Apua yksinäisyyden tutkimukseen

apua.tutkimukseen

Miten yksinäinen suhtautuu kuolemaan?

Olen neljännen vuoden opiskelija Helsingin yliopistolla. Kerään tutkimusaineisto teologisen tiedekunnan uskontotieteen osastolle pro gradu - tutkielmaani varten.

Tutkimuksen tarkoituksena on saada laadullista tietoa yksinäisten ihmisten henkisyydestä ja asenteista kuolemaa kohtaan. Tutkimusaineistoa tutkin semanttisen analyysin menetelmällä. Tutkimuksessa saavutettuja tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää terapeuttisten menetelmien kehittämisessä ja saattohoidon asiantuntijoiden koulutuksessa. Pro gradu-tutkielman on tarkoitus valmistua talven 2017 aikana, jonka jälkeen se on luettavissa Helsingin yliopiston E-Thesis - palvelussa. Aineisto säilyy tutkijan hallussa mahdollista jatkotutkimusta varten.

Jos olet täysikäinen, koet pysyvää ja sinua haittaavaa yksinäisyyttäsi, elät yksin, et ole parisuhteessa, tunnet itsesi ulkopuoliseksi, sosiaalisesti estyneeksi tai estetyksi, niin olet oikea ihminen auttamaan minua tutkimuksessani. Kaikki kirjoitukset ovat tärkeitä.

Pyydän, että kerrot vapaamuotoisesti kokemuksestasi. Vapaamuotoiselle kir-joitelmalle ei ole pituus- ja muotorajoituksia. Toivoisin sinun käsitelevän seuraavia teemoja:

- Miten kuvailisit omaa henkisyyttäsi ja hengellisyyttäsi? Onko henkisyys sinulle tärkeää?
- Mitkä kuolemaan liittyvät kysymykset askarruttavat sinua eniten?
- Mikä sinun elämässäsi on kaunista?
- Millainen on hyvä kuolema?
- Miten haluaisit kuolla, jos itse voisit valita ajan ja tilanteen?
- Haluatko kertoa jotain erityisen huomionarvoista yksinäisen suhteesta kuolemaan?

Taustatiedoksi toivon Sinun antavan seuraavat tiedot itsestäsi: sukupuoli, syntymävuosi, syntymäkunta, nykyinen asuinkunta.

Kertomuksesi on ehdottomasti luottamuksellinen. Henkilöllisyytesi ei paljastu missään vaiheessa edes tutkijalle. Sähköpostista mahdollisesti ilmenevä yksityistietosi tulee ainoastaan minun tietooni.