Osaako joku arvella NiBrAl seostettu pronssi potkuri on syöpyneen näköinen ja muuttunut ruosteen väriseksi, värjännyt myös rosteri akselin ja köysileikkurin.
Epäilen sähkökemiallista korroosiota, oma vene, naapurien vene vai laituri?
Voiko sen mitata yleismittarilla? Ilmeisesti potkuriakselin ja peräsimen välistä vastusta?
Potkuri syöpynyt ruosteen väriseksi
22
871
Vastaukset
- Enpä-usko
Potkurisi toimii katodina ja vuoto on jossain muualla.
Sähköinen yhteys muodostuu satamassa yleensä maasähkön maadoituksen kautta. - Yanmarilla
Jotkut ovat tehneet reiän ja kierteen potkurimutteriin ja laittaneet siihen sinkin, jos on tilaa. Sillä siitä ruosteesta on päästy.
Onko akselissa sinkki?
- Nimimerkkiä
Sähkökemiallinen korroosio on akselin ja potkurin välinen, potkuri on huomattavasti jalompi, joten akseli syöpyy, ellei siinä ole sinkkiä, tai ellei sinkki toimi, eli ole kunnon sähköisessä kontaktissa akseliin. Jos sinkki siis löytyy, niin tarkista sen sähkönjohtavuus akseliin.
- Joakim1
Yleensä potkuriakseli on passiivista haponkestävää terästä, joka on jalompaa kuin pronssi (myös NiBrAl), tosin potentiaaliero on hyvin pieni.
http://www.ssina.com/corrosion/galvanic.html
http://www.jefa.com/electro-f.htm - luettekolainkaannavauksi
Joakim1 kirjoitti:
Yleensä potkuriakseli on passiivista haponkestävää terästä, joka on jalompaa kuin pronssi (myös NiBrAl), tosin potentiaaliero on hyvin pieni.
http://www.ssina.com/corrosion/galvanic.html
http://www.jefa.com/electro-f.htmKun metalliset osat on peittyneet "jollain aineella", kyseessä ei voi olla niiden keskinäisestä galvaanisesta korroosioista.
- Joakim1
Veneen ollessa vesillä voi mitata jännitteitä ja virtoja eri osien välillä. Mittaa vaikkapa jännite vetolaitteesta/akselista peräsinakseliin ja läpivientiin. Voit myös mitata virran noiden välillä (siis yhdistämällä osat virtamittarilla). Jännitteistä voit sitten yrittää päätellä mitä on tapahtumassa. Voit myös ottaa referenssiksi jonkun varmasti tuntemasi metallin, jonka laitat veteen.
Voit myös kokeilla miten tilanne muuttuu, kun kytket maasähkön tai laitat virrat päälle pääkatkaisijasta.
Kuivalla maalla voit sitten mitata vastuksia eri osien välillä ja varmistaa, minkä osien välillä on sähköinen yhteys ja minkä ei.- Älähyvämies
Mitä ihmettä sinä taas tarinoit ?
Meinaatko tosiaan antaa jollekin "ummikolle" neuvona että menee veden alle mittailemaan jännitteitä tai uittamaan omia metallikappaleita nähdäkseen jotain mistä ei voi päätellä mitään.
Sen sijaan että kirjoittelee kaikki mitä on asiasta kuullut tai lukenut, voisi hieman ajatella tilannetta.
Koko akseli potkuri köysileikkurin peittyminen jollain "pinnoitteella, joka ei ole likaa, koska sitä on vain metalliosien päällä, tarkoittanee että kyseinen metalliosa ei ole vuotovirran lähde, vaan negatiivinen puoli eli maadoitus.
Vuotovirta voi sitten olla joko omasta veneestä (esim keulapotkuri, läpiviennit ym) tai ulkopuolinen.
Ensimmäinen mittauskohde on tietenkin tarkistaa kulkeeko maasähkön maadoituksen kautta yhteys ja sitten veneen omat mahdolliset vuodot, jotka voi kyllä mitata ihan sisäpuoleltakin.
Veden alaiset mittaukset liittyvät sähköparien eliminointiin ulkoisella virralla, muuten edes niiden esittäminen jonain "jokamiehen ensiapuna" on älytöntä tai täydellistä tietämättömyyttä.
Mukavaahan näitä on lueskella, mutta jättäkää ihmeessä näiden "nerojen" teoriavihjeet omaan arvoonsa. - Joakim1
Älähyvämies kirjoitti:
Mitä ihmettä sinä taas tarinoit ?
Meinaatko tosiaan antaa jollekin "ummikolle" neuvona että menee veden alle mittailemaan jännitteitä tai uittamaan omia metallikappaleita nähdäkseen jotain mistä ei voi päätellä mitään.
Sen sijaan että kirjoittelee kaikki mitä on asiasta kuullut tai lukenut, voisi hieman ajatella tilannetta.
Koko akseli potkuri köysileikkurin peittyminen jollain "pinnoitteella, joka ei ole likaa, koska sitä on vain metalliosien päällä, tarkoittanee että kyseinen metalliosa ei ole vuotovirran lähde, vaan negatiivinen puoli eli maadoitus.
Vuotovirta voi sitten olla joko omasta veneestä (esim keulapotkuri, läpiviennit ym) tai ulkopuolinen.
Ensimmäinen mittauskohde on tietenkin tarkistaa kulkeeko maasähkön maadoituksen kautta yhteys ja sitten veneen omat mahdolliset vuodot, jotka voi kyllä mitata ihan sisäpuoleltakin.
Veden alaiset mittaukset liittyvät sähköparien eliminointiin ulkoisella virralla, muuten edes niiden esittäminen jonain "jokamiehen ensiapuna" on älytöntä tai täydellistä tietämättömyyttä.
Mukavaahan näitä on lueskella, mutta jättäkää ihmeessä näiden "nerojen" teoriavihjeet omaan arvoonsa.Kuka hullu niitä nyt vedenalta mittaisi, kun mittaus onnistuu hienosti veneen sisältäkin??? Alkuperäinen kysyjä kysyi vastuksen mittaamisesta, jossa ei ole mieltä veneen ollessa vedessä, jolloin vesi toimii johteena välissä. Jännite-eron voi sen sijaan mitata ja siitä voi päätellä mikä on epäjaloin aine ko. osassa. Jotta jännite-erosta voi kunnolla päätellä jotain, pitää olla tiedossa oleva aine referenssinä.
Mistä keksit, että potkuri olisi pinnoittunut jollain pinnoitteella, joka ei ole likaa? Ei alkuperäinen kysyjä sellaisesta puhunut. Kertoi, että potkuri on muuttunut ruosteisen väriseksi ja näyttää syöpyneeltä. Tuo on pronssipotkureille aika tavallista, jos niitä ei ole suojaamassa omaa sinkkiä. Näin käy minullakin, vaikka vetolaitteessa on sinkki (potkurissa tai akselissa ei). Se on kuitenkin lähinnä kosmeettinen ongelma eikä ole haitannut millään lailla taittolapapotkurin toimintaa (yli 20 vuotta vanha, ollut minulla neljä kautta).
Sitten sen köysileikkurin ja akselin värjäytyminen ruosteenväriseksi on toinen juttu. Onko väri tosiaan peräisin potkurista? Mitä materiaalia nuo ovat? Ei kai tuolla ole joku ruostuva ruuvi tai sokka? - Alvin662
Joakim1 kirjoitti:
Kuka hullu niitä nyt vedenalta mittaisi, kun mittaus onnistuu hienosti veneen sisältäkin??? Alkuperäinen kysyjä kysyi vastuksen mittaamisesta, jossa ei ole mieltä veneen ollessa vedessä, jolloin vesi toimii johteena välissä. Jännite-eron voi sen sijaan mitata ja siitä voi päätellä mikä on epäjaloin aine ko. osassa. Jotta jännite-erosta voi kunnolla päätellä jotain, pitää olla tiedossa oleva aine referenssinä.
Mistä keksit, että potkuri olisi pinnoittunut jollain pinnoitteella, joka ei ole likaa? Ei alkuperäinen kysyjä sellaisesta puhunut. Kertoi, että potkuri on muuttunut ruosteisen väriseksi ja näyttää syöpyneeltä. Tuo on pronssipotkureille aika tavallista, jos niitä ei ole suojaamassa omaa sinkkiä. Näin käy minullakin, vaikka vetolaitteessa on sinkki (potkurissa tai akselissa ei). Se on kuitenkin lähinnä kosmeettinen ongelma eikä ole haitannut millään lailla taittolapapotkurin toimintaa (yli 20 vuotta vanha, ollut minulla neljä kautta).
Sitten sen köysileikkurin ja akselin värjäytyminen ruosteenväriseksi on toinen juttu. Onko väri tosiaan peräisin potkurista? Mitä materiaalia nuo ovat? Ei kai tuolla ole joku ruostuva ruuvi tai sokka?Minä ainakin sain sellaisen käsityksen että se ruskea ei ole normaalia vedessä olevaa likaa, avaaja varmaan olisi sen huomannut ja jättänyt kysymättä ilmiselvää asiaa.
Niin, vesi on osa sitä piiriä, jossa sähkö kulkee ja jos ostat veneen kuiville, sitä piiriä ei enää ole joten mitä mittaat.
Se ruskea saattaa olla ruostetta tai mitä tahansa muuta, mutta ei kai joku sokka sentään värjää koko potkuria akseleineen köysileikkureineen, joten paljon todennäköisempää on että se on jostain lähistön rautaveneestä tai laiturin rakenteista tms.
Ja vielä kerran jos et ymmärrä asiaa, kyseessä ei voi olla potkuriakselin ja potkurin välinen galvaaninen pari, koska molemmat on saman 'moskan' peitossa. - AmisRules
Joakim1 kirjoitti:
Kuka hullu niitä nyt vedenalta mittaisi, kun mittaus onnistuu hienosti veneen sisältäkin??? Alkuperäinen kysyjä kysyi vastuksen mittaamisesta, jossa ei ole mieltä veneen ollessa vedessä, jolloin vesi toimii johteena välissä. Jännite-eron voi sen sijaan mitata ja siitä voi päätellä mikä on epäjaloin aine ko. osassa. Jotta jännite-erosta voi kunnolla päätellä jotain, pitää olla tiedossa oleva aine referenssinä.
Mistä keksit, että potkuri olisi pinnoittunut jollain pinnoitteella, joka ei ole likaa? Ei alkuperäinen kysyjä sellaisesta puhunut. Kertoi, että potkuri on muuttunut ruosteisen väriseksi ja näyttää syöpyneeltä. Tuo on pronssipotkureille aika tavallista, jos niitä ei ole suojaamassa omaa sinkkiä. Näin käy minullakin, vaikka vetolaitteessa on sinkki (potkurissa tai akselissa ei). Se on kuitenkin lähinnä kosmeettinen ongelma eikä ole haitannut millään lailla taittolapapotkurin toimintaa (yli 20 vuotta vanha, ollut minulla neljä kautta).
Sitten sen köysileikkurin ja akselin värjäytyminen ruosteenväriseksi on toinen juttu. Onko väri tosiaan peräisin potkurista? Mitä materiaalia nuo ovat? Ei kai tuolla ole joku ruostuva ruuvi tai sokka?Vesi ei juurikaan johda sähköä, ei edes itämeren likainen murtovesi. Vastuksen voi mitata yleismittarilla, mutta on eri asia, mitä iloa siitä on.
Jos tietää peräsimen ja potkuriakselin etäisyyden, voi mittarilla mitata ja laskea vastuksen sille matkalle vedessä, jossa ei ole johdinta välissä.
Sitten vain mittaa vastuksen akselin ja peräsimen välillä.
R= 1/(1/Rmerivesi 1/Rakselipotkuri).
Tämä on niitä amisjuttuja siinä missä ymmärrys veden konduktanssistakin. - Joakim1
AmisRules kirjoitti:
Vesi ei juurikaan johda sähköä, ei edes itämeren likainen murtovesi. Vastuksen voi mitata yleismittarilla, mutta on eri asia, mitä iloa siitä on.
Jos tietää peräsimen ja potkuriakselin etäisyyden, voi mittarilla mitata ja laskea vastuksen sille matkalle vedessä, jossa ei ole johdinta välissä.
Sitten vain mittaa vastuksen akselin ja peräsimen välillä.
R= 1/(1/Rmerivesi 1/Rakselipotkuri).
Tämä on niitä amisjuttuja siinä missä ymmärrys veden konduktanssistakin.Vastusmittauksen idea ei ole selvittää veden johtavuutta, vaan sitä ovatko osat muuten kuin veden kautta yhteydessä toisiinsa eli voivatko ne toimia galvaanisena parina.
Jefan suosituksen mukaisesti peräsinakseli pitää olla täysin sähköisesti eristetty muusta veneestä. VP:n vetolaitteet (ainakin 20X0-sarjasta alkaen) ovat myös sähköisesti eristettyjä moottorista ja siten kaikesta muustakin.
Kuivalla maalla voi siis mitata vastuksen näiden välillä varmistaakseen, ettei galvaanista korroosiota mahdollistavia vuotoja ole. Vastuksen pitää olla megaohmeja. Vastaavasti sinkin pitää olla hyvin kiinni metallissa, jota sen on tarkoitus suojata. Mittaamalla vastus pitää olla enintään muutamia ohmeja.
Veneen ollessa vedessä vastuksia ei pääse mittaamaan tai niitä ei ole mielekästä mitata, veden sähkönjohtavuuden ja potentiaalierojen takia. Mittaamalla ei siis saa edelläesitettyä tietoa.
Sen sijaan mittaamalla jännite-eroja saa tietoa. Jos peräsinakselin ja vetolaitteen/akselin välillä on jännite-ero, on varmaa, etteivät ne ole sähköisesti yhteydessä toisiinsa muuta kuin veden kautta. Jos potkuriakselista saa reilusti negatiivisen jännitteen (<-0,5 V) verrattuna vaikkapa messinkiseen läpivientiin, on varmaa, että potkuriakselista on hyvä kontakti sinkkiin. Jos taas positiivisen, potkuriakselissa ei ole mitään epäjaloa. - Joakim1
Tässä vielä pari ohjetta mittaamiseen ja niiden tulkintaan:
http://yachtwork.com/report-corrosion.htm (tuossa neuvotaan, että hyväksi referenssiksi kelpaa 10 cm pätkä hopealankaa)
http://assets.fluke.com/appnotes/electricalpower/B0269b_u.pdf
https://s3-ap-southeast-1.amazonaws.com/erbuc/files/88a2795e-2ce7-4299-a949-2903b8249d8c.pdf - AmisOsaaEnemmän
Joakim1 kirjoitti:
Vastusmittauksen idea ei ole selvittää veden johtavuutta, vaan sitä ovatko osat muuten kuin veden kautta yhteydessä toisiinsa eli voivatko ne toimia galvaanisena parina.
Jefan suosituksen mukaisesti peräsinakseli pitää olla täysin sähköisesti eristetty muusta veneestä. VP:n vetolaitteet (ainakin 20X0-sarjasta alkaen) ovat myös sähköisesti eristettyjä moottorista ja siten kaikesta muustakin.
Kuivalla maalla voi siis mitata vastuksen näiden välillä varmistaakseen, ettei galvaanista korroosiota mahdollistavia vuotoja ole. Vastuksen pitää olla megaohmeja. Vastaavasti sinkin pitää olla hyvin kiinni metallissa, jota sen on tarkoitus suojata. Mittaamalla vastus pitää olla enintään muutamia ohmeja.
Veneen ollessa vedessä vastuksia ei pääse mittaamaan tai niitä ei ole mielekästä mitata, veden sähkönjohtavuuden ja potentiaalierojen takia. Mittaamalla ei siis saa edelläesitettyä tietoa.
Sen sijaan mittaamalla jännite-eroja saa tietoa. Jos peräsinakselin ja vetolaitteen/akselin välillä on jännite-ero, on varmaa, etteivät ne ole sähköisesti yhteydessä toisiinsa muuta kuin veden kautta. Jos potkuriakselista saa reilusti negatiivisen jännitteen (<-0,5 V) verrattuna vaikkapa messinkiseen läpivientiin, on varmaa, että potkuriakselista on hyvä kontakti sinkkiin. Jos taas positiivisen, potkuriakselissa ei ole mitään epäjaloa.R ja Rmerivesi on tunnettu ja kolmas muuttuja Rakselipotkuri voidaan laskea.
Tämä kuuluu peruskoulun matematiikkaan siinä missä kaava peruskoulun fysiikkaan. Tuntuu himmeältä, kun täällä pilkataan amislaisia eikä suuri osa osaa edes peruskoulun asioita. - Joakim1
AmisOsaaEnemmän kirjoitti:
R ja Rmerivesi on tunnettu ja kolmas muuttuja Rakselipotkuri voidaan laskea.
Tämä kuuluu peruskoulun matematiikkaan siinä missä kaava peruskoulun fysiikkaan. Tuntuu himmeältä, kun täällä pilkataan amislaisia eikä suuri osa osaa edes peruskoulun asioita.Kahden epämääräisen kappaleen välinen vastus merivedessä ei todellakaan ole tunnettu asia. Jos kappaleet olisivat levyjä, joiden pinta-ala on suuri etäisyyteen nähden homma olisi helpompi, mutta vaikeutena olisi edelleen selvittää meriveden johtavuus juuri ko. paikan saliniteetilla ja lämpötilalla.
Suomessa meriveden johtavuus on n. 1 S/m eli resistiivisyys on 1 ohm*m. Jos leikitään, että potkurin ja peräsinakselin pinta-ala on 100 cm2 eli 0,01 m2 ja ne ovat 1 m etäisyydellä on niiden välinen vastus "putkella" laskien R=1 ohm*m * 1 m /0,01 m2 = 100 ohm. Virta kulkee myös ko. putken ulkopuolella, joten todellinen vastus on pienempi. Miten luulet tuosta saavasi selville onko veneen sisällä oleva vastus vaikkapa 10 kohm, joka on jo ongelmallisen pieni vai 10 Mohm, joka taas olisi hyvä arvo? Edellisellä mittaustulos olisi 99,01 ohm ja jälkimmäisellä 100 ohm. Mistä tiedät vastuksen alle promillen tarkkuudella?
Lisäksi tavallisella yleismittarilla saat tulokseksi puuta heinää, koska noiden välillä on potentiaaliero, joka sotkee mittarin toiminnan. Saat eri tuloksen eri suuntaan mittaamalla ja myös eri mittauskaaloilla saat eri tuloksen. Kokeile vaikka mitata patterin vastus.
Peruskoulu-, lukio- tai amisopeilla ei kyllä ole toivoakaan saada noin mitattua vastusta. - No-niin
Nyt kun palstan keittiöfyysikot ovat esitelleet tarpeeksi netistä lukemiaan nyansseja asian vierestä ja oman erikoislaatuisen tulkintansa lukemastaan, niin voisiko joku vaihteeksi esittää jonkinlaista arviota myös alkuperäiseen kysymykseen noin käytännön tasolla.
Meriveden vastuksen mittauksella ja vastaavilla tuskin asiaan on muuta merkitystä kuin kirjoittajan tietty tarve. - AmisRules
Joakim1 kirjoitti:
Kahden epämääräisen kappaleen välinen vastus merivedessä ei todellakaan ole tunnettu asia. Jos kappaleet olisivat levyjä, joiden pinta-ala on suuri etäisyyteen nähden homma olisi helpompi, mutta vaikeutena olisi edelleen selvittää meriveden johtavuus juuri ko. paikan saliniteetilla ja lämpötilalla.
Suomessa meriveden johtavuus on n. 1 S/m eli resistiivisyys on 1 ohm*m. Jos leikitään, että potkurin ja peräsinakselin pinta-ala on 100 cm2 eli 0,01 m2 ja ne ovat 1 m etäisyydellä on niiden välinen vastus "putkella" laskien R=1 ohm*m * 1 m /0,01 m2 = 100 ohm. Virta kulkee myös ko. putken ulkopuolella, joten todellinen vastus on pienempi. Miten luulet tuosta saavasi selville onko veneen sisällä oleva vastus vaikkapa 10 kohm, joka on jo ongelmallisen pieni vai 10 Mohm, joka taas olisi hyvä arvo? Edellisellä mittaustulos olisi 99,01 ohm ja jälkimmäisellä 100 ohm. Mistä tiedät vastuksen alle promillen tarkkuudella?
Lisäksi tavallisella yleismittarilla saat tulokseksi puuta heinää, koska noiden välillä on potentiaaliero, joka sotkee mittarin toiminnan. Saat eri tuloksen eri suuntaan mittaamalla ja myös eri mittauskaaloilla saat eri tuloksen. Kokeile vaikka mitata patterin vastus.
Peruskoulu-, lukio- tai amisopeilla ei kyllä ole toivoakaan saada noin mitattua vastusta.Taidat olla ihan pihalla sähköopin suhteen.
Peruskaavat pätevät tässäkin asiassa eikä diplomi muuta sitä.
Taivutetaan rautalangasta:
Kaksi osaa on vaikkapa metrin päässä toisistaan. Kun tiedetään mikä on vastus metrin matkalla ilman niitä osia JA kun tiedetään mikä on vastus osien kanssa, kyse on rinnakkain laitetuista vastuksista. Yhtälöitä on yksi, muuttujia on yksi eli tehtävä on naurettavan helppo ratkaista, siis peruskoululaiselle.
Tarkkuuden suhteen olen samaa mieltä paitsi jos resistanssi on nolla, joka kertoo, että ne on maadoitettu asianmukaisesti.
Silti koejärjestely on helppo tehdä ja matematiikka triviaalia - ja muutahan en väitänytkään. - Joakim1
AmisRules kirjoitti:
Taidat olla ihan pihalla sähköopin suhteen.
Peruskaavat pätevät tässäkin asiassa eikä diplomi muuta sitä.
Taivutetaan rautalangasta:
Kaksi osaa on vaikkapa metrin päässä toisistaan. Kun tiedetään mikä on vastus metrin matkalla ilman niitä osia JA kun tiedetään mikä on vastus osien kanssa, kyse on rinnakkain laitetuista vastuksista. Yhtälöitä on yksi, muuttujia on yksi eli tehtävä on naurettavan helppo ratkaista, siis peruskoululaiselle.
Tarkkuuden suhteen olen samaa mieltä paitsi jos resistanssi on nolla, joka kertoo, että ne on maadoitettu asianmukaisesti.
Silti koejärjestely on helppo tehdä ja matematiikka triviaalia - ja muutahan en väitänytkään.Juu helppo on todeta, että peräsinakseli ja potkuriakseli on maadoitetu toisiinsa, mutta se ei ole haluttu tilanne, ainakaan Jefan suositusten mukaisesti. Vaan ne pitää olla nimenomaan irti toisistaan eli yhdistetty vain veden kautta. Sitä onko ne täysin irti toisistaan (vastus megaohmeja) tai vain hiukan (vastus 100 ohm - 100 kohm) ei tuosta koejärjestelystä saa irti veneen ollessa vedessä. Sen sijaan sen saa kohtuu hyvin selville mittaamalla jännite-eron.
Vedessä ei ole vakio vastus metrin matkalla, vaan se vastus riippuu kappalaiden muodosta ja koosta. Vedelle tunnetaan ehkä 10% tarkkuudella ominaisvastus, mutta siitä ei helpolla saa kahden vedessä olevan kappaleen välistä vastusta. - SpekulatiivistaTeoriaa
Joakim1 kirjoitti:
Juu helppo on todeta, että peräsinakseli ja potkuriakseli on maadoitetu toisiinsa, mutta se ei ole haluttu tilanne, ainakaan Jefan suositusten mukaisesti. Vaan ne pitää olla nimenomaan irti toisistaan eli yhdistetty vain veden kautta. Sitä onko ne täysin irti toisistaan (vastus megaohmeja) tai vain hiukan (vastus 100 ohm - 100 kohm) ei tuosta koejärjestelystä saa irti veneen ollessa vedessä. Sen sijaan sen saa kohtuu hyvin selville mittaamalla jännite-eron.
Vedessä ei ole vakio vastus metrin matkalla, vaan se vastus riippuu kappalaiden muodosta ja koosta. Vedelle tunnetaan ehkä 10% tarkkuudella ominaisvastus, mutta siitä ei helpolla saa kahden vedessä olevan kappaleen välistä vastusta.Muuttujia on paljon. Veden voi eliminoida tekemällä käytännön kokeen. Anodin ja katodin koolla on tietenkin merkitystä tulokseen, mutta olen samaa mieltä siitä, että vaikka koejärjestelyn saisikin mittaustarkkuuden rajoissa oikeaksi, tietojen käytettävyys on olematon - ellei sitten resistanssi ole nolla.
Harjoituksen tarkoitus olikin osoitaa, että resitanssin voi mitata veneen ollessa vedessä ja sen saa tehtyä kohtuullisilla järjestelyillä. Tiedolla vaan ei tee juuri mitään :D
Alkuperäiselle kysyjälle: Onko akselissa (ja/tai potkurissa) kunnollinen sinkki? Syöpyykö nopeasti?
- täälläkinsyöpyy
Jaa. Kukaan ei sitten ota siihen kantaa että tämä nibral seos syöpyy itsekseen ja volvo ei suostu korvaamaan näitä muutamassa vuodessa liukenevia kolmen tonnin hintaisia potkurisarjoja? Ruotsissa oli muistaakseni joukkokannekin tekeillä. Jo toisen samanlaisen viestin Postaan puolen vuoden sisään nibral potkurin syöpymistä ihmettelevään ketjuun.
- uwatti
Kiitos kaikille vastauksista...
Selvisi, että aikaisempi Saksalainen omistaja maalannut jollain punertavalla eliönestomaalilla peräsimen, potkurin ja köysileikkurit joka kesinyt irti potkurista, joka hämäsi että olisi syöpyneet.
Talvella potkuri irti ja maalit pois ja hionta/kiilloitus ilmeisesti parasta meidän vesi alueille?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1256590Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631604142Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen513389Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4902944Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2851940Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341626- 881453
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141433Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1741409Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151386