Perittekö kaksoisvuokraa?

Päällekkäisvuokra

Jos käy niin, että edellinen vuokralainen on jo luovuttanut avaimen, mutta esim vielä pari viikkoa vuokra häneltä maksettuna ja voit jo ottaa uuden vuokralaisen, niin miten toimitte vuokran suhteen? Palautatteko edelliselle sen osan vuokrasta, minkä jo uusikin maksaa sen päälle?

12

693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eisaaperiä

      Tiesithän, että päällekkäisten vuokrien periminen on laitonta?

      • TällaistaSeOn

        Muttei ollenkaan harvinaista...


      • NickNailer

        Mihinkä lakiin tuo väite perustuu?

        Esimerkiksi määräaikaisissa vuokrasopimuksisssa melko usein vuokralainen joutuu maksamaan koko kauden, vaikka muuttaakin kesken pois. Minkä lain mukaan en saa vuokrata tyhjää ja takaisin luovutettua asuntoa?

        Laki, pykälä, momentti, kiitos!


    • gfgfggfhhgfgh

      Päiväkohtainen vuokra.
      Määräaikaisissa maksaa vuokrasopimukseen kirjatun sopimussakon jos lähtee liian aikaisin.
      Tyhjää asuntoa helppo kuvata ja esitellä.
      Turvalukko kun ovessa niin pysyykin tyhjänä.

      • NickNailer

        HÖPÖ HÖPÖ. Ei määräaikaisiin kirjata sopimussakkoja, koska ennenaikaisesti irtisanominen voi tapahtua vain tuomioistuimen päätöksellä laissa mainittujen syiden perusteella.

        Normaalisti vuokralainen maksaa kaikki vuokrat asui asunnossa tai ei. Saadakseen takaisin vakuuden, vuokralainen luovuttaa asunnon takaisin, kun ei asunnossa enää asu.

        Ja edelleenkin: minkä lain perusteella en saa vuokrata tyhjää minulle luovutettua asuntoa?


      • dfghdfgfdfd

        Vuokrasopimukseen on minulla kirjattu kuukauden sopimussakko jos vuokralainen lähtee ennenaikaisesti määräaikaisesta vuokrasopimuksesta. Tätä ennen vuokralainen itse hakee tuomioistuimesta pätöksen. Selittelee siis tuomioistuimessa muuttonsa syyn. Tietää tämän etukäteen.
        Sopimussakko alkaa tuomion päiväyksestä.
        Eli sopimussakko. Ja kuukausi aikaa uudelleen vuokraukseen. Alkaen tuomioistuimen päiväyksestä.
        Ei hyväntekeväisyyttä.
        Turvalukko varmistaa määräaikaisuuden ns. "ihan oikeasti".


      • NickNailer kirjoitti:

        HÖPÖ HÖPÖ. Ei määräaikaisiin kirjata sopimussakkoja, koska ennenaikaisesti irtisanominen voi tapahtua vain tuomioistuimen päätöksellä laissa mainittujen syiden perusteella.

        Normaalisti vuokralainen maksaa kaikki vuokrat asui asunnossa tai ei. Saadakseen takaisin vakuuden, vuokralainen luovuttaa asunnon takaisin, kun ei asunnossa enää asu.

        Ja edelleenkin: minkä lain perusteella en saa vuokrata tyhjää minulle luovutettua asuntoa?

        "Ja edelleenkin: minkä lain perusteella en saa vuokrata tyhjää minulle luovutettua asuntoa? "

        Koska sillä vuokralaisella joka on ennenaikaisesti palauttanut avaimet on edelleen hallintaoikeus siihen asuntoon. Hän voi milloi vain päättää muuttaa sinne takaksisin kahdeksi viikoksi ja hänellä on siihen täysi oikeus.


      • NickNailer
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "Ja edelleenkin: minkä lain perusteella en saa vuokrata tyhjää minulle luovutettua asuntoa? "

        Koska sillä vuokralaisella joka on ennenaikaisesti palauttanut avaimet on edelleen hallintaoikeus siihen asuntoon. Hän voi milloi vain päättää muuttaa sinne takaksisin kahdeksi viikoksi ja hänellä on siihen täysi oikeus.

        Kun vuokralainen lähettää allekirjoitetun irtisanomisen, maksaa loput vuokrat, palauttaa avaimet, pyytää lopputarkastuksen ja haluaa vakuuden takaisin, on vuokrasuhde de facto päättynyt.

        Yhtään oikeustapausta ei aiheesta ole, koska kukaan ei ole vienyt asiaa oikeuteen.

        Omissa tapauksissani vuokkralaiset ovan mm. muuttaneet ulkomaille. Kun muuttokontti kerran lähtee, ei se käytännössä enää palaa esimerkiski Atlantin ylitykseltä.


    • aösdfkasöfdj

      itse olen antanut "tuplavuokran" edelliselle vuokralaiselle. Ihan vain sen takia että se kuuluu omaan oikeustajuuni

    • nmmnmnmb

      Itse pidän tuplavuokran. Oven laitan turvalukkoon.

    • vuokraanantajakin

      Toki saa ja voi. Jos asunto luovutettu takaisin saa omistaja toimia kuten haluaa. Reilua on kuitenkin käydä kauppaa: Anna avain jo heti ja jos saan vuokratttua saat puolet takaisin.

      • NickNailer

        Vielä reilumpaa on käyttää aika pieneen pintaremonttiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe