Kuinka paljon eläkerahaa laskennallisesti säästyisi hoitokulukehyksestä enemmän, tai vaihtoehtoisesti, kuinka paljon työnantajan sivukuluja voitaisiin alentaa, jos moninkertainen, useaan yhtiöön hajautettu eläkkeiden ja -varojen hallinta tiivistettäisiin yhteen yhtiöön tai virastoon?
Hallinnollisten kustannusten siirto eläkepottiin
5
233
Vastaukset
- Nuoreläkeläinen
Varmasti säästyisi rahaa paljonkin. Lisäisi se toisaalta riskejäkin, nythän jokainen noista jättiläisistä on hajauttanut salkkunsa hieman eri tavalla.
Mutta vertailu naapuriin: Norjan öljyrahaston koko on tällä hetkellä n. 700 miljardia euroa, meillä eläkerahastot yhteensä hieman vajaa 200 mrd. Norjassa hoitavat keskitetysti tuota valtavaa omaisuusmassaa.
Itse olen taipuvainen ajattelemaan että jatkuvasti kasvaviin eläkerahastoihin kohdistuu poliittinen riski. Suomen bkt on siis 205 miljardia jonka summan eläkerahastot pian ylittävät. Jossain vaiheessa poliitikot tuohon hunajapurkkiin kajoavat. Vaikea sanoa olisiko eläkerahoista valtion menoihin nappaaminen helpompaa jos olisi vain yksi yhtiö. Mutta yksi asia on varma: jos meillä olisi vain yksi eläkerahasto, sen johtaja olisi de facto valtakunnan kolmosmies heti presidentin ja pääministerin jälkeen. Työeläketietäjä vastaa tällä palstalla Suomen työeläke-etuuksista, eläkkeen hakemisesta tai vaikkapa eläkkeen määrään vaikuttavista seikoista. Alla olevasta linkistä pääset tutustumaan vuonna 2013 teetettyyn tutkimukseen, joka arvioi Suomen eläkejärjestelmää sen riittävyyden ja kestävyyden sekä rakenteen näkökulmasta.
http://www.etk.fi/julkaisu/suomen-elakejarjestelma-riittavyys-kestavyys-ja-jarjestelman-rakenne/En osaa sanoa.
En osaa sanoa.
En osaa sanoa.Sinikka Kingelin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892518Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2001618- 1161550
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411421Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v621153Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻72946- 56939
- 45827
- 61805
Gallup: Mikä ruoka kuuluu sinulla ehdottomasti juhannuksena ruokapöytään?
Juhannuksena ruoka on tärkeä osa juhlaa. Mittumaarina syödään hyvin, ehkä myös grillataan ja nautitaan juhlasta. Kats30781