Tällä kepun palstalla kepulaiset puhuvat nyt enemmän demareista kuin kepusta. Heidän puheittensa sävyn vuoksi tulee mieleeni joskus sotaväessä kuultu väite, että hyökkäys on paras puolustus.
Tuostako on kyse? Kokevatko palstan kepulaiset puolueensa olevan jo niin ahtaalla, että täytyy käyttää tuota keinoa? Ei se kyllä sodassakaan pidä paikkaansa aina, itse asiassa harvoin. Aina hyökkäyksessä tulee enemmän omia tappioita kuin puolustuslinjoilla pysyttäessä. Hyökkäyksellä saavutetut valloituksetkin voivat jäädä tilapäisiksi. Niin kävi viime maailmansodassa Saksalle ja valitettavasti Suomellekin.
Mutta jos on jouduttu mottiin, pakko on hyökätä motista pois murtautuessa. Kokevatko palstan kepulaiset puolueensa olevan nyt motissa. Demaritko he kokevat puolueensa saartajiksi? Voivat olla oikeassa. Mutta jospa saartaja on sittenkin kepun taitavasti motittanut kokoomus? Ehkäpä tulevissa gallupeissa aletaan hiljalleen nähdä, onko kepu saarrettu pahemmin vasemmalta vai oikealta.
Voihan olla myös niin, että kun omassa puolueessa ei nähdä kehuttavaa, täytyy haukkua toista. Melko yleistä on, että jos joku ”vähemmän fiksu” mies kokee jonkun toisen miehen itseään komeammaksi, älykkäämmäksi, menestyneemmäksi tms. ei hän sitä muille tunnusta, vaan mieluummin kääntää puheissaan asian toisinpäin. Fiksummat kyllä tuolloin aina oikein ymmärtävät sen, mistä perimmiltään on kyse. Noinko pitää nyt ymmärtää myös tuo palstan kepulaisten käyttäytyminen?
Tuon jälkimmäiseen vaihtoehtoon viittaisi tuo, että nuo demareita noin esillä pitävät kepulaiset ovat tehneet itsestään upseereita, johtajia, ökyrikkaita ja muita sellaisia, joita eivät missään tapauksessa voi olla, sen jokainen normaalijärkinen elämän tosiasioita tunteva ymmärtää. Eli kun he ovat pyrkineet purkamaan omaa kompleksiaan noin, yrittävätkö he nyt käyttää samaa metodia myös kannattamansa puolueen suhteen? Luulenpa, että yhtä huonolla tuloksella. No, tuo alettaneen siis hiljalleen nähdä gallupeissa ja nähdään viimeistään vaaleissa.
Ps.
Kun nuo edellä tarkoittamani eivät ole koskaan antaneet vähäisintäkään todistetta siitä, että ovat sellaisia kuin ovat kertoneet olevansa - ei toki ole tarpeenkaan, totuus ymmärretään muutenkin - minä vaihdoin profiilikuvaani todistaakseni, että olin sentään aliupseeri jo varusmiehenä, vaikka melkoinen babyface silloin olinkin;))
Hyökkäyskö paras puolustus?
114
772
Vastaukset
Palstalle kirjoittelevat KEPUlit ovat noita puolueen pahnueen pohjimmaisia, joilla on alkanut iso pyörä heittämään jo kauan sitten. Pelko tosiaan tuntuu olevan suuri ja se ei yllätä.
Nuo KEPUlit ovat ymmärtäneet Sipilän kyvyttömyyden ja tulossa olevan rökäletappion vaaleissa. Sen takia he tännekin kirjoittelevat demareista.Eihän täällä demareistakaan tehdä varsinaisesti uusia avauksia, vaan kierrätetään vanhoja. Samalla linjalla ovat ne, jotka tekevät avauksia kepusta. Johtunee siitä, että on kesä, eikä valtakunnanpolitiikassa tapahdu mitään uutta, mutta halu tappaa aikaa ja väitellä on entinen. Yhtä tyhjänpäiväinen on tuo sinun avauksesi.
Miten niin tyhjänpäiväinen Pysty. Erityisesti kiinnitti huomiota Kapin kommentti siitä että Kepu on joutunut Kokoomuksen motittamaksi. Tämähän pitää täysin paikkansa.
Sinipunahallitusta siellä Apollonkadulla pelätään kuin Ilmestyskirjan uutta tulemista! Koska oppositiotaival Kepulla tulee olemaan silloin pitkä ehkä jopa lopullinen kohti Auringonlaskua ratsastaessa. Kuten kuihtuvan Agraaripuolueen Länsidemokratiassa kuuluisikin.Vai niin, että avaukseni on tyhjänpäiväinen. No, johtunee sekin siitä, että nyt on kesä;)) Tosin nyt ei ole oikein kesäinen ilma täällä Suomen eteläisellä palmurannikolla, ja siksipä minä nyt sisätiloissa ollessani istahdin hetkeksi koneeni ääreen ja heitin tuon.
Ei avaukseni tosin ole mielestäni tyhjänpäiväinen, vaan kyllähän täällä on jo kauan - siis muulloinkin kuin kesällä - nähty tuota samaa: muut puolueet ovat kannattamaansa enemmän puheina niillä, joilla myös muut keskustelijat ovat yleinen puheenaihe. Samasta kompleksista siinä on kyse. Sinä et tietenkään mielestäni kuulu noihin, joten ihan turhaan hikeennyit.kapi_ kirjoitti:
Vai niin, että avaukseni on tyhjänpäiväinen. No, johtunee sekin siitä, että nyt on kesä;)) Tosin nyt ei ole oikein kesäinen ilma täällä Suomen eteläisellä palmurannikolla, ja siksipä minä nyt sisätiloissa ollessani istahdin hetkeksi koneeni ääreen ja heitin tuon.
Ei avaukseni tosin ole mielestäni tyhjänpäiväinen, vaan kyllähän täällä on jo kauan - siis muulloinkin kuin kesällä - nähty tuota samaa: muut puolueet ovat kannattamaansa enemmän puheina niillä, joilla myös muut keskustelijat ovat yleinen puheenaihe. Samasta kompleksista siinä on kyse. Sinä et tietenkään mielestäni kuulu noihin, joten ihan turhaan hikeennyit.Mistä sinä tiedät, mitä puoluetta täällä kukin kannattaa? Sitä paitsi nuo demareista tehdyt avaukset ovat 90-prosenttisesti tehty yhdeltä ja samalta koneelta. Siltä jonka takana istuvaa olevan olen luonnehtinut sinun metodillasi "iikolliksi".
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, mitä puoluetta täällä kukin kannattaa? Sitä paitsi nuo demareista tehdyt avaukset ovat 90-prosenttisesti tehty yhdeltä ja samalta koneelta. Siltä jonka takana istuvaa olevan olen luonnehtinut sinun metodillasi "iikolliksi".
Älä yritä olla naiivin ymmärtämätön, kun et sitä oikeasti ole! Totta kai sinä hyvin ymmärrät, että kepua nuo demareita - puolueen sadan vuoden takaisia asioita kuten Halosen eläkkeitäkin - esillä pitävät ovat kepun kannattajia. Kyllähän useimmat heitä ovat tuon myös julkituoneet, monellakin tapaa, vähätaitoisimmatkin ainakin avatessaan otsikolla ”keskusta ja jotakin”- se ”jotakin” ei ole koskaan kepulle kielteistä. Ymmärrän toisaalta, että kepun kannattajana et halua tuollaisia tosiasioita tunnustaa.
Mistäpä sinä tiedät, että nuo olisivat 90-prosenttisesti tulleet yhdeltä ja samalta koneelta? Tosin täällä hämmästyttävän tiiviisti, aamusta iltaan ja usein öisinkin ahkeroi juuri tuo ”keskusta ja jotakin” -avauksia tekevä - tosin tehden avauksiaan ja puhuen paljon enemmän eräästä mielenkiintonsa suurimmasta kohteesta - mutta ei hänkään tuosta puheena olleesta aiheesta noin suuriin saavutuksiin pystyisi. Eikä pystyisi tuokaan, jolle äsken vastasin, vaikka se puheena olevassa aihepiirissä yksi ahkeroitsija onkin, kirjoitusasultaan aina tunnistettavana, eikä hänen kepulaisuudestaankaan jää koskaan epäilystä.kapi_ kirjoitti:
Älä yritä olla naiivin ymmärtämätön, kun et sitä oikeasti ole! Totta kai sinä hyvin ymmärrät, että kepua nuo demareita - puolueen sadan vuoden takaisia asioita kuten Halosen eläkkeitäkin - esillä pitävät ovat kepun kannattajia. Kyllähän useimmat heitä ovat tuon myös julkituoneet, monellakin tapaa, vähätaitoisimmatkin ainakin avatessaan otsikolla ”keskusta ja jotakin”- se ”jotakin” ei ole koskaan kepulle kielteistä. Ymmärrän toisaalta, että kepun kannattajana et halua tuollaisia tosiasioita tunnustaa.
Mistäpä sinä tiedät, että nuo olisivat 90-prosenttisesti tulleet yhdeltä ja samalta koneelta? Tosin täällä hämmästyttävän tiiviisti, aamusta iltaan ja usein öisinkin ahkeroi juuri tuo ”keskusta ja jotakin” -avauksia tekevä - tosin tehden avauksiaan ja puhuen paljon enemmän eräästä mielenkiintonsa suurimmasta kohteesta - mutta ei hänkään tuosta puheena olleesta aiheesta noin suuriin saavutuksiin pystyisi. Eikä pystyisi tuokaan, jolle äsken vastasin, vaikka se puheena olevassa aihepiirissä yksi ahkeroitsija onkin, kirjoitusasultaan aina tunnistettavana, eikä hänen kepulaisuudestaankaan jää koskaan epäilystä.Ei tuo 90-prosentin tyyppi ole muistaakseni kepua juurikaan kehunut, mutta sitäkin useammin arvostellut demareita, vasemmistoliittoa ja vihreitä. Hänet tunnistaa paitsi kieliasustaan, myös siitä, että käyttää usein lainattua tekstiä härskisti ilman linkkiä sivulle, josta on tekstinsä lainannut. Mutta tämä saa osaltani riittää tästä aiheesta.
Ei tuo 90-prosentin tyyppi ole muistaakseni kepua juurikaan kehunut, mutta sitäkin useammin arvostellut demareita, vasemmistoliittoa ja vihreitä. Hänet tunnistaa paitsi kieliasustaan, myös siitä, että käyttää usein lainattua tekstiä härskisti ilman linkkiä sivulle, josta on tekstinsä lainannut. Mutta tämä saa osaltani riittää tästä aiheesta.
No joo, kyllä tuo tarkoittamasi on ahkerin kyseisessä asiassa, häneen vihjasin edellisen viestini lopussa. Mutta kyllä hän kepulainen on, selväksi se on tullut.
Saa nyt tällä erää riittää minultakin, mutta ehkä illalla palaan katsomaan ja jos on kommentoinnin arvoista tullut, sitä sitten kommentoin.
Nyt lounaspöytään ja pöydän antimet nautittuani näin vanhalle miehelle obligatorisille päivälevoilleni!Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, mitä puoluetta täällä kukin kannattaa? Sitä paitsi nuo demareista tehdyt avaukset ovat 90-prosenttisesti tehty yhdeltä ja samalta koneelta. Siltä jonka takana istuvaa olevan olen luonnehtinut sinun metodillasi "iikolliksi".
Mikä on "Iikolli"?
KVG
No, no Pysty! Kai sitten olet nykynuori, kun käytät tuota kirjainyhdistelmää, josta Googlessa sanotaan näin:
KVG on nykynuorten käyttämä sana, jota käytetään yleensä silloin kun kaveri kysyy jotain ja asia ei itseä oikein kiinnosta tai ei jaksa alkaa selittää asiaa. KVG= Kato Vittu Googlesta.
Minun siis täytyi katsoa tuo Googlesta, kun ikäluokallani vastaavassa tarkoituksessa käytetty sana oli EVVVK.
Iikolli sen sijaan on toki tuttu tällaiselle vanhalle miehelle, vaikkei sekään vaikuttanut enää muistamani aikana. Sehän oli IKL, Isänmaallinen kansanliike, äärioikeistolainen radikaalinen poliittinen liike, jatkumoa kai jo aikaisemmin syntyneelle Lapuan liikkeenä tunnetulle suuntaukselle.kapi_ kirjoitti:
No, no Pysty! Kai sitten olet nykynuori, kun käytät tuota kirjainyhdistelmää, josta Googlessa sanotaan näin:
KVG on nykynuorten käyttämä sana, jota käytetään yleensä silloin kun kaveri kysyy jotain ja asia ei itseä oikein kiinnosta tai ei jaksa alkaa selittää asiaa. KVG= Kato Vittu Googlesta.
Minun siis täytyi katsoa tuo Googlesta, kun ikäluokallani vastaavassa tarkoituksessa käytetty sana oli EVVVK.
Iikolli sen sijaan on toki tuttu tällaiselle vanhalle miehelle, vaikkei sekään vaikuttanut enää muistamani aikana. Sehän oli IKL, Isänmaallinen kansanliike, äärioikeistolainen radikaalinen poliittinen liike, jatkumoa kai jo aikaisemmin syntyneelle Lapuan liikkeenä tunnetulle suuntaukselle.Pysty rajuna. Kyllä minä tuon Iikollin tiesin. Kyllin ei voi korostaa Presidentti Svihufvudin päättäväistä toimintaa Mäntsälän Kapinan yhteydessä 1932. Tuo taisi olla lähinnä muutaman AKS-henkisen upseerin (mm. Wallenius) päiväkänniretki jolle pohjalaiset koohottajat saatiin mukaan.
OikeistoSosDem kirjoitti:
Pysty rajuna. Kyllä minä tuon Iikollin tiesin. Kyllin ei voi korostaa Presidentti Svihufvudin päättäväistä toimintaa Mäntsälän Kapinan yhteydessä 1932. Tuo taisi olla lähinnä muutaman AKS-henkisen upseerin (mm. Wallenius) päiväkänniretki jolle pohjalaiset koohottajat saatiin mukaan.
Lapuan Liike päättyi tuohon Mäntsälän retkeen, mutta IKL jatkoi Lapuan Liikkeen hengessä. Talvisodan alla Kekkonen yritti lakkauttaa IKL:n, mutta hankkeensa kaatui. IKL lakkautettiin sittemmin sodan jälkeen, mutta ei se henki ole kokonaan hävinnyt, kuten omakohtaisestikin Lepomäen kannattajana tiedät.
- ooir5
Ei tuo 90-prosentin tyyppi ole muistaakseni kepua juurikaan kehunut, mutta sitäkin useammin arvostellut demareita, vasemmistoliittoa ja vihreitä. Hänet tunnistaa paitsi kieliasustaan, myös siitä, että käyttää usein lainattua tekstiä härskisti ilman linkkiä sivulle, josta on tekstinsä lainannut. Mutta tämä saa osaltani riittää tästä aiheesta.
Olipa kiintoisaa, että kommentoit tuota avausta tyhjänpäiväiseksi, kun ottaa huomioon sen kaiken, mitä muuta täällä kirjoitetaan. Lisäksi en katsoisi miksikään väittelyksi noita homotteluja, lesbotteluja sun muita täysin älyttömiä heittoja, yleensä demareista, demaripresidenteistä, Rinteestä, joskin vastaavia tulee myös kepulaisista, valitettavasti ,sillä soisin ei-kepulaisena ei-kepulaisten pysyvän asiallisina. Keputasolle (tasottomuuteen) ei koskaan kannata alentua. Jokunen ipulainen lienee muutaman persun kanssa räkimässä myös kepulaisten lisäksi.
Lapuan Liike päättyi tuohon Mäntsälän retkeen, mutta IKL jatkoi Lapuan Liikkeen hengessä. Talvisodan alla Kekkonen yritti lakkauttaa IKL:n, mutta hankkeensa kaatui. IKL lakkautettiin sittemmin sodan jälkeen, mutta ei se henki ole kokonaan hävinnyt, kuten omakohtaisestikin Lepomäen kannattajana tiedät.
Siis mitä! Vaimokin jankkaa tuota samaa. Itse asiassa 20 vuotisen liittomme pahin riita meinasi tulla kun hän käytti asiasta vähän voimakkaampiakin kielikuvia.
En kyllä itsestäni "Iikollia" saa. Edistyksellinen Oikeistolainen kylläkin olen.ooir5 kirjoitti:
Olipa kiintoisaa, että kommentoit tuota avausta tyhjänpäiväiseksi, kun ottaa huomioon sen kaiken, mitä muuta täällä kirjoitetaan. Lisäksi en katsoisi miksikään väittelyksi noita homotteluja, lesbotteluja sun muita täysin älyttömiä heittoja, yleensä demareista, demaripresidenteistä, Rinteestä, joskin vastaavia tulee myös kepulaisista, valitettavasti ,sillä soisin ei-kepulaisena ei-kepulaisten pysyvän asiallisina. Keputasolle (tasottomuuteen) ei koskaan kannata alentua. Jokunen ipulainen lienee muutaman persun kanssa räkimässä myös kepulaisten lisäksi.
Ensiksi kiitos avaustani koskevasta mielipiteestäsi! Toiseksi tartun tuossa sanomaasi:
>>en katsoisi miksikään väittelyksi noita homotteluja, lesbotteluja sun muita täysin älyttömiä heittoja, yleensä demareista, demaripresidenteistä, Rinteestä, joskin vastaavia tulee myös kepulaisista, valitettavasti ,sillä soisin ei-kepulaisena ei-kepulaisten pysyvän asiallisina. Keputasolle (tasottomuuteen) ei koskaan kannata alentua<<
Täsmälleen samaa mieltä kanssasi olen. Vaikka olen täällä kepua ja sen politiikka ja politikkojakin tekemisistään kovastikin kritisoinut, suuresti minua inhottaa tuollainen tällä nähtävä Sipilän pälvikaljusta ja muidenkin kepupoliitikkojen olemuksesta rääviminen. Kovin heikko itsetunto - varmaan aiheellisesti - tuollaisilla räävijöillä täytyy olla.
Sanoohan tuo munakarvoihini hirttäytymään pyrkivä tyyppi minunkin noin puskasta tekevän, mutta ei sentään oikeasti itsekään siihen usko, vaikka täysi sekopää onkin.- OpeOulusta
kapi_ kirjoitti:
Vai niin, että avaukseni on tyhjänpäiväinen. No, johtunee sekin siitä, että nyt on kesä;)) Tosin nyt ei ole oikein kesäinen ilma täällä Suomen eteläisellä palmurannikolla, ja siksipä minä nyt sisätiloissa ollessani istahdin hetkeksi koneeni ääreen ja heitin tuon.
Ei avaukseni tosin ole mielestäni tyhjänpäiväinen, vaan kyllähän täällä on jo kauan - siis muulloinkin kuin kesällä - nähty tuota samaa: muut puolueet ovat kannattamaansa enemmän puheina niillä, joilla myös muut keskustelijat ovat yleinen puheenaihe. Samasta kompleksista siinä on kyse. Sinä et tietenkään mielestäni kuulu noihin, joten ihan turhaan hikeennyit.Onko typerämpää tolliskoa kuin tämä Rautavaaran karjakon äpäräpoika ja mitätön evp aliupseeri. Kysymys oli retotinen, vastaan itse ei ole.
- re.totinen
OpeOulusta kirjoitti:
Onko typerämpää tolliskoa kuin tämä Rautavaaran karjakon äpäräpoika ja mitätön evp aliupseeri. Kysymys oli retotinen, vastaan itse ei ole.
Ai, se oli retotinen kysymys.
re.totinen kirjoitti:
Ai, se oli retotinen kysymys.
Ymmärrettävää, että ope ei hallitse sivistyssanoja. Ei sen tarvitse hallita suomen kieltäkään juuri majuria paremmin;))
- ooir5
kapi_ kirjoitti:
Ensiksi kiitos avaustani koskevasta mielipiteestäsi! Toiseksi tartun tuossa sanomaasi:
>>en katsoisi miksikään väittelyksi noita homotteluja, lesbotteluja sun muita täysin älyttömiä heittoja, yleensä demareista, demaripresidenteistä, Rinteestä, joskin vastaavia tulee myös kepulaisista, valitettavasti ,sillä soisin ei-kepulaisena ei-kepulaisten pysyvän asiallisina. Keputasolle (tasottomuuteen) ei koskaan kannata alentua<<
Täsmälleen samaa mieltä kanssasi olen. Vaikka olen täällä kepua ja sen politiikka ja politikkojakin tekemisistään kovastikin kritisoinut, suuresti minua inhottaa tuollainen tällä nähtävä Sipilän pälvikaljusta ja muidenkin kepupoliitikkojen olemuksesta rääviminen. Kovin heikko itsetunto - varmaan aiheellisesti - tuollaisilla räävijöillä täytyy olla.
Sanoohan tuo munakarvoihini hirttäytymään pyrkivä tyyppi minunkin noin puskasta tekevän, mutta ei sentään oikeasti itsekään siihen usko, vaikka täysi sekopää onkin.Oletan palstalla olevan myös persuja, miksi ei olisi? IPUlaisia oletan olevan siksikin, että olen joskus kysynyt IPU:n tavoitteista yms ja aika pian on tullut tietoa IPU.n toiminnasta puolueohjelmineen. Tuskin niitä kukaan muu kuin IPU:n kannattaja laittaisi tänne, etenkin, kun IPU on esitelty positiiviseen sävyyn.
- toden_totta
ooir5 kirjoitti:
Oletan palstalla olevan myös persuja, miksi ei olisi? IPUlaisia oletan olevan siksikin, että olen joskus kysynyt IPU:n tavoitteista yms ja aika pian on tullut tietoa IPU.n toiminnasta puolueohjelmineen. Tuskin niitä kukaan muu kuin IPU:n kannattaja laittaisi tänne, etenkin, kun IPU on esitelty positiiviseen sävyyn.
Ato-Arska on /su.
Siis mitä! Vaimokin jankkaa tuota samaa. Itse asiassa 20 vuotisen liittomme pahin riita meinasi tulla kun hän käytti asiasta vähän voimakkaampiakin kielikuvia.
En kyllä itsestäni "Iikollia" saa. Edistyksellinen Oikeistolainen kylläkin olen.Edistyksellinen Oikeistolainen on myös Elina Lepomäki. Aika ei vain ollut vielä kypsä hänen raikkaille ajatuksilleen. En ymmärrä yhteyttä "Iikolliin". En sitten millään. Sitäpaitsi kun muistelee Pysty mielipiteitäsi esim. vammaisista tässä talvella niitä voisi pitää "Iikolliin" kallellaan olevina.
- Ota.huomioon
kapi_ kirjoitti:
Ymmärrettävää, että ope ei hallitse sivistyssanoja. Ei sen tarvitse hallita suomen kieltäkään juuri majuria paremmin;))
Yleensä kapteeni sanoo "herra majuri".
Niin sullekkin opetettu. Se voi olla myös täällä.
Sotaväen tapa aina ollut, ettei alempiarvoinen arvostele
ylempiarvoista, ainakaan loukkaavasti, jo ammoisista ajoista.
Siitä laitettiin jopa poseen ennen.
-esimiehen käskyn täyttämättä oli myös yleinen rangaistusaihe aliupseereille.
Aliupseeri luulee, että voi käskyttää upseeria. Eipä voi. Ota.huomioon kirjoitti:
Yleensä kapteeni sanoo "herra majuri".
Niin sullekkin opetettu. Se voi olla myös täällä.
Sotaväen tapa aina ollut, ettei alempiarvoinen arvostele
ylempiarvoista, ainakaan loukkaavasti, jo ammoisista ajoista.
Siitä laitettiin jopa poseen ennen.
-esimiehen käskyn täyttämättä oli myös yleinen rangaistusaihe aliupseereille.
Aliupseeri luulee, että voi käskyttää upseeria. Eipä voi.Armeijassa ja niissä esikunnissakin palvelleena tiedän, että kapteeni ei puhuttele majuria herra majuriksi muualla kuin varusmiesten rivin edessä. Ei komppanian vääpelikään puhuttele komppanian päällikköä herra kapteeniksi muualla kuin varusmiesten rivin edessä.
Ylivääpelin arvossa palvelin monta vuotta Topografikunnan esikuntavääpelinä, ja laitoksen päällikkö oli eversti, mutta herra everstiksi häntä puhuttelin vain silloin, kun hän tuli taloon ja kävi minuakin tervehtimässä ja sanoi samassa yhteydessä ”minä olen sitten vaan Rippe” - kyseessä oli Risto Erjola, eversti ja dipl. ins., pistooliampuja ja Suomen ampumajoukkueen johtaja olympialaisissakin. Myös erinomainen kynämies, kuten upseerit yleensäkin.
Esimiehen käskyn täyttämättä jättäminen on vakava asia sotilaalle hänen arvostaan riippumatta, niin upseerille kuin varusmiehellekin. Mutta henkilökunnan kesken tuollaisia tilanteita ei tule, kun asioista on neuvoteltu ja sovittu etukäteen.
Aliupseeri ei voi käskyttää upseeria, mutta neuvoa hän voi. Siinailla komentotoimiston toimistoupseerina palvellessani - ensin ensin yliluutnantin ja sitten kapteenin arvossa - jouduin muutaman kerran oikaisemaan komentajaamme eversti Hägglundia - myöhempää kenraalia ja pv:n komentajaa - ja läksiäistilaisuudessaan päällystömessissä hän hyvästeli erikseen meitä jokaista, kiertäen pitkää pöytäämme kunkin kohdalle pysähtyen. Minun kohdallani hän sanoi: ”Kiitän Sinua siitä, että olen huoletta voinut tehdä sotilaallisia päätöksiä varmana siitä, että jos se on jotakin paragrafia vastaan, kohta Korhonen koputtaa oveeni ja sauhuaa et sinä voi niin tehdä, sillä jne…”
Mutta ethän sinä tuollaisia asioita tiedä, kun et ole koskaan ”vakinaisessa” palvellut ja olet vain varusmiehenä saamiesi mielikuvien varassa. Jos lienet varusmiespalvelustakaan suorittanut.OikeistoSosDem kirjoitti:
En kyllä itsestäni "Iikollia" saa. Edistyksellinen Oikeistolainen kylläkin olen.:D
Edistyksellinen Oikeistolainen on myös Elina Lepomäki. Aika ei vain ollut vielä kypsä hänen raikkaille ajatuksilleen. En ymmärrä yhteyttä "Iikolliin". En sitten millään. Sitäpaitsi kun muistelee Pysty mielipiteitäsi esim. vammaisista tässä talvella niitä voisi pitää "Iikolliin" kallellaan olevina.
>>Sitäpaitsi kun muistelee Pysty mielipiteitäsi esim. vammaisista tässä talvella niitä voisi pitää "Iikolliin" kallellaan olevina. <<
???kapi_ kirjoitti:
Armeijassa ja niissä esikunnissakin palvelleena tiedän, että kapteeni ei puhuttele majuria herra majuriksi muualla kuin varusmiesten rivin edessä. Ei komppanian vääpelikään puhuttele komppanian päällikköä herra kapteeniksi muualla kuin varusmiesten rivin edessä.
Ylivääpelin arvossa palvelin monta vuotta Topografikunnan esikuntavääpelinä, ja laitoksen päällikkö oli eversti, mutta herra everstiksi häntä puhuttelin vain silloin, kun hän tuli taloon ja kävi minuakin tervehtimässä ja sanoi samassa yhteydessä ”minä olen sitten vaan Rippe” - kyseessä oli Risto Erjola, eversti ja dipl. ins., pistooliampuja ja Suomen ampumajoukkueen johtaja olympialaisissakin. Myös erinomainen kynämies, kuten upseerit yleensäkin.
Esimiehen käskyn täyttämättä jättäminen on vakava asia sotilaalle hänen arvostaan riippumatta, niin upseerille kuin varusmiehellekin. Mutta henkilökunnan kesken tuollaisia tilanteita ei tule, kun asioista on neuvoteltu ja sovittu etukäteen.
Aliupseeri ei voi käskyttää upseeria, mutta neuvoa hän voi. Siinailla komentotoimiston toimistoupseerina palvellessani - ensin ensin yliluutnantin ja sitten kapteenin arvossa - jouduin muutaman kerran oikaisemaan komentajaamme eversti Hägglundia - myöhempää kenraalia ja pv:n komentajaa - ja läksiäistilaisuudessaan päällystömessissä hän hyvästeli erikseen meitä jokaista, kiertäen pitkää pöytäämme kunkin kohdalle pysähtyen. Minun kohdallani hän sanoi: ”Kiitän Sinua siitä, että olen huoletta voinut tehdä sotilaallisia päätöksiä varmana siitä, että jos se on jotakin paragrafia vastaan, kohta Korhonen koputtaa oveeni ja sauhuaa et sinä voi niin tehdä, sillä jne…”
Mutta ethän sinä tuollaisia asioita tiedä, kun et ole koskaan ”vakinaisessa” palvellut ja olet vain varusmiehenä saamiesi mielikuvien varassa. Jos lienet varusmiespalvelustakaan suorittanut.Hägglund selvästi vittuili sinulle. Kai huomasit?
ooir5 kirjoitti:
>>Olipa kiintoisaa, että kommentoit tuota avausta tyhjänpäiväiseksi, kun ottaa huomioon sen kaiken, mitä muuta täällä kirjoitetaan.<<
Niitä ajattelemiasi sisältöjä voidaan kommentoida aivan muilla adjektiiveilla.Pystyyn_kuollut kirjoitti:
:D
Otin asian taas puheeksi tänään. Vaimon mielestä olen tosiaan "Iikolli". Eikä se vielä mitään. Vaimo on varannut Venäjän matkan "asenne"- ja suvaitsevaisuuskasvatuksen" nimissä. Uskaltaako sinne oikeasti mennä?
>>Sitäpaitsi kun muistelee Pysty mielipiteitäsi esim. vammaisista tässä talvella niitä voisi pitää "Iikolliin" kallellaan olevina. <<
???Sori. Tulkitsin kimmastuksissani vähän väärin. Vammaisten kuljetuspalveluistahan siinä oli kysymys. Eikä vammaisista.
Sori. Tulkitsin kimmastuksissani vähän väärin. Vammaisten kuljetuspalveluistahan siinä oli kysymys. Eikä vammaisista.
Mutta Lepomäki on ymmärretty väärin.
Mutta Lepomäki on ymmärretty väärin.
Jos näin on, Lepomäellä on kehittämistä viestintätaidoissaan.
Jos näin on, Lepomäellä on kehittämistä viestintätaidoissaan.
Voi olla. Asiat on myös haluttu ymmärtää väärin. Vaimo ei diggaa Lepomäestä. Kuten olen sanonut hänellä on ihmeellisiä Kepu ja Maaseutusympatioita. Hehkutan edelleen tuon "Kansalaistilin" puolesta.
- NäinStadissa
ooir5 kirjoitti:
Pystylle on tullut kirjoitusvirhe.
Avaushan oli tyhjäpäinen.
Tyhjästä päästä ei luonnollisesti muunlaisia kuin tyhjäpäisiä avauksia synny, joten ymmärretään Kapin avaus tuota faktaa vasten. Ihan kapi tasoahan se on, tyhjäpäisiä kaikki kapin suoltamat avaukset aina ovat.
Keskusta on hallituspuolueista se, joka on saanut kannatuksensa pidettyä parhaiten, Kokoomus sortui ylimieliseen Stubbiin, ja Orpon käsissä on nyt pystyykö puolue korjaamaan tilanteen. Soinin joukot hajoavat kuin Jokisen eväät ja kannatus tippuu tippumistaan, Soinillekaan ei ole enää selvää ollakko vaiko eikä olla - EU:ssa nimittäin. Hallituksessa Persut istuu niin pitkään kuin saavat, vaihytoehto kun olisi uudet vaalit joissa jytkähtäisi turpiin oikein kunnolla
SDP:hen kohdistettu kritiikki on enemmän kuin aiheellista. Puolue on aivan tuuliajolla, ainoa linja on vastustaa ihan kaikkea. SAK:ssa oppinsa saanut puoluejohto ei osaa muuta kuin vastakkainasettelun, sillä saa irtopisteitä galluppeihin, mutta pysyvää kannatusta ei. Tuuli tuo tuuli vie nuo opportunistiset huutelut. NäinStadissa kirjoitti:
Pystylle on tullut kirjoitusvirhe.
Avaushan oli tyhjäpäinen.
Tyhjästä päästä ei luonnollisesti muunlaisia kuin tyhjäpäisiä avauksia synny, joten ymmärretään Kapin avaus tuota faktaa vasten. Ihan kapi tasoahan se on, tyhjäpäisiä kaikki kapin suoltamat avaukset aina ovat.
Keskusta on hallituspuolueista se, joka on saanut kannatuksensa pidettyä parhaiten, Kokoomus sortui ylimieliseen Stubbiin, ja Orpon käsissä on nyt pystyykö puolue korjaamaan tilanteen. Soinin joukot hajoavat kuin Jokisen eväät ja kannatus tippuu tippumistaan, Soinillekaan ei ole enää selvää ollakko vaiko eikä olla - EU:ssa nimittäin. Hallituksessa Persut istuu niin pitkään kuin saavat, vaihytoehto kun olisi uudet vaalit joissa jytkähtäisi turpiin oikein kunnolla
SDP:hen kohdistettu kritiikki on enemmän kuin aiheellista. Puolue on aivan tuuliajolla, ainoa linja on vastustaa ihan kaikkea. SAK:ssa oppinsa saanut puoluejohto ei osaa muuta kuin vastakkainasettelun, sillä saa irtopisteitä galluppeihin, mutta pysyvää kannatusta ei. Tuuli tuo tuuli vie nuo opportunistiset huutelut.Persut säilyttänevät peruskannattajansa, joita on suunnilleen nykyinen kahdeksan prosenttia kaikista äänestäjistä. Eiväthän muut puolueet tarjoa heille ohjelmallisesti edullisempia vaihtoehtoja, kuten voisi kuvitella demareiden tarjonneen persujen työläissiivelle keskusteltaessa yhteiskuntasopimuksesta. Eri asia on, kuinka aktiivisia nuo peruskannattajat ovat lähtemään vaaliuurnille. Esimerkiksi kepun peruskannattajista osa jäi protestina kotiin kevään 2011 eduskuntavaaleissa.
- NäinStadissa
Persut säilyttänevät peruskannattajansa, joita on suunnilleen nykyinen kahdeksan prosenttia kaikista äänestäjistä. Eiväthän muut puolueet tarjoa heille ohjelmallisesti edullisempia vaihtoehtoja, kuten voisi kuvitella demareiden tarjonneen persujen työläissiivelle keskusteltaessa yhteiskuntasopimuksesta. Eri asia on, kuinka aktiivisia nuo peruskannattajat ovat lähtemään vaaliuurnille. Esimerkiksi kepun peruskannattajista osa jäi protestina kotiin kevään 2011 eduskuntavaaleissa.
Persut ovat protestipuolue, eritoten EU ja maahanmuuto ovat protestilistan kärjessä. Juurikaan muuta ohjelmaa persuilla ei ole.
Hallituksessa on vaikea prostestoida, Soini laukoi aiemmin sloganeita kieli poskessa, nyt kaikki sanotaan kieli keskellä suuta. Puolueella ei ole yksinkertaista sanomaa joka vetoaisi peruskansaan.
Keskustan nykyisen kannatuksen taustalla on keskiluokkaiset koulutetut naiset, perinteisen peruskannattajakunnan lisänä. Nuo naiset nostivat Kokoomuksen aikanaan, pettyivät Kokoomukseen, olisivat siirtyneet SDP:n tueksi jos Urpilainen olisi jatkanut, nyt he siis ovat Keskustan takana, toki hupenevana joukkona.
SDP sai hetken huuman kilpailukykysopimuksen vatuloinnista, vastustaessaan kaikenaikaa kaikkea se onnistui huokuttelemaan duunarijengiä takaisin persuista. Koulutettu väki, myös mainitut keskiluokan naiset, karkaavat kuitenkin vihreiden kirjavaan kannattajakuntaan. Li saattaa jokusen saada vasemmalle laidallekin.
Nukkuvat toinen kannatuksia keikutteleva joukko, he ovat niitä protestiäänestäjiä joille joku vaalien alla syntyvä viimehetken teema saattaa ratkaista mennäänkö koppiin vai ei. Mikäli jotain selkeää vastustettavaa ei ilmaannu, nukkuvat torkkuvat kotonaan, tai kaljakuppiloissaaan, vaalipäivänä. NäinStadissa kirjoitti:
Persut ovat protestipuolue, eritoten EU ja maahanmuuto ovat protestilistan kärjessä. Juurikaan muuta ohjelmaa persuilla ei ole.
Hallituksessa on vaikea prostestoida, Soini laukoi aiemmin sloganeita kieli poskessa, nyt kaikki sanotaan kieli keskellä suuta. Puolueella ei ole yksinkertaista sanomaa joka vetoaisi peruskansaan.
Keskustan nykyisen kannatuksen taustalla on keskiluokkaiset koulutetut naiset, perinteisen peruskannattajakunnan lisänä. Nuo naiset nostivat Kokoomuksen aikanaan, pettyivät Kokoomukseen, olisivat siirtyneet SDP:n tueksi jos Urpilainen olisi jatkanut, nyt he siis ovat Keskustan takana, toki hupenevana joukkona.
SDP sai hetken huuman kilpailukykysopimuksen vatuloinnista, vastustaessaan kaikenaikaa kaikkea se onnistui huokuttelemaan duunarijengiä takaisin persuista. Koulutettu väki, myös mainitut keskiluokan naiset, karkaavat kuitenkin vihreiden kirjavaan kannattajakuntaan. Li saattaa jokusen saada vasemmalle laidallekin.
Nukkuvat toinen kannatuksia keikutteleva joukko, he ovat niitä protestiäänestäjiä joille joku vaalien alla syntyvä viimehetken teema saattaa ratkaista mennäänkö koppiin vai ei. Mikäli jotain selkeää vastustettavaa ei ilmaannu, nukkuvat torkkuvat kotonaan, tai kaljakuppiloissaaan, vaalipäivänä.Tosissaan EU-vastaiset ovat hyvin pieni joukko, eikä persutkaan ole varsinaisesti EU-vastainen puolue, mutta EU tietysti kytkeytyi Kreikan avustamiseen, josta persut pitivät meteliä vuoden 2011 ja osin 2015 vaaleissakin. Samoin maahanmuuttovastaisuus vetosi vielä viime vaalien alla suhteellisen pieneen ryhmään, vaikka sittemminhän meistä kaikista tuli maahanmuuttovastaisia.
Lähinnä miespuolisisten duunariäänestäjien voimin persut nousivat vuonna 2011 ja säilyttivät asemansa vuoden 2015 vaaleissa. Sellaisten duunariäänestäjien, jotka eivät pitäneet ay-liikkeestä tai eivät ainakaan olleet siihen sitoutuneet. Viime syksynä ay-liike sai heistä uudelleen otteen ja samalla myös SDP:n kannatus vahvistui. Kilpailukykysopimuksen valmistelu ja sen hyväksyminen on nyt sitten pysäyttänyt persujenkin kannatuksen laskun.
Protestiäänestäjiä merkittävämpi osuus kannatusvaihteluilla on äänestäjillä, joita kutsun trendiäänestäjiksi. He hyppäävät helposti kulloinkin nosteessa olevan puolueen kelkkaan. Kokoomuksella oli pitkään tukenaan noita trendiäänestäjiä. Sittemmin heitä on siirtynyt nopeampaan tahtiin persujen ja kepun, nyt vihreiden taakse.OikeistoSosDem kirjoitti:
Pysty rajuna. Kyllä minä tuon Iikollin tiesin. Kyllin ei voi korostaa Presidentti Svihufvudin päättäväistä toimintaa Mäntsälän Kapinan yhteydessä 1932. Tuo taisi olla lähinnä muutaman AKS-henkisen upseerin (mm. Wallenius) päiväkänniretki jolle pohjalaiset koohottajat saatiin mukaan.
Nyt vedät mutkat suoriksi, AKS ja sen johtaja Elmo Kaila ei ollut lainkaan Lapuan liikkeen mies ja suunnilleen sen tavoitteiden vastaista ajatussuuntaa edustava.
Tohtori Martti Ahti on kirjoittanut hänestä kirjan Ryssän vihassa. Kannattaa lukea, sain sen Joulupukilta vuosia sitten.
Elmo Kaila ajoi kansallista eheyttä, päin vastoin mitä tekivät maalaisliittolaiset syöksiessään kansamme suureen murhenäytelmää, Kansalaissotaan.
Vielä loppukesästä 1917 Elmo Kaila yritti saada sopua Sosialidemokraattien ja edistyksellisten porvareiden kesken jotta kansallinen eheys olisi kestänyt. MUTTA ja taas mutta, eihän se Maalaisliitolla ja maalaisliittolaisille isännille käynyt.
Saksaan lähteneistä jääkäreistä oli, oikeiden tutkimusten mukaan 1/3 työväen riveistä lähteneitä.
Pikkuhuomio, Sosialidemokraattinen Puolue oli ainoa suuri poliittinen voima,joka ajoi Suomen täyttä itsenäisyyttä, Maalaisliitolle se oli kauhistus, koska torpparit olisivat saaneet silloin vapautuksen, viimeisenä Euroopan maana.osmium1 kirjoitti:
Nyt vedät mutkat suoriksi, AKS ja sen johtaja Elmo Kaila ei ollut lainkaan Lapuan liikkeen mies ja suunnilleen sen tavoitteiden vastaista ajatussuuntaa edustava.
Tohtori Martti Ahti on kirjoittanut hänestä kirjan Ryssän vihassa. Kannattaa lukea, sain sen Joulupukilta vuosia sitten.
Elmo Kaila ajoi kansallista eheyttä, päin vastoin mitä tekivät maalaisliittolaiset syöksiessään kansamme suureen murhenäytelmää, Kansalaissotaan.
Vielä loppukesästä 1917 Elmo Kaila yritti saada sopua Sosialidemokraattien ja edistyksellisten porvareiden kesken jotta kansallinen eheys olisi kestänyt. MUTTA ja taas mutta, eihän se Maalaisliitolla ja maalaisliittolaisille isännille käynyt.
Saksaan lähteneistä jääkäreistä oli, oikeiden tutkimusten mukaan 1/3 työväen riveistä lähteneitä.
Pikkuhuomio, Sosialidemokraattinen Puolue oli ainoa suuri poliittinen voima,joka ajoi Suomen täyttä itsenäisyyttä, Maalaisliitolle se oli kauhistus, koska torpparit olisivat saaneet silloin vapautuksen, viimeisenä Euroopan maana.Okei. Kiitos täsmennyksestä. Sanavalinta oli vähän huono. "Lapuan Henkeä" oikeastaan tarkoitin. Olen jotenkin tuon AKS:n mieltänyt aina noihin Aunuksen retkiin ym. kuuluviksi.
Okei. Kiitos täsmennyksestä. Sanavalinta oli vähän huono. "Lapuan Henkeä" oikeastaan tarkoitin. Olen jotenkin tuon AKS:n mieltänyt aina noihin Aunuksen retkiin ym. kuuluviksi.
http://vanhahistoria.blogspot.fi/2013/11/ryssan-vihassa-elmo-kaila.html
Hieno nimi kirjalla.
- Aiheet.vähissä
Vanhaa virttä täällä veisataan.
Ei siinä ole sen kummempaa. Ei tapahdu paljon mitään, sitten "viime näkemän".
Mielestäni ei keskusta ole nyt ahtaalla mitenkään, kelpo toimijat hallituksessa ja eduskunnassa. Tietää hyvää tulevaan.
Älykkyydestäkin voisi mainita, että lajeja siihen niin paljon, että voi epäälykäskin mielestäsi olla älykäs sitten alallaan. Jos älykkääksi määritellään jokin kapea ala, ei se sitä kuitenkaan sitten ole.
Aiheet loppu !
Sama mitä nyt kirjoittaa. Kunhan kapi et ala taas sitä historiaasi kertomaan, se kuultu jo niin monesti. Jos tuntuu, että pakko taas sitä laittaa, ota kopio edellistäsi, niitähän vaikka kuin, runsauden sarvi!.Kuinka niin ”vanhaa virttä” veisasin? En ole ennen tehnyt avausta tuosta aiheesta enkä ole muidenkaan nähnyt niin tehneen? Asiahan on ajattelevalle ihmiselle mielenkiintoinen.
Taisi kolahtaa sinuun, sillä kirjoitustavastasi päätellen olet juuri niitä, joiden mieli täällä askartelee enemmän vanhoissa asioissa kuin nykypäivässä, varsinkin demareissa jopa sadan vuoden takaisissa tai ainakin Halosen eläkkeessä;))
Älykkyyttä lienee vain yhtä lajia, mutta se voi erilaisten opintojen, erilaisten elämänkokemusten ja erilaisten mielenkiintojen mukaan eri tahoille. Perusälykäs kuitenkin oppisi jo kansakoulussa rakkaasta äidinkielestä sen, että jos yhdyssanan ensimmäinen osa päättyy samaan vokaaliin, jolla toinen osa alkaa, hän laittaisi väliin tavuviivan, eli ei kirjoittaisi epäälykäs jos tarkoittaa epä-älykästä. Tuo kirjoittamasi kuuluisi lausuttuna aika hassulta, epääälykäs;))
Toden sanot tuossa, että olen kertonut historiastani yhtä ja toista kumotakseni teidän sepitteitänne minun historiasta, ja siksi olen kertomalleni aina todisteita esittänyt. Yhtä ja toista sinäkin olet ”historiastasi” kertonut, mutta vähäisintäkään todistetta et ole koskaan kertomallesi näyttänyt.kapi_ kirjoitti:
Kuinka niin ”vanhaa virttä” veisasin? En ole ennen tehnyt avausta tuosta aiheesta enkä ole muidenkaan nähnyt niin tehneen? Asiahan on ajattelevalle ihmiselle mielenkiintoinen.
Taisi kolahtaa sinuun, sillä kirjoitustavastasi päätellen olet juuri niitä, joiden mieli täällä askartelee enemmän vanhoissa asioissa kuin nykypäivässä, varsinkin demareissa jopa sadan vuoden takaisissa tai ainakin Halosen eläkkeessä;))
Älykkyyttä lienee vain yhtä lajia, mutta se voi erilaisten opintojen, erilaisten elämänkokemusten ja erilaisten mielenkiintojen mukaan eri tahoille. Perusälykäs kuitenkin oppisi jo kansakoulussa rakkaasta äidinkielestä sen, että jos yhdyssanan ensimmäinen osa päättyy samaan vokaaliin, jolla toinen osa alkaa, hän laittaisi väliin tavuviivan, eli ei kirjoittaisi epäälykäs jos tarkoittaa epä-älykästä. Tuo kirjoittamasi kuuluisi lausuttuna aika hassulta, epääälykäs;))
Toden sanot tuossa, että olen kertonut historiastani yhtä ja toista kumotakseni teidän sepitteitänne minun historiasta, ja siksi olen kertomalleni aina todisteita esittänyt. Yhtä ja toista sinäkin olet ”historiastasi” kertonut, mutta vähäisintäkään todistetta et ole koskaan kertomallesi näyttänyt.On jäänyt tärkeä sana pois yhdestä lauseesta. Näin sen pitää kuulua:
Älykkyyttä lienee vain yhtä lajia, mutta se voi erilaisten opintojen, erilaisten elämänkokemusten ja erilaisten mielenkiintojen mukaan suuntautua eri tahoille.- Osmium2
kapi_ kirjoitti:
On jäänyt tärkeä sana pois yhdestä lauseesta. Näin sen pitää kuulua:
Älykkyyttä lienee vain yhtä lajia, mutta se voi erilaisten opintojen, erilaisten elämänkokemusten ja erilaisten mielenkiintojen mukaan suuntautua eri tahoille.Kapin älykkyys suuntautuu munakarvojensa esittelyyn ja maissintähkän tunkemiseen perärööriinsä.
- Kapi.ressukka
kapi_ kirjoitti:
Kuinka niin ”vanhaa virttä” veisasin? En ole ennen tehnyt avausta tuosta aiheesta enkä ole muidenkaan nähnyt niin tehneen? Asiahan on ajattelevalle ihmiselle mielenkiintoinen.
Toden sanot tuossa, että olen kertonut historiastani yhtä ja toista kumotakseni teidän sepitteitänne minun historiasta, ja siksi olen kertomalleni aina todisteita esittänyt. Yhtä ja toista sinäkin olet ”historiastasi” kertonut, mutta vähäisintäkään todistetta et ole koskaan kertomallesi näyttänyt.Halosen eläke, Sipilä, majuri, ja mitähän muuta, sehän se teitä risoo, demarit.
Kyllä sinä kapi jokellat niitä omiasi jatkuvasti. Vanhaa virttä laulat.
Älykkyyttä ja kirjoitusvirheitä..jne..mitähän niistäkin osaat.
- OpeOulusta
Kapin älykkyys: Vesipäinen äpärä>muutama kansakoulun luokka>rottakoulu, muuhun ei ollut kykyjä.
"Tällä kepun palstalla kepulaiset puhuvat nyt enemmän demareista kuin kepusta"
En aivan usko, että ainakaan tämä yksi jota kovasti tuntuu vaivaavan Halosen eläke on kepulainen. Luulen, että hän on trollipuolueen jäsen mutta kun ei siellä korvien välissä ole kompetenssia joutuu hän tekemään aloituksia vain Halosen eläkkeestä.
Muuten tuntuu, että nämä poliittiset palstat ovat muuttuneet yhden asian liikkeistä sekatavarakaupoiksi joissa saa tehdä aloituksia aiheesta kuin aiheesta. Palstan ohje on enemmänkin suositus. Mikäs siinä. Aller rules.
Mutta jos saan antaa sinulle yhden ohjeen joka pätee yleisesti kaikille avoimille keskustelupalstoille. Don't feed the trolls.
Ignooraa täysin tuo yksi pelle joka sinusta kirjoittaa päivittäin. Hän nimittäin saa trollin tapaan palkintonsa aina siitä jos reagoit millään lailla hänen ulostuksiinsa.- Pikkasen.tekisi.mieli
Entä itse onneton kirjoitusten poistaja.
Ei kehtaisi muista antaa arvosanoja.
Miksi demarit haukutte keskustalaisia.
keskusta täällä kuin kotonaan, jos uskominen
alkutekstiin, että on keskustan palsta.
Onhan teillä demareille omakin palsta,
se ei kiinnosta. Syy moiseen ? Tuosta Halosen eläkkeistä trauman saaneella voi olla niinkin kuin sanot. Oikeassa olet ainakin hänen korviensa välisen kompetenssin suhteen.
Tämä palsta ja varmaan muutkin ovat todella menneet sekatavarakaupoiksi, sillä Aller rules, kuten sanot; typerinkin törky vilauttaa mainoksia ja kilauttaa Allerin kassaa. Jos täällä olisi vielä asiallinen sheriffi tai luotsi, varmaan hän voisi pitää palstan asiallisempana. Etköhän vielä alkaisi hommaan?
Hyvä ohje sinulta tuo don't feed the trolls. Eilen sain samanlaisen eräältä toiselta, joka ihmetteli, miksi en täysin ignooraa tuota mainitsemaasi. Vähälle huomiolle hänet olen jo kauan jättänyt, muutaman päivän täysin vaille huomiotani, ja niin teen pysyvästi jatkossakin. Noille jo tällekin avaukselleni näköjään tulleille äpärästä ja aliupseerista yhdellä lauseella roiskiville en ole koskaan antanutkaan edes vähäisintäkään huomiotani.- Olisi.jäptiä
kapi_ kirjoitti:
Tuosta Halosen eläkkeistä trauman saaneella voi olla niinkin kuin sanot. Oikeassa olet ainakin hänen korviensa välisen kompetenssin suhteen.
Tämä palsta ja varmaan muutkin ovat todella menneet sekatavarakaupoiksi, sillä Aller rules, kuten sanot; typerinkin törky vilauttaa mainoksia ja kilauttaa Allerin kassaa. Jos täällä olisi vielä asiallinen sheriffi tai luotsi, varmaan hän voisi pitää palstan asiallisempana. Etköhän vielä alkaisi hommaan?
Hyvä ohje sinulta tuo don't feed the trolls. Eilen sain samanlaisen eräältä toiselta, joka ihmetteli, miksi en täysin ignooraa tuota mainitsemaasi. Vähälle huomiolle hänet olen jo kauan jättänyt, muutaman päivän täysin vaille huomiotani, ja niin teen pysyvästi jatkossakin. Noille jo tällekin avaukselleni näköjään tulleille äpärästä ja aliupseerista yhdellä lauseella roiskiville en ole koskaan antanutkaan edes vähäisintäkään huomiotani.Majuri pohti alkaisiko sheriffiksi.
Hänellä ainakin koulutus riittää siihen. Olisi.jäptiä kirjoitti:
Majuri pohti alkaisiko sheriffiksi.
Hänellä ainakin koulutus riittää siihen."Hänellä ainakin koulutus riittää siihen". Hyvä vitsi! kyseessä lienee tuo, joka tuossa ylempänä opasti minua sotilaallisessa käyttäytymisessä, ja jolle vastasin tällä:
>>Armeijassa ja niissä esikunnissakin palvelleena tiedän, että kapteeni ei puhuttele majuria herra majuriksi muualla kuin varusmiesten rivin edessä. Ei komppanian vääpelikään puhuttele komppanian päällikköä herra kapteeniksi muualla kuin varusmiesten rivin edessä.
Mutta ethän sinä tuollaisia asioita tiedä, kun et ole koskaan ”vakinaisessa” palvellut ja olet vain varusmiehenä saamiesi mielikuvien varassa. Jos lienet varusmiespalvelustakaan suorittanut.<<- Vaikea.ymmärtää
kapi_ kirjoitti:
"Hänellä ainakin koulutus riittää siihen". Hyvä vitsi! kyseessä lienee tuo, joka tuossa ylempänä opasti minua sotilaallisessa käyttäytymisessä, ja jolle vastasin tällä:
>>Armeijassa ja niissä esikunnissakin palvelleena tiedän, että kapteeni ei puhuttele majuria herra majuriksi muualla kuin varusmiesten rivin edessä. Ei komppanian vääpelikään puhuttele komppanian päällikköä herra kapteeniksi muualla kuin varusmiesten rivin edessä.
Mutta ethän sinä tuollaisia asioita tiedä, kun et ole koskaan ”vakinaisessa” palvellut ja olet vain varusmiehenä saamiesi mielikuvien varassa. Jos lienet varusmiespalvelustakaan suorittanut.<<Majuri vain ollut, nyt evp.
Sanot kansakoulua käymättömäksi. Miksi ? hra kapi?
Mitä pahaa näet majureissa ? Pääosin erittäin viksua,
ja valveutunutta väkeä. - Googletin.Erjolasta
kapi_ kirjoitti:
"Hänellä ainakin koulutus riittää siihen". Hyvä vitsi! kyseessä lienee tuo, joka tuossa ylempänä opasti minua sotilaallisessa käyttäytymisessä, ja jolle vastasin tällä:
Mutta ethän sinä tuollaisia asioita tiedä, kun et ole koskaan ”vakinaisessa” palvellut ja olet vain varusmiehenä saamiesi mielikuvien varassa. Jos lienet varusmiespalvelustakaan suorittanut.<<Totta puhuit. Kynämieskin näkyy olleen eversti Erjola
http://ojs.tsv.fi/index.php/ta/article/view/47724
http://ojs.tsv.fi/index.php/ta/article/view/47703 Vaikea.ymmärtää kirjoitti:
Majuri vain ollut, nyt evp.
Sanot kansakoulua käymättömäksi. Miksi ? hra kapi?
Mitä pahaa näet majureissa ? Pääosin erittäin viksua,
ja valveutunutta väkeä.En näe mitään pahaa majureissa, muutamia sellaisia on hyvissä ystävissänikin. Mm. Rauhanturvaajien ja Kaartin Jääkärirykmentin killan piirissä.
Mutta ei minua aina jaksa vain huvittaa, vaan joskus myös kyllästyttää sellainen, kun majuriksi yrittää tekeytyä joku sellainen, joka ei voi olla majuri, ei alempikaan upseeri, tuskin edes aliupseeri. Rottakoulussakin vaadittiin parempaa kirjallista esitystaitoa kuin on palstan ”majurilla”, joka kirjoittaa viksu tarkoittaen fiksua - vierasperäinen sana tuokin, mutta ei pankkolängvitsiä.Googletin.Erjolasta kirjoitti:
Totta puhuit. Kynämieskin näkyy olleen eversti Erjola
http://ojs.tsv.fi/index.php/ta/article/view/47724
http://ojs.tsv.fi/index.php/ta/article/view/47703Tietenkin puhuin totta. Erjolan kynätaidot ilmentyivät monin muinkin tavoin. Mm. ampumaurheilua koskevissa artikkeleissa. Taisi olla myös ainoa komentajani, joka itse kirjoitti osioita päiväkäskyynkin, johon tietysti minä - tehtävääni kuuluen - kirjoitin rutiiniasiat ja päiväkäskyn toimitin.
- Selvisi
kapi_ kirjoitti:
En näe mitään pahaa majureissa, muutamia sellaisia on hyvissä ystävissänikin. Mm. Rauhanturvaajien ja Kaartin Jääkärirykmentin killan piirissä.
Mutta ei minua aina jaksa vain huvittaa, vaan joskus myös kyllästyttää sellainen, kun majuriksi yrittää tekeytyä joku sellainen, joka ei voi olla majuri, ei alempikaan upseeri, tuskin edes aliupseeri. Rottakoulussakin vaadittiin parempaa kirjallista esitystaitoa kuin on palstan ”majurilla”, joka kirjoittaa viksu tarkoittaen fiksua - vierasperäinen sana tuokin, mutta ei pankkolängvitsiä.pankkolängvitsiä
Kapiko se tuota hokeekin,sitä ollut paljon liikkeellä Selvisi kirjoitti:
pankkolängvitsiä
Kapiko se tuota hokeekin,sitä ollut paljon liikkeelläEi ole minun keksimäni sana, enkä ole sitä juurikaan käyttänyt, mutta hauska sana se on. Siinä on yhdistetty kieltä tarkoittavaan englanninkieliseen sanaan (sitä hieman muuntaen) kieli, joka on kai opittu lähinnä pankolla, kun kouluissa sellaista ei opeteta.
- Minä..minä
>Taisi olla myös ainoa komentajani, joka itse kirjoitti osioita päiväkäskyynkin, johon tietysti minä - tehtävääni kuuluen - kirjoitin rutiiniasiat ja päiväkäskyn toimitin. <
Ethän nyt kapi narraa, taidoillasi ei olisi osattu sitä.
Ollenet ollut punalasit silmillä kulkeva työnlaistaja.
Urseeriarvo vain piti saada SDP apuna, osaamisesta
viis. Tai eihän se oikea upseeriarvo ole, kun oikeat
upseerit oli kadettiuppseerit. Ei kuitenkaan SDP
säveltänyt kadettikoulua sulle ja muille.
"kadettikoulun priimus" sitten siitäkin.Kyllä minun taidoillani pystyttiin kirjoittamaan päiväkäskyt, joihin lähinnä koottiin vain tiedot tapahtumista, joista "kirjanpitäminen" kuului tehtäviini. Niin jo esikuntavääpelinä kuin myöhemmin toimistoupseerina, niin rauhanturvajoukoissa kuin kotimaassakin mm. viimeisessä tehtävässäni Pääesikunnassa.
Erjola oli sikäli poikkeus komentajana - laitoksen johtajana - että hän myös itse kirjoitti päiväkäskyyn mm. osioita, joissa kiitti henkilökuntaa tai antoi sille hyviä toivotuksiaan. Oli muuten poikkeuksellinen komentaja sikälikin, että hänelle ei tarvinnut esitellä päivän postia, kuten yleensä muille piti tehdä vieressä seisten, vaan hän heti taloon tultuaan ja postin esittelyyn alkaessani sanoi: "jätä siihen, olen lukutaitoinen, jos on jotain kysyttävää, tulen kysymään".
Pankkolängvitsi tuli tuossa edellä puheeksi. Sitä ovat mm. tuollaiset sanat kuin ollenet, urseeriarvo ja tuo ilmaisu muutenkin, joka tekee jokaisesta kappaleesta vaikeasti ymmärrettävän.
Olen pitkästä aikaa tänään viihtynyt paljon tällä palstalla, ja mukavaa, että eräät muutkin ovat viihtyneet avauksellani. Mutta nyt saa riittää minulta tällä kertaa, ehkä lopullisemminkin tällä avauksellani. Enkä tämän jälkeen ainakaan tänä viikonloppuna palstalla käy, kun ohjelmassani on muuta, joka on jopa mukavampaa kuin tämä touhu.
Näkemiin ja hyvää viikonloppua kaikille, teillekin, jotka viikonloppunne kuten muutkin päivänne tällä palstalla vietätte!- Kovin.yhä.polleeta
Pankkolängvitsi Kapi yrittää narrata.
Antaa kuvan että hän, vain ne kirjoitti.
Eversti teki sinunkaupat ja kävi "minä" kirjoittamat tarinat lukemassa jossain tilaisuudessa..Vielä vain pari pientä kysymystä:
Ymmärrätkö itse, mitä yrität tuossa sanoa? Minä en ymmärrä. Jos täällä on joku pankkolängvitsiä minua paremmin taitava, suomentakoon.
Ja mistä tuollainen asenteesi tuollaisine käsityksinesi johtuu? Ei voine johtua menestymättömyydestä sotaväessä, jossa varmaan et ole ollut sotamiestä korkeammassa asemassa etkä sellaisesta ole voinut haaveillakaan edellytyksilläsi.
En kuitenkaan jää katsomaan mahdollista suomennosta, eikä asianomaiselta tulle ymmärrettävää selitystä asenteelleen ja käsityksilleen, joten nyt ehdottoman lopullisesti toivottelen vain hyvät viikonloput!- OpeOulusta
kapi_ kirjoitti:
Vielä vain pari pientä kysymystä:
Ymmärrätkö itse, mitä yrität tuossa sanoa? Minä en ymmärrä. Jos täällä on joku pankkolängvitsiä minua paremmin taitava, suomentakoon.
Ja mistä tuollainen asenteesi tuollaisine käsityksinesi johtuu? Ei voine johtua menestymättömyydestä sotaväessä, jossa varmaan et ole ollut sotamiestä korkeammassa asemassa etkä sellaisesta ole voinut haaveillakaan edellytyksilläsi.
En kuitenkaan jää katsomaan mahdollista suomennosta, eikä asianomaiselta tulle ymmärrettävää selitystä asenteelleen ja käsityksilleen, joten nyt ehdottoman lopullisesti toivottelen vain hyvät viikonloput!Se, että et ymmärrä johtuu siitä että olet vesipäinen karjakon äpärä ja heikkolahjainen evp aliupseeri.
- Huvittava.kapi
kapi_ kirjoitti:
Vielä vain pari pientä kysymystä:
En kuitenkaan jää katsomaan mahdollista suomennosta, eikä asianomaiselta tulle ymmärrettävää selitystä asenteelleen ja käsityksilleen, joten nyt ehdottoman lopullisesti toivottelen vain hyvät viikonloput!Älä nyt minuun traumojasi siirrä. En edes ole tulilinjalla.
Itse pankkolängvitsiä hoet, en minä. Ja olet sitä hokenut paljon.
"Ei voine johtua menestymättömyydestä sotaväessä, jossa varmaan et ole ollut sotamiestä korkeammassa asemassa etkä sellaisesta ole voinut haaveillakaan edellytyksilläsi."
Jo on kapteenin arvostelua..heh..
Vai en edes ollut sotamies, tai korkeamassa asemassa.
Olet sinä kapi ihmeellinen otus. Mistä kummasta olet tuolla järellä kapteeni arvosi saanut ? Sanottu SDP puolueen halunneen kapteeneja myös kouluttautumattomista. Ja siinäkö se tulos nyt on.
Mies käy jälkirukin ylikersanttina 10 vuotta myöhässä varusmies palvelus ikäisistä, joille kurssi tarkoitettu. Ja täällä laukoo ihmeitä.
Itse entään rukin kävi oikealla varusmies aikanani, kuten monet muutkin. Ei siinä nyt pitäisi mitään ihmeellistä olla.
Vai oikein ei sotamiestä korkeamassa asemassa. - kapiko.se.nyt.tässä
Huvittava.kapi kirjoitti:
Älä nyt minuun traumojasi siirrä. En edes ole tulilinjalla.
Itse pankkolängvitsiä hoet, en minä. Ja olet sitä hokenut paljon.
"Ei voine johtua menestymättömyydestä sotaväessä, jossa varmaan et ole ollut sotamiestä korkeammassa asemassa etkä sellaisesta ole voinut haaveillakaan edellytyksilläsi."
Jo on kapteenin arvostelua..heh..
Vai en edes ollut sotamies, tai korkeamassa asemassa.
Olet sinä kapi ihmeellinen otus. Mistä kummasta olet tuolla järellä kapteeni arvosi saanut ? Sanottu SDP puolueen halunneen kapteeneja myös kouluttautumattomista. Ja siinäkö se tulos nyt on.
Mies käy jälkirukin ylikersanttina 10 vuotta myöhässä varusmies palvelus ikäisistä, joille kurssi tarkoitettu. Ja täällä laukoo ihmeitä.
Itse entään rukin kävi oikealla varusmies aikanani, kuten monet muutkin. Ei siinä nyt pitäisi mitään ihmeellistä olla.
Vai oikein ei sotamiestä korkeamassa asemassa."Itse entään rukin kävi oikealla varusmies aikanani" Vähän vaikeaa tuota ymmärtää, mutta jos tarkoitat, että kävit RUK:n varusmiehenä palvellessasi, siitä todistetta, please! Vaikea on uskoa, että joskus jossakin joukko-osastossa olisi ollut niin heikko ikäluokka, että RUK:uun on jouduttu laittamaan jopa peruskoulun oppimäärää omaksumattomia, ainakin äidinkielessä.
Jotkut kehittyvät ja oppivat lisää iän ja kokemusten myötä. Kapi varmaan on esimerkki sellaisesta. Jotkut jäävät tasolle, jolle sattuivat syntymään. Sinä olet esimerkki sellaisesta.
Niin, minähän olen tietysti nyt kapi;-D - Nimenomaan-
kapiko.se.nyt.tässä kirjoitti:
"Itse entään rukin kävi oikealla varusmies aikanani" Vähän vaikeaa tuota ymmärtää, mutta jos tarkoitat, että kävit RUK:n varusmiehenä palvellessasi, siitä todistetta, please! Vaikea on uskoa, että joskus jossakin joukko-osastossa olisi ollut niin heikko ikäluokka, että RUK:uun on jouduttu laittamaan jopa peruskoulun oppimäärää omaksumattomia, ainakin äidinkielessä.
Jotkut kehittyvät ja oppivat lisää iän ja kokemusten myötä. Kapi varmaan on esimerkki sellaisesta. Jotkut jäävät tasolle, jolle sattuivat syntymään. Sinä olet esimerkki sellaisesta.
Niin, minähän olen tietysti nyt kapi;-DNäin olen, jopa rukkikin piti käydä 2 -kymppisenä, vähän alle.
Heikko oli ikäluokka.
Peruskoulukin käymättä.
Äidin kieltäkään ei osattu.
Ja mitähän vielä olikaan.. - valhetta.ja.totta
Nimenomaan- kirjoitti:
Näin olen, jopa rukkikin piti käydä 2 -kymppisenä, vähän alle.
Heikko oli ikäluokka.
Peruskoulukin käymättä.
Äidin kieltäkään ei osattu.
Ja mitähän vielä olikaan..rukkikin piti käydä 2 -kymppisenä, vähän alle = valhetta
Peruskoulukin käymättä = ilmeisesti totta
Peruskoulun käynyt puhuisi äidinkielestä, ei äidin kielestä, kun se on äidin suussa oleva elin. - Miksiainaäiti
valhetta.ja.totta kirjoitti:
rukkikin piti käydä 2 -kymppisenä, vähän alle = valhetta
Peruskoulukin käymättä = ilmeisesti totta
Peruskoulun käynyt puhuisi äidinkielestä, ei äidin kielestä, kun se on äidin suussa oleva elin.Entä isän kielestä ? Isän housuissa oleva elin.
Jos se onkin isänkieltä.
- Kapin.kuudes.aisti
Kapi onkin pankkolängvitsin hokija. Luulin joksikin muuksi.
Perjantaina palstan jättäessäni sanoin, että viikonloppuna en palstalla käy, kun ohjelmassani on muuta tätä touhua jopa mukavampaa. Niin oli. Olen kyläillyt ja minullakin on ollut vieraita, mutta nyt sitten tulin vielä katsomaan avaukseni mahdollisesti tuottamaa.
Eipä ole tullut sellaista, jota tarvitsisi kommentoida. Hieman vaikuttaa siltä, että innokkaimmat hyökkääjät ovat siirtyneet viivytystaisteluun. Tutut taistelulajit kumpikin minulle vanhana jääkärinä - jääkärithän olivat aina kärjessä hyökkäyksessä ja viimeisenä tulppana viivytyksessä, siihen meidät koulutettiin - mutta tuskin noista kumpikaan tuottaa heidän toivomaansa poliittista tulosta esitettyinä tällä palstalla, joka on liian kaukana taistelutantereen selustassa;))
Toivottelin lähtiessäni hyvää viikonloppua kaikille, myös niille, jotka viikonloppunsa tällä palstalla viettävät. Viikonloppunsa täällä viettäneitä näkyy olleen, toivottavasti ovat viihtyneet. Tuskaista näkyy kyllä olleen tuolla yhdellä, joka on availlut minusta, keskustellut niillä itsensä kanssa, ja kun joku on keskusteluaan häirinnyt, hän on minuksi joutunut! Jos hänen läheisyydessään olisi yksikin ihminen, hän tuollaiseen puuttuisi. Jos olisin varma, että hän on evp-toimiupseeri, saattaisin minäkin yrittää tehdä jotakin hänen hyväkseen.
Mutta tuo lienee vain trolli, jollaiseksi eräät ovat hänet päätelleet. Ei voine olla yksinäisimmissäkään tuollaista, jolla ei ole mitään muuta ajankulua kuin tällainen palsta. Laitoshoidossahan pitäisi olla sellaisen sekopään, jonka mielessä kaiket päivät ja yötkin pyörivät vain nuo samat asiat. Joten noudatan aito-arskalta saamaani neuvoa Don't Feed the Trolls. Avuton yksipuolisuudessaan tuo on trollinakin, vaikka luulee kai kykyjään vastaavan tehtävän viimein löytäneensä.
Minulta ei enempää tälle avaukselleni. Laitetaan sitten taas jotakin, jos ajankohtainen kepupolitiikka siihen aihetta antaa - ja tuleehan se varmaan antamaan!Pidähän sitten huoli, että avauksesi koskee kepupolitiikkaa. Tälle palstalle on ilmestynyt uusi nikki, joka alinomaa muistuttelee, jos ei puhuta kepusta. Ei hän tosin itsekään kepusta kirjoita,vaan ainoastaan siitä, kirjoittavatko muut.
- Sitä.tikulla.silmään
Pidähän sitten huoli, että avauksesi koskee kepupolitiikkaa. Tälle palstalle on ilmestynyt uusi nikki, joka alinomaa muistuttelee, jos ei puhuta kepusta. Ei hän tosin itsekään kepusta kirjoita,vaan ainoastaan siitä, kirjoittavatko muut.
Näinhän me kaikki tehty,ja tehdään,toisia opastaen,itsestä ei niin väliä,juu.Hyvä kun edes toinen opastaa,jos ei itse huomaa.Nähtävä
vain positiivisena.Keskusta asiat niin laajoja,ja minipiippuisia,että saa monen asian sinne vieriteltyä halutessaan.Jos vaikak isä ja äiti olleet maalaisia,sehän jo antaa avaimet vaikka mihin.Kapillakin se ison aitan avain mukanaan,sen varjolla sanoo sanottavansa kepusta ja muustakin.
Myös itseää kehuu,kun täällä ei taida olla sitä sorttia kuin yksi pääosin,joka kylläkin vaikuttaa melko uunolta.Uunoa on hyvä uunottaa lisää.On ottanut oppi-isältään Kapilta sanontoja.Hyvä sinänsä kun nyt viimeistään jotain oppinut."oppi ei ojaan kaada". - tässä.tikku.silmääsi
Sitä.tikulla.silmään kirjoitti:
Näinhän me kaikki tehty,ja tehdään,toisia opastaen,itsestä ei niin väliä,juu.Hyvä kun edes toinen opastaa,jos ei itse huomaa.Nähtävä
vain positiivisena.Keskusta asiat niin laajoja,ja minipiippuisia,että saa monen asian sinne vieriteltyä halutessaan.Jos vaikak isä ja äiti olleet maalaisia,sehän jo antaa avaimet vaikka mihin.Kapillakin se ison aitan avain mukanaan,sen varjolla sanoo sanottavansa kepusta ja muustakin.
Myös itseää kehuu,kun täällä ei taida olla sitä sorttia kuin yksi pääosin,joka kylläkin vaikuttaa melko uunolta.Uunoa on hyvä uunottaa lisää.On ottanut oppi-isältään Kapilta sanontoja.Hyvä sinänsä kun nyt viimeistään jotain oppinut."oppi ei ojaan kaada".Entä itse onneton kirjoitusten poistaja.
se ei kiinnosta. Syy moiseen ?
Yllä oleva sinulta palstan entiselle luotsille. Olet siis ymmärtänyt, että täällä saisi olla vain kepulaiset. Ei ohjeteksti niin mene, se kehottaa kaikkia, niin demareita kuin muita keskustelemaan keskustasta ja sen politiikasta.
Vähemmän siitä itse keskustelet. Enemmän demareista, varsinkin Halosesta ja sadan vuoden takaisista asioista. Miksi et mene puhumaan niistä demaripalstalle? - NäinOnJombet
Pidähän sitten huoli, että avauksesi koskee kepupolitiikkaa. Tälle palstalle on ilmestynyt uusi nikki, joka alinomaa muistuttelee, jos ei puhuta kepusta. Ei hän tosin itsekään kepusta kirjoita,vaan ainoastaan siitä, kirjoittavatko muut.
Etköhän sinä ole jo Kapin avausten perimmäisen tarkoituksen oivaltanut. Kepusta asiaa siteeksi, pääasia oman itsensä esiintunkeminen.
Tuhansia kertoja toistetut jutut sotilasuran "menestyksestä" (joka siis ei ollut menestys) ja tuo kaiken ylikäypä trauma siitä, että joku on häntä korkeamman sotilasarvon omaavana täällä häntä opastamassa elämän eri aloilla. Vieläpä kunnolla kapia vedättäen, varmasti itsekseen kivasti myhäillen kun näkee kapin kerta toisensa jälkeen tulleen pahasti höynäytetyksi.
Hauskaahan tuo on, en minä siitä pahaa tykkää jos nämä "sotilashenkilöt" kinaavat ja kisaavat, ja onhan tuon taiston taso nähty. Jotain siihen soppaan itsekin aina joskun viskannut.
Väliäkö tuolla jos aihepiiri on kapi ja kapin härnääjien menestys maailman turuilla. Vaatimattoman ja kaikin puolin köyhän elämänsä ehtoopuolella kun kapikin on päässyt maistamaan "pikkuporvarin" elämää ja wannabe kokoomuslaiseksi ryhtynyt, niin mikäs siinä sitten. Antaa ressukan kuvitella olevansa se kaikkitietävä maailmankansalainen, joka on meitä muita parempi. Me tiedämme miten asioiden todellinen laita on. - En.tunne
tässä.tikku.silmääsi kirjoitti:
Entä itse onneton kirjoitusten poistaja.
se ei kiinnosta. Syy moiseen ?
Yllä oleva sinulta palstan entiselle luotsille. Olet siis ymmärtänyt, että täällä saisi olla vain kepulaiset. Ei ohjeteksti niin mene, se kehottaa kaikkia, niin demareita kuin muita keskustelemaan keskustasta ja sen politiikasta.
Vähemmän siitä itse keskustelet. Enemmän demareista, varsinkin Halosesta ja sadan vuoden takaisista asioista. Miksi et mene puhumaan niistä demaripalstalle?Sinulta, vai minulta.
Kyllä tuo sinulta on. Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Hyvä Pysty! Tuohon "Palstapoliisiin" liittyen.
- Majevp
Pysyhän karjakon äpärä suomenkielessä. Se sopii sinulle kansakoulun käyneelle heikkolahjaiselle aliupseerille paremmin.
- kapi_vaari
Tulen kyllä taas, kun muakarvani antavat aihetta, ja kyllähän ne antavat
- WanhaUpseeri
Herra Kapteeni
Olen vaikuttunut. Korkeasta iästänne ja pitkästä palveluksestanne huolimatta te jatkatte ansiokasta päivystystänne palstalla.
Herra Kapteeni, te ette ole haluneet valtaan kepua, te rakastitte demareita, työtä ja sivistystä, mutta velvollisuuden tuntonne pakotti teidät tähän kepuvastaiseen taisteluun, jossa olette tehneet suurtyön, sekä tekoja, jotka vuosikymmeniä tullaan muistamaan palstalla. Kun tämän palstan historiaa kerran laaditaan, tulee maailma tuntemaan teidän ansionne !
Herra Kapteeni, olette alaisistani tässä keputaistelussa ylivertaisesti ansioitunein, joten soisin teille kernaasti kovasti haluamanne majurin korkean arvon, mutta laajasta sivistystasostanne huolimatta en sitä voi tehdä, teiltä, ja tapauksessanne pelkäksi muotoseikaksi luettavan, puuttuvan korkeakoulututkinnon vuoksi.
Herra Kapteeni, tuon majurin arvon saavuttaksenne, olen valmistellut teille mahdollisuuden suorittaa sotakorkeakoulun loppututkinto näin jälkikäteen, olettehan ennenkin suorittaneet sotaopintoja jälkipalveluksena.
Opinnäytteenne aiheeksi ehdotan, jos suonette, Herra Kapteeni, asbestin vaikutusta esikuntatehtävissä työskennelleiden aliupseereiden kehoon. Suuri osa tärkeästä esikuntatyöstä tehdään sisällä rakennuksissa, jotka ovat rakennetut aikana, jolloin asbestia käytettiin hyvinkin laajalti eristeissä. Empiirisesti olen havainnut, että esikuntatyössä toimineiden sotilashenkilöiden hiukset, ja mahdollisesti muukin karvoitus, on kovin harventunut ja harmaantunut. Onko syynä asbesti, vaiko joku muu tekijä, se teidän on nyt mahdolista selvittää. Ja onko vaikutusta ollut muihinkin kehon osiin. Aivotoiminta rajataan tutkimuksen ulkopuolelle, eihän esikuntatyösä vaadita aivotoimintaa.
Luonnollisesti tulen teitä auttamaan tässä tärkeässä tutkimustyössä.
Herra Kapteeni, lopuksi haluan kertoa kaikille palstalaisille erään merkittävistä ansioistanne toimiessanne vaativissa esikuntateknisissä tehtävissä.
Tuolloin ei kopikoneita vielä käytetty niin laajalti kuin nykyisin. Tärkeiden asiakirjojen jäljennökset tehtiin kalkkeeripaeria käyttäen. Usein esikunnissa palvelleille avustaville aliupseereille kävi niin, että kalkkeeripaperi meni arkkien väliin väärinpäin, ja jäljennös tuli kirjoitetun liuskan alapintaan.
Tämän kovin haasteellisen esikuntateknisen ongelman te, Herra Kapteeni, ratkaisitte liimaamalla kalkkeeripaperin jäljentävään pintaan tarran ”tämä puoli alaspäin”. Näin teillä, Herra Kapteeni, ei tpahtunut niin kuin kollegoillenne, että teksti olisi jäljentynyt väärään paperiin. Olitte kopioinnin mestari jo tuolloin. Vain kerran muistan teille tuollaisen virheen sattuneen, ja sekiin ymmärrettävästä syystä. Olitte kirjoittaneet jotain asiakirjaa käsin jo sängyssä olessanne, selällänne maaten ja ylöspäin kirjoittaen. Ohjeita noudatten olitte laittaneet kalkeeripaperin niin, että tarrapuoli tuli alaspäin. Sellaista sattuu.
Herra kapteeni. Vielä kerran kiitän teitä ansiokkaasta palveluksestanne kepuntorjuntatehtävissä, ja jään odotamaan tuon puuttuvan sotakorkeakoulun lopputyönne valmistumista
Hyvää Yötä.
Wanha Upseeri- KapinSuperJohtaja
Hohhhohoooooooooooo
Asbestikurssin käyneenä ja munakarvojaan analysoineena kapille sotakorkean lopputyö on helppo nakki....Hohhohohooooooooo Se minun jo lähes 40 vuotta sitten päättynyt sotilasurani näkyy tehneen kohtalokkaan vaikutuksen samassa ammatissa minua paljon kauemmin ja paljon myöhemmin - paremman vakanssitilanteen aikana - palvelleeseen ja minua paljon heikommin menestyneeseen. Hän on järkkynyt mieleltään siten kuin nähdään nimimerkistäänkin. Ellei mielensä järkkyminen ole tapahtunut myöhemmin muista syistä. Vai olisiko hän sittenkin vain pelkkä trolli - mieleltään järkkynyt joka tapauksessa.
Itsestään on tehnyt majurin eräs toinen, joka niin ajatusmaailmaltaan kuin esitystaidoltaankin lapsen tasolle jääneenä ei ymmärrä, että sillä tavalla hän täällä vain huvittaa monia ja säälittää useampia. Kyllä kai hänkin on sotaväessä palvellut, ja ehkä joku toimiupseerikapteeni hänen esimiehenään on määrännyt hänet käymälöiden alustojen tyhjentäjäksi - siinä virassa keskustalainen pystyyn_kuollut on arvellut tämän olleen. Ehkä siitä hänen mielensä on järkkynyt siten kuin nähdään täällä.
Nuo ”tapaukset” tuossa valossa voin jotenkuten ymmärtää.
Mutta sitä en ymmärrä, miten sinä, ihan hyvän sananvalmiuden ja sujuvan kirjoitustaidonkin omaavana olet vuokseni järkkynyt niin, että esiinnyt vanhana upseerina, vaikka lienet iältäsi hyvinkin nuori ja sotilasarvoltasi tuskin res.aliupseerikaan. Silti mielestäni sinulla ei luulisi olevan syytä tuollaiseen.
Mikä sinussa tuollaista teettää? Kateus ja alemmuuskompleksi olisivat tuohon luonnollisin selitys. Mutta onko selitys sittenkin vain kepulaisuus? Ja katkeruus siitä, että minä en ole kepulainen? Siihen viittaisi se, että pitäydyt vain tuohon ammoiseen sotilasuraani etkä ota esille myöhempää vähintään yhtä merkittävää siviiliuraani, jonka tein Valion palveluksessa. Valio kun on omistuspohjaltaan ainakin ”lähellä keskustaa”, joten ethän voi sitä alkaa mollata siitä, että sielläkin niin hyvin menestyin. Ehkäpä kuitenkin seuraavaksi esiinnyt Valion pääjohtajana tai ainakin talous- ja hallintojohtajana, jollainen lähin esimieheni oli.
No, en jää sitä odottamaan tällä avauksellani, jolle en enää palaa, mutta kyllä minä taas teen uudenkin avauksen sitten kun siihen edellisessä viestissäni mainitsemaani aihetta tulee, joten tulepa taas sitten sille. Koeta kestää tuskaista odotustasi siihen asti!- moneskotuhannes
kapi_ kirjoitti:
Se minun jo lähes 40 vuotta sitten päättynyt sotilasurani näkyy tehneen kohtalokkaan vaikutuksen samassa ammatissa minua paljon kauemmin ja paljon myöhemmin - paremman vakanssitilanteen aikana - palvelleeseen ja minua paljon heikommin menestyneeseen. Hän on järkkynyt mieleltään siten kuin nähdään nimimerkistäänkin. Ellei mielensä järkkyminen ole tapahtunut myöhemmin muista syistä. Vai olisiko hän sittenkin vain pelkkä trolli - mieleltään järkkynyt joka tapauksessa.
Itsestään on tehnyt majurin eräs toinen, joka niin ajatusmaailmaltaan kuin esitystaidoltaankin lapsen tasolle jääneenä ei ymmärrä, että sillä tavalla hän täällä vain huvittaa monia ja säälittää useampia. Kyllä kai hänkin on sotaväessä palvellut, ja ehkä joku toimiupseerikapteeni hänen esimiehenään on määrännyt hänet käymälöiden alustojen tyhjentäjäksi - siinä virassa keskustalainen pystyyn_kuollut on arvellut tämän olleen. Ehkä siitä hänen mielensä on järkkynyt siten kuin nähdään täällä.
Mutta sitä en ymmärrä, miten sinä, ihan hyvän sananvalmiuden ja sujuvan kirjoitustaidonkin omaavana olet vuokseni järkkynyt niin, että esiinnyt vanhana upseerina, vaikka lienet iältäsi hyvinkin nuori ja sotilasarvoltasi tuskin res.aliupseerikaan. Silti mielestäni sinulla ei luulisi olevan syytä tuollaiseen.
Mikä sinussa tuollaista teettää? Kateus ja alemmuuskompleksi olisivat tuohon luonnollisin selitys. Mutta onko selitys sittenkin vain kepulaisuus? Ja katkeruus siitä, että minä en ole kepulainen? Siihen viittaisi se, että pitäydyt vain tuohon ammoiseen sotilasuraani etkä ota esille myöhempää vähintään yhtä merkittävää siviiliuraani, jonka tein Valion palveluksessa. Valio kun on omistuspohjaltaan ainakin ”lähellä keskustaa”, joten ethän voi sitä alkaa mollata siitä, että sielläkin niin hyvin menestyin. Ehkäpä kuitenkin seuraavaksi esiinnyt Valion pääjohtajana tai ainakin talous- ja hallintojohtajana, jollainen lähin esimieheni oli.
No, en jää sitä odottamaan tällä avauksellani, jolle en enää palaa, mutta kyllä minä taas teen uudenkin avauksen sitten kun siihen edellisessä viestissäni mainitsemaani aihetta tulee, joten tulepa taas sitten sille. Koeta kestää tuskaista odotustasi siihen asti!vuodatus tuokin taas on samasta asiasta sinulta horoperseeltä ??
- NäinOnJombet
kapi_ kirjoitti:
Se minun jo lähes 40 vuotta sitten päättynyt sotilasurani näkyy tehneen kohtalokkaan vaikutuksen samassa ammatissa minua paljon kauemmin ja paljon myöhemmin - paremman vakanssitilanteen aikana - palvelleeseen ja minua paljon heikommin menestyneeseen. Hän on järkkynyt mieleltään siten kuin nähdään nimimerkistäänkin. Ellei mielensä järkkyminen ole tapahtunut myöhemmin muista syistä. Vai olisiko hän sittenkin vain pelkkä trolli - mieleltään järkkynyt joka tapauksessa.
No, en jää sitä odottamaan tällä avauksellani, jolle en enää palaa, mutta kyllä minä taas teen uudenkin avauksen sitten kun siihen edellisessä viestissäni mainitsemaani aihetta tulee, joten tulepa taas sitten sille. Koeta kestää tuskaista odotustasi siihen asti!Tsot tsot Kapi... miksi noin katkerana kun joku vähän pelleilee kustannuksellasi... kiiruusti nyt vaan vääntämään tutkimusta, majurin natsat odottaa...
- OpeOulusta
kapi_ kirjoitti:
No, en jää sitä odottamaan tällä avauksellani, jolle en enää palaa, mutta kyllä minä taas teen uudenkin avauksen sitten kun siihen edellisessä viestissäni mainitsemaani aihetta tulee, joten tulepa taas sitten sille. Koeta kestää tuskaista odotustasi siihen asti!No, no kapi! Äläpäs hikeenny, mittaa verenpaineesi, ota hömpsy halpaa giniäsi ja kampaa munakarbasi ojennukseen.
Muista , että olit vain mitätön aliupseeri ja Valion talkkari, et yhtään mitään muuta.
Suuret luulot itsestäsi ovat pelkkää harhakuvaa...:) KapinSuperJohtaja kirjoitti:
Hohhhohoooooooooooo
Asbestikurssin käyneenä ja munakarvojaan analysoineena kapille sotakorkean lopputyö on helppo nakki....HohhohohoooooooooLyön vetoa siitä-, että et läpäise Asbestikurssia ja varsinkin -koetta edes kolmannella yrityksellä.
Ei kukaan Törnävän Hullujen huoneen "Inssi" tai "Kepukemisti" siihen pysty, ei edes koko ikänään!- OsmiumOlematon
osmium1 kirjoitti:
Lyön vetoa siitä-, että et läpäise Asbestikurssia ja varsinkin -koetta edes kolmannella yrityksellä.
Ei kukaan Törnävän Hullujen huoneen "Inssi" tai "Kepukemisti" siihen pysty, ei edes koko ikänään!Jokos Osmium olet onnistunut googlettamaan kaasujen yleisen tilanyhtälön?
Kerran kun eräs sinua viisaampi täällä muunsi vastauksen muka vaikeaan laskutehtävääsi tilavuudeksi massan sijaan, niin sinä ressukka, Kiljavan Opiston kirjekurssikemisti sekosit ihan täysin. Kiljavan Opiston kirjekursseilla kun ei ollut opetettu kuinka kaasun massa muutetaan tilavuudeksi vakiopaineessa ja -lämpötilassa.
Hohhohooooooooooooo sinua ressukkakemistiä - Osmium2
osmium1 kirjoitti:
Lyön vetoa siitä-, että et läpäise Asbestikurssia ja varsinkin -koetta edes kolmannella yrityksellä.
Ei kukaan Törnävän Hullujen huoneen "Inssi" tai "Kepukemisti" siihen pysty, ei edes koko ikänään!Sulla taitaa olla kokemusta...?
- Kurssikamu
Loistava analyysi kopiokapista. Juuri tuollainen evp aliupseerimme oli.
- kivääri.ylivääpeli
Kapi pitää itseään upseerina, kun ei sitä ole.
Oikeat upseerit on ihan erikseen. Pitää olla lukion suoritus, ja kadettikoulu käytynä. Nykyisin nämä erinimellä. Muuten ei mitään mahdollisuuksia olla upseeri. Jos joku sanoo yhdenkään upseerin olevan, ilman upseerikoulutusta, saa rähmänisukahvit veijo esson baarissa.
Ja oettaan se aika tuosta vaikkka Kapin ajasta, sen jälkeen. Vaikkapa 60- luvun alusta, jos joku on upseeriksi päässyt ilman ao kouluja, johan ihme olisi, kun ei ole ainuttakaan.
Sitten vasta saa sanoa, että olen upseeri.- En.voi.ymmärtää
Mitä ihmeen höpinää on nuo jatkuvat sekosi upseereista? Miksi? Et taatusti ollut sotaväessä asemassa, jossa olisit upseerien kanssa tekemisiin päässyt. Edes ylempien toimiupseerien vai mitä ne olikaan. Kessuja ja ylikessuja vaan oli ne jotka sinua simputti. Miksi olet katkera ylemmille ja yrität häpäistä niitä?
- Huvittavaa.höpinää
Demarit halusi väen väkisin upseeripöytiin näillä jäsenillään.
Muttei se muuta sitä tosiasiaa, jos upseerikoulutus puuttuu, ei silloin voi olla oikea upseeri.
Jos nyt RUK käytynä hänelläkin 10 vuotta myöhässä, RUK on varusmiespalvelus. Ei se oikein mene pirtaan, että edes upseeri nimitystä käyttäisivät.
Kun hänkin paljon maininnut etti ole edes kansakoulun oppimäärää jotkut saaneet suoritettua, niin miten hän sitten olisi oikea upseeri ilman ao kouluja, ylioppilas vähintään ja kadettikoulutus.
Jos nämäkin mainitsemansa kavisi alakoulun nyt, niin kai hyviä numeroita tulisi. Kuin hänkin varusmiespalveluksessa ylikersanttina. - Osmium2
Kapi riepu ei tajua kuinka naurettavan lapsellnen ja typerä hän on upseeri- ja valion pomo puheillaan on. No mikäpä siinä mukavahan höppänän kustannuksella on naureskella...;)
No mites siellä Seinä(hullujen)joella mites Hullujen huoneella tuulee?
Ovatko kiltit tädit ja rakkaat sedät antaneet kunniamerkkejä ja upseerin arvoja? mites peräsuoli... sehän on sinulle rakkain paikka ja ELIN?- Hyvä.osmo
osmium1 kirjoitti:
Ovatko kiltit tädit ja rakkaat sedät antaneet kunniamerkkejä ja upseerin arvoja? mites peräsuoli... sehän on sinulle rakkain paikka ja ELIN?Osmium sanoo Kapille suorat sanat.
- Hokara.kait.jo
Joka kirjoitukseensa otta esille valiot ym..hehheh.
- Tuttukin.paikka
osmium1 kirjoitti:
Ovatko kiltit tädit ja rakkaat sedät antaneet kunniamerkkejä ja upseerin arvoja? mites peräsuoli... sehän on sinulle rakkain paikka ja ELIN?Ookko sinä Osmium käynyt kapin peräsuolessa ?
- KapinSuperJohtaja
osmium1 kirjoitti:
Ovatko kiltit tädit ja rakkaat sedät antaneet kunniamerkkejä ja upseerin arvoja? mites peräsuoli... sehän on sinulle rakkain paikka ja ELIN?Heh hehNythän Osmium antaa Kapille oikein kunnon korvamakiaa....
Vai on Osmium Kapin jo hulluksi huomannut? - Kullä.Osmo.osaa
KapinSuperJohtaja kirjoitti:
Heh hehNythän Osmium antaa Kapille oikein kunnon korvamakiaa....
Vai on Osmium Kapin jo hulluksi huomannut?Kapi nyt sai sellaista makiaa Osmiumilta, että oksat pois.
"Ovatko kiltit tädit ja rakkaat sedät antaneet kunniamerkkejä ja upseerin arvoja? mites peräsuoli... sehän on sinulle rakkain paikka ja ELIN?" - Seinäjokinen.mies
osmium1 kirjoitti:
Ovatko kiltit tädit ja rakkaat sedät antaneet kunniamerkkejä ja upseerin arvoja? mites peräsuoli... sehän on sinulle rakkain paikka ja ELIN?Kuulehan Osmium. En pirä siitä, että leimaat kaikki Seinäjokiset hulluiksi. Ei ole. Minäkään en ole kepulainen.
Seinäjokinen.mies kirjoitti:
Kuulehan Osmium. En pirä siitä, että leimaat kaikki Seinäjokiset hulluiksi. Ei ole. Minäkään en ole kepulainen.
Eivät todellakaan ole kaikki, mutta valitettavasti pienikin määrä tietynlaisia riittää usein leimaamaan paikkakunnan maineen, antamaan jopa paikkakunnalle nimen. Mutta voitte lohduttautua sillä, että siinä aivan vieressä on Peräseinäjoki, joskin nykyään kai sekin kuuluu Seinäjokeen.
- Hehän.punikkeja
Eivät todellakaan ole kaikki, mutta valitettavasti pienikin määrä tietynlaisia riittää usein leimaamaan paikkakunnan maineen, antamaan jopa paikkakunnalle nimen. Mutta voitte lohduttautua sillä, että siinä aivan vieressä on Peräseinäjoki, joskin nykyään kai sekin kuuluu Seinäjokeen.
Seinäjoella on maan paras väestö.
Ja tarkoitan täälä sitä, jos kriisi tulisi me tukeudutaan Seinäjokeen paljolti.
Moni ihmettelee, että mitä me sinne tukeudutaan. Pohajanmaa -etelä-pohjanmaa on alueita joissa ihmiset on työtelijäitä, ja rakentaneet alueet siihen malliin, että hädänalaisillekkin on kriisissä suuhun pantavaa.
He nyt huutavat, että maatalous ajaa alas kapit osmiumit ja tämä tollero apteekista..jokunen muukin. Eivät osaa ajatella pidemmälle.
Sen hädintuskin tietävät, että meidän kaikkien on jokapäivä aterioitava.
Heille ruokaketjut hebreaa. Mutta äänessä silti ollaan. Hehän.punikkeja kirjoitti:
Seinäjoella on maan paras väestö.
Ja tarkoitan täälä sitä, jos kriisi tulisi me tukeudutaan Seinäjokeen paljolti.
Moni ihmettelee, että mitä me sinne tukeudutaan. Pohajanmaa -etelä-pohjanmaa on alueita joissa ihmiset on työtelijäitä, ja rakentaneet alueet siihen malliin, että hädänalaisillekkin on kriisissä suuhun pantavaa.
He nyt huutavat, että maatalous ajaa alas kapit osmiumit ja tämä tollero apteekista..jokunen muukin. Eivät osaa ajatella pidemmälle.
Sen hädintuskin tietävät, että meidän kaikkien on jokapäivä aterioitava.
Heille ruokaketjut hebreaa. Mutta äänessä silti ollaan.Mitä mieltä olet Ilmajoesta? Entä Lapuasta?
- Pohojanmaalt
Mitä mieltä olet Ilmajoesta? Entä Lapuasta?
Lapualla on jouduttu sitomaan miehiä puuhun, etteivät lähtisi sinua muiluttamaan.
Kunnon miehiä siis Lapualla. - Vastaus-
Mitä mieltä olet Ilmajoesta? Entä Lapuasta?
Etelä-pohjanmaata, viittaan aiempaan, maan eliittiä, kun kriisiajasta katsotaan.
Punikeilla tarkoitin kapia ja osmiumia. Heidän aatoksensa vähän kritikoiden sitä. Ettei jää epäselväksi miesten ajatusmaailma, mielestäni.
Kovasti haukkuvat keskustalaista mallia, maanviljelystä ja sellaista.
Mihähän heidän omamallinsa sitten olisi, varmaan noilla aamuilla kannattavat velan lisäottoa, vasemmiston tapaan. Pohojanmaalt kirjoitti:
Lapualla on jouduttu sitomaan miehiä puuhun, etteivät lähtisi sinua muiluttamaan.
Kunnon miehiä siis Lapualla.Hyvä että Lapuan järkimiehet pitävät harvalukuiset hullunsa kurissa. Olen kyllä huomannut itsekin, että valtaosa lapualaisista on mukavia ja järkeviä miehiä ja naisia. Paikkakunnan nimi kuulostaa korvaan jotenkin miellyttävän sointuvalta. Mistähän se tulee? Ehkä parempi, etten tiedä.
Ilmajokelaisia en sillä lailla tunnekaan. Muutenkin koko paikka on jotenkin kuin ilmaa vain, ehkä saanut siitä nimensäkin. Siellä on kuitenkin Koskenkorvan kylällä viinatislaamo, jonka jalostetta Rajamäellä laimennettuna itsekin silloin tällöin käytän. Joten nostan kyllä hattuni ilmaan ilmajokelaisillekin.- LapuanPamaus
Hyvä että Lapuan järkimiehet pitävät harvalukuiset hullunsa kurissa. Olen kyllä huomannut itsekin, että valtaosa lapualaisista on mukavia ja järkeviä miehiä ja naisia. Paikkakunnan nimi kuulostaa korvaan jotenkin miellyttävän sointuvalta. Mistähän se tulee? Ehkä parempi, etten tiedä.
Ilmajokelaisia en sillä lailla tunnekaan. Muutenkin koko paikka on jotenkin kuin ilmaa vain, ehkä saanut siitä nimensäkin. Siellä on kuitenkin Koskenkorvan kylällä viinatislaamo, jonka jalostetta Rajamäellä laimennettuna itsekin silloin tällöin käytän. Joten nostan kyllä hattuni ilmaan ilmajokelaisillekin.Lapualaisella kun täräyttää, niin siinä korvat soivat, siksi se ehkä tuntuu sointuvalta. Eikös se tarkka-ampujien pisimmältä ammuttu ja todennettu osuma ammuttu juuri Lapuan magnumilla Afganistanissa.
- Historian.antia
Hyvä että Lapuan järkimiehet pitävät harvalukuiset hullunsa kurissa. Olen kyllä huomannut itsekin, että valtaosa lapualaisista on mukavia ja järkeviä miehiä ja naisia. Paikkakunnan nimi kuulostaa korvaan jotenkin miellyttävän sointuvalta. Mistähän se tulee? Ehkä parempi, etten tiedä.
Ilmajokelaisia en sillä lailla tunnekaan. Muutenkin koko paikka on jotenkin kuin ilmaa vain, ehkä saanut siitä nimensäkin. Siellä on kuitenkin Koskenkorvan kylällä viinatislaamo, jonka jalostetta Rajamäellä laimennettuna itsekin silloin tällöin käytän. Joten nostan kyllä hattuni ilmaan ilmajokelaisillekin.Varhain 1300-luvulla alkoi pysyvä asutus levitä myös Lapuanjokilaaksoon. Asukkaita tuli muun muassa Ylä-Satakunnan Suur-Sastamalan asutuskeskuksesta, josta oli pohjoiseen hyvät maa- ja vesiyhteydet. Pohjanmaan asutuksen painopiste muodostui alkuvaiheissa Kyrönjoen alajuoksulle. Meren läheisyyteen asutusta houkutteli nimenomaan luonnonantimiltaan rikas Merenkurkun alue. Lapualla oli tuolloin jonkin verran lappalaisia, jotka pitivät seutua eräalueenaan. Lapuan-nimen lienevät rannikon ruotsalaiset antaneet juuri alueella asustaneiden lappalaisten takia.
Jos ihan maalaisjärjellä ajattelisi myös, että lappalaiset antaneet nimen, joka rannikon ruotsinkielisten suussa vääntynyt tuohon ? se olisi ihan luontevaa. Miten lähes kokosuomi sitten lappaisten "jälkeläinen" siitä olisi ihan oma tarina.
Terän syrjää kutsutaan lappeeksi, nämäkin voineet olla nimikkeistön alkuperää, mene ja tiedä.
Käännös saamelaisten harvinaisesta omakielisestä nimityksestä.?
Lapua, ruotsiksi Lappo. Historian.antia kirjoitti:
Varhain 1300-luvulla alkoi pysyvä asutus levitä myös Lapuanjokilaaksoon. Asukkaita tuli muun muassa Ylä-Satakunnan Suur-Sastamalan asutuskeskuksesta, josta oli pohjoiseen hyvät maa- ja vesiyhteydet. Pohjanmaan asutuksen painopiste muodostui alkuvaiheissa Kyrönjoen alajuoksulle. Meren läheisyyteen asutusta houkutteli nimenomaan luonnonantimiltaan rikas Merenkurkun alue. Lapualla oli tuolloin jonkin verran lappalaisia, jotka pitivät seutua eräalueenaan. Lapuan-nimen lienevät rannikon ruotsalaiset antaneet juuri alueella asustaneiden lappalaisten takia.
Jos ihan maalaisjärjellä ajattelisi myös, että lappalaiset antaneet nimen, joka rannikon ruotsinkielisten suussa vääntynyt tuohon ? se olisi ihan luontevaa. Miten lähes kokosuomi sitten lappaisten "jälkeläinen" siitä olisi ihan oma tarina.
Terän syrjää kutsutaan lappeeksi, nämäkin voineet olla nimikkeistön alkuperää, mene ja tiedä.
Käännös saamelaisten harvinaisesta omakielisestä nimityksestä.?
Lapua, ruotsiksi Lappo.Uskon teoriaan, jonka mukaan lappalainen on alun perin tarkoittanut syrjässä eli sivussa asuvaa kantasananaan yhä käytössä oleva käsite lape. Sanottiinhan vielä vähän aikaa sitten urheiluselostuksissakin, että keihäs tuli lappeelleen, jos kärki ei koskettanut kenttää.
Kylissä asuneiden suomalaisten näkökulmasta erämaissa asuneet saamelaiset olivat syrjässä eli lappeessa. Sana lappalainen pohjautuu siis suomen, eikä ruotsin tai saamen kieleen.
Siihen minulla ei ole kuitenkaan kantaa, liittyykö paikannimi Lapua sanaan lappalainen, vaikka heitä siellä asuikin. Todennäköisemmältä tuntuu, että nimen taustalla on jokin saamenkielinen sana, jonka merkitystä emme tunne. Tuskin tuo sana on ollut täsmälleen muodossa lapua tai lappo, vaan jotain sinne päin. Nimittäin hyvin monelle suomenkieliselle paikannimelle on löydetty syntyperusteeksi saamenkielinen sana suomenkielisen suuhun vain paremmin sopivana.- Osmium2
Uskon teoriaan, jonka mukaan lappalainen on alun perin tarkoittanut syrjässä eli sivussa asuvaa kantasananaan yhä käytössä oleva käsite lape. Sanottiinhan vielä vähän aikaa sitten urheiluselostuksissakin, että keihäs tuli lappeelleen, jos kärki ei koskettanut kenttää.
Kylissä asuneiden suomalaisten näkökulmasta erämaissa asuneet saamelaiset olivat syrjässä eli lappeessa. Sana lappalainen pohjautuu siis suomen, eikä ruotsin tai saamen kieleen.
Siihen minulla ei ole kuitenkaan kantaa, liittyykö paikannimi Lapua sanaan lappalainen, vaikka heitä siellä asuikin. Todennäköisemmältä tuntuu, että nimen taustalla on jokin saamenkielinen sana, jonka merkitystä emme tunne. Tuskin tuo sana on ollut täsmälleen muodossa lapua tai lappo, vaan jotain sinne päin. Nimittäin hyvin monelle suomenkieliselle paikannimelle on löydetty syntyperusteeksi saamenkielinen sana suomenkielisen suuhun vain paremmin sopivana.Homoileeko pysty kapin kanssa pystyssä vai lappeellaan?
- Myytti.pysyy.kiinni
Uskon teoriaan, jonka mukaan lappalainen on alun perin tarkoittanut syrjässä eli sivussa asuvaa kantasananaan yhä käytössä oleva käsite lape. Sanottiinhan vielä vähän aikaa sitten urheiluselostuksissakin, että keihäs tuli lappeelleen, jos kärki ei koskettanut kenttää.
Siihen minulla ei ole kuitenkaan kantaa, liittyykö paikannimi Lapua sanaan lappalainen, vaikka heitä siellä asuikin. Todennäköisemmältä tuntuu, että nimen taustalla on jokin saamenkielinen sana, jonka merkitystä emme tunne. Tuskin tuo sana on ollut täsmälleen muodossa lapua tai lappo, vaan jotain sinne päin. Nimittäin hyvin monelle suomenkieliselle paikannimelle on löydetty syntyperusteeksi saamenkielinen sana suomenkielisen suuhun vain paremmin sopivana.Nopeasti etsimällä aikalaistieto ei antanut tähän vastausta.
Monella tutkijalla myös arvailuja asiaan. Aikalaistieto ei yllä, kuitenkaan kuin johonkin 1300 -vuoden tietämille, sain käsityksen nopealla etsimisellä. Ja siihen luonnollisesti paljon arvailuja asiaan perehtyneillä.
Kuten tv -sarjassa myytinmurtajat, tätäkään ei purettu tai avattu.
Kun hekään ei saa kaikkia myyttejä purettua.
mm Virossa kilpa-ajaja sen niminen kuin Raimo"Kulli, mistä hän sitten saanut nimensä? Ei tuskin suomalais peräinen.
Kulli Viroksi Haukka.
Siihen löytyi osaselitys, Haukka on viroksi Kull, eikä Kulli.
Eli, näin joskus paikkojenkin nimet voineet vääntyä.
Kun erikieliä yhdistetään tai käännetään.
- Tälläistä.heistä.mieleen
On nämä veitikoita Osmium ja Kapi.
Ja sanon tämän positiivisessä mielessä.
Mukavaa, kun hekin täällä, vaikkeivat näytä keskustalaisia niin ihmisinä pitävänkään. Mutta, se heidän mielipiteensä, ja suomihan on mielipidemaa.
Kun vasemmsitolaisina eivät tunne yhteiskunnan ruokaketjujakaan, eikä muutakaan yhteiskunnan ylöspidon asioita, se heille annettakoon anteeksi, tietämättömyytensä.
Jos kääntäen "tieto on tuskaa", he ovat siitä vapaita. Saattaa olla sikäli mukavaakin, kun ei asioitten oikeaa laitaa tunneta.- NäinSeMenee
Joo, näillä veitikoilla, Osmiumilla ja Kapilla, ei ainakaan tieto päätä pakota. Tekeekö se sitten onnelliseksi, eipä siltä näytä. Molemmat katkeria, pahansuopia törkyilijöitä. Sekin heille anteeksi annettakoon, tyhmyyteen kun usein liittyy tuollainen pahansuopaisuus. Ne, joille on enemmän järkeä annettu, paremmin ymmärtävät ja osaavat myös käyttäytyä, jättävät typeryydet näille Osmiumeille.
- Kuten.tekevät
NäinSeMenee kirjoitti:
Joo, näillä veitikoilla, Osmiumilla ja Kapilla, ei ainakaan tieto päätä pakota. Tekeekö se sitten onnelliseksi, eipä siltä näytä. Molemmat katkeria, pahansuopia törkyilijöitä. Sekin heille anteeksi annettakoon, tyhmyyteen kun usein liittyy tuollainen pahansuopaisuus. Ne, joille on enemmän järkeä annettu, paremmin ymmärtävät ja osaavat myös käyttäytyä, jättävät typeryydet näille Osmiumeille.
Silloin onkin hyvä huudella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1357984- 615941
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813342Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän73083Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101718Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2111695Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3391427Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351202Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931199Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321121