käyttääkö enää kukaan heistä sulkapäähinettä arjessa?
Minua kiinnostaa intiaanit ja heidän elämä
33
447
Vastaukset
"Minua kiinnostaa intiaanit ja heidän elämä"
Pitää olla kiinnostavat ja elämänsä.
Menehän häpeämään.
H.- HäirikköVaaniTaas
Katso peiliin ja mieti kenen pitäisi hävetä!
HäirikköVaaniTaas kirjoitti:
Katso peiliin ja mieti kenen pitäisi hävetä!
"HäirikköVaaniTaas"
Vuan emmie kehtoo.
Mie ko oon suruton Soomi-poek.
H.- sellaanenmiäshän
hunksz kirjoitti:
"HäirikköVaaniTaas"
Vuan emmie kehtoo.
Mie ko oon suruton Soomi-poek.
H.ADHD häirikkö riehuu taas.
- EiKäytä
Ei.
- anttilae
Olisi mukavaa kun käyttäisivät ja niit muitakin tyypillisiä vaatteitaan.
- inhimillinen
Tuskinpa alkuperäiset intiaanitkaan kuljeskelivat arjessa isot sulkapäähineet päässä. Olettaisin sen kuuluneen juhlaan ja muihin tärkeisiin toimituksiin.
Sulkia ei niin vain päähänsä voinut asetella, ne piti ansaita. Jossain heimoissa käytettiin kangaskaistaletta tai nauhaa pään ympärillä. Sitä käytettiin myös arjessa ja sen tarkoitus oli pitää hiukset pois kasvoilta.
Varmaankin jossain reservaateissa vielä järjestetään turisteille ihmeteltävää ja pukeudutaan perinteisesti. Muuten se on varmasti aivan liian hankalaa.
Intiaaniheimoista voit lukea esim. tunturisusi.com.
Väitetään, että intiaaneilla ja suomalaisilla on hyvin paljon samankaltaisuutta. Eipä ollut kummakaan että suomalainen mies otti intiaanivaimon.
Heidän kulttuurissaan olisi valtavasti opittavaa meille nykyajan ihmisille. Me sanomme heitä villi-ihmisiksi ja katsomme alaspäin. Kuitenkin kun heidän historiaansa ja kulttuureihinsa (eri heimot) tutustuu, tulee miettineeksi kuka se villi-ihminen ja ihmisyydessä taantunut oikeasti onkaan?- SamatOnAatokset
eipä tarvinnut ryhtyä näppäilemään kun täältä löytyikin näin oiva kommentti
- de-meter
Kiitos vastuksesta minunkin puolestani, inhimillinen. Intiaanipäällikkö Seattlen puhe vuodelta 1854 antaa kuvaa intiaanikulttuurista ja sen arvoista. Raakalaisia me olemme heihin verrattuna ainakin suhteessa luontoon.
- eppu2
de-meter kirjoitti:
Kiitos vastuksesta minunkin puolestani, inhimillinen. Intiaanipäällikkö Seattlen puhe vuodelta 1854 antaa kuvaa intiaanikulttuurista ja sen arvoista. Raakalaisia me olemme heihin verrattuna ainakin suhteessa luontoon.
Seattlehan senkin sanoi, että emme me maata omista, se on lainassa lapsiltamme.
Muistelisin, että kaupunkikin olisi saanut nimensä hänen nimestään.
- ö-Öö
Montako intiaania suomessa?
No ei yhtään. Viittaat tässä ilmeisimmin suomen alkuperäiskansaan, saamelaisiin. No mun käsityksen mukaan saamelaiset ei käytä päivittäin perinneasujaan. Saamelaisten perinneasuun ei tosin kuulu sulat, mutta turkikset kyllä. Eli suomen intiaanit ei käsittääkseni käytä sulkia ollenkaan.
Jos todellakin viittasit pohjois-amerikan intiaaneihin, teit aloituksesi täydellisesti väärälle foorumille. Kandee kirjoittaa jonnekin amerikan intiaanien saitille ja kysessä sieltä, het osavat vastata parhaiten. Jos ei englanti, tai intiaanikielet suju, hanki tulkki.
=DW= Intiaaniheimoilla on ikävä ja surkea kohtalo, reservaatit ja kadonnut arvokas perinne kadonnut kuin tuhka tuuleen. Elokuvatkin antavat romantisoidun kuvan heidän arvokkaasta perinteestään.
Oletko muuten päässyt jo lääkintään heitä tutkaillessas, tunsivat luonnon hyvin, olivat osa luontoa muinoin esim aloe kasvia käyttivät palovammojen hoidossa.- kulttuuria
Et näytä tietävän intiaanien elämästä ja kohtalosta paljoakaan. Olen vieraillut lukemattomissa reservaateissa, monissa maissa, tunnen ja tiedän monia menestyneitä intiaaneja, mutta olen nähnyt myös surkeita ja epäonnistuneita intiaaneja. Jotenkin tulee mieleen maa Pohjolassa nimeltä Suomi, missä juopot kansoittavat asemia ja nuorisolaumat huutelevat perään hävyttömyyksiä, ettei ulkona uskalla myöhään liikkua, elämässä epäonnekkaita sielläkin.
Intiaanien historia on värikäs ja monimuotoinen, sillä kahta mannerta ovat asuttaneet ja asuttavat yhä.
Yksi elämä on liian lyhyt intiaanikulttuurin ja viisauksien oppimiseen. kulttuuria kirjoitti:
Et näytä tietävän intiaanien elämästä ja kohtalosta paljoakaan. Olen vieraillut lukemattomissa reservaateissa, monissa maissa, tunnen ja tiedän monia menestyneitä intiaaneja, mutta olen nähnyt myös surkeita ja epäonnistuneita intiaaneja. Jotenkin tulee mieleen maa Pohjolassa nimeltä Suomi, missä juopot kansoittavat asemia ja nuorisolaumat huutelevat perään hävyttömyyksiä, ettei ulkona uskalla myöhään liikkua, elämässä epäonnekkaita sielläkin.
Intiaanien historia on värikäs ja monimuotoinen, sillä kahta mannerta ovat asuttaneet ja asuttavat yhä.
Yksi elämä on liian lyhyt intiaanikulttuurin ja viisauksien oppimiseen.No siinä olet oikeassa, että en tiedä paljoakaan, se mitä tiedän perusteuu melkeinpä elokuviin ja -77 LA:ssa käydessäni vierailu SouthWest museumissa , siellä oli paljon asiaa intianien elämästä ja myös reservaateista, ne eivät silloin kiinnostaneet, vaan enemmänkin heidän käsityönsä.
Samoin tuo lääkintä juttu on ihan yhden päivän kokemus biitsisltä, jolloin ystäväni selkä paloi todella pahoin ja sitä lääkittiin intiaanien vanhoilla konsteilla.
Kun sinulla on noin paljon tietoa, mainitsepa muutama hyvin pärjännyt intiaaani, olisi mielenkiintoista tietää.
Vähän kyllä ouduksun kokemuksesi perusteella rinnastustasi suomen ja reservaattien välillä, ehkä se on vain lapsus, tai...
Ei kannata mennä merta eremmäs kalaan ,mä käytän useinkin sulkapäähinettä ,harva se päivä saan uuren sulan hattuuni ,on näky komea .
- myutlk
Aloittajalla on sulkia persiissänsä.
- kesi.vä
Hei, tänään telkkarissa:
Ulzana – verinen apassi, Kutonen klo 22.00- de-meter
Mahtaako taas sisältää perinteisen asetelman: intiaanit verenhimoisia villejä, valkoinen mies sankari ?
Ainoastaan yhden elokuvan muistan, missä tämä asetelma ei esiintynyt:
"Tanssii susien kanssa". Taisi voitta Oscareitakin aikanaan. - kesi.vä
de-meter kirjoitti:
Mahtaako taas sisältää perinteisen asetelman: intiaanit verenhimoisia villejä, valkoinen mies sankari ?
Ainoastaan yhden elokuvan muistan, missä tämä asetelma ei esiintynyt:
"Tanssii susien kanssa". Taisi voitta Oscareitakin aikanaan.Tykkäsin "Tanssii susien kanssa" -leffasta.
Muistelen nähneeni tänän tulevan verisen apassinkin joskus, mutta mielenkiinnolla katson uudestaan "uusin silmin".
Tässä pieni pätkä jonka löysin arvosteluista:
"Fiksu western kertoo rivien välissä myös Vietnamin sodan asetelmista.
IS TV-LEHTI Intiaanien ja valkoisten välisiä ristiriitoja kosketteleva Robert Aldrichin monitasoinen western Ulzana – verinen apassi (Ulzana’s Raid) oli niitä elokuvia, jotka heijastelivat myös Vietnamin sodan asetelmia, kun Hollywood ei vielä vuosiin tohtinut käsitellä aihetta suoraan." - de.meter
kesi.vä kirjoitti:
Tykkäsin "Tanssii susien kanssa" -leffasta.
Muistelen nähneeni tänän tulevan verisen apassinkin joskus, mutta mielenkiinnolla katson uudestaan "uusin silmin".
Tässä pieni pätkä jonka löysin arvosteluista:
"Fiksu western kertoo rivien välissä myös Vietnamin sodan asetelmista.
IS TV-LEHTI Intiaanien ja valkoisten välisiä ristiriitoja kosketteleva Robert Aldrichin monitasoinen western Ulzana – verinen apassi (Ulzana’s Raid) oli niitä elokuvia, jotka heijastelivat myös Vietnamin sodan asetelmia, kun Hollywood ei vielä vuosiin tohtinut käsitellä aihetta suoraan."Kiitos valistuksesta, ke.sivä. En taidakaan jättää väliin, vaikka Sinkkuelämää tulee AVA:lta samaan aikaan..))
Taidan olla sotaisa luonne, kun tykkään katsella sotakuvia, etenkin näitä kantaa-ottavia. Vietnamin sodastakin on tehty tosi hyviä elokuvia. Kun vain raakuuden kestää, niin kyllä tulee vakuuttuneeksi siitä, ettei sodassa ole voittajia, uhreja vain... - kesi.vä
de.meter kirjoitti:
Kiitos valistuksesta, ke.sivä. En taidakaan jättää väliin, vaikka Sinkkuelämää tulee AVA:lta samaan aikaan..))
Taidan olla sotaisa luonne, kun tykkään katsella sotakuvia, etenkin näitä kantaa-ottavia. Vietnamin sodastakin on tehty tosi hyviä elokuvia. Kun vain raakuuden kestää, niin kyllä tulee vakuuttuneeksi siitä, ettei sodassa ole voittajia, uhreja vain...Niin, Sinkkuelämää uusitaan varmaan lähivuosina, mutta näiden vanhojen klassikoiden uusinnat harvenevat.
Itse olen hurahtanut katsomaan Sinkkuillallista :) - de-meter
kesi.vä kirjoitti:
Niin, Sinkkuelämää uusitaan varmaan lähivuosina, mutta näiden vanhojen klassikoiden uusinnat harvenevat.
Itse olen hurahtanut katsomaan Sinkkuillallista :)Nämä sinkkuelämän jaksot ovat uusintoja, mutta kun en katsellut niitä aikanaan - vaikka sarjaa kehuttiin - niin olen koukuttunut siihen nyt. Hyviä, erilaisia tyyppejä ja iskevää replikointia. Tietysti sen edustama arvomaailma on mahdollisimman kaukana omastani, mutta ilo ja ystävyys vetoavat aina.
Täytyypä joskus käväistä sinkkuillallisillakin..)) - kesi.vä
de-meter kirjoitti:
Nämä sinkkuelämän jaksot ovat uusintoja, mutta kun en katsellut niitä aikanaan - vaikka sarjaa kehuttiin - niin olen koukuttunut siihen nyt. Hyviä, erilaisia tyyppejä ja iskevää replikointia. Tietysti sen edustama arvomaailma on mahdollisimman kaukana omastani, mutta ilo ja ystävyys vetoavat aina.
Täytyypä joskus käväistä sinkkuillallisillakin..))Katsoin aikoinaan Sinkkuelämää ja oli kyllä aina työviikon rentouttavin ja palauttavin hetki. Elokuva ei mielestäni vastannut sitä mitä sarja antoi odottaa. Mutta pitihän sekin katsoa :)
Mielenkiintoista elokuvailtaa! - de-meter
kesi.vä kirjoitti:
Katsoin aikoinaan Sinkkuelämää ja oli kyllä aina työviikon rentouttavin ja palauttavin hetki. Elokuva ei mielestäni vastannut sitä mitä sarja antoi odottaa. Mutta pitihän sekin katsoa :)
Mielenkiintoista elokuvailtaa!Samoin sinulle, kesivä.
- de-meter
de-meter kirjoitti:
Samoin sinulle, kesivä.
..ja tietysti kaikille muillekin, jotka elokuvan aikovat katsoa..))
- ffqfwqf
Intiaaneille kävi paskasesti jäivät massa maahanmuuton jalkoihin joka tuli ihan erinlaisesta kultturista tänä päivänä on menossa uusi massa tulva tulee afrikasta ja lähi-idästä euroopaan ja tälläkin kertaa kulttuurit on ihan erinlaisia.
"ffqfwqf"
Ja maahan-muuttojen vaihto-ehdot olisivat voineet olla?
Sanotaanko vaikka Saamelaisilla.
H.
Intiaaneja sulkapäähineissään näkee tosi harvoin, mutta thaimaalaisia marjanpoimijoita olen nähnyt viikon sisällä jo kahdesti.
Iloisesti morjestavat ohi ajaessaan.Tossa polkiessani kattelin sellasta kupolihattujen ryhmää yhres notkelmas .
pelkäsivätkö hirvikärpäsiä vai mitä mut näky kuin riisipellolta.
- Kuokkija54v
Etsi jokin katukamera sieltä A. mantereelta ja katso joskos näkyisi sulkapäähineitä! Veikkaan, ettei näy. Netistä löytyy kaikenmoista myös intiaanikulttuurista ja vanhanaikaiseen tyyliin voihan sitä kirjastoista etsiä kirjojakin. Niistä varmaan löytyy niitä sulkiakin!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asiakkaalle ei myyty energiajuomaa - tuomio tuli syrjinnästä
Vaikka oli ilmeisesti täysi-ikäinen. Tosin ei lapsiakaan saisi syrjiä, koska oppivat helposti itsekin syrjimään, jos koh1104631Jos venäjällä olisi kansan valitsema presidentti, olisiko Ukrainan sotaa?
Ei varmasti olisi. Sehän on tiedossa, että raskaalla vaalivilpillä putin jatkaa pressana.2233725Pakkoruotsista luopumalla kymmenien miljoonien säästöt
Pakkoruotsin opiskelun kustannuksista ei ole juurikaan tehty kustannusselvityksiä, mutta joidenkin arvioiden mukaan siit1553515Riikka jytkytti naftan hinnan jo yli 2,3 euroon
Sannan aikaan esimerkiksi dieseliä selvästi kalliimpaa bensaakin sai 1,3 eurolla. https://www.is.fi/autot/art-200001188733396Miten Yxäri iskettiin?
Voisin tässä unta odotellessani kertoa, miten mieheni lähestyi minua. Tunsimme entuudestaan. Hän kyseli minulta aina j2312776Ylen juontaja möläytti suorassa radio-ohjelmassa
Ylen Radio Suomen juontaja Samuli Aaltonen käytti törkeää kieltä maanantaiaamupäivän Koko Suomen radio -ohjelman lähetyk632573"Kostokakka!" Farmi Suomen pehtoori avaa sanaisen arkkunsa Frederikin haisevasta jäynästä
Voi hyvänen aika Reetun touhuja! Pehtoori Terho Häkkinen sai ennen näkemätöntä höykytystä heti Farmi Suomi -realityn alk282432Vasemmiston feministinaiset puolustavat islamia
mikä on täysin järjenvastaista, mutta eihän femakoilla paljon järkeä olekkaan, leijuvat siellä omassa kuplassaan. Myös1312382- 552208
Katsoitko Petolliset, mitä mieltä?
Vanajanlinnan käytävät ja salongit täyttyvät jälleen kuiskailuista, salaisuuksista ja petoksista. Petollisten uudella112116