Serotoniini vaikuttaa mielialaan ja sen vajaus voi ilmetä alakulona, apatiana, masennuksena ja kroonisena väsymyksenä. Serotoniinin puute voi aiheuttaa myös impulsiivista ja väkivaltaista käytöstä.
Uskonnollista ahdistusta ja sairaalloista helvetin pelkoa vähennetään erilaisilla lääkkeillä, kuten serotoniinin takaisinoton estäjillä (SSRI-lääkkeet) tai MAO-inhibiittoreilla.
Esimerkiksi yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan helluntailaisilla esiintyi vakavaa masennusta kolme kertaa enemmän kuin muulla väestöllä.
Ja kun helluntailiike korostaa armonlahjoja, ihmisen uudistumista ja vapaata tunteiden ilmaisua, nämä voivat vedota juuri masennuksesta kärsiviin.?
Olisiko niin, että uskonnollisilla ihmisillä on liian matala kudoshormonin serotoniinin pitoisuus?
Uskonnollisuuden lääketieteellinen syy.
5
53
Vastaukset
- SuomessaToisinpäin
Miksihän sitten on niin että masentuneet ystäväni ovat nykyään ateisteja vaikka heillä on seratoniinin toiminnan vajaus ja ne ystävät joilla vielä on elinvoima ja positiivisuus talleella ovat uskovaisia. Itse en osaa sanoa tähän muuta asiaa kuin persoonallisuus ha hengellisyys, sillä usein positiiviset ja luovat ihmiset kokevat Suomessa eniten uskonnollisuutta. Olen mieluummin uskovaisten ystävieni parissa sillä he eivät ole niin aikeinta ja maansa myyneitä pessimisti skeptikoita kuin masentuneet ateisti ystäväni.
- kiinnnnostunuteikirj
Kuinkas sinä myt sellaisten ateistien kanssa olet joutunut tekemisiin, että heitä sinulle oikein ystäviksi saakka riittää, ja tykkääkö he tosta, että sinä selkeesti vain vähättelet ja vittuilet heidän ongelmistaan, oletko jutellut ateistiystäviesi kanssa tuosta, että sinä et pidä heistä, ja mitä he ovat siihen vastanneet?
- SuomessaToisinpäin
kiinnnnostunuteikirj kirjoitti:
Kuinkas sinä myt sellaisten ateistien kanssa olet joutunut tekemisiin, että heitä sinulle oikein ystäviksi saakka riittää, ja tykkääkö he tosta, että sinä selkeesti vain vähättelet ja vittuilet heidän ongelmistaan, oletko jutellut ateistiystäviesi kanssa tuosta, että sinä et pidä heistä, ja mitä he ovat siihen vastanneet?
Mni on pekuskoulusta tuttuja, ja kurjaa seurata sivusta kuinka nämä vain masentuivat. Enkä minä taalleen heidän tilaansa ilku, vaan hankalaksi tekeese teivät he halua ihmisseuraa ja jos yrittää kesustella niin vastaus on selkeästi jontain narsistista ai apaattista, toiseksi itse olen hyvin positiivinen ja pirteä ihminen (joskus on epäilty olenko suomalainen ollenkaan) mikä tuntu ärsyttävän naitä masentuneita ystäiäni. Lsäksi itse en katso ainakaan että yhtävyys olisi katsomuksesta kiinni.
- seeioleväärinnnnnnnnnn
jatkan edelliseni: Odok,seksiset kristityt ovat pahimpia pallejaan nuuskioita kaikista. Lesadiolaiset tuttuni puolestaan menevät siskojensa kans naimisiin. Homoi ob ne kaiki
SuomessaToisinpäin kirjoitti:
Mni on pekuskoulusta tuttuja, ja kurjaa seurata sivusta kuinka nämä vain masentuivat. Enkä minä taalleen heidän tilaansa ilku, vaan hankalaksi tekeese teivät he halua ihmisseuraa ja jos yrittää kesustella niin vastaus on selkeästi jontain narsistista ai apaattista, toiseksi itse olen hyvin positiivinen ja pirteä ihminen (joskus on epäilty olenko suomalainen ollenkaan) mikä tuntu ärsyttävän naitä masentuneita ystäiäni. Lsäksi itse en katso ainakaan että yhtävyys olisi katsomuksesta kiinni.
"toiseksi itse olen hyvin positiivinen ja pirteä ihminen"
Olen pahoillani mutta se ei kirjoituksistasi näy, tämä ei tarkoita ettetkö olisi.
" jos yrittää kesustella niin vastaus on selkeästi jontain narsistista ai apaattista"
Taas, kirjoitustesi perusteella, vaikutat hieman narsistiselta, joka ei taaskaan tarkoita, että sellainen olisit.
Muuten kun menet keskustelemaan näiden ateistiystäviesi kanssa,
niin mistä yrität heidän kanssaan keskustella, jos he ärsyyntyvät juuri silloin kun heidän kanssaan keskustelet, se voi hyvinkin johtua yksinomaan sinusta, taikka sitten ei.
mistä näistä tietää, mutta uskoisin, että näitä masentuneita löytyy tasapuolisesti kaikista ihmisistä, eli oko maailman tilanne ei ole näin kuin osuvasti ilmaisit, " Olen mieluummin uskovaisten ystävieni parissa sillä he eivät ole niin aikeinta ja maansa myyneitä pessimisti skeptikoita kuin masentuneet ateisti ystäväni. "
Ja kyllä olen ateisti, ja skeptikko, ja hiukan pessimisti, enkä ole kokoaikaa ihan superiloinen, koska eikö se olisi vähän luonnotonta.
ps. minulla on ihan oikeita ateisti ystäviä, jotka eivät ole masentuneita. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692088
- 452082