Koneharjapesun kuumavaha riittää?

teeiivahaaja

Olen tähän saakka ollut armoton vahaushullu eli vahannut käsin autoni kolme neljä kertaa vuodessa. Okei, kiilto on hyvä ja itse käsin pesten auto on nätissä kunnossa. Hiki vahatessa tosin tulee ja kädet ja jalat kipeiksi.

Kun nyt vuosien mittaan on tullut katseltua työkavereiden ja naapureiden tai tuttujen harjakonepesussa käyttämiään autoja, olen ihmetellyt niiden hyvää kiiltoa. Ne näyttävät aivan käsin vahatuilta. Kuulemma vesi helmeilee pinnalta ja mm kesällä auringossakin kiinni jämähtäneet hyönteisten jämät lähtevät irti, kun taas itselläni hyttyset meinaavat jättää väkisin pysyvän harmaan "palojäljen" maaliin vaikka olen pinnat vahannut. En myöskään ole kokenut heidän konepestyjen autojensa maalipintaa mitenkään erityisen naarmuiseksi tai pyörrejälkiseksi, vaan käsinpesun tyylistä ohutta hiusnaarmua vain.

Onko siis todellakin niin, että harjapesu nykyajan pehmoharjoilla säännöllisesti plus kuumavaha-ohjelma mukana pitää auton maalipinnan kelpo kuosissa? Hukkaan mennyttä työtä tuo itse vahaus siis ilmeisimmin...

20

3941

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsikäsikäy

Harjapesuvahoilla vain paikkaa käsivahausta!

• opelius

Ei missään nimessä harjapesuun, sieltä ei saa aikaan muuta kuin naarmuja, ja katso oman autosi jälkiä eli esim. Konepeltiä eli löytyykö se pyöreä.........Kun on monia autoja samalla.........

• Jhjll

Sanoisin näin, että varmasti käsinvauhaus hyvä juttu, mutta onko ero oikeasti sen työn tai eurojen arvoinen...

• 34634634

Nuo konepesuvahat kyllä häviävät parissa kuukaudessa. Tuttavillasi on joku kestopinnoite jos auto pysyy käsin vahaamatta kiiltävänä. 250 eurolla saa kestopinnoitteen 3v takuulla joten siinä on laiskalle vahajalle mielestäni kohtuuhintainen vaihtoehto. Kiilto ei ihan optimaalinen mutta kestää tosi kauan.

Itse käytän Collinite 476s hybridivahaa, sisältää carnaubaa joten antaa syvän kiillon mutta on synteettisten aineiden myötä myös erittäin kestävä, vähintään 6kk pitäisi kestää suomenkin oloissa, jopa 12kk hyvissä olosuhteissa. Ja yhtä helppokäyttöinen kuin markettivahat. Ja se 30e purkki riittää helposti 5 kertaan ainakin (toki enempäänkin jos erittäin säästeliäästi käyttää mutta se myös hankaloittaa vahausta paljon)

• kädet_kipeiksi

Toi Collihan on kovaa vahaa, eli varmaan aika moinen levitettävä ja etenkin poispyyhittävä? Vähän kuin 60-luvun hiki-Simppa (keltainen kiinteä Simoniz) tai Korrek Grand Prix?

• 54534534
        kädet_kipeiksi kirjoitti:

Toi Collihan on kovaa vahaa, eli varmaan aika moinen levitettävä ja etenkin poispyyhittävä? Vähän kuin 60-luvun hiki-Simppa (keltainen kiinteä Simoniz) tai Korrek Grand Prix?

Collinite 476s on kuin kylmää voita, kiinteää mutta sitä saa pyyhkäisemällä helposti levityssieneen ja liukuu hyvin kun levittää. Ihan yhtä helppo käyttää kuin mitä tahansa markettivahaa.

• 43423

Collinite 476 poispyyhintä on oikeastaan kevyempä kuin markettivahojen poispyyhintä. Pitää vaan kokeilla mikä on sopiva kuivumisaika. Itsellä sopiva aika 15-20 asteessa kuivassa, varjossa oli noin 10min. 5min jälkeen vielä levisi kun pyyhki. 15min jälkeen alkoi jo jäämään raitoja joita sai hinkata enemmän. 10min kohdalla oli jo vähän jämähtänyt pintaan mutta kiillottui kuitenkin erittäin helposti, helpommin kuin mikään markettivaha jota olen kokeillut. Eli aika tarkka kuivumisajasta mutta jos kiillottaa oikeaan aikaan, on tosi helppokäyttöinen.

• 8497365
        43423 kirjoitti:

Collinite 476 poispyyhintä on oikeastaan kevyempä kuin markettivahojen poispyyhintä. Pitää vaan kokeilla mikä on sopiva kuivumisaika. Itsellä sopiva aika 15-20 asteessa kuivassa, varjossa oli noin 10min. 5min jälkeen vielä levisi kun pyyhki. 15min jälkeen alkoi jo jäämään raitoja joita sai hinkata enemmän. 10min kohdalla oli jo vähän jämähtänyt pintaan mutta kiillottui kuitenkin erittäin helposti, helpommin kuin mikään markettivaha jota olen kokeillut. Eli aika tarkka kuivumisajasta mutta jos kiillottaa oikeaan aikaan, on tosi helppokäyttöinen.

Colliniten kanssa kannattaa huomioida myös oikea määrä, tuota levittää helposti liian paksun kerroksen jolloin kiilloitus on huomattavasti työläämpää. Eli hyvin ohut kerros riittää, käytännössä yksi purkki riittää 15-20 vahaukseen.

• KuumaVahaLianPäälle

Automaattipesuissa kannattaa pitää mielessä, että nykyiset pesuaineet eivät ole kovinkaan hyviä, ainakaan pinttyneen lian poistossa. Jos sitä likaa ei saada pois niin se kuuma vaha ruiskutetaan sen lian päälle.

Suosisin itse käsin pesua jos se vain olisi mahdollista.

• helpollapääsee

Miksei riittäisi tuo kuumavaha? Kyllä ne kemikaalit on osattu kehittää 2000-luvulla kemian teollisuudessa sellaisiksi, että toimivat. Olen nähnyt niin paljon työpaikallamme työsuhdepirssejä joita pesetetty vain harjakoneissa (pehmoharjat) ja kiiltää pinta eikä ole pahoja naarmuja. Väreinä niin metallinmustaa kuin harmaata tai valkoista. Ja tosiaan kiilto hyvä, aivan samaa tasoa kuin omani jota vahaan usein Mequiarsin ja Glymin vahoilla. Toki noi hyvät pesuohjelmat maksaa, Nesteellä vissiin parhaat pesut jotakin 34 eur.

• Pesetän_autoni

täällä Keski-Euroopassa talvella automaatilla jossa sunnuntai-aamupäivän kallein pesu on 9,90 sisältäen alustan suihkutuspesun ja vahan. Minun mielestäni se kannattaa tehdä muutaman kerran talvessa. Muutenhan auton käsinpesu pelkällä puhtaalla vedellä on helppo tehdä kun täällä ei ole nastojen irrottamaa pikeä mikä pitäisi pestä liutinta apuna käyttäen.

• 112221

Sillä ei ole merkitystä millaisia myrkkyjä kemianteollisuus kehittää, koska ne pesuaineet pitää olla ympäristöystävällisiä. Ainakaan omakohtaisten kokemusten perusteella ne käytettävät pesuaineet eivät irroita pinttynyttä likaa, ei vaikka millaista automaatin liuotinpesua kokeilee. Kun käy käsin pesussa on lopputulos parempi.

• EEnääKäsinpesua

Käsinpesussa käyty paljonkin, mutta en enää. SYY: Melkoista hutilointia, kun esim. peilit jää kokonaan pesemättä, ja sitten vielä kuivaillaan paskaisella rätillä tuulilasi kuivaksi, josta ei sen kuivuttua meinaa läpi nähdä, kun kaikki rätissä ollut paska on kuivunut kiinni tuulilasiin. Ja sitten vielä ruikitaan liuotinta sisäkarmeihin, kun mainostetaan pestävän myös ne sillä seurauksella, että roiskeet näkyy verhoilussa vielä puolen vuoden jälkeenkin, joita saa sitten itse jynssätä puhtaaksi. Ja kaikesta tästä kehdataan veloittaa vielä kaksikymppiä! Autonpesuautomaatissa ei tällaisia ongelmia ole, ja on vielä halvempikin. Karmit saa hyvin pyyhittyä itse puhtaaksi pesun jälkeen, kun ovat vielä märät, ja kuivauskin tulee tehtyä siinä samalla. Enkä ole huomannut minkäänlaisia naarmuja maalipinnassa konepesun jälkeen.

• Handmade

Helpolla pääsee laiskat ja köyhät, mamut huitasee vahat halvalla koslaan kuin koslaan, käsin!

• machinemade

Mielluummin luotan automaattiseen koneeseen laadussa kuin hutiloiviin matuihin, lisäksi muslimimatut helposti tekee vääräuskoisille koirille jäynää vaikkapa naarmuttamalla autoa. En veisi.

• 2.4STW_

Ite pesetän auton pikapesussa 1-4 viikon välein. Ei haittaa vaikka vaha lähtisi sateessa kun sitä tulee keskimäärin parin viikon välein lisää. Talvella kerran viikossa.
      Maalipinta pysyy nättinä koko liisariajan.

• hfhd

itse myös käynny eri paikoissa vahattamassa autoa hintahaitarilla 30-99e.. välillä jäännyt sivusta katsomaan salaa niin kyllä sellaisella kiireellä vedetään välillä et huhuh.. Automaatille kun menee niin tietää ainakin mitä saa...

• Harminpaikkaaa

Itse en voi pestä autoani koneessa kun mulla on hiilikuitukatto.

• Ite-pesen-ja-vahaan

Pesuilla ja vahauksilla ei ole isoakaan arvoa auton arvoon. Vähän ruotuneempikin maalipinta ja sottasempi sisustus on kuin uusi kun käyttää ennen myyntiä fiksarilla. Itse pesen ja vahaan itse, pesu pari 3 kertaa vuodessa ja vahaus 1-2 kertaa. Ihan hyvää kuntoliikuntaa ja hyvänä on autot pysynyt.

• Gghf

Konepesut ihan hyviä eikä harjatkaan tänä päivänä naarmuta.. Ainoa ongelma on vain se, että kone ei tiedä mistä kohtaa autosi on oikeasti likainen.. Saahan niihin erilaisia alustapesuja parilla eurolla päälle mutta kuka niitäkin oikeasti tutkinut onko mtn. Hyötyä..

Olen joskus kysynyt asemilla, onko mahdollista saada auton kuivatuksen pois ohjelmasta, mutta kuulemma ei ole. Tämä olisi sen takia hyvä saada pois, koska kone jättää aina joihinkin kohtiin likaa, mikä olisi helpompi pyyhkiä viimeistyliinoilla veke kun auto vielä märkä.

Mutta noin kokonaisuutena, niin ainahan se auto on tullut päällisinpuolin täysin puhtaana ulos konepesusta, mikä kai on kuitenkin tärkeintä.

Mutta itse asun kaupungilla ja käyn asemilla pesettämässä ja pari krt. Vuodessa vahaus joko liikkeessä tai kaverin pihalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe