Missä lava-automerkissä on paras maastoajovarustus vakiona? Esim. 1-3 lukkoa, alennusvaihde, paras maavara jne.
Eli mikä etenee parhaiten maastossa ja tulee takaisinkin sieltä.
Mitsubishi?
Mikä lava-auto maastokelpoisin vakiona?
32
2872
Vastaukset
- d-max_city
Mikä ikäluokka ja myyntimaa? Varmaan hiluxi suomen uusilta markkinoilta saa eniten ääniä. jossain testissä katoin ni joustomatkat taka-akselilla oli ihan samat d-maxissa ja toyotassa, amarok huonompi ja huonoin ranger. Joku testi haukkui d-maxin avoimia tasauspyörästöjä mutta omat kokemukset noista jarru-luistonrajoittimista on paremmat kun voisi mitenkään kuvitella. Hiluxiin taitaa saada nappilukkoa taka-akselille alkuperäisenä ja siinä on leveämmät pyörät.
Harrasetemaasturi minulla on ihan erikseen huonoille teille mutta jos uudella vakio lava-autolla menen metsään niin d-max yllätti minut täysin noilla luistonrajoittimillaan. Amarokissa voi olla hienompiakin systeemeitä mutta enemmän elintasoauto kun kestävä luotettava työkalu joka paljastuu vaikka joustomatkoissa.
Jos haluut oikeesti maastossa päästä niin hommaa 70 series lavaversiona, sitä vaan ei saa täällä kilpiin - Maastokelpoisin
Niin. Tarkoitin siis uusia Suomessa myytäviä nelivetoisia lava-autoja.
Muistaakseni Mitsussa ainakin on aika kehittynyt neliveto. Kokemuksia? Toyotakin varmaan hyvä? Amarok ei vakuuta. - 102030405060
Joistakin malleista löytyy taka-akselin kytkettävä lukko, toyota, ford, nissan, mazda ?. Etulukkoa ei tietääkseni ole missään. Mutta lukot saa lähes kaikkiin jälkiasennuksena, esimerkiksi ARB merkkisenä, sekä eteen, että taakse, joten jos tarve on sellaisille, niin kyllä ne saa melkein mihin tahansa suomessa myytävään lava-autoon. Sen voi tarkistaa autokohtaisesti lukkojen valmistajien sivuilta.
Mitsun neliveto on noihin muihin verrattuna kehittynyt sikäli, että siinä on lukittava keskitasauspyörästö. Eli keskitasauspyörästön vuoksi nelivetoa voi käyttää maantielläkin, se on keskeltä kytkettävissä myös kiinteäksi maastoajoa varten ja alennusvaihde löytyy.
Mutta koska kysyit maastoajosta, niin maastossa tuosta keskitasauspyrästöstä ei liene erityistä etua. - d-max_city
Okei mitsusta löytyy avattava keskitasauspyörästön lukko. Kuten tuossa jo sanottiin niin maastoajossa ei ole mitään hyötyä kun siellä se tulee kytkeä lukkoon kuitenkin.
Minulle tuosta eniten hyötyä olisi kun peruuttelen isoja painavan puoleisia kärryjä ahtaisiin paikkoihin pitävällä alustalla. Vakiorenkailla kyllä voimansiirto kestää mutta sattuuhan se ainakin korvien välissä kun lopulta rengas ulvahtaa neljäsosakierroksen. Takavedolla luonnollisesti kytkin on kovilla.
Tuosta kytkettävästä tasauspyörästöstä jos jotain negatiivista pitäisi yrittää keksiä niin onko se vuosien myötä helpommin vikaantuva osa kuin vastaavien pikappien ”kemppi-lukko”? Mutta tuskimpa on eroa korjaatko sitä tasauspyörästön lukkoa vai kytkinasetelmaa/murroksia ja jakolaatikon venynyttä ketjuvälitystä.
Jos uusia pikappeja lähtee vertailemaan japseissa niin tuskin suurempia eroja löytyy. Renkaan halkaisijaa vertailemaan, ulosjoustoja, maavaraa, lähestymis- ja jättökulmia. Matalaa vääntöaluetta ja renkaalle syntyvää lopullista välityssuhdetta.
Joissan voi olla noita nappilukkoja ja ne saa vain taka-akselille. Mielestäni etulukko on maastossa tärkeämpi ja niitä ei ole missään mallissa. Mutta D-maxissa oli näköjään jarrulukot molemmille akseleille, se yllätti minut täysin 20kV sähkölinjalla kuinka hyvin pääsee vakioautolla, vaikka ajotyyli onkin täysin erilainen kuin nappilukoilla, pitää jäädä hetkeksi paikalleen jauhamaan että auto kerkiää huomaamaan mistä on kysymys.- 102030405060
Joo nuo jarruihin perustuvat luistonestosysteemit ovat tietynlaisissa paikoissa erittäin hyviä.
Monessa paikassa se voi viedä pidemmälle kuin pelkkä takalukko yksin, nimenomaan siksi, että se vaikuttaa etuakselillakin.
- Maastokelpoisin
Ok. Kiitos asiantuntevista vastauksista.
Tuli muuten mieleen tuosta keskitasauspyörästön lukosta, että eikös sellainen ole Lantikan Defendereissäkin? Sitä nyt ainakin pidetään maastokelpoisena autona. Etu ja takalukkojahan siinä ei vakiona ole.- 102030405060
Se keskitasauspyörästön olemassa olo tarkoittaa sitä, että sitä nelivetoa voi käyttää aina, myös maantiellä ja pitävällä kelillä asfaltilla. Ja Defessä nelivetoa ei saakkaan pois päältä, se on aina neliveto, siksi siinä siis tarvitaan keskistasauspyörästö ja sille lukko maastoajoa varten.
Lava-autoissa neliveto taas perinteisesti kytketään maantiellä pois, koska niissä ei ole keskitasauspyörästöä ollenkaan, vaan neliveto päällä veto on 50-50 kiinteästi eteen taakse. Siksi, jos lava-autolla, jossa on kiinteä neliveto kääntyy asfaltilla jyrkästi, jonkun pyörän on pakko sutia tyhjää, koska etuakseli kulkee pidemmän matkan.
Eli keskitasauspyörästön ensisijainen etu on se, että voit ajaa aina neliveto päällä, myös maantiellä. Maastossa se ei sinäänsä lisää etenemiskykyä, se voi ehkä lisätä ketteryyttä oikein pitävällä alustalla. - d-max_city
joo jos jatkuva neliveto niin aina avattava keskitasuspyörästö. Jotkut harrastelijat on saanu yhdisteltyä autojen osia ihan bolt-on tyyliin niin että on kytkettävä neliveto ja sitte vielä keskitasauspyörästö. Sillon vain ajaa kesällä edullisesti pelkällä takavedolla ja nelivedolla mukavasti talvella vaikka 24/7.
- d-max_city
d-max_city kirjoitti:
joo jos jatkuva neliveto niin aina avattava keskitasuspyörästö. Jotkut harrastelijat on saanu yhdisteltyä autojen osia ihan bolt-on tyyliin niin että on kytkettävä neliveto ja sitte vielä keskitasauspyörästö. Sillon vain ajaa kesällä edullisesti pelkällä takavedolla ja nelivedolla mukavasti talvella vaikka 24/7.
Tai taisivat tehdä tosiaan niin että laittoi vain manuaalisesti kytkettävät napalukot, silloinhan polttoainetta ei juuri säästy kun nelivedon kardaani pyörii ja pyörittää tasauspyörästöä vetoakseleineen pyörän navalle asti. Pitäisi saada kytkettyä jakiksessa etukardaani irti voimansiirrosta.
- 102030405060
d-max_city kirjoitti:
joo jos jatkuva neliveto niin aina avattava keskitasuspyörästö. Jotkut harrastelijat on saanu yhdisteltyä autojen osia ihan bolt-on tyyliin niin että on kytkettävä neliveto ja sitte vielä keskitasauspyörästö. Sillon vain ajaa kesällä edullisesti pelkällä takavedolla ja nelivedolla mukavasti talvella vaikka 24/7.
Tuossa L200:essa se on juuri noin, voit ajaa pelkällä takavedolla, tai voit ajaa nelivedolla keskitasauspyörästö auki tai kiinni.
- d-max_city
Joo, defessä ei ole tasauspyörästön lukkoja vakiona, maastoauton mainetta auto kyllä sai kaiken maailman luontodokumenteista, eikä se mitenkään keskivertoa huonompi olekaan autona olekaan vaikka itse luotan vain japsiin.
Tuo kun puhutaan että keskitasauspyörästön/pitkittäisen tasauspyörästön lukosta, se on pelkkä mukavuusvaruste vaikka hämääkin montaa että kyseessä olisi joku maastoajotekijä, annan esimerkin:
Yleensä keskitasauspyörästöä ei ole näissä japseissa, jolloin nelivedolla ei pahemmin voi kääntyillä pitävällä alustalla, eli keskitasauspyörästö on aina 100% lukkoon kytkettynä kun ajetaan nelivedolla.
Sitten on paremmin varusteltuja joissa tuon keskitasauspyörästön voi avata, silloin autolla voi kääntyillä neliveto päällä asfaltilla, mutta se pitää saada maaston kytketyksi lukkoon, koska muuten autossa vetää vain yksi pyörä, ja lukittuna kaksi pyörää, loput kaksi pyörää saadaan sitten vetämään vain kahdella tasauspyörästön lukolla.
Minä en d-maxilla aja maastossa vaan jimnyllä jossa on samurain jakis, arb:n lukot mutta d-maxin jarruluistonrajoitin yllätti minut täysin hyötykäytössä. Siinä missä toisissa on kytkettävä takalukko, minulla on jarrulukot molemmilla akseleilla jolloin voimaa välittyy oikeasti kaikille neljälle pyörälle, vakio jimynkin meni huonommin metsässä.
En ala sönköttämään mitään paskaa että d-max olisi paras maasturi, jarrulukkoja voi olla monissa muissakin pikapeissa mutta etutasauspyörästön luistonrajoitin on äärimmäinen plussa. Tykkään muutenkin autosta kun sisusta on pelkkää muovia niin voi vesiletkulla pestä, vetokyky 3500kg, pohjapanssarointi tukevinta mitä tehdastekoisena olen nähnyt, mutta nehän ei maastoajoon liity.
Alennusvaihteiston välityssuhede vakiona 2,5:1 jota maahantuoja ei mielestäni ilmoita ollenkaan, laskin vain nopeudesta parkkipaikalla. - 74848484
Eikös noi lava-autot ole aika kömpelöitä maastossa? Iso kääntösäde ja heikko pito takapyörissä kevyen perän johdosta. Kuorma lavalla tietysti auttaa takapään sutimiseen, mutta lisää kokonaispainoa. Ja suuresta painosta on vain haittaa maastoajossa.
- 1020304050
Riippuu alustasta, joillakin alustoilla se keveys on etu.
- Sutii
1020304050 kirjoitti:
Riippuu alustasta, joillakin alustoilla se keveys on etu.
No ei ainakaan lumella tai mudassa. Lisää painoa lavalle niin on sitten jo niin paljon kokonaispainoa että uppoaa.
Painon tulisi olla edes jotenkin tasapainossa etu ja takapään välillä. Kuormaamattomassa lava-autossa asia ei ole näin. Takapyörillä ei ole kunnolla pitoa.
Talviliukkaillakin arvaamattomia ajaa ihan tielläkin kevyen perän johdosta. - Sutii
Sutii kirjoitti:
No ei ainakaan lumella tai mudassa. Lisää painoa lavalle niin on sitten jo niin paljon kokonaispainoa että uppoaa.
Painon tulisi olla edes jotenkin tasapainossa etu ja takapään välillä. Kuormaamattomassa lava-autossa asia ei ole näin. Takapyörillä ei ole kunnolla pitoa.
Talviliukkaillakin arvaamattomia ajaa ihan tielläkin kevyen perän johdosta.Siis selvennän vielä, että toki se keveys on etu maastossa ja lumella. Samoin ketteryys ja pieni koko. (ei lava-auton ominaisuus)
Nämä lava-autot ei todellakaan ole kevyitä autoja. Vain perä on kevyt. Ja kun perään lisätään painoa sinne lavalle/takapyörille, niin sitten se vasta onkin painava auto onkin. - 102030405060
Sutii kirjoitti:
No ei ainakaan lumella tai mudassa. Lisää painoa lavalle niin on sitten jo niin paljon kokonaispainoa että uppoaa.
Painon tulisi olla edes jotenkin tasapainossa etu ja takapään välillä. Kuormaamattomassa lava-autossa asia ei ole näin. Takapyörillä ei ole kunnolla pitoa.
Talviliukkaillakin arvaamattomia ajaa ihan tielläkin kevyen perän johdosta.Nimenomaan upottavilla alustoilla pyritään siihen, että pintapaine on pieni, eli mahdollisimman isot pyörät ja kevyt auto.
Mitä kevyempi auto alunalkaen, sitä pienemmillä pyörillä pärjää.
Toki sitten jos on niin vähän lunta tai "mutaa", että halutaan mennä pohjia myöten, niin sitten painosta on etua . . . - 102030405060
Sutii kirjoitti:
Siis selvennän vielä, että toki se keveys on etu maastossa ja lumella. Samoin ketteryys ja pieni koko. (ei lava-auton ominaisuus)
Nämä lava-autot ei todellakaan ole kevyitä autoja. Vain perä on kevyt. Ja kun perään lisätään painoa sinne lavalle/takapyörille, niin sitten se vasta onkin painava auto onkin.Kyllä, eli toisin sanoen painojakauma pitäisi olla kohtalaisen tasainen kullekkin pyörälle.
Tyhjä lava-auto on etupainoinen, ja vasta kuormattuna se tasapainottuu, joka lienee ihan fiksua, koska kuljetustarpeisiinhan se onkin tehty.
Massa ei sinäänsä haittaa, mutta mitä isompi massa, sitä isommat pyörät tarvitsee, jotta pääsee samaan pintapaineeseen kuin kevyemmällä autolla.
- sekin
nuo vakio renkaat tuppaa olemaan aika lipoiset varsikin kurakoissa omalle vanteelle saa maasto renkasta muutamalla satasella halvinmallaan sarjaa.niin pidot paranee.
- lkvhcgkxlcöhv
No vähänkään auto-alan miehet tietää heti sanoa että volkkarin tekele kannattaa unohtaa samantien.
- Oikopulkujenmies
Koeajamalla nämä selvitettiin. Ford Ranger, Toyota Hilux, Mitsubishi L200 ja Nissan Navara. VW Amarokkia ei saatu mukaan, oli muualla koeajossa. Kaikki vietiin samaan paikkaan eli tien oikeanpuoleisen ojan ylitys niin että vasen etupyörä ja oikea takapyörä jäivät roikkumaan ilmaan, tätä kutsutaan ristiriipunnaksi. Oikea etupyörä oli loivasti nousevalla kallioalustalla, vasen takapyörä tien hiekkapinnalla. Autot pysäytettiin hetkeksi ojan keskelle jotta saatiin varmistettua ristiriipuntatilanne todelliseksi ja vastaavaksi muiden kanssa. Näistä neljästä vain Nissan Navara lähti siitä kiipeämään ojan takaiseen maastoon, muut jäivät kiikkumaan lähinnä sen takia että niiden neliveto ei välittänyt voimaa oikealle eturenkaalle tarpeeksi tai ei ollenkaan jolloin vasen takapyörä suti hiekalla eikä jaksanut työntää autoa liikkeelle loivaan ylämäkeen. D-max esitys oli heikoin näistä.
Käykää kokeilemassa itse jos tämä ei riitä. Autoliikkeistä vaan autot koeajoon.- 102030405060
Ne joissa on lukko takana menevät helposti.
Ne joissa ei ole, käyttävät joko jarruihin perustuvaa luistonestoa, tai jos on jonkinnäköinen kitkalukko takana, niin sitä.
Esim. luistonesto saattaa vaatia sitä, että kuski painaa kaasua ja antaa tyhjää pyörivien pyörien sutia vähän aikaa. Luistonestolla täytyy siis kuskin hoksata ajaa vähän eri tavalla kuin lukkoperäisellä ja siksi on hyvä ymmärtää milloin autossa on lukot ja milloin luistonesto.
Luistonestossa on yksi hyväkin puoli, ja se on se, että se vaikuttaa myös etuakseliin ja paikkaa siis myös etulukon puutetta, mitä takalukko yksin ei tee.
Parasta tietysti jos autossa on molemmat, ja vielä parempi jos on vielä etulukkokin.
No maastossa ajavalle lukkojen ei tarvitse olla ongelma, koska ne saa kaikkiin näihin autoihin eteen ja taakse jälkiasennusosana. Eli jos aikoo ajaa maastossa enempi ja laittaa eteen ja taakse kytkettävät lukot, niin voi valita autonsa vapaammin, sillä ne saa kaikkiin edellä mainittuihin.
Kannattaa myös huomioida, että renkaat vaikuttaa paljon. :) - Peoughjcj
102030405060 kirjoitti:
Ne joissa on lukko takana menevät helposti.
Ne joissa ei ole, käyttävät joko jarruihin perustuvaa luistonestoa, tai jos on jonkinnäköinen kitkalukko takana, niin sitä.
Esim. luistonesto saattaa vaatia sitä, että kuski painaa kaasua ja antaa tyhjää pyörivien pyörien sutia vähän aikaa. Luistonestolla täytyy siis kuskin hoksata ajaa vähän eri tavalla kuin lukkoperäisellä ja siksi on hyvä ymmärtää milloin autossa on lukot ja milloin luistonesto.
Luistonestossa on yksi hyväkin puoli, ja se on se, että se vaikuttaa myös etuakseliin ja paikkaa siis myös etulukon puutetta, mitä takalukko yksin ei tee.
Parasta tietysti jos autossa on molemmat, ja vielä parempi jos on vielä etulukkokin.
No maastossa ajavalle lukkojen ei tarvitse olla ongelma, koska ne saa kaikkiin näihin autoihin eteen ja taakse jälkiasennusosana. Eli jos aikoo ajaa maastossa enempi ja laittaa eteen ja taakse kytkettävät lukot, niin voi valita autonsa vapaammin, sillä ne saa kaikkiin edellä mainittuihin.
Kannattaa myös huomioida, että renkaat vaikuttaa paljon. :)Just joo, taas yksi "tietäjä" kirjoittelemassa. Kaikki joissa on takalukko EIVÄT mene tuosta vaan ojan yli. Jos on ristikkäiset renkaat ilmassa vailla pitoa niin useimmissa se maassa oleva takapyörä vaan sudittaa hiekkaa ilmaan jos ei voimaa välity myös sille maassa olevalle etupyörälle. Se yksi takakumi ei vasn riitä työntämään kevytperäistä autoa siitä yli. Koeajakaa ennen kuin ostatte kolmipyörävetoisia niin huomaatte itsekin.
- Oikopolkujenmiess
Niin ja vielä lisäyksenä koeajoihin että joka autossa kokeiltiin kaikki mahdolliset nelivedon kytkentämuodot josko sillä pääsisi pinteestä mutta ei niistä apua löytynyt. Navara meni asetuksella 4LOW ja taka-akselin lukko kiinni.
- Oikopolkujenmie
Isuzu D-max oli mukana koeajettavien joukossa vaikka jäi tuossa ensimmäisessä viestissä mainitsematta, mutta tuli sen lopussa esille kuitenkin.
- MauriYlitornioltha
Sole mikhään testi tuommonen! Mie ko testasin nuot samat authot (amarookhinki anthovat) vesisthö ylithykses nii sinnehä ne jorthaanin pohojaa kaikhi jäihvät. Viimisenä oli enhää L200 jälijellä ja mie pyöräytin nopian nelivejon päälhe ja ajaa rouskhautin niijen kaikhien muihten ylihte vastarannalhe. Siellähä ny naaraahvat niithä muihta...
- MauriYlitornioltha
Tänhään kävin vethämässä net muut poijes sielt jorthaanin pohojasta, ko kävi nii säälhiksi niithä autoliikheithen ukhoja. Yhellä vejolla vetasin kaikhi saman vaihjerin nokhassa. Pyörhäytin vain hithaan nelivejon päälhe mitsusta ja polkhasin pikhasen kaasua ja sielthä ne nousi pohojamuvasta - tatsuni kärijeshä. Ei tarvinnu etes takalukkoa käythää.
- Ponssekuskinkärry
Nyt kyllä wiithuttaa...kokeilin omaa L200 mitsua ojan yli ja siihen jäi keikkumaan. Hävetti pyytää ohiajavaa volvokuskia hiukan kiskaisemaan sitä taaksepäin että sai sen siitä pois. Taisi ukko ihmetellä että mikä neliveto tuo muka on. Lähtee tämä mukamasneliveto vaihtoon kunhan ehdin hiukan koeajamaan noita muita.
Neuvoksi: jos kokeilet omaasi niin kokeile sellaisessa paikassa mistä auto pääsee valumaan omalla painollaan takaisin tielle, muuten joudut samaan ahdinkoon. Muutenkin meneehän yksipyörävetoinen henkilöautokin ristiriipunnasta kun on vaan tarpeeksi jyrkkä alamäki, painovoima vetää. Ylämäkeen kyky selviää. Samoin jos on vauhtia menee varmaan silloinkin mutta saattaa hajota samassa rytinässä.
Onkos muut kokeilleet jo omiaan, rehellinen mielipide ettei tarviis niitä kaikkia koeajaa ? Täytyy selvitä ristiriipunnasta kun käytetään työajoon metsäkonehommissa iso säiliö ja kaikenlaista painavaa lavalla kuskaten noita traktoriuria ajellen välillä. - Dmaxisless
Jaahas, täällä keskustelu käy vilkkaana. No meidän talliin ei enää D-maxia tule kun taas vaihdetaan. Kaksi vuotta tuolla on ajeltu ja tuommoisissa roikuntatilanteissa ollaan oltu myöskin jumissa. Täytyy kokeilla hilu ja foordi, miksei tuo uusi navarakin tietty.
- Kuusimika
Naapurin navaraa kokeiltiin, ei muuten tarvii takalukkoa edes kytkeä päälle. Vähän enemmän kaasua niin abs systeemi jarrutti ilmassa roikkuvia pyöriä niin että voimaa siirtyi maahan kosketuksissa oleviin pyöriin. Siitä se lähti liikkeelle, eteen ja taaksepäin. Otin kännykällä videokuvaa siitä. Yllätys oli itselleni että näinkin se toimii.
- Ponssekuskinkäry
Joo, tuosta kovin puhutusta ojanylityksestä / ristiriipunnasta selvisi vain Amarok ja Navara. Kokeiltiin täällä tampereella. Muut kyllä jäivät siihen kiinni. Nyt täytyy valita noista kahdesta se seuraava kärry sitten.
- Kahvipöytäkeskusteluu
Epäilen tuota Amarokin kykyä. Täytyy käydä koeajolla. Nissanin menokyky on tiedossa.
- V8_offroad
Kyllä se on Ford R-150 Raptor. Aika vaikea kenenkään väittää vastaan. Ja saa uutena suomesta! Joo ja ei sieltä lähimmästä Ford-merkkiliikkeestä, vaan margaanisimmilta erikoismaahantuojilta. Oli muuten Teknarissa tai Startissa koeajosakin tämmönen maastohirmu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1591394Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241159Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111090- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73879