Kannattaanko punttaus murrosiässä?
Siis vaikuttaako painojennostelu pituuskasvuun miten lujasti?
Vaikuttavatko tietyt liikkeet enemmän kuin toiset, esim selkälihasliikkeet?
Mitä liikkeitä voi tehdä, ilman että pituuskasvu lyhenee? Miksi nostelu vaikuttaa pituuskasvuun?
Siinäpä oli muutamat kysymykset joihin mielelläni saisin vastaukset, olisi nimittäin aika tärkeää.
Näyttää tuo jotenkin vaikuttavan, koska ainakin tutut, jotka ovat nostelleet kunnolla painoja ovat melko lyhyitä. Esim. kaveri on 14 vuotta ja nostaa jo nyt about 90kg penkistä, eikä ole mikään hirveän pitkä, aloitti painojennoston joskus 6.luokan lopuilla... Itse olen 15 vuotta ja melko lyhyt muutenkin, ja koitankin juuri korvata tätä lyhyyttäni voimalla mutta en sitten tiedä kannattaako jos pituuskasvu vaikka loppuu kokonaan. Siis kertokaa te viisaammat vastauksia kysymyksiin. Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
Vaikutus pituuskasvuun
6
1479
Vastaukset
- Timi22
Eli varmasti voi vaikuttaa jos nostelet kovin rakailla painoilla.
Eli Kevyillä painoilla paljon toistoja... näin sanoi meidän liikunnan opettaja joskus vuonna 95 - Ota selvää oikeista lähteistä
Punttien nostelun vaikutus pituuskasvun hidastumiseen ja reaktionopeuteen on silkka myytti ja sietäisi tulla haudatuksi. Katso MENESTYVIÄ pikajuoksijoita, painijoita, koripalloilijoita tai Kalifornian kuvernööriä ja mieti ihan itse!
- Pavunvarsi
Samaa mieltä edellisen kanssa. Tässä tosi hyvä esimerkkitapaus.. Nimeltä Ronnie "The big nasty" Coleman.
http://216.109.89.23/images/fl/29/1147.jpg
Jamppa aloitti punttien kolistelun 13 vuotiaana ja pituutta tuli loppujen lopuksi 183 cm.
Ja meriittejä jäbällä on vaikka millämitalla. - Asiasta tietoinen
Kyllä. Salilla käynti vaikuttaa pituuskasvuun. Tämä johtuu siitä, kun lihakset alkavat kasvaa voimaharjoittelun takia niin voimakkaasti, että ne menevät lihasten tielle, joten ne eivät pääse kasvamaan kunnolla, koska lihakset ovat tiellä.
Jos oikein muistan niin varsinkin pystysuuntaiset liikkeet kuten pystypunnerrus vaikuttaa voimakkaimmin pituuskasvuun. Mutta kyllä itse aloitin punttauksen jo 7. luokalla, mutta olin kokenut jo pituuspyrähdyksen.- zabhod
joo elikkäs esim penkki ja hauiskäännöt sunmuut pikkuliikkeet ei pituuteen pitäisi vaikuttaa.
Maastaveto esim ennätystestauksina painaa selkärangan kasvulevyjä ja saattaa vaikuttaa tai jopa pysäyttää kasvun. itsekään en ole todellakaan pitkä 16 v ja vaaan vähä yli 160cm mutta ite olen koko ajan kasvanu tasasen hitaasti, mutta ku alotin salilla käynnin nii tul pituutta sitte vähä enemmän.
penkki nyt 90kg pintoihi
- 15vmietinsamaa
OLISIN KIRJOITTANUT TÄYSIN SAMAN KYSYMYKSEN TÄYSIN SAMALLA LAILLA, KOSKA SAMOIN TUNNEN! AIVAN JOKAISEN KOHDAN! harmi vain että ei tuo tyyppi vuodelta 2005 enää luultavasti tätä lue :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195963
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392111
- 331892
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331448