sivuilla A8-11. Kustannuksista siinä kerrotaan suoraan (sivut 8-9), että ratikan kustannusarvioon otettavien investointikustannusten päälle tulee vielä 30-40 % kuluja, joita ei lueta ratikan kustannuksiin. Tätä summaa ei ilmoiteta valtuustolle, niin on valtuusto itse päättänyt edellismaanantaina äänin 36-27. Lehti luettelee nimeltä eräitä tällaisia töitä ja toteaa "Kukaan ei uskalla arvioida paljonko ne tulisivat maksamaan koko ratikkareitin matkalta".
Siis hei haloo, tätäkö tämä on. Hurraa kivaa kun rahaa menee niin paljon, että kukaan ei uskalla edes yrittää arvioida paljonko menee. Todellista tiedolla johtamista. Ratikan investoinnin kust. arvio voidaan tehdä ihan miten halutaan ja siitä saa jättää töitä ja kuluja pois ihan mitä halutaan eikä kukaan edes halua tätä poisjätettävää summaa tietää. Tosin uskon kyllä, että se lasketaan ja tiedetään mutta kyse on salaisesta tiedosta kuntalaisten sumuttamiseksi. Jos asia tuotaisiin valtuustoon niin se olisikin lain mukaan julkinen tieto ja sitä ei haluta.
Jokainen voi nyt itse laskea virallisen kust.arvion päälle tuon lehdessä mainitun 30-40 % niin alkaa olla oikealla hehtaarilla kulujen suhteen. Se luku kun kerrotaan vielä normaalilla ylityksellä eli 25 % niin sitten ollaan oikeassa luvussa.
Ratikasta rajua tietoa Aamulehdessä
78
540
Vastaukset
- hyvähyvä
Kannattaa jatkaa aiheeseen perehtymistä. Intoa selvästikin on, joten ehkä kovalla työllä alat päästä kartalle.
- mitähän.vielä
Onko joku jo lähelläkään karttaa? Miten valtuusto voi lykätä pään pensaaseen?
- TiedettyJo
mitähän.vielä kirjoitti:
Onko joku jo lähelläkään karttaa? Miten valtuusto voi lykätä pään pensaaseen?
Alkaa hitaimmillekin kirkastua, millaisesta kepuloinnista ratikkahankkeessa on kyse.
- dfghjklöiuyhjk
mitähän.vielä kirjoitti:
Onko joku jo lähelläkään karttaa? Miten valtuusto voi lykätä pään pensaaseen?
Itse ovat kaupunkilaiset valinneet valtuustoon SDP-ämmiä, naisen kun pitää äänestää kuulemma naista ja vihervasukkeja, joita on bisneksen tekijöiden helppo manipuloida uskomaan mitä vaan. Nämä SDP-ämmät vaikka juoksee puolueesta toiseen ja pettää äänestäjänsä, kunhan joku osaa nykiä oikeasta narusta.
- hälytysmerkit
"Ratikan investoinnin kust. arvio voidaan tehdä ihan miten halutaan ja siitä saa jättää töitä ja kuluja pois ihan mitä halutaan eikä kukaan edes halua tätä poisjätettävää summaa tietää. Tosin uskon kyllä, että se lasketaan ja tiedetään mutta kyse on salaisesta tiedosta kuntalaisten sumuttamiseksi."
Eikös nykyistä johtoa saa mitenkään vaihdettua?????????- UusiinHaasteisiin
Kyllähän shoppailupäällystö osaa itsekin poistua. Kunhan lompsa on saatu tyhjennettyä. Ja veromittari kaakossa.
- Finnlayson
Yksityisautoilun loppu häämöttää jo tunnelin päässä !
Kohta ilmasto on niin huono että pitää myös ajatella että mihin se johtaa ?- heihaLOOOOOO
Että yksityisautoilu jotakin. Niin sen takia pitäisi suvaita satojen miljoonien eurojen kärrääminen ratikkatunkiolle??????
- Res.kulj.au
Millä tavalla "ilmasto on huono" ja miten yksityisautoilu siihen liittyy?
Res.kulj.au kirjoitti:
Millä tavalla "ilmasto on huono" ja miten yksityisautoilu siihen liittyy?
Kaikella tavalla, niinkuin kaikki vaikuttaa kaikkeen. Samahan se on autoilu kuin tupakka, alkoholi ja kannabishörhojen kesken puhuminen siitä, että mitään haittaa ei ole, eikä kukaan kärsi. Mutta mitään perusteluja ei tarvitse esittää miksi noita epäterveitä tapoja tuodaan esiin siten, että esim. nuoriso tai lapset saattavat alkaa ihannoimaan niitä
- Res.kulj.au
Greenway kirjoitti:
Kaikella tavalla, niinkuin kaikki vaikuttaa kaikkeen. Samahan se on autoilu kuin tupakka, alkoholi ja kannabishörhojen kesken puhuminen siitä, että mitään haittaa ei ole, eikä kukaan kärsi. Mutta mitään perusteluja ei tarvitse esittää miksi noita epäterveitä tapoja tuodaan esiin siten, että esim. nuoriso tai lapset saattavat alkaa ihannoimaan niitä
Etkö ymmärtänyt kysymystä?
- resurssienHaaskausta
Res.kulj.au kirjoitti:
Etkö ymmärtänyt kysymystä?
Abaut 500 miljoonan veroeuron hävittäminen joutavuuksiin (so. ratikkaan) aiheuttaa sekin ympäristövaikutuksia. Ei se ole erilaisempi tuhotyö kuin hävittää vaikka samasta arvosta leipää tai betonia.
resurssienHaaskausta kirjoitti:
Abaut 500 miljoonan veroeuron hävittäminen joutavuuksiin (so. ratikkaan) aiheuttaa sekin ympäristövaikutuksia. Ei se ole erilaisempi tuhotyö kuin hävittää vaikka samasta arvosta leipää tai betonia.
Monissa eri paikoissa ympäri maapalloa on päädytty henkilöautoliikenteen rajoittamiseen. Koska henkilöautoilun haitat ihmisten terveydelle ja kulkemisen vaikeutuminen niitä käyttäen ovat aivan ilmeisiä ongelmia. Tampere on myös osana sitä samaa ilmastoa kuin kaikki muutkin kaupungit. On olemassa mikro ja makroilmastot, joihin erilaiset ihmisten toiminnat vaikuttavat monin eri tavoin. Sanomattakin lienee selvää, että kun henkilöautoilun määrä nousee tietyssä pisteessä haitalliseksi, niin saavutetaan se kriittinen piste, jossa paikallinen ilmanlaatu kärsii. Se, että, joku ei osaa esittää kaikenkattavaa fysikaalista ja kemiallista ilmastomallia paikallisliikenteen vaikutuksista kaikkiin ilmakehän eri kerroksiin, ei tee paikallisesta liikenteen ylikuormituksesta tai niiden kaukokulkeutumisista ihmisille yhtään sen haitattomampia kuin ne ovat. Ihmisten keuhkot ovat tärkeä asia samoin, kuin luonnon kuormittamisen rajat. Eikä ko.ilmastomallin esittämättömyys tee turhasta henkilöautorallista yhtään sen terveempää tai moraalisesti hyväksyttävämpää.
Erityisesti lapset ja nuoret on suojeltava, samoin mm. sairaaloiden yms. seudut, joissa ihmisille on erityisen tärkeää taata puhdas hengitysilma.- ajeletHämärillä
Greenway kirjoitti:
Monissa eri paikoissa ympäri maapalloa on päädytty henkilöautoliikenteen rajoittamiseen. Koska henkilöautoilun haitat ihmisten terveydelle ja kulkemisen vaikeutuminen niitä käyttäen ovat aivan ilmeisiä ongelmia. Tampere on myös osana sitä samaa ilmastoa kuin kaikki muutkin kaupungit. On olemassa mikro ja makroilmastot, joihin erilaiset ihmisten toiminnat vaikuttavat monin eri tavoin. Sanomattakin lienee selvää, että kun henkilöautoilun määrä nousee tietyssä pisteessä haitalliseksi, niin saavutetaan se kriittinen piste, jossa paikallinen ilmanlaatu kärsii. Se, että, joku ei osaa esittää kaikenkattavaa fysikaalista ja kemiallista ilmastomallia paikallisliikenteen vaikutuksista kaikkiin ilmakehän eri kerroksiin, ei tee paikallisesta liikenteen ylikuormituksesta tai niiden kaukokulkeutumisista ihmisille yhtään sen haitattomampia kuin ne ovat. Ihmisten keuhkot ovat tärkeä asia samoin, kuin luonnon kuormittamisen rajat. Eikä ko.ilmastomallin esittämättömyys tee turhasta henkilöautorallista yhtään sen terveempää tai moraalisesti hyväksyttävämpää.
Erityisesti lapset ja nuoret on suojeltava, samoin mm. sairaaloiden yms. seudut, joissa ihmisille on erityisen tärkeää taata puhdas hengitysilma.Minulle sopi henkilöautoliikenteen rajoittaminen keskustassa. Mutta ratikka on tuhlausta. Henkilöautoliikenteen rajoittamisella ei ole ratikan kanssa mitään tekemistä. Jos halutaan lisätä ja tehostaa julkista liikennettä, niin tuhlailematon menetelmä on bussi- ja varsinkin sähköbussiliikenne.
- Res.kulj.au
Greenway kirjoitti:
Monissa eri paikoissa ympäri maapalloa on päädytty henkilöautoliikenteen rajoittamiseen. Koska henkilöautoilun haitat ihmisten terveydelle ja kulkemisen vaikeutuminen niitä käyttäen ovat aivan ilmeisiä ongelmia. Tampere on myös osana sitä samaa ilmastoa kuin kaikki muutkin kaupungit. On olemassa mikro ja makroilmastot, joihin erilaiset ihmisten toiminnat vaikuttavat monin eri tavoin. Sanomattakin lienee selvää, että kun henkilöautoilun määrä nousee tietyssä pisteessä haitalliseksi, niin saavutetaan se kriittinen piste, jossa paikallinen ilmanlaatu kärsii. Se, että, joku ei osaa esittää kaikenkattavaa fysikaalista ja kemiallista ilmastomallia paikallisliikenteen vaikutuksista kaikkiin ilmakehän eri kerroksiin, ei tee paikallisesta liikenteen ylikuormituksesta tai niiden kaukokulkeutumisista ihmisille yhtään sen haitattomampia kuin ne ovat. Ihmisten keuhkot ovat tärkeä asia samoin, kuin luonnon kuormittamisen rajat. Eikä ko.ilmastomallin esittämättömyys tee turhasta henkilöautorallista yhtään sen terveempää tai moraalisesti hyväksyttävämpää.
Erityisesti lapset ja nuoret on suojeltava, samoin mm. sairaaloiden yms. seudut, joissa ihmisille on erityisen tärkeää taata puhdas hengitysilma."Koska henkilöautoilun haitat ihmisten terveydelle ja kulkemisen vaikeutuminen niitä käyttäen ovat aivan ilmeisiä ongelmia. "
Henkilöautoilu on aiheuttanut haittoja vain joissain Mexico cityn tapaisissa, laaksossa sijaitsevissa kaupungeissa.
Mutta Suomessa ei ole yhtäkään sellaista paikkaa, koska täällä edes koko maassa, ei asu edes yhtä kaupungillista ihmisiä.
Ei henkilöautoilu vaikeuta kulkemista, vaan helpottaa sitä aivan äärettömästi. Siksi henkilöautoilu on niin yleistä ja suosittua.
Mitä on turha henkilöautoralli?
Sinäkö määrittelet mikä on turhaa ja mikä on tarpeellista? - Kerroppas
Res.kulj.au kirjoitti:
"Koska henkilöautoilun haitat ihmisten terveydelle ja kulkemisen vaikeutuminen niitä käyttäen ovat aivan ilmeisiä ongelmia. "
Henkilöautoilu on aiheuttanut haittoja vain joissain Mexico cityn tapaisissa, laaksossa sijaitsevissa kaupungeissa.
Mutta Suomessa ei ole yhtäkään sellaista paikkaa, koska täällä edes koko maassa, ei asu edes yhtä kaupungillista ihmisiä.
Ei henkilöautoilu vaikeuta kulkemista, vaan helpottaa sitä aivan äärettömästi. Siksi henkilöautoilu on niin yleistä ja suosittua.
Mitä on turha henkilöautoralli?
Sinäkö määrittelet mikä on turhaa ja mikä on tarpeellista?Mikä on tietolähteesi koskien henkilöautoilun haittoja?
- Res.kulj.au
Kerroppas kirjoitti:
Mikä on tietolähteesi koskien henkilöautoilun haittoja?
En minä ole väittänyt henkilöautoilun aiheuttavan haittoja.
Väitteen on esittänyt Finnlayson ja Greenway, kysele heiltä. - pkjhkjhjkljh
Res.kulj.au kirjoitti:
En minä ole väittänyt henkilöautoilun aiheuttavan haittoja.
Väitteen on esittänyt Finnlayson ja Greenway, kysele heiltä.Joku Finngayson ja Greengay eivät ole tietolähteitä.
- Kerroppas
Res.kulj.au kirjoitti:
En minä ole väittänyt henkilöautoilun aiheuttavan haittoja.
Väitteen on esittänyt Finnlayson ja Greenway, kysele heiltä.Esitin sinulle kysymyksen, joka koskee kirjoitustasi. Omituista, jos et osaa ihan itse vastata siihen ilman apua. Haluatko, että muotoilen sen toisin?
- Res.kulj.au
Kerroppas kirjoitti:
Esitin sinulle kysymyksen, joka koskee kirjoitustasi. Omituista, jos et osaa ihan itse vastata siihen ilman apua. Haluatko, että muotoilen sen toisin?
Etkö ymmärtänyt aiempaa vastausta?
- Kerroppas
Res.kulj.au kirjoitti:
Etkö ymmärtänyt aiempaa vastausta?
Ilmeisesti täytyy ottaa rautalankaa käyttöön, koska et vaikuta ymmärtävän edes omia kirjoituksiasi.
Kirjoitit: "Henkilöautoilu on aiheuttanut haittoja vain joissain Mexico cityn tapaisissa, laaksossa sijaitsevissa kaupungeissa."
Ymmärtääkseni tämän tietosi oikein haluan tietää sen taustat, josta johtuen haluan tietää, mikä on tietolähteesi koskien henkilöautoilun haittoja. Ymmärrätkö nyt? Ja voitko ystävällisesti vastata? - mikä.tieto
pkjhkjhjkljh kirjoitti:
Joku Finngayson ja Greengay eivät ole tietolähteitä.
Mihin perustat tämän väittämäsi? Oletko itse tietolähde?
- KyselenVaan
Kyselytrolli taas vauhdissa...
- HyvänAlku
Onkohan Aamulehti kerran viiteenvuoteen tehnyt edes jonkinlaisen journalistisen hyvän teon.
- sopulit.asialle
Toivoa ei sittenkään pidä menettää.
- Topi.kiittää
Topi kiittää
- sadoittain-menee
Kyllähän sillä rahalla saa jo kaadettua monta sataa puuta kaupungista. Meinaan, että ei ole Teiskontie ainoa missä puuta kaatuu ratikan takia.
- rahaa.menee
Ongelmia tulee, mm aseman tunneli ja Hämeensillan kantavuus.
- iltapumppaus
ratikan loppulasku voi olla kaikkien iltalypsyjen äiti
- veljet-osaa
Se onkin tarkoitettu vain vapaamuurari- ja rotaryveljien rahantulon takaamiseksi.
- kaivetaan.kuvetta
Unohdit Hervantaan kulkevat sillat, joita on kaksi kappaletta. Niille sitä vasta hintaa tulee, kun niitä pitää muuttaa sopiviksi ratikalle. Hervantaanhan tulee se ratikan toinen pää.
- zoomkababoom
Kaupunki nyt ilmoittaa vuoron perään ihan minkä tahansa syyn ratikalle. Mikä tahansa näköjään kelpaa kun ratikkaa halutaan.
--------Usein tulee väite, että Tampereen isot rakennushankkeet ovat työllisyysssyitä tarpeellisia. Nuo listalla olevat ökyhankkeet, ml. ratikka, eivät kyllä mitenkään työllistä yhtään sen enempää kuin tolkullisetkaan hankkeet. Ja rahan haaskaaminen järjettömiin rakennusprojekteihin voi aiheuttaa sen, että sen sijaan, että rakennettaisiin "uutta", rakennetaankin valmiiksia raunioita. Siihen suuntaan Tampereen keskusta kaupungin toimenpitein nyt on menemässä. - Palstatilaa
Entäpä perunat?
- koeta.muistella
Pinnistä! Voit muistaa, mihin perunoita käytetään
- ratikkakäykaikkee
koeta.muistella kirjoitti:
Pinnistä! Voit muistaa, mihin perunoita käytetään
Kannattaa kurkata kaupungin sivuilta. Siellä pitäisi olla tieto, miten ratikka käy myös perunankasvattamiseen.
- Vihjeitä
Porkkana on kanssa epeli kasvatettava. Onnistuuko?
- viihde.jatkuu
Kun tunneli valmistuu aikataulua edellä ja budjetissa pysyen, niin tyhmimmät kaikenvastustajat suuntaavat hysteriansa ratikkaan. Makeita nauruja on siis tiedossa vielä vuosiksi eteenpäin :o)
- kupataan.rahat
Tunneliin tarvittiin lisärahoitusta 10 M€
- klovni_
kupataan.rahat kirjoitti:
Tunneliin tarvittiin lisärahoitusta 10 M€
Ei riitä.
- hyvähyvä
kupataan.rahat kirjoitti:
Tunneliin tarvittiin lisärahoitusta 10 M€
Hyvä, olet ymmärtänyt asiasta jo osan! Mutta miksi lisärahoitus otettiin? Se on se olennainen tieto. Tiedätkö sinä?
- rahat.meni
hyvähyvä kirjoitti:
Hyvä, olet ymmärtänyt asiasta jo osan! Mutta miksi lisärahoitus otettiin? Se on se olennainen tieto. Tiedätkö sinä?
Olennainen tieto on, että budjetti ei kattanut kustannuksia
- iloa.riittää
Sijoittajat ja hämäräheikit nauraa
- Soriny
rahat.meni kirjoitti:
Olennainen tieto on, että budjetti ei kattanut kustannuksia
Tietosi on väärä.
- rahat.meni
Soriny kirjoitti:
Tietosi on väärä.
Kuitenkin tarvittiin 10 M€. Tarvittiinko?
- hyvähyvä
Tarvittiin. Vaan mihin? Etkö tiedä? Se kun on se olennainen tieto.
- rahat.meni
hyvähyvä kirjoitti:
Tarvittiin. Vaan mihin? Etkö tiedä? Se kun on se olennainen tieto.
Tunneliprojektiin tarvittiin kustannusarvion ylitystä 10 M€
- hyvähyvä
rahat.meni kirjoitti:
Tunneliprojektiin tarvittiin kustannusarvion ylitystä 10 M€
Sinä et siis tiedä, mihin lisärahoitus meni. Iso yllätys :D
- rahat.meni
hyvähyvä kirjoitti:
Sinä et siis tiedä, mihin lisärahoitus meni. Iso yllätys :D
Jossakin tunnelityömaalla ne rahat ovat kiinni
- hyvähyvä
rahat.meni kirjoitti:
Jossakin tunnelityömaalla ne rahat ovat kiinni
Uskoin jo aiemmin, ettet tiedä asiasta mitään, mutta kiva kun päätit erikseen vielä vahvistaa asian.
- rahat.meni
hyvähyvä kirjoitti:
Uskoin jo aiemmin, ettet tiedä asiasta mitään, mutta kiva kun päätit erikseen vielä vahvistaa asian.
Kai ne sitten on taivaan tuulissa. Kerro jo vihdoinkin. Odotellaan
- hyvähyvä
rahat.meni kirjoitti:
Kai ne sitten on taivaan tuulissa. Kerro jo vihdoinkin. Odotellaan
Tunneli olisi valmistunut myös ilman tuota lisäinvestointia. Se, miksi lisäinvestointi tehtiin, on helppo googlettaa jos tähän asti on onnistunut pitämään itsensä asiasta pimennossa. Jos et ole täysin toivoton tapaus niin sinulta menee siihen noin minuutti.
- konditionaali
hyvähyvä kirjoitti:
Tunneli olisi valmistunut myös ilman tuota lisäinvestointia. Se, miksi lisäinvestointi tehtiin, on helppo googlettaa jos tähän asti on onnistunut pitämään itsensä asiasta pimennossa. Jos et ole täysin toivoton tapaus niin sinulta menee siihen noin minuutti.
Konditionaalia selityksiin
- huijarit.nauraa
Huijarit nauraa makeita nauruja
- Perunaa
Kasvimaa,siinäpä se.
- peli.menetetty
Niin että eväät on loppu?
- Lannaton
Harrastuksen vuoksi. Tältä palstalta saa sitä ihtiään.
- älä.kirjoita
Lannaton kirjoitti:
Harrastuksen vuoksi. Tältä palstalta saa sitä ihtiään.
Lakkaa kirjoittelemasta paskaa
- Lannastamaton
Meinaatko,että kaikki on turhaa, jopa perunanviljely. Tältä palstalta saa hyvää kasvuvoimaa.
- valheella.mennään
Tämä valehteluhan on ihan normaali käytäntö Tampereella. Ratikan kuluja valehdellaan alaspäin ja Rantatunnelin kuluihin ei laskettu niitä miljoonien kustannuksia mitä kaukolämpöputkien ym. siirtämisestä aiheutui.
Kokoomus ja Vihreät käsikädessä näitä hankkeita runnovat eteenpäin ja siinä ei paljon veronmaksajien rahoja mietitä kun tehdään Tampereesta "miljoonakaupunkia".- Eihyvä
Nyt on tullut vielä se, että osa kuluista käsitellään ja päätetään suljettujen ovien takana. Eli selvästikään ei tahdota veronmaksajien tietävän, millaista kulutaakkaa heidän selkäänsä OIKEASTI ollaan sälyttämässä.
Tilanne on lähinnä demokratian irvikuva. - kähmin-kähmin
Kähmin kähmin
- tiedot.julki
Eihyvä kirjoitti:
Nyt on tullut vielä se, että osa kuluista käsitellään ja päätetään suljettujen ovien takana. Eli selvästikään ei tahdota veronmaksajien tietävän, millaista kulutaakkaa heidän selkäänsä OIKEASTI ollaan sälyttämässä.
Tilanne on lähinnä demokratian irvikuva.Milloin tuollaista on tehty?
Tuokaa ne todisteenne valehtelusta julki, niin asiat saadaan muuttumaan. Jos te ette tee muuta kuin väitätte täällä, että valehdeltu on, niin mikään ei muutu ja teitä pidetään pelleinä.
- Asiantuntijoita
Ehtiikö vielä,jos kylvää porkkanan siemenet. Saako satoa tälle vuodelle. Asiallisia vastauksia kiitos.
- asia.vastaus
Vaihda palstaa
- Hjuva
Meinaakko,että heikkoravinteinen olisi. Pistinköhän lantaa liikaa. Mihkä lähettäsin maaperänäytteen. Kiitos vihjeestä.
- piikkiauki
Tampereella tehdään velkaa ihan tolkuttomasti.
- kummastelen
Tuntuu Tampereella olevan kova kiire päästä varoistaan eroon. Mistäköhän moinen..
- nimetjulki
kummastelen kirjoitti:
Tuntuu Tampereella olevan kova kiire päästä varoistaan eroon. Mistäköhän moinen..
Tampere velkaantuu mutta joku rikastuu
- Ajank
Harraste hommaahan tää perunanviljely. En minä rikastuakseni.
- ääripäässä
Onko laillistakaan tuollainen kunnan varojen käyttö kun aletaan investoimaan eikä kukaan tiedä mitä tulee maksamaan. Eikös kaikki pitäisi budjetoida ensin ja rakentaa vasta sitten.
- tupakkajupakka
Kaikista valtuuston ratikkapäätöksistä tulee valittaa Korkeimpaan Hallinto-oikeuteen asti. Siinähän se selviää.
- wvillw
invstoinnit pitää ensin säästää ja sitten ostetaan/tehdään, maalaisjärki mukaan,
minäkin olen aina säästänyt ensin rahat asuntoon/autoon yms ja olen nyt hyvinvoiva ja taloudellisesti vakaalla pohjalla- Tyyyttyyy
Hölmö.
- vastustajaksitulin
Ratikan suosijat selvästikin inhoavat ottaa asioista selvää. Kun ottaa selkoa niin muuttuu äkkiä vastustajaksi. Ratikan suosinta siis perustuu tietämättömyyteen. MOT!
- Typeryyttäsi
Valista meitä, Guru.
- yrittäisit.edes
Typeryyttäsi kirjoitti:
Valista meitä, Guru.
Itse et siis halua/osaa/viitsi tehdä mitään itsesi sivistämiseksi? Lue lehtiä ja hyviä kirjoja ja surfaa nettiä. Ei tiedonhankinta niin vaikeata tai pelottavaa ole kuin luulet.
- Gwigwigwi
Ratikan vastustajat eivät viitsi ottaa asioista selvää. Luettuani ne ymmärsin ratikan olevan ainoa mahdollisuus Tampereen joukkoliikenteeseen. Kannattaa siis lukea netistä. Jokainen voi näin parantaa tietämystään.
- nysse.vei
Gwigwigwi kirjoitti:
Ratikan vastustajat eivät viitsi ottaa asioista selvää. Luettuani ne ymmärsin ratikan olevan ainoa mahdollisuus Tampereen joukkoliikenteeseen. Kannattaa siis lukea netistä. Jokainen voi näin parantaa tietämystään.
Netissä lukee, että Nysset ei toimi. Eilen vielä kävin Nyssellä kaupassa. Kyllä se vielä eilen toimi. Emmää sit tiärä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593215Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472921Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242739Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541837- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101091Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193991Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26830- 44829
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101822