Salomonin tuomio

a-no

Aloitan tällä palstalla nyt 365 Jeesuksen opetusta käsittelevän sarjan. Tästä päivästä vuosi eteenpäin, joka päivä uusi, raitis ja väkevä Raamatun tutkiskelu.

Osa 1 - Salomonin tuomio.

Siunattua iltaa rakkaat lähimmäiset ja kanssakristityt! Salomonin tuomio löytyy Vanhan Testamentin Ensimmäisestä Kuninkaiden Kirjasta. Vanha Testamentti löytyy Raamatusta ennen Uutta Testamenttia.

>>Salomon tuomio

16 Noihin aikoihin kuninkaan puheille tuli kaksi porttoa. He astuivat hänen eteensä, 17 ja toinen heistä sanoi: "Herrani, kuule minua! Minä ja tuo nainen asumme samassa talossa. Hän oli läsnä, kun minä synnytin lapsen. 18 Ja kun oli kulunut kaksi päivää siitä kun minä synnytin, silloin myös tuo nainen sai lapsen. Me olimme kahden, talossa ei ollut ketään muuta. 19 Tuon naisen poika kuoli yöllä, hän oli nukkuessaan tukahduttanut sen. 20 Silloin hän nousi keskellä yötä ja otti poikani minun vierestäni. Minä nukuin, ja niin hän pani lapsen viereensä makaamaan ja asetti kuolleen poikansa minun viereeni. 21 Kun aamulla nousin imettämään poikaani, se oli kuollut. Minä tutkin silloin lapsen tarkoin, eikä se ollut minun synnyttämäni poika!" 22 Toinen nainen sanoi: "Tuo ei ole totta! Minun poikani elää, sinun poikasi kuoli!" Toinen vastasi: "Ei, tuo kuollut on sinun poikasi, minun poikani elää!" Näin he riitelivät kuninkaan edessä.
23 Kuningas sanoi: "Tämä nainen väittää, että elävä poika on hänen ja kuollut tuon toisen. Tämä toinen taas sanoo, ettei se ole totta, kuollut poika on toisen ja elävä hänen." 24 "Hakekaa minulle miekka", kuningas sanoi. Miekka tuotiin kuninkaan eteen. 25 Hän antoi käskyn: "Halkaiskaa elävä lapsi kahtia ja antakaa toinen puoli toiselle, toinen toiselle." 26 Silloin rakkaus lapseen pani elävän pojan äidin puhumaan, ja hän huudahti kuninkaalle: "Herrani! Anna lapsi hänelle, älä anna surmata sitä!" Mutta toinen sanoi: "Ei minulle eikä sinulle. Halkaiskaa vain!" 27 Silloin kuningas lausui: "Antakaa lapsi tuolle, joka ensin puhui, älkää tappako sitä. Hän on lapsen äiti."

28 Kautta koko Israelin levisi tieto tuomiosta, jonka kuningas oli antanut. Kaikki alkoivat kunnioittaa kuningasta, sillä he näkivät nyt, että hän oli saanut Jumalalta viisauden tuomita ja hallita oikein.<<

Tämä ei ole kovinkaan kiinnostavaa, mutta kiinnostavaksi sen tekee, että tätä termiä "Salomonin tuomio" käytetään myös jääkiekossa. Termi tarkoittaa tuomarin antamaa yht'aikaista, samanpituista rangaistusta molempien joukkueiden pelaajille. Termin otti käyttöön ensimmäisenä Anssi Kukkonen, selostaessaan vuoden 1965 Tampereen MM- kisoja Yleisradiossa. Kukkonen kuului tuolloin Helsingissä pahamaineisen pastori Mustapään Paratiisiseurakuntaan. Mustapää sai myöhemmin elinkautisen murhattuaan helsinkiläisen, rikkaan perijättären, rouva Skrofin. Aiheesta on myös tehty menestyselokuva. Yleisradion tuolloinen pääjohtaja, Eino S. Repo hyllytti Kukkosen termin käytön vuoksi vuodeksi, perusteenaan, että uskontoa ja urheilua ei saa sekoittaa keskenään. Yleisön suosikkipojan, Kukkosen hyllyttäminen aiheutti kuitenkin sellaisen vastalauseiden aallon ja kirjetulvan Yleisradioon, että tuo panna jäi lopulta vain kahden viikon mittaiseksi.

3

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rykämö-konserni

      > Kukkonen kuului tuolloin Helsingissä pahamaineisen pastori Mustapään Paratiisiseurakuntaan
      Katsot liikaa Waltarin käsikirjoituksiin perustuvia elokuvia.

      • monumenddaalinen

        Ai anteeksi, luin huonosti kirjoituksenne. Jatkakaa, olkaa hyvä.


    • "Yleisradion tuolloinen pääjohtaja, Eino S. Repo hyllytti Kukkosen termin käytön vuoksi vuodeksi, perusteenaan, että uskontoa ja urheilua ei saa sekoittaa keskenään. "

      Kun minä seurasin erästä lähetystä, niin Kukkonen ei käyttänyt mitään termiä noin neljään minuuttiin. Silti hänet erotettiin. Outoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe