Oli vuosi 1996

Sioittaja

Silloin kävin katsomassa Helsingin kantakaupungista yksiötä. Hinta oli 120 000 markkaa. Ihan peruskämppä, vessanpytty, kanankakkaseinät, ei parveketta. Pidin hintaa kalliina.

Nyt sama kämppä oli myynnissä ja kävin huvikseni katsomassa. Hintaa reilusti yli 220 000 euroa eli hinta lähes 20-kertaistunut. Sama vanha pytty, todennäköisesti samat tapetit kuin silloinkin, rakennuksen ulkoseinä pahoin rappeutunut, putkiremontti tulossa. Jääkaappi törrötti olohuoneessa. Oli tuskaisan kuuma. Virtsa haisi rappukäytävässä, kuten kerrostaloissa aina.

Mitä mieltä palstalaiset, tekeekö hyvän sijoituksen jos ostaa pois kuleksimasta?

10

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • winsssi

      Jos nyt on pyyntinä 220 000€, se sama on ollut vuonna 1996 noin 350 - 400 000 mk. 1996 hinnat alkoivat jo nousta ja se alkoi just keskustayksiöistä.

    • "Virtsa haisi rappukäytävässä, kuten kerrostaloissa aina."

      Aika mielenkiintoinen kommentti, kohta 15 vuotisen välittäjäurani aikana en ole koskaan törmännyt virtsanhajuun yhdessäkään porraskäytävässä, en edes käydessäni vierailuilla erään exäni Kontulassa olevassa kaupungin vuokratalossa asuneen sukulaisen luona (huumeneuloja näin pari kertaa). Mutta kun peräkammarista ei pääse muuttamaan sinne jonne haluaisi, niin sitten pakko parjata unelmiensa kohdetta.

      • jgkublu

        Jos on kävelly kuumassa kesäpäivässä katsomaan kämppää tai ajanut autolla ilman ilmastointia helteessä, se mikä haisee porraskäytävässä kulkiessa on oma hiki ja aamusuihkun puute. Turha syyttää muita.


      • HyväHuomio

        Totta, en minäkään ole ikimaailmassa törmännyt virtsan hajuun kerrostalon porraskäytävässä. Myöskään en koskaan ole haistanut rappukäytävässä tupakan hajua, en nähnyt koiran ulostetta rapun edessä, eikä alaoven lasi ole koskaan ollut rikottuna.


      • Itse asiassa kaveri asui aikoinaan talossa, jossa joko joku asiakas tai luultavammin joku vakiovierailija (luultavasti ei edes asukkaan vierailija) piti hissiä vessanaan. Hissi putsattiin about viikottain, mutta se ei hirveästi auttanut, kun nesteet olivat valuneet hissikuiluun...

        Ainut tapaus jonka tiedän, jossa on oikeasti kusi haissut rappukäytävässä. Toisaalta tuolla oli ilmanvaihto siinä kunnossa, ettei tullut sisälle. Onneksi.

        Sittemmin ovien lukot uusittiin ja ongelma lakkasi. Saattoi siis olla joku aikaisempi asukaskin, jolla oli vähän omaa riitaa joko taloyhtiön tai sitten joidenkin asukkaiden kanssa...


      • mukana_myös_haju

        Kyllä noita taloja on... rummun pärinää... ainakin Kallion Slummissa. Yksi huoltomies minulle taannoin avautui siitä, että eräässä talossa pitää melkein joka aamu käydä taluttamassa ulos porrashuoneen ylimmältä tasolta spurgu tai pari, jolla on, tässä vaiheesa, aina kuset paskat housuissaan.

        Summeritalo, mutta pääsevät sisään samalla ovenavauksella jonkun asukkaan perässä...

        Hlökohtaisesti en kyllä kuseskeluun ole törmännyt, mutta vähempi onkaan vuokraslummeissa tullut liikuttua.


      • rtvu65e6ur5

        Kukaan tervejärkinen ei halua vuokraslummiin Helsingin lähiöön rikastuttajien naapuriin.


    • MANSION-MAKE

      VAI EI HAISE! Kyllä nimittäin haisee ainakin Helsingin kantakaupungin läävissä. Lisäksi aina kustaan ulko-oveen viikonlopun jälkeen. Kerrostaloissa on aina asunut köyhällistö ja niin tulee aina olemaan.

    • No-niinpä-niin

      Et kerro asunnon kokoa. Helsingissä vuonna 1996 vanhat kerrostaloasunnot maksoivat keskimäärin noin 10 000 markkaa/neliö. Asunnossa olisi siis peräti 12 neliötä.

      Toisaalta hintapyyntö nyt on reilusti yli 220 000 euroa, joka tekisi neliöltä noin 18 300 euroa. Suomessa ei ole ikinä tainnut olla myynnissä yhtään asuntoa tuollaisella neliöhinnalla. Jos on, niin se on ollut joku uusi asunto, jossa kaikki on luxusta viimeisen päälle. Ei todellakaan kuvailemasi asunto.

      Eli laitetaan nyt vaikka 7500 euroa neliö, mikä sekin on yläkanttiin. Asunto on siis kooltaan vähintään 30 neliötä.

      Silloin 1996 siitä olisi siis järkevä hintapyyntö ollut noin 300 000 markkaa. Se, että sinä pidit 120 000 markan hintaa kalliina kertoo kyllä kaiken tarvittavan "sioittajan" taidoistasi.

      No tämähän on pelkkää teoreettista pohdiskelua; tuo asunto ei 100 % varmasti ole olltu vuonna 1996 myynnissä kertomaasi hintaan.

      • 100_km_säteellä

        Noita samoja hintoja sama pelle on tarjonnut useampaankin ketjuun. Välillä on kyllä lipsahtanut toisenlaisiakin tietoja, esim. että vertailussa olivatkin Matinkylässä sijaisatsevat kämpät. Ehkä sitten jo onnistuukin, kun on verrattu vanhan kerrostaloyksiön hintapyyntiä -86 vs. uudiskohteen hinta 2016. Samoin jossain vertailussa oli sujuvasti vastakkain Helsingin keskusta ja "Uudellamaalla sijaitseva OK-talo". Eli se OK-talo on siis poimittu joistain 50 km Kehä III ulkopuolelta...

        Täysin vertailukelpoisia pareja siis. Kaikki yhtälailla tuhnun tavoittamattomissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      894
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      828
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe