Kuka on oikeasti harhauskovainen? Onko katolilaisten paavi harhauskovainen?
Kysymys täällä kirjoitteleville uskovaisille...
33
291
Vastaukset
- AteVaan
Kaikki ihmiset, jotka uskovat johonkin. Itse en usko mihinkään.
Lyhyesti sanottuna se, joka a) ei usko Jeesuksen jumaluuteen, ristinkuolemaan ihmisten syntien sovitukseksi ja ylösnousemukseen, ja joka b) ei sydämestään tahdo elää Jumalan mielen mukaisella tavalla vaikka nuo ensinmainitut asiat uskoisikin (syntiinhän kaikki sortuvat, mutta lankeemuksen hetkellä pitäisi katumuksen ja synnintunnon olla aitoa, Jumala tietää miten kullakin on). Muiden asioiden "oikeaoppisuuden" voi kysyä sitten aikanaan Jumalalta.
- hehheee
Ja sinä tiedät tämän mistä? Myös sinua pidetään harhauskoisena.
hehheee kirjoitti:
Niin, jossain Afganistanissa ylläolevien puheiden esittäminen julkisesti aiheuttaisi sen, että puhuja kivitettäisiin tai/ja poltettaisiin kuoliaaksi. Toisaalta kristityn Mark5:n mukaan se olisi ihan ymmärrettävää, koska puhuja olisi loukannut uskovaisen uskonnollisia tunteita. Absurdi maailma uskovaisille.
Entäpä ne, jotka eivät ole koskaan Jeesuksesta kuulleetkaan, vaikka Pohjois-Koreassa tai ne jotka elivät elämänsä ennen Jeesusta? Ovatko he silloin harhaoppisia ja tuomittu kadotukseen?
hehheee kirjoitti:
Raamatunpaikka kohtaan 1) "Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa." (1. Johanneksen kirjeen 4:2-3)
Raamatunpaikka kohtaan 2) "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. " (Jeesus Matteuksen evankeliumin 7:21-23)Quo.Vadis kirjoitti:
Entäpä ne, jotka eivät ole koskaan Jeesuksesta kuulleetkaan, vaikka Pohjois-Koreassa tai ne jotka elivät elämänsä ennen Jeesusta? Ovatko he silloin harhaoppisia ja tuomittu kadotukseen?
Paavali kirjoitti roomalaiskirjeen 2:12-16: "Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan."
Ymmärtäisin tuon siten, että Jeesuksesta kuulemattomat tuomitaan sydämensä asenteen mukaan.- asdsdadsasdasdasdsasd
Tipale kirjoitti:
Paavali kirjoitti roomalaiskirjeen 2:12-16: "Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan."
Ymmärtäisin tuon siten, että Jeesuksesta kuulemattomat tuomitaan sydämensä asenteen mukaan.Kiitos. Vastasit asiallisesti aiheen aloittajan kysymykseen. Onpas virkistävää ja hienoa.
- harhauskoa
Tipale kirjoitti:
Raamatunpaikka kohtaan 1) "Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa." (1. Johanneksen kirjeen 4:2-3)
Raamatunpaikka kohtaan 2) "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. " (Jeesus Matteuksen evankeliumin 7:21-23)Kohdassa 1 puhutaan hengistä. En tiedä miten tuo lainaus raamatusta pitäisi tulkita, että se koskisi ihmistä?Ja eipä tuo lihaksi tullut kristus ole täällä maanpäällä katseltavana vaikka pitäisi lihaa olla(?).
Kohta 2 ei todista mitään siitä, onko paavi harhauskoinen. Aivan samoin sinä tai kuka muu tahansa uskovainen on/voi olla harhauskovainen.
Taitaakin olla niin, että jokainen ihminen itse määrittää sen, onko "oikea" uskovainen keksimänsä jumalan silmissä (ja tietysti jokainen uskovainen on tällä menetelmällä "jumalan valittu") - 1liberaalikristitty
Quo.Vadis kirjoitti:
No sitten Taivaassanne on enemmän pakanoita kuin kristittyjä =)
Jumala valtakunta on meillä jokaisella sisimmässämme mutta Jumala vain sillä joka tämän sisimpäänsä ottaa vastaan.
- hehheee
Tipale kirjoitti:
Raamatunpaikka kohtaan 2) "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. " (Jeesus Matteuksen evankeliumin 7:21-23)Et sinä näköjään mistään tiedä, uskot vain sokeasti. Mistä tiedät Raamatun olevan totuus? No et mistään, uskot vain sokeasti. Esimerkiksi muslimien mukaan tarvittiin viimeinen profeetta Muhammed, koska juutalaiset olivat vääristelleet Jumalan ilmoituksen. Heidän mukaansa uskot siis vääristeltyyn ilmoitukseen. Millä tavalla todistetaan, kumpi on oikeassa? Vai onko kumpikaan?
- mariaties
Oliko Jeesus jumalolento jo kontatessaan kakat vaipassa lattialla?
- saippuaVadis
1liberaalikristitty kirjoitti:
Jumala valtakunta on meillä jokaisella sisimmässämme mutta Jumala vain sillä joka tämän sisimpäänsä ottaa vastaan.
Se pitää siis ottaa sisäänsä ja heittäytyä asialle?
- 1liberaalikristitty
saippuaVadis kirjoitti:
Se pitää siis ottaa sisäänsä ja heittäytyä asialle?
Tavoite on flow-tila ja sisäinen rauha.
- IlkimyksenUutispalvelu
"Kaikki paitsi minä." - Mark5
- rukoilkoon.apua
Pallihikinikkivaras on harhauskoinen, vaikka ei uskokaan uskovansa mihinkään.
- on.se.vaan.hidas
Hah, se törppö ei ole tajunnut, että sitä taas herjataan täällä, kun ei ole jo lisännyt omaa röpellystään tähän.
Harhauskovainen on se joka kieltää Jumalan olemassaolon.
- harhauskoa
Minkä jumalan (niitä kun piisaa...) olemassaolon kieltäjä on harhauskovainen?
- Valherististä
Oikein, "there is no god but allah", eiku... Miten meni nyt niinku omasta mielestäsi?
- KukaOnHarhaUskovainen
Harhauskoinen on sellainenjoka ei elä niinkuin tämän kirkko opettaa esim luterilainen joka ei noudata luterilaisuutta esim vakivallasta ja vihasta pitäytymistä. Harhaoppinen on myös sellainen joka kieltää raamatun pyhänä kirjanaan, keksii omiaan todeksi todetun tiedon päälle ja vastustastaa sekulaaria tiedettä (tieto ja viisaus kun on rikkauksista suurin ja arvokkaampi kuin mikään aarre). Mutta onko sillä eroa kaataako Jumalan sana järjen päätelmät (kirkkoraamattu 1992) vaiko köyhät argumentit (Westcott-Hort laitos)?
- 1liberaalikristitty
Ei ole vain yhtä tapaa uskoa eikä yhtä pelastukseen sillä kaikki tiet johtavat Jeesukseen.
- seculator
Mallikkosaarnaaja kaataa minut lattialle kun painaaa kevyesti otsasta.
- 1liberaalikristitty
seculator kirjoitti:
Mallikkosaarnaaja kaataa minut lattialle kun painaaa kevyesti otsasta.
Otsaan painaminen saa tasapainoaistin joillain herkästi sekaisin kun silmät keskittyvät lähenevään käteen.
- wind-
1liberaalikristitty kirjoitti:
Ei ole vain yhtä tapaa uskoa eikä yhtä pelastukseen sillä kaikki tiet johtavat Jeesukseen.
Jeesus Kristus on meille annettu todistus Jumalan olemassa olosta. Ajatelkaas ateistit universumin laajuutta... ja isä taitaa...on jokaisella, ainakin minulla. Maapallonkin tarina voidaan perustaa samaan... Isän rakkauteen. Mittasuhteet ovat käsittämättömän laajat. Mutta on hyvä että meille asukkaille on synnit anteeksi annettu tässä konttorissa. On helppoa ja Rauhallista elää Jeesuksen Kristuksen armossa.
- 12__13
"Kuka on oikeasti harhauskovainen?"
Henkilö joka uskoo harhoihin. :)
Jeesuksen opetuslapsia ovat ne jotka pysyvät Jeesukse sanassa. Moni ns. kristitty ei näytä niin tekevän, eikä siten näytä olevan oikeasti Jeesuksen opetuslapsia.
Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
Joh. 8:31-32- harhauskoako
Uskovaiset julistavat, että raamattua on luettava oikein. Kuitenkin lähes jokaisella uskonlahkolla on oma tulkintansa raamatusta(?)Siinäpä sitä ollaan, Raamattu yms on kuitenkin heille kaikille pyhä kirja. Harhaoppisuus on juuri siinä, että et tulkitse samalla tavalla raamattua kuin minä tai uskonlahkoni.
Useilla uskovilla on vaikeuksia pidättäytyä väkivallasta. Pyhänä pidetään harhauskovaisten tappamista ja helvettiin tuomitsemista ainakin joissakin uskopiireissä. Kotoinen luterilaisuus onneksi ei yllytä väkivaltaan. Eli tämä väkivallasta pidättäytyminen ei oikein sovi harhauskovaisen määritelmäksi.
Totuus taas on samoin kuin raamatun tulkinta, jokaiselle omansa. Tällä perusteella kyllä uskovaiset tuomitsevat muut eritavalla ajattelevat ja muunlaisen oman totuutensa löytäneet. Taaskaan ei tiedä, kuka on oikeassa väitteissään.
Jumalusko on todellakin jumalharhaa.
- Jumalassaeioleharhaa
Harhauskoinen on harhaan eli Saatanaan uskova. Kuten muut ovat tässä jo todenneet, harhauskoinen ei usko Jumalaa.
Jokainen meistä on jossain kohdassa mennyt harhaan. Harhauskon huomaaminen itsessään aiheuttaa sen hengen toimen, jos halutaan vilpittömästi seurata Jumalaa, että virhe korjataan ja tie Jumalan luo löydetään uudestaan.
Kun Saatana koettelee uskovaa, voi vaikka viisas paavi mennä vipuun. Saatana on hyvin viekas ja kavala, Saatana osaa kaikki kirjoitukset ja tietää mihin lauseeseen tai lauseenpätkän vedota, kun haluaa horjuttaa uskovan oikealta tieltä.
Harhaopit taas on eri asia. Todellisuudessa harhaoppeja ovat tietenkin ne, jotka esittävät harhaisen käsityksen hengestä ja hengen asioista. Kuitenkin tiedetään historiasta, että harhaopeiksi on syytetty milloin mitäkin vallanpitäjien viholliseksi katsottavaa. Hengen asioissa ei pidä luottaa "ainoaan oikeaan oppiin", vallanpitäjiin, enemmistöön, pyöveleihin, tuomitsijoihin, vihaajiin, valehtelijoihin, pettureihin, varkaisiin, kiusaajiin, kiduttajiin tai murhaajiin.- hehheee
Sinä poika se olet fiksumpi kuin paavi. Paavi voi mennä vipuun, mutta sinä et. Olet sinä kova jätkä. Sinä tiedät, mitkä ovat harhaoppeja ja mitkä eivät. Kerrohan, missä paavi on mennyt vipuun ja miten? Missä helluntailaiset ovat menneet vipuun ja miten? Missä lestadiolaiset ovat menneet vipuun ja miten? Entä jehovantodistajat? Muslimit? Mitä ovat harhaopit hengen asioissa? Mistä tiedät harhaoppien olevan harhaoppeja? Siitäkö, että sinusta, oi suuri tietäjä, tuntuu siltä?
- Jumalassaeioleharhaa
hehheee kirjoitti:
Sinä poika se olet fiksumpi kuin paavi. Paavi voi mennä vipuun, mutta sinä et. Olet sinä kova jätkä. Sinä tiedät, mitkä ovat harhaoppeja ja mitkä eivät. Kerrohan, missä paavi on mennyt vipuun ja miten? Missä helluntailaiset ovat menneet vipuun ja miten? Missä lestadiolaiset ovat menneet vipuun ja miten? Entä jehovantodistajat? Muslimit? Mitä ovat harhaopit hengen asioissa? Mistä tiedät harhaoppien olevan harhaoppeja? Siitäkö, että sinusta, oi suuri tietäjä, tuntuu siltä?
En missään väittänyt olevani fiksumpi kuin paavi. En ole poika. En missään väittänyt etten itse olisi mennyt harhaan. Kirjoitin yleisellä tasolla asiasta.
Sinä päätit harhoissasi kiihtyä. - jumalharhaa
Jumalassaeioleharhaa kirjoitti:
En missään väittänyt olevani fiksumpi kuin paavi. En ole poika. En missään väittänyt etten itse olisi mennyt harhaan. Kirjoitin yleisellä tasolla asiasta.
Sinä päätit harhoissasi kiihtyä.Jumalat ja saatanat ovat ihmisen keksimää harhaa. Ihminen on harhauskovainen eli uskoo harhoihin, valheeseen, kuten uskovaiset väitteisiin jumalistaan.
Paavikin on ihminen, jonka muut ihmiset ovat vain nostaneet jalustalle, palvonnan kohteeksi. Silti paavi on vain jumalharhaan uskova ihminen, ei mitään muuta.
Kaikesta uskovaisten julistamasta valheesta ja huijauksesta pitää päästä eroon, koska kaikki uskovaisten väitteet ja todistelut jumalistaan perustuvat vain ja ainoastaan ihmisen itse keksittyyn valheelliseen tarinaan. - hehheee
Jumalassaeioleharhaa kirjoitti:
Sinä päätit harhoissasi kiihtyä."Sinä päätit harhoissasi kiihtyä."
Vai muka kiihtyä:D Nyt sinä kuvittelet harhoja kiihtyneenä, kun et osaa vastata kysymyksiini. Mikset vastaa kysymyksiin? Oletko tyhmä? Etkö itsekään oikein tiedä mihin uskot?
Kun kerran väität harhaoppisten menneen vipuun ja väite mitä ilmeisimmin sisältää ajatuksen, että sinä et ole mennyt, miten sitten et osaa sanoa missä on menty vipuun ja miten? Pitäisihän sinun pystyä sanomaan.
Jos minä sanon esimerkiksi jonkun tulleen huijatuksi autokaupoissa, niin totta kai osaan myös sanoa missä kohtaa huijattiin ja miten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti35739011Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s1047468Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos315650Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös214168Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi593452Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta673299Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D702744- 252359
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul182231En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk122164