Lissee murretta

heleppoja-ovat

Mitäs tarkottaa:
- aenuu arkipäevä
- akkiloeja
- antipala
- ei ruahi
- on emäntä männy kuoren alle

Siinä muutama heleppo.

34

383

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oiskoon-nuo-tälleen

- aenuu arkipäevä=ainoa arkipäivä
      - akkiloeja=suojella
      - antipala=pieni lahja
      - ei ruahi=ei raaski, tohdi
      - on emäntä männy kuoren alle=leivän kuori paistaessa jäänyt koholla, eli ei ole pistelty ilmareikiä leipään ennen paistoa

• kamuttajaa

Våårin kaikki edes noita ei tiedä kukaan

• heleppoja-ovat

Kaksi viimestä on oikeen. Ensimmäinen on kyllä sinnepäin mutta tarkempi merkitys pitäs löytee. Toinen on metässä.

Tietääkö joku muuten mitä on helepponen, esim. helepponen mies, millanen se on ?

• hoikkakin

Pienikokoinen.

• ehkäpä.on

Olisko tuo akkiloeja samaa kuin atimoija eli sukuloida?

• Tuota antipalaa minäkin olisin veikannut pieneksi lahjaksi, kaupanpäälliseksi tai lohdutuspalkinnoiksi.

• varamoottori

Lopeta jo kamuttaja inhottava murteen mökellys

• Mukava tuollainen vararavinnolla käypä apumoottori joka sopivasti hieman nostaa näitä ketjuja, ei pääse tuonne näkymättömiin painumaan;)
        Olen tehnyt havainnon, että joillekuille sininen nimimerkki on kuin härälle punainen vaate.

PS. Ja aloittaja voi olla kuka tahansa. Joku pilanpäiten sinällään harmittoman aloituksen laittaa, tai taitava yllyttäjä. Ja yksi mahdollisuus tietty kamuttajakin, jota kyllä en todennäköisimpänä heti pitäisi. Kuten sanottu, harmitonta äksiisiä.

• Täss-siul-o-sellane

Nuo ovat varsin tyypiilisiä savon murteen sanoja.
      Aena, öesin, päevisin, toesin... jne. Ae, oe, äe, öe, siinä ne savolaesuuten tunnukset. Tosin muitakin on.
      Lieksa ja Pielisjärven seutuhan on pääasiassa savolaisten asuttama, vaikka lieksalaiset koettavat karjalaisuuttaan mainostamalla kohentaa itsetuntoaan.

• ei-olla-karjalaisia

Karjalaiset sanovat mie ja sie, mutta lieksalaiset eivät sano. Mie ja sie -sanoja käytetään Joensuusta etelään olevalla alueella.

• ei-olla-karjalaisia kirjoitti:

Karjalaiset sanovat mie ja sie, mutta lieksalaiset eivät sano. Mie ja sie -sanoja käytetään Joensuusta etelään olevalla alueella.

Kyllä Lieksassakin niitä käytetään, mutta vain joissain osissa.

• Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

Kyllä Lieksassakin niitä käytetään, mutta vain joissain osissa.

Niinkuin missä osissa? Ei yhtikäs missään.

• avaajatässä

Antipala on se kun jollekin annetaan pikkasen ruokaa säälistä "no tuossa on sinullekin". Kun itse ei voi määritellä vaan on ruoan saannissa toisten armeliaisuuden varassa.

• Käsitykseni ennekuin katson mitä muut ovat sanoneet.

- aenuu arkipäevä = päivää ennen jotain juhlapäivää, käytettiin yleensä lauantaista
      - akkiloeja = järjestellä/touhuta/oikutella käytettiin tilanteen mukaan
      - antipala = pieni osuus jostain joka annettiin lähinnä armosta
      - ei ruahi = ei raaski
      - on emäntä männy kuoren alle = leivän kohonnut kuori

• wanha_lieksalainen

Ennen muinoin sanottiin sellaista ihmistä kohokuoreksi, jolla ei ollut kaikki hoksottimet kohdallaan eli hän oli jäänyt aivotoiminnaltaan hieman vajaaksi.

• wanha_lieksalainen kirjoitti:

Ennen muinoin sanottiin sellaista ihmistä kohokuoreksi, jolla ei ollut kaikki hoksottimet kohdallaan eli hän oli jäänyt aivotoiminnaltaan hieman vajaaksi.

Kyllä näin sanottiin.

• Nyt luin vastaukset.
      Kaksi kommenttia niihin.

Helepponen oli jos oli pienehkö ja laihanpuoleinen, pienestä lihavasta ei sanottu niin.

Sitten vielä tiedoksi, että minä käytän aloituksissani, sekä kommenteissani aina omaa nimimerkkiä, joten tämän aloittaja, tai nostaja, en todellakaan ole minä.

• lepppäne

Hyvä kun muitakin kyselijöitä tulee mukaan.

• oletinhokki
        lepppäne kirjoitti:

Hyvä kun muitakin kyselijöitä tulee mukaan.

Mutta kamutja voitko mennä sinne missä pipari kasvaa

• pipari.kasvaa
        oletinhokki kirjoitti:

Mutta kamutja voitko mennä sinne missä pipari kasvaa

Seko sinä olet

• terena-häh

Terena, mitä se on, tietääks kamu?

• Kyllähän mie tiijän, käytän sitä usein nykyäänkin.
        Terenna on paikka jonka on varannut itselle jonkin tekemistä varten, tai jossa joku muu tekee jotain.

Esim. tuo on sinun terenna, enkä minä tule siihen, ja tässä on minun terenna, eikä muut sua tulla häerihtemmään, niin suahhaan kumpihii touhuta raahassa.

• Hyvin vastasit kamuttaja. Taisi mennä mietintätauolle hetkeksi terassilleen teresseijjäämään;)

Mutta kun kiinnostuin asiasta, kysyn nyt minäkin "kirjaviisaana" ( kirjan luin ja törmäsin sanoihin);) löylyä lyöden neljä lisäsanaa, jotka toki saattavat löytyä mistä tahansa, ehkä jo joku hyvistä ystävistämme kysynytkin, mutta... kertaushan on sitten opintojen äiti.

Ämmö=?
      Tuonilmainen=?
      Starina=?
      Punukka=?

PS.Nämä ovat ilmeisesti aloittelijatason helppoja.

• Karjalan sanoja joista pari muistan varmasti, tuonilimanen ja punukka, ja aika varma, mutta en 100 % Ämmö ja Starina ehkä 95 %. Nämä kaksi viimeistä on taitaa enemmän olla vähän pohjoisempaa kun edelliset.

• Paikkansa pitää, sanoi hammaslääkäri, vaikka ilmeisesti emme ole edes kallonkutistajia;)

• Uskon, että kamuttaja nuo sanat tietää, ja moni muukin, mutta jättipotti sille, joka yhdistää ne kirjaan jonka luin hetki sitten?

• Miun ämmöin siirtyit tuonilmimassiin jo ennen miun syntymmää. Hää ei nähny punukkaansa, ja mie olen vain starinoit hänest kuult.

• Minä olen kuullut lapsenlapsesta sanottavan ´vunukka´. Venäjän kielessä poikalapsenlapsi on внук (vnuk => vunuk => vunukka ja tyttölapsenlapsi on внучка (vnutška = vunutska).

• Cтарый (staryi) on venäjäksi vanhus, sanasta tulee myös slangisana (vanha) stara. Cтарик (starik) on vanha mies, starikka.

• Malttinen on sijoittanut kaikki neljä täydellisesti lauseeseensa. Tuohon starina sanaan sen verran täydennystä, että voi tarkoittaa myös kertomuksen ja tarinan lisäksi satua.

Kamuttaja tiesi, että nämä sanat ovat enemmän Vienan-karjalan sanoja.

Vaikka lukemani starinat olivatkin hieman hävyttömiä, pääasiassa kertojina olivat olleet mummot, koska miehet eivät yleensä elä Karjalan puolella yhtä pitkään kuin he. Näitä satuja on kerätty myös Ruotsiin muuttaneilta Vienan mummoilta. Teoksessa "Kultarengas korvaan" on paremmin lapsille sopivia satuja. Sitä en ole vielä lukenut, mutta luen kyllä jos onnistun saamaan kätösiini.

Ai niin, se kirja jonka luin? Ylempänä on jonkun verran apuja jo.

Passipoot, kiitokset tähän asti kaikille!

• Anonyymi

Terenna

• Anonyymi

Pinppi
      Ahnus
      Moolok

• Anonyymi

Bemari
      Tummeli
      Jatkuvasyytely
      Jonne
      Bemariparkki
      Lahti
      500 km

• Anonyymi

Kuperkeikkahullu= joka jakaa ahnustansa ilman tummelia. Ympäri maakuntia.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      181
      8367
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4538
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4108
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      54
      3542
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3116
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2870
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2566
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      35
      2218
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2033
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2026
    Aihe