Ovatko jt koskaan väittäneet olevansa profeetta?

kirkkorotta

Sinulle joka taannoin kohdatessamme selitit ettei järjestö ole koskaan väittänyt olevansa Jumalan profeetta.

Miksi minulle valehtelit?

15

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä ihmettelemistä tuossa on. KAIKKI  uskonnot valehtelevat: se on niiden perusta.

• kirkkorotta

Yleistämään en lähde mutta monet uskovaiset kyllä selkeästi valehtelevat ja niin tekevät myös jehovan todistajat.

Tekevätkö he sen tietoisesti vai tietämättään, kas siinäpä pulma :)

• kirkkorotta kirjoitti:

Yleistämään en lähde mutta monet uskovaiset kyllä selkeästi valehtelevat ja niin tekevät myös jehovan todistajat.

Tekevätkö he sen tietoisesti vai tietämättään, kas siinäpä pulma :)

Tyhmemmät tietämättään, vähän vähemmän tyhmät tietoisesti.

• kirkkorotta

Pakko tunnustaa että minäkin joskus valehtelen...

• kaksoisrooli

Vartiotorni antaa kenties tarkoituksellakin ristiriitaista viestiä omasta profeetan asemastaan. Yhtäältä se sanoo olevansa profeetta, toisaalta ettei ole "henkeytetty".

Kätevää: todistajien mielestä profeettaa on pakko totella, tai muuten Jehova tappaa Harmagedonissa, mutta profeetan ei tarvitse ottaa mitään vastuuta virheistään.

• CochetaOnawa

Minulle on hyvin vieras käsitys se, että Jehovan todistajat olisivat sanoneet jotakin, mikä antaisi viisteitä tai realitulkintaa siitä, että he olisivat profeetan asemassa. Siis heidän hallintoelimensä jäsenet. Ensiksikin mikä on profeetan tarkka määritelmä. Mitähän sanakirja sanoo?
      Voisiko joku laittaa ylös lainauksen ja kopioida tänne mistä löytyy todisteet siitä, että he kutsuisivat itseään kokonaisuutena tuolla tavalla tai hallintoelimensä jotakuta jäsentä tai organisaatiotaan nimellä profeetta? Minua ainakin kiinnostaisi nähdä jotakin tämän kaltaista. En usko, että sellaista lähdettä on olemassa. Täytyy kysyä joskus heiltä itseltään tätä.

Mitä tulee syytöksiin valehtelusta, en voi olla samaa mieltä. Minulle henkilökohtaisesti he eivät ole ainakaan tietoisesti valehdelleet mitään mistä aiheista sitten olemmekin vaihtaneet näkemyksiä. Hehän eivät mielellään väittele. Se on huomattu. Enkä minäkään tietoisesti halua tälläistä. Tervehenkinen keskustelu. Siitä pidän erityisesti. Se onnistuu kokemuksieni perusteella usein juuri Jehovan todistajien kanssa. Kokemusmaailmaani mahtuu keskusteluja paljon muidenkin kristillispohjaisten uskonnollisten ryhmien kanssa. Nämä keskusteluhetket kahvikupposen ääressä....:) eivät aina ole olleet kovin rakentavia. Useat tapaamani "kristityt" eivät yksinkertaisesti taida hyvän keskustelun dramaturgiaa. Valitettavasti.

• tuossa.jotain

Järjestö eli käytännössä hallintoelin rinnastetaan suoraan Raamatun profeettoihin, esim.

"Kansat tulevat tietämään, että minä olen Jehova" – miten?, v.1971 s.66,70:
        "Jehova on löytänyt ja valtuuttanut nykyisen "Hesekielinsä". Se on Hesekiel-yhteisö. - - Mutta siitä huolimatta, miten kristikunta suhtautuu tähän Jehovan voideltujen todistajien ryhmään, tulee pian aika, jolloin kristikuntaa kuuluvat tulevat tietämään, että heidän keskuudessaan on todella ollut Jehovan "profeetta"."

Hallintoelin tituleeraa itseään myös Jumalan viestintäkanavaksi, mikä lienee käytännössä yhtä kuin profeetta. Mitä muuta Raamatun profeetat olivat kuin juurikin Jumalan viestintäkanavia? Sanakirja määritteleekin profeetan "Jumalan tahdon julistajaksi"
        http://www.suomisanakirja.fi/profeetta

Vartiotorni 1.10.1994 s.8: "Kaikkien niiden, jotka haluavat ymmärtää Raamattua, tulisi tunnustaa, että "Jumalan erittäin moninainen viisaus" voi tulla tunnetuksi ainoastaan Jehovan viestintäkanavan, uskollisen ja ymmärtäväisen orjan, kautta. (Joh.6:68)"

Tuolta löytyy lisämateriaalia aiheesta:
        http://johanneksenpoika.fi/dokumentit/vaara_profeetta.html

• tässävielälisää

"Mitä tulee syytöksiin valehtelusta, en voi olla samaa mieltä. Minulle henkilökohtaisesti he eivät ole ainakaan tietoisesti valehdelleet mitään mistä aiheista sitten olemmekin vaihtaneet näkemyksiä."

Ainakaan rivijäsenet tuskin valehtelevat tietoisesti. Toisaalta, jos levittää valhetta eikä viitsi/jaksa/uskalla tutkia levittämäänsä oppia tarkemmin, eräänlaista valehteluahan sekin on.

"Hehän eivät mielellään väittele. Se on huomattu."

Uskonnollisista asioista väitteleminen taitaa yleensäkin olla varsin hedelmätöntä puuhaa, kun Raamatunkin voi ymmärtää tuhannella ja yhdellä eri tavalla. Jehovan todistajiin on tosin istutettu myös pelko kriittisesti suhtautuvia, erityisesti "luopioita" kohtaan.

"Tervehenkinen keskustelu. Siitä pidän erityisesti. Se onnistuu kokemuksieni perusteella usein juuri Jehovan todistajien kanssa."

Jehovan todistajat ovat harjaantuneita keskusteluun, toki jokaisella on yksilölliset ominaisuutensa niin hyvässä kuin pahassakin. Itse en jaksa vaivautua, kun tiedän homman yksisuuntaisuuden: eivät he oikeasti ole kiinnostuneita oppimaan keskustelukumppanilta mitään uutta, ainakaan sellaista, joka vaatisi heitä tarkistamaan maailmankuvaansa. He ovat ovelta-ovelle työssä ja kärrytyössä saarnaamassa omaa sanomaansa.

• Selkeästi.ovat.sanoneet

The Watchtower- lehdessä 1.4 1972 ilmestyi artikkeli "He tulevat tietämään, että profeetta on ollut heidän keskellään".

Itse tekstissä kysytään, onko Jehovalla nykyään maailmassa profeettaa, joka varoittaa ja julistaa tulevat.

Seuraavaksi lehden vastaus:

"Näihin kysymyksiin voidaan vastata myöntävästi. Kuka on tämä profeetta? ... Tämä 'profeetta' ei ole yksi mies, vaan miesten ja naisten muodostama kokonaisuus ... Tänään heidät tunnetaan Jehovan kristittyinä todistajina"

• CochetaOnawa

Teillä on minusta hieman väärietynyt maailmankuva siihen, mitä tulee Jehovan todistajiin. Miksi ihmeessä he valehtelisivat asioista. On aivan eri asia, mennyt historia. Nyt elämme Ad 206. Maaima on muuttunut ja maailmankuva on aivan erilainen kuin 100 vuotta sitten.
      Tuon vanhan kirjan oli kirjoittanut Vartiotorni seuran silloinen oraakkeli Frez Frans, joka toisinaan meni edelle sen, mitä Raamattuun oli kirjoitettu. Tosin erittäin pätevä ja oppinut mies hän oli. Oikein sopiva tehtäväänsä noina vuosikymmeninä, kun hän vaikutti jehovan todistajien organisaatiossa.
      Jos sanakirja määrittelee profeetan Jumnalan sanan julistajiksi, niin siolloinhan jokainen kristitty, miljardit kautta maailman jotka todistavat Kristuksesta ovat siis kaikki profeettoja vai kuinka?
      Mutta itse henkilökohtaisesti vierastan sanan profeetta käyttöä. Se ei oikein istu nykyaikaan.

• Kommentoinpa

Jehovan todistajien uskonto on teokratia. He siis uskovat olevansa Jehovan johtama järjestö hallintoelimensä välityksellä. Hallintoelimen sana on heille sama kuin Jumalan laki. Jos siis hallintoelin on jotain sanonut joskus, niin se on tullut suoraan Jehovalta. Tämä on rinnastettavissa siihen, että hallintoelin on profeetta. Raamattu taas antaa määritelmät siitä mikä on väärä profeetta ja hallintoelimen jatkuvasti muuttuva oppi ja erityisesti pieleen menneet ennustukset sopivat määritelmään hyvin. Hallintoelimen vanhat ja nykyiset teot ovat sen totuudellisuutta pohdittaessa aivan yhtä merkittäviä, koska sille on alusta lähtien annettu järjestössä sama profeetan asema, joka sillä on edelleenkin. Jos oppia teokratiasta ei muuteta, niin tämä tulee pätemään jatkossakin.

• paperiprofeetat

"miljardit kautta maailman jotka todistavat Kristuksesta ovat siis kaikki profeettoja vai kuinka?"

Mielestäni eivät, elleivät väitä omaavansa jonkinlaista erikoisasemaa Jumalan sanansaattajana. Huomaa, että hallintoelin väittää olevansa jopa _ainoa_ kanava jota Jumala nykyään käyttää.

"Mutta itse henkilökohtaisesti vierastan sanan profeetta käyttöä. Se ei oikein istu nykyaikaan. "

Eihän se istu, etenkään kun profetiat eivät tunnu osuvan kohdalleen tuurillakaan.

• Rintti-

>> Miksi ihmeessä he valehtelisivat asioista.

Valehtelu on tosiasia ja syytä voimme arvailla.

Järjestö on julistaa seliselityksiään Jehovan nimissä. Toisinaan "Jehovalta saatu valo" muuttuu jopa päinvastaiseksi. Se on useita kertoja ennustellut tulevia siinä koskaan onnistumatta. Raamattu tuomitsee tällaisen toiminnan:

Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu,
           hänet minä itse vaadin tilille.
           Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin,
           jota minä en ole käskenyt hänen puhua,
           tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.'
           Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi:
           'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Jehovan puhetta?' niin huomaa:
           kun profeetta puhuu Jehovan nimessä,
           ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen,
           niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut;
           julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä."

Hallintoelin puhuu Jehovan nimissä, mutta tarttuu nyt siihen, ettei se olisi muka vättänyt olevansa   p r o f e e t t a.   Mitä merkitystä on sanavalinnalla, jos järjestö kuitenkin tekee kaikkensa ylläpitääkseen kuvaa itsestään "Jehova Jumalan puhekanavana" ja vielä yksinoikeudella ainoana sellaisena! Hallintoelin kieltää olevansa profeetta - sen sijaan se suorasanaisesti nimittää järjestöä profeetaksi. Järjestössä sen hallintoelin päättää yksinoikeudella, mitä sen todistajien on oltava mieltä ja sanottava. Etkö näe tässä kaksia punnuksia?

>> Tuon vanhan kirjan oli kirjoittanut Vartiotorni seuran silloinen oraakkeli Frez Frans, joka toisinaan meni edelle sen, mitä Raamattuun oli kirjoitettu.

Mikä takaa, ettei nykyinen "orja" olisi samanlainen! Silti se vaatii itselleen ehdotonta uskollisuutta Jehovan viholliseksi julistamisen uhalla. Näin siitäkin huolimatta, että opille Jehovan järjestöstä ja sen hallintoelimestä ei löydy raamatullisia perusteita.

• CochetaOnawa

Niin. Minusta on mielenkiintoista se, jos hallintoelimen sana on Jumalan ilmoittamaa, niin miksi jotkut yksinkertaisetkin asiat joskus muuttuvat tai ne muutetaan, sillä Jumala ei koskaan minusta muutu. Hän on aina ja kaikessa muuttumaton Tietenkin uskon edelleen siihen, että ymmärrys lisääntyy Jumalan Sanaa kohtaan jatkuvasti.

Otan kuitenkin pienen esimerkin. Vuosia Jehovan todistajat eivät taputtaneet seurakunnissa, jos hairahtunut otettiin takaisin seurakuntaan. Kyseessä oli siis tuhlaajapojan/tytön paluu takaisin kotiin. Mutta tänä vuonna ad 2016 opetukseen tuli muutos. Nyt saa taputtaa. Kirjoitus oli Lukijoiden palstalla jossain Vartiotornin numerossa. Mietin, että miten ja MIKSI nyt sitten saa taputtaa jos aikaisemmin sitä ei hyäksytty. Ainakaan tämän sanoman lähde ei ole taivaallinen henkimaailma vaan ihan joku muu.

En halua tällä ajatusrakennelmallani kyseenalaistaa todistajien opetuksen kanavaa tai muuta. Tämä on pikemminkin sellaista ajatusten selkeyttämistä itselleen.
      Minusta pieleen menneet ennusteet ovat olleet vilpitön yritys ymmärtää Jumalan lopun ajan profetioita, joita kaikkia- olen siitä täysin varma- ei ole vieläkään ymmärretty ehkä täysin oikein. Aikanaan varmasti tulee uutta informaatiota joihinkin tällä hetkellä ajantasaistettuihin oppikysymyksiin. Kaikki on siis perustunut vilpittömään haluun ymmärtää paremmin Jumalan ennustuksia ja maailmanlopn ajankohtaa. Tässä ollaan erehdytty useamman kerran se on totta. Mutta muistan eräään kirjoituksen parin vuoden takaa, jossa todettiin, että asioita on ymmärretty väärin, se sanottiin ja tunnustetettiin.
      Eikö tämä ollut selvä kannanotto menneeseen historiaan ja osoitus siitä, etteivät Jehovan todistajat tietoisesti yritä valehdella. Näin itse koen tämän.
      Jos Jehovan todistajien ilmoitus olisi tahallista valehteluun perustuvaa uskontoa, eikö se johtaisi koko organisaation vastuuasemaan eli yhteentörmäyskurssille taivaallisten voimien kanssa? Olisi riskialtista toimia tavalla, joka voi johtaa tuhoisaan kohtaamiseen Jumalan kanssa.

• tietoa.löytyy

"Minusta pieleen menneet ennusteet ovat olleet vilpitön yritys ymmärtää Jumalan lopun ajan profetioita"

Minä näen ennustelussa myös pätemisen tarvetta ja halua asettua muiden uskontojen yläpuolelle.

"osoitus siitä, etteivät Jehovan todistajat tietoisesti yritä valehdella"

En usko, että rivijäsenet tietoisesti yrittäisivät valehdella. Järjestön rehellisyys tai paremminkin sen puute onkin sitten mutkikkaampi juttu. Esimerkiksi JW.ORGin Usein kysyttyä -osio on täynnä asioiden kaunistelua ja suoranaista vääristelyä: "me emme karta", "me emme ole kreationisteja" - vaikka karttavat, ja ovat kreationisteja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      205
      6468
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2887
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2347
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      96
      2161
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2051
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1467
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      78
      1432
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1366
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      7
      1315
    10. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      387
      1256
    Aihe