Kuulisin mielelläni asiallisia kommentteja Raamatun kohdasta Luuk 10:39-42.
Martta ja Maria
38 Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen.
39 Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan.
40 Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua."
41 Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista.
42 [i] Vain yksi on tarpeen.* Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois."
Mikä on se hyvä osa, jonka Maria oli valinnut, ja jota häneltä ei oteta pois. Martta taisi olla aika vihainen Jeesukselle kun sanoi että "etkö lainkaan välitä", ja johon Jeesus vastasi että mitä sinä huolehdit ja hätäilet.
Lähnnä mietin tässä näiden kahden naisen keskinäistä asemaa, ja sitä, että olisiko tekstissä kyse siitä, että meidät ihmiset laitetaan tässä elämässä erilaisten palvelustehtävien hoitajiksi ja näiden tehtävien kautta meidän luonteemme tulisi jalostua ??
Marian hyvä osa ?
23
365
Vastaukset
- Setä.neuvoo
Ei tarkoita sitä, että ihminen voisi valita pelastuksen. Mutta maallisessa vaelluksessa saattaa näyttää siltä, että ihmisen ulottuvilla on valintoja. Mielellä valtaa jonkin verran materian yli? Mutta uskomattomat ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole, Juudan kirjeen mukaan.
Itselläni on taipumuksena ajatella, että tapahtuu vain se, mitä Jumala tekee. Eli että vapaus on vapautta suhteessa johonkin. Koskaan ei olla Jumalasta vapaita, mutta uskovalla vapautta suhteessa muihin ihmisiin. Älkää olko ihmisten orjia, 1. Kor 7. Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, Fil 2.
Marian ja Martan toiminnan ero muistuttaa sitä, miten 1. Kor 12-14 puhuu armolahjoista. Vaikuttaa siltä, että Martta toimi jonkinlaisena diakonina tuossa Luuk 10 -luvun tilanteessa?Tässäpä tämä Saatanan namusetä on sulkemassa taivasten valtakunnan ovia näillä Saatanan Paavalille syöttämillä seurakuntaviroilla ja armolahjoilla.
Kehotan lukemaan tämän keskusteluketjun tarkoin, jotta tietäisit kaiken tästä lopun ajan rajusta eksytyksestä:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14135248/teuvo-suni-rosvojen-luolasto
Maria sai hyvän osan tätä Jeesuksen käskyä noudattamalla:
"Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni."- Setä.neuvoo
TeuvoSuni kirjoitti:
Tässäpä tämä Saatanan namusetä on sulkemassa taivasten valtakunnan ovia näillä Saatanan Paavalille syöttämillä seurakuntaviroilla ja armolahjoilla.
Kehotan lukemaan tämän keskusteluketjun tarkoin, jotta tietäisit kaiken tästä lopun ajan rajusta eksytyksestä:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14135248/teuvo-suni-rosvojen-luolasto
"Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni."Onko sinulla oikeus valehdella? Jumala valitsi ennen luomista, ketkä pelastuvat, Ef 1. Ei tekojen kautta, Ef 2.
Setä.neuvoo kirjoitti:
Onko sinulla oikeus valehdella? Jumala valitsi ennen luomista, ketkä pelastuvat, Ef 1. Ei tekojen kautta, Ef 2.
Kun Saatana on neuvonut setää, jatka setä samalla linjalla. Tietämättä Kristuksen pelastusohjelmasta tuon taivaallista.
Koska Saatana on saanut hänet omakseen tällä omalla kadotusohjelmallaan:
"Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja."
"Säilytä sinä oma uskosi Jumalan edessä. Onnellinen se, joka ei tuomitse itseään siitä minkä uskoo oikeaksi."
"Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme -- vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli -- hän olkoon kirottu.
"Toistan sen, minkä olen ennenkin sanonut: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu."
Tästä johtuen sinä ja kaikki kaltaisesi koette velvollisuudeksenne - Saatanan mustuttamalla omatunnolla - täydellä sydämellä herjata Kristuksen Pyhää Totuuden Henkeä.
Koska totuutta ei ole kukaan ennen minua sinullekaan paljastanut.- Setä.neuvoo
TeuvoSuni kirjoitti:
Kun Saatana on neuvonut setää, jatka setä samalla linjalla. Tietämättä Kristuksen pelastusohjelmasta tuon taivaallista.
Koska Saatana on saanut hänet omakseen tällä omalla kadotusohjelmallaan:
"Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja."
"Säilytä sinä oma uskosi Jumalan edessä. Onnellinen se, joka ei tuomitse itseään siitä minkä uskoo oikeaksi."
"Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme -- vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli -- hän olkoon kirottu.
"Toistan sen, minkä olen ennenkin sanonut: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu."
Tästä johtuen sinä ja kaikki kaltaisesi koette velvollisuudeksenne - Saatanan mustuttamalla omatunnolla - täydellä sydämellä herjata Kristuksen Pyhää Totuuden Henkeä.
Koska totuutta ei ole kukaan ennen minua sinullekaan paljastanut.Melkoiselta paskakasalta vaikutat. Oletko uudestisyntynyt perkeleen perseestä?
- TeuvoOnAntikristus
Setä.neuvoo kirjoitti:
Melkoiselta paskakasalta vaikutat. Oletko uudestisyntynyt perkeleen perseestä?
Teuvo Suni on vain yksi vääristä profeetoista eli antikristuksista jotka koittaa eksyttää meidät pois oikealta tieltä väärällä sanalla. Teuvo Suni on mm sanonut että Raamattu on saatanan kirja ja että Paavali oli Saatanan kätyri, ja siksi tulisi luottaa enemmin Sunin kerettiläiseen opetukseen kuin raamatun sanaan. Teuvo Sunin aloitukset oli niin rajua raamatun haukkumista ja raiskaamista että luopetin niiden lukemisen. Jos minulta kysytään niin Teuvo Suni on uudestisyntynyt Saatanan peräaukosta, mustasta mönjästä ja Sunipulverista.
Setä.neuvoo kirjoitti:
Melkoiselta paskakasalta vaikutat. Oletko uudestisyntynyt perkeleen perseestä?
Kiitos vallan erinomaisesta nimeni inhoamisesta!
Niin tyhmäksi on Saatana tämänkin sedän tehnyt, ettei edes tajunnut, miten paljon hän talletti pääomaa taivastililleni:
"Autuaita olette te, kun teitä Ihmisen Pojan tähden vihataan ja herjataan, kun ihmiset erottavat teidät keskuudestaan ja inhoavat teidän nimeännekin."
"Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa.
Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä."
"Te olette maan suola. Mutta jos suola menettää makunsa, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa enää mihinkään: se heitetään menemään, ja ihmiset tallaavat sen jalkoihinsa.
"Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella.
Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville.
Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa."
- alfa123om2222
Olen itse saanut Marian osan eli en paljoa tee työtä, vaan laiskottelen ja lueskelen raamattua. Olen 48 vuotiaaksi mennessä ollut ansiotyössä ehkä yhden vuoden ajan.
Se kieltämättä ottaa päähän työn raskaan raatajia yhä vielä tänä päivänäkin. Ja kyllä sen huomaa.
Tiedänhän minä olevani velassa kaikille niille, jotka työtä tekevät ja joiden työn hedelmistä pääsen osalliseksi. Usein mietin, että millä tavoin tuon velan voin maksaa takaisin pääsemättä juuri puusta pitkään ajatuksissa.
Sen voin kuitenkin sanoa, että ei tuo Marian elämä millään tavoin ole helppoa. Kun lueskelin Johanneksen evankeliumin viimeistä lukua ja sen kolmatta lähetysmatkaa niin huomasin, että kun lähetystyötä tehdään pitää olla joukossa niitä, jotka säilyvät naimattomina, lapsettomina ja jotka paastoavat. Heidän tehtävänään ja osaanaan on uhrata elämänsä naimattomuudelle ja lapsettomuudelle. Tämä on välttämätön edellytys evankelioinnille ja rikkauksien kasaantumiselle yhteiskunnassa.
Suomessa tehdään 10000 aborttia vuodessa siis käytännössä lähes joka kolmannelle naiselle sukupolvessa. Se merkitsee, että naimattomuuden ja lapsettomuuden osaan on valittu jopa YKSI KOLMESTA naisesta. - MarianHyväOsa
Maria valitsi opetuslapseuden ja asettui naisena miesten joukkoon kuulemaan Jeesusta kulttuurissa, jossa sellainen käytös oli naiselle sopimatonta. Sen sijaan Martta huolehtii vieraiden kestitsemisestä ja tekee sen eteen enemmän kuin olisi tarpeen.
- Tapsapallomerest
Minä luulen, että Jeesus tarkoitti sillä tätä:
Hän ei tullut sinne syömään ja monesti muutenkin vuorisaarnoissa ja muutenkin
Hän piti hengellistä sanomaa tärkeämpänä kuin maallinen ruoka.
Ehkä tässä täyttyy sama raamatun ajatus, että etsi aina ensin jumalan valtakuntaa ja kaikki muu lisätään sinulle.
Vaikka se ei tuntunut Martasta hyvältä, niin hän kuitenkin lohdutti Marttaa.
Ja osoitti sielullisen arvojärjestyksen... maallisten asioiden suhteen.- MarianHyväOsa
Kyllä Jeesus söi ja söi paljon...
Matteus luvusta 11:
//16 "Mihin minä vertaisin tätä sukupolvea? Se on kuin torilla istuvat lapset, jotka huutavat toisilleen: 17 'Me soitimme teille huilua, mutta te ette tanssineet, me pidimme valittajaisia, mutta te ette itkeneet mukana.' 18 Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja ihmiset sanovat: 'Hänessä on paha henki.' 19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja ihmiset sanovat: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja muiden syntisten ystävä!' Mutta Viisauden teoista Viisaus tunnetaan!"// - Setä.neuvoo
MarianHyväOsa kirjoitti:
Kyllä Jeesus söi ja söi paljon...
Matteus luvusta 11:
//16 "Mihin minä vertaisin tätä sukupolvea? Se on kuin torilla istuvat lapset, jotka huutavat toisilleen: 17 'Me soitimme teille huilua, mutta te ette tanssineet, me pidimme valittajaisia, mutta te ette itkeneet mukana.' 18 Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja ihmiset sanovat: 'Hänessä on paha henki.' 19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja ihmiset sanovat: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja muiden syntisten ystävä!' Mutta Viisauden teoista Viisaus tunnetaan!"//Ihmiset sanoivat, että syömäri ja juomari. Ihmisillä on ollut tapana keksiä tarinoita.
Setä.neuvoo kirjoitti:
Ihmiset sanoivat, että syömäri ja juomari. Ihmisillä on ollut tapana keksiä tarinoita.
Eikä setäkään näytä tekevän poikkeusta omilla tarinoillaan:
"Setä.neuvoo
10.8.2016 14:57
Melkoiselta paskakasalta vaikutat. Oletko uudestisyntynyt perkeleen perseestä?"- TeAasitTeMoukat
Setä.neuvoo kirjoitti:
Ihmiset sanoivat, että syömäri ja juomari. Ihmisillä on ollut tapana keksiä tarinoita.
Jeesus oli kongreettisesti ihminen ihmisen ruumiissa eli myös söi ja joi sekä kävi tiuhaan pensaan takana tarpeilla vaikkei siitä kerrotakkaan. Luulitteko että Jeesus eli pelkällä hengenravinnolla? Jos se on niin, niin miksi Jeesus sitten vaivautu edes syömään kertaakaan?
- outew
Julkaisin juuri blogissani kirjoituksen Martasta ja Mariasta. Pohdiskelen siinä, onko tapahtumaa selitetty hieman vinoon, kun ei ole ymmärretty sen aikaista kulttuuria.
Tarina palautettuna sen aikaiseen asenne- ja ajattelu- ja ennenkaikkea käytöskoodiston maailmaan on aika paljon dramaattisempi kuin tavallisesti selitettynä. Käykää katsomassa:
http//linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi Hyvä MarttajaMaria.
Tuossa Raamatun kohdassa kerrotaan aika arkipäiväinen tapahtuma. Ystävät tulevat kylään. Sisaruksista toinen laiminlyö hyvän emännän osan eikä osallistu tarjoilujen järjestämiseen. Maria jättää sisarensa Martan yksin hoitamaan velvollisuuksia. Ja kuten usein Jeesus opettaa tämän arkisen asian avulla siitä mikä on tärkeintä. Tästä kertomuksesta voi tosin helposti ajatella, että vieraista huolehtiminen olisi aivan toisarvoista, mutta luulen että Jeesuksen reagoinnin tarkoituksena oli pistää Martta ajattelemaan. Perinteisesti naisen rooli oli huolehtia tarjoiluista. Jeesus halusi osoittaa, että Maria jäädessään kuuntelemaan Jeesuksen opetuksia teki aivan yhtä oikein kuin Martta hoitaessaan emännän velvollisuuksia.
Merja-pappiSiinäpä sitä taas tuli tuota porttokirkon hapatusta, jonka ainoa tarkoitus on sulkea taivasten valtakunnan ovet ihmisiltä, omilla valheillaan.
Mitätöiden tämän Kristuksen totuuden:
"Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
Toivon, että tämä Merja-pappi pystyisi vaikkapa vain kerran lukemaan tämän keskustelun:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14135248/teuvo-suni-rosvojen-luolasto- ulla-pappi
Niin kuin jo edellä kommentoin, kirjoitin tästä Martta ja Maria - aiheesta blogissani:
http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi
jutussa Betanialainen skandaali.
Minua harmittaa kovasti, että tämä tapahtuma selitetään kovin latteasti ja arkipäiväisesti, vaikka tarina sisältää paljon isomman draaman aineksia.
Kysymyksessä ei siis ole epätasaisesta kotitöiden jaosta aiheutunut närkästys eikä Marian valinta ollut vain "yhtä oikea" kuin Martankin, kuten Merja-pappi ilmaisee, vaan Marian valinta oli jotain ennenkuulumatonta ja sen ajan käytöskoodistoon täysin mahdotonta.
Mutta Jeesuksen vaikutuspiirissä tapahtui ennenkuulumattomia ja mahdottomia asioita ja niin tässä betanialaisessa kodissakin. - Gennesaretin.Grilli
Jos Martta ei ois touhunna ruokia niin Jeesus&koko popula ois joutunna lähteen Kenetsaretin Rillille syöpöttelleen...!
Tuo uskosi perustuu Saatanan markkinatalouteen.
Valitut pääsevät helpommalla:
"On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.'"
"Älkää siitä murehtiko, mitä söisitte tai joisitte. Älkää sitä etsikö.
Tätä kaikkea maailman ihmiset tavoittelevat; teidän Isänne tietää kyllä, että te sitä tarvitsette.
Etsikää hänen valtakuntaansa, niin te saatte myös kaiken tämän.2- VastalauseJaSananen
TeuvoSuni kirjoitti:
Tuo uskosi perustuu Saatanan markkinatalouteen.
Valitut pääsevät helpommalla:
"On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.'"
"Älkää siitä murehtiko, mitä söisitte tai joisitte. Älkää sitä etsikö.
Tätä kaikkea maailman ihmiset tavoittelevat; teidän Isänne tietää kyllä, että te sitä tarvitsette.
Etsikää hänen valtakuntaansa, niin te saatte myös kaiken tämän.2Etkö ole TeuvoSuni lukenut saamaasi palautetta? Olet väärä profeetta, eksyttäjä ja yksi antikristuksista. Sanasi arvo on yhtä paljon kuin toissavuotinen pieru, pelkkää sanahelinää.
VastalauseJaSananen kirjoitti:
Etkö ole TeuvoSuni lukenut saamaasi palautetta? Olet väärä profeetta, eksyttäjä ja yksi antikristuksista. Sanasi arvo on yhtä paljon kuin toissavuotinen pieru, pelkkää sanahelinää.
Olen lukenut ja ollut erittäin tyytyväinen kaltaistesi Saatanan orjien vihasta Kristuksen Henkeä kohtaan, koska niissä toteutuu täydellisesti se, miten Kristuksen Henki toimii tänäkin päivänä:
"Autuaita olette te, kun teitä Ihmisen Pojan tähden vihataan ja herjataan, kun ihmiset erottavat teidät keskuudestaan ja inhoavat teidän nimeännekin."
"Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa.
Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä.
"Te olette maan suola. Mutta jos suola menettää makunsa, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa enää mihinkään: se heitetään menemään, ja ihmiset tallaavat sen jalkoihinsa.
"Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella.
Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville.
Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa."VastalauseJaSananen kirjoitti:
Etkö ole TeuvoSuni lukenut saamaasi palautetta? Olet väärä profeetta, eksyttäjä ja yksi antikristuksista. Sanasi arvo on yhtä paljon kuin toissavuotinen pieru, pelkkää sanahelinää.
Nimimerkki; VastalauseJaSananen
Montako vuotta sinä pierujasi säilytät ja onko purkeissa merkintä; Parasta ennen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1115037Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493302Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle853059Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku362112- 811787
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411540450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1211454Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1181130- 161099
Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431067