Keskusta osti nyt gallupin

Kun jokin muu puoluekuin kepu on gallupeissa nosteessa, palstan kepulaisilta täällä aina kuullaan sen puolueen siitä maksaneen, ostaneen gallupin. Kun viimeksi toukokuussa demarit olivat johdossa sekä HS:n että Ylen gallupeissa, kepulaiset täällä olivat varmoja, että sdp on siitä maksanut. Kkepu kai nyt maksoi tuosta HS:n gallupista, jossa puolue on päässyt selvään johtoon. No, ehkä kuitenkaan en ihan vakavissani ole tuota mieltä.

Kilpailukykysopimuksen solminta kesäkuussa varmaan toimii hallituksen ja sitä johtavan kepun hyväksi. Hallitus oli aloitteellinen sopimusta luotaessa, vaikka ammattijärjestöt avainasemassa olivat sen synnyssä. Kikyn uskotaan parantavan suomalaisen työn ja yritysten kilpailukykyä ja luovan uusia työpaikkoja. Tässä vaikeassa tilanteessa tuosta varmaan ollaan laajasti hyvillään, varsinkin, kun on jo nähty pieniä merkkejä talouden piristymisestä.

Kepun kannatuksen nousulle merkittävä tekijä lienee myös Sipilän persoona. Sipilä on osoittanut määrätietoisuutta ja sitkeyttä, jollainen on välttämätön onnistumisen edellytys yritysmaailman johtotehtävissä. Sipilästä puuttuu myös poliitikoissa yleensä nähtävä uhoaminen ja itsensä korostaminen. Saattaa olla hänessä luontainenkin piirre, mutta välttämätöntä sekin yritysmaailmassa menestyäkseen. Joka tapauksessa hänen olemuksensa on herättänyt ainakin näihin asti sympatioita, ja ne osaltaan ovat koituneet puolueen kannatuksen hyväksi.

Mutta kestääkö kikyn ja Sipilän persoonan kepulle ja hallitukselle tuoma noste jatkossa?

Kikyn ansiosta vuosittainen työaika pitenee keskimäärin 24 tunnilla ja palkat on jäädytetty. Kiky alentaa yritysten yksikkötyökustannuksia 3,7 %. Tuo on tietenkin tulonsiirtoa palkansaajatalouksilta työnantajayrityksille ja niiden omistajille. Kikyhän merkitsee sisäistä devalvaatiota, ja sellainen aina kohtelee kovimmin vähävaraisimpia. Heidän ostovoimansa heikentyy eniten suhteessa tuloihinsa.

Luulenpa, että varsinkin palkansaajaväestö ja muutkin vähävaraisemmat alkavat pian huomata nuo kikyn heille tuomat vaikutukset, ja silloin kikyn mahdollisesti kepulle tuoma lisäkannatus alkaa haihtua. Luultavasti puolueensa vaikutuksesta ja kepun konkaripoliitikoilta tulevan paineenkin johdosta myös Sipilä alkaa vähitellen unohtaa yritysmaailman johtotehtävissä omaksumansa ja osoittautua vain tavalliseksi poliitikoksi, jolloin kikyn ja Sipilän kepulle tuoma noste vielä ennen vaaleja on kadonnut kokonaan.

Vähän vielä parista muustakin puolueesta:
Sdp:n kannatuksen nousu aluksi oli paljolti puheenjohtajaksi tulleen Antti Rinteen persoonan ansiota. Entisen ay-pomon vetovoima houkutti persuihin siirtyneet demarien työläiskannattajat takaisin vanhaan kotiinsa. Mutta nyt demarien naiskannattajat ovat joukoin siirtyneet vihreisiin, jota tuon gallupin mukaan kannattaa joka viides suomalainen nainen. Rinne voi mennä vaihtoon jo seuraavassa puoluekokouksessa. Mutta kuka olisi hänen seuraajansa? Riittäisikö demarien ”pikku-Antin”, kaksimetrisen Lindtmanin vetovoima myös naisiin? Vai olisiko seuraava johtaja tehtävään jo väläytelty Tytti Tuppurainen? ”Tuntematon suuruus” minulle, vaikka varsin merkittävä ura nuorella maisterisnaisella näkyy jo olevan:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tytti_Tuppurainen

Johtajan vaihto Stubbista Orpoon näkyy jo tuoneen kokoomukselle hieman lisäkannatusta. Vähän ihmettelen sitä, että kokoomus halusi mennä hieman junttimaisempaan suuntaan syrjäyttämällä EU:ssa mainetta saaneen viiden kielen taitoisen ja ulkoisestikin edustavan Stubbin. Pelkäänpä Orpon mahdollisesti puolueelle tuoman alkunosteen pian haihtuvan, jolloin puolueessa aletaan pitää johtajan vaihdosta virheenä. Stubb tuskin on enää halukas palaamaan, sillä hänelle on varmaan tarjolla merkittäviä kansainvälisiä tehtäviä.

Näin minä noita asioita nyt näen. Aika näyttää, olenko oikeassa vai pahastikin väärässä.

34

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yllätät.kapi

      En ole tiennytkään, että olet Sipilän ihailija. Yllättää sekin, että pidät Petteri Orpoa junttina;-D

      • En ole varsinaisesti Sipilän ihailija, mutta annan hänelle tunnustusta niistä asioista ja niistä luonteenpiirteistään, jotka tunnustusta ansaitsevat. Melkoinen vastakohta hän Väyryselle on. Viisauttaan osoitti siinäkin että ei huolinut hallitukseensa Väyrystä, joka sinne kovasti hinkui. No, tuossa varmaan toimi myös ihan terve itsesuojeluvaisto.

        En ole Sipilästä täällä koskaan pahaa puhunut, vaikka tuo eräs sekopää niin on ”näkevinään”, kun muka uskoo minunkin itsensä tavalla ruikkivan puskista. En minä silti Sipilänkään vuoksi kepun kannattajaksi ala.

        Sanavalintani oli huono Orpon kohdalla. Ei hän juntti ole, mutta ei Stubbin kaltainen mies, joka olisi kaikkialla maailmassa kuin kotonaan. Puhuin asiasta hieman enemmän juuri pystyyn_kuolleelle vastatessani. Toivon kyllä olevani väärässä Orpoon kohdistuvissani epäilyksissäni.


      • KaupuKeskus
        kapi_ kirjoitti:

        En ole varsinaisesti Sipilän ihailija, mutta annan hänelle tunnustusta niistä asioista ja niistä luonteenpiirteistään, jotka tunnustusta ansaitsevat. Melkoinen vastakohta hän Väyryselle on. Viisauttaan osoitti siinäkin että ei huolinut hallitukseensa Väyrystä, joka sinne kovasti hinkui. No, tuossa varmaan toimi myös ihan terve itsesuojeluvaisto.

        En ole Sipilästä täällä koskaan pahaa puhunut, vaikka tuo eräs sekopää niin on ”näkevinään”, kun muka uskoo minunkin itsensä tavalla ruikkivan puskista. En minä silti Sipilänkään vuoksi kepun kannattajaksi ala.

        Sanavalintani oli huono Orpon kohdalla. Ei hän juntti ole, mutta ei Stubbin kaltainen mies, joka olisi kaikkialla maailmassa kuin kotonaan. Puhuin asiasta hieman enemmän juuri pystyyn_kuolleelle vastatessani. Toivon kyllä olevani väärässä Orpoon kohdistuvissani epäilyksissäni.

        Kapi avauksesi oli erittäin asiallinen, kun täällä useimmat haukku kirjoittajia, niin minä kyllä haluan antaa tunnustustakin silloin kun asiaa on. Nyt täytyy mennä katsomaa kisoja, siksi vastaus on näin lyhyt. Kiitos silti hyvästä avauksesta, toivottaa KauKe.


      • KaupuKeskus kirjoitti:

        Kapi avauksesi oli erittäin asiallinen, kun täällä useimmat haukku kirjoittajia, niin minä kyllä haluan antaa tunnustustakin silloin kun asiaa on. Nyt täytyy mennä katsomaa kisoja, siksi vastaus on näin lyhyt. Kiitos silti hyvästä avauksesta, toivottaa KauKe.

        Kiitoksia! Harvoin kai olet minua kehunut, enkä minäkään liene sinua usein kehunut, jos en kai pahemmin mollannutkaan. Jos nikkisi tarkoittaa kaupunkilaiskeskustalaista, olet siinä roolissa kepullekin varmaan paljon mieluisampi kuin aikoinaan täällä eräs City-keskusta nikkiä käyttänyt;))

        Eiköhän sovita, että vastakin pitäydytään vain asiaan eikä lipsuta asian esittäjään!


    • Kokoomus on jo pitkät ajat ollut tarkka imagoseikoista. Puolueväki valitsi kaksi vuotta sitten Stubbin puheenjohtajakseen vain siksi, että Stubbin henkilökohtainen suosio mielipidemittauksissa oli suuri. Varmaan se ajatteli myös Stubbin sujuvan esiintymiskyvyn, kielitaidon ja noiden ulkoistenkin seikkojen nostavan kokoomuksen kannatusta.

      Kun Stubb sitten kuitenkin mokaili jo alkumetreillä esiintymisissään ja osoittautui vain eräänlaiseksi toimitusministeriön johtajaksi, joka ei osaa muuta kuin riidellä, tämän kansansuosio alkoi laskea. Sen sijaan Orvon kansansuosio alkoi nousta viime syksynä, kun tämä asennoitui maahantulija-aaltoon kokoomuslaiseksi yllättävän penseästi. Tästä seurasi varsin äkkinäinen päätelmä, että Stubb ulos ja Orpo sisään.

      Kansansuosion voi siis menettää yhtä nopeasti kuin sen saakin. Orvon esiintymiskyky jo lähtökohtaisestikin pelkästään keskinkertaista tasoa ja se joutuu konkreettisesti puntariin ensi kevään kunnallisvaaleissa. Lisäksi Orpo ryhtyi valtiovarainministeriksi, joka on ministerintehtävistä ehkä kiusallisin, tämän suosio voi karista nopeastikin. Parin vuoden päästä kokoomus voi olla jälleen tilanteessa, jossa puheenjohtaja vaihdetaan imagosyistä.

      • Lienet oikeassa syistä, jotka nostivat Stubbin kokoomuksen johtoon. Ymmärrettäviä, hyviä syitä ne olivat. Stubbilta tosiaan pääsi jokin lipsahdus, jota hän sitten pyyteli anteeksi - harvinaista poliitikolle.

        Väärän ministeriön johtoon Stubb joutui, kun yhden edustajapaikan enemmän saaneiden persujen Soini halusi ulkoministeriksi, joka olisi ollut Stubbille loistavasti oma paikka. Persut saivat paikan enemmän vähän pienemmällä äänimäärällä. Nyt he ovat kokoomuksen kanssa paikoissa tasoissa, mutta tuota asiaa ei voida enää korjata.

        Hyvin Orpo on toiminut sisäministerinä, mutta valtiovarainministerin paikka on paljon vaativampi. Hänelle voi hyvinkin käydä niin kuin arvelet.

        Et ottanut kantaa tuohon naisten liukenemiseen pois demarien kannattajista, mutta itse sen syitä pohdin mielessäni enemmänkin kuin mitä avauksessani sanon. Lähtisikö sieltä vielä pois Urpilaisen syrjäyttämisestä suivaantuneita tätä kannattaneita? Vai olisiko naisissa meitä miehiä enemmän sellaisia, joihin vetoavat vihreiden tavoitteet ja pyrkimykset? Siltä vaikuttaa, sillä vihreiden täytyy olla hyvin naisvaltainen puolue, jos joka viides Suomen nainen puoluetta kannattaa. Jos puolue saisi samantasoista kannatusta myös miehiltä, puolueellahan olisi 20 prosentin kannatus.


      • HinusPenuri

        "Orpon kansansuosio"

        Orpo , Orpompi, Orvoin, jos mennään sääntöjen mukaan

        Urpo, Urpompi, Urvoin, malliesimerkkinä


    • Onko_Kapi

      ääliö pelkästään imagosyistä?

      Kapihan on yrittänyt pitää yllä tietomiehen imagoa epätoivoisesti jo toistakymmentä vuotta. Kun tämä tietäminen johti mitä kummallisimpiin selkkauksiiin saittilaisten kanssa, reagoi Kapi tappioihinsa saittiraivolla ja typerillä tempauksilla tyyliin munakarvakuva.

      Leppymätöntä kepuvihaansahan Kapi on mainostanut myöskin uutterasti. Mikä on nyt muuttunut? Onko hiipivä dementia saanut ukon unohtamaan aiemmat vuodatuksensa vai uhkaavasti lähestyvä kylmä pieru pelottaa mielen sopuisemmaksi. Kukapa tiennee ja väliäkö hällä.

      Tämä uusi Kapi on aivan yhtä tympeä ääliö kuin se edellinenkin.

      • Tämä nyt on juuri sitä kun puhutaan kirjoittajasta eikä asiasta. Kovin paljon on vielä opittavaa länsimaisesta keskustelukulttuurista.
        Minä en ole mitään kepuvihaa havainnut. Viháa demareita kohtaan kylläkin. Mutta uhriutuminen onkin kepulaisille tyypillinen käyttäytymismalli.


    • OpeOulusta

      Lyhyt kertaus kapista. Syntyi karjakon äpäränä korvessa, karjakko hylkäsi vesipäisen poikansa ja lähti etsimään uutta ylkää.
      Kapi jäi isovanhempiensa vaivoiksi, nämä panivat reppanan mieron tielle heti kohta kansakoulun jälkeen.
      Heikkolahjaisenakapi ei pystynyt opiskelemaan, selvisi vaivoin rottakouluu ja lusi mitättömän elämänsä aliupseerina.
      Maineeseen kapi pääsi vasta eläkeukkona, valokuvatessaan munakarvansa ja esitellessään kuvat tällä palstalla.

      • Pahaa.katsottavaa

        Todella typerä kommentti taas kerran sinulta. Avauduhan nyt pikkuisen tuosta vihasta Kapia kohtaan? Joku syy luulisi kai löytyvän? Vai onko vain niin että sinulta tosiaankin on rahat apteekissa lääkkeisiin loppuneet ja haluat sekopäisenä kiusata ainoata kuvalla rekisteröitynyttä saittilaista? Lienet jo kouluaikana ollut joko kiusaaja tai ehkä kiusattu ja purat nyt pahaa oloasi yhteen vanhaan mieheen mitä törkeimmällä tavalla. Sinun kannataisi ihan oikeasti funtsia käytöstäsi ja yrittäisit löytää tavalla tai toisella rahat niihin mielenterveyslääkkeisiisi.


      • Niin_Kapiseni
        Pahaa.katsottavaa kirjoitti:

        Todella typerä kommentti taas kerran sinulta. Avauduhan nyt pikkuisen tuosta vihasta Kapia kohtaan? Joku syy luulisi kai löytyvän? Vai onko vain niin että sinulta tosiaankin on rahat apteekissa lääkkeisiin loppuneet ja haluat sekopäisenä kiusata ainoata kuvalla rekisteröitynyttä saittilaista? Lienet jo kouluaikana ollut joko kiusaaja tai ehkä kiusattu ja purat nyt pahaa oloasi yhteen vanhaan mieheen mitä törkeimmällä tavalla. Sinun kannataisi ihan oikeasti funtsia käytöstäsi ja yrittäisit löytää tavalla tai toisella rahat niihin mielenterveyslääkkeisiisi.

        Totuus ei pala tulessakaan, kuten tavataan sanoa. Ei siitä kannata pahoittaa mieltään, jos on vähälahjainen niin sitten on.

        Diagnostiikka ei ole näköjään vahvinta alaasi.


      • Pahaa.katsottavaa
        Niin_Kapiseni kirjoitti:

        Totuus ei pala tulessakaan, kuten tavataan sanoa. Ei siitä kannata pahoittaa mieltään, jos on vähälahjainen niin sitten on.

        Diagnostiikka ei ole näköjään vahvinta alaasi.

        Ehei. Väärin meni taas vainoharhaisuutesi. En ole Kapi. Uskon kuitenkin kyllä että diagnosoin tautisi kuvan aivan oikein. Kanssasi en kuitenkaan halua jatkaa keskustelua pidemmälle.


      • Kiinnostas.tietää.tämä
        Niin_Kapiseni kirjoitti:

        Totuus ei pala tulessakaan, kuten tavataan sanoa. Ei siitä kannata pahoittaa mieltään, jos on vähälahjainen niin sitten on.

        Diagnostiikka ei ole näköjään vahvinta alaasi.

        Niin kerro nyt ihmeessä miksi Kapi on pakkomielteenäsi ja jatkuvasti hampaissa? Perustele käytöstäsi jos pystyt? No, vastauksia "johtaja?


      • Pahaa.katsottavaa kirjoitti:

        Todella typerä kommentti taas kerran sinulta. Avauduhan nyt pikkuisen tuosta vihasta Kapia kohtaan? Joku syy luulisi kai löytyvän? Vai onko vain niin että sinulta tosiaankin on rahat apteekissa lääkkeisiin loppuneet ja haluat sekopäisenä kiusata ainoata kuvalla rekisteröitynyttä saittilaista? Lienet jo kouluaikana ollut joko kiusaaja tai ehkä kiusattu ja purat nyt pahaa oloasi yhteen vanhaan mieheen mitä törkeimmällä tavalla. Sinun kannataisi ihan oikeasti funtsia käytöstäsi ja yrittäisit löytää tavalla tai toisella rahat niihin mielenterveyslääkkeisiisi.

        Kiitos vain, mutta ei tuollaiselle kannata vastata. Jokaiselle avaukselleni hän aina tuon saman tuo. Minä en ole koskaan niihin vastannut, ja jos joku on vastannut, aina hän on kapiksi joutunut.

        Asenteensa minua kohtaan johtuu tietysti siitä, kun tietää sen, mitä minä olen ollut ja olen edelleen ja tietää myös, että hän itse ei ole koskaan ollut eikä koskaan tule olemaan muuta kuin pikku mitättömyys. Tuosta tietoisuudestaan johtuen hänen henkinen sairautensa on edennyt sille asteelle, että ei siihen enää mikään lääkitys auta.

        On täällä muutama muukin, joka yrittää avuttomasti paeta tietoisuuttaan omasta mitättömyydestään tekeytymällä täällä johtajiksi ja upseereiksi, mutta kyllä tuo on noitakin sekopäisempi. Täällä joskus muutaman kerran esiintyi nimimerkillä Ope Oulusta eräs, jonka luulen tuntevani - oli reservin upseerina kanssani samanaikaisesti YK:n rauhanturvajoukoissa Siinailla, ja on sittemmin eläköitynyt koulunsa vararehtorina - ja tuo reppana yrittää omia hänen henkilöllisyyttään. Se viimeistään antaa varman vakuuden hänen todellisesta olemuksestaan niin, että kaltaiselleen ei todellakaan kannata koskaan vastailla.

        Joo, vanha mies olen, kuten oikein toteat, mutta en sentään vielä ole ”päästämässä kylmää pierua”, kuten tuo toinen näkyy uskovan. Miten hän muuten voi olla varma siitä, ettei hän sitä tee jo ennen minua?


      • Metkoja_puppeleita
        Kiinnostas.tietää.tämä kirjoitti:

        Niin kerro nyt ihmeessä miksi Kapi on pakkomielteenäsi ja jatkuvasti hampaissa? Perustele käytöstäsi jos pystyt? No, vastauksia "johtaja?

        Etkö tosiaankaan pysty edes erottamaan, että vastineen "niin_kapiseni" kirjoittaja on eri henkilö kuin "opeoulusta". Noilla lahjoilla ei paljon kannata analyyseja rustata, hönö.


      • Nythän_ääliö
        kapi_ kirjoitti:

        Kiitos vain, mutta ei tuollaiselle kannata vastata. Jokaiselle avaukselleni hän aina tuon saman tuo. Minä en ole koskaan niihin vastannut, ja jos joku on vastannut, aina hän on kapiksi joutunut.

        Asenteensa minua kohtaan johtuu tietysti siitä, kun tietää sen, mitä minä olen ollut ja olen edelleen ja tietää myös, että hän itse ei ole koskaan ollut eikä koskaan tule olemaan muuta kuin pikku mitättömyys. Tuosta tietoisuudestaan johtuen hänen henkinen sairautensa on edennyt sille asteelle, että ei siihen enää mikään lääkitys auta.

        On täällä muutama muukin, joka yrittää avuttomasti paeta tietoisuuttaan omasta mitättömyydestään tekeytymällä täällä johtajiksi ja upseereiksi, mutta kyllä tuo on noitakin sekopäisempi. Täällä joskus muutaman kerran esiintyi nimimerkillä Ope Oulusta eräs, jonka luulen tuntevani - oli reservin upseerina kanssani samanaikaisesti YK:n rauhanturvajoukoissa Siinailla, ja on sittemmin eläköitynyt koulunsa vararehtorina - ja tuo reppana yrittää omia hänen henkilöllisyyttään. Se viimeistään antaa varman vakuuden hänen todellisesta olemuksestaan niin, että kaltaiselleen ei todellakaan kannata koskaan vastailla.

        Joo, vanha mies olen, kuten oikein toteat, mutta en sentään vielä ole ”päästämässä kylmää pierua”, kuten tuo toinen näkyy uskovan. Miten hän muuten voi olla varma siitä, ettei hän sitä tee jo ennen minua?

        pääsi jälleen lempiaiheensa pariin, keskustelemaan Kapi ääliöstä ja muiden mitättömyydestä.

        Minusta tämä muiden mitättömyys sinuun verrattuna on erityisen mielenkiintoinen aihe. Kerro siitä lisää.

        Meidän suvussa mitättömyys on sukupolvesta toiseen periytyvää. Valitettavasti.


    • Roope.karjalasta

      Keskusta 25 % kannatusta, se vain tätäpäivää on edelleen, vaikka on päähallituspuolue. Pikkasen ennakoin % kun SDP tullenee nyt yhäkin alas runsaan 16 % kannatuksestaan, joka päällä.
      Keskusta on maan yleispuolue, ja silloin tuleekin olla suurin.
      Kun suurin politikassa, silloin on sontaluukku. Mutta, ei niin helsingissäkään hyljeksitty mm. kallion osassa keskustalla vankka kannatus.
      Kuskusta ajaa kokomaan asiaa, ei kuin eräät pöyräkaistoja helsinkiin.
      Toiset sitten haluaisi helsingistä euroopan homokeskuksen, jos ei sitä jo olekkin.
      Paloheinässä ainakin jotkut hyvin keskusta vastaisia, käpertyneet itseensä.
      Kun palstaa seurannut.
      Kun keskusta vastainen on samalla isänmaan vastainen.

      • NukkukoSeTunnilla

        Karmeeta luettavaa kielivirheineen. Menisit nyt pankkomajuri vaikka johonkin iltakouluun opettelemaan äidinkieltä.


      • Kysyn vaan, että ymmärrätkö todella itse tuon kirjoituksesi, sen, mitä sillä tarkoitat sanoa? Minun on, ihan totta, melko vaikeaa ymmärtää tuota pankkolängvistiä - hieno sana muuten, ei minun keksimäni - jossa ”ollenee” ja ”tullenee”, yhdyssanat jakautuvat kahtia ja toisaalta eri sanat yhdistyvät yhdeksi sanaksi, isoa ensimmäistä kirjainta vaativat erisnimet kirjoitetaan pienellä ja adjektiivit isolla ja muutkin kirjoitusvirheet vilisevät. Puhuttuna tuollainen voi olla ihan hauskaa, mutta kirjoitettuna se on kovin vastenmielistä nähtävää.

        Lienet jostakin maan korvesta, mutta näköjään kuitenkin seuraat myös Helsingin vaaleja, kun tiedät Paloheinän kovin kokoomuslaiseksi kaupunginosaksi. 52 % kannatuksen puolue sai täällä viime vaaleissa, mutta silti tämä oli vasta kolmanneksi kokoomuslaisin Helsingin n. kolmestakymmenestä äänestysalueesta. Tutkipa nyt, mitä olivat ne kaksi vielä kokoomuslaisempaa! Vaikka näissä kaikissa kepun kannatus oli vain muutaman prosentin luokkaa, en pidä sitä osoituksena epäisänmaallisuudesta, vaan pikemmin päinvastoin.

        Eipä tuon johdosta todellakaan muuta.


      • MunakrvaJombnJOHTAJA
        kapi_ kirjoitti:

        Kysyn vaan, että ymmärrätkö todella itse tuon kirjoituksesi, sen, mitä sillä tarkoitat sanoa? Minun on, ihan totta, melko vaikeaa ymmärtää tuota pankkolängvistiä - hieno sana muuten, ei minun keksimäni - jossa ”ollenee” ja ”tullenee”, yhdyssanat jakautuvat kahtia ja toisaalta eri sanat yhdistyvät yhdeksi sanaksi, isoa ensimmäistä kirjainta vaativat erisnimet kirjoitetaan pienellä ja adjektiivit isolla ja muutkin kirjoitusvirheet vilisevät. Puhuttuna tuollainen voi olla ihan hauskaa, mutta kirjoitettuna se on kovin vastenmielistä nähtävää.

        Lienet jostakin maan korvesta, mutta näköjään kuitenkin seuraat myös Helsingin vaaleja, kun tiedät Paloheinän kovin kokoomuslaiseksi kaupunginosaksi. 52 % kannatuksen puolue sai täällä viime vaaleissa, mutta silti tämä oli vasta kolmanneksi kokoomuslaisin Helsingin n. kolmestakymmenestä äänestysalueesta. Tutkipa nyt, mitä olivat ne kaksi vielä kokoomuslaisempaa! Vaikka näissä kaikissa kepun kannatus oli vain muutaman prosentin luokkaa, en pidä sitä osoituksena epäisänmaallisuudesta, vaan pikemmin päinvastoin.

        Eipä tuon johdosta todellakaan muuta.

        Eipä paljon ymmärrystä ole jos leuhkitaan asiakirjaväärentäjä Kataisen kannattajana olemisella.
        HO HOO, HO HOO!
        Hienoa olla yksinkertainen kokomuslainen, vai mitä?? :-))


    • oleellisinmuutos

      Eihän kepun kannatus ole muuttunut sitten vaalien yhtään mihinkään. Vähän sahannut, mutta aivan mahdoton siitä on mitään suuntaa kyllä keksiä. Ja sama tilanne kokkareilla.

      Ainoat merkittävät muutokset sitten vaalien ovat olleet persujen 10% kannatusromahdus, joka nyt näyttäisi tasaantuneen noin 9 pinnan kohdalle ja vihreiden suhteellisen tasaisena jatkunut 5% nousukiito, jolle edelleenkään ei ole loppua nähtävissä. Tuon päälle demareilla oli oma piikkinsä, joka nyt näyttäisi olevan sulamassa.

      Minusta Suomen politiikan ehdottomasti kiinnostavin ja keskeisin kysymys tällä hetkellä on se, kuinka kauan vihreiden lento jatkuu ja kuinka korkealle he oikein nousevat. Tämä siksi, että vihreiden nousu näyttää nyt olevan noista isommista muutoksista, joka yhä näyttäisi jatkuvan.

      Kiinnostavaa vihreiden nousussa on myös se, että se sukupuolijakaumaltaan on yhtä "vääristynyt" kuin mitä persujen jytky oli, mutta siis sille täysin päinvastainen. Persujen jytky oli "miesten kapina" ja vihreiden nousu taas vaikuttaa olevan "naisten kapina". Nimittäin vihreiden kannatuslisäys perustuu siihen, että he ovat saaneet uusia naiskannattajia ja ovat jo tällä hetkellä naisten keskuudessa suosituin puolue 20 % kannatuksella. Tämä tarkoittaa, että lähes joka kymmenes nainen on vaihtanut vihreiden kannattajaksi parin vuoden sisään eli muutos on todella merkittävä ja merkitsee ilmiselvästi sitä, että naiset kokevat nykypolitiikan "uhkaavan" heidän etujaan ja "linnoittautuvat" puolustukseen vihreiden siipien suojissa. Siis hyvin samantapaisesti kuin "maahanmuuttokriitikot" linnoittauvat persujen siipien suojiin.

      Kun nykyisen hallituksen jatkaessa mitään linjamuutosta politikassa "naiset paremmin huomioivaan suuntaan" ei ole näköpiirissä niin, vihreiden kasvutrendi todennäköisimmin on jatkumassa, mutta kuinka suureksi tekijäksi he kasvavat? Jos tahti pysyy samana koko eduskuntavaalikauden, niin vihreistä saattaa tulla suurin puolue!

      • Oikein näet ja oleelliseen tiivistät toteamuksessasi, että kepun kannatus ei ole varsinaisesti muuttunut viime vaalien jälkeen, on vain hieman sahaillut, pikkuisen ylös ja pikkuisen alas. Nyt oli sahaamista pikkuisen ylös, seuraavaksi kai on vuorossa tulla alas. Samaa luokkaa on todellakin ollut myös kokoomuksen kannatuksen sahailu.

        Merkittävin, oikeastaan ainoa todella merkittävä muuton on ollut persujen kannatuksen romahdus, jota ei voida pitää enää sahailuna. Vihreiden kannatuksen huomattavaa nousua voi myös kyllä pitää merkittävänä. Demareiden kannatus sai puheenjohtajan vaihdosta kasvupiikkinsä, kuten minäkin totean avauksessani, ja nyt se piikki näyttäisi ainakin toistaiseksi olevan sulamassa pois. Oikein toteat nuokin asiat.

        Hauskasti näet persujen ”jytkyn” miesten kapinana ja vihreiden nykynousun naisten kapinana. Ehkä tuossa on hieman liioittelua, mutta totta ainakin toinen puoli.

        Mielenkiintoista todellakin on seurata vihreiden kannatuksessa tapahtuvaa. Luulen sen kyllä vielä tuostakin kasvavan, sillä hieman yleismaailmallinen ilmiö - ymmärrettävistäkin syistä - on viherpuolueiden kannatuksen kasvu. En kuitenkaan oikein jaksa uskoa vihreiden nousevan suurimmaksi puolueeksemme vielä lähiaikoina. Hieman yllättävää, että vihreiden kannatuksen kasvu nyt ilmeisesti alentaa eniten demarien kannatusta, vaikka luulisi sen vaikuttavan enemmän ainakin kepuun, jota ei voitane ympäristöystävällisenä puolueena pitää - vaikka siellä nyt ministerinä onkin entinen vihreä, Tiilikainen.

        Jaahas - kohta alkaa tulla tv:sta Kalevan kisoista, ja tietenkin alan seurata lähetystä, enkä täällä käy ainakaan ennen iltayhdeksää, enkä sen jälkeenkään osallistu tuohon keskusteluun minusta, jota varmaan tulevat jatkamaan keskenään tai itsensä kanssa nuo, joille minä olen kiinnostavampi kuin kepu, politiikka yleisemminkin tai mikään muu. Kiitos hyvästä viestistä!


      • Tosi.kiinnostava
        kapi_ kirjoitti:

        Oikein näet ja oleelliseen tiivistät toteamuksessasi, että kepun kannatus ei ole varsinaisesti muuttunut viime vaalien jälkeen, on vain hieman sahaillut, pikkuisen ylös ja pikkuisen alas. Nyt oli sahaamista pikkuisen ylös, seuraavaksi kai on vuorossa tulla alas. Samaa luokkaa on todellakin ollut myös kokoomuksen kannatuksen sahailu.

        Merkittävin, oikeastaan ainoa todella merkittävä muuton on ollut persujen kannatuksen romahdus, jota ei voida pitää enää sahailuna. Vihreiden kannatuksen huomattavaa nousua voi myös kyllä pitää merkittävänä. Demareiden kannatus sai puheenjohtajan vaihdosta kasvupiikkinsä, kuten minäkin totean avauksessani, ja nyt se piikki näyttäisi ainakin toistaiseksi olevan sulamassa pois. Oikein toteat nuokin asiat.

        Hauskasti näet persujen ”jytkyn” miesten kapinana ja vihreiden nykynousun naisten kapinana. Ehkä tuossa on hieman liioittelua, mutta totta ainakin toinen puoli.

        Mielenkiintoista todellakin on seurata vihreiden kannatuksessa tapahtuvaa. Luulen sen kyllä vielä tuostakin kasvavan, sillä hieman yleismaailmallinen ilmiö - ymmärrettävistäkin syistä - on viherpuolueiden kannatuksen kasvu. En kuitenkaan oikein jaksa uskoa vihreiden nousevan suurimmaksi puolueeksemme vielä lähiaikoina. Hieman yllättävää, että vihreiden kannatuksen kasvu nyt ilmeisesti alentaa eniten demarien kannatusta, vaikka luulisi sen vaikuttavan enemmän ainakin kepuun, jota ei voitane ympäristöystävällisenä puolueena pitää - vaikka siellä nyt ministerinä onkin entinen vihreä, Tiilikainen.

        Jaahas - kohta alkaa tulla tv:sta Kalevan kisoista, ja tietenkin alan seurata lähetystä, enkä täällä käy ainakaan ennen iltayhdeksää, enkä sen jälkeenkään osallistu tuohon keskusteluun minusta, jota varmaan tulevat jatkamaan keskenään tai itsensä kanssa nuo, joille minä olen kiinnostavampi kuin kepu, politiikka yleisemminkin tai mikään muu. Kiitos hyvästä viestistä!

        Olet kapi kauhean kiinnostava, jopa niin että toivotaan ettet palstalle tule enään.
        Palsta jotenkin kuin tauti iskisi, kun palaat.


    • DDDDDDDDDD

      Aina joku ostaa gallupin, eihän ne yritykset mitään hyväntekeväisyys järjestöjä ole. Mistä tuon keksit että hesari on sama kun kepu?

    • Vastasin tuossa ylempänä nimimerkille KaupuKeskus, eikä muita vastaamistani edellyttäväksi näkemiäni viestejä ei ole viime käyntini jälkeen tullut. Ehkä huomenna tulen vielä katsomaan tätä avaustani, ja jos on tullut jotain asiallista, mielelläni otan siihen kantaa. Hyvää yötä!

    • OpeOulusta

      Meillä täällä Oulussa on tapana kutsua kapin tapasia turhakkeita vouhakkeiksi.

    • Eipä näy viikonlopun aikana tulleen avaukselleni mitään sellaista, joka vastineeni vaatisi. Niin ollen on kai nähtävä, että onnistuin avauksessani käsittelemään asian tyhjentävästi ja hyvin. Onhan tuota muutama kehaissutkin.

      Tuonne nimimerkin ”ahneet.sosialistit” hyvälle avaukselle (Rinne juuttui takariviin) heitin vastineen. Sen avauksen ja sitä kautta vastineenikin näette tästä linkistä:

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14394062/rinne-juuttui-takariviin

      Joten ei muuta tällä erää. Ehkäpä laitan uutta taas sitten, jos sellaiselle aihetta ilmenee. Tuskinpa kuitenkaan ihan lähipäivinä sellaista aihetta tulee.

      Tosin yhä vastenmielisemmäksi minulle tämä palsta on käynyt, kun ”seurakunta” täällä on muuttunut sellaiseksi kuin on. Vain muutama on täällä enää niitä, joita kiinnostavat asiat enemmän kuin toiset keskustelijat ja jotka pystyvät asiansa myös hyvin esittämään. Noilla vain muista keskustelijoista kiinnostuneilla ei tosin ole kirjoitustaitoakaan, jolla saisi mahdollisen asiansa esitettyä ymmärrettävästi. Sitä pitää ihmetellä, miksi tuollaiset ovat tulleet tänne? Vain lohduton yksinäisyys sellaista teettänee.

      On toinenkin syy, miksi minä en ole enää kovin kiinnostunut täällä kirjoittelemiseen. Korkea ikäni, johon eräs tuolla ylempänä on ihan hyväntahtoisesti viitannut. Ei minulla enää ole samaa intoa ja samaa sanantaitoakaan kuin oli tänne tuloni alkuaikoina. En todellakaan viitsisi enää kirjoitella kymmenosaisia tutkielmia Kekkosesta tai Tannerista, ei niin pitkiä esityksiä palstan nykyinen shapluuna huolisikaan. Oli hyvä, että kirjoitin ne yli 300-sivuiset muistelmani jo 17 vuotta sitten, en pystyisi enää kirjoittamaan niitä, en ainakaan sellaisia, jotka tulisivat palkituiksi siten kuin ne muistelmani tulivat.

      Aika aikaansa kutakin, ja kun elämässäni on ollut niin monia hyvin vilkkaitakin vaiheita, nyt on jo aika ottaa rauhallisemmin. Ja asettaa asioita ja tekemisiään paremmin tärkeysjärjestykseensä. Eikä tällainen palsta ja täällä esiintyminen sittenkään ole elämässäni niin tärkeällä sijalla, jolta on saattanut joskus hieman näyttää.

      Siis vanhushan minä olen, puoletkaan suomalaisista miehistä ei saavuta näin korkeaa ikää, mutta tässä minä vielä toistaiseksi keikun. Ja ajattelen siten, kuin sanon profiilillani näissä kahdessa pienessä runonpätkässä:

      "Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
      jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
      mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
      jos vielä on valkeutta sulla!"

      (Eino Leino)

      "Niin kauan, kun on veri suonissas,
      luut, jänteet lujina ja ominas,
      niin kauan älä pyri kohtalon
      majasta ahtaasta pois jalallas!"

      (Omar Khaijam)

      • OpeOulusta

        Niin kyllä kapi on korkeassa iässään selvästi jo alkanut miettiä taivasasioita.
        Lukenut raamattua ja poiminut sieltä viisauden, että joka itsensä alentaa se ylennetään.
        Majurin nappin toivossa laittanut profiiliin alikesskavansa.

        Ps.Oikeat upseerithan eivät koskaan ole alikessuja, menevät Ruk:uun suoraan Rauk:sta.


      • OpeOulusta
        OpeOulusta kirjoitti:

        Niin kyllä kapi on korkeassa iässään selvästi jo alkanut miettiä taivasasioita.
        Lukenut raamattua ja poiminut sieltä viisauden, että joka itsensä alentaa se ylennetään.
        Majurin nappin toivossa laittanut profiiliin alikesskavansa.

        Ps.Oikeat upseerithan eivät koskaan ole alikessuja, menevät Ruk:uun suoraan Rauk:sta.

        Korjaan, että kapikin ymärtäisi, pitää olla "alikessukuvansa".
        Tästä se kapin profiilikuvakehitys alkaa, ensin kuva vesipäisestä äpärästä, nyt jo alikessu...;)


    • Pakko vielä laittaa tämä tulpaksi puoleltani, kun palstapäivystäjiltä näkyy heti tulleen tuollaista.

      Olin liian hienovarainen tuossa edellä sanoessani noin:

      >>Sitä pitää ihmetellä, miksi tuollaiset ovat tulleet tänne? Vain lohduton yksinäisyys sellaista teettänee<<

      Ei yksinäisyys yksin voi tuollaista voi teettää. Yksinäisimmälläkin jopa jossain ”takahikiälläkin” on varmaan mahdollisuuksia muuhunkin. Vähäkykyisimmilläkin, jollaisia nuo tietysti ovat. Perimmäinen selitys on kateus, joka kuulemma on ehtymätön voimavara Kepulandiassa.

      Kun he tietävät minulla olleen ja näin vanhuksenakin edelleen olevan sellaisen elämän, josta ovat voineet vain uneksia sitä koskaan saavuttamatta, se heidän heikot päänsä on lopullisesti sekaisin saanut ja sitten heiltä tulee tuollaista! Ei ”takahikiälläkään” mahdollisuudet huveihin liene niin vähäisiä, että he noin huvittelisivat, kuten sanovat tekevänsä. Hullun hohottelu ei tule huvittuneisuudesta, vaan sillä he tyhmyyksissään avuttomasti yrittävät peittää todellisia tuntemuksiaan, tuon ymmärtää jokainen.

      Kun on vielä otettu esille tuo yli kuudenkymmenen vuoden takainen aika, jolloin minua ei varusmiehenä laitettu RUK:uun, täytyy todeta, että helsinkiläisestä kesäkuun ikäluokasta lähti RUK:uun vain ylioppilaita, jollainen minä en ollut. En sinne silloin olisi kai halunnutkaan. Ei minulla ollut tarkoitusta jäädä sotilasuralle. Mutta suunnitelmat voivat muuttua ajan myötä, ja eräät meistä myös kehittyvät varusmiespalveluksensa jälkeenkin.

      Kun varusmieskersantiksi ylenneenä jäin ”kesäkessuksi” ja jo sinä kesänä tutustuin naiseen, jonka kanssa pian avioiduin ja kun muutamassa vuodessa tuli kaksi lastakin, armeijan palvelukseen juutuin. Kun jo seitsemän vuotta olin palvellut ja ylikessuksi kohonnut ja tuli mahdollisuus päästä RUK:uun kanta-aliupseerien peruskurssin kiitettävällä suorituksella, mahdollisuuden käytin hyväkseni, en niinkään vain reservin upseeriksi päästäkseni, vaan enemmän siksi, että siten sai myös palkkaansa palkkaluokan korotuksen.

      Ja sittenhän minusta lopulta tuli kapteeni, eli sain toimiupseeriston korkeimman sotilasarvon, mutta se ei pidättänyt minua jäämään pitemmäksi aikaa sotaväkeen, vaan vähän yli 24 palkallisen palvelusvuoden jälkeen täyden eläkkeen saadessani lähdin siviilityöhön (silloisen eläkelain mukaan eläkkeeseen oikeutti myös varusmiespalvelus, kun se liittyi suoraan palkalliseen palvelukseen). Mikään ei olisi kiinnostanut minua vähempää kuin mahdollinen majurin arvo, jonka saadakseni minun olisi pitänyt työni keskeytellä kertausharjoituksilla. Työni oli todella mieluinen ja antoisa työ miellyttävässä työympäristössä. Siinäkin menestyin niin, että muutaman vuoden jälkeen konttoripalveluesimiehestä tuli suuren yrityksen keskushallinnon isännöitsijä, jossa vastuut olivat suuret ja myös palkka sen mukainen. Siitäkin olen nauttinut eläkettä jo 18 vuotta.

      Sekin, että olen sotilasarvoltani kapteeni, näkyy olevan aivan päitä sekoittanut kateuden aihe eräille, jotka lienevät taapertaneet vaatimattoman sotilasuransa edes korpraaliksi ylenemättä, ja sitten he ovat tehneet itsestään majureita! Kuka voisi uskoa armeijassamme missään tehtävässä olleen majuria, jonka kirjoitustaidolla ei missään tapauksessa olisi läpäisty sitä ns. rottakouluakaan!

      No, kun tuollaisille näkyy olevan liikaa jo tuo minusta alikessuna otettu profiilikuvani, laitanpa tähän myöhemmältä ajalta toisen, jota antaa suuremman syyn kadehtimiseen. 35 vuoden takaa tuokin kuvani on, jo reserviläisenä (evp:nä) tekemältäni viimeiseltä rauhanturvaajakeikaltani. Kun siinä olkaimissani olevista arvomerkeistä näkyy vain hieman reunoja, saatte nyt arvailla, olenko siinä kapteeni vai eversti. Poistan kyllä tämän kuvan aikanaan, mutta olkoon nyt jonkin aikaa palavan mielenkiintonne kohteena.

      Tämä on ehdottomasti viimeinen viestini tälle avaukselleni ja luultavasti viimeinen viesti moneen päivään, mutta sehän ei estä teitä jatkamasta puhettanne mielenkiintonne ainoasta kohteesta.

      • OpeOulusta

        No niin profiilikuavat sen kun paranevat. Äpärä>alikessu>Yk-kuva.
        Kohta varmaan pamahtaa saitille kuva jonka nappasin, kun sinulla oli maissintähkä anuksessa ja omenat kiveksinä. Oli ne aikoja vai mitä jombe?


      • NiinJaNäinkin

        ”Perimmäinen selitys on kateus, joka kuulemma on ehtymätön voimavara Kepulandiassa”.

        Sanotaan myös, että kepulandiassa kateus voittaa kiimankin. Ei pidä aina paikkaansa. Eräillä se lisää kiimaa. Kiima kohdistuu siihen, jota kadehtii. Palstalla on siitä JOHTAVA esimerkki;-D


    • Kustaa-Kalle

      Näin olivat näreet erittäin yksikäsitteisesti viime vaalien alla persujen osalta. Oli jotenkin kornia seurata tuolloista keskustelua. Kysyinkin kerran, miksi Eero Lehti (joka näitä tietoja päätyönään kuulemma vääristeli) varsin usein jätti vääristelyn tekemättä ja salli persuille positiivisen gallup-kannatuksen. Turhaa oli kyselyni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      313
      2859
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2203
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1651
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      189
      1541
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1345
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1243
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe