon Helsingin kaduilla. Se on ilahduttavaa. Helsingin ilmanlaadun kannalta olisi tärkeää että hybridit, ladattavat hybridit ja sähköautot lisääntyisivät nopeasti. Hyvä, että niillä voi pysäköidä puoleen hintaan ja nyt länsiväylälle tulee omat kaistat.
- MitäLinkolaSanoo
Köyhä ei osta koskaan uutta autoa.
Sähkö-ja hybridiautotuki suuntautuu mielettömästi vain rikkaille.
Kuinka tämä törkeä tuki kompensoidaan köyhille.
Eikö kierrätys olekaan enää luonnonvarojen säästämistä ?
Purkuosien käyttö on parasta metallin säästämistä.
Nyt vaan hyvät purkuosat paalataan.
- Miksieikirjoita
Miksi lehtien toimittajat eivät kirjoita viime vuosina tapahtuneista autojen käyttövoiman suurista muutoksista. Hybri-, diesel, sähkö, ladattava hybridi.
- Sähkölläilmanpäästöjä
Lähipäästöt pitää saada pois Helsingistä. Helsingin kadulle oikeita autoja olisivat sähköautot ja ladattavat hybridit. Onneksi ladattavia hybridejä oli ostettu koko suomessa tammikuussa peräti 486 autoa.
https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/hybridikayttoiset_henkiloautot - Akkupoika
Kaikki tuttavani on ostaneet vain Tesloja.
- JumiPimppa
Kaikki tuttavani ovat menneet naimisiin hybridi- puolison kanssa.
Puolisoilla on siis pimppa ja vehjes.
200 % mukavampaa =) - Actvshbrd
Ylellä hybridivarat ovat tähänaikaan vuodesta riittäneet selvittämään samansukupolvisen naapurisikin hybridit.
- IlmanlaatuParemmaksi
Helsingin ilmanlaatua olisi saatava korjattua pian. Toivottavasti sähköbussit tuovan asiaan parannusta. Latausmahdollisuuksien lisääntyessä olisi toivottavaa myös sähköautojen ja hybridien lisääntyminen.
https://www.is.fi/autot/art-2000005110052.html- ErnoJ
Helsinki onkin lisännyt sähköbusseja ilahduttavasti. Toivottavast pian tulee lisää.
- Parte
Kaikkinainen sähköistäminen pitäisi olla pitemmällä jotta saataisiin kaduille raikkaampaa ilmaa.
- haittaa
Sähköallergikoille sähköistäminen on huonoa kehitystä.
- Anonyymi
Ladattava hybridi on Helsingin seudulla asuvalle paras. Voi ajaa täällä sähköllä ja maaseutumatkat bensalla.
- Anonyymi
Hävittäjät lentävät jatkuvasti yläilmoissa,autot ovat ne jotka saastuttaa,niinkö?
- Anonyymi
Niin lentää. Mutta niissä käytetään kerosiiniä ja se on biotuotetta.
- Anonyymi
Miten minulle käy ?
Olen 56 v. Helsinkiläinen mies. Minulla ei ole edes ajokorttia.
Millä tavalla minua rangaistaan, kun käytän vain ja ainoastaan julkisia sekä kävelen.
Mökillekkin matkaan bussilla, toisinaan kavereiden autolla matkaan, pelkääjän paikalla. - Anonyymi
Pakko hankkia oma auto, kun taksit on saastutettu.
- Anonyymi
Saastuttaminen riippuu kyllä myös ajomäärästä. Jos hybridillä ajaa 25 tkm vuodessa, niin se saastuttaa taatusti enemmän kuin minä ajamalla 15 tkm bensaturbollani. Nollapäästöinen on ainoa todella päästöjen vähentäjä, vaikka hiilivoimalla tuotetulla sähköllä nekin saastuttavat vähintään bensa-auton verran. Helsingin hiilivoimaloiden vuotuiset CO2 päästöt vastaavat lähes miljoonan nykybensaturbon päästöjä.
- Anonyymi
Toivottavasti Helsingin kaupungin katujen ilma puhdistuu pikkuhiljaa. Astmaisena minulla on vaikeuksia kaupungilla.
- Anonyymi
Toivottavasti sähköautot ja pienikulutuksiset hybridit lisääntyvät nopeasti, jotta saadaan kaupungin ilma puhtaammaksi.
- Anonyymi
Käykö viisi tuttavaa vielä töissä.....mihin 5 tuttavaa tarvitsee sähkömopoa kun kaikki on kotiarestissa..... ....tietääkö 5 tuttavaa että joksinen polttoainetippa minkä 5 tuttavaa nyt jättää polttamatta 500 tuttavaa polttaa sen havupuumajassa afrikassa ja toiset 600 miljoonaa tuttavaa jstkaa 70 luvun datsuneilla savanneilla ajoa......jos taas 5 tuttavaa ostaisi uuden huippunykyaikaisen polttomoottoriauton , nämä polttoaineet eivät siten päätyisi datsunien saastuttamaksi , kehitys maiden lapset altistuu vakaville saasteille.mitä 5 tuttavaa mahtaa miettiä kun kerrot tämän.
Sähköauto buumin 2 teesiä on , autotehtaalle halvempi valmistaa mutta silti saat 100% enemmän hintaa myydessä.
Teesi 2 esim helsingin sähkönvalmistus tuottaa kotien kaukolämmön joka on yli 90 % kaikista tiloista / asunnoista , kaukolämpöä tarvitaan tietty määrä joten sähkönkäytön vähennettyä tarvitaan kuluttajien käyttämää sähkönmyyntiä sähköautot sopivat tähän yhtälöön . Kaukolämpö on prosessin jäähdytysvesi joka on tavallaan ilmainen / pakollinen sivutuote.
Ottakaamme siis siitä jatkossa huippuhinta siirtoineen ja laskutus sekä kk lisineen , hinta ihan tapin tappiin ja sähkön hinta minimiin että saadaan lisää kulutusta.
5 tuttavaa säästää siis polttoaineissa ja saavat suht halpaa sähköä mutta kaukolämmön kustannuksina otetaan jatkossa kaikki takaisin..
Kaukolämpömonopoli on tulevaisuuden bisnes.
Itse lämmitän puilla ja suoralla sähköllä lattiat ( kaapelit ) vaikka helsingissä asun .
Kulutan polttoaineet täällä ettei riitä afrikan datsuneihin....
Kohta 5 tuttavaa vie sähköauton liikkeeseen kun autoilu on ihan mahdotonta ikityömaa helsingissä.
Mahtaa tulla hyvä myyntihinta kun kaikki ostavat uuden sähköauton , ei niitä käytettynä vantentuneella tekniikalla kukaan osta.
5 tuttavaa. - Anonyymi
5 kolonna
Itse en osta yhtäkään autoa enään kun käytän polttomoottoriautoni loppuun , tähän sopii jätebio polttoaine , en siis tarvitse fossiilisia vaikka ojan polttomoottorilla
Tiesithän että kaasuauton moottori on polttomoottori , ei siis sähkömoottori.
Kaasuauto tuottaa lämpöä jtoisin kuin sähköauto jonka lämpö pitää tuottaa ihan samalla akun energialla millä etenet , on siinä laskemista kun mietit voiko lämmittää tän ja tuon verran ettei akku lopu , ruuhkaa en voi kiertää kun akusto kestää vain 7.435 kilometriä.....
Ajat taskulaskin kädessä , jatkojohto roikkuu perseessä..........sisätilan ilmanvaihtokin vie sähköä........pyyhkimet sateella.........miksi sähköautossa ei ole sähköjarruja , nekin veisi siten sähköä........
Miksi energiatehdas mikä tuottaa sähköä ei pyöritä sähköllä generaattoria joka tekee sähköä......... - Anonyymi
Sähköntuotantoa ei tehdä jatkossakaan aurinkopaneleilla ,, kivihiilen sijaan poltetaan kaasua joka tuottaa taas kaukolämpövettä .
Mutta koska prosessi tulee kalliimmaksi niin ilmastonmuutoksen nimissä varmasti kaikki kaupunkien viherpiipertäjät suostuvat pörssifirman tarjoamiin kaukolämmön hintoihin , investointien nimissä pitää nostaa myös siirtomaksun hintoja 200 % nousupaine kaikkineen , yksityistaloudet / kunnan ja valtion tilat ovat nousupaineen alaisia.
70 luvun alussa oli oma covid 19 kun tuli kriisi ( öljyn arveltiin loppuvan ) näin saatii markkinoille uusia 1-2 litran kippoja 4-6 litran sijaan.
2010 tuli taas kriisi kun bensiinin peloteltiin kipuavan yli 2e( 2020 ollut 1.29 e alimmillaan / re 85 0.999e )
Joten kaikkien piti ostaa diesel..............
Kaikkien piti ostaa hybrid
Kaikkien pitää ostaa täys sähkö
Kaikkien pitää käyttää sähköjunaa / ratikkaa
Kaikkien pitää olla kotona......... - Anonyymi
....kaikkien pitää maksaa uutta "väliaikaista " kotona oleilu veroa , 45e päivä / oleilija ,
Eihän voi olla niin että yhteiskunnan työmuurahaiset vaan oleilee ja kuluttaa nettiä joka saastuttaa ajatukset........
Mitä 5 tuttavaa tästä ajattelee , onko sähköautot vielä elämän keskiössä vai ihan omassa kuplassa.
Kaikki vanhat yli 1 vuoden ikäiset sähköautot pitää kieltää kun tulee uudet sähkömööpelit jotka myös luovuttavat akustaan "hätävarasähköä " ..."kriisin hetkellä "
Jospa vaikka joku tehdas saa äkillisen työtilauksen ja tarvitaan äkkiä "sähköpiikki"
Tai armeijan uudet sähkötankit ja suihkuhävittäjät pitää saada ladattua kun joku vieras kone on lentänyt 17 sekuntia meidän ilmatilassa.... - Anonyymi
Voihan myös olla että taloyhtiö lämmittää jatkossa joulukinkkunsa ja saunavuoronsa ihan oman sähköauton akulla..........eihän sähköyhtiö voi toimittaa kuin pientä tasaista sähkövirtaa.....
Jokaiseen tsloyhtiöön siten pakollinen tesla akkuvoimalaitos ja hyper lataus asema , aurinkokennot katolle ja pientuulimyllyt talon seinälle .
Artisti maksaa ihan ilosta kun kyse on ilmastonmuutoksesta joka tarkoittaa että mikään päivä ei ole enää identtinen ilmastoltaan edellisen päivän kanssa.....kuten joskus ennen. - Anonyymi
Minä toyotaa suosittelisin kyllä, vaikka en olekkaan autokauppias, on ne niin hyviä.
- Anonyymi
Höpön höpö. Mikä sähköauto se on sellainen jolla pääsee vain max 80 sähköllä?
Itselläni uusi diesel/euro6. Puhtaampi kuin hybridi joka ladataan hiilellä tuotetulla sähköllä. Eikä ole huolta akkujen jätteestä. - Anonyymi
Minä ostin 3 vuotta sitten uuden auton. Hybridi maksoi 20 000 ja sama perusmallina 18 000 ja hybridi säästää bensassa sen 2 donaa.
- Anonyymi
Mitä järkeä ostaa joku v...n hybridi, joka kuitenkin liikkuu periaatteessa polttomoottorin voimalla ja polttoaineen kulutus on lähes sama, kuin pelkällä polttomoottorisella... kyllä ihminen hullu voi olla, mutta ei tyhmä! 😂
- Anonyymi
On ne hullut myös tosi tyhmiä!
- Anonyymi
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että miksi ei ole Suomalaisia autoja?
Luulen että ne tyhmät löytyvät ihan muualta kuin autovalmistajien suunnittelijoista.
Eli toisin sanoen, että viestini tulisi selväksi sinullekin:
Olen varma että jos sinut ja kaltaisesi laitettaisiin auton moottoria suunnittelemaan, niin ymmärtämys olisi korkeintaan nolla.
- Anonyymi
Ohisalokin hommas virka-autokseen hyrpitin, niin totta v...ssa kaikkien muidenkin on hyrpiti hankittava, maailma pelastuu!
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3702878Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201569Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan131101Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571017Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28988En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849