Marevan vs. Eliquis

M.K.Lii

Äitini on syönyt n. vuoden päivät Eliquisia. Tänään tuli puheeksi ruokavalio, joka minun ymmärtääkseni ei ole niin tarkka enää kun käyttää Eliquisia. Äiti luki kuitenkin ruokavalio-ohjeita jotka on annettu Marevan-potilaille ja oli sitä mieltä, että ei saa syödä esim. mansikoita kovin paljoa. Mitenkähän asia mahtaa olla, kertokaa Eliquisin käyttäjät ?

31

23233

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iso_etu

      Verikokeissa ramppaamista ainakin on vähemmän Eliquisin kanssa kuin Marevania käyttäessä. Iso etu.

      • Anonyymi

        Xarelto ilman reseptiä - https://euhealth24.com/fi/drug/xarelto-generic
        Syönyt Marevania säännöllisesti vuodesta 2000 ja Xareltoon vaihdettiin 2019. Krooninen flimmeri. Xarelton myötä koitti vapaus. Ei terveyskeskuskäyntejä, ei vältettäviä ruokia, ei verenvuotoja ,joita Marevan aiheutti, ei sivuoireita. Elämä helpottui. Minulle sopiva lääke.


    • kela_korvaa

      Eliqusin Kelakorvaukset ovat muuttuneet vuosi sitten.
      Kokonaisuutena ajatellen olisi luultavammin terveydenhoisossa edullisinta, että Marevanista luovuttaisiin kokonaan.

      • Ohennus

        Olen käyttänyt Eliquisia vajaan vuoden ja kärsinyt pitkään selkäkivusta, jonka syy ei selvinnyt. Nyt sain pahoinvointi/pyörrytyskohtauksen noin tunti pillerin ottamisen jälkeen. Tätä jatkui pari viikkoa ennenkuin menin lääkärin puheille. Vaihdettiin Xareltoon. 10 päivää ja senkin kanssa tuli pahoja ongelmia. Parhaillaan yritän paluuta Marevaniin. Aion pikaisesti selvittää sen suhteen itsehoidon mahdollisuuden.


      • Ritsu6

        Olen mielestäni oinut huonosti, eliquisin ottamisen yhteydessä. Kun lähden liikkeelle, tulee huimaus, voimattomuus ym.yritän päästä lääkkeestä eroon.


    • ei_hernettäkään

      Se on älytöntä, että Marevan lääkityksen myötä vanhoilta ihmisiltä kielletään kaiken vihreän - tuoreen - syönti, jottei Marevan kokeet sekoa!
      Varma keino näännyttää vanhat ihmiset aliravitsemukseen ja kaiken maailman puutostiloihin, kun ei voi muuta syödä kuin makaroonia ja jauhelihaa, kun ei uskalla tuoretta vihreää syödä, ettei lääkitys sekoa.
      Eikö pitäisi lääkitys mukauttaa tasapainoiseen ruokavalioon, eikä yksipuolistaa syömistä lääkkeen vuoksi?
      Vanhalle kun sanot, että vihreää ei sitten syödä, niin ei se sitten syö kuoleman pelossaan edes yhtä hernettä, kun lääkäri on kieltänyt. Viisasta! Terveellistä?

    • elintavatkuntoonn

      Ruokavalio
      Verenohennuslääkettä käyttävän ruokavalio on normaali ja monipuolinen, ja noudattaa esimerkiksi perinteistä ruokalautasmallia. Marevan®-lääkkeen tehoon vaikuttavat päivittäinen ravinto ja siitä saatava K-vitamiini, ”hyytymis- eli koagulaatiovitamiini”.

      Marevan®-potilaan ei tarvitse vähentää K-vitamiinia sisältävien kasvisten syömistä, mutta vihannesten määrä on syytä pitää ruokavaliossa muuttumattomana. Ruokavaliomuutokset voivat olla ongelmallisia, koska ne saattavat vaikuttaa veren hyytymiskykyyn.

      Siksi on tärkeää käyttää päivittäin vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja mahdollisimman tasaisesti.

      • ei_hernettäkään

        Hyvä! Juuri näin.
        Käytännössä kyllä lääkärit ja hoitsut kieltävät ja rajoittavat ohjeistuksellaan vihreän syöntiä.


    • ei_omenaakaan

      No nyt otettiin ja kiellettiin omenien syönti lähes 8-kymppisiltä, että Marevan-arvot säilyy hyvinä.

      Mitä järkeä?

    • inrinr

      Ikävää, jos olet saanut tuollaista ohjeistusta. Voisit hyvin ottaa yhteyttä asiointipaikkasi vastuulääkäriin ja kertoa saamasi /omaisesi saamat ohjeet. Pyydä vaikka ainakin aiemmin jaossa ollut varfariinihoitopotilaan ohjekirjanen----siinä puhutaan ruoka-asia selväksi- kannessa komeilee vihannesten ja hedelmien kuva.Jos noita väärien ohjeiden antajia on, on työpaikkakoulutus ollut puutteellista ja siihen on oikeus vaatia korjausta. Väärät ja hutiloiden annetut ohjeet juuri ovat yleinen syy hoidon tasapainottamisen vaikeuteen ja puskatietona kulkevat kuta ihmeellisemmät ruokavalio-ohjeet. Jos K-vitamiinia on riittävästi ruokavaliossa, minimaalisiin annoksiin joudutaan vain harvojen potilaiden kohdalla, joilla peritty suuri herkkyys varfariinille.
      Käytännön kokemusta asiasta on, itselläni varfariini 13 v, äidilläni n. 50 v. ajan ja olen annostellut ja ohjeistanut hoitajia ja potilaita kolmisenkymmentä vuotta. Itse jaan varfariinin itselleni dosettiin ja samaa suosittelin potilaille-aina.

    • salitreenit_jatkuu

      Viime vuoden lokakuussa kovan flunssan yhteydessä lääkäri löysi flimmerin -olen 72 v. mies- ja suositteli (yleiskuntoni on hyvä, kiitos säännöllisen eri muotoisen liikunnan) verenohennus lääkityksen aloittamista ja nimen omaan eliquisen, koska marevan ei ole yhtä tehokasta, veriarvot saattaa heitellä ja siksi se vaatii säännöllistä tarkistusta lähes kuukausittain. Eliquisen kohdalla (tabletti aamuin illoin, ei ruokavalioa) ei näin ole, tarkistus puolen vuoden päästä. Eliquista ei Kela korvaa, 3 kuukauden annos 276,47 euroa. Lääkäri kirjoitti lähetteen sydämen uä-kuvaukseen. Tiesin julkisella olevan pitkä jonotus aika ja tunnetusti odottavan aika on pitkä varsinkin kun kyse on sydämestä.

      Sen verran flimmeri mieltä painoi ja kun oli aikaa mennyt pari viikkoa, menin yksityiselle (Terveystalo, pääsin seuraavana päivänä) sydämen uä-kuvaukseen tunnetun kardeolgin luo ja tulos; flimmeriä ei ole, mutta eliquisen käyttöä hän suositteli jatkettavan, siitä ei mitään haittaa ole ja jopa suositellaan 70 vuotiaille.

      Pyyntö julkiselle sydämen uä-kuvaukseen tuli kahden kuukauden kuluttua. Kävin myös siellä ja tulos sama ;terve sydän, eteisen molemmat läpät hienosti lätkyttivät yhtä aikaa eikä hiippakammion vuotoa. Oli sitä mukava kuvasta seurata.

    • jepsullei

      Hei. Kun käyttää vertaohentavia Marevan jne. Niin tulee välttää runsasta k-vitamiinin käyttöä.

      • jepsullei

        Eli ei saa syödä niitä vihreitä rehuja jne., jotka tuottaa K-vitamiinia.


      • jepsullei

        tai siis saa, mutta vain vähän


      • muukalainen
        jepsullei kirjoitti:

        Eli ei saa syödä niitä vihreitä rehuja jne., jotka tuottaa K-vitamiinia.

        Esimerkiksi tuoreen kurkun kuorittuna voi syödä! Kuoriminen onnistuu joustavasti juustohöylällä.


      • Slade
        jepsullei kirjoitti:

        Eli ei saa syödä niitä vihreitä rehuja jne., jotka tuottaa K-vitamiinia.

        Kyllä minä olen syönyt ja palajon jasyön edelleen.


      • Anonyymi
        Slade kirjoitti:

        Kyllä minä olen syönyt ja palajon jasyön edelleen.

        Kyllä saa syödä rehuja! Mutta pitää syödä tasaisesti joka päivä, että marevan arvot pysyy kohdallaan. Mutta viinanjuonti heittää arvoja! Mitä enempi ryyppäät sitä ohuemmaksi veri menee eli pitää osata säädellä annostustaan jos juo alkoholia päivittäin, vaikkapa viikon etelänreisdulla. Vihanneksia lautaselle joka päivä! Näin mieheni tekee, ja on marevan kohdallaan.


      • Anonyymi
        jepsullei kirjoitti:

        Eli ei saa syödä niitä vihreitä rehuja jne., jotka tuottaa K-vitamiinia.

        Elquista kun syö niin ei ole rajoitteita mitä syö! Se on Marrvaanin syrjäyttävä lääke ja tätä päivää. Parasta on ettei tarvitse enää rampata verikokeissa. Elquis on aivan eri lääke kun Marevaan mutta yksi huono asia on että pitää olla mukana lääkekortti mukana jos sattuis teloo ittensä, ettei vuoda kuiviin väärien hoitojen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elquista kun syö niin ei ole rajoitteita mitä syö! Se on Marrvaanin syrjäyttävä lääke ja tätä päivää. Parasta on ettei tarvitse enää rampata verikokeissa. Elquis on aivan eri lääke kun Marevaan mutta yksi huono asia on että pitää olla mukana lääkekortti mukana jos sattuis teloo ittensä, ettei vuoda kuiviin väärien hoitojen takia.

        Onko kenelläkään joka on alottanut Elguis-lääkkeen ottamisen tullut kovia hartia tai muita nivel/lihaskipuja?
        Minulla on melkoisen kovia sellaisia ja epäilen Elguis-lääkettä jota sain verenohennnuslääkkeeksi.
        Otan 5mg tapletin aamuin illoin,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elquista kun syö niin ei ole rajoitteita mitä syö! Se on Marrvaanin syrjäyttävä lääke ja tätä päivää. Parasta on ettei tarvitse enää rampata verikokeissa. Elquis on aivan eri lääke kun Marevaan mutta yksi huono asia on että pitää olla mukana lääkekortti mukana jos sattuis teloo ittensä, ettei vuoda kuiviin väärien hoitojen takia.

        Eipä sitä pahvista kelakortin kokoisesta kortista juuri haittaa ole ollut kantaa mukana lompakossa 🙄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kenelläkään joka on alottanut Elguis-lääkkeen ottamisen tullut kovia hartia tai muita nivel/lihaskipuja?
        Minulla on melkoisen kovia sellaisia ja epäilen Elguis-lääkettä jota sain verenohennnuslääkkeeksi.
        Otan 5mg tapletin aamuin illoin,

        Minulle on tullut xarelton aloittamisen jälkeen muiden oireiden lisäksi kuvailemasi kaltaisia kipuja. Onko syy oireisiin selvinnyt?


    • Anonyymi

      Äidilleni on sanottu, että Eliquisia käytettäessä ruokavaliolla ei ole merkitystä, saa syödä normaalisti. Hän on vasta nyt aloittanut lääkityksen.

      • Anonyymi

        Myös Marevanin kanssa syödään normaalisti! Lääkkeen annostus sovitetaan omiin ruokailutapoihin, ei toisin päin. Siksi pitää käydä usein laboratoriossa. Kasvisten, myös vihreiden, syönti on tärkeää ja terveellistä jokaiselle.


    • Anonyymi

      Minulta meni yö unet kun käytän eigis lääkettä

    • Anonyymi

      Omema päivässä pitää lääkärin loitolla.

    • Anonyymi

      Onko kellään kokemusta, että Eliquisin lisäksi ottaa Craraegusta (orapihlajauute)? Sehän on hyvin suositeltu luontaistuote sydänongelmiin, vahvistaa sitä jne. Pitääkö saada lääkärin lupa, että voi ottaa Crataegusta, kun on Eliquis käytössä, 2,5 mg aamuin illoin?

      • Anonyymi

        Lisäys edelliseen. Siis EKG:ssä löytyi eteisvärina.


    • Anonyymi

      Olen pohtinut, voiko ihon valtavaan kutinaan olla syypää lääkkeen vaihto Marevanista Eliquisiin. Lääkkeen vaihdon yhteydessä kutina on alkanut 2020-21 ja vaivaa etenkin öisin todella suuresti. Vähänkin jos rapsauttaa kutisevaa kohtaa, siihen tulee sietämätön kutina, joka vaatii raapimisen/hankaamisen jatkamista. Olen käynyt ihotautilääkärille paikallisess sairaalassa. Sain ison pinon rasvoja. Kuitenkin itse ajattelen, etten haluaisi käyttää niitä jatkuvasti sen johdosta, että kutina tuntuu olevan ikäänkuin ihonalaista hivenen paukamaista sorttia.
      Onko muille tämän lääkkeen vaihto aiheuttanut samaa?
      Isoäiti 46

      • Anonyymi

        Eliquisista löytyy lääkärin ohjeistus os: Fimea/lääkärinopas.
        On melkoisesti rajoituksia, munuaiset , maksa, ikä (yli 85v.) sekä selvityksiä mahd. vaivoista jotka saattaa johtua k.o. lääkkeestä, mm. kutina. Tuntuu, että hoitohenkilöstö ,noin ikäänkuin
        muina miehinä, vaan määrää näitä ohennuslääkkeitä,sopii se sitten muiden sairauksien kanssatai ei.
        Ja huom. se on lääkärinvastuulla,jos valmistajan ohjeistus ohitetaan. (Valmistaja ei vastaa tuloksista tahi sopivuudesta)


      • Anonyymi

        Käyttänyt 3 kk Eliquisia, lihaskipuja ja mieletön kutina. Ensi viikolla lääkäriin


    • Anonyymi

      No sieltähän se selvisi…. Eliquis käytössä n vuoden, päänahan ja yläselän kutina jatkuvaa. Hiuksista jäljellä kampaajan mukaan kolmannes. Jatkuvasti väsyttää.
      Vaan ei uskaltaisi lopettaakaan kun kerran LÄÄKÄRI on sen määrännyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      118
      9465
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      156
      2536
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      9
      1396
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe