B1, B6 ja B12 vitamiinit

Holisti2

Osaako joku sanoa, kuinka suuria annoksia ko vitamiineja voi päivittäin ottaa ilman
haittavaikutuksia. Ja jos niitä tulee niin minkälaisia?

20

257

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terveterveruumis

      Jokapäiväisestä ravinnosta ei voi saada liikaa vitamiineja. Eikä mitään ylimääräisiä tarvita. Pillerikauppiaille tämä on tietysti kauhistus ja näkevät heti punaista. Se heille suotakoon mutta ei muuta.

      • Anonyymi

        B12 Täytyy vegaanin ottaa purkista valitettavasti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        B12 Täytyy vegaanin ottaa purkista valitettavasti

        Samoin diabeetikon joka käyttää metformiini-lääkitystä.


      • Anonyymi

        Kyllä muuten voi ruuastakin saada liikaa jos syöt jotain sellaista joka päivä mikä erittää B vitamiineja.


      • Anonyymi

        Ihan niin pilleri kauppiaan tulivat kunnolla muotiin jo 60 luvulla ja ihmiset uskoivat kaiken mitä niistä kehuttiin. Yksikin nainen muka syöpään lääkitsi niillä ja kieltäytyi lääkärin määräämistä lääkkeistä .
        Ei elänyt kauan . Joten mistä johtuu että ihmiset ovat niin herkkä uskoisia aina jos jotakin humbuukia on liikkeellä .
        Toisaalta me ihmiset olemme rakennettu nii että kehon tehtävä on parantaa viat ihan itse, mutta on olemassa sairauksia joita keho ei itse paranna ja silloin on mentävä lääkäriin eikä ostamaan vitamiini purkkia luulossa että ne olisivat jotain ihme aineita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin pilleri kauppiaan tulivat kunnolla muotiin jo 60 luvulla ja ihmiset uskoivat kaiken mitä niistä kehuttiin. Yksikin nainen muka syöpään lääkitsi niillä ja kieltäytyi lääkärin määräämistä lääkkeistä .
        Ei elänyt kauan . Joten mistä johtuu että ihmiset ovat niin herkkä uskoisia aina jos jotakin humbuukia on liikkeellä .
        Toisaalta me ihmiset olemme rakennettu nii että kehon tehtävä on parantaa viat ihan itse, mutta on olemassa sairauksia joita keho ei itse paranna ja silloin on mentävä lääkäriin eikä ostamaan vitamiini purkkia luulossa että ne olisivat jotain ihme aineita

        Se, että joku hörhö luulee lisäravinteista liikoja ja käyttää niitä sairauksien paranteluun, ei tietenkään tarkoita sitä, että lisäravinteet olisivat täysin hyödyttömiä. Oletko muuten koskaan miettinyt noita kaupunkitarinoita levittäessäsi, että ne todellakin ovat kaupunkitarinoita?

        Monipulisesti syömälläkään et syöpiä paranna tai opi edes lentämään, mutta olisi kyllä typerää väittää, että ruoan syöminen on täysin hyödytöntä humpuukia.


    • elintavatkuntoonn

      No mitään yliannoksia ei kannata ottaa, vaikka on vesiliukoisia vitamiineja.

      Ihan perusannos riittää ruuan lisöksi.

      Todella harva syö niin paljon, jotta saa ruuasta riittävästi ravinteita.

      Sitten tulee tautia, jos jonkinmoista, joita lääkärit hoitavat erivärisillä pillereillä.

      Tässä osa luonnollisia eli ravinnosta peräisiä.

      http://www.naturamedia.fi/b-complex

    • turhaarahanmenoa

      Ei ylimääräisiä vitamiineja tarvi kuin vain tietyt ihmiset. Normaali perusterve ihminen ei tarvi purkkivitamiineja. Itse olen aika huono syömään, mutta mitatessa esim.tuo B12 oli ihan normaali arvo. Tämä kertoo kyllä paljon siitä, ettei nuo vitamiinit ole tarpeellisia.

      • Jotain_tarvitaan

        Esimerkiksi minulla diabeteslääkitys "syö" B12 vitamiinivarastoja ja lisäksi on myös sukurasitus alhaiselle arvolle. B12 vitamiinia en saa millään ruuasta, vaan joudun täydentämään sitä pillereillä. Toisaalta tuntuu hullulta nuo kalliit ja isolla rahalla mainostetut pillerit, joissa yhden pillerin vahvuus on tuhansia prosentteja suurempi normaalista päivätarpeesta. Itse käytän halpaa pilleriä joka kattaa 120% vuorokausitarpeesta ja lisäksi monivitamiinipilleriä jossa on toinen samansuuruinen annos. Tällä määrällä B12 arvo on normaalirajoissa.


      • turhaarahanmenoa
        Jotain_tarvitaan kirjoitti:

        Esimerkiksi minulla diabeteslääkitys "syö" B12 vitamiinivarastoja ja lisäksi on myös sukurasitus alhaiselle arvolle. B12 vitamiinia en saa millään ruuasta, vaan joudun täydentämään sitä pillereillä. Toisaalta tuntuu hullulta nuo kalliit ja isolla rahalla mainostetut pillerit, joissa yhden pillerin vahvuus on tuhansia prosentteja suurempi normaalista päivätarpeesta. Itse käytän halpaa pilleriä joka kattaa 120% vuorokausitarpeesta ja lisäksi monivitamiinipilleriä jossa on toinen samansuuruinen annos. Tällä määrällä B12 arvo on normaalirajoissa.

        Tuossa kirjoitinkin, että joillekkin on joistain syystä tarvetta lisävitamiinille, mutta ei perusterveille ihmisille.


      • Anonyymi
        Jotain_tarvitaan kirjoitti:

        Esimerkiksi minulla diabeteslääkitys "syö" B12 vitamiinivarastoja ja lisäksi on myös sukurasitus alhaiselle arvolle. B12 vitamiinia en saa millään ruuasta, vaan joudun täydentämään sitä pillereillä. Toisaalta tuntuu hullulta nuo kalliit ja isolla rahalla mainostetut pillerit, joissa yhden pillerin vahvuus on tuhansia prosentteja suurempi normaalista päivätarpeesta. Itse käytän halpaa pilleriä joka kattaa 120% vuorokausitarpeesta ja lisäksi monivitamiinipilleriä jossa on toinen samansuuruinen annos. Tällä määrällä B12 arvo on normaalirajoissa.

        Mainostetut vitamiinit ???
        Siis meinaat ettei lääkäri ole sinulle niitä kirjoittanut, vaan että ostat niitä tavallisista kaupoista. Itselläni todettiin kauan sitten B vitamiinin puute lääkärissä. Ja siihen annettiiin pistoksia joka kolmas kuukausi kun keho ei hyväksynyt lääkärin kirjoittamia tabletteja .joten hyvin tärkeää että tietää jos on puutosta b vitamiinista


    • Ruokaopas

      Kiinnostaisi tietää, mihin tarvitset tällaista tietoa. Vaivaako krapula liian usein ;) Ei ole mitään järkeä ottaa ylisuuria annoksia, jos ei ole kyse sairauden tai vakavan puutteen hoidosta. Jos on, niin silloin on parasta kysyä lääkäriltä eikä täältä. No, tässä nyt jotain ajatuksia, mitä tuli mieleeni. Varmasti riittää normaalitilanteessa, jos otat kerran päivässä vahvan B-vitamiinitabletin. Niissä kun voi olla 20-kertainen määrä suositusannokseen verrattuna. Mutta kun B-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimäärä poistuu elimistöstä vuorokaudessa, ei myrkytystä helpolla saa. Kun B1 suositus on 1.2 mg, niin esim. kuukautiskipujen tai alkoholismin hoitoon käytetty annos on satakertainen. B6 on hatallisin ja voi aiheuttaa melkein mitä tahansa oireita ja myös yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa. Muistan lukeneeni jostain, että potilaalla epäiltiin ms-tautia, mutta taustalla olikin B6-vitamiini. Kannattaa olla varovainen, suositus 1.3 mg. Ja sitten muistivitamiini B12. Taisi olla niin, että jos puutetta ja megaloblastista anemiaa lähtee äkkiä korjaamaan, voi saada kihdin. Kuitenkin, kun suositus on 25 mikrog, niin vahvat valmisteet sisältävät satakertaisen määrän. Hyvä silloin, jos on tietyntyyppinen mahakatarri, josta seuraa imeytymishäiriö. No, jos ostat 200 pillerin purkin vahvaa B-vitamiinia ja kaadat kerralla kurkkuusi, en tosiaankaan tiedä mitä tapahtuu. Kuoletko vai saatko ripulin.

      • rapurapuripuli

        Siinäpä olikin hyvää luettavaa tälle sivuston pillerikauppiaalle
        joka ei ymmärrä asiasta mitään, mutta rahankiilto silmissä tyrkyttää omia sivujaan luettavaksi!


    • muuttuvamaailma

      Voit syödä sen verran kuin pillerissä on, etkä kuole, vaikka söisit useampaa samoja vitamiineja sisältävää valmistetta yhtä aikaa. Jotkut ihmiset saavat jostakin tietystä B-vitamiinista suurena annoksena ihonpunoitusreaktion. Sen huomaa, jos siihen ryhmään kuuluu. B12-vitamiini varastoituu yksilöstä riippuen hyvinkin pitkäksi ajaksi, muut B-vitamiinit pissitään pian ulos.

      Ravinnosta saatavien ravintoaineiden määrät ovat koko ajan vähentyneet peljojen köyhtymisen ja ravintokasvien tuottaviksi, mutta ravintoköyhiksi, jalostamisen vuoksi. Mielestäni monivitamiinihivenainevalmisteen käyttö on täysin perusteltua. Ja esi. tupakointi kuluttaa niin paljon C-vitamiinia, että sitä ei voi länsimaisesta ravinnosta saada riittävästi. Mikähän mahtaa olla ympäristökemikaalien vaikutus yhdessä köyhtyneen ravinnon kanssa? Jopa luonnon eläimillä (kuten hirvillä) on todettu vitamiinien puutetta. Mitä tässä maailmassa oikein tapahtuu?

      • Anonyymi

        B 12 vitamiinin suositus aikuisille on 2 mikrogrammaa vuorokaudessa, tabletissa on 1 milligramma eli 1000 mikrogrammaa. Otan 1 tabletin viikossa eli hurjasti liikaa.


    • Anonyymi

      Vitamiinivajaus on pahempi asia kuin yliannostus.

    • Anonyymi

      Itse katsoisin vitamiinipurkin kyljestä ohjeen suositukseen. Haluat varmaan vitamiinin muuten.

    • Anonyymi

      Vaikka B vitamiinit ovatkin vesiliukoisia niin varastoutuvat maksaan kuitenkin.ätavallisesti kyllä ruuasta saa tarvittavat vitamiinit ettei niinkuin tarvitse ottaa purkista , sillä myös ruuastakin ; voi saada liikaa B vitamiinia riiippuen miten syö onko vaihteleva ruokavalio.
      Monesti on lisä vitamiinit turhia, jos ei lääkäri ole kirjoittanut niitä puutteeseen . Joten kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa, se kun itse tehdä diagnooseja terveyden tilastaan

    • Anonyymi

      Olut sisältää b vitamiineja , itse ostan usein ruokajuomaksi alkoholitonta olutta , joten huomannut että saaan siitä ruokahalua

    • Anonyymi

      B12 kyllä terävöittää ajatusta!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      256
      2432
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      73
      1836
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      334
      1559
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1085
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      86
      978
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      216
      773
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe