Arkkipiispa Mäkinen näin: "On rakennettava keskinäistä ymmärtämistä ja vahvistettava dialogia ja opeteltava asettumaan toisen asemaan. Ennen muuta on rakennettava oikeudenmukaista rauhaa sille alueelle, joka ulottuu Afganistanista Pohjois-Afrikkaan”, kertoo arkkipiispa Mäkinen viisaat neuvonsa."
Kenelle Mäkinen puhuu tässä? Muslimeilleko?
Eikö Mäkinen mene kertomaan Tunisiaan tai Afganistaniin moskeijaan kokoontuneille muslimeille tätä viestiään: on parannettava keskinäistä vuoropuheluamme, on ymmärrettävä toisiamme, teidän pitää asettua myös meidän länsi-ihmisten asemaan ja moskeijan on rakennettava oikeudenmukaisempi yhteiskunta Afganistanista Syyrian ja Irakin kautta Pohjois-Afrikkaan? Vai meneekö Mäkinen tätä julistamaan muslimimaihin?
Arkkipiispa taas päästelee
108
649
Vastaukset
- luterilainen_
Kyllä sitä on julistettava ensin kotomaamme fundiksille.
- kelpaakorauha
No nyt se on sitten julistettu kotomaan fundiksille. Nyt sitten arkkipiispa menkööt julistamaan muslimeille, niin saadaan rauha maailmaan. Jos nyt arkkipiispaa rauha sattuu kiinnostamaan? Vai olikohan tuokin arkkipiispan lausahdus vain länsimaisten kristittyjen loukkaamista?
- mäkine.ihailee.islamia
Mäkinen hakuaa tuhota lopunkin kristillisyyden tästä maasta ja haluaa vaihtaa kansaa.
- Fuulaa
Kristillisyys ei ole Islaminvastaisuutta, kannattaa tutustua Jeesuksen opetukseen.
- Hahahahhhh
Fuulaa kirjoitti:
Kristillisyys ei ole Islaminvastaisuutta, kannattaa tutustua Jeesuksen opetukseen.
Jeesus ei tuntenut yhtään islaminuskoista.
- Fuulaa
Hahahahhhh kirjoitti:
Jeesus ei tuntenut yhtään islaminuskoista.
Se ei tee kristillisyydestä islaminvastaista. Jeesus ei muuten kyllä tuntenut yhtään kristittyäkään.
- mökiltä
Fuulaa kirjoitti:
Se ei tee kristillisyydestä islaminvastaista. Jeesus ei muuten kyllä tuntenut yhtään kristittyäkään.
Höpöhöpö, Jeesus perusti kristinuskon ja hänen opetuslapsensa olivat kristittyjä ja tokihan Jeesus heidät tunsi. Kaikenlaisia rienaajia täällä.
- Fuulaa
mökiltä kirjoitti:
Höpöhöpö, Jeesus perusti kristinuskon ja hänen opetuslapsensa olivat kristittyjä ja tokihan Jeesus heidät tunsi. Kaikenlaisia rienaajia täällä.
Jeesuksen opetuslapset olivat Juutalaisia, kuten Jeesuskin.
- Fuulaa
mökiltä kirjoitti:
"Kristinusko on syntynyt ensimmäisellä vuosisadalla silloisessa Rooman valtakunnassa. Jeesus ei perustanut uskontoa, sillä kristinuskoa ei ollut vielä Jeesuksen eläessä, vaan se syntyi vasta Jeesuksen kuoltua. Ensimmäiset kristityt olivat juutalaisia, joita sanottiin nasaretilaisen lahkoksi, koska he tunnustivat Jeesuksen Messiaaksi. Kaikki juutalaiset eivät uskoneet Jeesuksen olevan messias ja he odottavat messiaan tulemista edelleen. Myöhemmin tästä lahkosta tuli kristinusko, ja se eriytyi juutalaisuudesta omaksi uskonnokseen."
- mökiltä
Fuulaa kirjoitti:
Jeesuksen opetuslapset olivat Juutalaisia, kuten Jeesuskin.
Kyllä ainakin minun Raamatussani Jeesus opettaa kristinuskoa.
- Fuulaa
mökiltä kirjoitti:
Kyllä ainakin minun Raamatussani Jeesus opettaa kristinuskoa.
Ei, Jeesus opettaa juutalaisia ja Juutalaisuutta, tuosta opetuksesta muodostui vasta myöhemmin kristinusko koska Juutalaiset eivät pitäneet Jeesusta sinä mikä hän sanoi olevansa, eli ennustettu Messias.
Ihan perustietoa kaikille jotka jotain ymmärtävät Raamatusta tai kristinuskosta. - kurrelle.käpy
Fuulaa kirjoitti:
Ei, Jeesus opettaa juutalaisia ja Juutalaisuutta, tuosta opetuksesta muodostui vasta myöhemmin kristinusko koska Juutalaiset eivät pitäneet Jeesusta sinä mikä hän sanoi olevansa, eli ennustettu Messias.
Ihan perustietoa kaikille jotka jotain ymmärtävät Raamatusta tai kristinuskosta.Missä juutalaisuudessa sanotaan, että Jeesus on Jumalan Poika?
- mökiltä
Fuulaa kirjoitti:
Ihan perustietoa kaikille jotka jotain ymmärtävät Raamatusta tai kristinuskosta.Edelleen, minun Raamatussani Jeesus kyllä selvästi opettaa kristinuskoa, en tiedä mitä sinä luet. Juutalaisethan eivät päätä kuka tai mikä Jeesus on ja mitä Hän opettaa.
- Fuulaa
kurrelle.käpy kirjoitti:
Missä juutalaisuudessa sanotaan, että Jeesus on Jumalan Poika?
Ei missään, sen takia myöhemmin syntyi kristinusko. Ihan kuten yllä kerrotaan. Mutta Jeesus ei ollut koskaan kristitty, hän oli Juutalainen, samoin kun opetuslapset. Kristittyjä ei kertakaikkiaan ollut tuolloin.
- kurrelle.käpy
Fuulaa kirjoitti:
Ei missään, sen takia myöhemmin syntyi kristinusko. Ihan kuten yllä kerrotaan. Mutta Jeesus ei ollut koskaan kristitty, hän oli Juutalainen, samoin kun opetuslapset. Kristittyjä ei kertakaikkiaan ollut tuolloin.
Juurihan väitit, että Jeesus opetti juutalaisuutta. Miten sen selität?
- Fuulaa
kurrelle.käpy kirjoitti:
Juurihan väitit, että Jeesus opetti juutalaisuutta. Miten sen selität?
Jeesus opetti sitä mitä hän piti juutalaisuutena. Jotkut Juutalaiset uskoivat opetuksen (silloin vähemmistö), toiset eivät. Niistä ketkä uskoivat muodostui myöhemmin kristinusko. Jos Juutalaisten enemmistö olisi uskonut Jeesusta ei kristinuskoa olisi koskaan syntynyt vaan Juutalaisuus olisi muuntunut Jeesuksen opetuksen mukaiseksi Juutalaisuudeksi.
Yksinkertaista. - Fuulaa
mökiltä kirjoitti:
Edelleen, minun Raamatussani Jeesus kyllä selvästi opettaa kristinuskoa, en tiedä mitä sinä luet. Juutalaisethan eivät päätä kuka tai mikä Jeesus on ja mitä Hän opettaa.
Jeesus opettaa sitä mitä myöhemmin alettiin kutsumaan kristinuskoksi.
Misdä kohtaa Raamattua Jeesus sanoo että hän ei ole Juutalainen? Misdä kohtaa Raamattua Jeesus sanoo että hän perustaa kristinuskon? - mökiltä
Fuulaa kirjoitti:
Mitä ihmeen harhaoppia tuo on? Tokihan kristittyjä oli, Jeesus ja hänen seuraajansa. Luehan Raamatusta, Jeesuksen opetukset ovat selkeää kristinuskoa, ei juutalaisuutta, samoin Paavalin ja muiden kirjoitukset Jeesuksen jälkeen.
- Fuulaa
mökiltä kirjoitti:
Mitä ihmeen harhaoppia tuo on? Tokihan kristittyjä oli, Jeesus ja hänen seuraajansa. Luehan Raamatusta, Jeesuksen opetukset ovat selkeää kristinuskoa, ei juutalaisuutta, samoin Paavalin ja muiden kirjoitukset Jeesuksen jälkeen.
Ei, vaan juutalista opetusta josta myöhemmin syntyi kristinusko.
Missä kohtaa Raamattua Jeesus sanoo että hän ei olisi Juutalainen? Missä kohtaa Raamattua Jeesus sanoo että hän perustaa uuden uskonnon? - Fuulaa
mökiltä kirjoitti:
Paavali saattoi olla kristitty, en tiedä pitikö hän itseään kristittynä. Mutta Jeesus oli Juutalainen, ihan koko elämänsä ajan.
- mökiltä
Fuulaa kirjoitti:
Paavali saattoi olla kristitty, en tiedä pitikö hän itseään kristittynä. Mutta Jeesus oli Juutalainen, ihan koko elämänsä ajan.
Paavali kääntyi kristinuskoon. Miten olisi kääntynyt, jos ei jo olisi ollut kristinuskoa?
Fuulaa kirjoitti:
Ei, vaan juutalista opetusta josta myöhemmin syntyi kristinusko.
Missä kohtaa Raamattua Jeesus sanoo että hän ei olisi Juutalainen? Missä kohtaa Raamattua Jeesus sanoo että hän perustaa uuden uskonnon?Jokainen tietää, että kristinuskolla on juutalaiset juuret koska on sama Jumalakin. Mitä nyt yrität oikein sanoa?
- Fuulaa
usko.vainen kirjoitti:
Jokainen tietää, että kristinuskolla on juutalaiset juuret koska on sama Jumalakin. Mitä nyt yrität oikein sanoa?
Kerro se noille joiden mielestä Jeesus ei ollut Juutalainen.
Fuulaa kirjoitti:
Jeesus oli juutalainen ja on edelleenkin eihän sitä kukaan ole kieltänytkään. Samoin ensimmäiset kristityt olivat juutalaisia. Edellen tänäpäivänäkin on kristittyjä juutalaisia.
Mikä nyt on ongelmasi, en vieläkään ymmärrä.- Fuulaa
mökiltä kirjoitti:
Paavali kääntyi kristinuskoon. Miten olisi kääntynyt, jos ei jo olisi ollut kristinuskoa?
Mainitseeko Raamattu että Paavali kääntyi KRISTINUSKOON?
- mökiltä
Fuulaa kirjoitti:
Tämähän menee mahdottomaksi, juutalaisiako tässä ollaan! Hyvät ihmiset pientä rajaa. Jeesus perusti kristinuskon, Hän syntyi juutalaisena, mutta pelastus kristinuskon muodossa nousi juutalaisuudesta Jeesuksen myötä. Helluntaina syntyi jo kirkko.
- mökiltä
Fuulaa kirjoitti:
No mihin muka? Buddhalaisuuteenko? Täällähän höpötetään ihan mitä sattuu!
- Fuulaa
usko.vainen kirjoitti:
Jeesus oli juutalainen ja on edelleenkin eihän sitä kukaan ole kieltänytkään. Samoin ensimmäiset kristityt olivat juutalaisia. Edellen tänäpäivänäkin on kristittyjä juutalaisia.
Mikä nyt on ongelmasi, en vieläkään ymmärrä.Lue kommentit ja kerro tuo muille. Minä olen koko ajan kertonut että Jeesus oli Juutalainen.
Fuulaa kirjoitti:
Lue kommentit ja kerro tuo muille. Minä olen koko ajan kertonut että Jeesus oli Juutalainen.
Eihän Jeesuksen juutalaisuus kristinuskoa poista.
- Fuulaa
mökiltä kirjoitti:
No mihin muka? Buddhalaisuuteenko? Täällähän höpötetään ihan mitä sattuu!
Sitä Raamattu ei kerro. Tuolloin Jeesuksen seuraajat taisivat olla juutalaisuuden Nasaretilainen lahko, tämä on varmaan se johon Paavali liittyi.
- Fuulaa
mökiltä kirjoitti:
Tämähän menee mahdottomaksi, juutalaisiako tässä ollaan! Hyvät ihmiset pientä rajaa. Jeesus perusti kristinuskon, Hän syntyi juutalaisena, mutta pelastus kristinuskon muodossa nousi juutalaisuudesta Jeesuksen myötä. Helluntaina syntyi jo kirkko.
Jeesuksen seuraajat perustivat, ei Jeesus.
- Fuulaa
usko.vainen kirjoitti:
Eihän Jeesuksen juutalaisuus kristinuskoa poista.
Olenko niin väittänyt? Vastaile noille muille jotka eivät asiaa ymmärrä.
- mökiltä
Fuulaa kirjoitti:
Sitä Raamattu ei kerro. Tuolloin Jeesuksen seuraajat taisivat olla juutalaisuuden Nasaretilainen lahko, tämä on varmaan se johon Paavali liittyi.
Tuo on varmasti jotakin niistä harhaopeista joita kirkon alkuaikoina jo karsittiin raittiista kristillisestä uskosta, jonka Jeesus meille ilmoitti. Miksi vielä tuota hoette? Lukekaapa itse Uudesta Testamentista miten on.
- Fuulaa
mökiltä kirjoitti:
Tuo on varmasti jotakin niistä harhaopeista joita kirkon alkuaikoina jo karsittiin raittiista kristillisestä uskosta, jonka Jeesus meille ilmoitti. Miksi vielä tuota hoette? Lukekaapa itse Uudesta Testamentista miten on.
No kerro sitten missä Jeesus sanoo että hän perustaa uuden uskonnon, kristinuskon. Ota Raamattu käteen ja etsi se kohta.
Fuulaa kirjoitti:
Olenko niin väittänyt? Vastaile noille muille jotka eivät asiaa ymmärrä.
Kukaan muu kuin sinä ei näe ongelmaa Jeesuken juutalaisuudessa.
- mökiltä
Fuulaa kirjoitti:
No kerro sitten missä Jeesus sanoo että hän perustaa uuden uskonnon, kristinuskon. Ota Raamattu käteen ja etsi se kohta.
Missä Hän sanoo perustavansa jonkin lahkon juutalaisuuteen? Miksi juutalaiset olisivat silloin hänet halunneet teloittaa? Miksi emme siis ole juutalaisia?
- mökiltä
Fuulaa kirjoitti:
Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari [kallio], ja tälle kalliolle MINÄ RAKENNAN KIRKKONI. Sitä eivät tuonelan portit voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu.»
(Matt. 16:18-19)
Tuossa selvästi sanottu. Eikä vasta myöhemmin, vaan tuossa hetkessä. - Fundis
Fuulaa kirjoitti:
"Kristinusko on syntynyt ensimmäisellä vuosisadalla silloisessa Rooman valtakunnassa. Jeesus ei perustanut uskontoa, sillä kristinuskoa ei ollut vielä Jeesuksen eläessä, vaan se syntyi vasta Jeesuksen kuoltua. Ensimmäiset kristityt olivat juutalaisia, joita sanottiin nasaretilaisen lahkoksi, koska he tunnustivat Jeesuksen Messiaaksi. Kaikki juutalaiset eivät uskoneet Jeesuksen olevan messias ja he odottavat messiaan tulemista edelleen. Myöhemmin tästä lahkosta tuli kristinusko, ja se eriytyi juutalaisuudesta omaksi uskonnokseen."
"Jeesus ei perustanut uskontoa, sillä kristinuskoa ei ollut vielä Jeesuksen eläessä, vaan se syntyi vasta Jeesuksen kuoltua. "
Jeesus itse perusti kristinuskon kun kohtasi Paavalin Damaskon tiellä ja lähetti Paavalin saarnaamaan uskoa Jeesukseen. Kristitythän olemme Jeesuksen opetuslapsia. - Fundis
Fuulaa kirjoitti:
"Mainitseeko Raamattu että Paavali kääntyi KRISTINUSKOON?"
Kyllä mainitsee ja Paavali myös itse mainitsee sen, että otti vastaan uskon Jeesukseen. Tätähän se kristinuskon on :) - Fundis
Fuulaa kirjoitti:
"No kerro sitten missä Jeesus sanoo että hän perustaa uuden uskonnon, kristinuskon. Ota Raamattu käteen ja etsi se kohta."
Matt. 16:18
Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.
Tässä Jeesus toteaa perustavansa seurakuntansa, mikä perustuu uskoon Jeesukseen eli kristinuskon. Sinun edustamasi kristillisyys – tai "kristillisyys" – on kyllä tuhoamisen väärti. Onneksi teette homman ihan itse.
Fuulaa kirjoitti:
Jeesus opetti sitä mitä hän piti juutalaisuutena. Jotkut Juutalaiset uskoivat opetuksen (silloin vähemmistö), toiset eivät. Niistä ketkä uskoivat muodostui myöhemmin kristinusko. Jos Juutalaisten enemmistö olisi uskonut Jeesusta ei kristinuskoa olisi koskaan syntynyt vaan Juutalaisuus olisi muuntunut Jeesuksen opetuksen mukaiseksi Juutalaisuudeksi.
Yksinkertaista.>Jos Juutalaisten enemmistö olisi uskonut Jeesusta ei kristinuskoa olisi koskaan syntynyt vaan Juutalaisuus olisi muuntunut Jeesuksen opetuksen mukaiseksi Juutalaisuudeksi.
Itse asiassa juutalaisten enemmistö ei edes tiennyt koko Jeesuksesta puhumattakaan että olisi lähtenyt häntä seurailemaan.- Fuulaa
Fundis kirjoitti:
"No kerro sitten missä Jeesus sanoo että hän perustaa uuden uskonnon, kristinuskon. Ota Raamattu käteen ja etsi se kohta."
Matt. 16:18
Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.
Tässä Jeesus toteaa perustavansa seurakuntansa, mikä perustuu uskoon Jeesukseen eli kristinuskon."Kristinusko alkoi muotoutua heti Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen, kun hänen seuralaisensa noudattivat hänen opetustaan ja julistivat hänen ylösnousemustaan. Julistaminen alkoi Apostolien tekojen mukaan ensimmäisenä helluntaina, jolloin he saivat Pyhän Hengen kasteen, joka antoi heille kyvyn ja rohkeuden julistaa evankeliumia, puhua kielillä ja parantaa sairaita.
Ajanlaskun alun ensimmäisellä vuosisadalla kristinuskoa levittivät erityisesti korkeasti koulutettu juutalainen Paavali — aiemmin Saul Tarsolainen — ja muut apostolit. Raamatun mukaan Jeesuksen seuraajia kutsuttiin ensimmäisen kerran kristityiksi Antiokian kaupungissa, johon he olivat paenneet ja asettuneet asumaan varhaisten Palestiinassa tapahtuneiden vainojen jälkeen.
Ensimmäisiä kristinuskon sisäisiä konflikteja oli pakanakysymys; tulisiko pakanoiden noudattaa juutalaisten lakia? Paavali ei Jerusalemin seurakunnan tapaan vaatinut kristinuskoon kääntyneiden pakanoiden ympärileikkausta ja juutalaisten puhtaussääntöjen noudattamista. Tästä asiasta hän väitteli kiivaasti Pietarin ja Jaakobin kanssa. Sopuun päästiin 40-luvun loppupuolella pidetyssä Jerusalemin apostolikokouksessa, jonka tulos oli, ettei pakanoiden tarvitsisi noudattaa kuin muutamaa juutalaisten säädöstä.[5]. Kokouksessa sovittiin myös apostolien työnjaosta. Pietari toimi diasporassa asuvien juutalaisten, Jaakob Jerusalemin juutalaiskristittyjen ja Paavali pakanoiden keskuudessa." - korjaus
RepeRuutikallo kirjoitti:
>Jos Juutalaisten enemmistö olisi uskonut Jeesusta ei kristinuskoa olisi koskaan syntynyt vaan Juutalaisuus olisi muuntunut Jeesuksen opetuksen mukaiseksi Juutalaisuudeksi.
Itse asiassa juutalaisten enemmistö ei edes tiennyt koko Jeesuksesta puhumattakaan että olisi lähtenyt häntä seurailemaan."Itse asiassa juutalaisten enemmistö ei edes tiennyt koko Jeesuksesta puhumattakaan että olisi lähtenyt häntä seurailemaan."
Koko juutalainen seurakunta oli huutamassa - ristiinnaulitse ... korjaus kirjoitti:
"Itse asiassa juutalaisten enemmistö ei edes tiennyt koko Jeesuksesta puhumattakaan että olisi lähtenyt häntä seurailemaan."
Koko juutalainen seurakunta oli huutamassa - ristiinnaulitse ...>Koko juutalainen seurakunta oli huutamassa - ristiinnaulitse ...
Älä usko ihan kaikkia korvasyyhyysi sopivia satuja.- mökiltä
>Koko juutalainen seurakunta oli huutamassa - ristiinnaulitse ...
Älä usko ihan kaikkia korvasyyhyysi sopivia satuja.Siellä se lukee pyhässä evankeliumissa. Jos paaduttaa sydämensä ja lähtee epäuskon tielle, sen voi toki tehdä. Me kristityt emme sinun epäuskostasi huolimatta ole juutalainen lahko, vaan olemme KRISTITTYJÄ, Jeesuksen perustaman uskonnon ja kirkon jäseniä. Se sanotaa Raamatussa.
- Fuulaa
mökiltä kirjoitti:
Siellä se lukee pyhässä evankeliumissa. Jos paaduttaa sydämensä ja lähtee epäuskon tielle, sen voi toki tehdä. Me kristityt emme sinun epäuskostasi huolimatta ole juutalainen lahko, vaan olemme KRISTITTYJÄ, Jeesuksen perustaman uskonnon ja kirkon jäseniä. Se sanotaa Raamatussa.
et tunne edes omaa uskontoasi.
"Kristinusko on syntynyt ensimmäisellä vuosisadalla silloisessa Rooman valtakunnassa. Jeesus ei perustanut uskontoa, sillä kristinuskoa ei ollut vielä Jeesuksen eläessä, vaan se syntyi vasta Jeesuksen kuoltua. Ensimmäiset kristityt olivat juutalaisia, joita sanottiin nasaretilaisen lahkoksi, koska he tunnustivat Jeesuksen Messiaaksi. Kaikki juutalaiset eivät uskoneet Jeesuksen olevan messias ja he odottavat messiaan tulemista edelleen. Myöhemmin tästä lahkosta tuli kristinusko, ja se eriytyi juutalaisuudesta omaksi uskonnokseen." - Fuulaa
Fundis kirjoitti:
"Mainitseeko Raamattu että Paavali kääntyi KRISTINUSKOON?"
Kyllä mainitsee ja Paavali myös itse mainitsee sen, että otti vastaan uskon Jeesukseen. Tätähän se kristinuskon on :)Usko Jeesukseen että hän oli ennustettu Juutalaisten Messias siis. Kristinuskoa ei tuolloin ollut erillisenä uskontona vaan se oli Juutalaisuuden lahko.
- Fuulaa
mökiltä kirjoitti:
Siellä se lukee pyhässä evankeliumissa. Jos paaduttaa sydämensä ja lähtee epäuskon tielle, sen voi toki tehdä. Me kristityt emme sinun epäuskostasi huolimatta ole juutalainen lahko, vaan olemme KRISTITTYJÄ, Jeesuksen perustaman uskonnon ja kirkon jäseniä. Se sanotaa Raamatussa.
"Kristillisistä lähteistä tärkeimmät Jeesusta koskevat kirjoitukset ovat evankeliumit. Evankeliumien kirjoittajia ei tunneta ja varsinkin synoptisten evankeliumien alkuperäisistä lähteistä on useita teorioita. Jeesukselta ei tunneta omia kirjoituksia, eikä ole varmuutta siitä, missä määrin evankeliumien kuvaukset olisivat peräisin Jeesuksen tunteneilta ihmisiltä. Evankeliumit eivät ole varsinaista historiankirjoitusta, vaan ”ilosanomia” joiden tarkoitus on synnyttää ja vahvistaa uskoa Jeesukseen vapahtajana[93]. Evankeliumien luotettavuus historiallisena lähteenä on kyseenalaistettu kautta vuosisatojen. Jo varhaiskirkon aikana ei-kristityt Kelsos ja Porfyrios arvostelivat terävästi evankeliumeja."
- Fundis
Fuulaa kirjoitti:
Usko Jeesukseen että hän oli ennustettu Juutalaisten Messias siis. Kristinuskoa ei tuolloin ollut erillisenä uskontona vaan se oli Juutalaisuuden lahko.
Ja sitten Jeesus sääti uuden liiton ihmisen ja Jumalan välille ja tätä liittoa kutsutaan myös kristilliseksi seurakunnaksi, jonka jäsenrekisteri on taivaassa. Amen
- fuulaa
Fundis kirjoitti:
Ja sitten Jeesus sääti uuden liiton ihmisen ja Jumalan välille ja tätä liittoa kutsutaan myös kristilliseksi seurakunnaksi, jonka jäsenrekisteri on taivaassa. Amen
Kristinusko syntyi vasta myöhemmin. Jeesus oli Juutalainen kuolemaansa asti.
- Fundis
fuulaa kirjoitti:
Kristinusko syntyi vasta myöhemmin. Jeesus oli Juutalainen kuolemaansa asti.
Jeesus oli kristinuskon perustaja ja Paavali vei sen sitten myös pakanoille. Myös juutalainen voi olla kristitty, vaikkakin juutalaiset eivät tätä nimitystä mielellään käytä. Mutta myös juutalainen voi uskoa Jeesukseen. Amen
- mökiltä
Fuulaa kirjoitti:
"Kristillisistä lähteistä tärkeimmät Jeesusta koskevat kirjoitukset ovat evankeliumit. Evankeliumien kirjoittajia ei tunneta ja varsinkin synoptisten evankeliumien alkuperäisistä lähteistä on useita teorioita. Jeesukselta ei tunneta omia kirjoituksia, eikä ole varmuutta siitä, missä määrin evankeliumien kuvaukset olisivat peräisin Jeesuksen tunteneilta ihmisiltä. Evankeliumit eivät ole varsinaista historiankirjoitusta, vaan ”ilosanomia” joiden tarkoitus on synnyttää ja vahvistaa uskoa Jeesukseen vapahtajana[93]. Evankeliumien luotettavuus historiallisena lähteenä on kyseenalaistettu kautta vuosisatojen. Jo varhaiskirkon aikana ei-kristityt Kelsos ja Porfyrios arvostelivat terävästi evankeliumeja."
Minä otan oppini Raamatusta sinä näköjään jostakin muusta lähteestä. Minun Raamatussani Jeesus opettaa kristinuskoa, sitä samaa mitä olen kuullut rippikoulussa, kirkossa, seurakunnan tilaisuuksissa. Ei juutalaisuutta.
Ateistin näkökulmasta tämäkin keskustelu on ollut kuin Monty Pythonin sketsi.
Absurdia huumoria, mutta nyt naurattaa. Onneksi eletään nykypäivää, muutama sata vuotta sitten olisitte tappaneet toisenne.
Ai niin, olette molemmat väärässä. Te ette näe sitä, mutta kun asioita katsoo kuplan ulkopuolelta, kaikki on kovin selvää.- Wikikö.tiesi
Fuulaa kirjoitti:
Missä sitaatin lähdeviite???
- Quo.Vadjs
Quo.Vadis kirjoitti:
Absurdia huumoria, mutta nyt naurattaa. Onneksi eletään nykypäivää, muutama sata vuotta sitten olisitte tappaneet toisenne.
Ai niin, olette molemmat väärässä. Te ette näe sitä, mutta kun asioita katsoo kuplan ulkopuolelta, kaikki on kovin selvää.Niinhän sinä luulet...
- mökiltä
Quo.Vadis kirjoitti:
Ai niin, olette molemmat väärässä. Te ette näe sitä, mutta kun asioita katsoo kuplan ulkopuolelta, kaikki on kovin selvää.Nauti naurustasi sillä voi teitä jotka nyt nauratte, te saatte itkeä, sanoo Sana. Te olette palkkanne nauttineet.
- Martti.Luther
Fuulaa kirjoitti:
Paavali, ent. Saulus Tarsolainen, erittäin oppinut juutalainen rabbi ja fariseus, liittyi uskoon tultuaan kristilliseen seurakuntaan, joka syntyi Jerusalemissa Pyhän Hengen vuodatuksesta helluntaina, joka on juutalainen shavuot-juhla.
Kristillisellä seurakunnallamme/kirkollamme on kiistatta juutalaiset juuret, koska kaikki helluntaina Pyhän Hengen kasteen saaneet olivat juutalaisia, Jeesukseen uskovia, tai juutalaisuuteen aiemmin kääntyneitä, sittemmin Jeesuksen opetuslapsiksi tulleita miehiä. Jeesus Kristus, meidän Herrammme ja Vapahtajamme, oli ja on myös aito, oikea "100"% juutalainen! mökiltä kirjoitti:
Nauti naurustasi sillä voi teitä jotka nyt nauratte, te saatte itkeä, sanoo Sana. Te olette palkkanne nauttineet.
Hei sinne mökille. Sitaattinne ei vakuuta, eikä merkitse ateisteille mitään.
Voit siteerata Koraania tai käyräkarvajalkaintiaanien pyhiä kalliomaalauksia, mutta niilläkään ei ole minulle mitään merkitystä.- mökiltä
Quo.Vadis kirjoitti:
Hei sinne mökille. Sitaattinne ei vakuuta, eikä merkitse ateisteille mitään.
Voit siteerata Koraania tai käyräkarvajalkaintiaanien pyhiä kalliomaalauksia, mutta niilläkään ei ole minulle mitään merkitystä.Siteeraan Raamattua koska sillä, ja vain sillä on merkitystä meille Kristityille. Mistä muut oppinsa ottavat on eri asia. Ei vain pitäisi tulla muiden oppien perusteella latelemaan päättömyyksiä kristinuskosta.
- rakennarauhaa
Itseasiassa mitähän tuo Mäkinen noilla höpinöillään tarkoittaa? Sensijaan että höpisee suomalaisessa mediassa ihan turhaan ilman kohdetta, niin menisi muslimien pakeille kertomaan kuinka voisimme rakentaa keskinäistä vuoropuheluamme, on ymmärrettävä toisiamme ja että myös muslimien pitää asettua myös meidän länsi-ihmisten asemaan ja moskeijan on rakennettava oikeudenmukaisempi yhteiskunta Afganistanista Syyrian ja Irakin kautta Pohjois-Afrikkaan? Arabeille on syydetty loputtomiin rahaa, kun öljyä on ostettu ja siellä on rahaa niin paljon, että kaikki arabien yhteiskuntien ongelmat voitaisiin kevyesti ratkaista.
- joopajoo--
Fundiksethan ovat olleet käännyttämässä muslimeita, mutta kovin huonolla menestyksellä.
- joosanorenkipoika
Mäkinen puhuu Jeesuksen opetusten mukaisesti. Jeesuskaan ei tiettävästi lähtenyt minnekään kauas agiteeraamaan.
joopajoo-- kirjoitti:
Fundiksethan ovat olleet käännyttämässä muslimeita, mutta kovin huonolla menestyksellä.
Kukaan uskova ei käännytä yhtään ketään. Uskovat julistavat evankeliumia ja Jumala huolehtii lopusta.
""Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. "- miksiköhän
joosanorenkipoika kirjoitti:
Mäkinen puhuu Jeesuksen opetusten mukaisesti. Jeesuskaan ei tiettävästi lähtenyt minnekään kauas agiteeraamaan.
Mäkinen ei puhu muslimeille että rakentaisivat rauhaa, vaan hän puhuu kristityille, jotka huolehtivat täysillä muslimeista myös täällä Suomessa. Mutta miksi?
- joosanorenkipoika
miksiköhän kirjoitti:
Mäkinen ei puhu muslimeille että rakentaisivat rauhaa, vaan hän puhuu kristityille, jotka huolehtivat täysillä muslimeista myös täällä Suomessa. Mutta miksi?
Ei ole muslimien johtaja.
usko.vainen kirjoitti:
Kukaan uskova ei käännytä yhtään ketään. Uskovat julistavat evankeliumia ja Jumala huolehtii lopusta.
""Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. "Jos tuloksilla mitataan, et varmaan olekaan käännyttänyt yhtään ketään.
Jos tuloksilla mitataan, et varmaan olekaan käännyttänyt yhtään ketään.
En koska kukaan ihminen ei voi ketään käännyttää kuten jo edellä mainitsin. Uskoontulo on aina Jumalan työ, kiitos siitä Hänelle!
usko.vainen kirjoitti:
En koska kukaan ihminen ei voi ketään käännyttää kuten jo edellä mainitsin. Uskoontulo on aina Jumalan työ, kiitos siitä Hänelle!
Tyhjästä sitten kiittelet. Kun evankeliointihöpinäsi eivät enää ketään kiinnosta, Jumalakaan ei sitten näköjään tee mitään.
Tyhjästä sitten kiittelet. Kun evankeliointihöpinäsi eivät enää ketään kiinnosta, Jumalakaan ei sitten näköjään tee mitään.
Olet väärässä, päivittäin ihmisiä ottaa Jeesuksen vastaan pelastajanaan. Jumalan seurakunta on kasvava seurakunta eikä sen jäsenyydestä poistuta edes kuolemassa :D saldo on pelkästään kasvava.
usko.vainen kirjoitti:
Olet väärässä, päivittäin ihmisiä ottaa Jeesuksen vastaan pelastajanaan. Jumalan seurakunta on kasvava seurakunta eikä sen jäsenyydestä poistuta edes kuolemassa :D saldo on pelkästään kasvava.
Yksi ottaa ja kaksi jättää. Kehitysmaissa teillä menee sitten paremmin, kun huonosti koulutetut, taikauskoiset ihmiset uskovat melkein mitä tahansa.
Joko aiot kertoa, missä osoitteessa tuohon "Jumalan seurakuntaan" voi tutustua? Ehkä Sörnäisten Rantatie 27 D 6.krs, 00500 Helsinki?- Fundis
usko.vainen kirjoitti:
Myös muslimeita on tullut tämän vuoden aikana paljon uskoon Jeesukseen myös Suomessa. On liikuttavan ihanaa katsella maahanmuuttaja porukoiden kuuntelevan hengellisissä tilaisuuksissa mitä Jumala juuri hänelle tahtoo sanoa tänään.
Yksi ottaa ja kaksi jättää. Kehitysmaissa teillä menee sitten paremmin, kun huonosti koulutetut, taikauskoiset ihmiset uskovat melkein mitä tahansa.
Joko aiot kertoa, missä osoitteessa tuohon "Jumalan seurakuntaan" voi tutustua? Ehkä Sörnäisten Rantatie 27 D 6.krs, 00500 Helsinki?Ei Jeesuksen seurakunnan väki vähene koska ei kuolema korjaa sen seurakunnan väkeä vaan he siirtyvät vain taivaaseen mutta ovat ikuisesti Jeesuken seurakunnan jäseniä. Saldo on siis vain kasvava :D
Fundis kirjoitti:
Myös muslimeita on tullut tämän vuoden aikana paljon uskoon Jeesukseen myös Suomessa. On liikuttavan ihanaa katsella maahanmuuttaja porukoiden kuuntelevan hengellisissä tilaisuuksissa mitä Jumala juuri hänelle tahtoo sanoa tänään.
Kyllä, kiitos siitä Jumalalle!
usko.vainen kirjoitti:
Ei Jeesuksen seurakunnan väki vähene koska ei kuolema korjaa sen seurakunnan väkeä vaan he siirtyvät vain taivaaseen mutta ovat ikuisesti Jeesuken seurakunnan jäseniä. Saldo on siis vain kasvava :D
ps. taidankin mennä Herran pöytään tuonne huomenna, kiitos ,muistutukesta :D
usko.vainen kirjoitti:
Ei Jeesuksen seurakunnan väki vähene koska ei kuolema korjaa sen seurakunnan väkeä vaan he siirtyvät vain taivaaseen mutta ovat ikuisesti Jeesuken seurakunnan jäseniä. Saldo on siis vain kasvava :D
Ei tähän voi laittaa muuta kuin :D
Fundis kirjoitti:
Kuinka paljon?
Onko heidät varmasti kastettu?- Fundis
Kuinka paljon?
Onko heidät varmasti kastettu?Tietenkään mitään tietoja ei anneta pahantahtoisille ihmisille, mutta satoja on jo nyt pelkästään Suomessa tullut uskoon. Muslimimaissa tulee uskoon noin 1000 joka päivä.
Fundis kirjoitti:
Tietenkään mitään tietoja ei anneta pahantahtoisille ihmisille, mutta satoja on jo nyt pelkästään Suomessa tullut uskoon. Muslimimaissa tulee uskoon noin 1000 joka päivä.
Eli noita satoja ei ole kastettu. Siinä se menee musun kynnys, ovat rupeavinaan lahkokristityiksi koska eivät omista lähtökohdistaan ajattelevina tajua että se porukka on marginaalia eikä valtavirtaa. Allah ei suutu niin kauan kuin muslimi ei ota kastetta.
- dkodiiojf
Mäkiselle on vain yksi vastaus!
Akhhbaarrrr!!!! "Kenelle Mäkinen puhuu tässä? Muslimeilleko?"
Arkkihiippa selittää visionsa tuollekkin tyypille varmaan aivan kirkkain silmin :-)
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1464317807382?jako=6340343c38d476e422a5085a21d87770&ref=tw-share- kieltojenmaailma
Vai kieltääkö nyt sitten arkkipiispa kissojen kuvat ja mikä vielä pahempaa - kissavideot?
- maailman.tärkeintäkö
kieltojenmaailma kirjoitti:
Vai kieltääkö nyt sitten arkkipiispa kissojen kuvat ja mikä vielä pahempaa - kissavideot?
Tärkeitä asioita pohdittavaksi.
kieltojenmaailma kirjoitti:
"Vai kieltääkö nyt sitten arkkipiispa kissojen kuvat ja mikä vielä pahempaa - kissavideot? "
Pääasia, että koirakuvia ei poisteta.
http://www.huffingtonpost.com/2013/06/13/dog-butt-looks-like-jesus-photo_n_3436086.html
- Simelius1
Uskomaton taivaanrannan maalari tuo ukko.
- laiskuripiispa
Joopajoo... Arkkipiispa joutuu kyseenalaisiin otsikoihin tämän tästä päästelemällä suustaan tällaisia mädäntyneen hajuisia aivopieruja, mutta piispan virkavelvollisuuksia hän ei velttona laiskurivatsana hoida ,eli hengellistä virkaansa.
Aina saa olla häpeämässä... -kyllä silti 120 000 euron vuosipalkka mahtavine etuineen kelpaa, sekä votkapaukut viideltä aamulla...Ei lahkolaisten tarvitse kirkonmiehiä hävetä. Antakaa kirkon veroa maksavien jäsenten miettiä onko hävettävää vai ei.
- siinätosiasia
Ei lahkolaisten tarvitse kirkonmiehiä hävetä. Antakaa kirkon veroa maksavien jäsenten miettiä onko hävettävää vai ei.
Suurinta osaa kirkon jäsenistä ei kiinnosta tippaakaan mitä arkkipiispa suustaan sattuu päästelemään.
siinätosiasia kirjoitti:
Suurinta osaa kirkon jäsenistä ei kiinnosta tippaakaan mitä arkkipiispa suustaan sattuu päästelemään.
Näin on.
- mbybvtyvtvt
suomen valtion kirko romahtaa... aikanaan ihmisyys ja sen sivistys ottaa asiat hoitaakseen. ihmeellistä, että suomen valtio suojelee rikollisuutta oikein valtion kirkon voimin kansalaisia rikollisiksi aivopesemällä!!! Hävetköön!!!
uskontunnustuksesta ja sen kaltaisuudesta...
koskien myös pappislupauksen antaneita pappejakin Jumala ja Jeesus ei ole papiston virkoja jakanut..
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Meillä ei ole järkeä'
Ymmärtämättömyydenne:
'Meillä ei ole ymmärrystä'
Ihmisyydestänne luopuminen:
'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
'Olemme syntisiä'
Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
Kristitty ei ole Jumalaa ja Jeesusta palveleva kristillinen.
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.' - Erotkaa.paskakirkosta
siinätosiasia kirjoitti:
Sitten ovat aika pöljiä kun maksavat kirkollisveroa.
- jujhyghtfrdfr
Mäkinenkin voi menne juomaan niitä seurakunnan rahoilla ostettuja viinoja helevettiin kristittyjen rikollisuuden sanansaattajana!
Ei papiston aivopesu ammattilaisuus ole ihmisestä vaan saatanasta!
Jumala ja Jeesuskaan ei pappeja virkaan asettanut vaan sen tekee rikollisuus itse. - Kari.Mäkinen.666
Kariboy päästelee taas näitä konjakkiaivopierujaan...
- fakta.ja.uskomus
Kristillisdemokraattien viime kokouksessa oli äänestyskelpoisten määrä 666. Ehkäpä räyhisten nimimerkkien määräkin on täällä tuo maagiset 666.
- viinisieppo-arkkipiispa
Konjakki taitaa olla liian vahvaa ainetta Karin nautittavaksi. Eiköhän ko. tyyppi keskity lähinnä viinin litkimiseen.
- erttkkl
Toivottavasti ne ovar siellä alatuulen puolella, joille ei kelpaa alkuperäinen apostolinen Kristinusko!
"Kristinuskoa ei saa muuttaa!" julisti aikoinaan Osmo Tiililä!
EI se olisi enää alkuperäista ja voisiko sellaisella pelastua AUTUUTEEN!- Fundis
No luterilaisuus ei nyt ainakaan edusta kristinuskoa. Jumalastakin on tehty jonkinlainen nukke jota liikutellaan miten tahtoo ja määrätään toiminnan rajat tyyliin armahda sinä vaan - me papit hoidetaan asialliset työt :)
Papit yrittää kuohia jumalansa johonkin rooliin aina sunnuntaisin ja rajoittaa jumalansa kirkon tiloihin, mutta ...
2. Aik. 6:18
Mutta asuuko todella Jumala maan päällä ihmisten seassa? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut! - niintottaseon
Fundis kirjoitti:
No luterilaisuus ei nyt ainakaan edusta kristinuskoa. Jumalastakin on tehty jonkinlainen nukke jota liikutellaan miten tahtoo ja määrätään toiminnan rajat tyyliin armahda sinä vaan - me papit hoidetaan asialliset työt :)
Papit yrittää kuohia jumalansa johonkin rooliin aina sunnuntaisin ja rajoittaa jumalansa kirkon tiloihin, mutta ...
2. Aik. 6:18
Mutta asuuko todella Jumala maan päällä ihmisten seassa? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!Ja jatkaa ihmisistä: Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hylännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa.
Paavalin kirje roomalaisille 1 luku jakeet 22,23 ja 24 - totta.kenelle
niintottaseon kirjoitti:
Ja jatkaa ihmisistä: Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hylännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa.
Paavalin kirje roomalaisille 1 luku jakeet 22,23 ja 24Tuohan oli Paavalin kirjeestä roomalaisille. Mitä se meille kuuluu? Mehän ollaan suomalaisia ja on vuosi 2016.
- valhevaiei
totta.kenelle kirjoitti:
Tuohan oli Paavalin kirjeestä roomalaisille. Mitä se meille kuuluu? Mehän ollaan suomalaisia ja on vuosi 2016.
Kuten kirkoissa aina epistolan jälkeen kuulutetaan, niin tuo on Jumalan Sanaa. Amen
Vai valehdellaanko kirkoissa ....hmmmmm ? - Romanus.Sum
totta.kenelle kirjoitti:
Tuohan oli Paavalin kirjeestä roomalaisille. Mitä se meille kuuluu? Mehän ollaan suomalaisia ja on vuosi 2016.
Mene pakana Somaliaan viisastelemaan!
- mtähh
Vai sillä viisiin
- ja mihinkäs se väite perustukaan että kun raamatussa lukee että vain naiset kadottaa rahansa eivätkä saa rauhaa ennen kuin kadonneet roinansa löytäneet
- oliko dementia jo silloin tautina tunnettu vai rikollisuus jylläsi yhteiskunnassa hirmuvaltiaiden aikakausina - joteski samaan malliin kui nykyäänkin
- en kuitenkaan arkkipiispaakaan rosmona pitäisi vaikka omassa päässä jo klementia ehken jyllää. - palauttakaajärki
Toivon kyllä sydämeni pohjasta, että tämän ketjun nähdessään arkkipiispa ja kirkon väki hoksaa kuinka kolkon tyhjiä ovat arkkipiispan lausunnot.
- lkjhgfdse
Seurakunnan maksamilla viinoillako sitä keskinäistä saatanallisuuden ymmärrystä saa papisto aikaan???
- yhdetvieläeikälaskua
Mitä kesälomalla Mäkinen juo? Raakaa viskiä? Ja kenen rahoilla? Toisten piikkiin juojien mielipiteillä ei ole arvoa. Sama mitä puhuu.
- Äärifundamentalistit
Me kirkon äärifundamentalistisiivessä olemme tulleet siihen tulokseen, että Kariboy saisi lorauttaa vähän vissyä siihen laatumallaswhiskynsä sekaan...!
- näinminiänäen
Irja-piispan kanssa tissuttelee. Molempien posket kertovat sen. Ne ovat turvoksissa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi684351Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D973903- 503426
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul222683Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!242518Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562373- 432207
- 471858
- 391857
- 301616