Voivatko kanit asua leikkimökissä?

CocoRola

Moi, eli oltaisiin ostamassa kaneja, ja ne tulisivat asumaan leikkimökissä. Roduksi suunnitellaan Ranskanluppaa. Leikkimökki on eristetty, siellä ei vedä ja jos tulee oikein kylmä niin lämpölamppuja. Kysymykseni on siis: Voiko kaksi kania laittaa 4 neliömetrin alueelle leikkimökkiin asustelemaan?

37

2507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pööppön

      Voi. Mitä meinasit muuten laittaa pohjaksi tai onko lattiassakin eristys?

      • CocoRola

        Lattiian on tulossa kumimatto, joka eristää sen niin että lattiasta ei tule läpi:)


    • EnKässää

      Minua vain aina jaksaa ihmetyttää, miksi kaneja pitää hankkia lemmikeiksi, jos ne asutetaan muualle kuin ihmisasumukseen. Kunhan uutuudenviehätys hiipuu, niin harvoin kaneille annetaan silloin enää niin paljon huomiota kuin näinkin seurallinen eläin vaatisi. Mitä edes se lemmikin omistaja saa lemmikistä, jota käydään vain ruokkimassa? Ymmärrän ulos asuttamisen, jos kysymys on jostain muusta kuin varsinaisesta lemmikistä, mutta en muuten.

      Tämä ei ollut vain aloittajalle suunnattua, vaan ihan yleisesti. Mutta jos aloittajalla on valaista asiaa minulle, niin kuulen kyllä mielelläni perustelut leikkimökkilemmikille.

      • CocoRola

        Kanit tulisivat leikkimökkiiin, koska haluamme tarjota niille enemmän tilaa. Ja täällä kaneja ei varmana unohdeta, kun mun pikkusisko ja äiti ovat myös mukana ja kaikki ovat halunneet kaneja jo niin paljon.


      • pitkäkorva111

        Meidän kaneilla on taatusti enemmän tilaa ja ihan samassa talossa missä itse asutaan. Näin ne saa enempi ihmiskontaktejakin. Mä olen ihan samaa mieltä edellisen kanssa siinä, että kunhan uutuudenviehätyksestä päästään niin en ihan heti usko selityksiä siitä, että kanit saa edelleenkin tarpeeksi seuraa ihmisistä.


      • CocoRola

        No jos kanit asuisivat sisällä, niille olisi vain noin 2 neliömetriä tilaa. Ja kun kaneja on 2-3, niin ne kyllä selviävät sillä, että niitä käsitelllään n.4 tuntia päivässä.


      • pitkäkorva111

        Tule puolen vuoden päästä kertomaan, että kaneja käsitellään edelleen 4h päivässä, niin sitten vasta uskon.


      • pitkäkorva111

        Enkä sitä paitsi tiedä ketään, jonka kaneja KÄSITELLÄÄN 4h päivässä, joten nyt taisit liioitella ja pahasti. Kyllä ne kanit vaan ovat seurana kun esim telkkua katsellaan ja saavat siinä samalla huomiota ja seuraa omistajistaan.


      • johanpomppas3
        CocoRola kirjoitti:

        No jos kanit asuisivat sisällä, niille olisi vain noin 2 neliömetriä tilaa. Ja kun kaneja on 2-3, niin ne kyllä selviävät sillä, että niitä käsitelllään n.4 tuntia päivässä.

        Kyllä, kyllä. Toki kaneja VOI pitää leikkimökissä ja kyllähän ne SELVIÄVÄT sillä, että niitä käsitellään n. 4 tuntia päivässä. Kysymys kuuluukin, että PITÄÄKÖ kaneja pitää siellä missä ne voivat olla ja niissä oloissa missä ne selviävät. Kyllähän sitä ranskista voi pitää vaikka koirankopissa ja kyllähän se selviää, vaikka sitä käytäisiin parin päivän välein ruokkimassa, mutta ihanko totta on pakko tehdä vain ja ainoastaan sen verran mitä on väkisinkin tehtävä? Voi luoja tätä myötähäpeää ja vihaakin, jos joku kehtaa ajatella asian niin, että kyllähän ne SELVIÄÄ.


    • CocoRola

      Okei, tuun puolen vuoden päästä takaisin

    • no.höh

      Höh... En minäkään lemmikkiä leikkimökkiin tunkisi... Jos ei talossa ole tarpeeksi tilaa, niin kyllä sitten pitäisi lemmikki jättää hankkimatta. Ei pihan perällä suurimmaksi osaksi ilman ihmiskontakteja olleet lemmikit ole ikinä edes niin kesyjä sylimussukoita kuin ihmisten parissa asuvat. Kyllähän sekin jostain kertoo.

      Ei mekään hankittu nykyistä todella isoa koiraa entiseen rivitaloasuntoon, vaikka siitä pitkään haaveiltiin. Se hankittiin taloon vasta sitten kun sille tuntui olevan tarpeeksi tilaa nykyisessä omakotitalossa. Joskus pitää mennä eläinten ehdoilla eikä hankkia lemmikkiä vain siksi, että itse haluaa. Kyllä minä ainakin haluan, että meidän lemmikit suurin piirtein kiipeää syliin, joten kyllä minä henkilökohtaisesti asuttaisin pihan perälle vain tuotantoeläimet ja vastaavat, en lemmikkejä. Mutta kukin taaplaa tyylillään, ikävä kyllä...

    • pööppön

      Miksi ihmisten pitää valittaa jos joku on järjestänyt kaneilleen hyvän paikan leikkimökkiin? Olisiko sitten tehdashäkki sisätiloissa parempi vaihtoehto missä kani joutuisi kököttämään suurimman osan päivästä? Onhan nyt niitä ennenkin ollut kaniloita ulkovajoissa ja sen sellasissa mökeissä missä on eristys ja kanit ovat varmasti tyytyväisiä leikkimökkiin kun mihin tahansa ulkona sijaitsevaan vajaan tai kanilaan. Minusta tämä kyseinen henkilö on keksinyt hyvän paikan kaneilleen ja en nää nyt tässä järjestelyssä mitään vikaa? :)

      • mikäongelma

        Ai miksi pitää valittaa? No, ehkäpä siksi, että suurin osa tuntuu näkevän järjestelyissä pientä vikaa ja pointit ovat olleet hyviä. Lemmikki on lemmikki ja vaikkapa tuotantokanit on tuotantokaneja. Tässä nyt nostetaan pöydälle se moraalinen näkemys, ettei lemmikille paras paikka ehkä ole siellä, missä ne tuotantoeläimet pidetään ihan syystä. Miksi sen mielipiteen kertominen sinut sai valittamaan?

        Missäs sinä näit, että leikkimökille ainoa vaihtoehto olisi se pieni tehdashäkki, jossa sitten kökötetään päivät pitkät?


      • mielipidekullakin

        Niin jo ollut joo ulkokaneja vaikka miten pitkään, mutta miksi siellä LEMMIKKIÄ pitäisi pitää? Vain siksi, ettei ole muuta paikkaa? Että sellaista vaihtoehtoako ei muka ole, että hankitaan lemmikki vasta sitten kun sille on paras mahdollinen paikka?

        Minä tein joskus sen virheen, että hankin pari kania ulkorakennuksista. Enkä muuten enää koskaan hanki. Ne eivät olleet ikinä sisäsiistejä eivätkä edes kovin kesyjä. Pikemminkin sietivät ihmisiä kuin oikeasti pitivät. Parhaat lemmikit saa sisätiloista, joissa ne on kasvaneet perheen parissa. Toki jos sellaisen ulkona kasvaneen ei-niin-lemmikkikoti-kanin ostaa, niin se varmasti parhaiten ulkona viihtyy jatkossakin, mutta on siitä minun käsitykseni lemmikistä aika kaukana.


    • 4-kanin-omistaja

      Leikkimökki on mielestäni oikein hyvä asumus kaneille. Lisäksi kannattaa kuitenkin hankkia myös sisähäkki, mikäli leikkimökin kanssa tulee ongelmia, mm. lämpö, home ym. Leikkimökki on siitäkin hyvä, että sen ympärille voi rakentaa ulkotarhan. jos leikkimökin oveen vielä asentaa kissanluukun, voivat pupuset itse päättää milloin köpötellä pihalla ja milloin sisällä. Kunhan otetaan lämmönsäätely huomioon. Suosittelen että ulkoasumukseen asennettaisiin lämpömittarin ja että seuraatte lämpötiloja aktiivisesti ainakin ensimmäisen vuoden ajan.

      Lemmikki on lemmikki, mutta myös lemmikit kaipaavat omaa tilaa ja rauhaa. Etenkin kanit, joilla on suuret korvat ja näin ollen erinomainen kuulo. Kanit voivat stressaantua helposti lapsiperheen arjesta; huutoa, kikatusta, töminää, juoksemista, häkin rämpytystä (taaperot voivat jopa mennä häkkiin...). Lisäksi pienet taaperot voivat olla kanille jopa vaaraksi. (esim. voivat yrittää ottaa syliin nostamalla korvista) Lapset tai joku perheenjäsenistä voi olla allerginen, mikä estää eläimen sijoittamisen sisätiloihin. Jopa koiria sijoitetaan ulkotiloihin allergioiden, siisteyden tai ihan vain tottumuksen vuoksi... Mikäli kani on kertaalleen "kesytetty", ei se kovin helposti unohdu. Tärkeää on kuitenkin päivittäinen käsittely mm. terveystarkastuksen muodossa. (hampaat ja kynnet kasvavat jatkuvasti, vaativat leikkausta, myös kanit voivat sairastua...) Ja ulkohäkki on pidettävä yhtä siistinä kuin sisähäkkikin, vaikka ei olekkaan sisällä haisuttelemassa.

      Monet kanithan ovat ulkokaneja, ja itse kuvittelisin että luontainen elinympäristö olisi kanille virikkeellisempi ja mukavampi. Eikä kanit saaliseläiminä niin lellittelyä kaipaa. Sen verran sanon että kannattaa ostaa oikealta, mielellään kaniyhdistyksen hyväksymältä kasvattajalta pupujussit, niin tiedät varmasti mitä saat. Silloin on mahdolliset periytyvät sairaudet tiedossa, kasvattaja tuntee omat kasvattinsa, käsittelee niitä päivittäin ja osaa varmasti suositella ulkokaneiksi tai ensikaneiksi sopivat yksilöt. Hän varmasti myös mielellään vastaa kaikkiin kysymyksiin kaneihin, asumukseen ja hoitamiseen liittyen, ja saat varmasti luotettavampaa tietoa, kuin suomi24. palstalla :) ( etenkin kynsien leikkuu voi pelottaa uusia omistajia, joten kasvattaja voi pyydettäessä auttaa ja perehdyttää siihen)

      • CocoRola

        Kiitos mainiosta kommentista! Tuosta oli paljon apua, ja minä uskon vahvasti että kaneilla on paremmat oltavat suuressa leikkimökissä ja piha-aitauksessa, kun pienemmässä tilassa perheen arjen keskellä. Koska meiltä löytyy 1-vuotias, 3-vuotias ja 5-vuotias, joten kanit eivät todennäköisesti saisi hetken rauhaa....


      • mikäongelma

        No johan pomppasi, ei voi muuta sanoa.

        Kyllä, lemmikit kaipaavat tilaa ja rauhaa ja vain senkö takia leikkimökki soveltuu hyvin lemmikin pitopaikaksi? Koska sitä tilaa ja rauhaa ei ole tarjota muualla? Tuollainen logiikka ei oikein uppoa minuun.

        Sopii myös kysyä, että jos kotona on pikkutaaperoita tai tiedettävästi allergikkoja, niin miksi silloin pitää lemmikki ottaa? Siinä menee taas selkeästi "mutku mä haluun" kanin edun edelle. Ja voi herranjestas, jos joku pitää koiria missä sattuu vaikka minkä tekosyyn takia, niin antaako se sitten luvan pitää kanejakin samalla tavalla? Logiikka ontuu nyt ja pahasti. Sekin on sitten omistajan laiskuutta, jos ei osaa tai jaksa virikkeellistää kania riippumatta sen pitopaikasta. En myöskään näe miten se leikkimökki nyt on sitten yhtään sen luonnollisempi pitopaikka kanille kuin ihmisasutus.

        Se, että jollakulla on kasvattajanimi, ei tee kenestäkään autuasta. Sen olen minä huomannut, ikävä kyllä...

        Jos keskusteluun pitää nyt jo vetää höpöhöpöpuolusteluja mm. taaperoista ja allergikoista sekä koirista, niin haiskahtaa vähän siltä, että tiedätte itsekin, miksi tästä aiheesta on älähdetty. Jos kaikki olisi teistä loistavasti ja tekisitte ehdottomasti oikein, niin miksi puolustella? Huvittavaa on myöskin se, että heti kun kohdataan vastarintaa, niin sen täytyy tietenkin johtua siitä, että me ei vain osata neuvoa oikein, koska kirjoitellaan tällä palstalla.


      • pööppön

        Mihin itse asuttaisit kanisi?


      • 4-kanin-omistaja
        mikäongelma kirjoitti:

        No johan pomppasi, ei voi muuta sanoa.

        Kyllä, lemmikit kaipaavat tilaa ja rauhaa ja vain senkö takia leikkimökki soveltuu hyvin lemmikin pitopaikaksi? Koska sitä tilaa ja rauhaa ei ole tarjota muualla? Tuollainen logiikka ei oikein uppoa minuun.

        Sopii myös kysyä, että jos kotona on pikkutaaperoita tai tiedettävästi allergikkoja, niin miksi silloin pitää lemmikki ottaa? Siinä menee taas selkeästi "mutku mä haluun" kanin edun edelle. Ja voi herranjestas, jos joku pitää koiria missä sattuu vaikka minkä tekosyyn takia, niin antaako se sitten luvan pitää kanejakin samalla tavalla? Logiikka ontuu nyt ja pahasti. Sekin on sitten omistajan laiskuutta, jos ei osaa tai jaksa virikkeellistää kania riippumatta sen pitopaikasta. En myöskään näe miten se leikkimökki nyt on sitten yhtään sen luonnollisempi pitopaikka kanille kuin ihmisasutus.

        Se, että jollakulla on kasvattajanimi, ei tee kenestäkään autuasta. Sen olen minä huomannut, ikävä kyllä...

        Jos keskusteluun pitää nyt jo vetää höpöhöpöpuolusteluja mm. taaperoista ja allergikoista sekä koirista, niin haiskahtaa vähän siltä, että tiedätte itsekin, miksi tästä aiheesta on älähdetty. Jos kaikki olisi teistä loistavasti ja tekisitte ehdottomasti oikein, niin miksi puolustella? Huvittavaa on myöskin se, että heti kun kohdataan vastarintaa, niin sen täytyy tietenkin johtua siitä, että me ei vain osata neuvoa oikein, koska kirjoitellaan tällä palstalla.

        Meillä kanit asuivat pääsääntöisesti sisällä, mutta meillä oli iso, kauttaaltaan hyvin aidattu piha, jonka reunat oli kaivettu maan alle niin, että kanit saivat kesäisin ulkoilla joka päivä. Jos minulla olisi ollut käypä piharakennus tai mahdollisuutta sellaista rakentaa niin ihan varmasti olisin sellaisen tehnyt.

        En tarkoita että leikkimökki on luonnollinen ympäristö kaneille, vaan että runsas tila ja ulkoilumahdollisuus ovat huomattavasti häkkiä parempi vaihtoehto. Kanit ovat isoja lemmikkejä, ja tarvitsevat hyvää hoitoa ja runsaasti liikuntaa. Meillä talvisin kanit saivat juoksennella vapaana asunnossa, kun olimme kotona, mutta yksin niitä ei voi vapaaksi jättää koska kanit saattavat valvomatta purra johtoja, luikahtaa ovenraosta ja karata tai kiipeillä ja pudota jostain korkealta. Meillä ainakin kanit olivat aikamoisia apinoita...

        Ja vielä lisäksi, meille esimerkiksi tuli vauva vaikka meillä oli kaneja. Täysin harkitusti, koska eivät lapset ja lemmikit sulje toisiaan pois. Tottakai lapsia täytyy valvoa etenkin lemmikkien seurassa. Hyvin tulivat toimeen siihen asti että kanit kuolivat vanhuuttaan. Ja lapsesta huolimatta hyvin jäi aikaa seurustella kanien kanssa ja hoitaa niitä huolella.

        On totta että kaikki kasvattajat eivät välttämättä ole "hyviä". Mutta tässäkin voi omaa maalaisjärkeä käyttää. Ei sinun ole pakko ostaa lemmikkiä epäilyttävältä kasvattajalta. Mutta kyllä niitä asiallisiakin kasvattajia löytyy, tunnen itse ainakin useamman vastuullisen kasvattajan. Ja mikäli kasvattaja on ansainnut yhdistykseltä virallisen kasvattajanimen, kyllä hän jotain tietää kasvattamastaan lajista ja rodusta. Kannattaa käydä yhdistyksen sivuilla tarkistamassa kasvattajanimen ansaitsemisen kriteerit.

        Mikä on sitten hyvä syy hankkia lemmikki, muuta kuin että "mä haluun?" Itse olen ainakin ottanut jokaisen eläimen itselleni sillä perusteella että haluan itselleni lemmikin. Perheenjäsenen ja kaverin, jonka kanssa on kiva puuhailla. Meillä on aina ollut paljon lemmikkejä, jokainen on aina hoidettu kunnolla ja hautaan asti. Aloittaja sanoo että hänellä koko perhe on innoissaan ottamassa kania, joten mikäs sen parempi alkutilanne voisi olla? Monet kuvittelevat kanien ja hamstereiden ym. pieneläinten olevan lasten lemmikkejä. Vanhemmat ostavat lapselleen lemmikin tietämättä lemmikin hoidosta itse mitään ja luottavat jopa ala-aste ikäisen lapsensa hoiviin eläimen ilman minkäänlaista osoitusta osaamisesta. Sitten ne eläimet alkuhuuman jälkeen jäävät sinne lapsen huoneen nurkkaan pölyyntymään likaisessa häkissään. Kummasti saattaa ilmetä käytösongelmiakin, kun pikku lassi yrittää ottaa väkisin syliin ja nostaa korvista. Sitten lapset itkevät täällä suomi24 neuvoja tai pahimmillaan eläin kuolee.

        Ei ole synti hankkia eläintä sen takia että haluaa. Se on että ei sitoudu lemmikkiin tai hoida sitä asianmukaisesti. Jos et halua lemmikkiä, tai joku perheestä ei halua, silloin on syytä jättää se hankkimatta. Itse kommentoin aikaisemmin, että kannattaa hankkia myös sisähäkki kaneille, mikäli leikkimökin kanssa ilmenee ongelmia. Esimerkiksi eläinsuojelulaki ei estä eläinten pitoa erillisessä rakennuksessa tai leikkimökissä, kunhan se on asianmukainen, eli eristetty, lämmitetty, homeeton, tilava, puhdas ja kunhan eläimistä huolehditaan.

        Ja minä en itse ainakaan puolustele koska kohtaan vastarintaa, vaan yritän ilmaista mahdollisimman asiallisesti oman mielipiteeni mielestäni asialliseen kysymykseen.


      • eiestäei
        4-kanin-omistaja kirjoitti:

        Meillä kanit asuivat pääsääntöisesti sisällä, mutta meillä oli iso, kauttaaltaan hyvin aidattu piha, jonka reunat oli kaivettu maan alle niin, että kanit saivat kesäisin ulkoilla joka päivä. Jos minulla olisi ollut käypä piharakennus tai mahdollisuutta sellaista rakentaa niin ihan varmasti olisin sellaisen tehnyt.

        En tarkoita että leikkimökki on luonnollinen ympäristö kaneille, vaan että runsas tila ja ulkoilumahdollisuus ovat huomattavasti häkkiä parempi vaihtoehto. Kanit ovat isoja lemmikkejä, ja tarvitsevat hyvää hoitoa ja runsaasti liikuntaa. Meillä talvisin kanit saivat juoksennella vapaana asunnossa, kun olimme kotona, mutta yksin niitä ei voi vapaaksi jättää koska kanit saattavat valvomatta purra johtoja, luikahtaa ovenraosta ja karata tai kiipeillä ja pudota jostain korkealta. Meillä ainakin kanit olivat aikamoisia apinoita...

        Ja vielä lisäksi, meille esimerkiksi tuli vauva vaikka meillä oli kaneja. Täysin harkitusti, koska eivät lapset ja lemmikit sulje toisiaan pois. Tottakai lapsia täytyy valvoa etenkin lemmikkien seurassa. Hyvin tulivat toimeen siihen asti että kanit kuolivat vanhuuttaan. Ja lapsesta huolimatta hyvin jäi aikaa seurustella kanien kanssa ja hoitaa niitä huolella.

        On totta että kaikki kasvattajat eivät välttämättä ole "hyviä". Mutta tässäkin voi omaa maalaisjärkeä käyttää. Ei sinun ole pakko ostaa lemmikkiä epäilyttävältä kasvattajalta. Mutta kyllä niitä asiallisiakin kasvattajia löytyy, tunnen itse ainakin useamman vastuullisen kasvattajan. Ja mikäli kasvattaja on ansainnut yhdistykseltä virallisen kasvattajanimen, kyllä hän jotain tietää kasvattamastaan lajista ja rodusta. Kannattaa käydä yhdistyksen sivuilla tarkistamassa kasvattajanimen ansaitsemisen kriteerit.

        Mikä on sitten hyvä syy hankkia lemmikki, muuta kuin että "mä haluun?" Itse olen ainakin ottanut jokaisen eläimen itselleni sillä perusteella että haluan itselleni lemmikin. Perheenjäsenen ja kaverin, jonka kanssa on kiva puuhailla. Meillä on aina ollut paljon lemmikkejä, jokainen on aina hoidettu kunnolla ja hautaan asti. Aloittaja sanoo että hänellä koko perhe on innoissaan ottamassa kania, joten mikäs sen parempi alkutilanne voisi olla? Monet kuvittelevat kanien ja hamstereiden ym. pieneläinten olevan lasten lemmikkejä. Vanhemmat ostavat lapselleen lemmikin tietämättä lemmikin hoidosta itse mitään ja luottavat jopa ala-aste ikäisen lapsensa hoiviin eläimen ilman minkäänlaista osoitusta osaamisesta. Sitten ne eläimet alkuhuuman jälkeen jäävät sinne lapsen huoneen nurkkaan pölyyntymään likaisessa häkissään. Kummasti saattaa ilmetä käytösongelmiakin, kun pikku lassi yrittää ottaa väkisin syliin ja nostaa korvista. Sitten lapset itkevät täällä suomi24 neuvoja tai pahimmillaan eläin kuolee.

        Ei ole synti hankkia eläintä sen takia että haluaa. Se on että ei sitoudu lemmikkiin tai hoida sitä asianmukaisesti. Jos et halua lemmikkiä, tai joku perheestä ei halua, silloin on syytä jättää se hankkimatta. Itse kommentoin aikaisemmin, että kannattaa hankkia myös sisähäkki kaneille, mikäli leikkimökin kanssa ilmenee ongelmia. Esimerkiksi eläinsuojelulaki ei estä eläinten pitoa erillisessä rakennuksessa tai leikkimökissä, kunhan se on asianmukainen, eli eristetty, lämmitetty, homeeton, tilava, puhdas ja kunhan eläimistä huolehditaan.

        Ja minä en itse ainakaan puolustele koska kohtaan vastarintaa, vaan yritän ilmaista mahdollisimman asiallisesti oman mielipiteeni mielestäni asialliseen kysymykseen.

        Eläinsuojelulaki nyt on niin lepsu, ettei siihen parane vedota. Kani voi olla siinä pienessä tehdashäkissäkin jos eläinsuojelulakia tuijottaa. Kyse on siitä, miten lemmikillä on mahdollisimman hyvä olla ja se ei ole unohdettuna leikkimökkiin. Ainahan aloittaja voi väittää ettei unohdu, mutta harvemmin mielenkiinto ihan oikeasti säilyy kovin pitkään samana kun aluksi. Ei se ole mikään rikos, että tässä mielipide aiheesta esitetään ja omastakin puolesta äänestän, ettei lemmikin paikka ole missään leikkimökissä.


      • mikäongelma
        4-kanin-omistaja kirjoitti:

        Meillä kanit asuivat pääsääntöisesti sisällä, mutta meillä oli iso, kauttaaltaan hyvin aidattu piha, jonka reunat oli kaivettu maan alle niin, että kanit saivat kesäisin ulkoilla joka päivä. Jos minulla olisi ollut käypä piharakennus tai mahdollisuutta sellaista rakentaa niin ihan varmasti olisin sellaisen tehnyt.

        En tarkoita että leikkimökki on luonnollinen ympäristö kaneille, vaan että runsas tila ja ulkoilumahdollisuus ovat huomattavasti häkkiä parempi vaihtoehto. Kanit ovat isoja lemmikkejä, ja tarvitsevat hyvää hoitoa ja runsaasti liikuntaa. Meillä talvisin kanit saivat juoksennella vapaana asunnossa, kun olimme kotona, mutta yksin niitä ei voi vapaaksi jättää koska kanit saattavat valvomatta purra johtoja, luikahtaa ovenraosta ja karata tai kiipeillä ja pudota jostain korkealta. Meillä ainakin kanit olivat aikamoisia apinoita...

        Ja vielä lisäksi, meille esimerkiksi tuli vauva vaikka meillä oli kaneja. Täysin harkitusti, koska eivät lapset ja lemmikit sulje toisiaan pois. Tottakai lapsia täytyy valvoa etenkin lemmikkien seurassa. Hyvin tulivat toimeen siihen asti että kanit kuolivat vanhuuttaan. Ja lapsesta huolimatta hyvin jäi aikaa seurustella kanien kanssa ja hoitaa niitä huolella.

        On totta että kaikki kasvattajat eivät välttämättä ole "hyviä". Mutta tässäkin voi omaa maalaisjärkeä käyttää. Ei sinun ole pakko ostaa lemmikkiä epäilyttävältä kasvattajalta. Mutta kyllä niitä asiallisiakin kasvattajia löytyy, tunnen itse ainakin useamman vastuullisen kasvattajan. Ja mikäli kasvattaja on ansainnut yhdistykseltä virallisen kasvattajanimen, kyllä hän jotain tietää kasvattamastaan lajista ja rodusta. Kannattaa käydä yhdistyksen sivuilla tarkistamassa kasvattajanimen ansaitsemisen kriteerit.

        Mikä on sitten hyvä syy hankkia lemmikki, muuta kuin että "mä haluun?" Itse olen ainakin ottanut jokaisen eläimen itselleni sillä perusteella että haluan itselleni lemmikin. Perheenjäsenen ja kaverin, jonka kanssa on kiva puuhailla. Meillä on aina ollut paljon lemmikkejä, jokainen on aina hoidettu kunnolla ja hautaan asti. Aloittaja sanoo että hänellä koko perhe on innoissaan ottamassa kania, joten mikäs sen parempi alkutilanne voisi olla? Monet kuvittelevat kanien ja hamstereiden ym. pieneläinten olevan lasten lemmikkejä. Vanhemmat ostavat lapselleen lemmikin tietämättä lemmikin hoidosta itse mitään ja luottavat jopa ala-aste ikäisen lapsensa hoiviin eläimen ilman minkäänlaista osoitusta osaamisesta. Sitten ne eläimet alkuhuuman jälkeen jäävät sinne lapsen huoneen nurkkaan pölyyntymään likaisessa häkissään. Kummasti saattaa ilmetä käytösongelmiakin, kun pikku lassi yrittää ottaa väkisin syliin ja nostaa korvista. Sitten lapset itkevät täällä suomi24 neuvoja tai pahimmillaan eläin kuolee.

        Ei ole synti hankkia eläintä sen takia että haluaa. Se on että ei sitoudu lemmikkiin tai hoida sitä asianmukaisesti. Jos et halua lemmikkiä, tai joku perheestä ei halua, silloin on syytä jättää se hankkimatta. Itse kommentoin aikaisemmin, että kannattaa hankkia myös sisähäkki kaneille, mikäli leikkimökin kanssa ilmenee ongelmia. Esimerkiksi eläinsuojelulaki ei estä eläinten pitoa erillisessä rakennuksessa tai leikkimökissä, kunhan se on asianmukainen, eli eristetty, lämmitetty, homeeton, tilava, puhdas ja kunhan eläimistä huolehditaan.

        Ja minä en itse ainakaan puolustele koska kohtaan vastarintaa, vaan yritän ilmaista mahdollisimman asiallisesti oman mielipiteeni mielestäni asialliseen kysymykseen.

        "En rarkoita että leikkimökki on luonnollinen ympäristö kaneille, vaan että runsas tila ja ulkoilumahdollisuus ovat huomattavasti häkkiä parempi vaihtoehto."

        Siis hetkonen. Kummalla meistä nyt on vaikeuksia käsittää sitä, mikä on keskustelun aihe?

        a) Aloittaja keksi ajatuksen ulkotarhasta vasta sinun se mainittua. Ennen sitä tilas mainittiin olevan tasan leikkimökki, mikä ei todellakaan mikään iso tila ole 2-3 ranskikselle. Päinvastoin!

        b) Näytätkö sen kohdan tästä keskustelusta, jossa sanotaan, että kanit on suljettava häkkiin mieluummin kuin leikkimökkiin? Mistä sinä sen keksit? Keskustelun aihe ei ole leikkimökki vs. häkki eikä häkki näin ollen ole myöskään mikään luonnollinen vaihtoehto, jos idea leikkimökistä torpataan.


      • EnKässääEnääTeitä
        4-kanin-omistaja kirjoitti:

        Meillä kanit asuivat pääsääntöisesti sisällä, mutta meillä oli iso, kauttaaltaan hyvin aidattu piha, jonka reunat oli kaivettu maan alle niin, että kanit saivat kesäisin ulkoilla joka päivä. Jos minulla olisi ollut käypä piharakennus tai mahdollisuutta sellaista rakentaa niin ihan varmasti olisin sellaisen tehnyt.

        En tarkoita että leikkimökki on luonnollinen ympäristö kaneille, vaan että runsas tila ja ulkoilumahdollisuus ovat huomattavasti häkkiä parempi vaihtoehto. Kanit ovat isoja lemmikkejä, ja tarvitsevat hyvää hoitoa ja runsaasti liikuntaa. Meillä talvisin kanit saivat juoksennella vapaana asunnossa, kun olimme kotona, mutta yksin niitä ei voi vapaaksi jättää koska kanit saattavat valvomatta purra johtoja, luikahtaa ovenraosta ja karata tai kiipeillä ja pudota jostain korkealta. Meillä ainakin kanit olivat aikamoisia apinoita...

        Ja vielä lisäksi, meille esimerkiksi tuli vauva vaikka meillä oli kaneja. Täysin harkitusti, koska eivät lapset ja lemmikit sulje toisiaan pois. Tottakai lapsia täytyy valvoa etenkin lemmikkien seurassa. Hyvin tulivat toimeen siihen asti että kanit kuolivat vanhuuttaan. Ja lapsesta huolimatta hyvin jäi aikaa seurustella kanien kanssa ja hoitaa niitä huolella.

        On totta että kaikki kasvattajat eivät välttämättä ole "hyviä". Mutta tässäkin voi omaa maalaisjärkeä käyttää. Ei sinun ole pakko ostaa lemmikkiä epäilyttävältä kasvattajalta. Mutta kyllä niitä asiallisiakin kasvattajia löytyy, tunnen itse ainakin useamman vastuullisen kasvattajan. Ja mikäli kasvattaja on ansainnut yhdistykseltä virallisen kasvattajanimen, kyllä hän jotain tietää kasvattamastaan lajista ja rodusta. Kannattaa käydä yhdistyksen sivuilla tarkistamassa kasvattajanimen ansaitsemisen kriteerit.

        Mikä on sitten hyvä syy hankkia lemmikki, muuta kuin että "mä haluun?" Itse olen ainakin ottanut jokaisen eläimen itselleni sillä perusteella että haluan itselleni lemmikin. Perheenjäsenen ja kaverin, jonka kanssa on kiva puuhailla. Meillä on aina ollut paljon lemmikkejä, jokainen on aina hoidettu kunnolla ja hautaan asti. Aloittaja sanoo että hänellä koko perhe on innoissaan ottamassa kania, joten mikäs sen parempi alkutilanne voisi olla? Monet kuvittelevat kanien ja hamstereiden ym. pieneläinten olevan lasten lemmikkejä. Vanhemmat ostavat lapselleen lemmikin tietämättä lemmikin hoidosta itse mitään ja luottavat jopa ala-aste ikäisen lapsensa hoiviin eläimen ilman minkäänlaista osoitusta osaamisesta. Sitten ne eläimet alkuhuuman jälkeen jäävät sinne lapsen huoneen nurkkaan pölyyntymään likaisessa häkissään. Kummasti saattaa ilmetä käytösongelmiakin, kun pikku lassi yrittää ottaa väkisin syliin ja nostaa korvista. Sitten lapset itkevät täällä suomi24 neuvoja tai pahimmillaan eläin kuolee.

        Ei ole synti hankkia eläintä sen takia että haluaa. Se on että ei sitoudu lemmikkiin tai hoida sitä asianmukaisesti. Jos et halua lemmikkiä, tai joku perheestä ei halua, silloin on syytä jättää se hankkimatta. Itse kommentoin aikaisemmin, että kannattaa hankkia myös sisähäkki kaneille, mikäli leikkimökin kanssa ilmenee ongelmia. Esimerkiksi eläinsuojelulaki ei estä eläinten pitoa erillisessä rakennuksessa tai leikkimökissä, kunhan se on asianmukainen, eli eristetty, lämmitetty, homeeton, tilava, puhdas ja kunhan eläimistä huolehditaan.

        Ja minä en itse ainakaan puolustele koska kohtaan vastarintaa, vaan yritän ilmaista mahdollisimman asiallisesti oman mielipiteeni mielestäni asialliseen kysymykseen.

        Jos teidän kanien loukkaantumisesta sisätiloissa on saanut olla huolissaan, niin sitten teidän kaneissa on ollut jotain vikaa, omistajat ovat syystä tai toisesta luistaneet turvallisen elinympäristön luomisessa tai sitten olette vain olleet vainoharhaisia. Apinoidaan meilläkin, mutta enpä ole huolissani tarvinnut olla. Jos kani siellä leikkimökissä onnistuu itsensä loukkaamaan, niin siellä se ainakin saattaa joutua odottelemaan pitkäänkin ennen kuin tilanne huomataan.

        Siihen joku jo jotain sanoikin, ettei täällä nähdäkseni ole kukaan väittänytkään lasten ja lemmikkien sulkevan toisensa pois. Onko nyt luetunymmärtämisessä vikaa vai missä ongelma? Jos itse olet huolissasi lasten ja lemmikkien toimeen tulemisesta tai epäilet lasten satuttavan lemmikkejä, niin siinä tapauksessa ne kyllä sulkevat toisensa pois teidän huushollissa.

        Se kasvattajanimi ei tosiaan ole mikään tae mistään. Hyviä ja huonoja kasvattajia löytyy niin virallisista kuin epävirallisistakin kasvattajista, joten mitä tämä höpinäsi maalaisjärjestä oli olevinaan? Juuri sitä maalaisjärkeä sinulta tuolla peräänkuulutetiin kun toppuuteltiin suoriltaan nimenomaan virallisten kasvattajien puolesta puhumisessa. Ei se hyvä kasvattaja vain sillä ilveellä löydy, että katsotaan, onko se kasvattajanimi myönnetty. Tiedän montakin virallista kasvattajaa, joilta en ikikuupäivänä ostaisi ainuttakaan kania.

        No mutta älä ihmeessä... Tietysti lemmikin hommaaminen oähtee siitä, että ne halutaan, mutta ei se yksistään riitä. Se ei ole sitoutumista, että halutaan. Puitteet on oltava kunnossa, jotta sen haluamisen voi viedä astetta pidemmälle, ja jos itsekin tietää, ettei ne puitteet ole ihan mallillaan, mutta silti lemmikki hankitaan, niin sitten kyse on juuri näistä vastuuntunnottomista mut kun mä haluun -tyypeistä.

        Eikä täällä tosiaan olla väitetty, ettei kani tarvitse paljon liikuntaa ja tekemistä. Siksi en minäkään käsitä, mistä tuo käsitys häkkiin sulkemisesta vaihtoehtona tulee. Väitän kuitenkin, että sisällä perheen keskellä pääasiassa elävä ja erikseen ulkoilutettava kani on leikkimökkikania huomattavasti paremmin aktivoitu. Nimenomaan se leikkimökki on asuinympäristönä erittäin pieni ja tuskastuttavan tylsä.


      • 4-kanin-omistaja
        EnKässääEnääTeitä kirjoitti:

        Jos teidän kanien loukkaantumisesta sisätiloissa on saanut olla huolissaan, niin sitten teidän kaneissa on ollut jotain vikaa, omistajat ovat syystä tai toisesta luistaneet turvallisen elinympäristön luomisessa tai sitten olette vain olleet vainoharhaisia. Apinoidaan meilläkin, mutta enpä ole huolissani tarvinnut olla. Jos kani siellä leikkimökissä onnistuu itsensä loukkaamaan, niin siellä se ainakin saattaa joutua odottelemaan pitkäänkin ennen kuin tilanne huomataan.

        Siihen joku jo jotain sanoikin, ettei täällä nähdäkseni ole kukaan väittänytkään lasten ja lemmikkien sulkevan toisensa pois. Onko nyt luetunymmärtämisessä vikaa vai missä ongelma? Jos itse olet huolissasi lasten ja lemmikkien toimeen tulemisesta tai epäilet lasten satuttavan lemmikkejä, niin siinä tapauksessa ne kyllä sulkevat toisensa pois teidän huushollissa.

        Se kasvattajanimi ei tosiaan ole mikään tae mistään. Hyviä ja huonoja kasvattajia löytyy niin virallisista kuin epävirallisistakin kasvattajista, joten mitä tämä höpinäsi maalaisjärjestä oli olevinaan? Juuri sitä maalaisjärkeä sinulta tuolla peräänkuulutetiin kun toppuuteltiin suoriltaan nimenomaan virallisten kasvattajien puolesta puhumisessa. Ei se hyvä kasvattaja vain sillä ilveellä löydy, että katsotaan, onko se kasvattajanimi myönnetty. Tiedän montakin virallista kasvattajaa, joilta en ikikuupäivänä ostaisi ainuttakaan kania.

        No mutta älä ihmeessä... Tietysti lemmikin hommaaminen oähtee siitä, että ne halutaan, mutta ei se yksistään riitä. Se ei ole sitoutumista, että halutaan. Puitteet on oltava kunnossa, jotta sen haluamisen voi viedä astetta pidemmälle, ja jos itsekin tietää, ettei ne puitteet ole ihan mallillaan, mutta silti lemmikki hankitaan, niin sitten kyse on juuri näistä vastuuntunnottomista mut kun mä haluun -tyypeistä.

        Eikä täällä tosiaan olla väitetty, ettei kani tarvitse paljon liikuntaa ja tekemistä. Siksi en minäkään käsitä, mistä tuo käsitys häkkiin sulkemisesta vaihtoehtona tulee. Väitän kuitenkin, että sisällä perheen keskellä pääasiassa elävä ja erikseen ulkoilutettava kani on leikkimökkikania huomattavasti paremmin aktivoitu. Nimenomaan se leikkimökki on asuinympäristönä erittäin pieni ja tuskastuttavan tylsä.

        No en itse kyllä laittaisi kania pelkästään leikkimökkiin. Tottakai tyhmänä kuvittelin että siihen kuuluu sitten reilu ulkotarha ja vapaasti ulkoilua. Enkä nyt vertaile häkkikaneja ja leikkimökkikaneja tai sano että kumpikaan olisi kaneille luonnollinen elinympäristö. Kanit kuten kaikki muutkin eläimet elävät luonnossa... Tarkoitin lähinnä ulkoilumahdollisuutta luonnollisena. Mutta tietenkin täällä keskitytään vain niihin sanamuotoihin ja pikkuseikkoihin.

        Mutta en nyt niin ymmärrä mikä ongelma on siinä että jos sinulla on hyvä eristetty ulkorakennus ja siihen liittyvä kunnollinen ulkotarha (niinkuin esim. meillä oli koko takapiha aidattuna, missä kanit saivat juosta vapaasti...) että mikä on ongelma? Eikö se ole ihmisen itsensä päätettävissä haluaako pitää kania tuolla vai sisällä. Häkin mainitsin sen takia koska aloittaja sanoi että koko perhe haluaa kanin, siis myös vanhemmat. Miksi epäilet aikuisten sitoutuvuutta lemmikkiin? Pointtinani oli että kanilla on paljon paremmat lähtökohdat tässä perheessä kuin monessa muussa. Lisäksi aloittaja sanoi että mökki muutetaan lemmikeille sopiviksi (eristykset, muovimatto). Ei se tarkoita sitä ettei eläimestä nauttisi ja sitä hoitaisi kunnolla.

        Ja kasvattajista sen verran: edelleen, kasvattajia on hyviä ja huonoja. Kun menet katsomaan kania, jonka aiot ostaa, ei kukaan pakota ostamaan sitä jos kasvattaja vaikuttaa jotenkin epäilyttävältä. Eläinkaupasta en ostaisi, koska eläinkaupan eläimistä et tiedä yhtään missä ovat kasvatettu, ovatko edes suomalaisia, miten ovat hoidettu, onko mahdollisesti "sukurutsausta", perinnöllisiä sairauksia, miten on käsitelty, onko tottunut olemaan ulkona, onko mahdollisesti kasvatuspaikassa altistunut taudeille, onko madotettu, onko puhdas jne. (esim. eläinkaupan kaneilla esiintyy enemmän pastourellaa) Siksi ostaisin kasvattajalta että saisin a) nähdä vanhemmat b) alustavan tiedon terveydestä ja eliniänodotteesta c) tavata kasvattajan ja todeta että hän on selväjärkinen d) näen paikan missä kanit asuvat, onko sisä vai ulkotila, siisteys ym. Enkä ole mielestäni sanonut että epäviralliset kasvattajat olisivat huonompia. He voivat olla jopa parempia kuin useat viralliset kasvattajat, mutta kun hekin ovat ihmisiä niin on varmasti moneen lähtöön. Ja olettekos tietoisia että nykyään pyörii myös kanitehtaita?

        Ja olenko itse sitten huono eläimen omistaja, koska olen yleensä antanut kanieni juosta sisällä kotona ja pihalla sään salliessa kaiket päivät? Harrastanut agilityä ja käynyt näyttelyissä? Lenkkeilyttänyt valjaiden kanssa metsässä? Ja huolehtinut että eivät pääse johtoja syömään tai hyppää kirjahyllyn päältä? Ostanut laadukasta pellettiä eläinkaupasta, käyttänyt luomuheinää... Kerännyt sormet ruvilla voikukanlehtiä jne...Missä vaiheessa tämä ketju kääntyi siihen kuinka minä olen huono kanin omistaja kun ilmaisen oman mielipiteeni?

        En koe ollenkaan huonoa omaatuntoa siitä miten olen hoitanut lemmikkejäni. Päinvastoin olen omasta mielestäni huolehtinut lemmikeistäni esimerkillisesti ja varmasti paljon paremmin kuin moni muu.


      • Xdlxv
        mikäongelma kirjoitti:

        No johan pomppasi, ei voi muuta sanoa.

        Kyllä, lemmikit kaipaavat tilaa ja rauhaa ja vain senkö takia leikkimökki soveltuu hyvin lemmikin pitopaikaksi? Koska sitä tilaa ja rauhaa ei ole tarjota muualla? Tuollainen logiikka ei oikein uppoa minuun.

        Sopii myös kysyä, että jos kotona on pikkutaaperoita tai tiedettävästi allergikkoja, niin miksi silloin pitää lemmikki ottaa? Siinä menee taas selkeästi "mutku mä haluun" kanin edun edelle. Ja voi herranjestas, jos joku pitää koiria missä sattuu vaikka minkä tekosyyn takia, niin antaako se sitten luvan pitää kanejakin samalla tavalla? Logiikka ontuu nyt ja pahasti. Sekin on sitten omistajan laiskuutta, jos ei osaa tai jaksa virikkeellistää kania riippumatta sen pitopaikasta. En myöskään näe miten se leikkimökki nyt on sitten yhtään sen luonnollisempi pitopaikka kanille kuin ihmisasutus.

        Se, että jollakulla on kasvattajanimi, ei tee kenestäkään autuasta. Sen olen minä huomannut, ikävä kyllä...

        Jos keskusteluun pitää nyt jo vetää höpöhöpöpuolusteluja mm. taaperoista ja allergikoista sekä koirista, niin haiskahtaa vähän siltä, että tiedätte itsekin, miksi tästä aiheesta on älähdetty. Jos kaikki olisi teistä loistavasti ja tekisitte ehdottomasti oikein, niin miksi puolustella? Huvittavaa on myöskin se, että heti kun kohdataan vastarintaa, niin sen täytyy tietenkin johtua siitä, että me ei vain osata neuvoa oikein, koska kirjoitellaan tällä palstalla.

        Mikä ongelma leikkimökki on ok kaneille. Haluatko että ne asuu sitten mielummin ullakolla. Kun kanista pitää huolta leikkimökki on parempi ratkaisu kuin tehdashäkissä sisällä asunnossa jossa on paljon meteliä... Kanit stressaantuvat helposti kovasta metelistä. Imuroi asuntoa jossa kani asuu jos kanilla on herkät korvat.. Leikkimökissä voi olla kulku kaneille ulkoaitaukseen.. Ja leikkimökissä ei ole niin paljoa meteliä... Kani selviää paremmin leikkimökissä kuin sisällä lapsiperheessä......


    • MinäTiedän

      Kaneista en sinänsä mitään tiedä, mutta kiinnostaa miksi aloittaja edes kysyy voiko kaneja pitää leikkimökissä, jos itse kuitenkin tiedetään parhaiten? Ennakkoasenne näyttää meinaan selkeästi olevan se, että vain ne, jotka näyttää vihreätä valoa on oikeassa. Sehän on sanomattakin selvää, että ne jotka pitää itsekin kanejaan ulkorakennuksessa kehoittavat tekemään samaa (ja ehkä jopa tuntevat piston sydämessään näitä kommentteja lukiessa?). En kuitenkaan sivuuttaisi muiden hyvin perusteltuja kommentteja omien ennakkoasenteiden takia. Näin ulkopuolisena mun silmään nimenomaan toisella osapuolella on ollut parhaat perustelut argumenteilleen.

    • kerrohankaikkitietävä

      Teidän näkökulmilla ei kelläkään saisi olla kania lemmikkinä kun aina löytyisi jotain paranneltavaa hoitamisessa, asumuksessa ja plaa plaa plaa
      "Sopii myös kysyä, että jos kotona on pikkutaaperoita tai tiedettävästi allergikkoja, niin miksi silloin pitää lemmikki ottaa? " Miksi ei ottaisi? Miksiköhän lemmikki on alunperin keskitty? Miksi ihmiset ylipäätänsä ottavat lemmikkejä? Jos sinulla on yhtään lemmikkiä mietippä onko sinulla tarjota juuri se oikea asumus sekä hoito. Kerroppas sitten että mikä on se JUURI oikea ja JUURI täydellinen asumus kanille. Onkohan itselläkään tarjota sellaista jos nyt kanin omistat.

      • mitässiinäriehut

        Missäs niin on sanottu ettei kenelläkään saa olla missään tilanteessa kania? Nyt puhutaan siitä onko leikkimökki kanille oikea paikka. Kaiken muun olet repäissyt takapuolestasi.

        Haloo nyt. Aivan turhaan tulet tähän liioittelemaan. Kyse ei varmaankaan ole siitä etteikö taaperokotiin voi koskaan ottaa lemmikkia. Tuolla vain sanottiin, että taaperot nostelevat korvista ja muutenkin kiusaavat kaneja, joten jos kersasi eivät osaa käyttäytyä ja olet itse kykynemätön katsomaan kersojesi perään, niin siinä tapauksessa kannattaa todellakin jättää kanit hankkimatta. Mitä epäselvää siinä sulle on? Allergia-asia luulisi olevan selvä juttu selittämättäkin, mutta tiedä sitten onko sekään.

        Kerropas sinä nyt miksi otti noin koville asialliset marmatukset, joiden tarkoitus on vaan pitää huolta siitä että kaneja otetaan vain tarpeeksi hyvistä syistä tarpeeksi hyviin oloihin?


      • thenöpö

        mitä tahansa tänne tulee sanomaan niin ikinä ei olla oikeassa vaan aina löytyy jotain huomautettavaa ja paranneltavaa niin se vain on.

        Mutta oma mielipiteeni on että leikkimökki on hyvä paikka kanille ja ihmiset ketkä tästä valittavat mitä vikaa muka siinä on? Siellä on kaneille tarpeeksi tilaa lisäksi voi sinne tosiaan rakentaa sen ulkoaitauksen. "Jos ulkokanila on ainut paikka mihin kani voidaan laittaa eikä ole parempaa paikkaa niin älä ota kania ollenkaan" tuossa ei ole järkeä.

        Kertokaapas mikä täällä nyt on että mistä ihmiset väittelevät :)


    • ei.jestas

      Ei voi. Neljä neliötä on ERITTÄIN PIENI TILA KAHDELLE RANSKANLUPALLE!

      • JärkiSekäTunteet

        Leikkimökki on tosiaan aivan liian pieni tila ensinnäkin ihan neliöiden puolesta ja sitten juuri se, mitä täällä on jo aiemmin yritetty rautalangasta vääntää: MIKSI PITÄÄ OTTAA LEMMIKKI JOS SE TUNGETAAN JOHONKIN ERISTETTYYN TILAAN ERILLEEN IHMISISTÄ ?????????
        Ranskis varsinkin on erittäin koiramainen ja ihmisrakas ja sen paras paikka on talossa sisällä ihmisten kanssa. Omamme asuu juuri näin, se elää vapaasti sisällä ilman häkkiä. Talossa sillä on tilaa noin 80 neliötä ja ulkona aidatussa puutarhassamme noin 120 neliötä.
        Se seuraa meitä kotona, tulee olkkariin illalla "TV:tä katsomaan" ja joka aamu sänkyyn meitä herättämään.
        Jos ei iltaruoka tule ajallaan niin se tulee ja "nippasee" varpaasta saadakseen huomiota - sillä on myös monia muita "temppuja" jotka se on ottanut tavakseen juuri sen vuoksi että se seurailee meitä ja meidän rutiineja. Sillä todellakin raksuttaa pienessä sievässä päässään!
        Turha väittää että leikkimökkiin jätetty kani voisi samalla tavalla nauttia elämästään kuin tällainen kotona asuva, joka voi inspiroitua ihmisen seuraamisesta.


      • Päästäänsekasinnuomuut
        JärkiSekäTunteet kirjoitti:

        Leikkimökki on tosiaan aivan liian pieni tila ensinnäkin ihan neliöiden puolesta ja sitten juuri se, mitä täällä on jo aiemmin yritetty rautalangasta vääntää: MIKSI PITÄÄ OTTAA LEMMIKKI JOS SE TUNGETAAN JOHONKIN ERISTETTYYN TILAAN ERILLEEN IHMISISTÄ ?????????
        Ranskis varsinkin on erittäin koiramainen ja ihmisrakas ja sen paras paikka on talossa sisällä ihmisten kanssa. Omamme asuu juuri näin, se elää vapaasti sisällä ilman häkkiä. Talossa sillä on tilaa noin 80 neliötä ja ulkona aidatussa puutarhassamme noin 120 neliötä.
        Se seuraa meitä kotona, tulee olkkariin illalla "TV:tä katsomaan" ja joka aamu sänkyyn meitä herättämään.
        Jos ei iltaruoka tule ajallaan niin se tulee ja "nippasee" varpaasta saadakseen huomiota - sillä on myös monia muita "temppuja" jotka se on ottanut tavakseen juuri sen vuoksi että se seurailee meitä ja meidän rutiineja. Sillä todellakin raksuttaa pienessä sievässä päässään!
        Turha väittää että leikkimökkiin jätetty kani voisi samalla tavalla nauttia elämästään kuin tällainen kotona asuva, joka voi inspiroitua ihmisen seuraamisesta.

        Meillä on samoissa oloissa belgianjätti. :) Ja samoissa oloissa pitää ollakin. Mikään leikkimökki ei tosiaan tälläisten mussukoiden paikka ole!


    • eiiii

      Kyllähän kaneja on joskus pidetty erillisessä kanilassa, mutta nämä eivät ole olleet mitään lemmikkejä vaan hyötyeläimiä, jotka on sitten teurastettu, lihat syöty ja turkikset otettu käyttöön.

      LEMMIKIN paikka ei ole elää leikkimökissä vaan ihmistensä parissa. Omituinen on koti, josta lemmikille löytyy tilaa vain 2 neliömetriä. Silloin lemmikki on syytä jättää hankkimatta. Vastuunsa tunteva kaninkasvattaja ei edes myy poikasta leikkimökissä pidettäväksi kuin korkeintaan tilapäisesti.

    • kaninkaveri

      Kanit voivat asua sopivasti varustetussa leikkimökissä jonkin aikaa, mutta lemmikkikanien asuinpaikka leikkimökki ei ole. Siis ei todellakaan.

    • CocoRolaviestinaloittaja

      Minusta tuntuu, että kaikki eivät ole nyt ihan ymmärtänyt näitä tiloja yms. Leikkimökki mitattiin, ja siellä on tilaa yhteensä 5,5 neliötä. Kanit pääsevät myös luukusta ulos noin. 20 neliömetrin alueelle, missä on katto ja aidat on kaivettu 1,5 metriä maahan. Myös ihmisten valvoessa kaneja, ne pääsevät n. 40 neliömetrin alueelle juoksemaan. Pihalla on 2 eristettyä mökkiä, ja sisällä kolme. Leikkimökissä on kumimatto. Ja kyllä kaneille olisi sisällä enemmänkin tilaa, kuin se 2 neliömetriä. Minä ajattelen nyt niiden kanien parasta. Minun mielestäni kaneilla on kivempaa, kun vauvat eivät heitä kiusaa. Ja miksi kania ei saisi ottaa, jos on taaperoita?? Ne asuvat leikkimökissä piha-alueella, jonne tapeeroilta on ehdoton pääsy kielletty. Ja meidän mökkimme ei ole missään pihan perällä, vaan melkeenpä talossa kiinni. Ja kyllä ne saavat ihmiskontakteja, eivätkä puput sitä paitsi ole mitään nallekarhuja, vaan saaliseläimiä.

    • pööppön

      Minusta varsin hyvä paikka kaneille.
      Ihmiset luulevat niin kuin täälläkin että jos on ulkokaneja niin ne eivät saisi tarpeeksi ihmiskontakteja ja olisivat kuin "eristyksessä" ihmisistä. Ulkokaneja hoidetaan kuin mitä tahansa muita sisällä asuvia kaneja, niiden kanssa vietetään aikaa. Se että jos on ulkokani ei tarkoita että se olisi tuotantokani. Voi olla lemmikki vaikka asuisikin ulkona.

      Rehellisesti sanottuna kyllä sisäkani on mielestänikin parempi vaihtoehto, mutta silloin kani ei voisi elää yhtä luontaista elämää kuin ulkokani. Ja sisäkani tarvitsee enemmän liikuntaa kuin ulkokani jolla on jo ulkona iso häkki. En siis näe mitään väärää ulkokanissakaan.

    • Anonyymi

      Omasta mielestäni kani voi asua leikkimökissä.
      Meillä on kolme kania leikkimökissä ja ihan hyvin pärjää ja on ihan sylikesyjä, vaikka leikkimökissä asuvatkin. Eli kani voi asua leikkimökissä ihan hyvin, jos vain jaksaa niitä käydä katsomassa.

    • Anonyymi

      Kanit voivat asua hyvin leikkimökissä :) Suomessa on paljon kanien kasvattajia (virallisia ja epävirallisia). Kanit tarvitsevat päivässä paljon huomiota ja käsittelyä, että oppivat ihmisiin ja kaikkiin hoitotoimenpiteisiin. Suurimmalla osalla kanien kasvattajista kanit asuvat kanilassa eli ei ihmisten sisätiloissa vaan omissa oloissa esim. Ulkona tai navetassa yms. Ranskanlupat kestävät hyvin ympäri vuotisesti pihalla kunhan sen totuttaa aikaisin ettei tule shokki jos sen laittaa vasta syksyllä ulos ja onkin jo kylmä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      234
      16720
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      23
      2118
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1940
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      190
      1712
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1453
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1092
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      962
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      738
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      731
    Aihe