Henkilöauto toiminimelle, neuvoja kaivataan

tmitekijä

Minulla on toiminimi ollut käytössä viitisen vuotta. Asiakkaat ovat olleet lähipiirissä ja pienet työajot olen hoitanut omalla autollani. Nyt tein sopimuksen parin uuden asiakkaan kanssa toiseen kaupunkiin ja ihan käytännön syistä tarvitsen yritykselle luotettavan ja melko tuoreen auton.

Omalla autolla ajoa tulee vuosittain 4-5tkm ja jatkossa työajoa arviolta 20-25tkm. Autoni on vanhemman puoleinen ja kuluttaa melkoisen paljon, mutta riittää minulle omiin vähäisiin ajoihin.

Pakettiautoa en tarvitse, enkä halua, vaan ihan mukavuussyistä henkilöauton. Miten auton hankinta nyt pitää tehdä että verottajan kanssa pysyy väleissä. Vähän ajettuja henkilöautoja joissa sisältyy alv hintaan tuntuu olevan kohtalaisen paljon myynnissä, mutta olen nyt surffannut eri nettisivuja joissa näistä hankinnoista neuvotaan ja joka puolella on vähän erilaista faktaa.

Jos ostan henkilöauton toiminimelleni, missä tapauksessa saan vähentää sen hankinta-alv:n? Ottaen huomioon etten tarvitse tätä autoa kuin työajoihini, oma auto on edelleen omassa ja vaimon henkilökohtaisessa käytössä.

9

1415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrittäjänainen

      Helpoin ratkaisu toiminimelle on 1 auto, se tulee automaattisesti toiminimen kirjanpitoon, jos työajoa on yli 50% ajoista. Tällöin ALV ei vähennetä. Kirjanpitoon tulee tällöin auton kaikki vakuutusmaksut, polttoaineet, huollot, katsastukset, pesut, verot ja poisto on 25% per vuosi. Vuoden lopussa huomioit paljonko oma ajo ja työajo suhteessa, jotta kirjanpitoon tulee vähennys oikeassa suhteessa. Ei ole ollenkaan vaikeaa. Jos otat alv vähennysauton, et saa sillä ajaa omia ajoja metriäkään. Kohtuuhintaisella autolla, joka huolletaan merkkihuollossa, saa ihan mukavan kulupaketin kirjanpitoon. Jos autolla ajetaan vain työajoja se helpottaa kirjanpitoa jonkin verran tietenkin.

      • tmitekijä

        Tiedän että auto siirtyy toiminimen kirjanpitoon jos ajoa on yli 50%. Mutta meneekö se nyt niin että minun kannattaa ostaa itselleni tuo auto ja jos, niin mitäs kun sen haluan myydä. Mahdollinen rahoitusvelka on minun mutta firma pitää rahat ja jos haluan ne takaisin, onkin ne veronalaista tuloa minulle?

        Jotenkin ajattelen että olisi helpompaa ostaa firmalle auto ja ajaa omat ajot omalla autollani, mistä en kuitenkaan aio tunnesyistä luopua.

        Minun ei tarvitse ajaa omia ajoja firman autolla, joten jos en aja, voi hankinta-alv:n vähentää?

        Muuten, jos ostan auton firmalle, firman rahoilla, ja ajan kuitenkin sillä esim. 20% omia ajoja, joudunko maksamaan tästä autoetua tms veroa henkilökohtaisesti??


    • sljsdklf

      Eikös toiminimi ja yrittäjä ole yksi ja sama objekti. Firman rahat vasemmassa ja omat oikeassa taskussa.

    • selvenikö

      Kun vuoden aikana ajetut kokonaiskilometrimäärät ovat tiedossa ja kaikki kulut, saadan hinta ajetuille kilometreille esim. 39c/km. Sitten voidaan laskea omien ajojen kuluosuus kaikista kuluista( polttoine, verot, huollot, poistot ym.) ja huomioda se, koska kirjanpidossa on vehennetty kulut 100 prosenttisesti, vaikka toiminimen osuus olis 80% kaikista kuluista. Auton myymisestä voi jäädä pieni voitto, joka on verollista tuloa. Mutta autosta tehdään poisto 25% per vuosi, ostovuonna, käyttövuosina ja myyntivuonna loput. Mikäli ostat uuden tilalle, voit tästäkin vähentää 25% ostovuonna. Siis vaihtovuonna tulee poisto kahdesta autosta.

      • keka.tietaako

        verottaja ei hyväksy kuin yhden poiston/ vuosi kaluston arvosta.

        Toki jos teet tasapoistoja 25%:a / vuosi -> ensimmäiseltä autolta tulee osapoisto myyntihetkeen asti ja ostetutsta osapoisto ostihetkestä.


      • 556444

        Henkilöautosta tai sen kuluista ei saa vähentää äyriäkään alvia jos ajat sillä yhtään yksityisajoa. Ei koske takseja.


      • Poistotjapoistot
        keka.tietaako kirjoitti:

        verottaja ei hyväksy kuin yhden poiston/ vuosi kaluston arvosta.

        Toki jos teet tasapoistoja 25%:a / vuosi -> ensimmäiseltä autolta tulee osapoisto myyntihetkeen asti ja ostetutsta osapoisto ostihetkestä.

        Joka tapauksessa auton hinnan saa poistaa kokonaan, oli se omistuksessa 10, 4 tai 2 vuotta. Viimeinen poisto on poistamatta jäänyt summa.


    • abdulelvilppi

      Miten olisi: firmalle työajoon dieselfarmari ja emännälle samalla polttoaineella.
      Menisi näppärästi firman piikistä molempien polttoaineet ja kun et vie maahantuojalle, niin emännän auto voidaan huoltaa lisäämällä se firman laskuun.

      • Anonyymi

        Sehän olisi vero rikos joka on suomessa vakavinta luokkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      41
      8004
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4666
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3371
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2196
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1719
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1697
    7. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1606
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      359
      1533
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1209
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1128
    Aihe