Rottakuume on siis kova mutta en missään nimessä halua hankkia lemmikkiä joka kärsisi siitä että olen opiskelija -> raha on tiukilla ja menoa ties minnekin. Rotathan voivat pitää toisilleen seuraa kun niitä pitää olla monta, mutta häiritseekö niitä pahasti esim. se, jos omistaja tulee kotiin kello neljä aamulla? Pidempien menojen sattuessa löytyisi muutamakin kaveri hoitamaan vaikka kotonaan, mutta stressaisiko tämä rottia pahasti?
Toinen kysymys: paljonko rotan pitäminen käytännössä maksaa? Kuulemma tuppaavat sairastelemaan vanhuksina ja hoidot tietty maksaa. Mitään kokemuksia? Olen yrittänyt kovasti googlettaa, mutta ei ole tullut selkeitä vastauksia vastaan.
Rotta -- sopiva lemmikki opiskelijalle?
4
123
Vastaukset
- Rottia2
Omani kyllä kestävät satunnaisia päiviä jos olen poissa pidenpään. Uudet häkit maksaa paljon. Kannattaa ostaa käytettynä tai jos on kätevä niin tehdä itse. Itse olen käyttänyt nyt yhteensä rottien vuoden lääkärikäynteihin n.190€. On ollut vähän huonoa tuuria tuon toisen kanssa. Rotathan ovat lähinnä hämäräeläimiä niin en usko häiritsevän klo.4 aamulla tulo.
- ostrich
Rakensin häkin itse rautakaupan matskuista, tarkkaa summaa kuluihin en muista, mutta opiskelijan budjetilla erittäin inhimillinen valinta.
Omat omituiset päivärytmini eivät rottia tainneet haitata. Meillä rotat pysyivät melkoisen terveinä loppuunsa asti eli eläinlääkärikuluja rottien suhteen ei juurikaan kohdallani tullut. Taitaa aika tuurista ja geeneistä olla kiinni, kuinka alttiita ovat kasvaimille ja sairastelulle, jos häkin koko&sisältö ja muu hoito on kunnossa. Muita kuluja tuli sitten häkkivirikkeiden, riippumattojen ja ruuan suhteen, jotka pysyivät myös kohdallani melko minimaalisena. Ostin ison säkin pellettiä kerralla ja siitä riittikin pitkäksi aikaa ja riippumattoja sun muita leluja väkersin pääasiassa itse kierrätysmateriaaleista. Eli rahanmeno muuhun kuin eläinlääkäriin/lääkkeisiin taitaa riippua siitä haluaako rotillensa aina uusia/valmiita härpäkkeitä ja onko sapuska siemenseosta vai pellettiä. Itse olin tuolloin köyhä opiskelija ja elin rottien lisäksi koiran kanssa, enkä kokenut missään vaiheessa ajautuvani vararikkoon. Ihmisen seuraahan nuo tarvitsevat myös melkoisesti, itse päästin aina kotona ollessani rotat juoksemaan vapaana ja kävivät minua tervehtimässä aina kun kiinnosti. Suosittelen kyllä ottamaan rottia ja jos sylilöllykän haluat rotastani niin varmempi vaihtoehto on uros :).
p.s. Riippumatot taisivat kohdallani olla ainut, joita joutui vähän useammin ostelemaan/tekemään. - rottianeljä
Minulla ollut opsikelijana 4 kpl rottia, kaksi urosta ja kaksi naarasta. Voisin sanoa että aika vähäkuluinen ja helppo lemmikki opiskelijalle.
Uroksille rakensin häkin vanhasta hamsterin dunasta ja laitoin siihen vielä pääliosaksi vanhasta undulaatinhäkistä sen rautaisen osan. Naaraille ostin käytettynä häkin, käytettynä saa aivan mainioita häkkejä ja mitä isompi niin sitä parempi.
Rotat ovat mielestäni helppoja ja halpoja koska: niille kelpaa virikkeeksi vaikka vanhasta paidasta tehty riippumatto, pienistä pahvilaatikoista rakennettu tunneli tai risaisesta lakanasta viritelty riippumatto/pesämateriaali/liaaniviidakko. Joka kuitenkin kohta joutuu vaihtoon kun silppuavat sen, sitten vaan uutta kehiin mistä ikinä keksii. Jyväsekoituksen lisäksi rotille voi antaa aina siivun omasta sapuskasta. Kun teet itsellesi lasagnea, voit antaa samasta satsista rotillesi raakaa jauhelihaa, pari palaa tomaattia ja vähän lasagnelevyä järsittäväksi. Se hyvä puoli näissä on, että ovat kaikkiruokaisia. Ja äärettömän seurallisia, oppivat käskyjä, viihtyvät vapaana ja sylissä, kolme omistani olivat automaattisesti sisäsiistejä. Yksi aina papanoi lattialle jos ei kerennyt häkkiin ja päästi hyvin pientä merkkaustippaa lattioille.
Minulle sinänsä kävi hyvä tuuri, ettei tarvinnut koskaan käydä eläinlääkärillä. Pientä nuhaa oli tytöillä aluksi, kun aikaisemmassa kodissaan olivat kuivikkeena pitäneet kutterinpurua, joka kulkeutuu rottien hengitykseen. Ovat hyvin herkkiä tälläisille jutuille. Pellavaa itse käytin kuivikkeena, sitä saa halövalla paalin agrimarketista. Vanhemmiten kolmelle näistä tuli valtava kasvain ja lopetettiin siihen. Mutta tosiaan olivat jo vanhoja rottien iässä, vanhin urokseni eli 4 vuotiaaksi ennenkuin sai kainalo nalle hirveän kasvaimen. Ikävä on kyllä niitä palleroita! - bunnyrat
Kiitos vastauksista! Pitääpä siis ruveta etsimään käytettyä häkkiä. :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315466- 363721
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833283- 112565
- 292152
- 122077
- 1631886
- 141368
- 1051362
- 1371154