Ekstrovertti vai introvertti?

47

661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyväolo

      olen yksin viihtyvä introvertti

      • Mites tuut toimeen muiden samanlaisten kanssa? Paremmin kuin ekstroverttien?


      • Samoin, introvertti mikä introvertti. Mulla menee aika fifty-sixty. Ekstroverttien kanssa luistaa asiat helpommin, tulee lähdettyä, tehtyä ja mentyä. Mutta sielujen sympatiaa tunnen enemmän introverttien kanssa. Esim. tutustuin tässä jokin aika sitten mieheni kaverin uuteen kumppaniin. Hän tuntui heti läheiseltä ja samalla aaltopituudella olevalta, kun tutustuin. Ja tunne on vain vahvistunut. Ilmeisesti tunne on ollut molemminpuoleinen. Hän pyysi mut lapsensa kummiksi lyhyen tuntemisen jälkeen :)


      • Omakotitalkkarina, kun joutui ihmisten kanssa tekemisiin, oli haastavaa olla seurallinen. Minä mieluummin teen kuin höpötän.
        Illalla, kun pääsi kotiin, ovet ja puhelimet kiinni.
        https://www.youtube.com/watch?v=s9L4RAfdYMg
        Jonna Tervomaa - Suljettu sydän


      • runontaja kirjoitti:

        Omakotitalkkarina, kun joutui ihmisten kanssa tekemisiin, oli haastavaa olla seurallinen. Minä mieluummin teen kuin höpötän.
        Illalla, kun pääsi kotiin, ovet ja puhelimet kiinni.
        https://www.youtube.com/watch?v=s9L4RAfdYMg
        Jonna Tervomaa - Suljettu sydän

        Vapaus on tärkeää. Jotkut luulee, että vapauden kaipuu tarkoittaa kaipuuta jonkun muun ihmisen/ihmisten luo, vaikka ainakin itsellä se tarkoittaa kaipuuta itsen luo, yksin oloon.

        https://www.youtube.com/watch?v=ou5q110CqVk&feature=share




      • Aianaan, istuin sairaalan ikkunalaudalla katsellen ulos ikkunasta, satoi ensilumi ja kello oli kuusi. Muistan sen aina.
        Muutama vuosi sen jälkeen Hector levytti kappaleen Ensilumi sataa kuudelta. Kuinka hän tiesi?
        https://www.youtube.com/watch?v=9cKn0TmBljk


      • runontaja kirjoitti:

        Aianaan, istuin sairaalan ikkunalaudalla katsellen ulos ikkunasta, satoi ensilumi ja kello oli kuusi. Muistan sen aina.
        Muutama vuosi sen jälkeen Hector levytti kappaleen Ensilumi sataa kuudelta. Kuinka hän tiesi?
        https://www.youtube.com/watch?v=9cKn0TmBljk

        Ehkä H katsoi samaan aikaan ikkunasta jossain muualla ? :)

        On aika pelottavaa suorastaan ajatella, että joku jossain kaukana tai ehkä yllättävän lähelläkin kokee ja näkee samoja juttuja samaan aikaan, mutta ihmiset ei silti kohtaa tai näe toisiaan:
        https://www.youtube.com/watch?v=sCOWWBNbvTs


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Ehkä H katsoi samaan aikaan ikkunasta jossain muualla ? :)

        On aika pelottavaa suorastaan ajatella, että joku jossain kaukana tai ehkä yllättävän lähelläkin kokee ja näkee samoja juttuja samaan aikaan, mutta ihmiset ei silti kohtaa tai näe toisiaan:
        https://www.youtube.com/watch?v=sCOWWBNbvTs

        Samassa kaupungissa ehkä oltiin silloin, Helsingissä.

        Jotenkin arvasin tuon linkin tuoksi J:n kappaleeksi.


    • Tietynlainen ongelma on se, että minä olen introvertti, joka mielletään ekstrovertiksi. Se aiheuttaa väärinkäsityksiä ym. Oikeastaan onnistun olemaankin ekstrovertti aina lyhyen aikaa, kun voin kerätä tarmoa ja motivaatiota siihen. En viihdy väkijoukoissa tms. mutta sitten kun menen, olen ilmeisesti helposti lähestyttävä ja tutustun nopeasti uusiin ihmisiin. Se kestää joitakin tunteja, kunnes kaipaan jo äkkiä kotiin ja pois, mielellään jonnekin umpimetsään tai vähintään yksin peiton alle. Seuraavana päivänä voihkin, kun tulee kaveripyyntöjä tms. kun haluaisin vain olla rauhassa. Toki pidän yhteyttä myöhemminkin, mutta sosiaalisuuspuuska vain on jo ohi ja se on hieman väkinäistä sitten vähän aikaa. Seuraavaa ekstroverttikohtausta odottaessa... :)

      • alkaaahdistaasellainen

        Tämä sopisi minuunkin. Sen takia en jaksa parisuhdettakaan enää. Siinä joutuu liian paljon olemaan läsnä toiselle. En vain jaksa joustaa enää kenenkään takia. Minusta tulee nopeasti kukkuinen, jos minulta vaaditaan että tee sitä tai tätä. Yritin ajatella sitä, että jaksaisin laittaa ruokaa tai huolehtia toisen asioista, mutta totuus on se että en jaksa.


      • alkaaahdistaasellainen kirjoitti:

        Tämä sopisi minuunkin. Sen takia en jaksa parisuhdettakaan enää. Siinä joutuu liian paljon olemaan läsnä toiselle. En vain jaksa joustaa enää kenenkään takia. Minusta tulee nopeasti kukkuinen, jos minulta vaaditaan että tee sitä tai tätä. Yritin ajatella sitä, että jaksaisin laittaa ruokaa tai huolehtia toisen asioista, mutta totuus on se että en jaksa.

        Mä jaksan siinä tapauksessa jos kumppanikin on riittävän introvertti ja hänkin omaa tilaa ja aikaa tarvitseva.

        Sehän se onkin, että ei tarkoita pahaa, mutta kun se oma tila on äärimmäisen tärkeä. Kun lapset on pieniä, se oma tila on kortilla, luonnollisesti. Mutta toisaalta lapsi on eri asia. Se on tavallaan osa itseä ja sitä omaa aikaakin, tietyssä määrin.



      • Vastaukseni kai katosi. Monesti olen ajatellut hänen laulavan naisesta, mutta laulaakin itsestään. Enemmän vaikuttaa Sammy kertovan läheisriippuvuudesta, yöllä ei halua olla yksin ja päivällä on paljon ihmisiä ympärillä. introvertti siis.

        Toisaalta, "Hän häipyy kuin tuhka tuuleen, mitä lie se raukka luulee, hän yöksi vain tahtoo jokaisen" kertoo ihmisten ajattelusta ky. henkilöä kohtaan tietämättä totuutta, eli ei halua olla ihmisten kanssa tekemisissä


      • runontaja kirjoitti:

        Vastaukseni kai katosi. Monesti olen ajatellut hänen laulavan naisesta, mutta laulaakin itsestään. Enemmän vaikuttaa Sammy kertovan läheisriippuvuudesta, yöllä ei halua olla yksin ja päivällä on paljon ihmisiä ympärillä. introvertti siis.

        Toisaalta, "Hän häipyy kuin tuhka tuuleen, mitä lie se raukka luulee, hän yöksi vain tahtoo jokaisen" kertoo ihmisten ajattelusta ky. henkilöä kohtaan tietämättä totuutta, eli ei halua olla ihmisten kanssa tekemisissä

        Mä luulen, että kyseessä on eksyksissä oleva ihminen, jotenkin rikkinäinen, jonka kaikki luulee olevan jotain, vaikka tosi ekstrovertti, mutta joka oikeasti vain pakenee kaikkea, muita ihmisiä ja itseään? Ehkä.


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Mä luulen, että kyseessä on eksyksissä oleva ihminen, jotenkin rikkinäinen, jonka kaikki luulee olevan jotain, vaikka tosi ekstrovertti, mutta joka oikeasti vain pakenee kaikkea, muita ihmisiä ja itseään? Ehkä.

        Pitäisi aina kaivaa sanat, kun puhutaan sanoituksesta.
        Tuossa Kuin tuhka tuuleen on lopulta kyse erosta ja sen tyhjyyden täyttämisestä. Totta myös tuo, että uskoo olevansa jotain.

        Säkeistö 1. Onko täm alkuasetelma, mies menee ulos ja juttelee tuntemattoman naisen kanssa ja paikalla on ilkeämielinen joka juoruaa miehen puolisolle liioitellun kertomuksen?

        "Niin paljon huhutaan, se kuuluu asiaan
        Ei heitä estää voi, juorukellot aina soi
        Jos yhden kerrankin lähden vaikka tansseihin
        joku paikalla on ja juoruaa"

        Ehkä kertosäkeessä sittenkin kerrotaan juoruajasta, joka kuvittelee tietävänsä paremmin naapurin asiat mitä omansa?

        CH
        "Se lentää niin kuin tuhka tuuleen
        mitä lie se raukka luulee
        se yöksi vain tahtoo jokaisen
        Se lentää niin kuin tuhka tuuleen
        joka päivä tästä kuulen
        silti tunteitain tiedä kukaan ei"

        Seuraavassa säkeistössä tulee itsesyytökset ja sisäänpäin kääntyminen ja tuo ajattelemasi "minä olen jotain" vaikka etsii laastarisuhdetta.

        "Kun lähdit ystäväin, tyhjä tunne mulle jäi
        Mä etsin jotakin millä aukon täyttäisin
        Jos joskus väärin tein, sain maksaa itsellein
        ja sitten vielä kestää juorut saa"

        Sitten taas ketosäkeessä muistetutetaan, että juoruaja pilaa elämän

        CH se lentää niin kuin....

        Ja sitten sisäänpäin kääntyminen jatkuu, kukaan muu ei kelpaa
        "Odotan sua, tiedät sen
        Ikävääni kierrä en
        Miksi kaikki toisin tulkitaan"


      • runontaja kirjoitti:

        Pitäisi aina kaivaa sanat, kun puhutaan sanoituksesta.
        Tuossa Kuin tuhka tuuleen on lopulta kyse erosta ja sen tyhjyyden täyttämisestä. Totta myös tuo, että uskoo olevansa jotain.

        Säkeistö 1. Onko täm alkuasetelma, mies menee ulos ja juttelee tuntemattoman naisen kanssa ja paikalla on ilkeämielinen joka juoruaa miehen puolisolle liioitellun kertomuksen?

        "Niin paljon huhutaan, se kuuluu asiaan
        Ei heitä estää voi, juorukellot aina soi
        Jos yhden kerrankin lähden vaikka tansseihin
        joku paikalla on ja juoruaa"

        Ehkä kertosäkeessä sittenkin kerrotaan juoruajasta, joka kuvittelee tietävänsä paremmin naapurin asiat mitä omansa?

        CH
        "Se lentää niin kuin tuhka tuuleen
        mitä lie se raukka luulee
        se yöksi vain tahtoo jokaisen
        Se lentää niin kuin tuhka tuuleen
        joka päivä tästä kuulen
        silti tunteitain tiedä kukaan ei"

        Seuraavassa säkeistössä tulee itsesyytökset ja sisäänpäin kääntyminen ja tuo ajattelemasi "minä olen jotain" vaikka etsii laastarisuhdetta.

        "Kun lähdit ystäväin, tyhjä tunne mulle jäi
        Mä etsin jotakin millä aukon täyttäisin
        Jos joskus väärin tein, sain maksaa itsellein
        ja sitten vielä kestää juorut saa"

        Sitten taas ketosäkeessä muistetutetaan, että juoruaja pilaa elämän

        CH se lentää niin kuin....

        Ja sitten sisäänpäin kääntyminen jatkuu, kukaan muu ei kelpaa
        "Odotan sua, tiedät sen
        Ikävääni kierrä en
        Miksi kaikki toisin tulkitaan"

        Mä pidän tuosta biisistä, koska Sammy osaa tulkita sen monimerkityksellisesti, eli se jää vähän arvoitukseksi kuitenkin. Eihän kuuntelijalla kuitenkaan ole välttämättä ihan samanlaista kokemusta elämässään ja tuosta voi ottaa oman tulkintansa miten haluaa. :)


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Mä pidän tuosta biisistä, koska Sammy osaa tulkita sen monimerkityksellisesti, eli se jää vähän arvoitukseksi kuitenkin. Eihän kuuntelijalla kuitenkaan ole välttämättä ihan samanlaista kokemusta elämässään ja tuosta voi ottaa oman tulkintansa miten haluaa. :)

        Sammyllakin olisi ollut paljon annettavaa.
        Jos oikein muistan, aluksi tarjosivat Frederikille Da daada. Reetu ei huolinut ja tarjosivat Sammylle.


      • runontaja kirjoitti:

        Pitäisi aina kaivaa sanat, kun puhutaan sanoituksesta.
        Tuossa Kuin tuhka tuuleen on lopulta kyse erosta ja sen tyhjyyden täyttämisestä. Totta myös tuo, että uskoo olevansa jotain.

        Säkeistö 1. Onko täm alkuasetelma, mies menee ulos ja juttelee tuntemattoman naisen kanssa ja paikalla on ilkeämielinen joka juoruaa miehen puolisolle liioitellun kertomuksen?

        "Niin paljon huhutaan, se kuuluu asiaan
        Ei heitä estää voi, juorukellot aina soi
        Jos yhden kerrankin lähden vaikka tansseihin
        joku paikalla on ja juoruaa"

        Ehkä kertosäkeessä sittenkin kerrotaan juoruajasta, joka kuvittelee tietävänsä paremmin naapurin asiat mitä omansa?

        CH
        "Se lentää niin kuin tuhka tuuleen
        mitä lie se raukka luulee
        se yöksi vain tahtoo jokaisen
        Se lentää niin kuin tuhka tuuleen
        joka päivä tästä kuulen
        silti tunteitain tiedä kukaan ei"

        Seuraavassa säkeistössä tulee itsesyytökset ja sisäänpäin kääntyminen ja tuo ajattelemasi "minä olen jotain" vaikka etsii laastarisuhdetta.

        "Kun lähdit ystäväin, tyhjä tunne mulle jäi
        Mä etsin jotakin millä aukon täyttäisin
        Jos joskus väärin tein, sain maksaa itsellein
        ja sitten vielä kestää juorut saa"

        Sitten taas ketosäkeessä muistetutetaan, että juoruaja pilaa elämän

        CH se lentää niin kuin....

        Ja sitten sisäänpäin kääntyminen jatkuu, kukaan muu ei kelpaa
        "Odotan sua, tiedät sen
        Ikävääni kierrä en
        Miksi kaikki toisin tulkitaan"

        Ei ei ei ei ei ei! Biisi toi juoruu kaltaisistain, mi tansseis käy & yksin lähtee. Kademieli kyläluutana juoruu "Siellä se taas viekoitteli jokaist miest mut yksin joutu kotiin karkaamaan"

        Abba - Dancing Queen
        https://www.youtube.com/watch?v=xFrGuyw1V8s


      • oy_bimbo_ab kirjoitti:

        Ei ei ei ei ei ei! Biisi toi juoruu kaltaisistain, mi tansseis käy & yksin lähtee. Kademieli kyläluutana juoruu "Siellä se taas viekoitteli jokaist miest mut yksin joutu kotiin karkaamaan"

        Abba - Dancing Queen
        https://www.youtube.com/watch?v=xFrGuyw1V8s

        Itse asiassa, mäkin ajattelen joskus, että se kertoo just tällaisesta tyypistä, mitä kuvailit. Millainen liehuja itsekin välillä olen... Mutta kyllähän sanoituksessa myös vihjataan johonkin tragediaan.


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Itse asiassa, mäkin ajattelen joskus, että se kertoo just tällaisesta tyypistä, mitä kuvailit. Millainen liehuja itsekin välillä olen... Mutta kyllähän sanoituksessa myös vihjataan johonkin tragediaan.

        Saattaa Sammyn kipalees olla knoppi, hän laulaa Minä & myös minä kolmannes persoonas.
        "Hän lentää kuin tuhka tuuleen" meneeki oikeasti "Minä lennän kuin tuhkatuuleen" ja sit kääntö sivustakatsojan ajatuksiin "Mitä toi raukka luulee?"

        Kivaa & osaavaa tanssikumppanii tulee ikävä, etenki niit, joiden kaa tuntee liitävän lattial.



      • geenitmäärää

        ei oikeastaan ole kyse siitä haluaako olla vaan koska ei pysty, se vaatisi koko persoonallisuuden muuttamisen


      • geenitmäärää kirjoitti:

        ei oikeastaan ole kyse siitä haluaako olla vaan koska ei pysty, se vaatisi koko persoonallisuuden muuttamisen

        Niinkin. Yleinen ihanne etenkin länsimaissa, on, että ekstrovertti on parempi, sellaiseen pitäisi pyrkiä. Mutta introvertti ei välttämättä sitä edes haikaile. Introvertin oletetaan olevan huono-itsetuntoinen tai vaikka ujo, vaikka se ei ole välttämättä kumpaakaan.



      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Joo, mulle vähän liiankin.. :) silti introverttinä pidän sellaista keskisormen-näyttö-biiseistä tyyliin:


        https://www.youtube.com/watch?v=EU7PsWbmN3k


        https://www.youtube.com/watch?v=FJfFZqTlWrQ

        Ja ens kesän ruisrock-vierailija: (näin tän biisin toisenkin vetäjän, Nirvanan, rr:ssä aikanaan)

        https://www.youtube.com/watch?v=RcAerhkRfiQ

        Teen spirit o muute nuorille mimmeille duunattu dödö, eikä Curt Cobanil ollu siit tietoo ennen singlen julkaisuu. Dödön kassavirta tulvi sinä vuonna.
        Curt ol introvertti


      • oy_bimbo_ab kirjoitti:

        Teen spirit o muute nuorille mimmeille duunattu dödö, eikä Curt Cobanil ollu siit tietoo ennen singlen julkaisuu. Dödön kassavirta tulvi sinä vuonna.
        Curt ol introvertti

        Näin ajattelisin että Kurt oli tosiaan introvertti, luulisin, että Pattikin.


    • Ekstrovertti ehdoton oon mä, joidenkin mielest välil ylirasittava.
      Duunis piirre pakollinin. Suvus sellainein näkkee, jokaisest jutust kissanristiäiset & joka juhannus sukukokous.
      Electro House 2016 Best Festival Party Video Mix | New EDM Dance Charts Songs | Club Music Remix
      https://www.youtube.com/watch?v=4XpDdIISlYo


      • Meilläkin suvussa ekstrovertimpia ihmisiä, etenkin äitini. Siksi aika sosiaalista suvun kesken. Miehellä taas vähemmän, mutta hänellä taas sosiaalisempaa kaveripiirissä. Nää on tällaisia tasapainotteluja. Kyllä sitä joutuu mukautumaan ja olemaan sosiaalisempi joskus, kuin oliskaan, eikä se niin kamalaa sekään aina ole. Päin vastoin usein.


    • Kallistun selvästi introvertin puolelle, vaikka sosiaalisissa tilanteissa minua erehdyttävästi voisi luulla extrovertiksi. Yritän toki tasapainoilla tilanteen mukaan. Ajoittain sisäinen minä vaatii omaa tilaan. Tarvittaessa vetäydyn ja haluan olla rauhassa. Minun on saatava ajatella ja prosessoida asioita omissa oloissani. On kausia, jolloin en hakeudu muiden seuraan, vaan tietoisesti jättäydyn syrjään. Hälinä ja kaikenlainen draama häiritsee keskittymistä. Oikea suunta ja "nuotit" pitää saada selvitettyä, niin arki pyörii taas normaalisti.
      Olen siis perus-introvertti, osa-aikaisella extrovertti toiminnoilla. Ristiriitaista.

      ~ Irina - En olekaan valmis ~
      https://www.youtube.com/watch?v=PI02890Dus8

      • Niin, mutta ehkä sen voi nähdä rikkautena, olisi tylsää pystyä olemaan vain toista :)


    • Pitäisin itseäni introverttina. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että se yksin ei riitä.
      Tuossa on muuan runo. Se voisi kuvata aihetta eräästä näkökulmasta.

      https://youtu.be/No7JQBIPZeo

      Mulla on taipumus uskoa, että kuitenkin jokaisella on se sisäsyntyinen tarve olla molempia. Se on vain kovin vaihtelevainen ja toisinaan ennalta valmistautumaton elementti.

      (Kaija Koo - Niin kaunis on hiljaisuus)
      https://youtu.be/1LrVm43wkAg

      • No jopas runon laitoit, hieno <3

        Niinhän se on, aina ei arvaa, eikä voi valmistella, mikä tarve olla tulee ja miten sitten junaillaan, jos sosiaalinen paine tai muu, toivoisi muuta..


    • ratikkakuski_

      Olen pervertti...

      kumimuijakin

      He-hee

    • Rose_91

      Selkeä introvertti. Kyllä olen sosiaalinen ja tykkään seurasta, mutta tarvitsen säännöllisesti aikaa olla ihan yksin ja omissa ajatuksissani. Muiden introverttien kanssa on usein helpompaa, koska heidän seurassaan voi olla kaksin mutta yksin.

      https://www.youtube.com/watch?v=1kucGEjGLeY

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      295
      9576
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      67
      2173
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      41
      1960
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      30
      1810
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1808
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1736
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1308
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1252
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      48
      1175
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      45
      1156
    Aihe