Mitä on valkea viha

asioitaajatellut

Tänä päivänä puhuisin jostakin aivan uudesta vihan muodosta. Käyttäisin vaikka erään dokumentin "valkea raivo" nimeä sivuten ilmaisua valkea viha.

Valkea viha on vihaa joka kätkeytyy näennäisen joltakin hyvältä näytävän ajattelumallin, suvaitsevaisuuden, jopa rakkauden nimen taakse.

Sanoilla ja osittain teoillakin pyritään näennäisesti johonkin hyvään mutta suuri osa motivaatiosta ja käyttövoimasta tulee kuitenkin pinnan alla kytevästä vihasta.

Valkea viha on usein kollektiivista, jolloin yksilön käsitys todellisuudesta hämärtyy ja hän alkaa toimia valkean vihan ohjaamana eikä edes itse huomaan sitä

50

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • malliesimerkki

      tarkoitat siis tämän palstan jeesususkovien käytöstä malliesimerkkinä valkeasta vihasta.

      • malliesimerkki

        korjaan, nyt sotkin,, tarkoitan tietysti palstan homottajaräyhiksiä mummomuori etunenässä.


      • Valkea viha on multinikin viha kaikkea J.Nasaretilaisen moraalioppien mukaista kirjoittelua vastaan. Todellisuus, tosiasiat ja totuus ei siihen kuulu.


      • sage8 kirjoitti:

        Valkea viha on multinikin viha kaikkea J.Nasaretilaisen moraalioppien mukaista kirjoittelua vastaan. Todellisuus, tosiasiat ja totuus ei siihen kuulu.

        Miksi et itse noudata JN:n moraalioppeja kun niitä jatkuvasti pidät esillä?


      • MiksiSinäItseEt
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Miksi et itse noudata JN:n moraalioppeja kun niitä jatkuvasti pidät esillä?

        Mikset itse?


      • MiksiSinäItseEt kirjoitti:

        Mikset itse?

        Minä kysyin :=)


      • Kristillinen.moraali
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Miksi et itse noudata JN:n moraalioppeja kun niitä jatkuvasti pidät esillä?

        Jeesuksen moraalioppi perustui Mooseksen 10 käskyn lakiin ja toi siihen tiukennuksiakin. Jos noudattamasi moraalioppi nousee joltakin muulta perustalta se ei ole kristillistä.

        Room. 13:9 "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."


      • Kristillinen.moraali kirjoitti:

        Jeesuksen moraalioppi perustui Mooseksen 10 käskyn lakiin ja toi siihen tiukennuksiakin. Jos noudattamasi moraalioppi nousee joltakin muulta perustalta se ei ole kristillistä.

        Room. 13:9 "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

        Sano tuo sagelle :=)


      • OksastettuOksa kirjoitti:

        Minä kysyin :=)

        Minä en kykene näitä moraalioppejakaan noudattamaan mutta en olekaan sanonut olevani oikeauskoinen uskova (olen agnostikko) kuten sinä joka syyttelet summittaisesti kaikkia joiden et arvele olevan itsesi kanssa samaa mieltä ja tuomitset helvettiin niinkuin olisit saanut siihen valtuudet.


      • sage8 kirjoitti:

        Minä en kykene näitä moraalioppejakaan noudattamaan mutta en olekaan sanonut olevani oikeauskoinen uskova (olen agnostikko) kuten sinä joka syyttelet summittaisesti kaikkia joiden et arvele olevan itsesi kanssa samaa mieltä ja tuomitset helvettiin niinkuin olisit saanut siihen valtuudet.

        Minä en ole sanonut olevani oikeuskoinen vaan olen uudesti syntynyt Jeesuksen oma. Jeesuksen omana oleminen ei ole uskonnollisuutta tai oppia vaan henkilökohtainen suhde Jeesukseen :=)
        Melkoinen väite sinulta tuo "sinä joka syyttelet summittaisesti kaikkia joiden et arvele olevan itsesi kanssa samaa mieltä ja tuomitset helvettiin niinkuin olisit saanut siihen valtuudet. "
        Haluat varmaan laittaa ihan todisteitakin, että olen noin tehnyt?


      • OksastettuOksa kirjoitti:

        Minä en ole sanonut olevani oikeuskoinen vaan olen uudesti syntynyt Jeesuksen oma. Jeesuksen omana oleminen ei ole uskonnollisuutta tai oppia vaan henkilökohtainen suhde Jeesukseen :=)
        Melkoinen väite sinulta tuo "sinä joka syyttelet summittaisesti kaikkia joiden et arvele olevan itsesi kanssa samaa mieltä ja tuomitset helvettiin niinkuin olisit saanut siihen valtuudet. "
        Haluat varmaan laittaa ihan todisteitakin, että olen noin tehnyt?

        Tuommoselle kierolle ei kannata mitään todisteita laittaa, jos laittaa todisteen niin alat väittämään ihan toisesta asiasta pirullisesti ja ylimielisesti jollakin toisella nikillä.


      • sage8 kirjoitti:

        Tuommoselle kierolle ei kannata mitään todisteita laittaa, jos laittaa todisteen niin alat väittämään ihan toisesta asiasta pirullisesti ja ylimielisesti jollakin toisella nikillä.

        Eli jatkat edelleenkin syyttämistäni vaikka et edellisiäkään syytöksiäsi ole toteennäyttänyt.
        Mitäpä jos se kiero en olekaan minä :=)


    • Mielenkiintoinen tulkinta.
      Tämä nähdäkseni johtuu tai on kimmoke myös uusien normien ja sanojen sisällön uudelleen määrittelylle jolla muokataan yleistä mielipidettä.
      Näin saadaan ikäänkuin ihmiset tietämättään käsittämään asiat toisin kuin ne oikeasti ovat ja on ymmärretty aikaisemmin.

      • historiassakinollut

        No tavallaan esim. Hitlerin aikainen joukkohurmos oli eräänlaista valkeaa vihaa. Massat luulivat toimivansa yhteisen hyvän ja ties minkä hyväksi.
        Moni tosin varmaan tajusi asian oikeat laidat mutta toimi, eli ja puhui silti jonkinlaisen valkean vihan vallassa.

        Siis viha jolle joku suurempi kollektiivinen antaa luvan. Kääntäen sen jopa hyväksi asiaksi.


      • historiassakinollut kirjoitti:

        No tavallaan esim. Hitlerin aikainen joukkohurmos oli eräänlaista valkeaa vihaa. Massat luulivat toimivansa yhteisen hyvän ja ties minkä hyväksi.
        Moni tosin varmaan tajusi asian oikeat laidat mutta toimi, eli ja puhui silti jonkinlaisen valkean vihan vallassa.

        Siis viha jolle joku suurempi kollektiivinen antaa luvan. Kääntäen sen jopa hyväksi asiaksi.

        "Siis viha jolle joku suurempi kollektiivinen antaa luvan. Kääntäen sen jopa hyväksi asiaksi. "
        Tai paha jota tasa-arvon, ihmisoikeuksia, ja suvaitsevaisuuden nimissä hyvänä markkinoidaan.


      • MitäTarkoitat
        OksastettuOksa kirjoitti:

        "Siis viha jolle joku suurempi kollektiivinen antaa luvan. Kääntäen sen jopa hyväksi asiaksi. "
        Tai paha jota tasa-arvon, ihmisoikeuksia, ja suvaitsevaisuuden nimissä hyvänä markkinoidaan.

        Mitä pahaa tarkoitat?


      • MitäTarkoitat kirjoitti:

        Mitä pahaa tarkoitat?

        Mietipä sitä :=)


      • historiassakinollut kirjoitti:

        No tavallaan esim. Hitlerin aikainen joukkohurmos oli eräänlaista valkeaa vihaa. Massat luulivat toimivansa yhteisen hyvän ja ties minkä hyväksi.
        Moni tosin varmaan tajusi asian oikeat laidat mutta toimi, eli ja puhui silti jonkinlaisen valkean vihan vallassa.

        Siis viha jolle joku suurempi kollektiivinen antaa luvan. Kääntäen sen jopa hyväksi asiaksi.

        Totta ja nykyään on esim. äärioikeisto ja uusnatsi liike joka tekee aivan samaa. Ensin kiihotetaan vihaan, puetaan se kauniisiin vaatteisiin eli sanoihin, ja näin saadaan aikaan kollektiivisen tuntuinen tila.


      • tämän.päivän.valhe
        mummomuori kirjoitti:

        Totta ja nykyään on esim. äärioikeisto ja uusnatsi liike joka tekee aivan samaa. Ensin kiihotetaan vihaan, puetaan se kauniisiin vaatteisiin eli sanoihin, ja näin saadaan aikaan kollektiivisen tuntuinen tila.

        Minusta islam on oikein hyvä uusi esimerkki valkoisesta vihasta tänäpäivänä.
        Vaikka kaikki tietävät, että islami tarkoitus on valloittaa koko maailma islamille siltikään sitä ei haluta nähdä. Lähi-itä ja kaikki muslimimaat ovat sekaisin islamin ideologioiden takia mutta meillä lännessä jotkut pitävät islamia rauhan uskontona ja ideologiana.
        Vuosia kestäneet sodat muslimimaissa, terrori-iskut ympäri maailmaa, invaasio Eurooppaan on nimeomaan islamia jonka valkoista valhetta ja vihaa ei haluta nähdä ja tunnustaa.


      • tämän.päivän.valhe kirjoitti:

        Minusta islam on oikein hyvä uusi esimerkki valkoisesta vihasta tänäpäivänä.
        Vaikka kaikki tietävät, että islami tarkoitus on valloittaa koko maailma islamille siltikään sitä ei haluta nähdä. Lähi-itä ja kaikki muslimimaat ovat sekaisin islamin ideologioiden takia mutta meillä lännessä jotkut pitävät islamia rauhan uskontona ja ideologiana.
        Vuosia kestäneet sodat muslimimaissa, terrori-iskut ympäri maailmaa, invaasio Eurooppaan on nimeomaan islamia jonka valkoista valhetta ja vihaa ei haluta nähdä ja tunnustaa.

        Erittäin hyvä ja konkreettinen esimerkki valkoisesta vihasta tänäpäivänä.


      • tämän.päivän.valhe kirjoitti:

        Minusta islam on oikein hyvä uusi esimerkki valkoisesta vihasta tänäpäivänä.
        Vaikka kaikki tietävät, että islami tarkoitus on valloittaa koko maailma islamille siltikään sitä ei haluta nähdä. Lähi-itä ja kaikki muslimimaat ovat sekaisin islamin ideologioiden takia mutta meillä lännessä jotkut pitävät islamia rauhan uskontona ja ideologiana.
        Vuosia kestäneet sodat muslimimaissa, terrori-iskut ympäri maailmaa, invaasio Eurooppaan on nimeomaan islamia jonka valkoista valhetta ja vihaa ei haluta nähdä ja tunnustaa.

        Mielestäni ei ole kovin hyvä esimerkki. Näin siksi että muslimit ovat kuten me kristityt, osa maallistuneita, osa liberaalisempia, osa konservatiivisempia ja se pieni osa fundamentalisteja.

        Kun käytätät jo valmiiksi ideologisoitunutta kieltä kuten ”invaasio”, niin ehkä sinä edustat tällaista ”valkoista viha”? Ehkäpä kirjaimellisesti.


      • mummomuori kirjoitti:

        Mielestäni ei ole kovin hyvä esimerkki. Näin siksi että muslimit ovat kuten me kristityt, osa maallistuneita, osa liberaalisempia, osa konservatiivisempia ja se pieni osa fundamentalisteja.

        Kun käytätät jo valmiiksi ideologisoitunutta kieltä kuten ”invaasio”, niin ehkä sinä edustat tällaista ”valkoista viha”? Ehkäpä kirjaimellisesti.

        Minusta on oikein manio esimerkki ja sen myös sinä itse juuri todistit. Invaasiosta on kysymys ja sekin tulee ihan rehellisesti myöntää eikä piilottaa sitä pakolaisuuteen.
        Totuus ei ole valhetta vaikka se sinun onkin vaikea tunnustaa.


      • oleppaavara
        mummomuori kirjoitti:

        Totta ja nykyään on esim. äärioikeisto ja uusnatsi liike joka tekee aivan samaa. Ensin kiihotetaan vihaan, puetaan se kauniisiin vaatteisiin eli sanoihin, ja näin saadaan aikaan kollektiivisen tuntuinen tila.

        Samoin Seta


      • OksastettuOksa kirjoitti:

        Minusta on oikein manio esimerkki ja sen myös sinä itse juuri todistit. Invaasiosta on kysymys ja sekin tulee ihan rehellisesti myöntää eikä piilottaa sitä pakolaisuuteen.
        Totuus ei ole valhetta vaikka se sinun onkin vaikea tunnustaa.

        Miten sellainen voi olla totuutta joka perustuu vain omaan mielikuvitukseen ja toteennäyttämättömiin vihakirjoituksiin??!!!


      • mummomuori kirjoitti:

        Miten sellainen voi olla totuutta joka perustuu vain omaan mielikuvitukseen ja toteennäyttämättömiin vihakirjoituksiin??!!!

        Kyllä se perustuu ihan faktoihin ja on totta. Ei sen toteamiseksi tarvitse kuin seurata uutisia.
        Hauskaa sinänsä, että sinä otat esille vihakirjoitukset... :=)


      • kaksinaamaiselle
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Erittäin hyvä ja konkreettinen esimerkki valkoisesta vihasta tänäpäivänä.

        Erittäin hyvä esimerkki juuri pari kommenttia sitten esittämästäsi sanojen uuskäytöstä. Samalla hyvä esimerkki ihan perinteisestä vihapuheesta.
        Voin todeta: et ole Jeesuksen oma. Olet farisealainen. Olet häpeäksi Hänelle.


      • kaksinaamaiselle kirjoitti:

        Erittäin hyvä esimerkki juuri pari kommenttia sitten esittämästäsi sanojen uuskäytöstä. Samalla hyvä esimerkki ihan perinteisestä vihapuheesta.
        Voin todeta: et ole Jeesuksen oma. Olet farisealainen. Olet häpeäksi Hänelle.

        Ihan sama mitä sinä minusta ajattelet :=)


      • Mikä.on.mitäkin
        mummomuori kirjoitti:

        Miten sellainen voi olla totuutta joka perustuu vain omaan mielikuvitukseen ja toteennäyttämättömiin vihakirjoituksiin??!!!

        Juuri niin. Sinä olet kärkäs esittämään mielikuvitukseesi perustuvia toteennäyttämättömiä syytteitä kristittyjä uskovia vastaan samalla, kun et ole näkevinäsi etkä kuulevinasi sitä mitä islamilaiset uskonoppineet saarnamiehet opettavat tänä päivänä. Viime aikoina on esille nostettu mm Sheikki Farrakh Sekaleshfar, jonka opetuksia on kuultu mm Orlandossa ja naapurimaassamme Ruotsissa. Mielikuvituksellesi sopivampaa on nähdä seksuaalisiin vähemmistöihin kohdistuva uhka toteamuksessa "avioliitto on vain miehen ja naisen välinen", sen sijaan että kuulisit ja myös ymmärtäisit islamin uskonoppineen sanoman Allahin armahtavasta laupeudesta ja myötätunnosta, joka vapauttaa yhteiskunnan syntisestä elämänmenosta ja syntisen turmiollisesta elämäntavasta kuolemantuomion kautta. Tällaista opetusta ja varsinkaan käytäntöön kehottamista tuskin voit todentaa yhdestäkään länsimaisesta kristilliseksi luokitellusta seurakunnasta. Silti sinä kohdennat perusteettomat syytöksesi kristillisen moraalin omaaviin henkilöihin, yhdistyksiin ja järjestöihin. Rohkenet jopa sanoa tuota Jumalan sanaan perustuvaa moraalia moraalittomuudeksi.

        "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa (älä anna väärää todistusta lähimmäisestäsi), ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

        Yrityksesi niputtaa kristillinen ja islamilainen fundalismi yhteen on tuomittu epäonnistumaan siitä yksinkertaisesta syystä, etteivät Israelille Mooseksen laissa annetut rikossanktiot ole siirtyneet kristilliseen opetukseen.


    • >> Valkea viha on usein kollektiivista, jolloin yksilön käsitys todellisuudesta hämärtyy ja hän alkaa toimia valkean vihan ohjaamana eikä edes itse huomaan sitä <<
      Valkea viha voisi olla synonyymi sanalle fundamentalismi.

      • oikein.aivan

        Kyllä attefundalismille!


      • poisraameista

        Voi se olla sitäkin mutta fundamentalismia taas voi olla sielläkin mitä ei usein osata ajatella sellaisena.


      • poisraameista kirjoitti:

        Voi se olla sitäkin mutta fundamentalismia taas voi olla sielläkin mitä ei usein osata ajatella sellaisena.

        Kuten itsessä.


      • edistystä
        qwertyilija kirjoitti:

        Kuten itsessä.

        hyvä kun myönnät sen!

        ps. terkut suskulle!


    • vihanäkyijakuului

      Aamu-TV.n lesboperheen kasvattamalla toimittajalla taisi olla tälläistä vihaa roppa kaupalla.

      Kuinkahan jos sama toimittaja keskustelisi muslimi.imaamin kanssa. Olisko sävy yhtä ylimielisen halveksivan vihainen.

      • Harhanäkyjä

        Miksi näet vihaa siellä missä sitä ei ole?


      • opi.näkemään
        Harhanäkyjä kirjoitti:

        Miksi näet vihaa siellä missä sitä ei ole?

        Etkö sinä näe valkoista vihaa?


      • Harhanäkyjä
        opi.näkemään kirjoitti:

        Etkö sinä näe valkoista vihaa?

        Ei tuossa ollut minkäänväristä vihaa, jos joku sellaista näki niin näki harhoja.


      • opi.näkemään
        Harhanäkyjä kirjoitti:

        Ei tuossa ollut minkäänväristä vihaa, jos joku sellaista näki niin näki harhoja.

        Sinä et näe koska et halua nähdä.


      • Harhanäkyjä
        opi.näkemään kirjoitti:

        Sinä et näe koska et halua nähdä.

        MIssä kohdassa sinä näit vihaa?


      • opi.näkemään
        Harhanäkyjä kirjoitti:

        MIssä kohdassa sinä näit vihaa?

        Marinin puheissa kansalaisaloittesta ja puhetyylissä.


      • opi.näkemään
        opi.näkemään kirjoitti:

        Marinin puheissa kansalaisaloittesta ja puhetyylissä.

        ja mimiikassa.


      • Harhanäkyjä
        opi.näkemään kirjoitti:

        Marinin puheissa kansalaisaloittesta ja puhetyylissä.

        Missä se viha oli? Mitkä lauseet? Sanat?
        Mikä osa mimiikassa?


      • Toimittaja oli ihan ok, tosin toinen haastateltava oli liian kiiihkeässä tunnetilassa. Mutta vihaako? Ehkä kuitenkin suuttumusta.


      • siinpäseon
        mummomuori kirjoitti:

        Toimittaja oli ihan ok, tosin toinen haastateltava oli liian kiiihkeässä tunnetilassa. Mutta vihaako? Ehkä kuitenkin suuttumusta.

        Eli näet vain sen minkä haluat nähdä.
        Olet muuten hyvä esimerkki palstan valkoisesta vihasta mummomuori.


      • siinpäseon kirjoitti:

        Eli näet vain sen minkä haluat nähdä.
        Olet muuten hyvä esimerkki palstan valkoisesta vihasta mummomuori.

        Tuo väitteesi ontuu siinä mielessä, että osaan kyllä näyttää ja purkaa vihani, ei sitä ole tarvis tukahduttaa millään tavalla. Se on hyvä keino saada rauhaa sieluunsa - olla avoin ja rehellinen. Kokeile!


    • Ok, olet kehitelmässä tällaista uustermiä. Mikäs siinä? Yritin etsiä olisiko jotain vastaavaa mutta ei löytynyt.

      ”Valkea viha on vihaa joka kätkeytyy näennäisen joltakin hyvältä näytävän ajattelumallin, suvaitsevaisuuden, jopa rakkauden nimen taakse.”

      Jos valkoinen raivo on tukahduttua raivoa, joka on pitänyt pakottaa hiljaiseksi, niin ajattelin tämän vihan olevan jotain epämääräisempää? Jotain mistä ei itse tiedä mitään, eikä oikein muutkaan mutta joka jossain sitten vilahtelee…

      Miten on, onko sinun mielestäsi kollektiivisia tunteita? Vai että yhteisö voi manipuloida tuntemaan tietyllä tavalla?

      No, sen kyllä tunnen psykologiasta aika hyvin, jonka voisi ilmaista : Rakkaudella tukahduttaminen tai rakkaudella manipuloiminen – olevinaan rakastetaan jotta saadaan toinen toimimaan halutulla tavalla.

      Voisin sanoa että erittäin hyviä esimerkkejä ovat sekä Turunen että Ahvio.

      ”…pyritään näennäisesti johonkin hyvään mutta suuri osa motivaatiosta ja käyttövoimasta tulee kuitenkin pinnan alla kytevästä vihasta.”

      Ja Aa-yhdistyksestä löytyy monia esimerkki juuri tästä. Käyttövoima on viha erilaisia kohtaan ja etenkin seksuaalisesti poikkeavia kohtaan. Kuitenkin esiinnytään välillä, aivan kuin mikään inhimillinen tunne ei koskettaisi millään tavalla mutta sitten se pursuaa esiin mitä ihmeellisimmissä paikoissa.

      Jokainen tasapainoinen ihminen tunnistaa vihansa, osaa purkaa sen oikeaan asiaan tai kohteeseen, ilman välivaltaa tai valehtelua. Hän osaa myös ilmaista sanallisesti tunteensa eikä jää kiinni siihen. Tasapainoisen ei tarvitse tukahduttaa tunteitaan mutta ei myöskään purkaa vailla pidäkkeitä sitä.

      • etkönäetätä

        Minusta sinä mummomuori olet taantunut jotenkin omaan vihaasi. Jankkaat joidenkin nimien kohdalla tätä vihaasi ulos vaikka sinulla ei ole mitään näyttöä vihasta. Nämä ihmiset vain edustavat erilaista ajattelua kuin sinä ja sitä sinä sitten sanot vihaksi. Koska itse vihaat jotain sellaista joka ei alistu sinun ajatteluusi.


      • etkönäetätä kirjoitti:

        Minusta sinä mummomuori olet taantunut jotenkin omaan vihaasi. Jankkaat joidenkin nimien kohdalla tätä vihaasi ulos vaikka sinulla ei ole mitään näyttöä vihasta. Nämä ihmiset vain edustavat erilaista ajattelua kuin sinä ja sitä sinä sitten sanot vihaksi. Koska itse vihaat jotain sellaista joka ei alistu sinun ajatteluusi.

        ”…vaikka sinulla ei ole mitään näyttöä vihasta.”

        Kun sitä näyttöä on niin paljon?

        Erilainen ajattelu on tosi hyvä asia. Samoin eriävät mielipiteet. Mutta kun mennään siihen, miten niitä perustellaan, ollaan asian ytimessä. Jotkut ideologiat vain perustuvat vihaan, ja niissä luodaan vaikka väkisin erilaisia vihollisia, joihin tunteet ohjataan ja sitä ruokitaan.

        Mietin vähän sitä, mikä saa minut vihaiseksi. Niitä ovat erityisesti epäoikeudenmukaisuus, ilkeilevät juorut, pahatahtoisuus, kiusaaminen ja vainoaminen, aggressiivinen autoritaarisuus (toisen nöyryyttäminen ja alistaminen) sekä välillä ihmisten loputon tyhmyys. Viimeinen onneksi menee pian ohi, sillä on ymmärrettävä sekin, miten erilaisia me olemme.

        Mutta se on taas pelkkää manipulointi yritystä, että esim. minuun asetetaan joku freudilaisen kyökkipsykologian mukainen tulkinta piilotetusta vihasta. Ei todellakaan. Ehkä murkkuikäisenä oli, mutta se on jo moneen kertaan käsitelty pois. Erityisesti uskon myötä en ole sellaista enää tarvinnut.


      • Jasså.Jasså
        mummomuori kirjoitti:

        ”…vaikka sinulla ei ole mitään näyttöä vihasta.”

        Kun sitä näyttöä on niin paljon?

        Erilainen ajattelu on tosi hyvä asia. Samoin eriävät mielipiteet. Mutta kun mennään siihen, miten niitä perustellaan, ollaan asian ytimessä. Jotkut ideologiat vain perustuvat vihaan, ja niissä luodaan vaikka väkisin erilaisia vihollisia, joihin tunteet ohjataan ja sitä ruokitaan.

        Mietin vähän sitä, mikä saa minut vihaiseksi. Niitä ovat erityisesti epäoikeudenmukaisuus, ilkeilevät juorut, pahatahtoisuus, kiusaaminen ja vainoaminen, aggressiivinen autoritaarisuus (toisen nöyryyttäminen ja alistaminen) sekä välillä ihmisten loputon tyhmyys. Viimeinen onneksi menee pian ohi, sillä on ymmärrettävä sekin, miten erilaisia me olemme.

        Mutta se on taas pelkkää manipulointi yritystä, että esim. minuun asetetaan joku freudilaisen kyökkipsykologian mukainen tulkinta piilotetusta vihasta. Ei todellakaan. Ehkä murkkuikäisenä oli, mutta se on jo moneen kertaan käsitelty pois. Erityisesti uskon myötä en ole sellaista enää tarvinnut.

        Näyttöä on niin paljon, mutta mitään et kykene spesifioimaan???


    • KunnatKnök

      "Tänä päivänä puhuisin...", tuommoinen hurskas pastorityyli on kyllä söpöä. Hyvä esimerkki "valkoisesta vihasta/raivosta" on tämä aito avioliitto -aloite. Patologisoi siis tavalliset rakastavat homot sairaiksi/moraalittomiksi ja unohda "lapsen oikeuksista" pajattaessasi ne lukemattomat tapaukset, joissa kahjo sadistinen biologinen vanhempi toteuttaa niitä "oikeuksia".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      172
      4199
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      36
      3603
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      230
      3080
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      151
      1279
    5. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      64
      1204
    6. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      165
      1196
    7. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      991
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      930
    9. Ihmettelen sinua... En koskaan päässyt

      Selvyyteen että minkälainen olet pohjimmiltasi, mitä haluat minusta. Nyt näyttää että olet myös tosi hyvä valehtelija. E
      Ikävä
      62
      847
    10. Niinhän se on nainen että me

      Kaikki vanhetaan ja muututaan toisenlaisiksi, lainatakseni vapaasti yhden vanhan kappaleen sanoitusta
      Ikävä
      47
      840
    Aihe