Apua yksinäisyyden tutkimukseen

apua.tutkimukseen

Miten yksinäinen suhtautuu kuolemaan?

Olen neljännen vuoden opiskelija Helsingin yliopistolla. Kerään tutkimusaineisto teologisen tiedekunnan uskontotieteen osastolle pro gradu - tutkielmaani varten.

Tutkimuksen tarkoituksena on saada laadullista tietoa yksinäisten ihmisten henkisyydestä ja asenteista kuolemaa kohtaan. Tutkimusaineistoa tutkin semanttisen analyysin menetelmällä. Tutkimuksessa saavutettuja tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää terapeuttisten menetelmien kehittämisessä ja saattohoidon asiantuntijoiden koulutuksessa. Pro gradu-tutkielman on tarkoitus valmistua talven 2017 aikana, jonka jälkeen se on luettavissa Helsingin yliopiston E-Thesis - palvelussa. Aineisto säilyy tutkijan hallussa mahdollista jatkotutkimusta varten.

Jos olet täysikäinen, koet pysyvää ja sinua haittaavaa yksinäisyyttäsi, elät yksin, et ole parisuhteessa, tunnet itsesi ulkopuoliseksi, sosiaalisesti estyneeksi tai estetyksi, niin olet oikea ihminen auttamaan minua tutkimuksessani. Kaikki kirjoitukset ovat tärkeitä.

Pyydän, että kerrot vapaamuotoisesti kokemuksestasi. Vapaamuotoiselle kir-joitelmalle ei ole pituus- ja muotorajoituksia. Toivoisin sinun käsitelevän seuraavia teemoja:

- Miten kuvailisit omaa henkisyyttäsi ja hengellisyyttäsi? Onko henkisyys sinulle tärkeää?
- Mitkä kuolemaan liittyvät kysymykset askarruttavat sinua eniten?
- Mikä sinun elämässäsi on kaunista?
- Millainen on hyvä kuolema?
- Miten haluaisit kuolla, jos itse voisit valita ajan ja tilanteen?
- Haluatko kertoa jotain erityisen huomionarvoista yksinäisen suhteesta kuolemaan?

Taustatiedoksi toivon Sinun antavan seuraavat tiedot itsestäsi: sukupuoli, syntymävuosi, syntymäkunta, nykyinen asuinkunta.

Kertomuksesi on ehdottomasti luottamuksellinen. Henkilöllisyytesi ei paljastu missään vaiheessa edes tutkijalle. Sähköpostista mahdollisesti ilmenevä yksityistietosi tulee ainoastaan minun tietooni.

Lähetä vapaamuotoinen kirjoituksesi seuraavaan sähköpostiosoitteeseen 31.07.2016 menneessä:

[email protected]

Osan tutkimusaineistoani toteutan haastatteluna. Jos vastauksesi lisäksi tai ohella haluat osallis-tua haastatteluun, pyydän Sinua ilmoittamaan yhteystietosi. Haastattelu kestää n. 1,5h ja se voidaan toteuttaa syksyn 2016 kuluessa Sinulle sopivalla paikalla.

Kaunis kiitos kaikille tutkimukseen osallistuville.

Mielelläni vastaan tutkimukseen liittyviin kysymyksiin.

Elisa Morgan
Teologian kandidaatti
Uskontotieteiden osasto, Helsingin yliopisto
Suomalaisen Kuolemantutkimuksen Seuran jäsen
https://kuolemantutkimus.com
Suomen yksinäisyysverkoston jäsen
http://www.uef.fi/web/suomalaistenyksinaisyys/suomalaisten-yksinaisyys
Sähköposti: [email protected]

7

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EnoleYYY

      Hei, jos yksinäisen kanssa puhut ei hänellä ole montaa ajatusta päässään, ja hän on lähes hullu, jos päähänsä jotakin pälkähtää, koska Hän noudataa hetken mielijohteita - yskin yksin... Olin joitakin aikoja yksin, muutaman pienen voittoni takia, joita joku valitettavasti luuli suuriksi.

    • EnoleYYY

      Niin miten Minä suhtaudun kuolemaan. Henkinen ohjaajamme vie meidät sinne, mistä henkinen ohjaamme tuli ja tuomittiin, tai jos en tuominnut ketään, lähden vain kälppimään, valtakuntaansa.....Mutta jos olin puolustaja, joudun puolustamaan lisääkin, jos syyttäjä joudun sitäkin tekemään ikuisesti, mutta Tuomareita ole montaa....

    • EnoleYYY

      Kuolemassa osa mätänee luontoon, kuin elämien aina käy, osasta ihmisistä jää tallenteita.... Joissa he vaikuttavat tuhansiakin vuosia, "Tuonelan Tuskissa", tai ts. Taivaan Valtakunnassa.
      Helvetiksi väittävät Tuonelan joskus muuttuvan, mutta mitä siitä, ei mitään tapahdu, Ilman Hänen hyväksyntäänsä, eikä ilman teidänkään....

    • apua.tutkimukseen

      Kiitän suuresti kommenteistasi.
      Kerroit paljon ja saatan ymmärtää pääpointteja.

    • hyvä.että.tutkitaan

      Miten päädyit siihen luokitukseen, että yksinäinen (mitä lie sillä tarkoitatkin) ihminen ei ole samanlainen (tasaveroinen?) ei-yksinäisten kanssa?

      Kun saat nykyisen tutkimuksen valmiiksi, jään mielenkiinnolla odottamaan tutkimuksiasi avioliitossa elävän-, avoliitossa elävän-, leskeksi jääneen- ja eronneen ajatuksia kuolemasta.

      • Täällä.taas

        Eihän yksinäinen ole tasa-arvoinen muitten kanssa muutenkaan. Työelämässä perheelliset saavat lomansa milloin haluavat, yksinäiset saavat pitää silloin kun ei muille kelpaa. Kaikessa muussakin perheelliset ohittavat yksinäiset mennen tullen. Silti pariutuneet puheissaan aina kadehtivat yksinäisiä omien likaisten mielikuviensa perusteella. Ulkomaan komennuksilla huoraavat sen kuin ehtivät; yksinäiset ihmeissään katsovat, että noinko sitä pitäisi..?
        Ja toisenlaisesta yksnäisyydestä. Hölisijät ja perseennuolijat yksinäiset yltävät lähes pariutuneitten tasolle työpaikoilla ja elämässä muutoinkin. Hehän ovat ekstrovertteja!

        Itse tuohon kuolemaan suhtautumiseen. Odotan sen olevan helpotus. Nykytutkimuksen mukaan se euforian tunne kuollessa on selitetty uusimmassa Tiede -lehdessä (muistaakseni) ja se kyllä sopii erinomaisen hyvin omaan muistinvaraiseen kokemukseeni kuolemastani ehkä sata vuotta sitten. Nyt olen hieman yli 70 v ja voin vain vakuuttaa elämäni menneen melko tarkoin sen konseptin mukaan, millainen elämä minulle kerrottiin juuri ennen syntymistäni tähän ruumiiseen.
        En halua tulla tällaiseen mailmaan enää uudestaan. En halunnut ennenkään, mutta sillä ei ollut mitään merkitystä.


      • Erakkomainen_eläjä

        Hyvä ja suorasanainen kommentti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe