Älä tapa ? Ei, ei... saat kyllä tappaa.

Exap

Niin helposti luemme tämän käskyn väärin, yksinkertaisesti siksi että käännös on väärä. Ihmiselle ei ole annettu kieltoa tappaa, vaan ainoastaan murhaaminen on kielletty.

Oikeasti, käsky kuuluu: "älä murhaa". Suomen useimmat käännökset kääntävät sanan "ratsach" väärin - se tarkoittaa murhaamista, ei tappamista. Muun muassa NIV

Jos käsky olisi "älä tapa", niin silloin olisi mahdotonta esimerkiski israelilaisten uhrata eläinuhreja, koska ei niitä elävältä uhrattu, vaan ne tapettiin.

Myöskin sodankäynti Jumalan käskystä olisi väärän käännöksen mukaan ollut väärin, mutta sodassa (tai itsepuolustukseksi) tappaminen ei ole murhaamista, joten Jumala ei koskaan kehottanut ihmistä rikkomaan käskyä, kuten jotkut väittävät.

Tässä vielä käännöskirjoa:

New International Version
"You shall not murder.

New Living Translation
"You must not murder.

English Standard Version
“You shall not murder.

New American Standard Bible
"You shall not murder.

King James Bible
Thou shalt not kill.

Holman Christian Standard Bible
Do not murder.

International Standard Version
"You are not to commit murder.

NET Bible
"You shall not murder.

GOD'S WORD® Translation
"Never murder.

JPS Tanakh 1917
Thou shalt not murder.

New American Standard 1977
“You shall not murder.

Jubilee Bible 2000
Thou shalt not murder.

King James 2000 Bible
You shall not kill.

American King James Version
You shall not kill.

American Standard Version
Thou shalt not kill.

Douay-Rheims Bible
Thou shalt not kill.

Darby Bible Translation
Thou shalt not kill.

Loppuun vielä kiitos George_L:lle, joka on tätä asiaa tuonut muuallakin esille.

26

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjehkjehjakjeh

      Valheelliset napapiirisi eivät hetkauta!

    • Hei_


      Tappo ja murha ovat Suomen rikoslaissa eritelty. Rikosoikeudessa on eroa.

      Raamatun näkökulmasssa ajattelisin että on itsestään selvää että on ihmisten välisestä asiasta kyse, ja eläimiä ei ole ajateltu eritellä asiassa itsestään selvänä asiana.

      Hebrean "Rsh; rasah; " (2 Moos 13, 5 Moos 5:17 :ssa) on käännetty; "tappaa, murhata" eli tarkoittamaan molempia asioita.
      UT:n puolella Matt 5:21; ja muutkin asiayhteydessä lakiin viitaten, on käännetty; kreikan; "foneyo;" "murhata, tappaa;" ("apokteino, thanatoo")
      -Myös käännetty tarkoittamaan molempia erittelemättä sellaisella tavalla mitä rikoslaki erittelee.

      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

      • Exap

        Matt 5:21 sanan pohja on phónos : murder (intentional, unjustified homicide). Sanaa käytetään käskyn lisäksi mm. profeettojen ja Jeesuksen "tappamisesta", jotka olivat harkittuja tekoja. Suomeksi sanottuna siis murhia.


    • Minulla tulee usein ampiaisia parvekkeen ovesta sisään ja pelkään että pistävät vielä minun pikkumieheenikin 7kk ja minulla on kaksi tapaa ajaa niitä ulos... Ensimmäinen tapa on vähän säästävämpi tapa eli ikkunasta nappaan ne lasiin ja pahvisella alusella siitä vangitsen ne kuppiin ja heitän takaisin ulos... Toinen tapa on radikaalimpi jos ne intoutuu liian tungettelevaksi eli minulla on sulkapallomaila kädessä ja huitasen sillä ne hengiltä ja intiaanien tapaan lausun rauha sinun "sielullesi" :D

      En tiedä onko tämä harkittua murhaamista vai tappamista sillä murhaaminenhan on aina harkittu teko ! ;)

      • Toinen tällainen tilanne jossa olen joutunut käyttämään tätä "rauha sinun sielullesi" oppia on ollut silloin kun olen nähnyt kituvia pikkulintuja tms ja huomannut että ne eivät enää pysty jatkamaan elämää eikä voi mitenkään auttaa niin olen laittanut ne pois hengiltä ! Olenkohan minä nyt harkittu murhaaja vai tappaja ? ;)


      • Exap
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Toinen tällainen tilanne jossa olen joutunut käyttämään tätä "rauha sinun sielullesi" oppia on ollut silloin kun olen nähnyt kituvia pikkulintuja tms ja huomannut että ne eivät enää pysty jatkamaan elämää eikä voi mitenkään auttaa niin olen laittanut ne pois hengiltä ! Olenkohan minä nyt harkittu murhaaja vai tappaja ? ;)

        "murhaaminenhan on aina harkittu teko"

        No, onneksi sentään murhaaminen voi kohdistua vain ihmiseen.


      • Exap kirjoitti:

        "murhaaminenhan on aina harkittu teko"

        No, onneksi sentään murhaaminen voi kohdistua vain ihmiseen.

        Tänä aamuna olin "Pelastaja" kun leikin pojan kanssa lattialla niin parvekkeen oveen kolahti jotain ja sitten perään kauhia sirkutus ja avunhuuto kuului parvekkeelta ja kuinkas ollakaan siellähän kyyhötti varpusen poikanen joka ei oikein osannut lentää niin että pääsisi lentämään suoraan ylöspäin ja pois parvekkeelta... Noh, minä sitä jonkin tovin jahtailin että sain sen käteeni ja sitä rauhoittelin ja tunsin kuinka pieni sydän kädessäni vinhasti löi... Näytin lintua hiljaa myös pikku pojalleni joka olisi halunnut koskea siihen mutta en antanut sitä tehdä... Vein sen sitten parvekkeen kaiteelle ja siitä se lähti iloisesti lentämään... :)Toivottavasti naapurin kissa ei huomaa sitä tai sitten siitä tulee "tappaja" taas... Eli hyvää onnea vaan pikku varpuselle :)


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Tänä aamuna olin "Pelastaja" kun leikin pojan kanssa lattialla niin parvekkeen oveen kolahti jotain ja sitten perään kauhia sirkutus ja avunhuuto kuului parvekkeelta ja kuinkas ollakaan siellähän kyyhötti varpusen poikanen joka ei oikein osannut lentää niin että pääsisi lentämään suoraan ylöspäin ja pois parvekkeelta... Noh, minä sitä jonkin tovin jahtailin että sain sen käteeni ja sitä rauhoittelin ja tunsin kuinka pieni sydän kädessäni vinhasti löi... Näytin lintua hiljaa myös pikku pojalleni joka olisi halunnut koskea siihen mutta en antanut sitä tehdä... Vein sen sitten parvekkeen kaiteelle ja siitä se lähti iloisesti lentämään... :)Toivottavasti naapurin kissa ei huomaa sitä tai sitten siitä tulee "tappaja" taas... Eli hyvää onnea vaan pikku varpuselle :)

        Viime viikolla pelastettiin pojan kanssa rottaa tältä naapurin "tappaja kissalta" kun se oli ottanut sen jo suuhunsa ja minä sitä siitä komensin niin rottapa karkasi puuhun... :D
        https://www.youtube.com/watch?v=2wudzXmX_o4


    • liskonpoikanen

      Tuli vain mieleen, miksi Raamatun sanojen kanssa punnitaan monenlaisia tulkintoja ? esim "älä tapa", nyt sitten "älä murhaa" - satoja vuosia sanaa tulkittu yhdeksi ja nyt se oivalletaan toiseksi. Jos yhdessä kohtaa Raamatussa on tuollainen kikka, mitä se sitten on kaikissa muissa kohdissa? Ajattelen vain tasapuolisuuden nimessä, ei tule Sana kaikille samana historiasta tähän hetkeen. Ja kuitenkin Raamattua monet pitää ajattomana, erehtymättömänä ja totuutena. Mitäs ajattelette?

      • Exap

        Käsky puhuu murhaamisesta, joka tarkoittaa laitonta toisen ihmisen tappamista.

        Pentateukissakin sanotaan aivan suoraan, että murhaajat on tapettava, tai että Israelilaisten on lähdettävä sotaan, jossa he joutuvat tappamaan. Aivan vastaavasti, lihan syönti oli sallittua ja uhraaminen jopa määrättyä.

        Näinollen, dekalogi ei esimerkiksi kiellä kuolemanrangaistusta, vaikka kuolemanrangaistuksen vastustajat kuinka haluavat dekalogiin viitatakin. Eikä dekalogi myöskään perustele siviilipalvelusta. Aseellisessa palveluksessa esivallan noudattaminen ja sen vuoksi vihollisen tappaminen ei ole murhaamista.


      • pyhpyhjapyh
        Exap kirjoitti:

        Käsky puhuu murhaamisesta, joka tarkoittaa laitonta toisen ihmisen tappamista.

        Pentateukissakin sanotaan aivan suoraan, että murhaajat on tapettava, tai että Israelilaisten on lähdettävä sotaan, jossa he joutuvat tappamaan. Aivan vastaavasti, lihan syönti oli sallittua ja uhraaminen jopa määrättyä.

        Näinollen, dekalogi ei esimerkiksi kiellä kuolemanrangaistusta, vaikka kuolemanrangaistuksen vastustajat kuinka haluavat dekalogiin viitatakin. Eikä dekalogi myöskään perustele siviilipalvelusta. Aseellisessa palveluksessa esivallan noudattaminen ja sen vuoksi vihollisen tappaminen ei ole murhaamista.

        Vihollisen tappaminen esivallan käskyn mukaan on MURHAAMISTA. Se on tietoista tappamista.


    • kysynpävaan

      Israelin kansa kävi monia sotia. Usein niihin liittyi suoranainen Jumalan käsky tuhota kansoja 5. Moos. 7:1,2 1. Sam.15:1-3 Miten tämä sopii yhteen sen kanssa,että Jumala toisaalta kieltää tappamisen 2. Moos.20:13 ? Eikö Raamattussa mieluummin kehoteta rakastamaan vihollisia Matt. 5:44?

      • Exap

        "Miten tämä sopii yhteen sen kanssa,että Jumala toisaalta kieltää tappamisen 2. Moos.20:13 ?"

        Et sitten tainnut lukea ketjua ?


    • pyhpyhjapyh

      Ai sinä olet sitä mieltä, että tappakaa vaan vapaasti kenet haluatte ... kunhan ette sano sitä murhaamiseksi ...

      • Exap

        "tappakaa vaan vapaasti kenet haluatte"

        Avainsanat tulivatkin jo tässä esiin: "ketä haluatte".

        Sehän se murhaamisen erottaa tappamisesta.


      • pyhpyhjapyh
        Exap kirjoitti:

        "tappakaa vaan vapaasti kenet haluatte"

        Avainsanat tulivatkin jo tässä esiin: "ketä haluatte".

        Sehän se murhaamisen erottaa tappamisesta.

        Tappaminen on murhaamista aina. Käy sitten hyökkäyssotaa tai puolustussotaa.


      • pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Tappaminen on murhaamista aina. Käy sitten hyökkäyssotaa tai puolustussotaa.

        Silloin tappaminen on murhaamista myös "Jumalan käskemissä" valloitussodissa.

        Myös kuolemanrangaistukset ovat murhaamista.

        Miten sama Jumala olisi kieltänyt tappamisen ja käskenyt siihen?

        Vastaus on helppo, kun ymmärtää nuo kaikki jutut ihmisten, ja vielä monien eri ihmisten kirjoittamiksi.


      • allowen

        >>Miten sama Jumala olisi kieltänyt tappamisen ja käskenyt siihen?
        Vastaus on helppo, kun ymmärtää nuo kaikki jutut ihmisten, ja vielä monien eri ihmisten kirjoittamiksi. >>

        Oikea rakkauden Jumala ei tue, eikä käske tappamaan. Ihmiset laittoivat Jumalan piikkiin tekemänsä vääryydet ja tätä näkee Raamatun kirjoituksissakin, näinkö ajattelet?


      • Exap
        v.aari kirjoitti:

        Silloin tappaminen on murhaamista myös "Jumalan käskemissä" valloitussodissa.

        Myös kuolemanrangaistukset ovat murhaamista.

        Miten sama Jumala olisi kieltänyt tappamisen ja käskenyt siihen?

        Vastaus on helppo, kun ymmärtää nuo kaikki jutut ihmisten, ja vielä monien eri ihmisten kirjoittamiksi.

        "Miten sama Jumala olisi kieltänyt tappamisen ja käskenyt siihen?"

        Kuten jo toin ilmi, kuolemanrangaistusta täytäntöönpaneva ihminen ei ole murhaamassa ketään. Siksi Jumalan antama dekalogi on täysin looginen ja oikea.

        Murhaamista ei ole myöskään se jos ihminen tappaa vaikkapa haittaeläimen - se ei riko dekalogin käskyä. Laajennettuna sama on helppo ymmärtää; korkeampi olento voi tappaa alemman olennon jos hänellä on alempaan olentoon auktoriteetti - jonka Jumala alussa antoi ihmiselle luomakuntaan nähden.

        Edelleen sama pätee myös siihen kun Jumala antoi auktoriteettinsa perusteella määräyksen hävittää haittakansat, minkä israelilaiset toimeenpanivat. Israelilaisilla ei ilman Jumalan antamaa määräystä tai valtuutusta olisi oikeutta näin tehdä.

        Siksi israelilaiset eivät murhanneet laittaessaa kuolemantuomioita käytäntöön eikä sillon kun hävittivät kansoja - molemmat Jumalan käskystä.


      • allowen kirjoitti:

        >>Miten sama Jumala olisi kieltänyt tappamisen ja käskenyt siihen?
        Vastaus on helppo, kun ymmärtää nuo kaikki jutut ihmisten, ja vielä monien eri ihmisten kirjoittamiksi. >>

        Oikea rakkauden Jumala ei tue, eikä käske tappamaan. Ihmiset laittoivat Jumalan piikkiin tekemänsä vääryydet ja tätä näkee Raamatun kirjoituksissakin, näinkö ajattelet?

        Niin ajattelen, että Jumalan piikkiin laitettiin täysin oikeuttamattomia valloitussotia ja jopa kansanmurhia. Ja sama koskee kaikkea muutakin, mikä Vanhassa testamentissa on Jumalan käskemää tappamista.

        Arvelen, että tavallinen kansa ei tästä ole kovin paljon vastuusa. Profeetat ja kuninkaat vehkeilivät ja toimivat mukamas Jumalan nimissä.


      • allowen kirjoitti:

        >>Miten sama Jumala olisi kieltänyt tappamisen ja käskenyt siihen?
        Vastaus on helppo, kun ymmärtää nuo kaikki jutut ihmisten, ja vielä monien eri ihmisten kirjoittamiksi. >>

        Oikea rakkauden Jumala ei tue, eikä käske tappamaan. Ihmiset laittoivat Jumalan piikkiin tekemänsä vääryydet ja tätä näkee Raamatun kirjoituksissakin, näinkö ajattelet?

        Niin ajattelen, että Jumalan piikkiin laitettiin täysin oikeuttamattomia valloitussotia ja jopa kansanmurhia. Ja sama koskee kaikkea muutakin, mikä Vanhassa testamentissa on Jumalan käskemää tappamista.

        Arvelen, että tavallinen kansa ei tästä ole kovin paljon vastuusa. Profeetat ja kuninkaat vehkeilivät ja toimivat mukamas Jumalan nimissä.


    • Älä.tapa.mitään

      Missä siellä 10-käskyssä "älä tapa" käskyssä mainitaan, että kielto koskee vain toisen ihmisen tappamista?
      Tapa käsky kieltää kaiken tappamisen, eläinten ja kaiken, jossa on elämän henki.
      Siinä teille vähän mietittävää!

      • Exap

        Koska juuri kyseistä sanaa käytetään nimenomaan väkivaltaisesta ja laittomasta tappamisesta, eli suomeksi sanottuna ihmisen murhaamisesta, lukuunottamatta 5 Moos 4:42, jossa kyseistä sanaa käyetään tilanteessa jossa on olemassa mahdollisuus ettei kyse ollut harkitusta teosta vaan vahingosta. Tätä vartenhan olivat turvakaupungit johon voi paeta, mutta henkilö poistuessaan turvakaupungin ulkopuolelle laskettiin jälleen murhaajaksi, joten hänet voitiin tappaa. Joten itse asiassa tämäkään kohta ei ole poikkeus.

        Tässä linkissä on listattuna joka ikinen kohta jossa ko. sanaa käytetään VT:ssä. Katso ja ihmettele. :)
        http://biblehub.com/hebrew/strongs_7523.htm


      • Exap kirjoitti:

        Koska juuri kyseistä sanaa käytetään nimenomaan väkivaltaisesta ja laittomasta tappamisesta, eli suomeksi sanottuna ihmisen murhaamisesta, lukuunottamatta 5 Moos 4:42, jossa kyseistä sanaa käyetään tilanteessa jossa on olemassa mahdollisuus ettei kyse ollut harkitusta teosta vaan vahingosta. Tätä vartenhan olivat turvakaupungit johon voi paeta, mutta henkilö poistuessaan turvakaupungin ulkopuolelle laskettiin jälleen murhaajaksi, joten hänet voitiin tappaa. Joten itse asiassa tämäkään kohta ei ole poikkeus.

        Tässä linkissä on listattuna joka ikinen kohta jossa ko. sanaa käytetään VT:ssä. Katso ja ihmettele. :)
        http://biblehub.com/hebrew/strongs_7523.htm

        Joopa Joo...Mutta ns. Tappamista/Murhaamista ei ollut alussa ennen ns. "syntiinlankeemusta" paratiisissa kun kaikki luotiin !

        Vrt 1 Moos 1:29 "Ja Jumala sanoi: "Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi.
        1:30 Ja kaikille metsäeläimille ja kaikille taivaan linnuille ja kaikille, jotka maassa matelevat ja joissa on elävä henki, minä annan kaikkinaiset viheriät ruohot ravinnoksi". Ja tapahtui niin.
        1:31 Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen HYVÄÄ. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä."

        Ihmiset ja eläimet söivät kasviksia eivätkä tappaneet toisiaan !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Joopa Joo...Mutta ns. Tappamista/Murhaamista ei ollut alussa ennen ns. "syntiinlankeemusta" paratiisissa kun kaikki luotiin !

        Vrt 1 Moos 1:29 "Ja Jumala sanoi: "Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi.
        1:30 Ja kaikille metsäeläimille ja kaikille taivaan linnuille ja kaikille, jotka maassa matelevat ja joissa on elävä henki, minä annan kaikkinaiset viheriät ruohot ravinnoksi". Ja tapahtui niin.
        1:31 Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen HYVÄÄ. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä."

        Ihmiset ja eläimet söivät kasviksia eivätkä tappaneet toisiaan !

        ...Ja ensimmäinen "murha" tapahtui sitten lankeemuksen jälkeen 4 luvussa:
        1 Moos 4:8 "Ja Kain sanoi veljellensä Aabelille: "Menkäämme kedolle". Ja heidän kedolla ollessansa Kain karkasi veljensä Aabelin kimppuun ja tappoi hänet."
        .
        ...Ja eläinten tappaminen ravinnoksi tuli vasta vedenpaisumuksen jälkeen !
        Vrt. 1 Moos 9:3 "Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken."


      • elämänhenki

        Tulipa hyttynen tapettua, sun toinenkin ja aion tappaa edelleen, jos nokille hyppii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      382
      4505
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      283
      2502
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      144
      1803
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1554
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1463
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1307
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1305
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      58
      1226
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      46
      1214
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      346
      1063
    Aihe