Liika veden juonti

Olen-ymmällä

Voiko olla totta, että vettäkin voi juoda liikaa? Olen kuullut.
En tarkoita jatkuvaa vessassa juoksemista, vaan se mitä kuulin oli jotain terveyteen liittyvää.

6

1367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Feeniksin_kyynel

Kyllä, vettä voi juoda liikaa.
      Aina kun ihminen juo vettä, veteen liukenee suolaa, joka poistuu virtsan kautta. Näin ollen ihmisen suolatasapaino häiriintyy, jos juo vettä liikaa suhteessa suolaan. Tästä kyseisestä tilasta, jossa keho menettää suolaa eli pääosin natriumia liikaa, kutsutaan hyponatremiaksi.
      Lisää voi lukea Terveyskirjaston sivulta, kun kirjoittaa sivun hakukenttään hyponatremia
      http://www.terveyskirjasto.fi

"Munuaiset pystyvät mukautumaan erilaisiin vesimääriin, mutta niilläkin on rajansa. Nopea lisäys elimistön vesimäärässä voi aiheuttaa ”vesimyrkytyksen”, jossa elektrolyyttien eli kivennäisaineiden tasapaino häiriintyy. Etenkin natriumin pitoisuus pienenee normaalista 140 milliekvivalentista litrassa. Laimeneminen 120 milliekvivalenttiin aiheuttaa sekavuutta ja ärtyisyyttä, ja 110 voi aiheuttaa tajuttomuuden ja hengenvaaran." (http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ruoka/vetta_voi_juoda_liikaa)

"Liiallinen veden juonti voi kuitenkin olla vaarallista, sillä se voi lopulta aiheuttaa aivojen turpoamisen. Kun näin käy, myös elintoiminnot, kuten hengitys lakkaa.

Nauttimamme vesi poistuu elimistöstämme pääasiassa virtsan ja hikoilun kautta. Veden määrä elimistössä on säännelty ohjaamaan tiettyjen yhdisteiden kuten suolan pitoisuutta veressä. Jos ihminen juo liikaa vettä, lopulta munuaiset eivät pysty toimimaan tarpeeksi nopeasti poistaakseen ylimääräistä vetta elimistöstä, jolloin veri ohenee ja sen suolapitoisuus vähenee.

Soluissa ja elimissä tämä suolattomampi vesi tekee tuhojaan erityisesti aivoissa, jolloin syntyy turpoamista. Vesimyrkytyksen varoitusmerkkejä ovat muun muassa sekavuus ja päänsärky. Oireet ilmenevät usein hyvin pian veden juonnin jälkeen, mutta jos vatsa suodattaa vettä hitaasti voi oireiden tulo myös kestää jonkin aikaa."
      (http://www.tohtori.fi/?page=4031888&id=7129484)

• Suolaton-sussu

Onkohan todella noin? Kaikkialla sanotaan, että suolan määrää pitäisi vähentää tai jopa lopettaa sen käyttö.
        Vai mitä suolaa tarkoitetaan? Ei kait tavallista ruokasuolaa.

• Feeniksin_kyynel

Kehossa on eri "suoloja". Ja jos ihminen juo liikaa vettä, tämä suolatasapaino häiriintyy. Natriumilla on suurin osuus tässä.

Normaaleissa olosuhteissa ei tarvitse yleensä edes ajatella asiaa. Ihminen saa ruuasta riittävästi suoloja ja harvempi juo liikaa vettä.
        Mutta kuten yhdessä noista linkeistäni, on mahdollista joku juo liikaa vettä vaikka diettiinsä liittyen, ja seurauksena voi olla pahimmillaan kuolema. Lisäksi, jos matkustaa todella lämpimään maahan, pitäisi juomisen lisäksi syödäkin jotain, koska hien mukana katoaa suoloja enemmän kuin normaalisti.

Toisin sanoen väite "suolan käyttöä pitäisi vähentää" pitää edelleen paikkans. Mutta jos juo runsaasti vettä, eikä syö mitään ruokaa minkä suolat sitä tasapainottaisivat, on se kaikkea muuta kuin terveellistä.

Suosittelen vilkaisemaan noita linkkejä.

• enää-en-ole-ymmällä

Oli hyvä ja asiallinen vastaus.
      Kiitos

• 4333339

Minäkin tykkään suolaisista ruuiata. Mä lisään jopa hampurilaisiin suolaa aikia reilusti aivankun sinappia. Ei mikään muukaan ruoka maistu muuten kun suolan kanssa. Minä olen aina tienny että suolaa tarvitaan . hampaittenkin takia.

• loiskis

Liika vedn juonti aiheutta aivoissa turvotusta ja voi johtaa sellaiseen "töllerötilaan",joka on sekavuutta,jopa tajuttomuutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6604
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4492
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3168
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2997
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1905
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1574
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1566
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1505
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1359
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1283
    Aihe