Ateistin näkökulma perisyntiin?

tfujrtfktrikrt

Millä ateisti korvaa perisynnin?

45

441

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi.edes.kysyt

Perisyntiä ei ole joten sitä ei tarvitse korvata.

• einiinmitään

Oletko sinä todellakin niin pohjattoman tyhmä ja mistään mitään tietämätön, ettet tiedä edes sitä että yksikään ateisti ei usko mihinkään perisyntiin, aivan samalla lailla kuin ei usko mihinkään jumalaankaan. Ateisti suhtautuu perisyntiin samalla tavalla kuin näkymättömiin vaaleanpunaisiin keijukaisiin.

Täysin keksittyä, merkityksetöntä ja olematonta mielikuvitusasiaa ei tarvitse korvata millään tavalla, mutta tätä - kuten mitään muutakaan - ei ilmeisemmin pysty uskovan aivoilla koskaan ymmärtämään. Erittäin säälittävää.

• selitä

Mitä ihmettä sinä tuolla tarkoitat? Useimmat ateistit eivät usko perisyntiin tai mihinkään sitä vastaavaan. Miksi se pitäisi korvata jollain?

• EIvät millään. Perisynti on ihan kristinuskon oma kuvio (en tiedä onko juutalaisuudessa tai islamissa perisyntiä).
      Jos sitä ajattelee metaforana, sitä ei myöskään tarvitse korvata millään. Itse ajattelen kuten varmaan jotkut uskovatkin, että se on ihmiseksi tulemisen, tietoisuuden syntymisen aiheuttama ristiriita eläimellisen vaistomaisen käyttäytymisen viattomuuden ja tietoisen ajattelun ja kulttuurin välillä. Tai jotain sinnepäin. Metaforana toimii, uskonnollisena opinkappaleena ei.

• monta.merkitystä

Metafora? Käytitkö nyt varmasti oikeaa sanaa? Ei kai tässä mistään kreikkalaisista kruukuista puhuta.

Itse näen pierisynnin vielä monikulmaisempana amforana. Se nimittäin kuvastaa myös biologisen perimän vaikutusta, kuten tekee ajatus sukupolvien yli ulottuvasta Jumalan kostosta. Toisaalta se on myös erinomainen keino henkisesti ehdollistaa kovakalloisimpia käyttäytymään ihmisiksi.

• monta.merkitystä kirjoitti:

Metafora? Käytitkö nyt varmasti oikeaa sanaa? Ei kai tässä mistään kreikkalaisista kruukuista puhuta.

Itse näen pierisynnin vielä monikulmaisempana amforana. Se nimittäin kuvastaa myös biologisen perimän vaikutusta, kuten tekee ajatus sukupolvien yli ulottuvasta Jumalan kostosta. Toisaalta se on myös erinomainen keino henkisesti ehdollistaa kovakalloisimpia käyttäytymään ihmisiksi.

No sanotaan sitten ihan että vertauskuva. Ehkä metafora tosiaan oli väärä sana, vaikkakaan se ei liity astioihin millään tavalla.

Mutta tuosta perimän vaikutuksesta olen suunnilleen samoilla linjoilla. itse ajattelen että kyse ei ole niinkään biologisesta perimästä kuin kulttuurin periytymisestä. Kulttuureilla on myös pimeät puolensa, joita ei usein tiedosteta. En ole tutkinut asiaa sen paremmin, mutta psykologisessa kirjallisuudessa törmää toistuvasti ajatukseen, että tietyt tuhoisatkin kuviot periytyvät perheissä tai suvuissa.

• Trumola
        monta.merkitystä kirjoitti:

Lähinnä tampio korostaa omaa sivistymättömyyttään https://fi.wikipedia.org/wiki/Metafora

Fiksumpi vähän tuumii ja lähestyy asian nyöremmin, mutta ehkäpä ne nuoruudessa kumotut amforaruukulliset ovat tehneet tehtävänsä ja jättäneet jäljelle sen verran vähän pelimerkkejä, että tämäkin kuulostaa vain kukkaruukulta.

• lahjoitan.ilmatteeks

Kai siitä joutuu perintöveron maksamaan, jos on perinyt syntiä. Toisaalta voihan sen antaa lahjoituksena pois niin sitten sen saaja joutuu maksamaan lahjaveroa. Sen vois lahjoittaa esimerkiksi jollekin uskovaiselle, kun he ymmärtävät perisynnin päälle enemmän.

• AntMennäVaan

Hihhh....

• Koopo

Mää perin muutaman vanhan synnin uskonnolliselta isopapaltani, mutta koska en itse noihin juttuihin niin usko, niin kiikutin ne sitten läheiseen piruntorjuntabunkkeriin.

Näyttivät ilahtuneilta. Ilmeisesti tulivat tarpeeseen.

• Kuten jo aiemmin on mainittu, koko synnin käsite on olematon. Syntiä tai perisyntiä ei ole olemassakaan.

Synnin käsite muodostaa maan lain kanssa rinnakkaisen rikoskäsitteen. Näinhän ei voi olla, joten ihan oman hyvinvoinnin kannalta kannattaisi uskonharhaisten lopettaa kokonaan synnistä höpöttäminen, ettei joudu leivättömän pöydän ääreen.

• lllllllllllllll

Perisynti,synti = Tuomitseminen,moraalittomuus , näitähän et lapsena osannut tehdä joten on selvää että maailma sen sinulle opettaa...maailma joka Raamatun mukaan on pahan vallassa . Vai voiko joku väittää että ihmiskunnan suunta tällä hetkellä on loistava tulevaisuus ? Ei ylikansoittumista , eikä nälänhätää ? Moraali kukoistaa ja kaikki ovat tasavertaisia ?

• lllllllllllllll

Miksi kieltää synti ? Sehän on ihmisen normaali elämää ja siksi sitä ei nähdä tai haluta nähdä .

• lllllllllllllll

Ateisti ei korvaa perisyntiä...heille se on normaalia arkea ;D

• lllllllllllllll

"Heillä" tarkoitan palstakristittyjä. Kehotetaan MUITA kunnolliseen elämään
        mutta ite teisti nuuski pallejaan minkä ehtii :D

• lllllllllllllll
        lllllllllllllll kirjoitti:

"Heillä" tarkoitan palstakristittyjä. Kehotetaan MUITA kunnolliseen elämään
        mutta ite teisti nuuski pallejaan minkä ehtii :D

onhan se rohkeaa käyttää toisen nickkiä... huvinsa kullakin ..tämä oli viimeinen tällä nimimerkillä tässä keskustelussa :)

• lllllllllllllll kirjoitti:

onhan se rohkeaa käyttää toisen nickkiä... huvinsa kullakin ..tämä oli viimeinen tällä nimimerkillä tässä keskustelussa :)

Oletko koskaan harkinnut nimimerkkisi rekisteröintiä?

• ark888

Perintönä kulkeva syyllistäminen on muinaisen papiston kehittämä peukaloruuvi, jolla seurakuntaa ajetaan jatkuvaan parannuksentekoon ja rukoilemaan armoa.

• Rapanhapakko

Yhtä hyvin voisi kysyä mikä on kristinuskon ratkaisu jälleensyntymisen ongelmaan. Ai, eikö kristinuskolla ole vastausta? Puutteellinen uskonto siis. :-)

• perunaa

Voisin korvaten vaikka sinapilla tai mistelillä.

Kysymyksessä ei ole mitään järkeä, joten vastaus on samaa luokkaa.

• fda

Millä ajattelit korvata menninkäiset?

• mun.omasta.mielestä

Nykypäivänä menninkäiset ovat niin positiivisesti konnotoituneita, että en ehkä haluaisi korvata heitä.

• jeigpjgipe

Perisyntiä ei ole, koska eihän ihmisessä ole itsekästä hitautta, eikä Jumalaa vastustavaa ja vihaavaa tahtoa? Vai onko sittenkin? :)

• jnigei

Kysymyksen avauksella siis kai tarkoitat, että onko jotain mikä ateistin mielestä voisi muistuttaa perisyntiä tai mikä aiheuttaisi jotain samantapaista. Olettaisin, että joku siihen voisi vastata esim. että evoluutio, psykologiset tekijät, ympäristötekijät, kulttuuri, ihmissuhteet ym. mitkä muovaavat ihmisestä sellaisen kuin muovaavat.

• Sillä että elän enkä ala veisaamaan mitään virsiä, kuten aloittaja.

• "Millä ateisti korvaa perisynnin?"

perintätoimisto auttaa?

• DRHouse

Jaa, että perisynti pitäisi korvata? Kukas sen sitten rikkoi?

• bad.boy

Synti kuuluu uskonnollisuuteen. Ei muualle. Käytetään paljon pelottelumielessä, pitämään uskovaisia ruodussa.

• korvaanko-millä

Minulle suurempi ongelma on, millä korvaan joulutontut. Pidin niistä pienenä paljon.

• KukaJeesus

Elämän myönteisyydellä? :)

• tuumii

Aurajuustolla.

• Herran.tertut

Minä voisin korvatakin. Arvo on laskelmieni mukaan sellaiset 2 senttiä. Ongelman muodostaa se, että Suomessa pienin käytössä oleva kolikko on 5 senttiä. Pyöristyssääntö pelastaa maksamiselta, koska maksettava summa olisi 0. Joten maksamaan ei joudu. Paitsi jos on niin tyhmä, että maksaa kortilla!

Toisaalta, perisyntihän tarkoittaa, että jumala kostaa pahat teot aina kolmanteen ja neljänteen polveen. Tarkemmin ajatellen en kuulukaan tuohon kohderyhmään kun mulla on vain kaksi polvea!

Mutta heikommin on asiat mun tädillä, hänellä on molemmissa jaloissa polviproteesi. Joten hänpä sitten kuuluukin kyseiseen kohderyhmään, onhan hänellä menossa ne "kolmas ja neljäs polvi". Mitenkähän niiden suhteen jumala mahtaa toimia? Meneekö ne jotenkin epäkuntoon? Metalliahan ne on, mutta tuskin ruostuvaa sellaista. Nähtäväksi jää!

• Lievä.Lukihäiriö

Minä suhtaudun parisyntiin perin positiivisesti. Se on paljon hauskempaa kuin soolosynti.

• Tabernaakkeli.naakkeli

Kivaahan se on periä, mutta vielä monin verroin hauskempaa tehdä itte. Joten kaikki vaan synnintekkoon synnintekkoon! Ei luoja laiskoja elätä!

• järkikullitta

Järki.
      Perisynti on yksi hulluimmista osista kristillisyyden dogmia.
      Perisynti, helvetti ja kolminaisuuden matematiikka ovat kirkon keksintöjä.
      Perisynnillä ja helvetillä sekä syntien anteeksi saamisella on peloteltu kristittyjä menestyksellä oman järjen käyttöä vastaan.

• minierkki

Ei se ateisti perisyntiä kaipaa mitään korvaamaan.

On se jännä se perisynti ja taitaa olla kaikkein älyttömin asia kristillisyydessä.
        Kristityt saavat perisynnin käsitteellä ajettua mielessään uskottomat ja vääräuskoiset helvettiin.

Niin paljon on häneen uskovia Jumala rakastanut, että teki helvetin ja antoi ainokaisen poikansa kärsiä ristinkuolman saadakseen sinne helvettiin uskottomat ja vääräuskoiset paistumaan uskovien kiljuessa hoosiannaa...

Ei tuossa uskovien palkitsemisessa muuta voi takana olla. Kumma persoona se korkeampi ja niin rakastava olento joka jakaa uskolla vuohiin ja lampaisiin.
        Toisaalta se voi olla itsensä uskoon suggestuneen kuvitelmaa?
        Kumpi olisi uskottavampi selitys?

• xfgjf

Aloitus kertoo aika tyhjentävästi miksi tosiuskovaisten kanssa ei voi keskustella - tai ainakin se on aivan turhaa ajan haaskausta.

• Aada-a

Perisynti on yksi niistä asioista joihin en uskovaisenakaan uskonut, joten nyt kun on uskovaisuus takanapäin ei sitä tarvitse korvata yhtään millään.

• ipazipzäp

Nykyaikaisella 7 ottelulla tai vauhdittomalla pituushypyllä.

• Syripenti

Aika hyvä, itse asiassa esim. vauhditon pituushyppy on ollut isoissakin kisoissa aikanaan ohjelmistossa!. Noin perisynti kyllä saa kyytiä!.

• trivia
        Syripenti kirjoitti:

Aika hyvä, itse asiassa esim. vauhditon pituushyppy on ollut isoissakin kisoissa aikanaan ohjelmistossa!. Noin perisynti kyllä saa kyytiä!.

Geenivirheitä ei toistaiseksi osata korjata. Ehkä jo hiukan.

• näin.se.on
        trivia kirjoitti:

Geenivirheitä ei toistaiseksi osata korjata. Ehkä jo hiukan.

Kyllä Mengele ja kaverit osasivat. Kaasua vaan geenivialliselle, niin kyllä alkaa geenivirheet väheneen populaatiossa.

Kristitty ei voisi toimia noin. Kristityn velvollisuus on auttaa heikompaa ja ojentaa kätensä kompastuneelle, ei sylkeä päälle. Eikä vain velvollisuus vaan kristityn mieli halajaa olla toisen ihmisen tukena.

• perisynnin

Sääntöjen rikkomukset eivät kulje perintönä, vaan jokainen vastaa itse omista rikkeistään.

• Kitty_Survival

Jos sukurasite on syntiä, tehköön lääkäri parannuksen.

• Uskovainen siinä taas projisoi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?

Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?
      Maailman menoa
      520
      5642
    2. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      125
      5229
    3. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      30
      2550
    4. Voiko nainen olettaa

Miehen maksavan treffeillä kaiken, jos kutsuu naisen treffeille?
      Ikävä
      408
      2244
    5. Minun on vaikea ymmärtää

Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut
      Ikävä
      40
      1400
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      176
      1228
    7. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      68
      1175
    8. Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies

Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1021
    9. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1011
    10. Teennäinen ihminen?

Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen
      Sinkut
      132
      958
    Aihe