Miten nykyautoissa itse tehty öljynvaihto onnistuu, ajatellen auton tietokonetta ja sen mahdollisia herjasilmoituksia.
Pitääkö auton tietokone /ohjelma nollata ainakin joltakin osin ja jos niin, niin miten se onnistuu ilman marmoritikin laitteita?
Ps. Toistaiseski ajelen edeleen vanhemmalla raudalla, mutta seuraavan toiseen käytettyyn vaihdon yhteydessä asia tulee ajankohtaiseksi.
Itse tulen jatkossakin noudattamaan perinteisiä lyhyempiä öljyn ja suodattimen vaihdon välejä alan saanramisten vahvan uskon julituksista riippmatta ;-)
Nykyautot: Öljynvaihto itse
8
1782
Vastaukset
- voit_
Ostaa sähkösen öljynvaihtopumpun Motonetistä tai Honkkarissa niitä on. Toimii auton omasta akusta. Pieni ja helppo käyttää. Ja jos suodatin on päältä vaihdettavissa niin helppo homma. Aja moottori kuumaksi. Huoltonäytön nollaus täytyy vaan tehdä jos sellaista on.
- kfjkslkjdfkljflsd
Öljyt ja suodattimet saa vaihdetuksi niinkuin ennenkin mutta mahdollinen huoltovälinäyttö saattaa muistutella omia aikojaan jos sitä ei nollaa öljynvaihdon yhteydessä.
Jos huoltonäytön nollaukseen ei ole tiedossa keinoa ja takuuaika on jo mennyt ohi niin voithan olla piittaamatta siitä, tiedäthän itse milloin öljyt on vaihdettu ja milloin on seuraavan kerran aika tehdä se.
Yksi mahdollisuus saattaa olla OBD-lukulaitteen avulla kuitata huoltovälinäyttö mutta se saattaa vaatia myös merkkikohtaisen laitteen. - jokumuuuu
Aika monessa autossa huoltolaskurin saa nollattua esimerkiksi pitämällä tripin nollausnappia pohjassa sytytysvirtaa kytkettäessä, painamalla virran kytkemisen jälkeen nopeasti x kertaa kaasupoljinta tai muulla vastaavalla piilotoiminnolla. Nuo tuppaavat kuitenkin olemaan automallikohtaisia joten yleispätevää totuutta ei voi antaa.
Se on sitten eri juttu onko omatoiminen öljynvaihto yleensäkään mielekästä. Monimerkkikorjaamoilla homma ei maltaita maksa ja itse lutratessa jää yleensä öljyläntti tallin lattialle ja jäteöljyt riesaksi. Ei se hommana nyt erityisen hauskakaan ole.- autopakollinenpaha
Niin, mikä on mielekästä ja mikä ei, itse kullekkin. Nää mielekkyysasiat voisi näistä jutuista yleensäkkin jättää pois. Mikä ei ole mielekästä yhdelle, on toiselle pakollista, monenlaisten erilaisten elämäntilanteiden myötä.
Esim. itse olen omaishoitaja, 8 tunnin työpäivä plus kaupassa käynti ja kiire kotiin. Lisäksi joka ikinen euro on tarkasti laskettava, että rahat riittää vielä neukon lääkkeisiinkin. Niin vittumaista kun se öljynvaihto onkin, ilman monttua, saati nosturia, niin se vaan on itse tehtävä. Kaikki, minkä vaan suinkin pystyy, on itse tehtävä, rahan puutteen takia, halus tai ei.
- Menovesi
Noin se menee muutamissa VW/Sokda autoissa, jos kieli taipuu Lontoon murteelle.
https://www.youtube.com/watch?v=ZhYipj8mFvU - vain.ammattilainen.osaa
Öljyn vaihto tulee ehdottomasti jättää ammattilaisille. Autot ovat monimutkaisia laitteita, joten ilman kunnon koulutusta ei tule ryhtyä mihinkään huolto toimenpiteisiin. Itse huoltotöitä tehdessä saattaa tehdä pahoja virheitä, jotka voivat johtaa jopa liikenneturvallisuuden vaarantumiseen.
- elikkäs_
Ammattikoulun käyneelle.
- muuten.perse.repee
Hauskaa huumoria. Vessassa ei saa käydä itsekseen vaan aina täytyy olla mukana ammattitaitoinen pyllistysexpertti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723