Aggressiivisuus eri kulttuureissa

ChinaDragon

Tämä on mielenkiintoinen aihe josta voidaan ammentaa niitä syy seuraus yhtälöitä myös parisuhteiden onnistumiseen.

Kulttuureissa on selviä eroavaisuuksia miten miehet kuin myös naiset käyttäytyvät yrittäessään hallita ongelmatilanteita.

Voidaan ajatella, että sukupuolirooliinsa liittyen nainen tulkitsee sekä oman aggressionsa että miehen aggression eri tavoin kuin mies. Naisilla ja miehillä on erilaiset sisäiset representaatiot eli erilainen "teoria" aggressiosta, ja sukupuolten väliset aggressiokäyttäytymisen erot ovat johdettavissa näistä representaatioista.

Aggression avulla mies saa muut noudattamaan tahtoaan, kontrolloi ympäristöään ja pelkoa herättämällä pakottaa ympäristön tottelemaan ja kunnioittamaan itseään. Tarpeen vaatiessa mies kykenee käyttämään aggressiota taitavasti hyväkseen. Miehelle aggressio on siis taito jota hän voi tietoisesti opetella.

Naisen tilanne on toisenlainen. Aggressio ei merkitse naiselle ympäristön kontrolloimista, vaan se on osoitus oman kontrollin menettämisestä.
Naisen käyttäytymisen odotusarvo on itsehillintä, häneltä odotetaan ihmissuhteiden hoitoa ja ristiriitojen sovittelua, ei aggressiivisuutta. Jos nainen kuitenkin suuttuu, hänen aggressionsa on ilmaisevaa eli ekspressiivistä.

Miehiä ja naisia sitovat nykyäänkin erilaiset normit, jotka ulottuvat miehen ja naisen identiteetin tasolta ulkoiseen käyttäytymisen. Normit pitävät miehiä ja naisia omissa sukupuolirooleissaan. Väärän roolin noudattaminen tai roolin noudattamatta jättäminen on normien vastaista.

Näyttäisi siltä, että naisten yhteiskunnallinen asema on ollut omiaan pitämään kurissa naisten suoraa aggressiota. Monessa kulttuurissa jo oman mielipiteen suoraa ilmaisemista pidetään aggressiivisena, mikäli henkilö on nainen.

Käytettävissä olevien lähteiden mukaan kaikissa kulttuureissa miehet käyttävät (useimmiten ylivoimaisesti) enemmän väkivaltaa kuin naiset. Nykyään kuitenkin naisten aggressiivinen käyttäytyminen näyttää lisääntyneen. Naisten suorittama väkivalta on yleistynyt ja saanut raaempia muotoja, joskaan vielä ei voi olla varma tämän muutoksen pysyvyydestä.

Mitä tämä naisten suorittamien väkivallantekojen määrän lisääntyminen merkitsee? Muun muassa sen voisi ajatella heijastavan naisten sukupuoliroolin muutosta. Aikaisemmin naisten roolissa ei ollut jälkeäkään sellaisesta sankarin sädekehästä, mikä miesten aggressioon ja väkivaltaankin on kaikesta huolimatta liittynyt.

Tehdään nyt palstalaisten kesken kysely.

Miten ulkomaalainen vaimosi tai tyttöystäväsi eroaa suomalaista naisesta suuttuessaan? Toimiiko hän vanhojen perinteiden mukaan ohjaten miestä hillityllä tyylillään haluamaansa suuntaan vai käyttäytyykö hän "miesmäisesti".

Kiinalaisesta vaimostani voin sanoa ettei hän alennu edes riitelemään. Ohjaa perhe-elämää omalla hillityllä käyttäytymisellään mikä on mielestäni tehokkaampi tapa hallita kokonaisuutta.
Tuollaisella tyylillä nainen saa yleensä tahtonsa läpi, huutamatta, tiuskimatta. Tyylikästä naisellista miehen hallintaa. Pienet eleet ja teot ohjaavat enemmän mitä tuhat sanaa.

Suomessa tämä tyyli on mielestäni hyvin harvinainen taito naisten keskuudessa, harmi.

36

1512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raaka__Watson

Olet oikeassa arvon lohikäärme. Puolisoni ei edes korota ääntä. Eipä silti ei meillä ole edes riidan aihetta koska molemmilla on oma roolinsa parisuhteessa.
      On niin leppoisaa kun ei tarvitse miettiä että mistä tuulee seuraavaksi.
      Muutenkin naisille on kunnia asia se että mies on tyytyväinen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että nainen olisi orja joka toteuttaa pienimmätkin toiveet.
      Kyllä täytyy sanoa että ei pystyisi olemaan suhteessa suomalaisen naisen kanssa. Jo pelkkä keskustelu on yhtä tuskaa kun kuvittelevat että pystyvät vaikka eivät pystykään.

• wuweiwu

Miksi ihmeessä suhteessa jonkun pitäisi hallita toista tai perhettä? Liiallinen hallinnan tarve on merkki heikosta itsetunnosta.

• Tittelin_Tunari

Kysy tuota muslimiukoilta. "Uskonto" määrää naisen paikan joka on suunnilleen kotieläimen tasoa.

• afrikkalinenkaunotar

Meillä kans kotona silleen että afrikkalainen vaimoni vaan näyttää sormella mitä tahtoo ja mitä haluaa minun tekevän eli hallitsee kokonaisuutta pienillä eleillä ja liikkeillä, siinä ei sanoja tarvita. Joskus se sanoo Tessu, paikka, jos en tottele. Ja jos menee ihan mahdottomaksi, jään ilman ruokaa. Niin meillä hallitaan kokonaisuutta pienin elein ja liikkein. Ei riidellä eikä puhuta, vaan pienillä eleillä ja liikkeillä naisellisesti ohjaa hän, tämä arvon afrikkalainen rouvani.

• suominainen1

Ihan aluksi, suomi24 ei ole läpileikkaus suomalaisista naisista.

Itse olen suomalainen nainen. Olen luonteeltani rauhallinen ja rauhaa rakastava. Käyn harvemmin täällä palstalla, mutta joskus on mukava lueskella ihmisten aivoituksia. Olen parisuhteessa ja meillä menee oikein mukavasti. Mieheni ja minä keskustelemme asioista suoraan ja näytämme tunteemme, mutta riitoja meillä ei mainittavasti ole ollut. Ehkä tuo johtuu siitä, että olemme hyviä keskustelemaan ja sanomme asiat suoraan, emmekä kumpikaan mökötä tai raivoa. Lisäksi meillä on yhteinen tavoite tehdä asiat parisuhteen hyväksi. Emme pidä valtataisteluita.

Arkinen elämä sujuu mukavasti huumorilla höystettynä. Nautimme yhdessä kokkaamisesta, kävelylenkeistä, musiikista, sukulaisten kanssa vietetystä ajasta ja muista menoista. Molemmilla on myös omaa ajanvietettä ja oma ura. Luonnehtisin, että asiat ovat oikein hyvässä tasapainossa ja rakkaus kukoistaa. Jälkikasvukin on fiksua ja saa olla ylpeä lapsistaan. Minulla on myös muutama suomalainen ystäväperhe, joiden perheessä olen huomaavinani tällaista samanlaista mentaliteettia.

Minun lähipiirissä on myös yksi kiinalainen nainen, vaimona suomalaisella miehellä. Ihan noin yleisesti luonnehtien mukavan oloinen nainen, mutta tuntuu olevan aikuinen ihminen saman ikäisiin suomalaisiin naisiin verrattuna melko lailla itsekäs ja lapsellinen, sekä myös epäsosiaalinen. On jonkun verran kouluttautunut, siltikin. Ei ole mikään sellainen "mallivaimo", mutta se on varmasti hyvä. Ei tule ainakaan niitä liiallisen kiltteyden pihinöitä sitten. Nähtäväksi jää, kuinka henkinen kasvu vuosien kuluessa hänellä edistyy. Jonkin verran tässä kun olen tullut kiinalaisia tuntemaan ja seuraillut, niin olen ollut huomaavinani heidän kulttuurissaan jo jonkin ikäisillä naisilla jotenkin epärealistista suhtautumista tiettyihin asioihin. He esimerkiksi luulevat, että heille täällä Suomessa tuodaan tietyt asiat ihan valmiina ja ilmaiseksi eteen ja eivät osaa olla kovin kiitollisia saamistaan eduista. Eivät myöskään välttämättä ymmärrä, millaista vaivautumista, perehtymistä ja rahaa jotkin asiat vaativat. En tietenkään sano, että kaikki olisivat sellaisia, mutta jonkinlainen otanta on tässä kyseessä.

Itse olen kokenut, että vaikka kotikasvatukseni on ollut vaativaa, saan olla kiitollinen vanhemmilleni, että olen joutunut tekemään asioita ja samalla oppinut monenlaista, kuten sosiaalisuutta, johon kuuluu myös toisten huomioiminen, käden taitoja, sinnikkyyttä, kokonaiskäsityksen luomista jne. Se onkin miettimisen arvoinen asia, miksi kiinalaiset eivät välttämättä tunnu kuitenkaan kovin sosiaalisesti lahjakkaille, vaikka heidän kulttuurinsa on yhteisöllisempi, kuin meidän. Tottakai täällä vieraassa kulttuurissa heillä on kulttuurisokki, joka voi häiritä heidän käyttäytymistään. Heillähän ollaan esimerkiksi totuttu kävelemään käsikynkässä kadulla ja laumoissa aikuisenakin, mikä taas täällä tuntuu hieman lapselliselta ja kiusalliselta. Tietynlainen läheisriippuvuus näyttää siellä olevan vallalla.(en tiedä, onko se ihan koko kulttuurin piirre, vai vain minun silmilleni osunutta) Itse inhoan sellaista, vaikka pidänkin paljon yhteyksiä sukulaisiini ja teemme yhdessä asioita. Minulla on myös paljon ystäviä, joiden kanssa näemme melko usein. Meillä ei ole kuitenkaan tarvetta roikkua toisissamme.

Eri kulttuurissa eri tavoin. Aloittaja kirjoittaa myös väkivaltaisuudesta. Minulle tulee ikävä kyllä usein mieleen juuri väkivaltaisuus, jonka vuoksi en esim. olisi pystynyt kovin helpolla alkamaan suhteeseen ulkomaalaisen kanssa. Olen kuullut niin monta väkivaltatarinaa sekasuhteissa tapahtuneeksi, että se on luonut itselle sellaisen kuvan. Joskus tapasin bussissa erään intialaisen oikein mukavan näköisen ja oloisen miehen. Kävi ilmi, että hänen lapsensa ja naisensa olivat turvakodissa ja hän ei ymmärtänyt, miksi niin oli. Se taas vahvisti käsitystäni näistä kulttuurieroista naisen kohteluun liittyen. Olen toki tavannut ja tiedän myös ulkomailta tänne tulleita miehiä, jotka eivät ole väkivaltaisia. Heilläkin jollakin kuitenkin on naistaan kohtaan inhottavaa nimittelyä. Tosiasia kuitenkin monessa maassa on tuo naisten aseman erilaisuus Suomeen verrattuna.

• ChinaDragon

suominainen1,

Kiitos realistisesta kirjoituksesta.

Kyllä, jokaisessa maassa tapaa erilaisia ihmisiä, niin myös Kiinassa.
        Suoraan sanottuna harva kiinalainen nainen on kokonaisymmärrykseltään tasolla jonka edellytän omalta puolisoltani.

Hiukan lapsellisia, itsekkäitä...kyllä, olet oikeassa.
        Voi havaita nopearytmisyyttä, elämässä menestyminen on useille heille ensiarvoisen tärkeä asia. Ongelmia voi tulla jos mies ei täytä niitä ennakkokäsityksiä mitä nainen miehestä ja miehen kanssa rakennettavasta tulevaisuudesta on mielikuvissaan hahmotellut.

Kuten kirjoitin, suomessa on fiksuja naisia ja tunnut olevan yksi niistä.

• ihanitekeksiäsyön

Olen tutustunut agressioon vain psygologisesta näkökulmasta, missä se aina käsitellään häiriönä. Unohtuu, että sillä on ollut eloonjäämisen taistelussa ratkaiseva merkitys. Sehän on tietyissä tilanteissa tehokkain toimintamalli. Mutta se ei tietenkään ole moraalisesti hyväksyttävä. Agression sukupuolierot vähenevät koko ajan, aiempien tutkimusten mukaan pojat olivat agressiivisempia. Mutta on puhuttu myös agression laatueroista. Pojat yleensä käyttävät agression kaikkia muotoja ja tytöt saattavat rajoittua vain epäsuoraan agressioon. Tytöillä verbaalinen agressio mieluummin lisää toverisuosiota kuin vähentää sitä. Ero on vähentynyt sillä tavoin, että pojilla se on pysynyt samalla tasolla ja tytöillä kasvanut. Tässä on mukana ripaus suomalaista kylttyyriä: Etelä-Euroopassa ero tyttöjen ja poikien agressiivisuudessa on edelleen suuri. Agressiivisuudella on monia muotoja ja psykologiassa siitä on tehty hyvin monimutkainen käsite.

• Roksi

Itse en alennu ''tyylikkääseen, naiselliseen'' miehen ohjailuun. Luokittelen itseni ihmiseksi jolla on oma tahto, oma itsenäisyys ja arvo ihmisenä. Ei minun tarvitse luovia ja ''naisellisesti''ohjailla miestä ja nykiä ''tyylikkäästi'' naruista jotta saisin tahtoni läpi ja miehen sätkyttelemään kuin sätkyukko tahtomallani tavalla. Sehän olisi alentavaa ja nöyryyttävää kummallekin osapuolelle.

Minulla on oikeus ilmaista itseäni suoraan, ilman luovimista, hillittyä sujuttelua. Ei minulla ole tarvetta käyttää valtaa. Kuvailemasi vaimosi käytös, hillitty naisellinen käytös , on kouluesimerkki passiivis-aggressiivisesta käytöksestä ja se on vain yksi vallankäytön muodoista!

Pidän ihailemaasi käytöstä pelkkänä kaupantekona: Nainen tekee sitä ja tätä jotta mies tekee tota ja tätä... Kun nainen ohjailee tyylikkäästi niin mies palkinnoksi tottelee! Raakaa ja irvokasta kaupantekoa hillityn tyylikkäässä paketissa!
      Tähän liittyy myös ikiaikainen sääntö että vaimon kuuluu suostua seksiin ja mies vastalahjaksi elättää perheen ja lisälahjaksi on ehkä myös uskollinen: Sinä saat seksiä ja hillityn tyylikästä, naisellista käytöstä, minä kaupanteossa perheelle elatuksen ja seksuaalista uskollisuutta ja ehkä bonuksena sen etten ärsytä sinua suorilla mielipiteillä ja näin nyrkki ei lennä!

Tämä hillitty käytöshän on peräisin ikiaikaisesta järjestyksestä jossa mies käyttää suoraa, karkeaa valtaa ja nainen joutuu operoimaan alisteisesta asemasta käsin. Näin hän on muuntanut käytöksensä hillityksi koska suora mielipiteen ilmaisu on varattu miehelle. Tästä on peräisin myös sinun käsityksesi että tuo käytös on ''naisellinen''!
      Ei se ole. Se on vain ainut rooli joka on jäänyt jäljelle tässä roolijaossa.

Sanot että on harmi että suomalaiset naiset eivät tätä hillittyä käytöstä taida. Siinäpä harmittelet. Kyllä suominaiset aikoinaan tuon taidon osasivat. Mutta nyt on edetty kehityksessä siihen pisteeseen että suominaiset ovat vallanneet itselleen tilaa ihmisinä. Voi sanoa mielipiteensä suoraan, ilman huutoa ja kiljumista, mutta myös ilman passiivis-aggressiivista lepertelyä ja livertelyä ja kuiskimista.

• Raaka__Watson

Olipa typerä kirjoitus.
        En tiedä lohikäärmeen puolisosta mutta ei meillä ole tosiaan kysymys mistään passiivis-aggressiivisesta käyttäytymisestä. Toisin kuin suomalaiset naiset brassi naiset eivät tunne pakottavaa tarvetta kilpailla miehen kanssa. Kun kumpikin hoitaa omat tonttinsa niin ei synny turhia konflikteja.
        Suomalainen nainen on juuri kirjoittajan kaltainen, avoimen aggressiivinen. Tätähän lohikäärme haki ja sieltä se tuli.
        Onneksi vielä on hyvin käyttäytyviä naisellisia naisia.

• ChinaDragon
        Raaka__Watson kirjoitti:

Olipa typerä kirjoitus.
        En tiedä lohikäärmeen puolisosta mutta ei meillä ole tosiaan kysymys mistään passiivis-aggressiivisesta käyttäytymisestä. Toisin kuin suomalaiset naiset brassi naiset eivät tunne pakottavaa tarvetta kilpailla miehen kanssa. Kun kumpikin hoitaa omat tonttinsa niin ei synny turhia konflikteja.
        Suomalainen nainen on juuri kirjoittajan kaltainen, avoimen aggressiivinen. Tätähän lohikäärme haki ja sieltä se tuli.

Onhan se hillitty käyttäytyminen aina parempaa mitä avoimen aggressiivinen, jopa lasten kasvatuksessa.

Tekee oikein pahaa jos kadulla näkee naisen joka huutaa ja repii lastaan.

Tasapainoinen mieli, siitä se kaikki hyvä lähtee.

Meillä ei nyrkkeillä, ne hommat jätetään Olympialaisten urheilijoille.
        Nainen saa tehdä omia juttujaan kuten mieskin. Tavata ystäviään, mennä matkoille yms.

Parisuhde ei ole vankila, senhän pitäisi olla maanpäällinen paratiisi, ihan jokainen päivä.

• Roksi
        Raaka__Watson kirjoitti:

Olipa typerä kirjoitus.

Olipa typerä kirjoitus.
        Sinun tekstistäsi kuvastuu aggressiivisuus.
        Ap peräänkuulutti suominaisille ''hillityn naisellista''käytöstä.
        Alleviivasin sitä, että naiset ovat ihmisiä siinä kuin miehet, ei heiltä pidä edellyttää mitään hillittyä luovivaa käytöstä, vaan heidän täytyy saada sanoa mielipiteensä ilman ''naisellista'' hyssyttelyä ja sovittelua, mutta myös ilman huutoa ja raivoamista. Toistan vielä että menisi perille: Ilman huutoa ja raivoamista; tuo oli kolmas kerta, kirjoitin sen jo ensimmäisellä kerralla.
        Jos vaaditaan naisilta tietynlaista käytöstä vedoten ''naisellisuuteen'', on se toisen ihmisen roolittamista ja se on vaan yksinkertaisesti väärin.
        En tiedä ymmärrätkö vieläkään....

• Yksikokemus

Tuon tähän naisen näkökulman monikulttuurisessa suhteessa elävänä.
      Minun miesystäväni ilmentää tätä agressiivista lajia, osittain varmasti kiinni kulttuurista ( turkkilainen, ja etenkin siellä itäturkissa, josta on kotoisin, naisen asema ei valitettavasti ole kovinkaan kummoinen )
      Mutta kulttuuri ei selitä kaikkea, eikä tee asioista hyväksyttäviä, kahden eri kulttuurin edustajan on ehkä kuitenkin hankalampaa löytää keskinäinen harmonia jos käsitykset miehen ja naisen asemasta ovat kovin erilaiset, mikäli mies odottaa naisen alistuvan hiljaisen, kaikessa nöyrästi miestä miellyttävään rooliin.
      Yhteentörmäyksiä tapahtuu, kuten meilläkin, minun pitäisi olla hiljaa ja kiltti. .Mutta miehellä on oikeus ja lupa huutaa, haukkua ja mitätöidä usein ilman syytäkin.
      Syyksi saattaa riittää vaikka väärä äänensävy tai erimieltä oleminen jostain asiasta. Vaikket milläänlailla haastaisi riitaa niin se syttyy silti. Tai Useinhan kysymys ei ole riidasta vaan miehen raivoamisesta. Jos sitä osaisi kuunnella itse hermostumatta , ehkä silloin asiat olisivat paremmin.

Meillä erimielisyyksiä ja turhaa pahaa luo vielä se että huolimatta pitkästä " yhdessäolosta ", vieläkään ei olla normaalissa parisuhteessa. Koska mies ei siihen kykene .
      Minulle pitäisi riittää kerran viikossa tapaaminen hetken kerrallaan, minkään näköistä oikeaa yhdessäoloa ei ole eikä mahdollisuutta olla niinkuin pariskunnan pitäisi. Mistään tähän liittyvästä on kuitenkaan ihan turha yrittää puhua koska se saa aikaan miehen raivostumisen, joka kerta.
      Haukkuminen ja loukkaaminen ei ole mitenkään harvinaista, jään vaan aina yksin rämpimään sellaisen jälkeen...ja miehen vakiokommentti on että ei hän muuten mutta kun minä suututin hänet.

Olen ok tyydyttämään miehen tarpeet mutta minun omani eivät ole mitään.
      Kun olen viime aikoina yrittänyt suhteesta pois asiallisesti, olen saanut huomata että homma ei käykkään niin helposti.
      Nimittäin huolimatta siitä että mies ei oikeaan seurusteluun ja yhdessäoloon kykene, ilmaisee hyvinkin selvästi kuinka minä Aiheutan ongelmia, raivoaa. .haukkuu..
      Niin siinä vaiheessa kun yritän sanoa että on parempi erota , mies ei päästä pois. " omistaa " minut.

• nassukat

Ei tuohon välttämättä tarvitse mitään kulttuurieroja sotkea. Kuulostaa ihan tavalliselta NPH läheisriippuvainen suhteelta. Tosin monissa kulttuureissa miehet ovat paljon näkyvämmin narsistisia.

• Roksi

Siis mies haukkuu ja mitätöi jne, mutta sinä valitat että tavataan vain hetken kerrallaan kerran viikossa?!
        Kuinka paljon mitätöimistä, loukkaamista ja huutamista olisi sinulle riittävää?!
        Uskomatonta.

Mies ei ole terve. Yritä löytää keinoja lähteäksesi pois. Kysele Suomesta neuvoja, ihan mistä vain. Pyydä ystäviä ja sukulaisia etsimään keinoja.
        Olet antanut elämäsi sen retkun käyttöön, ja arvaa mitä? Hänhän käyttää koska tavallaan olet antanut siihen luvan alistumalla. Olet liian hyväluonteinen ja lepsu.

• ChinaDragon

Yksikokemus, mustasukkaisuus ja omistushalu ovat sairaita piirteitä liiallisuuksiin mentäessä.

Miehen kuin naisenkin tulee elää tavalla joka tuo kumppanille hyvän olon.
      Jos se ei riitä niin se on vain moi moi. Yksinkertaista. Eivät asiat ajan kanssa parane, ne yleensä huononevat jos suhteessa on perusteellisia ongelmia.

• Chomchom

Mietin pitkään, vastaisinko ollenkaan - tämän palstan anti on viime aikoina jäänyt kohdallani vähäiseksi ja mietin aiempaa tarkemmin, mihin resurssejani käytän - mutta aloitus herätti pohtimaan mielenkiintoisia.

Mielestäni aggressioon liittyy monenlaisia tunteita, joita ei välttämättä näytetä ulospäin. Silti niitä on. Tunteita voi ilmaista tuhoavasti tai rakentavasti. Aggressio voi suuntautua viattomiin kanssaihmisiin tai aivan oikeutetusti johtaa omien rajojen puolustamiseen – esim. ”minua ei saa kohdella näin”.

Monissa Aasian kulttuureissa negatiivisten tunteiden julkista ilmaisua kontrolloidaan vahvasti. Mitä sitten kodin seinien sisällä tapahtuu, on toinen asia. Tähän liittyy myös muutenkin näkymykset naisen (vaimon) ja miehen rooleista. Vaimo taipuu, kestää, joustaa. "Kun riisikattila kiehuu yli, pitää vähentää lämpöä", eli vastuu miehen käytöksestä sysätään vaimolle. Mieshän on luonnostaan kuuma ja nainen kylmä. Suoranainen väkivaltakin voidaan lukea vaimon syyksi ja epäonnistumiseksi. Jos on taloudellisesti riippuvainen miehestä, suu pysyy varmasti soukemmalla. Vaikka suhteessa ei olisikaan taloudellista tai muuta pakkoa pysyä yhdessä, ympäröivän kulttuurin normit ja kotikasvatus tietysti vaikuttavat siihen, mitkä roolit sisäistää. Malli toimii hyvin, jos se molemmille on ok ja jos molemmat puolisot tuntevat vastuunsa. Ongelmien ilmetessä vaimo kantaa yleensä suurimman taakan.

Mieheni oli aluksi hieman ihmeissään siitä, että kerroin eriävät mielipiteeni suoraan. Sen voi tehdä nätisti, kahden kesken ja toista kunnioittaen, mutta suoruudesta ja rehellisyydestä en tingi. Miksi piilottaisin todelliset tunteeni siltä ihmiseltä, joka on minulle läheisin? Sillä negatiivisia, aggressiivisiakin tunteita on kaikilla, jotkut vain hautaavat ne sisälleen tai häpeävät niitä. Tilannetajua on toki hyvä olla: nälkäisenä ja väsyneenä sortuu helposti syyttelyyn, puolin ja toisin. Mieheni on nopeasti kiihtyvää sorttia, mutta lyhytvihainen. Anteeksi pyytäminen sanallisesti on hänelle vieläkin vaikeaa, mutta hän osoittaa kyllä muuten olevansa pahoillaan. Lapsuudenkodistani olen ehkä saanut keskimääräistä avoimemman mallin käsitellä erimielisyyksiä. Monilapsisessa perheessä on ollut ääntä, mutta myös vahvaa yhteenkuuluvutta. Opin, ettei ole vaarallista tai haitallista olla eri mieltä, mutta riidankaan keskellä toista ei nolata tai loukata.

Mieheni maannaisilta ja -miehiltä olen saanut vinkkejä mieheni kurinpitoon (!) ja epäsuoraan (naiselliseen?) vaikuttamiseen, mutta tällaisen vaikuttamisen ja manipulaation raja on häilyvä. Sitä paitsi, mieheni ei ole holhouksen alainen, vaan pystymme kyllä keskustelemaan kuin aikuiset. Tunnen monia ihania, erittäin korrekteja ja epäilemättä hyväkäytöksisiä naisia, mutta pistää miettimään, millainen se toinen ääripää on. Skaala taitaa olla laajempi kuin mitä julkisesti halutaan esittää? Esimerkiksi, muutama tuttava (nainen) ei ole millään uskonut, että en ole koskaan kiroillut miehelleni, ja joistakin asioista mieheni kaverit ovat arvelleet minun suuttuvan niin, että leikkaan mieheltä munat. No, itsepä siitä eniten kärsisin ;) Ja kokonaan oma lukunsa ovat mustasukkaisten naisten tempaukset. Valitettavasti hillitty käytös ei myöskään aina ulotu siihen, miten sosiaalisessa hierarkiassa alemmassa asemassa olevia (lapsia, nuorempia sisaruksia) kohdellaan.

Puolisoni kulttuurissa on yleistä, että ristiriitoja tai ikäviä asioita ei käsitellä ollenkaan. Pyritään unohtamaan, painamaan villaisella. Hyvin yleinen neuvo on, ettei pidä ajatella liikaa. Toimii johonkin rajaan saakka, mutta usein ne asiat pulpahtavat pintaan myöhemmin.

• ChinaDragon

Mukava on lukea välillä myös järkitekstiä:)

Manipulaatiota ja vaikuttamista tapahtuu jokaisen ihmisen kohdalla ihan jokainen päivä. Harva se miettii miten tv-ohjelmat tai mainokset on tehty, miten ne palvelevat ohjaavalla vaikuttimellaan.

Henkilökohtaisesti en pidä pahana asiana jos nainen omalla viisaudellaan on se kylmempi osapuoli, meillä tämä toimii hyvin.
        Tuossa on tietysti se toinen puoli, jos viileää käyttäytymistä harjoittava nainen kuumenee on silloin leikki kaukana.

Aasialaisessa kulttuurissa naiset eivät pitkään miestä katso jos mies ei täytä miehelle asetettuja vaatimuksia. Jos nainen ei älyä erota niin naisen suku kyllä antaa selviä herätteitä miksi tulisi erota. Aasiassa perheen vahvimmat usein myös määräävät onko niiden "heikoimpien" avioliitto sopiva vai ei. Tuo tulee paineesta jossa ne vahvimmat pitävät heikoimmistaan huolta, rahoittavat heikosti menevien taloutta.

Kulttuurillisesti heikoille miehille ei siellä ole oikein tilaa. Ei riitä jos pukeutuu hyvin, käyttää Hugo Boss hajuvettä, sliippaa itsensä komeaksi. Naiset arvioivat miehiä vahvasti menestymisen kautta.

Tämä on se suurin kulttuuriero jos verrataan Suomea suhteessa Aasiaan. Suomessa naisilla on "varaa" valita myös heikompia miesaineksia, tuolloin miehen asema perheessä ei ole niin vahva mitä Aasialaisessa kulttuurissa.

• Chomchom

Toki manipulaatiota tapahtuu koko ajan, itse vain en tietoisesti halua manipuloida miestäni. Voisin, eikä mieskään ehkä panisi pahaksi/huomaisi, mutta itse en halua. Meidän pitäisi olla samalla puolella, samaan suuntaan menossa eikä niin, että jompikumpi päättää suunnan ja miettii, miten saisi toisen mukaan. Tähän ainakin pyrin. Kukin tyylillään.

Puolison valinnasta, tästä ikuisuusaiheesta... Ei ehkä menestys sinänsä ratkaise Aasiassakaan, etenkin, jos naimisiin mennään nuorena, vaan potentiaali ja puolison suvun asema. Vaikuttimet puolison valintaan ovat erilaiset eikä päätös aina ole puhtaasti oma. Etukäteen ei voi kaikkea ennustaa. Lähipiirissämme on aika kinkkinen tilanne, jossa hyvin menestyvä mies pahoinpitelee vaimoaan. Miehen äiti yrittää olla välittäjänä, ts. hillitä poikaansa ja kouluttaa miniäänsä, koska vaimon tehtävähän on mukautua ja toimia niin, ettei mies suutu. Nainen voi toki lähteä suhteesta, mutta lapset jäisivät miehen perheelle, koska poikien menettäminen olisi liian kova häpeä. Niinpä, vahvimmat määräävät. Ja edelleen korostan, että homma voi hyvinkin toimia, jos molemmat kantavat vastuunsa, mutta valitettavasti ongelmien ilmetessä nainen on lähes poikkeuksetta miestä heikommassa asemassa.

Tunnut korostavan aika paljon taloudellista puolta ja sen tuomaa turvallisuutta. Puhutko siinä yleisellä tasolla - olen käsittänyt, että vaimollesi sinun taloudellisen tilanteesi ei pitäisi olla kynnyskysymys, koska hän on hyvin menestyvä itsekin? Oman tuttavapiirini onnistuneissa tapauksissa enemmän on korostunut yhdessä yrittämisen meininki. Raha ei ole pääasia vaan asenne. En arvosta mieheni omaisuutta tai tuloja itsessään vaan sitä, mihin ja miten hän on valmis niitä käyttämään ja minkä muun kustannuksella tuloja hankkii. Taloudellisesti en tarvitse miestäni, hänen vahvuutensa tulee muista asioista. Olen onnellinen, että sain valita mieheni vapaana ulkopuolisista paineista ja että voimme elää välittämättä ihmeemmin sukulaisten mielipiteistä. Kaksi köyhää opiskelijaa on saanut paljon aikaan.

• ChinaDragon

Raha on hyvä turva, nainen voi lähteä suhteesta milloin vain itse haluaa jos hänellä on riittävästi omaisuutta. Se tekee naisen riippumattomaksi miehestä taloudellisessa mielessä. Se myös varmistaa sen ettei kumpikaan roiku toisessa ns. vääristä syistä. Näin yleisellä tasolla.

Täällä on mainittu aasialaisten naisten olevan suomalaisten miesten orjia. Mielestäni tämä on nykypäivänä jo aika harhainen käsite.

Itsenäisiä naisia joita ei määräillä. Ehkä aasialaisen puolison kanssa tulee ne hyvät asiat esille molemmista kulttuureista. Suomalainen mies kun on tasa-arvoinen ja siitä ne eri kulttuuriin tottuneet naiset jopa tykkäävät. Esimerkiksi lapsenhoidossa moni aasialainen on sanonut suomalaisten miesten hoitavan lapsia enemmän mitä yleisesti miehet tekevät Aasiassa. Ei me ihan huonoja olla:)

• Chomchom
        ChinaDragon kirjoitti:

Raha on hyvä turva, nainen voi lähteä suhteesta milloin vain itse haluaa jos hänellä on riittävästi omaisuutta. Se tekee naisen riippumattomaksi miehestä taloudellisessa mielessä. Se myös varmistaa sen ettei kumpikaan roiku toisessa ns. vääristä syistä. Näin yleisellä tasolla.

Täällä on mainittu aasialaisten naisten olevan suomalaisten miesten orjia. Mielestäni tämä on nykypäivänä jo aika harhainen käsite.

Itsenäisiä naisia joita ei määräillä. Ehkä aasialaisen puolison kanssa tulee ne hyvät asiat esille molemmista kulttuureista. Suomalainen mies kun on tasa-arvoinen ja siitä ne eri kulttuuriin tottuneet naiset jopa tykkäävät. Esimerkiksi lapsenhoidossa moni aasialainen on sanonut suomalaisten miesten hoitavan lapsia enemmän mitä yleisesti miehet tekevät Aasiassa. Ei me ihan huonoja olla:)

Mutta rahaan ja taloudelliseen turvaan pohjimmiltaan pitkälti perustuvat ne näkemykset, että naisen kuuluu pitää perhesopua yllä, vaikka tietysti kulttuurista riippumatta meitä on erilaisia temperamentteja.

Voinemme olla yhtä mieltä siitä, että on kiva tietää, etei tarvitse ryhtyä suhteeseen/olla naimisissa siksi, että olisi pakko tai ettei ole vaihtoehtoja? Ja yhtä lailla on kiva tietää, että puolisokin on suhteessa siksi, että hän itse haluaa. Tämä on lukuisille maapallon ihmisille luksusta.

• ChinaDragon
        Chomchom kirjoitti:

Mutta rahaan ja taloudelliseen turvaan pohjimmiltaan pitkälti perustuvat ne näkemykset, että naisen kuuluu pitää perhesopua yllä, vaikka tietysti kulttuurista riippumatta meitä on erilaisia temperamentteja.

Voinemme olla yhtä mieltä siitä, että on kiva tietää, etei tarvitse ryhtyä suhteeseen/olla naimisissa siksi, että olisi pakko tai ettei ole vaihtoehtoja? Ja yhtä lailla on kiva tietää, että puolisokin on suhteessa siksi, että hän itse haluaa. Tämä on lukuisille maapallon ihmisille luksusta.

Kyllä, en jaksaisi sellaista suhdetta jossa ajattelisin naisen olevan kanssani vain rahan takia tai itse roikkuisin naisessa taloudellisista syistä.

Suhde perustuu vapaaehtoisuuteen. Niin kauan kun tuntuu hyvältä olla yhdessä voimme olla yhdessä, jos taas tulevaisuudessa tapahtuisi jotain suhdetta rikkovaa voi molemmat aloittaa uuden elämän suhteellisen hyvässä tilanteessa. Koskaan ei tiedä miten tunteet ja tilanteet muuttuvat joten tuo on hyvä pitää mielessä.

Tästä ajattelumaailmasta kumpuaa myös yksilön vapaus tehdä omia asioitaan oman pään mukaan. Ei tarvitse muuttaa mitään puolison ajattelumaailmasta. Harmonia missä kaksi tasapainoista ihmistä asuu keskenään vaikka molemmilla on ne omat jutut yhteisien asioiden ja elämän lisukkeena.

Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2715
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1121
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      215
      1119
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      40
      1035
    5. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1001
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      951
    7. Voi vttu. Tiedän jo nyt että laitan sulle tänään jotain tunnustusviestiä

Koita kestää ❤️
      Ikävä
      36
      926
    8. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      904
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      873
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      837
    Aihe