Minulla on korkea kolesteroli ja olen raskaana. Eli apua ei voi saada mistään muusta kuin ruokavaliosta..onko hyviä vinkkejä..mitä levitettä kannattaisi käyttää leivällä vai pitäisikö luopua kokonaan niistä..mutta mistä elimistö saa sitten tarpeellisen rasvan? Olen käyttänyt keijua ja siinä sanotaan, että kolesteroliton mutta pitäisikö kuitenkin kiinnittää huomiota tyydyttyneitten rasvojen määrään eli keijupaketissa mainitaan niitä olevan 23g..nyt ostin Lättaa, jossa tuo rasvojen määrä on 12g..neuvolassakaan eivät pahemmin minua osanneet neuvoa.
Korkea kolesteroli
6
2236
Vastaukset
- Sanna..
Lätta ei ole hyväksi kolesterolille, siinä on liikaa tyydyttyneitä rasvoja, näin mulle sanottiin ja suositeltiin tavallista Beceliä (vihreä rasia) tai Sitten sitä Pro activ Beseliä, se on kalliimpaa, mutta alentaa kolesterolia. Mutta toi tavallinenkaan Becel ei ainakaan nosta sitä ja on edullisempaa.
- fgfg
www.anttiheikkila.com
- Iitu
Kokeileppa Benecol tuotteita! ...Vaikka ovatkin aika kalliita. Äidilläni arvot laskivat niiden avulla normaaliin. Koska hänellä on muuten terveet elämäntavat, ei niitä voinut muuttaa, eli ansio on benecolin.
- Jocuko
Minä juon pikkupullollisen Benecol-jogurttijuomaa joka aamu. Kolesteroli on mukavasti laskussa. Rasvoja toki pitää vältellä, mutta elämää ei pidä tehdä tylsäksi.
Muut veren rasva-arvot ovat pysyneet yläkantissa. Hoitsu kehotti jättämään oluet ja viinakset vähemmälle sen takia. :(
Liikunta muuten on merkittävä tekijä kolesterolijutussa. Iäkkäällä äidilläni lähti kolesteroli nousuun, kun kävely jäi vähäksi korkean iän myötä.
- tina
Itsellänikin on kolesteroli koholla ja yritän alentaa sitä benecolia syömällä. Paketin kyljessä lukee kuitenkin, että ei suositella raskaana oleville:( Olen jättänyt myös kanamunat pois ruokavaliosta. Itse kiinnitän tuotteissa huomiota juuri rasvojen suhteeseen, eli pyrin valitsemaan tuotteita, joissa on tyydyttyneitä rasvahappoja korkeintaan 1/3 koko määrästä (neuvottiin ravitsemusterapeuttien kolesterolia alentava ruokavalio-oppaassa). Lääkäri kehoitti myös syömään kalaa kaksi kertaa viikossa kalalajeja vaihdellen. Suosittelisin syömään myös mahdollisimman paljon kuituja, ruis/näkkileipää, kaurapuuroa, vihanneksia... Ruoanlaitossa kannattaa käyttää voin sijasta rypsiöljyä ja suosia kypsennystä uunissa. Myös liikuntaa kannattaa harrastaa (voinnin mukaan) päivittäin:)Suosittelen tutustumista sydänliiton nettisivuihin. Sieltä löytyy tietoa mm. sydänmerkki-tuotteista ym.
- Hannele
Suhtautukaa tekstiini pienellä varauksella, sillä olen kirjoittanut asiat sen perusteella, mitä ulkoa muistan.
Mikä tahansa margariini on kolesterolin kannalta parempi kuin voi. Kaikkein parhaita ovat sellaiset, joiden rasva on kokonaan kasvirasvaa.
Becel ja Benecol tutkitusti alentavat kolesterolia, mutta jotta vaikutus olisi merkittävä, pitäisi näitä syödä aika paljon. Tietenkin vaikutus on suurempi, jos jättää kolesterolin kannalta epäterveellisen rasvan pois ja korvaa sen terveellisemmällä tuotteella.
Myös Keiju on muuten kokonaan kasvirasvaa! Lätta sen sijaan sisältää jonkin verran myös maitorasvaa, tai ainakin tuoteselosteessa ainesosana on hapatettu maito.
Kaikissa margariineissa on kuitenkin paljon lisäaineita, jotka eivät välttämättä ole hyväksi terveydelle. Niitä kun tulee muutenkin väkisin vähän joka ruuasta. Yksi vaihtoehto onkin tehdä itse joko oma lisäaineeton margariini voista ja kasvisöljystä tai sitten ihan rahka- tms. pohjainen levite. Saa itse sekoitella sellaiset suhteet kuin haluaa. Mausteena voi käyttää mm. yrttejä. Levitteeseen voi käyttää melkein mitä vain ja kokeilla, millainen sekoitus olisi juuri oman maun mukainen.
Jos omatekoisen margariinin öljypitoisuus on suuri, tulee siitä todella pehmeää. Kovuutta saa lisättyä sekoittamalla margariiniin myös vettä. Sitä en tiedä, mihin veden kovettava vaikutus perustuu. Joskus olen miettinyt, että eivät kai siinä hyvät rasvat vain muutu pahoiksi. Jos jollain on asiasta tietoa, niin kertokoon!
Jos pystyy luopumaan levitteistä, on se tietenkin hyvä asia. Rasvaa saa toki muustakin kuin levitteistä. Rypsi- ja eräät muut öljyt ovat melkeinpä kuin lääkkeitä, joten niitä kannattaa käyttää ruuanlaitossa ja esim. salaatinkastikkeena. Jotkut ottavat ihan lusikalla kylmäpuristettua rypsiöljyä saadakseen tarvittavat rasvahapot.
Kasvisöljyt sisältävät tietääkseni lähinnä omega-6-rasvahappoja. Toinen tärkeä rasvahapporyhmä ovat omega-3-rasvahapot, joita siis saa rasvaisesta kalasta. Kuivemmat kalat, kuten seiti, eivät näitä rasvahappoja kovin paljon sisällä. Jos haluaa varmistua myös omega-3-rasvahappojen saannista, voisi ottaa päivittäin myös kalaöljyannoksen joko siltään tai vaikka leivän päällä. Nämä mainitsemani rasvahapot siis vaikuttavat myönteisesti kolesteroliin mm. estämällä pahan kolesterolin muodostusta ja lisäämällä hyvän kolesterolin osuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235913- 602037
- 271499
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2411284- 741145
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691138Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531117- 511072
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441067Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995