15 vuotiaalle sopiva ehkäisy ?

wesimeloni

Oon 15-vuotias tyttö. Seurustellu nykyisen poikaystävän kanssa yli vuoden. Ollu seksiä muutaman kerran, ehkäisynä ollu ehkäisy. Nyt kuitenkin molemmille tullu pelko epätoivotusta raskaudesta... kondomi pelottaa.

Mikäköhän ehkäisy olisi hyvä ja luotettava 15-vuotiaalle? Olen harkinnut e-pillereitä kondomin lisänä, mutta miten kertoa äidille että tahdon kokeilla. En suoraan halua sanoa. Kokemuksia ... ? :) Asiallisia vastauksia kiitos, olemme poikaystäväni kanssa fiksuja nuoria, molemmat ottavat vastuun seksistä ja sen mahdollisista seurauksista.

5

458

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korjaan, *ehkäisynä ollut kondomi :D

• vaihtoehtojaon

Kondomi on hyvä ehkäisyväline. Toisena vaihtoehtona on hormonaalinen ehkäisy. Käytettävissä ovat e-pillerit, minipillerit, ehkäisylaastari, ehkäisyrengas ja hormonikierukka. Kierukkaa ei ehkä suositella noin nuorelle ja ennen sen käyttöä on kokeiltava pillereillä, miten reagoit hormoneihin.
      Mene juttelemaan koulusi terveydenhoitajan kanssa.
      On sinun asiasi, kerrotko ehkäisykeinosta vanhemmillesi vai et.
      Hormonaalinen ehkäisy voi aiheuttaa sivuvaikutuksia, joista osa tai kaikki katoavat kolmen kuukauden kuluessa. Osa joutuu vaihtamaan ehkäisyä, koska jokin hormoniyhdistelmä ei sovi.

• ettänäin40

Pakko sanoa sen verran että ne minipillerit on myös e-pillereitä.Ainakin cerazette on minipillerinä myös ehkäisypilleri.Ainakin minulla se on ehkäissyt jo raskautta 5 vuotta.

• fdfdsfdsfds

Minipillereitä ei määrätä nuorille mielellään, koska ne on muistettava ottaa säännöllisemmin kuin yhdistelmät ja saattavat olla nuorella hieman epäluotettavammat. Eli voi olla melko ruinaaminen, ennenkuin minipillerireseptin saa ekaksi pilleriksi. Nuorella kiertokin voi olla vielä epäsäännöllinen, joten yhdistelmät säännöllistävät sitä. Keltarauhasvalmisteet ovat ihan hyvät aikuisella naisella.

• fdfdsfdsf

Suositus nuorille on, että pillerit kondomi lisänä ensimmäiset puoli vuotta uudessa suhteessa. Pitää ehkäistä sekä tauteja että raskautta. On ikävää joutua aborttiin, mutta on myös ikävää saada esim. herpes, joka ei ikinä täysin parane.

Voit varata ajan ehkäisyneuvolasta, ja voitte mennä sinne yhdessä poikakaverin kanssa. Monessa kunnassa ensimmäiset pillerit saa ilmaiseksi. Jos sinulla on käyttörahaa, et tarvitse tuossa iässä äidin lupaa. Voit päättää pillerien käytöstä itse. Tosin voisihan sitä olla kiva informoida äitiäsikin. Ehkä hän on jo arvannut, että sinulla on seksielämää. Ja on vain tyytyväinen, kun olet vastuullinen, ja haluat huolehtia ehkäisystä. Käy ehkäisyneuvolassa ensin ja kerro sitten käynnistä siellä, kävisikö niin päin? Voit jutella asiasta myös siellä ehkäisyneuvolassa. Monelle voi olla vaikeaa puhua intiimeistä asioista omille vanhemmilleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      317
      7424
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2146
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1362
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1231
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1210
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1146
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe