tietääkö joku jotain firmaaa joka rakentaa 35-45 jalkaisia one off laisikuitu purjeveneitä
one off tarkoittaa siis itse suunniteltua venettä joita ei ole kuin yksi maailmassa
one off purjevene
50
705
Vastaukset
- fasdtttttt
Lähes firma kuin firma tekee, kun riittävästi heiluttelee seteleitä. Kysymys on kilpailutuksesta.
- Oneoff
Tiedän asiasta jotain kun projekti on meneillään. Ota yhteyttä jos moista harkitset
[email protected] - EUDirektiivit
Etsitkö firmaa EU alueelta vai sen ulkopuolelta?
Kai tiedät, että EU alueella firma voi tuottaa vain CE-merkittyjä veneitä, jotka täyttävät direktiivin vaatimukset. Jos siis suunnitelmasi ei niitä täytä, ei sitä voida valmistaa kuin EU:n ulkopuolella, eikä sellaista taas voida maahantuoda EUalueelle.- Yölintu2
Eikö omaan käyttöön voi teettää venettä ilman CE-merkinnän vaatimuksia?
- itsepitää
Yölintu2 kirjoitti:
Eikö omaan käyttöön voi teettää venettä ilman CE-merkinnän vaatimuksia?
Voisit tehdä sen itse omaan käyttöösi, mutta veneidenvalmistaja auttaisi sinua
- hsug8
Yölintu2 kirjoitti:
Eikö omaan käyttöön voi teettää venettä ilman CE-merkinnän vaatimuksia?
Ei todellakaan voi. Alihankintakin vaatii CE-vaatimusten täyttämisen.
- itsetekeminen
hsug8 kirjoitti:
Ei todellakaan voi. Alihankintakin vaatii CE-vaatimusten täyttämisen.
Mutta kun tekee veneensä vuokratiloissa ja veneenvalmistaja käy auttamassa apumiehinä.
- Todellinen_maakrapu
itsetekeminen kirjoitti:
Mutta kun tekee veneensä vuokratiloissa ja veneenvalmistaja käy auttamassa apumiehinä.
Onko niiden CE-kriteerien täyttämien todella niin vaikeaa että pitää kaiken maailman vippaskonsteihin turvautua ennemmin kuin hakea se hyväksyntä?
Sitäkin pitäisi ehkä hieman ajatella, että mikä on tuollaisen CE-hyväksymättömän one-offin tilanne silloin kun siitä pitäisi hankkiutua eroon? - ag7ag7h9j
Todellinen_maakrapu kirjoitti:
Onko niiden CE-kriteerien täyttämien todella niin vaikeaa että pitää kaiken maailman vippaskonsteihin turvautua ennemmin kuin hakea se hyväksyntä?
Sitäkin pitäisi ehkä hieman ajatella, että mikä on tuollaisen CE-hyväksymättömän one-offin tilanne silloin kun siitä pitäisi hankkiutua eroon?Ei hyväksyntää voi hakea, koska mitään hyväksyntää ei edes ole. CE-merkintä on valmistajan vakuutus siitä että direktiivin vaatimukset täyttyy.
Niiden vaatimusten täyttyminen ei ole vaikeaa, mutta jos ne täyttää ei veneestä tule sellaista jota haluaa, vaan samanlainen kuin massatuotanto veneistäkin, mutta huomattavasti kalliimpi, joten ei kannata EU:ssa. Hyvän veneen saa vain kun tekee itse siten ettei vaatimukset täyty.
Itsetehdyn saa myydä kun se on ensin ollut tarpeeksi pitkään omassa käytössä ja tilanne lienee aika hyvä silloin, kunhan vene on erinomainen eikä kilpailuakaan ole, koska sellaista ei saa sarjavalmistaa direktiivin vastaisena. Hinta voi siis olla kova ja silti viedään käsistä. Näin ei tietenkään ole mikäli vene eiolekaan hyvä. - Todellinen_maakrapu
ag7ag7h9j kirjoitti:
Ei hyväksyntää voi hakea, koska mitään hyväksyntää ei edes ole. CE-merkintä on valmistajan vakuutus siitä että direktiivin vaatimukset täyttyy.
Niiden vaatimusten täyttyminen ei ole vaikeaa, mutta jos ne täyttää ei veneestä tule sellaista jota haluaa, vaan samanlainen kuin massatuotanto veneistäkin, mutta huomattavasti kalliimpi, joten ei kannata EU:ssa. Hyvän veneen saa vain kun tekee itse siten ettei vaatimukset täyty.
Itsetehdyn saa myydä kun se on ensin ollut tarpeeksi pitkään omassa käytössä ja tilanne lienee aika hyvä silloin, kunhan vene on erinomainen eikä kilpailuakaan ole, koska sellaista ei saa sarjavalmistaa direktiivin vastaisena. Hinta voi siis olla kova ja silti viedään käsistä. Näin ei tietenkään ole mikäli vene eiolekaan hyvä.Omahan on valintasi, mutta itse en kyllä uskaltaisi one-offia ostaa, koska eihän siitä voi tietää onko se hyvä vai ei. Joka tapauksessa ylläpito on vaikeampaa ja kalliimpaa koska se ei ole minkäänlainen standardivene.
- ingenjööri
CE-merkintäpakko ei kai koske kilpaveneitä. Sitä en tiedä, missä tuo raja sitten menee.
- viralliset
Ovatko siis CE-vaatimukset sellaiset että vaatimukset täyttävästä veneestä tulee Bavaria, kun valmistaja vakuuttaa sen olevan vattimusten mukainen, pitääkö vakuutelustaankin maksaa?
- ingenjööri
Ikävä kyllä pitää. Pelkkä merkintä ei riitä, vaan vene pitää hyväksyttää ja testauttaa valtuutetulla laitoksella, jollainen on mm. VTT. Ja prosesi maksaa helposti 10-20 k€.
- Joakim1
ingenjööri kirjoitti:
Ikävä kyllä pitää. Pelkkä merkintä ei riitä, vaan vene pitää hyväksyttää ja testauttaa valtuutetulla laitoksella, jollainen on mm. VTT. Ja prosesi maksaa helposti 10-20 k€.
Tuo riippuu hyvin paljon kategoriasta. B- ja varsinkin A-kategoria lisää vaadittavia mittauksia ja hyväksytyn laitoksen käyttöä. Jos C riittää, kustannus lienee aivan toinen ja (melkein?) kaiken voi tehdä itse.
- Vialliset
ingenjööri kirjoitti:
Ikävä kyllä pitää. Pelkkä merkintä ei riitä, vaan vene pitää hyväksyttää ja testauttaa valtuutetulla laitoksella, jollainen on mm. VTT. Ja prosesi maksaa helposti 10-20 k€.
CE-hyväksyntä on paljon enemmän kuin että "CE-merkintä on valmistajan vakuutus siitä että direktiivin vaatimukset täyttyy".
Itse tekemällä saat juuri sellaisen veneen kuin haluat, mutta ammattilaisen tekemänänä puolestaan vaatiikin kalliin tarkastusprosessin. EU ohjaa veneen itsetekemiseen vai Bavarioiden suosimiseen ainoana kelpo venemallina? - ingenjööri
En tunne prosessi tarkkaan, mutta käsittääkseni tuo "oma vakuutus" koskee vain isoja valmistajia, joilla on jonkinlainen laatujärjestelmä. Jos uusi pieni firma tulee markkinoille, se joutuu tukeutumaan akkreditoituihin laitoksiin. Soutuveneissä nuo vaatimukset (ja siten myös testaukset) ovat toki ihan eri luokkaa kuin avomeripursissa.
- ingenjööri
Vialliset kirjoitti:
CE-hyväksyntä on paljon enemmän kuin että "CE-merkintä on valmistajan vakuutus siitä että direktiivin vaatimukset täyttyy".
Itse tekemällä saat juuri sellaisen veneen kuin haluat, mutta ammattilaisen tekemänänä puolestaan vaatiikin kalliin tarkastusprosessin. EU ohjaa veneen itsetekemiseen vai Bavarioiden suosimiseen ainoana kelpo venemallina?Totta tuo kaupallinen ulottuvuus. Turvallisuuden kääntöpuoli on se, että yksilöllisiä veneitä ei niin enää valmisteta. Pl. kilpaveneet, omavalmisteet ja historialliset mallit.
Asian voisi teoriassa kiertää niin, että valmistaa veneitä itselleen ja myy ne sitten "uudenveroisina" tuon 6v määräajan jälkeen. Ei ole direktiivin hengen mukaista ja vaatii paljon rahoitusta, mutta periaatteessa mahdollinen. - hyvä.mulle
Todellinen_maakrapu kirjoitti:
Omahan on valintasi, mutta itse en kyllä uskaltaisi one-offia ostaa, koska eihän siitä voi tietää onko se hyvä vai ei. Joka tapauksessa ylläpito on vaikeampaa ja kalliimpaa koska se ei ole minkäänlainen standardivene.
Minun onnekseni kaltaisiasi on paljon. Minä nimittäin uskallan ostaa, olen uskaltanut jo kaksikin kertaa. Uskon vahvastikin, että pystyn päättelemään omin silmin, mikä vene on hyvä. Ja ne päättelyt ovat paitsi omasta, myös monien muiden mielestä osuneet oikein hyvin kohdilleen. Edellistä venettä pidettiin pitkään, kun yhtä hyvä isompaa ei löytynyt. Lopulta löytyi, eikä sitä enää vaihdeta. Kun luotti itseensä ja uskalsi ostaa one-offin, säästi melkoisen tukun rahaa.
- hyvä.mulle
hyvä.mulle kirjoitti:
Minun onnekseni kaltaisiasi on paljon. Minä nimittäin uskallan ostaa, olen uskaltanut jo kaksikin kertaa. Uskon vahvastikin, että pystyn päättelemään omin silmin, mikä vene on hyvä. Ja ne päättelyt ovat paitsi omasta, myös monien muiden mielestä osuneet oikein hyvin kohdilleen. Edellistä venettä pidettiin pitkään, kun yhtä hyvä isompaa ei löytynyt. Lopulta löytyi, eikä sitä enää vaihdeta. Kun luotti itseensä ja uskalsi ostaa one-offin, säästi melkoisen tukun rahaa.
J apitääpä vielä lisätä, ei kunnossapito ole yhtään sen vaikeampaa tai kalliimpaa one-offissa. Aivan samoista kaupasta saatavista komponenteista ne on kasattu.
- kdxf7xnx
ingenjööri kirjoitti:
En tunne prosessi tarkkaan, mutta käsittääkseni tuo "oma vakuutus" koskee vain isoja valmistajia, joilla on jonkinlainen laatujärjestelmä. Jos uusi pieni firma tulee markkinoille, se joutuu tukeutumaan akkreditoituihin laitoksiin. Soutuveneissä nuo vaatimukset (ja siten myös testaukset) ovat toki ihan eri luokkaa kuin avomeripursissa.
Et siis tunne prosessin alkeitakaan. Oma vakuutus ilman luokiteltuja laitoksia koskee C-kategoriassa kaikkia valmistajia ilman mitään laatujärjestelmiäkin.
Valvonta tehdään vasta jälkikäteen mikäli ongelmia veneen suhteen ilmenee, ja silloin valmistaja maksaa ja vastaa oikeudessa jopa vakeustuomin muodossa. - Pelle.P
Todellinen_maakrapu kirjoitti:
Omahan on valintasi, mutta itse en kyllä uskaltaisi one-offia ostaa, koska eihän siitä voi tietää onko se hyvä vai ei. Joka tapauksessa ylläpito on vaikeampaa ja kalliimpaa koska se ei ole minkäänlainen standardivene.
Siihen en osa ottaa kantaa onko vene hyvä vai ei. Mutta jos tilaat piirustukset joltakin tunnetulta toimistolta niin saat melko varmasti aremman veneen kun ikään sarjatuotantovene.
Ylläpitokulut tuskin riipuu siitä onko vene sarjatuotantoa vai oneoffia. Vaiuinka telkaointi, purjeidn tilaus, vinssit, moottori ym. laitteiden huolto oisi halvempaa sarjatuotantoveneissä? - Joakim1
Pelle.P kirjoitti:
Siihen en osa ottaa kantaa onko vene hyvä vai ei. Mutta jos tilaat piirustukset joltakin tunnetulta toimistolta niin saat melko varmasti aremman veneen kun ikään sarjatuotantovene.
Ylläpitokulut tuskin riipuu siitä onko vene sarjatuotantoa vai oneoffia. Vaiuinka telkaointi, purjeidn tilaus, vinssit, moottori ym. laitteiden huolto oisi halvempaa sarjatuotantoveneissä?Miksi oneoff olisi parempi kuin mikään sarjatuotantovene? Tai määrittele nyt ensin mitä tarkoittaa "parempi vene" ja sarjatuotantovene. Rakenteellisesti parempi? Runkomuodoltaan parempi? Sisustuksen suunnittelultaan parempi? Ulkonäöltään parempi? Heloituksen toimivuudeltaan parempi? Ovatko vaikkapa Saare tai Arcona sarjatuotantoveneitä?
Suuremmissa määrissä valmistetuilla veneillä on selkeänä etulyöntiasemana se, että veneen suunnitteluun ja prototyypin jälkeisiin muutoksiin voi käyttää enemmän rahaa kuin koko oneoff vene maksaa. Harvempi oneoff veneen hankkija on valmis maksamaan edes 10% tuosta, mikä tietysti näkyy suunnittelun laadussa. - iooooi
Joakim1 kirjoitti:
Miksi oneoff olisi parempi kuin mikään sarjatuotantovene? Tai määrittele nyt ensin mitä tarkoittaa "parempi vene" ja sarjatuotantovene. Rakenteellisesti parempi? Runkomuodoltaan parempi? Sisustuksen suunnittelultaan parempi? Ulkonäöltään parempi? Heloituksen toimivuudeltaan parempi? Ovatko vaikkapa Saare tai Arcona sarjatuotantoveneitä?
Suuremmissa määrissä valmistetuilla veneillä on selkeänä etulyöntiasemana se, että veneen suunnitteluun ja prototyypin jälkeisiin muutoksiin voi käyttää enemmän rahaa kuin koko oneoff vene maksaa. Harvempi oneoff veneen hankkija on valmis maksamaan edes 10% tuosta, mikä tietysti näkyy suunnittelun laadussa.Sarjatuotantoveneet on tehty täyttämään "suuren ostajamassan" tarpeet. Ihan luonnostaan, jos samaa tuotetta tehdään ja myydään sarjassa.
Jos omat tarpeet ovat erilaiset, niin silloin (ja vain silloin, imho) on järkevää ajatella one-off venettä. Esimerkkinä: Jos pariskunta haluaa 40-jalkaisen joolin, joka on mahdollisimman hyvä live-aboard vain kahdelle hengelle, niin sellaiseen tarkoitukseen ei löydy sarjatuotantovenettä, vaan one-off on silloin ratkaisu.
[pointti ei nyt tietenkään ole siinä, että tavitseeko kukaan 40-jalkaista live-aboard-joolia 2 hengelle, ei alata siitä kinaamaan]
One-off tulee tietysti aina kalliimmaksi kuin sarjatuotantovene. Ja sisältää enemmän riskiä siitä, ovatko ratkaisut onnistuneita, koska niitä ei pääse etukäteen testaamaan. Luotettava venesuunnittelija , jolla on referenssejä sen tyyppisistä veneistä kuin nyt halutaan on avainasemassa. Samoin kuin veistämö.
One-off / sarjatuotantovene on aikalailla sama ongelmakenttä kuin se, että ostaako omakotitaloksi valmiin talopaketin vai piirrättääkö one-off-talon arkkitehdillä. Sipe Santapukilla ei riittänyt talopaketti.
Sarjatuotantoveneillä tarkoitan yllä sen tarkemmin määrittelemättä venetyyppejä joita tehdään lukuisia, luokkaa monia kymmniä tai satoja.
Joku Saare (ja moni muu) on siinä puolivälissä, modifointia voi tehdä aika paljon, mutta ei ihan mitä vain, tietyissä rajoissa.
Mielenkiintoinen juttu on se, että vielä puuveneaikaan (1960-luvulla ja aiemmin) suurin osa matkapurjeveneistä oli one-off veneitä, tyyppiluokat matkaveneissä olivat suht koht harvinaisia. Eikä niitäkään juuri voinut sarjatuotannoksi nimittää. - iooooi
Joakim1 kirjoitti:
Miksi oneoff olisi parempi kuin mikään sarjatuotantovene? Tai määrittele nyt ensin mitä tarkoittaa "parempi vene" ja sarjatuotantovene. Rakenteellisesti parempi? Runkomuodoltaan parempi? Sisustuksen suunnittelultaan parempi? Ulkonäöltään parempi? Heloituksen toimivuudeltaan parempi? Ovatko vaikkapa Saare tai Arcona sarjatuotantoveneitä?
Suuremmissa määrissä valmistetuilla veneillä on selkeänä etulyöntiasemana se, että veneen suunnitteluun ja prototyypin jälkeisiin muutoksiin voi käyttää enemmän rahaa kuin koko oneoff vene maksaa. Harvempi oneoff veneen hankkija on valmis maksamaan edes 10% tuosta, mikä tietysti näkyy suunnittelun laadussa."parempi vene" tässä one-off <-> sarjatuotantovene vertailussa on siis "enemmän ostajan tarpeita täyttävä".
- iooooi
iooooi kirjoitti:
Sarjatuotantoveneet on tehty täyttämään "suuren ostajamassan" tarpeet. Ihan luonnostaan, jos samaa tuotetta tehdään ja myydään sarjassa.
Jos omat tarpeet ovat erilaiset, niin silloin (ja vain silloin, imho) on järkevää ajatella one-off venettä. Esimerkkinä: Jos pariskunta haluaa 40-jalkaisen joolin, joka on mahdollisimman hyvä live-aboard vain kahdelle hengelle, niin sellaiseen tarkoitukseen ei löydy sarjatuotantovenettä, vaan one-off on silloin ratkaisu.
[pointti ei nyt tietenkään ole siinä, että tavitseeko kukaan 40-jalkaista live-aboard-joolia 2 hengelle, ei alata siitä kinaamaan]
One-off tulee tietysti aina kalliimmaksi kuin sarjatuotantovene. Ja sisältää enemmän riskiä siitä, ovatko ratkaisut onnistuneita, koska niitä ei pääse etukäteen testaamaan. Luotettava venesuunnittelija , jolla on referenssejä sen tyyppisistä veneistä kuin nyt halutaan on avainasemassa. Samoin kuin veistämö.
One-off / sarjatuotantovene on aikalailla sama ongelmakenttä kuin se, että ostaako omakotitaloksi valmiin talopaketin vai piirrättääkö one-off-talon arkkitehdillä. Sipe Santapukilla ei riittänyt talopaketti.
Sarjatuotantoveneillä tarkoitan yllä sen tarkemmin määrittelemättä venetyyppejä joita tehdään lukuisia, luokkaa monia kymmniä tai satoja.
Joku Saare (ja moni muu) on siinä puolivälissä, modifointia voi tehdä aika paljon, mutta ei ihan mitä vain, tietyissä rajoissa.
Mielenkiintoinen juttu on se, että vielä puuveneaikaan (1960-luvulla ja aiemmin) suurin osa matkapurjeveneistä oli one-off veneitä, tyyppiluokat matkaveneissä olivat suht koht harvinaisia. Eikä niitäkään juuri voinut sarjatuotannoksi nimittää.Ihan oikea, tapahtunut esimerkki siitä kun omien tarpeiden mukaista venettä ei löydy:
Muutamia vuosi sitten halusin jollan, joka olisi hyvä soutaa, hyvä vetää purkkarin perässä apujollana ja jossa olisi myös purje. Tuollaista en löytänyt valmiina. Niinpä tilasin piirrustukset USAsta ja rakensin jollan itse itselleni.
Ei ollut one-off, koska tuota jollamallia on tehty satoja tai tuhansia ympäri maailman. Mutta esimerkki siitä, miten kotimaassa tarjolla olevista [sarjatuontanto]veneistä ei löytynyt sopivaa. - seppomartti
Joakim1 kirjoitti:
Miksi oneoff olisi parempi kuin mikään sarjatuotantovene? Tai määrittele nyt ensin mitä tarkoittaa "parempi vene" ja sarjatuotantovene. Rakenteellisesti parempi? Runkomuodoltaan parempi? Sisustuksen suunnittelultaan parempi? Ulkonäöltään parempi? Heloituksen toimivuudeltaan parempi? Ovatko vaikkapa Saare tai Arcona sarjatuotantoveneitä?
Suuremmissa määrissä valmistetuilla veneillä on selkeänä etulyöntiasemana se, että veneen suunnitteluun ja prototyypin jälkeisiin muutoksiin voi käyttää enemmän rahaa kuin koko oneoff vene maksaa. Harvempi oneoff veneen hankkija on valmis maksamaan edes 10% tuosta, mikä tietysti näkyy suunnittelun laadussa.Joakimin kaipaamista ominaisuuksista jokaikisessä voidaan rakentaa parempi vene kuin massatuotantovene. Ominaisuuksien paremmuuden määrittelee tietenkin one-off tilaaja ja maksaja. Jos ostaja haluaa pitkäkölisen mutta hiilikuidusta tehdyn veneen, niin se on hänelle parempi kuin sarjatuotantoveneet. Muut saavat olla toista mieltä.
Veneen designer laskuttaa kymmeniä tuhansia, eikä taida olla paljoa eroa monistetaanko design vai ei. Rojaltit on sitten eri juttu. Tuumaustunteja menee yhden kappaleen tekoon runsaasti enemmän, eli "tehottomuutta" alusta pitäen. Työtunteja ilman muottia tehden menee runsaasti enemmän. Jokainen voi laskeskella työn osuutta kun 5000-7000 tuntia teetettynä maksaa. Ainoa taloudellinen ratkaisu on tehdä itse vuosikausia ja selvitä jotenkin direktiiveistä. Kaikki muut ratkaisut ovat tuhottoman kalliita. - Joakim1
seppomartti kirjoitti:
Joakimin kaipaamista ominaisuuksista jokaikisessä voidaan rakentaa parempi vene kuin massatuotantovene. Ominaisuuksien paremmuuden määrittelee tietenkin one-off tilaaja ja maksaja. Jos ostaja haluaa pitkäkölisen mutta hiilikuidusta tehdyn veneen, niin se on hänelle parempi kuin sarjatuotantoveneet. Muut saavat olla toista mieltä.
Veneen designer laskuttaa kymmeniä tuhansia, eikä taida olla paljoa eroa monistetaanko design vai ei. Rojaltit on sitten eri juttu. Tuumaustunteja menee yhden kappaleen tekoon runsaasti enemmän, eli "tehottomuutta" alusta pitäen. Työtunteja ilman muottia tehden menee runsaasti enemmän. Jokainen voi laskeskella työn osuutta kun 5000-7000 tuntia teetettynä maksaa. Ainoa taloudellinen ratkaisu on tehdä itse vuosikausia ja selvitä jotenkin direktiiveistä. Kaikki muut ratkaisut ovat tuhottoman kalliita.Ei riitä kyllä kymmenet tuhannet alkuunkaan isommissa sarjoissa tehtävien veneiden suunnittelukuluihin. Jonkun Bavarian suunnitteluvaiheista oli juttu joskus lehdessä, olikohan Yachtissa. Muistikuvan mukaan suunnitteluun käytettiin useita miestyövuosia, jonka tilaaminen tunnetusta suunnittelutoimistosta kyllä maksaa satoja tuhansia ellei mene yli miljoonankin.
Se on tietysti sitten toinen juttu, miten suunnittelutoimisto rahansa kerää. Ehkä se veloittaa vain kymmeniä tuhansia ja ottaa loput rojalteina, mutta tietää kuitenkin, että tuo veistämö tulee tekemään satoja yksilöitä ja tuo toinen vain kymmeniä ja oneoff on vain yksi eli siitä ei rojalteja enää tule. Oneoffiin ei kymppitonnilla saa 100 tuntia enempää suunnittelutyötä, mutta 1000 veneen sarjasta voi tulla miljoona suunnittelijalle ja hän käyttää mielellään tuhansia tunteja, jotta veneestä tulee myyntimenestys.
Suunnittelutoimisto budejtti tietysti vaikuttaa siihen miten paljon venettä ja sen yksityiskohtia optimoidaan esimerkiksi numeeristen menetelmien (lujuus- ja virtauslaskenta) avulla tai mahdollisesti allaskokeillakin. Tuosta Bavariasta esimerkiksi tehtiin täyskokoinen vanerimalli, jonka avulla optimoitiin sisustus- ja heloitusratkaisuja valmiiseen.
Rutinoitu suunnittelija voi tietysti hutaista (tai kopioda aiemmin suunnittelemastaan) nopeastikin ihan hyvän veneen. Muistaakseni Södergren piirsi Inferno 29:n kahdessa viikossa. Toki hänellä ei ollut tapana tehdä kovin yksityiskohtaista jälkeä, vaan paljon jäi valmistajan ratkottavaksi. Näin ainakin Sera 29:ssä, jota seurasin varsin läheltä. Vastaavasti Kamu käytti muistaakseni 1500 tuntia FG 28e:n suunnitteluun, mutta hän olikin vielä aloittelija eikä varmasti päässyt tuntipalkoille tuolla.
Yksi selkeä esimerkki tuosta on mielestäni FG43 vs. muut melko vastaavat Farrin piirtämät samalta ajalta (esim. First 40). FG 43:sta ei ollut tiedossa suuria rojalteja tai mainetta kilparadoilta ja tuskin FG maksoi suurta könttäsummaakaan. Veneestä ei tullut alkuunkaan yhtä onnistunutta kuin Farrin muista. Ehkä sen suunnitelun teki oikeasti joku kokemattomampi "apusuunnittelija". Tai sitten ei vain muuten keskitytty hommaan lainkaan samalla tarmolla kuin isompia sarjoja tehtäviin veneisiin. - iooooi
seppomartti kirjoitti:
Joakimin kaipaamista ominaisuuksista jokaikisessä voidaan rakentaa parempi vene kuin massatuotantovene. Ominaisuuksien paremmuuden määrittelee tietenkin one-off tilaaja ja maksaja. Jos ostaja haluaa pitkäkölisen mutta hiilikuidusta tehdyn veneen, niin se on hänelle parempi kuin sarjatuotantoveneet. Muut saavat olla toista mieltä.
Veneen designer laskuttaa kymmeniä tuhansia, eikä taida olla paljoa eroa monistetaanko design vai ei. Rojaltit on sitten eri juttu. Tuumaustunteja menee yhden kappaleen tekoon runsaasti enemmän, eli "tehottomuutta" alusta pitäen. Työtunteja ilman muottia tehden menee runsaasti enemmän. Jokainen voi laskeskella työn osuutta kun 5000-7000 tuntia teetettynä maksaa. Ainoa taloudellinen ratkaisu on tehdä itse vuosikausia ja selvitä jotenkin direktiiveistä. Kaikki muut ratkaisut ovat tuhottoman kalliita.Olet oikeassa, Seppo, en epäile.
Minkäkokoiseen veneeseen tuo 5000-7000 työtuntia menee?
Kuinka paljon kalliimmaksi kuin sarjatuotanto-laskikuituvene mahtaa tulla joku muotiton rakennustapa, esim. kylmälaminointi tai rimarunko(kenties yhdistettynä kylmälaminointiin) tai teräsrunko?
Jos omat vaatimukset kohdistuvat erityisesti sisustukseen, niin voisiko olla järkevää ostaa runkovalmis vene (jos saa sopivan rungon...) ja piirrättää&teettää siihen ihan uusi sisustus?
Tai jopa ostaa vanha vene, jossa on sopiva runko mutta vääränlainen sisustus, repiä vanha sisustus pois ja teettää uusi, itselle piirretty sisustus? - iooooi
Joakim1 kirjoitti:
Ei riitä kyllä kymmenet tuhannet alkuunkaan isommissa sarjoissa tehtävien veneiden suunnittelukuluihin. Jonkun Bavarian suunnitteluvaiheista oli juttu joskus lehdessä, olikohan Yachtissa. Muistikuvan mukaan suunnitteluun käytettiin useita miestyövuosia, jonka tilaaminen tunnetusta suunnittelutoimistosta kyllä maksaa satoja tuhansia ellei mene yli miljoonankin.
Se on tietysti sitten toinen juttu, miten suunnittelutoimisto rahansa kerää. Ehkä se veloittaa vain kymmeniä tuhansia ja ottaa loput rojalteina, mutta tietää kuitenkin, että tuo veistämö tulee tekemään satoja yksilöitä ja tuo toinen vain kymmeniä ja oneoff on vain yksi eli siitä ei rojalteja enää tule. Oneoffiin ei kymppitonnilla saa 100 tuntia enempää suunnittelutyötä, mutta 1000 veneen sarjasta voi tulla miljoona suunnittelijalle ja hän käyttää mielellään tuhansia tunteja, jotta veneestä tulee myyntimenestys.
Suunnittelutoimisto budejtti tietysti vaikuttaa siihen miten paljon venettä ja sen yksityiskohtia optimoidaan esimerkiksi numeeristen menetelmien (lujuus- ja virtauslaskenta) avulla tai mahdollisesti allaskokeillakin. Tuosta Bavariasta esimerkiksi tehtiin täyskokoinen vanerimalli, jonka avulla optimoitiin sisustus- ja heloitusratkaisuja valmiiseen.
Rutinoitu suunnittelija voi tietysti hutaista (tai kopioda aiemmin suunnittelemastaan) nopeastikin ihan hyvän veneen. Muistaakseni Södergren piirsi Inferno 29:n kahdessa viikossa. Toki hänellä ei ollut tapana tehdä kovin yksityiskohtaista jälkeä, vaan paljon jäi valmistajan ratkottavaksi. Näin ainakin Sera 29:ssä, jota seurasin varsin läheltä. Vastaavasti Kamu käytti muistaakseni 1500 tuntia FG 28e:n suunnitteluun, mutta hän olikin vielä aloittelija eikä varmasti päässyt tuntipalkoille tuolla.
Yksi selkeä esimerkki tuosta on mielestäni FG43 vs. muut melko vastaavat Farrin piirtämät samalta ajalta (esim. First 40). FG 43:sta ei ollut tiedossa suuria rojalteja tai mainetta kilparadoilta ja tuskin FG maksoi suurta könttäsummaakaan. Veneestä ei tullut alkuunkaan yhtä onnistunutta kuin Farrin muista. Ehkä sen suunnitelun teki oikeasti joku kokemattomampi "apusuunnittelija". Tai sitten ei vain muuten keskitytty hommaan lainkaan samalla tarmolla kuin isompia sarjoja tehtäviin veneisiin.Matkaveneilijälle ei suorituskyvyn viimeisille solmun kymmenyksillä ole väliä, kilpailijalle on. Matkaveneilijälle sisustus on tärkeä. Kilpaveneilijälle solmun kymmenykset meinaavat, mutta sisustus ei.
Tietenkään juuri kukaan ei ole 100% matka tai kilpapurjehtija, vaan sumeasti jossain siinä vlissä. Ja painottaa sen vuoksi eri tavalla eri ominaisuuksia.
Siispä se, mikä on yhdelle onnistunut one-off ei ole sitä toiselle. Palataan siis jälleen niihin ostajan tarpeisiin, joista sekä minä että Seppomartti puhuimme.
Kilpapurjehtijalle one-offin riskit (siis suorituskykyriski) ovat isommat kuin matkapurjehtijalle sisustuksen pieleen menoriski.
Finngulf 43 olisi luultavasti minun tarpeisiini aivan riittävästi nopea retkivene, vaikken sillä kilpailuita voittaisikaan.
Jos minä tilaisin one-off-venettä se olisi matkavenepainotteinen. Siispä en antaisi rahojani allaskokeisiin tai erityisiin lujuuslaskelmiin, kyllä se kuitenkin riittävän nopea on ja laittakaa riittävästi kylkeen paksuutta että kestää vaikka painaisikin hieman liikaa.
Sen sijaan täysikokoinen vanerimalli sisustuksesta ja avotilasta olisi hyvin kiinnostava. Siihen puusepät edes kauhean paljon aikaa (eli rahaa) edes saisi kulumaan. - tuli.mieleen
iooooi kirjoitti:
Matkaveneilijälle ei suorituskyvyn viimeisille solmun kymmenyksillä ole väliä, kilpailijalle on. Matkaveneilijälle sisustus on tärkeä. Kilpaveneilijälle solmun kymmenykset meinaavat, mutta sisustus ei.
Tietenkään juuri kukaan ei ole 100% matka tai kilpapurjehtija, vaan sumeasti jossain siinä vlissä. Ja painottaa sen vuoksi eri tavalla eri ominaisuuksia.
Siispä se, mikä on yhdelle onnistunut one-off ei ole sitä toiselle. Palataan siis jälleen niihin ostajan tarpeisiin, joista sekä minä että Seppomartti puhuimme.
Kilpapurjehtijalle one-offin riskit (siis suorituskykyriski) ovat isommat kuin matkapurjehtijalle sisustuksen pieleen menoriski.
Finngulf 43 olisi luultavasti minun tarpeisiini aivan riittävästi nopea retkivene, vaikken sillä kilpailuita voittaisikaan.
Jos minä tilaisin one-off-venettä se olisi matkavenepainotteinen. Siispä en antaisi rahojani allaskokeisiin tai erityisiin lujuuslaskelmiin, kyllä se kuitenkin riittävän nopea on ja laittakaa riittävästi kylkeen paksuutta että kestää vaikka painaisikin hieman liikaa.
Sen sijaan täysikokoinen vanerimalli sisustuksesta ja avotilasta olisi hyvin kiinnostava. Siihen puusepät edes kauhean paljon aikaa (eli rahaa) edes saisi kulumaan.Tuosta FG43:sta muistuikin. Yksi tilaajista rupesi epäilemään vessaosaston mitoituksia ja teki itse niistä täysikokoisen mallin, seurauksena designia muutettiin oleellisesti. Ei siis ollut alkuperäisdesign ainakaan kovin huolella/ammattitaitoisesti tehty. Miten työ sitten olikaan jaettu veistämön, Farrin ja sisustuksen suunnittelusta vastaavan kesken.
- seppomartti
iooooi kirjoitti:
Olet oikeassa, Seppo, en epäile.
Minkäkokoiseen veneeseen tuo 5000-7000 työtuntia menee?
Kuinka paljon kalliimmaksi kuin sarjatuotanto-laskikuituvene mahtaa tulla joku muotiton rakennustapa, esim. kylmälaminointi tai rimarunko(kenties yhdistettynä kylmälaminointiin) tai teräsrunko?
Jos omat vaatimukset kohdistuvat erityisesti sisustukseen, niin voisiko olla järkevää ostaa runkovalmis vene (jos saa sopivan rungon...) ja piirrättää&teettää siihen ihan uusi sisustus?
Tai jopa ostaa vanha vene, jossa on sopiva runko mutta vääränlainen sisustus, repiä vanha sisustus pois ja teettää uusi, itselle piirretty sisustus?5000-7000 tuntia on hehtaariarvio piirustuksista arvattuna 40ft veneelle mahonki-epoksi kylmälaminoimalla ja mahonkisisusta "huonekalulaatua". Virosta ja Suomesta arvio oli saman tapainen mutta tuntihinta tietenkin selvästi eri. Valitettavasti kaikilla osapuolilla on rakennuttaessa piikki auki, joten lopullisia kustannuksia ei voi tietää. Jos lopputulos olisi 2x valmiin muoviveneen hinta niin ei kai sitten mennyt ihan huonosti.
"Jos saisi rungon".. Vaikea saada ja valtava työmäärä. Isäni teki O29 noin ja katselin vierestä. Paljon aikaa kuluu materiaalin etsimiseen.
Vanhan repiminen ja kunnostaminen mieleiseksi taitaisi olla kustannustehokkain.
Joakimin selostus, että Bavaria käyttäisi venemallin suunnitteluun sadoista tuhansista miljoonaan ja tarvitsisi sisustuksen ja heloituksen suunnitteluun täyskokoisia faneerimalleja, on kerrassaan uskomaton. Vaikken veneen rakennuksesta paljoa tiedä niin venedesigneri ottaa vanhoista malleistaan oppia ja käyttää 3D mallissaan "leikkaa ja liimaa" menetelmää. Atk-mallin perusteella saadaan riittävä tarkkuus, että faneerit sahataan, jyrsitään ja osat sopivat toisiinsa. Ei pyörää keksitä alusta alkaen uudelleen. Useinhan seuraava malli poikkeaa edellisestä aika vähän.
Esim Pogo ilmeisesti jyrsii muotin atk-mallista ja käsityötä säästetään muotin teossa.
Yksin kappalein suunnittelun sijaan halvempaa on ostaa piirustukset esim. van der Stadtilta. Piirustusasteelle pääsee halvalla ja jos jaksaa itse tehdä niin tyuhannet työtunnitkin kenties... - Joakim1
Ei niitä vanerimalleja osien sovituksen takia tehdä, vaan niillä tarkistetaan ja viimeistelleen suunnitellun sisustuksen ja kansilayoutin toimivuus. Sitten päivitetään 3D-mallit ja tehdään tarvittavat muotit, helojen taustalevyjen paikat, robottien ohjelmoinnit jne. Ei noita haluta muuttaa kesken veneen elinkaaren.
Mikäs siinä olisi uskomatonta, että käytetään satoja tuhansia veneen suunnitteluun? Autojen suunnitteluun menee jo miljardi/malli, vaikka ne poikkeavat vielä vähemmän edellisestä mallista tai sisarmallista. Autoja tehdään n. 1000 kertaisesti Bavarioihin nähden, mutta toisaalta Bavariat ovat autoja kalliimpia. Suunnittelun osuus liikevaihdosta lienee siis autoissa selvästi suurempi, vaikka Bavaria laittaisi miljoonan/malli suunnitteluun. Bavarian liikevaihto on ollut parhaimmillaan 250 miljoonaa ja vuodessa tulee ehkä keskimäärin yksi uusi purje- ja moottorivene eli miljoonalla/malli suunnitteluun menisi alle 1% liikevaihdosta.
Tässä yksi:
http://www.in-time-yachts.fi/- kiipitsimpele
CE: China Export
- trrrrt
One-off:ssa kannattaa harkita muitakin vaihtoehtoja kuin [perinteistä naarasmuottiin tehtyä] lasikuitua. Muottikustannukset tulevat kalliiksi.
- seppomartti
Muotti tulee niin kalliiksi, että yhden veneen teko tulee kaatumaan hintaan.3
- ingenjööri
Aivan. Ei noita kertakäyttömuotteja taida tehdä kuin Baltic ja sielläkin veneen hinnat ovat seitsennumeroisia. :) Kilpaveneistä tehdään sandwich/rimarunkoisina juurikin muotin edullisuuden takia.
- 1off
Baltic tekee, esim Skypen perustaja Zennströmille tehnyt hienon Elsa nimisen päiväpurren.
Nämä suulipojat on sitten erikseen... - veneenostaja
sailjet 45 runko olisi hyvä mutta siätilat pitäisi suunnitella itse
- Twlght
Meripartiolaisten 47-jalkaisen one off -rungon laminoi Fibresin Nauvossa:
http://fibresin.fi/
Wenda Composites on tehnyt jotain:
http://www.wenda.fi/fi
Jo mainittu In Time Yachts tekee varmasti:
http://www.in-time-yachts.fi/
Hyvä kysymys on, miksi pitäisi teettää one offin...
Koulutusalukseksi (meripartio, sail training, jne.) ymmärrän että tarpeet ovat hyvinkin vahvasti sarjatuotannosta poikkeavat, mutta muuten...?
Tietysti jos lompakko on kunnossa eikä jälleenmyyntiarvolla ole merkitystä, niin sitten.- veneenostaja
olen itsekin meripartiossa kyseisen 47 jalkaisen veneen tosiaan on tehnyt fibresin ja veneen nimi on s/y Theia
- veneenostaja
veneenostaja kirjoitti:
olen itsekin meripartiossa kyseisen 47 jalkaisen veneen tosiaan on tehnyt fibresin ja veneen nimi on s/y Theia
tosin fibresinin sivuilla on vain pieniä veneitä eikä mittään tietoa s/y Theiasta
- TurunSinikotkat
veneenostaja kirjoitti:
tosin fibresinin sivuilla on vain pieniä veneitä eikä mittään tietoa s/y Theiasta
Jos olet kiinnostunut keskustelemaan lisää Theia-projektista, ota yhteyttä lippukuntaan tai suoraan minuun: Oskari Huiskala, osoite [email protected].
- Lloydsiko
Suulipojat tekee mitä vaan...ja miten vaan.
- seppomartti
"Hyvän veneen saa vain kun tekee itse siten ettei vaatimukset täyty."
Olisi mielenkiintoista kuulla lisää ajatuksen juoksusta, miten EU-vaatimusten täyttäminen johtaa huonoon veneeseen ja täyttämättömyys hyvään.- ingenjööri
Hyvä pointti. Suurimmalla osalla täälläkään kirjoittavista ei ole hajuakaan, mitä nuo direktiivin vaatimuksen konkreettisella tasolla ovat. :)
- djdxf8h
Eu vaatimusten täyttäminen johtaa huonoon silloin, kun halutaan sekä kevyttä että edullista venettä. Jos vain toinen kelpaa voi vaatimusten täyttäminen onnistuakin.
Laadukkaan lujan ja kevyen laminaatin valmistaminen on paljon helpompaa ja halvempaa kuin sen lujuusominaisuuksien toteennäyttäminen direktiivn määräämällä tavalla. Siksi ilman direktiivivaatimuksia hyvän veneen tekee helposti, mutta sellaisen teettäminen maksaakin valtavasti, koska pitää osoittaa lujuusvaatimusten täyttyvän, eli laminaatin ominaisuuksien ylittävän standardissa oletetun surkealaatuisen arvot moninkertaisesti, eikä riitä että se toteutuu.
- oneoffillaseilaava
One offin ongelma on joku tuhat tuntia ylimääräistä työtä verrattuna sarjatyöhön ja sitä kautta kustannukset. Ero on tietysti sitä pienempi, mitä pienemmät sarjat kyseessä.
Myös CE-säännöksien osalta yksi kiusa on kustannukset, koska jokainen standardin palanen pitää ostaa erikseen ja koko setti kustantaa äkkiä tuhansia.
Tieto on siis vähän pantattuna ja webistäkin niitä standardeja saa hakea aika tiheällä kammalla. Kerran löysin yhden bulgarialaisen englanninkielisen setin USA:n kongressin arkistosivuilta...- saaasessl
Standardeista huolehtii suunnittelija ja veistämö. Jolleivat noita tunne, niin on paras vaihtaa tekijöitä.
Itsesuunnitellut ovat sitten eri asia, selaiseen en ikinä koskisi. Ja näkemäni itsetehdyt ovat yhtä lukuunottamatta olleet sen tason työtä, etten myöskään koskisi. Näin jo ennen standardiaikaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1992617
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1152301En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761638Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911139- 471058
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va491043- 99971
- 46783
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6783- 102737